Terug gemeenteraad

Thu 20/02/2020 - 20:00 Raadzaal

Openbaar

  • Artikel 1.
    Principieel akkoord te gaan met overheidsopdracht voor werken: ‘Buitengewone onderhoudswerken aan wegen - dienstjaar 2020’ voor een bedrag indicatief geraamd op 250.000,00 euro incl. btw.

    Artikel 2.
    Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met uitvoering van dit besluit en wordt gemachtigd over te gaan tot de aanduiding van de straten waarin onderhoudswerken zullen worden uitgevoerd. Het zal alle wegen, uitgerust met een asfaltverharding aan een grondig onderzoek onderwerpen.
    De opdracht wordt gegeven een externe ontwerper aan te stellen bij de aanvang van de procedure.

    Artikel 3.
    De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetrekening 0200-00/224007/IP-27.

    Artikel 4.
    Afschrift van deze beslissing zal aan de technische dienst en de financieel directeur worden overgemaakt.

  • Artikel 1.
    Zijn goedkeuring te verlenen aan het ontwerp van ‘Kaderovereenkomst – Fluvius duurzame gebouwen’ aan te gaan tussen de gemeente Zandhoven en de intercommunale Iveka, gevestigd te 2300 Turnhout, Koningin Elisabethlei 38.

    Er zal een kaderovereenkomst worden afgesloten met de intercommunale Iveka die volledig identiek is aan het bedoelde ontwerp.

    Artikel 2.
    Mevr. Paula Henderickx en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur, worden afgevaardigd om de gemeente Zandhoven bij het afsluiten van de ‘Kaderovereenkomst – Fluvius duurzame gebouwen’ te vertegenwoordigen en namens de gemeente rechtsgeldig te handelen.

    Artikel 3.
    Een exemplaar van de ‘Kaderovereenkomst – Fluvius duurzame gebouwen’ en van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zal worden overgemaakt aan de intercommunale Iveka, alsmede aan de financieel directeur.

  • Artikel 1.
    Het plan ‘Inplanting Grondafstand’, voor wat betreft de grondafstand, opgemaakt door VDO Architecten, met als contactadres Sint – Pietersvliet te 2000 Antwerpen, waaruit blijkt dat ca. 19m² grond langsheen de Dokter August Sniedersstraat te 2240 Zandhoven, aan de gemeente Zandhoven kosteloos zal worden afgestaan, wordt goedgekeurd.

    Artikel 2.
    Het tracé van de weg, aan te leggen aan de achterzijde (zijde Dokter August Sniedersstraat) van Liersebaan 3, wordt definitief goedgekeurd.

    Artikel 3.
    De “Belofte van kosteloze grondafstand”, opgesteld aan de hand van de in het vorig artikel goedgekeurd plan grondafstand, wordt goedgekeurd en het voorstel van kosteloze grondafstand wordt aanvaard.

    Artikel 4.
    Afschrift van deze beslissing zal bij de aanvraag tot omgevingsvergunning gevoegd worden.

  • Artikel 1.
    In de gemeentelijke turnzaal en het gemeentemagazijn zal de bestaande verlichting vervangen worden door een LED-installatie volgens de modaliteiten beschreven in de ‘overeenkomst tot installatie en exploitatie van een LED-installatie in het gemeentemagazijn en de turnzaal’.
    Artikel 2.
    Zijn goedkeuring te verlenen aan het ontwerp van “overeenkomst tot installatie en exploitatie van een LED-installatie in de gemeentelijke turnzaal en het gemeentemagazijn en de turnzaal” tussen de gemeente Zandhoven en Zonnewind CVBA, met zetel te 2240 Zandhoven, Henri Rulstraat 8, wordt goedgekeurd. Er zal een overeenkomst worden gesloten met Zonnewind CVBA die volledig identiek is aan het bedoelde ontwerp.
    Artikel 3.
    Mevrouw Paula Henderickx, voorzitter van de gemeenteraad en mevrouw Annick Smeets, algemeen directeur, worden afgevaardigd om de gemeente Zandhoven te vertegenwoordigen bij de ondertekening van de in artikel 1 en 2 bedoelde overeenkomst en namens de gemeente rechtsgeldig te handelen.
    Artikel 4.
    Een exemplaar van het contract en van onderhavige raadsbeslissing zal worden overgemaakt aan de Zonnewind CVBA, alsmede aan de financieel directeur van de gemeente Zandhoven.

