Terug OCMW-raad

Thu 21/11/2019 - 20:00 Raadzaal

Openbaar

  • Enig artikel.
    De raad neemt akte van het ontslag als lid van bijzonder comité voor sociale dienst van mevrouw Emily Sterkmans (Kerkstraat 23 -2240 Zandhoven).

  • Artikel 1.
    Akte te nemen van de tijdige en ontvankelijke akte van voordracht van een kandidaat-lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

    Artikel 2.
    De heer Peter Smets wordt verkozen verklaard als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst met ingang van heden.

    Artikel 3.
    Akte te nemen van de eedaflegging van het verkozen verklaarde lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

  • Artikel 1.
    Zijn goedkeuring te verlenen aan navolgend projectplan ‘Lokaal Loket Kinderopvang’ afgesloten tussen OCMW Zandhoven en KINA p.v., gevestigd te 2390 Malle, Antwerpsesteenweg 503:

    PROJECTPLAN
    LOKAAL LOKET KINDEROPVANG VOORKEMPEN

    1. SITUERING KINA P.V.

    De welzijnsvereniging KINA p.v. is een OCMW-vereniging van 29 OCMW’s in het arrondissement Antwerpen met als doelstelling de ondersteuning van de OCMW-werking die de lokale capaciteit te boven gaat. Door samenwerking en bundeling van kennis en informatie, genereert KINA p.v. schaal- en synergievoordelen voor de aangesloten OCMW-leden. KINA p.v. speelt in op nieuwe ontwikkelingen, opdrachten en verplichtingen voor de lokale OCMW’s.
    De OCMW-leden kunnen beroep doen op de stafmedewerkers van KINA die op verschillende domeinen expertise hebben opgebouwd zoals o.a. in het lokaal sociaal beleid, kwaliteitszorg, sociale tewerkstelling, informatieveiligheid, … Deze ondersteuning wordt telkens vormgegeven in een concreet en duidelijk afgebakend project, waarbij een aparte overeenkomst tussen KINA p.v. en het lokaal bestuur wordt afgesloten in de vorm van een projectplan, zoals hier voorligt.
    2. INLEIDING EN ACHTERGROND
    De uitbouw van een Lokaal Loket Kinderopvang werd opgenomen in het decreet van 20 april 2012 houdende de organisatie van kinderopvang van baby’s en peuters. De Lokale Loketten kinderopvang zijn neutrale informatie- en ondersteuningspunten voor gezinnen met een vraag naar kinderopvang, in de vorm van een netwerk van actoren die relevant zijn voor kinderopvang. Ze bundelen informatie over beschikbare opvangplaatsen en maken de zoektocht naar een opvangplek eenvoudiger. Bovendien zorgen ze ervoor dat bestaande kinderopvangplaatsen zo efficiënt mogelijk benut worden én kwetsbare gezinnen ondersteuning krijgen bij hun zoektocht naar kinderopvang. Naargelang de lokale noden kan de invulling van het lokaal loket uiteraard sterk verschillen. Het lokaal loket kan er zijn zowel voor opvang van baby’s en peuters als voor buitenschoolse opvang, al beperkt de decretale regeling zich momenteel tot de opvang van baby’s en peuters. Een Lokaal Loket Kinderopvang heeft de volgende opdrachten:

     de registratie van de vragen naar kinderopvang en van de voorkeur van gezinnen voor kinderopvangplaatsen coördineren, zodat een gezin maar één vraag hoeft te stellen over beschikbare opvangplaatsen;
     gezinnen binnen een redelijke termijn informeren over beschikbare kinderopvangplaatsen en hen zo nodig in contact brengen met de kinderopvanglocaties, met aandacht voor maatschappelijk kwetsbare gezinnen;
     samenwerken met alle kinderopvanglocaties binnen het werkingsgebied, met instanties die werken met gezinnen die kinderopvangvragen kunnen hebben, en met andere lokale loketten kinderopvang in functie van de opdrachten;
     het lokaal bestuur of de lokale besturen, de organisatoren van kinderopvang en Kind en Gezin informeren over de vragen naar kinderopvangplaatsen.

