De voorzitter opent de vergadering om 20 uur; er zijn 3 verontschuldigingen nl. de heren Cools B., Smets P. en Steylaerts J..
De voorzitter vraagt om agendapunt 9 in geheime zitting te behandelen, de raad gaat hiermee eenparig akkoord.
Op de vraag van de voorzitter of er opmerkingen zijn bij het verslag, deelt mevr. Van den Heuvel C. mee dat ze het zittingsverslag niet zullen goedkeuren wegens een foutief stemgedrag in de beslissing m.b.t. de investeringssubsidie van voetbal Zandhoven, nl. de leden van de oppositie hebben onthouden en niet tegen gestemd en zij vraagt hiervoor een rechtzetting; dhr. Stulens D. vraagt of de gemeente verplicht is om het stemgedrag mede te delen aan de verenigingen; de algemeen directeur antwoordt dat er steeds een brief en bijhorend uittreksel (waarop het stemgedrag staat) overgemaakt worden. Dhr. Stulens D. vraagt dan ook K. Zandhoven SK te informeren over deze administratieve fout en hen een correct uittreksel te bezorgen; de algemeen directeur bevestigt dat dit zal gebeuren.
De raad gaat ermee akkoord om het verslag aan te passen.
De gemeenteraad,
Overwegende dat door studiebureau Verhaert (Rode Haagjes 3/001 - 2280 Grobbendonk) een omgevingsvergunning voor het slopen van alle constructies en het verkavelen van een perceel voor één gesloten – en één halfopen bebouwing, werd ingediend op 22 januari 2025, volledig en ontvankelijk verklaard op 17 maart 2025, voor een grond gelegen te 2240 Zandhoven, Herentalsebaan 139A en 139B, ten kadaster gekend afdeling 4, sectie A nr. 286T;- dat de aanvrager, voormeld, ter gelegenheid van de indiening van de omgevingsvergunning, een belofte van kosteloze grondafstand heeft bijgevoegd;- dat ca. 10m², grond langsheen Herentalsebaan, kosteloos aan de gemeente zal worden afgestaan onder voorbehoud van het verkrijgen van de omgevingsvergunning, grond om de rooilijn, goedgekeurd door koninklijk besluit op 8 juni 1962, te kunnen realiseren.
Gelet op artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende omgevingsvergunning.
Gelet op het plan ‘grondafstand’, opgemaakt door Studiebureau Verhaert, voormeld, waarop voornoemde inneming in het geel staat aangeduid als lot B.
Overwegende dat het perceel niet gelegen is binnen de grenzen van een ruimtelijk uitvoeringsplan.
Overwegende dat het gebied niet gelegen is binnen de grenzen van een bijzonder plan van aanleg.
Overwegende dat het gebied niet gelegen is binnen de grenzen van een niet vervallen goedgekeurde verkaveling.
Overwegende dat het gebied waarin het perceel van de aanvraag zich bevindt, gelegen is in woongebied en agrarisch gebied, volgens het vastgestelde gewestplan.
Gelet op het proces – verbaal van onderzoek van 23 april 2025, waaruit blijkt dat er geen bezwaarschriften werd ingediend.
Overwegende dat het voorstel van wegtracé en van kosteloze grondafstand eerst door de gemeenteraad dient aanvaard te worden alvorens het college van burgemeester en schepenen een beslissing kan nemen over de omgevingsvergunning.
Overwegende dat de aanvraag geen wijziging omvat van de bestaande wegenis omtrent ligging, breedte en uitrusting;- dat een deel van de voortuin wordt overgedragen om in te lijven op het openbaar domein.
Overwegende dat met het voorgelegd wegentracé akkoord kan gegaan worden.
Overwegende dat de kosteloze grondafstand zal geschieden overeenkomstig de gegevens van voornoemd plan;- dat het college van burgemeester en schepenen de kosteloze grondafstand, de bijhorende kosten en de inrichting van de verkregen grond als last kan opleggen bij een eventuele omgevingsvergunning conform artikel 75 van het omgevingsvergunningsdecreet.
Gelet op de artikels 40 en 41 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Artikel 1.
Het plan ‘grondafstand’, voor wat betreft de grondafstand, opgemaakt door studiebureau Verhaert (Rode Haagjes 3/001 – 2280 Grobbendonk), waaruit blijkt dat ca. 10m² grond langsheen Herentalsebaan aan de gemeente Zandhoven kosteloos zal worden afgestaan, wordt goedgekeurd.
Artikel 2.
Het tracé van de weg en de rooilijn ter hoogte van Herentalsebaan 139A en 139B, wordt definitief goedgekeurd.
Artikel 3.
De “Belofte van kosteloze grondafstand”, opgesteld aan de hand van de in het vorig artikel goedgekeurd plan ‘grondafstand’, wordt goedgekeurd en het voorstel van kosteloze grondafstand wordt aanvaard.
Artikel 4.
Een afschrift van deze beslissing zal bij de aanvraag tot omgevingsvergunning gevoegd worden.
De gemeenteraad,
Overwegende dat door studiebureau Verhaert (Rode Haagjes 3/001 - 2280 Grobbendonk) een omgevingsvergunning voor het bijstellen van een verkaveling voor vrijstaande bebouwing naar één gesloten - en één halfopen bebouwing, werd ingediend op 22 januari 2025, volledig en ontvankelijk verklaard op 17 maart 2025, voor een grond gelegen te 2240 Zandhoven, Herentalsebaan 141A en 141B, ten kadaster gekend afdeling 4, sectie A nr. 285R, 285M en 286T;- dat de aanvrager, voormeld, ter gelegenheid van de indiening van de omgevingsvergunning, een belofte van kosteloze grondafstand heeft bijgevoegd;- dat ca. 1m², grond langsheen Herentalsebaan, kosteloos aan de gemeente zal worden afgestaan onder voorbehoud van het verkrijgen van de omgevingsvergunning, grond om de rooilijn, goedgekeurd door koninklijk besluit op 8 juni 1962, te kunnen realiseren.
Gelet op artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende omgevingsvergunning.
Gelet op het plan ‘grondafstand’, opgemaakt door Studiebureau Verhaert, voormeld, waarop voornoemde inneming in het geel staat aangeduid als lot B.
Overwegende dat het perceel niet gelegen is binnen de grenzen van een ruimtelijk uitvoeringsplan.
Overwegende dat het gebied niet gelegen is binnen de grenzen van een bijzonder plan van aanleg.
Overwegende dat het gebied gelegen is binnen de grenzen van een niet vervallen goedgekeurde verkaveling van 4 oktober 1982 met kenmerk 871.2-1982.10.
Overwegende dat het gebied waarin het perceel van de aanvraag zich bevindt, gelegen is in woongebied en agrarisch gebied, volgens het vastgestelde gewestplan.