  • Artikel 1.
    Het besluit van 19 december 2019 betreffende de belasting op de verspreiding van niet-geadresseerd drukwerk wordt integraal opgeheven.
    Artikel 2.
    Met ingang van 1 april 2020 en eindigend op 31 december 2025 wordt een belasting ingesteld op het huis-aan-huis verspreiden van ongeadresseerd reclamedrukwerk of daarmee gelijkgestelde producten in brievenbussen op het grondgebied van de gemeente Zandhoven.
    Artikel 3. - Definitie
    Onder ongeadresseerd reclamedrukwerk wordt verstaan: elke publicatie die ertoe strekt bekendheid te geven aan commerciële activiteiten, handelszaken, merknamen en andere elementen en die erop gericht is een potentieel cliënteel ertoe te bewegen gebruik te maken van de diensten en/of producten van de adverteerder.
    Onder gelijkgestelde producten wordt verstaan: de stalen of reclamedragers van gelijk welke aard die aanzetten tot gebruik of verbruik van het aangeprezen product of de aangeboden dienst.
    Onder huis-aan-huis verspreiding wordt verstaan: het systematisch achterlaten van het drukwerk zonder adressering in de brievenbussen van woningen, zonder dat de bestemmeling hiervoor enig initiatief heeft betoond. Collectieve adresaanduiding per straat of gedeeltelijke adresvermelding wordt niet beschouwd als zijnde geadresseerd.
    Onder reclamedrukwerk of gelijkgesteld product kleiner dan 1 A4 wordt verstaan: eenbladig reclamedrukwerk (recto of rectoverso bedrukt, al dan niet volledig bedrukt) met een maximale, opengeplooide grootte van 1 A4 (29,7 cm x 21 cm).
    Onder meerbladig reclamedrukwerk wordt verstaan: alle reclamedrukwerk dat in een catalogus of een blaadje is opgenomen ofwel aaneengeniet of geplakt is ofwel op iedere andere wijze is samengebracht waardoor het reclamedrukwerk niet losbladig is. Reclamedrukwerk dat opengeplooid groter is dan één A4 (29,7 cm x 21 cm) wordt ook aanzien als meerbladig reclamedrukwerk.
    Als verschillende reclamedrukwerken samen worden verspreid zonder dat ze op een permanente of vaste wijze één geheel vormen, wordt ieder reclamedrukwerk als een apart exemplaar beschouwd.
    Als verschillende reclamedrukwerken die qua vorm, kleur, lay-out of ander stijlkenmerk als afzonderlijk kunnen worden beschouwd en waarbij de meerderheid van de verscheidene reclamedrukwerken elk afzonderlijk toebehoren aan afzonderlijke adverteerders, op een in dit artikel vermelde wijze zijn samengebracht maar waarbij het geheel geen eenheid qua vorm, kleur, lay-out of ander stijlkenmerk vertoont, wordt ieder van die afzonderlijke reclamedrukwerken als een apart exemplaar beschouwd.
    Artikel 4. - Belastingplichtige
    De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die geldt als de verantwoordelijke uitgever van het betreffende reclamedrukwerk.
    De drukker en de verdeler zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.
    Als de uitgever, de drukker of de verdeler niet gekend zijn, dan is de natuurlijke persoon of rechtspersoon onder wiens naam, handelsnaam, logo of embleem het drukwerk of product wordt verspreid hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.
    Artikel 5. - Kostprijs
    De belasting wordt vastgelegd op
    1. voor ongeadresseerd reclamedrukwerk verspreid in de deelgemeente Zandhoven: 60 euro
    2. voor ongeadresseerd reclamedrukwerk verspreid in de deelgemeente Pulderbos: 30 euro
    3. voor ongeadresseerd reclamedrukwerk verspreid in de deelgemeente Pulle: 30 euro
    4. voor ongeadresseerd reclamedrukwerk verspreid in deelgemeente Viersel: 20 euro
    5. voor ongeadresseerd reclamedrukwerk verspreid in deelgemeente Massenhoven: 20 euro
    De belasting is verschuldigd telkens een huis- aan-huis verspreiding op het grondgebied van de betreffende deelgemeente plaatsvindt, ook als er slechts in een bepaald deel van de (deel)gemeente wordt verspreid.
    Artikel 6. – Vrijstellingen
    Alle reclamedrukwerk kleiner dan 1 A4 wordt vrijgesteld van belasting. Voor reclamedrukwerk kleiner dan 1 A4 geldt ook een vrijstelling voor het indienen van een aangifte.
    De gemeentelijke diensten, het OCMW, het AGB Zandhoven, scholen, politieke partijen en verenigingen zonder winstoogmerk zijn vrijgesteld van belasting. Voormelde organisaties genieten ook een vrijstelling voor het indienen van een aangifte.