    Het Lokaal Loket Kinderopvang krijgt gestalte doordat binnen het Lokaal Overleg Kinderopvang, dit is de gemeentelijke adviesraad inzake kinderopvang, ter uitvoering van artikel 6, § 3, van het decreet van 30 april 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Kind en Gezin, een initiatiefnemer wordt aangewezen of een structuur wordt gecreëerd om het Lokaal Loket Kinderopvang te organiseren. Elke lokale actor die relevant is voor kinderopvang, kan de organisatie op zich nemen. Als er geen initiatiefnemer wordt aangewezen of als er geen structuur wordt gecreëerd en een operationeel werkend Lokaal Loket Kinderopvang ontbreekt, neemt het lokaal bestuur de organisatie ervan op zich. Binnen een stad of gemeente is er één Lokaal Loket Kinderopvang, maar het werkingsgebied van het Lokaal Loket Kinderopvang kan betrekking hebben op verschillende aangrenzende gemeenten. Het Lokaal Loket Kinderopvang kan meerdere aanspreekpunten of antennes hebben.
    3. DOELSTELLINGEN
    Deze samenwerking heeft tot doel dat KINA ondersteuning biedt bij de ontwikkeling en opstart van een intergemeentelijk Lokaal Loket Kinderopvang. De stafmedewerker van KINA zal onder meer volgende taken opnemen, waarbij het lokaal bestuur de prioriteiten en tijdsinvestering bewaakt:
    3.1. INFORMEREN VAN BETROKKEN ACTOREN:
    Het Lokaal Loket Kinderopvang zal met heel veel verschillende actoren samenwerken. Om te komen tot een vlotte samenwerking zal er een breed draagvlak gecreëerd moeten worden bij alle betrokken initiatieven kinderopvang.
     Terugkoppeling aan en informatie in winnen bij het Lokaal Overleg Kinderopvang (noden en behoeften van kinderopvang in kaart brengen, functionaliteiten software aftoetsten, samenwerkingsprincipes bespreken, …).
     Terugkoppeling lokale besturen.
    3.2. OVERLEG ORGANISEREN
    De stafmedewerker zal overleg organiseren tussen de participerende besturen. Tijdens deze overlegmomenten worden de principes en samenwerkingsmodaliteiten voor het Lokaal Loket Kinderopvang uitgewerkt. De stafmedewerker staat in voor het plannen van overleg, voorzitten van vergadering en het opmaken van het verslag.
    3.3. ONDERZOEK EN CONCEPTONTWIKKELING
    De stafmedeweker zal een aantal taken opnemen om te komen tot een concept voor het Huis van het Kind waarin de verschillende aspecten (digitaal loket, antennepunten, …) van het Lokaal Loket onderzocht en uitgewerkt worden. Volgende taken kunnen opgenomen worden:
     Onderzoek en vergelijking van softwarepakketten
     Onderzoek en opmaak van concept voor de lokale antennetpunten (fysieke permanentie)
     Opmaak samenwerkingsovereenkomst voor betrokken actoren (lokale besturen, zelfstandige kinderopvanginitiatieven, …)
     Samenwerkingsmogelijkheden en inbedding Huis van het Kind onderzoeken en opstarten
    3.4. AANVRAAG SUBSIDIEDOSSIER
    De stafmedewerker zal ondersteuning bieden bij de opmaak van het subsidiedossier.
    3.5. OPERTIONALISERING
    De stafmedewerker zal ondersteuning bieden bij de operationalisering van het Lokaal Loket Kinderopvang.
    4. METHODOLOGIE
    Inzet van de expertise van de stafmedewerker Lokaal Sociaal Beleid van KINA p.v.:
     De stafmedewerker voert de opdrachten uit die door de lokale besturen Brecht, Schilde, Wijnegem, Zandhoven en Zoersel geformuleerd worden.
     Regelmatig overleg met de medewerkers van de gemeente of OCMW teneinde bijkomende gegevens te verzamelen. De stafmedewerker kan aansluiten bij bestaande overlegorganen.
     De stafmedewerker van KINA tracht via proces- en termijnbewaking de vooropgestelde doelstellingen samen met het bestuur te realiseren. De eindverantwoordelijkheid voor de planning blijft steeds bij het lokale bestuur.