Gelet op het proces – verbaal van onderzoek van 23 april 2025, waaruit blijkt dat er één bezwaarschrift werd ingediend;- dat het bezwaarschrift geen betrekking heeft op de rooilijn of de wegenis waarvoor de gemeenteraad bevoegd is.
Overwegende dat het voorstel van wegtracé en van kosteloze grondafstand eerst door de gemeenteraad dient aanvaard te worden alvorens het college van burgemeester en schepenen een beslissing kan nemen over de omgevingsvergunning.
Overwegende dat de aanvraag geen wijziging omvat van de bestaande wegenis omtrent ligging, breedte en uitrusting;- dat een deel van de voortuin wordt overgedragen om in te lijven op het openbaar domein.
Overwegende dat met het voorgelegd wegentracé akkoord kan gegaan worden.
Overwegende dat de kosteloze grondafstand zal geschieden overeenkomstig de gegevens van voornoemd plan;- dat het college van burgemeester en schepenen de kosteloze grondafstand, de bijhorende kosten en de inrichting van de verkregen grond als last kan opleggen bij een eventuele omgevingsvergunning conform artikel 75 van het omgevingsvergunningsdecreet.
Gelet op de artikels 40 en 41 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Artikel 1.
Het plan ‘grondafstand’, voor wat betreft de grondafstand, opgemaakt door studiebureau Verhaert (Rode Haagjes 3/001 – 2280 Grobbendonk), waaruit blijkt dat ca. 1m² grond langsheen Herentalsebaan aan de gemeente Zandhoven kosteloos zal worden afgestaan, wordt goedgekeurd.
Artikel 2.
Het tracé van de weg en de rooilijn ter hoogte van Herentalsebaan 141A en 141B, wordt definitief goedgekeurd.
Artikel 3.
De “Belofte van kosteloze grondafstand”, opgesteld aan de hand van de in het vorig artikel goedgekeurd plan ‘grondafstand’, wordt goedgekeurd en het voorstel van kosteloze grondafstand wordt aanvaard.
Artikel 4.
Een afschrift van deze beslissing zal bij de aanvraag tot omgevingsvergunning gevoegd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op het eredienstdecreet van 7 mei 2004, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 33/2;- dat elke gemeente een actueel kerkenbeleidsplan moet opmaken;- dat dit niet ouder dan 6 maanden mag zijn bij indiening van de meerjarenplannen van de kerkfabrieken;- dat de meerjarenplannen van de kerkfabrieken uiterlijk 6 maanden na installatie van de gemeenteraad moeten ingediend worden.
Gelet op het onroerend erfgoeddecreet betreffende de toekenning van subsidies voor gebouwen van de eredienst van 12 juli 2013, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 8;- dat, uit adviezen, in een langetermijnvisie op de gebouwen van de eredienst in de gemeente of provincie moet blijken dat het gebouwen voor de eredienst blijven;- dat in de praktijk enkel gevraagd wordt naar de visie over de parochiekerk waarvoor subsidies worden aangevraagd, maar dat Binnenlands Bestuur wel aanbeveelt dat een gemeente een globale visie ontwikkelt die alle parochiekerken omvat.
Gelet op zijn beslissing van 19 december 2019 waarbij het eerste kerkenbeleidsplan Zandhoven werd goedgekeurd;- dat er, gelet op het voormelde, een nieuw kerkenbeleidsplan dient opgemaakt te worden.
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014 betreffende de uitvoering van het onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 11.2.11 dat een verhoogde erfgoedpremie van 80% wordt toegekend voor het beheer van of voor de werkzaamheden of diensten aan of in beschermde monumenten die bestemd zijn voor een erkende eredienst op voorwaarde dat er een actueel kerkenbeleidsplan bestaat op het grondgebied van de gemeente of regio in kwestie.
Overwegende dat een kerkenbeleidsplan de toekomstvisie vastlegt van elke parochiekerk binnen de gemeente;- dat een sterk onderbouwd en gedragen kerkenbeleidsplan de vertrekbasis vormt voor de zoektocht naar een goede invulling.
Overwegende dat het kerkenbeleidsplan minstens volgende zaken bevat:
Overwegende dat de stuurgroep, bestaande uit leden van de burgerlijke en kerkelijke overheden, een kerkenbeleidsplan heeft opgemaakt waarin rekening wordt gehouden met de vormelijke en inhoudelijke voorwaarden.
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 12 mei 2025 waarbij het “Kerkenbeleidsplan 2025-2030” werd goedgekeurd.
Gelet op het schrijven van 14 mei 2025 uitgaande van Monseigneur Johan Bonny, bisschop van Antwerpen, waarbij hij verklaart akkoord te gaan met voorliggend Kerkenbeleidsplan 2025-2030.
Overwegende dat ook de gemeenteraad het kerkenbeleidsplan dient goed te keuren.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt het "Kerkenbeleidsplan 2025-2030" goed.
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal aan het bisdom, de stuurgroep en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Overwegende dat KFC Heidebloem Pulderbos VZW zijn activiteiten uitoefent op de terreinen gelegen aan de Mastenbaan, ten kadaster gekend, sectie B, nrs. 380/B/P0000, 380/C/P0000, 381/D/P0000, 381/E/P0000, 381/F/P0000 en 387/C/P0000 voor een totale oppervlakte van 28.590 m²;- dat alle gronden in eigendom toebehoren aan de gemeente Zandhoven.
Gelet op zijn beslissing van 14 september 2023 waarbij een éénmalige investeringssubsidie aan KFC Heidebloem Pulderbos ten belope van 100.000 euro werd goedgekeurd, die via de erfpachtvergoeding van hierna vermelde erfpachtovereenkomst wordt terugbetaald;- dat voormelde investeringssubsidie gebruikt werd voor de vernieuwing van het dak, vervanging van de oude gasinstallatie, plaatsing van zonnepanelen, vernieuwing sanitair,…).
Gelet op zijn beslissing van 14 september 2023 waarbij het ontwerp van notariële akte m.b.t. de vestiging van een erfpachtovereenkomst met KFC Heidebloem Pulderbos werd goedgekeurd;- dat de voormelde notariële akte werd verleden voor notaris Koen Scheurweghs op 19 januari 2024.
Gelet op de besprekingen tussen een afvaardiging van KFC Heidebloem Pulderbos en de gemeente Zandhoven over de eventuele aanleg van een kunstgrasveld en de mogelijkheden van financiële ondersteuning door de gemeente in dit dossier;- dat uit deze besprekingen gebleken is dat de club geen interesse heeft om een kunstgrasveld aan te leggen maar wel investeringen aan hun terrein wensen uit te voeren (o.a. verlichting B-terrein, sproeisysteem voor de terreinen).
Gelet op het principieel akkoord om voor deze gewenste en geplande investeringen een investeringssubsidie ten belope van 100.000 euro toe te kennen vermits de geplande investeringen “terrein gebonden” zijn;- dat deze investeringssubsidie een financiële ondersteuning is voor KFC Heidebloem Pulderbos en niet moet worden terugbetaald.