    Drukwerken van eenzelfde adverteerder waarvan de verspreiding maximaal 2 maal per kalenderjaar gebeurt (ongeacht het kwartaal waarin deze verspreid worden) zijn vrijgesteld van belasting. Vanaf de derde verspreiding van ongeadresseerd reclamedrukwerk van eenzelfde adverteerder in hetzelfde kalenderjaar, is een belasting verschuldigd voor elke gebeurde verspreiding dat kalenderjaar. Deze vrijstelling omvat geen vrijstelling voor het indienen van een aangifte.
    Artikel 7. – Aangifte
    De belastingplichtige is verplicht een aangifte te doen bij de gemeente via het daarvoor bestemde formulier. Hij heeft daarvoor een termijn van 14 dagen na de verspreiding van het reclamedrukwerk of daarmee gelijkgestelde product.
    De aangifte kan worden ingediend via
    - Het voorziene digitale formulier op de website www.zandhoven.be
    - Via het daarvoor bestemde formulier bezorgd via mail aan burgerzaken@zandhoven.be
    - Via het daarvoor bestemde formulier bezorgd per post aan gemeente Zandhoven, dienst burgerzaken, Liersebaan 12, 2240 Zandhoven
    De belastingplichtige dient minstens de volgende gegevens bij zijn aangifte voegen
    • de uitgever en zijn contactgegevens
    • de commerciële activiteiten, handelszaken, merknamen of adverteerder die het reclamedrukwerk bevat of waarvoor het reclamedrukwerk werd opgemaakt
    • de deelgemeente waarin het reclamedrukwerk werd verspreid
    • de datum waarop de verspreiding plaatsvond
    • De grootte en het aantal pagina’s van het drukwerk
    De gemeente mag steeds een specimen van het aangegeven reclamedrukwerk of daarmee gelijkgesteld product opvragen. De gemeente mag steeds extra informatie opvragen die noodzakelijk is om de belasting te kunnen heffen.
    Indien een belastingplichtige een periodieke verspreiding doet van een reclamedrukwerk of daarmee gelijkgesteld product, kan 1 aangifte gelden voor het gehele kwartaal. De belastingplichtige dient in dat geval de aangifte binnen 14 dagen na de eerste verspreiding van het kwartaal in en is verplicht aan te geven dat het om een periodieke verspreiding gaat en hoeveel verwachte verspreidingen er zullen volgen binnen datzelfde kwartaal. Ten laatste op de laatste dag van het kwartaal (hetzij op 31 maart, 30 juni, 30 september of 31 december), geeft de belastingplichtige aan hoeveel verspreidingen er effectief zijn geweest en in welke deelgemeente(n) de verspreiding heeft plaatsgevonden.
    Artikel 8.
    De gemeente kan de verschuldigde belasting ambtshalve innen indien er geen aangifte werd gedaan of indien er een onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte werd gedaan door de belastingplichtige.
    Een belasting die ambtshalve wordt geïnd mag door de gemeente éénzijdig worden verhoogd met het bedrag gelijk aan de verschuldigde belasting.
    Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, deelt het college van burgemeester en schepenen aan de belastingplichtige per aangetekend schrijven de redenen om gebruik te maken van deze procedure en de elementen waarop de aanslag is gebaseerd, de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting mee.
    De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen te rekenen vanaf de datum van de verzending van deze aangetekende zending om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
    Artikel 9. – Wijze van inning
    De belasting wordt geïnd door middel van een kohier en moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.
    In geval het gaat om een periodieke verspreiding, zal het kohier alle verspreidingen van hetzelfde kwartaal bundelen en het verschuldigde bedrag in 1 keer inkohieren.
    Artikel 10. – Bezwaren
    De belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger kan tegen een aanslag of een belastingverhoging, zoals vermeld in artikel 8, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen.
    Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.
    De vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van gemeentebelastingen gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
    Artikel 11. – Afschrift
    Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Financiën, de dienst Secretariaat en de toezichthoudende overheid worden overgemaakt.