     Er wordt zoveel mogelijk vertrokken vanuit informatie aangereikt van medewerkers van de gemeente/OCMW en andere stakeholders betrokken bij dit traject: bestaande nota’s, verslagen van vergaderingen, eerdere evaluaties en actieplannen, …
     De activiteiten van de stafmedewerker worden op regelmatige basis teruggekoppeld aan het lokaal bestuur.
    5. BEHEERSASPECTEN
    5.1. TIJD
    Dit contract wordt afgesloten voor een uurpakket van 80 uur waarin de stafmedewerker Lokaal Sociaal Beleid van KINA prestaties levert voor de lokale besturen Brecht, Schilde, Wijnegem, Zandhoven en Zoersel. Zandhoven brengt bijkomend zelf 20 uren in, die zij nog hebben staan vanuit een ander project, om zo in totaal tot 100 ondersteuningsuren te komen.
    De stafmedewerker werkt aan de uitvoering van de hierboven omschreven doelstellingen tot op het moment van het verstrijken van het uurpakket. De stafmedewerker plant dit urenpakket binnen de eigen planning en tracht hierbij zo veel als mogelijk rekening te houden met de tijdsplanning van het lokaal bestuur. Deze projectovereenkomst start op 03/10/2019. Bij het verstrijken van het urenpakket kan opnieuw bekeken worden of er een nieuw ondersteuningspakket wordt aangevraagd.
    De effectieve tijdsinvestering in het project is sterk afhankelijk van:
     de doelstellingen (mate waarin het lokaal bestuur de uitwerking van het project beoogt);
     de intensiteit (mate waarin het lokaal bestuur eerder coaching dan wel een concrete uitwerking verwacht);
     de aanvangssituatie.
    Het lokaal bestuur geeft zelf aan op welke gebieden bijkomende tijdsinvestering wordt verwacht.
    De taken en doelstellingen die in dit projectplan beschreven staan, zijn richtinggevend en dienen steeds bekeken te worden in het kader van het aantal begeleidingsuren waarop het lokaal bestuur beroep doet. KINA, noch de ingezette stafmedewerker, nemen hierin de verantwoordelijkheid van het lokaal bestuur over m.b.t. het bereiken van de vooropgestelde doelstellingen en verplichtingen. De dienstverlening van KINA is ondersteunend en afhankelijk van de medewerking en beschikbare informatie verkregen van het OCMW en/of de gemeente.
    Afwezigheid van de door KINA aangeduide stafmedewerker schorst deze overeenkomst enkel indien na grondige navraag blijkt dat de andere medewerkers van KINA p.v. gespecialiseerd in lokaal sociaal beleid geen ruimte hebben in hun agenda (lopende projecten bij OCMW-leden en KINA p.v.) om de taken van de afwezige stafmedewerker over te nemen voor dit projectplan. Desgevallend wordt een tariefvermindering toegepast volgens de modaliteiten vermeld in het schrijven van KINA p.v. aan de OCMW’s op 16/01/2018. Het lokaal bestuur kan nooit aanspraak maken op het betalen van penaliteiten of schadevergoedingen. Afwezigheid van de door KINA aangeduide stafmedewerker schorst deze overeenkomst enkel indien na grondige navraag blijkt dat de andere medewerkers van KINA p.v. gespecialiseerd in lokaal sociaal beleid geen ruimte hebben in hun agenda (lopende projecten bij OCMW-leden en KINA p.v.) om de taken van de afwezige stafmedewerker over te nemen voor dit projectplan. Desgevallend wordt een tariefvermindering toegepast volgens de modaliteiten vermeld in het schrijven van KINA p.v. aan de OCMW’s op 16/01/2018. Het lokaal bestuur kan nooit aanspraak maken op het betalen van penaliteiten of schadevergoedingen.
    5.2. INFORMATIE
     Verzamelen van de benodigde informatie:
    ▪ bestaande documenten, verslagen, beleidsdocumenten;
    ▪ mondelinge toelichting en aanvullingen door gemeentelijke administratie en beleid;
    ▪ verslagen van overlegmomenten in het kader van kinderopvang
    ▪ kwantitatieve gegevens;
    ▪ mate en het gemak waarmee de stafmedewerker de nodige informatie krijgt aangereikt of daarentegen zelf de informatieverzameling dient uit te voeren, zal een grote invloed hebben op de tijdsbesteding.