Overwegende dat voormeld bedrag van de investeringssubsidie niet in éénmaal ter beschikking zal gesteld worden, maar telkens na voorlegging van facturen van de uitgevoerde werken, nl. investeringen aan de voetbalterreinen.
Overwegende dat de uitgave voor deze investeringssubsidie zal voorzien worden bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
Artikel 1.
Een éénmalige investeringssubsidie ten bedrage van 100.000 euro toe te kennen aan KFC Heidebloem Pulderbos vzw met maatschappelijke zetel te 2242 Zandhoven, Mastenbaan 14 ter financiering van investeringen aan de voetbalterreinen.
Artikel 2.
Deze éénmalige investeringssubsidie is een financiële ondersteuning voor investeringen aan de voetbalterreinen en moet niet worden terugbetaald.
Artikel 3.
Het voormeld bedrag van de investeringssubsidie zal niet in éénmaal ter beschikking gesteld worden, maar telkens na voorlegging van facturen van de uitgevoerde werken, nl. investeringen aan de voetbalterreinen.
Artikel 4.
Ter financiering van voormelde bedragen zal bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing het nodige gedaan worden.
Artikel 5.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de financieel directeur en KFC Heidebloem Pulderbos worden overgemaakt.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 304;- dat lokale besturen een lokaal participatiebeleid moeten voeren;- dat ze inspraak moeten organiseren van inwoners en doelgroepen, maar vrij zijn om te kiezen op welke manier en over welke onderwerpen;- dat ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren van hetzelfde geslacht is;- dat gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen geen stemgerechtigd lid kunnen zijn van de raden en de overlegstructuren.
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 24 mei 2013 betreffende het lokaal beleid kinderopvang, in het bijzonder artikelen 3, 4, 5 en artikelen 9, 10;- dat het lokaal bestuur een Lokaal Overleg Kinderopvang inricht dat advies geeft over materies die relevant zijn voor kinderopvang;- dat er minstens een vertegenwoordiging van de lokale actoren, gebruikers en het lokaal bestuur aanwezig is.
Overwegende dat het Lokaal Overleg Kinderopvang een netwerkplatform is met als opdrachten:
Gelet op zijn beslissing van 25 april 2019 waarbij de samenstelling van het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) werd vastgesteld.
Gelet op het advies van de ambtenaar om geen vertegenwoordiger meer af te vaardigen van volgende partners met motivering:
Overwegende dat, gelet op het voorgaande, het noodzakelijk is om de samenstelling van het Lokaal Overleg Kindervang aan te passen;- dat het derhalve aangewezen is de gemeenteraadsbeslissing van 25 april 2019 in te trekken en te vervangen door een nieuwe beslissing.
Dhr. Ven P. vraagt om een amendement toe te voegen aan dit agendapunt, nl. de toevoeging van een artikel dat zegt dat elke politieke fractie één niet stemgerechtigde vertegenwoordiger kan afvaardigen.
Dhr. Stulens D. deelt mee dat de N-VA een gelijkaardig amendement wenst in te dienen.
Overwegende dat het noodzakelijk is over het amendement van zowel dhr. Ven P. als dhr. Stulens D. te beraadslagen en het ter stemming voor te leggen.
De voorzitter legt daarop het door dhrn. Ven P. en Stulens D. ingediende amendement ter stemming aan de raad voor.
De stemming geeft de volgende uitslag:
• Aantal stemmen ten gunste van het amendement: 3
• Aantal stemmen tegen het amendement: 17
• Aantal onthoudingen: 0
Volgens onderstaand stemgedrag:
Publieke stemming: Met 3 stemmen voor (Conny Van den Heuvel, Dieter Stulens, Patrick Ven), 17 stemmen tegen (Luc Van Hove, Rudolf Willems, Paula Henderickx, Mieke Maes, Steven Van Staeyen, Hans Soetemans, Jelle Lauwereys, Maria Van Rompaey, Raf Kenis, Jan Valckx, Els Smits, Lies Verstraeten, Bart Oorts, Els Struyfs, Hans Lambert, Jef Leirs, Wouter Van Deuren) |
Het amendement van dhr. Ven P. en dhr. Stulens D. is derhalve verworpen.
Overwegende dat het noodzakelijk is om te stemmen over het al of niet goedkeuren van de samenstelling van het lokaal overleg kinderopvang.
Artikel 1.
De gemeente Zandhoven gaat over tot de oprichting van een adviesorgaan rond welzijn en opvang van jonge kinderen, ook “Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK)” genaamd.
Artikel 2.
Het Lokaal Overleg Kinderopvang is een netwerkplatform met als opdrachten:
Artikel 3.
Het Lokaal Overleg Kinderopvang zal uit stemgerechtigde leden bestaan van de in artikel 4 opgesomde geledingen (en hun respectievelijke plaatsvervanger).
De schepen van sociale zaken en de ambtenaar bevoegd voor welzijn nemen deel aan de vergadering maar zijn niet stemgerechtigd.
Artikel 4.
De onderstaande lokale actoren en gebruikers zullen worden opgeroepen om één vertegenwoordiger (en een plaatsvervanger) voor te dragen:
Nummer |
|
Maximum aantal vertegenwoordigers |
Aantal voor te dragen plaatsvervangers |
1 |
Schooldirecties van de kleuter- en basisscholen |
1 per school |
1 per school |
2 |
Dienst Opvanggezinnen |
1 |
1 |
3 |
Agentschap Opgroeien |
1 |
1 |
4 |
Jeugddienst Zandhoven |
1 |
1 |
5 |
Ferm Kinderdagverblijf |
1 |
1 |
6 |
Buitenschoolse kinderopvang (BKO) |
1 |
1 |
7 |
Zelfstandige opvanginitiatieven |
1 per opvanginitiatief |
1 per opvanginitiatief |
8 |
Opvoedingswinkel |
1 |
1 |
9 |
Huis van het Kind & Lokaal loket kinderopvang |
1 |
1 |
10 |
Gezinsbonden |
1 per afdeling |
1 per afdeling |
11 |
Ouderraden basisscholen |
1 per school |
1 per school |
Bijkomend kunnen er maximum 4 deskundigen worden aangeduid die nauw betrokken zijn bij de opvang van jonge kinderen. De deskundigen moeten aan volgende voorwaarden voldoen:
Artikel 5.
De voorzitter en secretaris worden aangeduid door het Lokaal Overleg Kinderopvang.
Artikel 6.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van dit besluit. Het zal de lokale actoren en gebruikers aanduiden die behoren tot de in artikel 4 bedoelde opgesomde geledingen en de kandidaatstelling faciliteren.
Artikel 7.
De gemeenteraadsbeslissing van 25 april 2019 houdende ‘Lokaal Overleg Kinderopvang: goedkeuring van de samenstelling’ wordt met ingang van heden volledig ingetrokken.