  • Artikel 1.
    Een verhoging van de eenmalige investeringssubsidie, zoals goedgekeurd in zitting van 23 juni 2016, toe te kennen ten bedrage van 50.000 euro aan LRV ‘Dennenruiters’ Pulderbos vzw, met maatschappelijke zetel te 2242 Zandhoven, Hazenpad 16.

    Artikel 2.
    De driemaandelijkse erfpachtvergoeding van de erfpachtovereenkomst tussen de gemeente Zandhoven en LRV Dennenruiters Pulderbos vzw, zoals goedgekeurd in zitting van 23 juni 2016, wordt verhoogd naar 2117,16 euro voor de duur van een ondeelbare periode van de resterende 27 jaren en 3 kwartalen.

    Artikel 3.
    De uitgave voor deze investeringssubsidie zal voorzien worden bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.

    Artikel 4.
    Afschrift van deze beslissing zal aan de financieel directeur en LRV ‘Dennenruiters’ Pulderbos vzw worden overgemaakt.

  • Artikel 1.
    De pensioentoelage voor contractuele personeelsleden bedraagt met ingang van 1 januari 2020 3% van het pensioengevend jaarloon.

    Artikel 2.
    Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan RSZ (Jozef II-straat 47, 1000 Brussel), diensten Financiën en Personeel.

  • Artikel 1.
    Het politiereglement met betrekking tot urnenveld-bijzetting van urnen zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 17 november 2005 en later gewijzigd bij beslissing van 19 december 2013, wordt opgeheven met ingang van 1 maart 2020 en vervangen door het hiernavolgend reglement: 

    Reglement m.b.t. begraving van urnen op het urnenveld

    Artikel 1:

    Het urnenveld is voorzien van aparte kelders in de grond waar de urnen in geplaatst kunnen worden.
    In elke kelder van het urnenveld mag slechts één urne worden begraven.
    In de kelder waarin een urne werd begraven, kan een tweede urne worden bijgeplaatst indien voor beide urnen een concessie werd verleend. Hiervoor dient een aanvraag tot concessie te gebeuren met vermelding van de identiteit van de persoon wiens urne (later) wordt begraven in het urnenveld.
    Artikel 2:
    De begraving van de urnen is slechts toegelaten voor de personen die:

      1. op het ogenblik van het overlijden, ingeschreven zijn in het bevolkingsregister, vreemdelingen- of wachtregister van de gemeente of er hun gewone verblijfplaats hebben
      2. overleden zijn op het grondgebied van de gemeente of die dood werden aangetroffen op dit grondgebied
      3. zijn overleden buiten het grondgebied van de gemeente en die op het ogenblik van hun overlijden hun domicilie of gewone verblijfplaats niet hebben op het grondgebied van de gemeente, mits naleving van de belasting op de lijk- en asbezorging van personen vreemd aan de gemeente.

    Artikel 3:
    Het college van burgemeester en schepenen kan een concessie verlenen op de begraving van urnen in het urnenveld voor een termijn van 25 jaar.
    Artikel 4:
    De prijs van de kelder waarin de asurne is begraven, valt ten laste van de aanvrager of van de nabestaanden van de overledene.
    Na begraving van de asurne dient een dekplaat op de kelder te worden aangebracht op kosten van de aanvrager of van de nabestaanden.
    Uitsluitend volgende dekplaten komen in aanmerking:

      1. dekplaat door de gemeente ter beschikking gesteld
      2. grijze of zwart getinte dekplaat aangeboden door de begrafenisondernemer, waarvan de vorm, de aard van het materiaal en de afmetingen identiek zijn aan de door de gemeente ter beschikking gestelde dekplaat.