     Verstrekken van informatie moet gebeuren aan de volgende personen:
    ▪ medewerkers gemeenten en OCMW
    ▪ leidinggevenden van kinderopvanginitiatieven
    5.3. ORGANISATIE
    De stafmedewerker zal de taken ter plaatse op het lokaal bestuur, bij één van de partners van het samenwerkingsverband of op het administratief centrum van Malle uitvoeren, naar gelang de wens van de besturen.
    KINA, als juridisch werkgever, coördineert de afspraken in verband met de infrastructuur, de werkplaatsen, de tewerkstellingsvoorwaarden en de dienstverleningsmodaliteiten van de stafmedewerker, met dien verstande dat het lokaal bestuur ter plaatse kosteloos de nodige infrastructuur beschikbaar stelt voor de stafmedewerker. Het lokaal bestuur kan toestemming geven aan de stafmedewerker om de uren voor het bestuur elders te presteren.
    5.3.1. MIDDELEN
    De stafmedewerker krijgt binnen het lokaal bestuur tijdens zijn/haar aanwezigheid een bureel ter beschikking. KINA zorgt voor een draagbare PC. De materiële middelen (vb. print- en kopieermogelijkheid, papier, postzegels, klassement, documentatie, bureaumateriaal) worden kosteloos door het lokaal bestuur ter beschikking gesteld. De stafmedewerker moet voor raadpleging en opzoekingswerk permanent gebruik kunnen maken van een internetverbinding.
    De stafmedewerker moet gebruik kunnen maken van alle informatie die nodig is voor de uitoefening van de functie. In geval specifieke software noodzakelijk is (bv. voor statistische analyse) stelt het lokaal bestuur deze ter beschikking.
    5.3.2. PERSONEEL
    In het kader van dit project wordt een stafmedewerker Lokaal Sociaal Beleid van KINA ingezet. Afhankelijk van de aard van de opdracht en de specialiteit van de KINA-medewerker kunnen sommige opdrachten door een collega worden uitgevoerd. In samenspraak met de lokale verantwoordelijke kan beroep gedaan worden op een lokale secretariaatsmedewerker voor administratieve ondersteuning.
    5.3.3. VERZEKERING
    De taken die de stafmedewerkers uitoefenen op de verschillende lokale besturen zijn verzekerd door de polis Burgerlijke Aansprakelijkheid van KINA. Dit wil zeggen dat de individuele lokale besturen niets meer hoeven door te geven van activiteiten die ter plaatse worden uitgevoerd door de KINA-stafmedewerkers. Op deze polis is er wel één uitzondering, namelijk dat de schade berokkend aan goederen van het plaatselijk bestuur die aan medewerkers worden toevertrouwd niet verzekerd is
    5.4. KWALITEIT
    De ondersteuning van een KINA-stafmedewerker moet het volgende bewerkstelligen:
     De ondersteuning moet bijdragen tot de realisatie van een Lokaal Loket Kinderopvang.
     De deskundige inzet van de stafmedewerker van KINA p.v. moet leiden tot een kwalitatieve invulling van de taken en opdrachten om de vooropgestelde doelstellingen te behalen.
     Dagelijks wordt er schriftelijk bijgehouden wat er die dag gepresteerd is.
    5.5. DEONTOLOGISCHE ASPECTEN
    Van de plaatselijke besturen wordt de volle medewerking gevraagd, zodat onze KINA-stafmedewerkers in alle neutraliteit en objectiviteit hun job kunnen uitoefenen en zich bijgevolg niet kunnen inlaten met interne aangelegenheden en problematieken.
    Indien er op het plaatselijk bestuur verschillende medewerkers van KINA in verschillende projecten werkzaam zijn:
     gebeurt de communicatie per project rechtstreeks met de betrokken stafmedewerker;
     gebeurt communicatie over mogelijke problemen en organisatorische vragen bij KINA p.v. -aangelegenheden in het algemeen rechtstreeks met KINA zelf, d.w.z. de dagelijks verantwoordelijke en de secretaris.