Artikel 8.
Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan de Dienst Welzijn en de dienst Secretariaat.
De gemeenteraad,
Gelet op zijn beslissing van 25 april 2019 waarbij de samenstelling van de cultuurraad werd vastgesteld, nl. 12 stemgerechtigde leden, nl. 8 vertegenwoordigers (en hun respectievelijke plaatsvervanger) uit de culturele geledingen en 4 deskundigen.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 304 §3;- dat lokale besturen een lokaal participatiebeleid moeten voeren;- dat ze inspraak moeten organiseren van inwoners en doelgroepen, maar vrij zijn om te kiezen op welke manier en over welke onderwerpen;- dat ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren van hetzelfde geslacht is;- dat gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen geen stemgerechtigd lid kunnen zijn van de raden en de overlegstructuren.
Gelet op de cultuurpactwet van 16 juli 1973, en latere wijzigingen;- dat volgens de geest van deze wet de verplichting geldt om inspraak en participatie te voorzien in het beleidsdomein sport;- dat een vertegenwoordiging van sportverenigingen in de cultuurraad een oplossing kan zijn;- dat er daarnaast ook nog sportbabbels gehouden worden en een vertegenwoordiging van de sportverenigingen in de gecoro is;- dat er niet enkele gekeken moet worden naar sportverenigingen maar dat er ook andere mensen betrokken zijn bij het lokaal sportbeleid;- dat er bijkomend 2 vertegenwoordigers vanuit de sportverenigingen voorzien zullen worden in de cultuurraad.
Overwegende dat de cultuurraad een overlegplatform is voor culturele verenigingen en instellingen met als doel het bevorderen van het integraal en duurzaam cultuurbeleid.
De opdracht is het adviseren en evalueren van het gemeentelijk cultuurbeleid en het ondersteunen bij de uitvoering van het beleid.
Overwegende dat, gelet op het voorgaande, het aangewezen is om een adviesorgaan “Cultuurraad” op te richten.
Dhr. Ven P. vraagt om een amendement toe te voegen aan dit agendapunt, nl. de toevoeging van een artikel dat zegt dat elke politieke fractie één niet stemgerechtigde vertegenwoordiger kan afvaardigen.
Overwegende dat het noodzakelijk is over het amendement van dhr. Ven P. te beraadslagen en het ter stemming voor te leggen.
De voorzitter legt daarop het door dhr. Ven P. ingediende amendement ter stemming aan de raad voor.
De stemming geeft de volgende uitslag:
• Aantal stemmen ten gunste van het amendement: 3
• Aantal stemmen tegen het amendement: 17
• Aantal onthoudingen: 0
Volgens onderstaand stemgedrag:
Publieke stemming: Met 3 stemmen voor (Conny Van den Heuvel, Dieter Stulens, Patrick Ven), 17 stemmen tegen (Luc Van Hove, Rudolf Willems, Paula Henderickx, Mieke Maes, Steven Van Staeyen, Hans Soetemans, Jelle Lauwereys, Maria Van Rompaey, Raf Kenis, Jan Valckx, Els Smits, Lies Verstraeten, Bart Oorts, Els Struyfs, Hans Lambert, Jef Leirs, Wouter Van Deuren) |
Het amendement van dhr. Ven P. is derhalve verworpen.
Dhr. Stulens D. vraagt om een amendement toe te voegen aan dit agendapunt, nl. de toevoeging van een artikel dat zegt dat er 4 stemgerechtigde vertegenwoordigers uit sportverenigingen alsook van elke politieke fractie één niet stemgerechtigde vertegenwoordiger kunnen afvaardigen.
Overwegende dat het noodzakelijk is over het amendement van dhr. Stulens D. te beraadslagen en het ter stemming voor te leggen.
De voorzitter legt daarop het door dhr. Stulens D. ingediende amendement ter stemming aan de raad voor.
De stemming geeft de volgende uitslag:
• Aantal stemmen ten gunste van het amendement: 3
• Aantal stemmen tegen het amendement: 17
• Aantal onthoudingen: 0
Volgens onderstaand stemgedrag:
Publieke stemming: Met 3 stemmen voor (Conny Van den Heuvel, Dieter Stulens, Patrick Ven), 17 stemmen tegen (Luc Van Hove, Rudolf Willems, Paula Henderickx, Mieke Maes, Steven Van Staeyen, Hans Soetemans, Jelle Lauwereys, Maria Van Rompaey, Raf Kenis, Jan Valckx, Els Smits, Lies Verstraeten, Bart Oorts, Els Struyfs, Hans Lambert, Jef Leirs, Wouter Van Deuren) |
Het amendement van dhr. Stulens D. is derhalve verworpen.
Overwegende dat het noodzakelijk is om te stemmen over het al of niet goedkeuren van de samenstelling van de cultuurraad.
Artikel 1.
De gemeente Zandhoven gaat over tot de oprichting van een adviesorgaan voor cultuur, “Cultuurraad” genaamd.
Artikel 2.
De cultuurraad heeft als doel het bevorderen van het integraal en duurzaam cultuurbeleid, het adviseren en evalueren van het gemeentelijk cultuurbeleid en het ondersteunen bij de uitvoering van het beleid.
Artikel 3.
De cultuurraad zal uit 14 stemgerechtigde leden bestaan, namelijk 10 vertegenwoordigers (en hun respectievelijke plaatsvervanger) uit de culturele geledingen en 4 deskundigen.
De cultuurambtenaar en schepen van cultuur nemen deel aan de vergaderingen maar zijn niet stemgerechtigd.
Artikel 4.
De onderstaande culturele geledingen binnen de gemeente, zullen worden opgeroepen om één of meerdere vertegenwoordiger(s) en plaatsvervanger voor te dragen overeenkomstig het aantal vermeld naast de naam van de betrokken geleding:
Nummer |
Naam van de culturele geleding |
Aantal voor te dragen vertegenwoordigers |
Aantal voor te dragen plaatsvervangers |
1 |
Muziek-podiumkunsten (toneel-koren-harmonies) |
2 |
2 |
2 |
Socio-culturele verenigingen |
3 |
3 |
3 |
Kunstkringen |
1 |
1 |
4 |
Academie |
1 |
1 |
5 |
Openbare bibliotheek |
1 |
1 |
6 |
Sportverenigingen |
2 |
2 |
De gemeenteraad zal 4 deskundigen uit de culturele sector aanduiden.
De deskundigen moeten aan volgende voorwaarden voldoen:
Artikel 5.
De cultuurambtenaar wordt aangesteld als secretaris.
Artikel 6.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van dit besluit. Het zal de verenigingen aanduiden die behoren tot de in artikel 4 bedoelde culturele geledingen en de kandidaatstelling faciliteren.
Artikel 7.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Vrije Tijd en dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op zijn beslissing van 12 oktober 2017 betreffende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst ”Regionaal Wijk-werk initiatief Kina p.v.” tussen gemeente & OCMW Zandhoven en KINA p.v.