    Het is toegelaten om tekst en/of foto aan te brengen op de dekplaat die verwijzen naar of betrekking hebben op de overledene.
    De prijs van de kelder en de door de gemeente ter beschikking gestelde dekplaat wordt vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen op basis van de reële kostprijs.

    Artikel 2.
    Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.

    Artikel 3.
    Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de dienst Burgerzaken.

  • Artikel 1.
    Het politiereglement met betrekking tot columbarium-bijzetting van urnen zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 20 december 1984 en later gewijzigd bij beslissing van 21 februari 2002, 15 december 2005 en 19 december 2013, wordt opgeheven met ingang van 1 maart 2020 en vervangen door het hiernavolgend reglement: 

    Reglement m.b.t. bijzetting van urnen in het columbarium  

    Artikel 1:
    Het columbarium is een muur of muurachtig bouwsel op de begraafplaats met een groot aantal nissen waarin de urnen kunnen bijgezet worden.
    In elke nis mag slechts één urne worden bijgezet.
    In de nis waarin reeds een urne werd bijgezet, kan een tweede urne worden bijgeplaatst indien voor beide urnen een concessie werd verleend. Hiervoor dient een aanvraag tot concessie te gebeuren met vermelding van de identiteit van de persoon wiens urne (later) wordt bijgezet in het urnenveld.
    Artikel 2:
    De bijzetting van de urnen is slechts toegelaten voor de personen die:

      1. op het ogenblik van het overlijden, ingeschreven zijn in het bevolkingsregister, vreemdelingen- of wachtregister van de gemeente of er hun gewone verblijfplaats hebben
      2. overleden zijn op het grondgebied van de gemeente of die dood werden aangetroffen op dit grondgebied
      3. zijn overleden buiten het grondgebied van de gemeente en die op het ogenblik van hun overlijden hun domicilie of gewone verblijfplaats niet hebben op het grondgebied van de gemeente, mits naleving van de belasting op de lijk- en asbezorging van personen vreemd aan de gemeente.

    Artikel 3:
    Het college van burgemeester en schepenen kan een con cessie verlenen op de bijzetting van urnen in het columbarium voor een termijn van 25 jaar.
    Artikel 4:
    De prijs van de columbariumnis waarin de asurne is bijgezet, valt ten laste van de aanvrager of van de nabestaanden van de overledene.
    Na de bijzetting van de asurne in de columbariumnis dient de nis te worden afgesloten met een hiertoe bestemde afdekplaat op kosten van de aanvrager of van de nabestaanden.
    Uitsluitend volgende dekplaten komen in aanmerking:

      1. dekplaat door de gemeente ter beschikking gesteld
      2. grijze of zwart getinte dekplaat aangeboden door de begrafenisondernemer, waarvan de vorm, de aard van het materiaal en de afmetingen identiek zijn aan de door de gemeente ter beschikking gestelde dekplaat.

    Het is toegelaten om tekst en/of foto aan te brengen op de dekplaat die verwijzen naar of betrekking hebben op de overledene.
    De prijs van de columbariumnis en de door de gemeente ter beschikking gestelde dekplaat wordt vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen op basis van de reële kostprijs.

    Artikel 2.
    Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.

    Artikel 3.
    Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de dienst Burgerzaken.

  • Artikel 1
    De gemeente Zandhoven beslist principieel om Chiro Massenhoven financieel te ondersteunen ten bedrage van ongeveer 300.000 euro voor de afbraak en heropbouw van hun jeugdlokaal, gestaan en gelegen te Massenhoven, Kerkstraat ten kadaster gekend, sectie A, nrs. 55/V en 55/2.
    Artikel 2
    Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitvoering van het dossier.
    Artikel 3
    De nodige kredieten voor voormelde financiering zullen worden ingeschreven bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
    Artikel 4
    Een afschrift van deze beslissing zal aan de financieel directeur worden overgemaakt.

Goedkeuren verslag

Sluiten vergadering


Publicaties

Agenda
Besluitenlijst
Notulen