    Vragen i.v.m. de uurregeling, de projectovereenkomsten en het aantal uren worden ook gesteld aan KINA p.v. en niet aan de stafmedewerker zelf.
    5.6. PRESTATIES
    De financiering van het project gebeurt op basis van een uurtarief voor een pakket van 80 uur, verrekend via een uurtarief à rato van €60. Dit tarief wordt jaarlijks geïndexeerd door middel van een vergelijking van het indexcijfer van januari 2015 (gezondheidsindex basis=2004) met het indexcijfer van december van het voorgaande jaar, aangevuld met verplaatsingsonkosten. De kost zal gedeeld worden door de besturen Brecht, Schilde, Wijnegem en Zoersel. Lokaal bestuur Zandhoven brengt bijkomend nog 20 uren in, die zij zelf reeds gefinancierd hebben.
    De stafmedewerker vult deze uren in naargelang de noden en intensiteit van het project. Als richtlijn wordt er gestreefd naar een invulling van ongeveer een halve dag per week.
    De KINA-medewerker noteert zijn prestaties en de gedane tijdsinvestering per dag in een overzicht dat maandelijks aan het lokaal bestuur wordt bezorgd, zodat zij hieruit de vordering en tijdsinvestering kunnen afleiden. Eventuele opmerkingen worden binnen de week na ontvangst doorgegeven aan de dagelijks verantwoordelijke van KINA p.v. De uren dienen het volledige werk van de stafmedewerker(s) binnen deze opdracht te omvatten.
    Maandelijks bezorgt de stafmedewerker van KINA p.v. per mail een overzicht van de tot dan toe gepresteerde uren aan het lokaal bestuur.
    5.7. OPVOLGING
    KINA neemt geenszins de eindverantwoordelijkheid over van de lokale besturen betreffende de realisatie van de in dit projectplan omschreven doelstellingen. De contactpersonen voor de uitvoering en opvolging van dit contract zijn voor de gemeente Zandhoven Sofie Pareit en Ellen De Vos.
    Bij alle problemen die niet louter van inhoudelijke aard zijn (organisatorische, contractueel, personeel…) zal het lokaal bestuur rechtstreeks contact opnemen met de dagelijks verantwoordelijke of de secretaris van KINA.
    5.8. VROEGTIJDIGE BEËINDIGING VAN DE OPDRACHT
    Indien de opdrachtgever na ondertekening van het contract de samenwerking wil stopzetten voordat de volledige uitvoering van het vastgelegde uurpakket gerealiseerd kon worden of buiten de in dit contract vastgestelde einddatum, is deze een vergoeding verschuldigd aan KINA p.v. ter compensatie van het gederfde inkomstenverlies.
     Indien gewerkt wordt met een contractueel vastgelegd uurpakket:
    De opdrachtgever is een vergoeding verschuldigd van 75 % van het vastgelegde uurtarief voor elke nog niet-gepresteerde uur binnen het contractueel vastgelegde uurpakket. Voor de reeds gepresteerde uren betaalt de opdrachtgever uiteraard het volledige contractueel vastgelegde uurtarief.
     Indien gewerkt wordt met een jaarlijks forfaitbedrag:
    De opdrachtgever is een vergoeding verschuldigd van 6,25 % van het jaarlijkse forfaitbedrag voor elke maand waarvoor de prestaties niet konden uitgevoerd worden door de stopzetting van de samenwerking door de opdrachtgever. (6,25% = 1/12e van het jaarbedrag aan 75 %)
     Indien gewerkt wordt met sociale maribeluren:
    Daar in de agenda van de stafmedewerker rekening is gehouden met de opdracht van het bestuur en mogelijks hierdoor andere opdrachten geweigerd zijn, is ook hier een vergoeding verschuldigd. De opdrachtgever is een vergoeding verschuldigd waarbij een aantal uren wordt afgetrokken van het resterende saldo sociale maribeluren. Het betreft hier 75 % van het contractueel vastgelegde aantal te presteren uren over een opzegperiode van drie maanden. KINA p.v.
    Deze vergoedingen zijn niet verschuldigd indien het contract wordt stopgezet binnen de vastgelegde condities naar opzegperiode en termijn en waarbij de einddatum bijgevolg de laatste dag van het werkjaar is.