Gelet op het jaarverslag 2024 dat wordt voorgelegd;- dat het jaarverslag als basis genomen wordt voor de jaarlijkse evaluatie van de samenwerking.
Gelet op decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2024.
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de dienst Secretariaat en Kina p.v. (Antwerpsesteenweg 503 - 2390 Malle).
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 302 en 303.
Overwegende dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan de gemeenteraad.
Gelet op het jaarverslag 2024 over klachtenbehandeling.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2024 over klachtenbehandeling.
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Overwegende dat de gemeente Zandhoven aangesloten is bij Creat Services dv.
Gelet op de statuten van Creat Services dv.
Gelet op de oproepingsbrief van 21 maart 2025 voor de algemene vergadering van Creat Services dv die plaats vindt op 17 juni 2025 om 14.30 uur in FLANDERS EXPO, (Maaltekouter 1 - 9051 Gent) (met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM).
Overwegende dat de agenda van de algemene vergadering volgende punten bevat:
1. | Wijziging van vermogen | ||
2. | Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen | ||
3. | Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024 | ||
4. | Verslag van de commissaris | ||
5. | a. | Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024 | |
b. | Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024 | ||
6. | Kwijting aan de bestuurders en de commissaris | ||
7. | Aanstelling commissaris | ||
8. | Actualisering presentievergoeding | ||
9. | Statutaire benoemingen | ||
Varia |
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke (buitengewone) algemene vergadering.
Gelet op zijn beslissing van 27 februari 2025 waarbij de heer Rudy Willems, schepen, en de heer Steven Van Staeyen, schepen, respectievelijk werden aangesteld tot vertegenwoordiger en tot plaatsvervanger van de gemeente Zandhoven om deel te nemen aan alle (buitengewone) algemene vergaderingen van Creat Services dv die vanaf 2025 tot en met 31 december 2030 worden georganiseerd.
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering Creat Services dv van 17 juni 2025:
1. | Wijziging van vermogen | ||
2. | Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen | ||
3. | Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024 | ||
4. | Verslag van de commissaris | ||
5. | a. | Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024 | |
b. | Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024 | ||
6. | Kwijting aan de bestuurders en de commissaris | ||
7. | Aanstelling commissaris | ||
8. | Actualisering presentievergoeding | ||
9. | Statutaire benoemingen | ||
Varia |
Artikel 2.
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 17 juni 2025, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing zal aan Creat Services dv (20250617AV@creat.be) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Overwegende dat de gemeente Zandhoven voor één of meerder activiteiten aangesloten is bij de Fluvius Kempen ov.
Overwegende dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de raad van bestuur in zitting van 25 maart 2025.
Gelet op het aangetekende schrijven van 3 april 2025 waarbij werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering, tevens jaarvergadering, van Fluvius Kempen ov die op 17 juni 2025 plaatsheeft in Event Sky Venue by Corsendonk Hotels (Turnovatoren 17 – 2300 Turnhout).
Overwegende dat de documentatiestukken op 4 april 2025 digitaal ter beschikking werden gesteld en op 24 april en 13 mei 2025 aanvullende documentatie werden overgemaakt.
Gelet op het voorstel tot deelneming in de wachtstructuur Transco Energy cv, zoals beslist door de raad van bestuur van Fluvius Kempen ov in zijn zitting van 20 maart 2025, en de beslissing om deze deelneming, de hiermee gepaard gaande inbreng in geld (2.000,00 euro), de motiveringsnota en de gevraagde volmachtverlening ter goedkeuring voor te leggen aan de algemene vergadering van 17 juni 2025 alsook de oprichtingsakte inclusief de statuten en de term sheet aandeelhoudersovereenkomst, ter bekrachtiging voor te leggen aan deze algemene vergadering.
Overwegende dat overeenkomstig het artikel 472 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, de beslissing tot deelneming van een opdrachthoudende vereniging in een andere rechtspersoon dient te worden genomen door de algemene vergadering op grond van een verslag dat de raad van bestuur heeft opgemaakt waarin de voor- en nadelen van de deelneming worden afgewogen en waarin wordt aangetoond dat de opdrachthoudende vereniging zelf niet die voordelen kan bieden;- dat de raad van bestuur van Fluvius Kempen in voormelde zitting van 20 maart 2025 het verslag aan de algemene vergadering goedkeurde;- dat samengevat de voordelen van de deelneming in Transco Energy cv o.a. zijn het bestendigen van de gemeentelijke controle en strategische verankering van Elia (via Publi-T) en Fluxys (via Publigas) zonder de gemeente financieel te belasten (een goedkeuring van deze deelneming impliceert geenszins onomkeerbare stappen, noch onomkeerbare financiële engagementen voor Fluvius Kempen of de gemeente), het gegeven dat dergelijke structuur veel toegankelijker is voor, en gekend door, externe investeerders dan de publiekrechtelijke figuur van de opdrachthoudende vereniging, zonder daarbij de rechten en belangen van de gemeenten uit het oog te verliezen (waarbij Fluvius Kempen recht heeft op minstens één bestuurder, die regelmatig verslag moet uitbrengen);- dat ook de gefaseerde aanpak in dit dossier een aantal duidelijke voordelen heeft zoals de eenvoudige mogelijkheid tot vereffening indien nodig, het sneller kunnen schakelen bij een eerstvolgende kapitaaloperatie van Elia/Publi-T (of Fluxys/Publigas), de creatie van een duidelijk afgelijnde overlegstructuur en het feit dat er nu nog geen verregaande akkoorden moeten worden gesloten met niet-gemeentelijke partners, waarbij nu enkel sprake is van een minimale cash-inbreng zonder het beleid van de gemeenteraad of de toekomstige ontwikkeling van de financiën van de gemeente nodeloos te verstoren (geen substantiële financiële impact op het gemeentebestuur).
Overwegende dat de agenda van de algemene vergadering volgende punten bevat:
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke (buitengewone) algemene vergadering.
Gelet op zijn beslissing van 27 februari 2025 waarbij de heer Rudy Willems en de heer Steven Van Staeyen, respectievelijk werden aangesteld tot vertegenwoordiger van de gemeente en tot plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van de gemeente, om deel te nemen aan alle (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius Kempen ov die vanaf 2025 tot en met 31 december 2030 worden georganiseerd.
Artikel 1.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de Fluvius Kempen ov van 17 juni 2025.
Artikel 2.
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel tot deelneming in de wachtstructuur Transco Energy cv door Fluvius Kempen.
De algemene vergadering van Fluvius Kempen wordt tevens verzocht deze deelneming, de motiveringsnota ter staving van deze deelneming, de inbreng in geld (2.000,00 euro) en de gevraagde volmachtverlening te willen goedkeuren alsook de oprichtingsakte inclusief de statuten en de term sheet aandeelhoudersovereenkomst te willen bekrachtigen.
Artikel 3.
De vertegenwoordiger van de gemeente Zandhoven die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de Fluvius Kempen ov op 17 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen.
Artikel 4.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de Fluvius Kempen ov (vennootschapssecretariaat@fluvius.be) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Overwegende dat de gemeente aangesloten is bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA dv.
Overwegende dat de gemeente Zandhoven per aangetekend schrijven van 7 april 2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IKA dv die op 17 juni 2025 om 19 uur plaatsheeft in Sky Venue by Corsendonck Hotels (Turnovatoren 17 – 2300 Turnhout).
Overwegende dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 7 april 2025 werd overgemaakt.
Overwegende dat de agenda van de algemene vergadering van IKA dv van 17 juni 2025 volgende agendapunten bevat:
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Gelet op zijn beslissing van 27 februari 2025 waarbij de heer Rudy Willems en de heer Hans Soetemans werden aangesteld tot respectievelijk vertegenwoordiger van de gemeente Zandhoven en tot plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van de gemeente, om deel te nemen aan alle (buitengewone) algemene vergaderingen van de IKA dv die vanaf het 2025 tot en met 31 december 2030 worden georganiseerd.
Artikel 1.
Na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, zijn goedkeuring te hechten aan de dagorde van de algemene vergadering van IKA dv van 17 juni 2025:
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA dv van 17 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing zal aan het secretariaat van het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA dv (lieven.ex@fluvius.be) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op zijn beslissing van 17 december 1998 betreffende de toetreding van de gemeente Zandhoven tot de Intergemeentelijke Vereniging voor het Crematoriumbeheer in de provincie Antwerpen (I.V.C.A.):- dat in de loop van 2013 de naam van I.V.C.A. veranderd werd in PONTES ov.
Gelet op de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van PONTES ov op 26 juni 2025 met volgende agenda:
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 34 §2 2°, artikel 41 §2 4° en 9° en artikel 432.
Overwegende dat evenwel het mandaat van deze gemeentelijke afgevaardigde moet vastgesteld worden voorafgaand aan elke algemene vergadering.
Gelet op zijn beslissing van 27 februari 2025 waarbij de heer Jan Valckx en de heer Rudy Willems, werden aangesteld tot respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervanger van de gemeente Zandhoven, om deel te nemen aan alle (buitengewone) algemene vergaderingen van de intergemeentelijke vereniging PONTES ov die vanaf 2025 tot en met 31 december 2030 worden georganiseerd.
Overwegende dat er geen bezwaren bestaan ten aanzien van voorgestelde agenda.
Artikel 1.
Er wordt akte genomen van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van PONTES ov van 26 juni 2025, die bestaat uit de volgende agendapunten:
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van PONTES ov van 26 juni 2025 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing zal aan PONTES ov (Jules Moretuslei 2 - 2610 Antwerpen (Wilrijk)) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8 november 2003 waar de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid werd verleden;- dat op 19 december 2003 de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid verscheen in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.
Gelet op de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 betreffende de goedkeuring van de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid.
Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 betreffende de goedkeuring van de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid en de publicatie in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.
Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 betreffende de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid, zoals bevestigd bij het ministerieel besluit van 10 april 2014 door de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 betreffende de goedkeuring van de statutenwijziging en de verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21 juni 2034, zoals bevestigd bij het ministerieel besluit van 3 oktober 2016 door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018 betreffende de goedkeuring van de statutenwijziging in het kader van het decreet Lokaal Bestuur, zoals bevestigd bij het ministerieel besluit van 27 maart 2019 door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Gelet op de algemene vergadering van 28 juni 2019 betreffende de goedkeuring van de statutenwijziging in het kader van het decreet Lokaal Bestuur, zoals bevestigd bij het ministerieel besluit van 17 oktober 2019 door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Gelet op de algemene vergadering van 25 juni 2021 betreffende de goedkeuring van de statutenwijziging in het kader van digitaal vergaderen, zoals bevestigd bij het ministerieel besluit van 23 november 2021 door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Overwegende dat gemeente Zandhoven lid is van IGEAN milieu & veiligheid.
Gelet op artikel 36 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid die bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt;- dat op deze vergadering de jaarrekening vastgesteld wordt aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
Overwegende dat de raad van bestuur van 7 mei 2025 haar goedkeuring heeft gehecht aan het jaarverslag 2024 evenals aan de jaarrekening 2024;- dat de jaarvergadering kwijting verleent aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.
Raad van bestuur – benoemen kandidaat-bestuurders met stemrecht ter vervanging:
Gelet op de beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 12 maart 2025 onder punt 1a, waarmee de leden van de raad van bestuur met stemrecht benoemd werden;- dat voor de gemeente Edegem Sanne Descamps benoemd werd als lid van de raad van bestuur van IGEAN milieu & veiligheid;- dat er ondertussen een onverenigbaarheid is ontstaan sinds ze werkt voor de stad Antwerpen als kabinetsmedewerker;- dat artikel 436 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en artikel 23§2 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepalen dat er een onverenigbaarheid is tussen het mandaat van bestuurder en werknemer zijn van een deelnemend openbaar bestuur.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van Edegem van 28 april 2025 waarmee Sylvia Lagrou voorgedragen wordt als vervangster in de raad van bestuur van IGEAN milieu & veiligheid voor de bestuursperiode 2025-2030;- dat Sylvia Lagrou geen gemeenteraadslid is;- dat artikel 434§2 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat wanneer een deelnemende gemeente een kandidaat-bestuurder voordraagt die geen lid is van de gemeenteraad, maar waarvan de deskundigheid over de statutair bepaalde doelstellingen manifest aantoonbaar is, de gemeente deze voordracht uitdrukkelijk motiveert;- dat de gemeenteraad van Edegem de voordracht als volgt motiveert: "Sylvia Lagrou heeft bijna 25 jaar ervaring als advocaat-jurist, gespecialiseerd in bouw- en ondernemingsrecht. Ze is vertrouwd met vennootschapsrecht en de vastgoedmarkt. Binnen het bouwrecht behandelt ze dossiers inzake overheidsopdrachten en private bouwprojecten voor architecten, aannemers en bouwheren. Als plaatsvervangend magistraat-vrederechter (voorheen bevoegd voor Kanton 2, centrum Antwerpen), en als jeugdadvocaat, kwam ze vaak in contact met de sociale dimensies van de samenleving, waaronder het nijpende woningtekort op de (sociale) huisvestingsmarkt. Haar mandaat als magistraat heeft ze neergelegd wegens onverenigbaar met haar politieke opdrachten."
Overwegende dat in uitvoering van artikel 434 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 IGEAN de benoeming van de voorgedragen kandidaat-bestuurder voorlegt aan de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 19 juni 2025.