    Artikel 2.
    Mevrouw Paula Henderickx en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk voorzitter OCMW-raad en algemeen directeur, worden gemachtigd deze gebruiksovereenkomst te ondertekenen namens OCMW Zandhoven.
    Artikel 3.
    Het vast bureau wordt gelast met de verdere uitvoering van dit besluit.
    Artikel 4.
    Een afschrift van deze beslissing zal aan Kina p.v., Sociale dienst OCMW Zandhoven en de dienst Welzijn overhandigd worden.

  • Budgetwijziging nr. 1/2019

    Artikel 1.
    De budgetwijziging nr 1/2019 wordt vastgesteld met een positief resultaat op kasbasis van 441.379,31 euro.

  • Artikel 1.
    De agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 12 december 2019 worden goedgekeurd.
    Artikel 2.
    De vertegenwoordiger van OCMW Zandhoven, aangesteld in zitting van 14 februari 2019 wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 12 december 2019 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de OCMW-raad zijn genomen over de agendapunten van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging CIPAL van 12 december 2019 en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
    Artikel 3.
    Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal dv, Bell-Telephonelaan 2D te 2440 Geel.

  • Artikel 1.
    De OCMW-raad neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN, gelegen aan de Doornaardstraat 60 te Wommelgem op woensdag 11 december 2019 om 19 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:

    1. goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2020
    2. goedkeuren van de begroting 2020
    3. goedkeuren van het ondernemingsplan 2019 – 2024.

    Artikel 2.
    De vertegenwoordiger van het OCMW, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening van woensdag 11 december 2019 te 19.00 uur deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.

    Artikel 3.
    Twee uittreksels van onderhavige OCMW-raadsbeslissing zullen aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.

  • Artikel 1.
    De OCMW-raad neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN, gelegen aan de Doornaardstraat 60 te Wommelgem op woensdag 11 december 2019 om 19 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:

    1. goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2020
    2. goedkeuren van de begroting 2020
    3. goedkeuren van het ondernemingsplan 2019 – 2024
    4. innovatiefonds - bepalen bijdrage
    5. benoemen bestuurder raad van bestuur
    6. benoemen van leden van de adviescomités.

    Artikel 2.
    De vertegenwoordiger van het OCMW, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid van woensdag 11 december 2019 te 19.00 uur deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.

    Artikel 3.
    Twee uittreksels van onderhavige OCMW-raadsbeslissing zullen aan IGEAN milieu & veiligheid worden bezorgd.


Publicaties

Besluitenlijst