Raad van bestuur – benoemen bestuurders met raadgevende stem ter vervanging:
Gelet op de beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 12 maart 2025 onder punt 1b, waarmee de leden van de raad van bestuur met raadgevende stem aangeduid werden;- dat de buitengewone algemene vergadering akte nam van de rangorde van de voorgedragen kandidaat-bestuurders met raadgevende stem en voor regio zuid mevrouw Lea Den Abt, gemeente Aartselaar, aanduidde.
Gelet op de mail van de algemeen directeur van de gemeente Hove van 18 maart 2025 met volgende inhoud:
Beste,
We hadden vernomen dat er op de AV onduidelijkheden waren omtrent de notulering van de afgelopen raad, meer bepaald omtrent de kandidaatstelling van raadslid Anke Muylle.
Om twijfel weg te nemen, is de notulering aangepast: Anke Muylle is wel degelijk unaniem verkozen – de stemming met onthouding en tegenstemming ging alleen over de keuze uit één van de 15 bestuurders.
In bijlage vinden jullie de aangepaste besluiten.
Kan dit rechtgezet worden in de verslaggeving van de AV?
Met vriendelijke groeten
Anke Dehuisser
algemeen directeur
Gelet dat, rekening houdend met de eenparigheid van stemmen wat de voordracht van Anke Muylle betreft, de rangschikking van de kandidaten voor regio zuid wijzigt en Anke Muylle het best gerangschikt is.
Overwegende dat in uitvoering van artikel 434 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 IGEAN de aangepaste rangorde voorlegt aan de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 19 juni 2025 op basis waarvan Anke Muylle kan worden aangeduid als bestuurder met raadgevende stem voor regio zuid.
Goedkeuring aanpassing presentiegelden
Gelet op artikel 448 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 dat het volgende bepaalt (wijziging geldig vanaf 8 april 2023) :
De leden van de raad van bestuur van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging en de vertrouwenspersonen die hen bijstaan conform artikel 16 en 155, kunnen per bijgewoonde vergadering een presentiegeld ontvangen.
Het presentiegeld voor het bijwonen van de raad van bestuur is ten hoogste gelijk aan het hoogste bedrag dat uitkeerbaar is aan een gemeenteraadslid voor een gemeenteraadszitting in een van de deelnemende gemeenten. Aan de voorzitter van de raad van bestuur, aan zijn vervanger en aan de voormelde vertrouwenspersonen kan maximaal een dubbel presentiegeld worden toegekend. Bij een cumulatie van mandaten, waaraan een dubbel presentiegeld verbonden is in meerdere dienstverlenende of opdrachthoudende verenigingen, bepaalt het lid van de raad van bestuur in welke vereniging het dubbel presentiegeld wordt toegekend. In elk van de andere verenigingen ontvangt dit lid een enkel presentiegeld. De toekenning van een dubbel presentiegeld is slechts mogelijk nadat de betrokkene een verklaring op erewoord heeft ingediend waaruit blijkt dat hij geen dubbel presentiegeld geniet in een andere dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
De algemene vergadering bepaalt het presentiegeld en, binnen de perken en overeenkomstig de toekenningsvoorwaarden die de Vlaamse Regering vaststelt, de andere vergoedingen die in het kader van de bestuurlijke werking van de dienstverlenende of de opdrachthoudende vereniging kunnen worden toegekend.
Overwegende dat in het kader van de verlenging van IGEAN in 2016 de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 de presentiegelden voor de leden van de raad van bestuur heeft vastgelegd op 100,51 euro per zitting (gekoppeld aan de index);- dat deze beslissing gebaseerd was op een quasi identieke samenstelling van de raad van bestuur voor IGEAN milieu & veiligheid én IGEAN milieu & veiligheid;- dat de (meeste) bestuurders finaal 2x 100,51 euro of 201,02 euro per avond ontvingen, aangezien de raden van bestuur achtereenvolgens op eenzelfde avond georganiseerd werden.
Gelet op de beslissing van de jaarvergadering van 19 juni 2020 onder punt 5, die luidt als volgt:
Besluit de jaarvergadering
Enig art.: De jaarvergadering past per 1 januari 2020 de presentiegelden voor de leden van de raad van bestuur aan tot 213,33 euro per zitting (op basis van spilindex 160,84). Dit bedrag wordt gekoppeld aan de index.
Gelet dat deze beslissing rekening hield met het nieuwe decreet Lokaal Bestuur dat in 2019 in werking is getreden en op basis waarvan de raad van bestuur uit maximaal 15 leden mag bestaan;- dat in uitvoering hiervan in 2019 de raad van bestuur zo samengesteld werd dat elke gemeente één vertegenwoordiger had, maar niet in beide raden van bestuur zat;- dat de presentiegelden die vandaag van toepassing zijn, 265,25 euro bedragen (d.i. 124,98 euro tegen 100%, gekoppeld aan spilindex 138,01, cfr. https://www.vlaanderen.be/lokaalestuur/mandatarissen/presentiegeld-raadslid);- dat de verplaatsingsvergoeding in toepassing van het Besluit Rechtspositieregeling van 20 januari 2023 momenteel 0,4320 euro per kilometer heen en terug bedraagt.
Overwegende dat intussen de raad van bestuur voor de nieuwe legislatuur 2025-2030 samengesteld is;- dat de raad van bestuur 15 leden met stemrecht en 3 leden met raadgevende stem telt en identiek voor IGEAN milieu & veiligheid én voor IGEAN milieu & veiligheid is.
Gelet op de identieke samenstelling van de raad van bestuur met één voorzitter voor beide verenigingen, wordt aan de jaarvergadering van 19 juni 2025 de goedkeuring gevraagd om voor de raad van bestuur van IGEAN milieu & veiligheid aan de voorzitter een dubbel presentiegeld toe te kennen;- dat de toekenning van het dubbel presentiegeld slechts mogelijk is nadat de betrokkene een verklaring op erewoord heeft ingediend waaruit blijkt dat hij geen dubbel presentiegeld geniet in een andere dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
Bekrachtiging oprichting algemeen comité en benoemen leden algemeen comité
Gelet op artikel 442 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid die bepalen dat er een algemeen comité kan opgericht worden;- dat het algemeen comité als doel heeft de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren en te stroomlijnen;- dat het is samengesteld uit uitvoerende mandatarissen van de deelnemende gemeenten;- dat IGEAN milieu & veiligheid tot op heden geen algemeen comité heeft.
Overwegende dat in voorbereiding op de nieuwe legislatuur 2025-2030 IGEAN een “Inspiratienota voor een efficiënt bestuur van IGEAN – governance 2025-2030” heeft opgemaakt;- dat in zitting van 16 oktober 2024 de raad van bestuur van IGEAN milieu & veiligheid kennis heeft genomen van deze inspiratienota en deze eveneens heeft onderschreven;- dat in de nota o.m. verwezen wordt naar de (statutair voorziene) mogelijkheid om een algemeen comité op te richten om de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren en stroomlijnen en te zorgen voor de informatiedoorstroming;- dat voormelde nota eveneens voorgelegd en besproken werd op de ontbijtvergadering met de (nieuwe) burgemeesters van 18 december 2024, op basis waarvan aan de formateurs (die aangesteld werden om uitvoering te geven aan de consultatie- en formatieopdracht in het kader van de samenstelling van de nieuwe raad van bestuur) werd gevraagd om maximaal rekening te houden met de oprichting van een algemeen comité bestaande uit de burgemeesters.
Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van 23 april 2025 die het voorstel goedkeurt om in uitvoering van artikel 442 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid een algemeen comité op te richten;- dat de oprichting van een algemeen comité ter bekrachtiging wordt voorgelegd aan de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 19 juni 2025;- dat aan deze algemene vergadering eveneens gevraagd wordt om de burgemeesters als lid van het algemeen comité te benoemen.
Benoemen leden adviescomités
Gelet op artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid dat bepaalt dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt;- dat een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en in aantal beperkt blijft tot het aantal doelstellingen;- dat enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling vertegenwoordigd zijn in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling;- dat het adviescomité “milieu” uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers bestaat;- dat het adviescomité “veiligheid” uit één vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers bestaat, evenals uit maximum zeven vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.
Gelet op de beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 12 maart 2025 onder punt 2b, waarmee de leden van de adviescomités benoemd werden;- dat nog niet alle gemeenten of deelnemers een lid voorgedragen hadden voor deze adviescomité;- dat de benoeming van nieuwe kandidaturen wordt voorgelegd aan de jaarvergadering van 19 juni 2025.
Goedkeuring oprichting van IGEAN Energie nv
Gelet op de kennisneming van de ruling door de bestuurders tijdens de raad van bestuur van 23 april 2025;- dat er opdracht werd gegeven aan Deloitte Legal om juridische bijstand en ondersteuning te verlenen, o.m. bij het opstellen van de nodige documenten voor:
Gelet op de toelichting door Danny Stas, partner bij Deloitte Legal, bij de ruling en de verder te ondernemen stappen aan de raad van bestuur van 7 mei 2025.
Gelet op de goedkeuring van de oprichting van IGEAN Energie nv die wordt voorgelegd aan een volgende raad van bestuur en aan de algemene vergadering van 19 juni 2025.
Goedkeuren uittreding deelnemers
Overwegende dat in zitting van 29 april 2025 de gemeenteraad van Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht heeft beslist om de bestaande samenwerking met IGEAN milieu & veiligheid stop te zetten;- dat het een volledige uittreding van zowel de gemeente als het OCMW van Zwijndrecht uit IGEAN milieu & veiligheid betreft;- dat de deelnemer die uittreedt, de schade vergoedt die zijn uittreding berokkent aan de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging en aan de andere deelnemers;- dat wanneer de uittreding echter kadert in het regiodecreet (conform maken aan de referentieregio), een uitstap mogelijk is zonder schadevergoeding;- dat, aangezien het om een volledige uittreding gaat, artikel 6:120 van het wetboek Vennootschappen en Verenigingen geldt en de aandelen uitbetaald zullen worden aan hetzelfde bedrag waarvoor zij ingebracht werden;- dat de goedkeuring van de uittreding overeenkomstig artikel 422 van het decreet Lokaal Bestuur genomen wordt door de algemene vergadering.
Overwegende dat de raad van bestuur van 7 mei 2025 beslist heeft om de jaarvergadering te organiseren in de burelen van IGEAN (Doornaardstraat 60 - 2160 Wommelgem) op 19 juni 2025 om 19 u met als agendapunten:
Gelet op het schrijven van IGEAN milieu & veiligheid van 8 mei 2025 betreffende de uitnodiging voor de jaarvergadering van 19 juni 2025.
Overwegende dat volgende nodige documenten via het infonet ter beschikking gesteld werden van de deelnemers:
Gelet op de toelichting en bespreking van het jaarverslag 2024 en de jaarrekening 2024 op de raad van bestuur van 7 mei 2025.
Gelet op de toelichting en bespreking van de overige punten op de raad van bestuur van 23 april 2025 en van 7 mei 2025.
Gelet op zijn beslissing van 27 februari 2025 waarbij Paula Henderickx en Jef Leirs, respectievelijk werden aangesteld als vertegenwoordiger en plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van de gemeente, om deel te nemen aan alle (buitengewone) algemene vergaderingen van IGEAN milieu & veiligheid die vanaf 2025 tot en met 31 december 2030 worden georganiseerd.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 432.
Gelet op artikel 34§1 van de statuten houdende de bepaling dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald moet worden voor elke algemene vergadering.
Overwegende dat de jaarvergadering op zich geen financiële gevolgen heeft voor het bestuur.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN (Doornaardstraat 60 - 2160 Wommelgem) op 19 juni 2025 om 19.00 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 19 juni 2025 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing zal aan IGEAN milieu & veiligheid (info@IGEAN.be) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op het koninklijk besluit van 3 januari 1969 tot oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 8 juli 1969.
Gelet op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8 november 2003 waar IGEAN cv omgevormd wordt tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 19 december 2003.
Gelet op de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 betreffende de goedkeuring van de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging.
Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 betreffende de goedkeuring van de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening en de publicatie in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.
Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 betreffende de statutenwijziging van IGEAN dv, zoals bevestigd bij het ministerieel besluit van 10 april 2014 door de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 betreffende de goedkeuring van de statutenwijziging en de verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21 juni 2034, zoals bevestigd bij het ministerieel besluit van 3 oktober 2016 door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018 betreffende de goedkeuring van de statutenwijziging in het kader van het decreet Lokaal Bestuur, zoals bevestigd bij het ministerieel besluit van 19 maart 2019 door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Gelet op de algemene vergadering van 28 juni 2019 betreffende de goedkeuring van de statutenwijziging in het kader van het decreet Lokaal Bestuur, zoals bevestigd bij het ministerieel besluit van 23 oktober 2019 door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Gelet op de algemene vergadering van 19 juni 2020 betreffende de goedkeuring van de statutenwijziging in het kader van de zelfstandige groepering, zoals bevestigd bij het ministerieel besluit van 25 januari 2021 door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Gelet op de algemene vergadering van 25 juni 2021 betreffende de goedkeuring van de statutenwijziging in het kader van digitaal vergaderen, zoals bevestigd bij het ministerieel besluit van 23 november 2021 door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Overwegende dat gemeente Zandhoven lid is van IGEAN dienstverlening.
Gelet op artikel 35 van de statuten van IGEAN dienstverlening die bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt;- dat op deze vergadering de jaarrekening vastgesteld wordt aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
Overwegende dat de raad van bestuur van 7 mei 2025 haar goedkeuring heeft gehecht aan het jaarverslag 2024 evenals aan de jaarrekening 2024;- dat de jaarvergadering kwijting verleent aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.
Raad van bestuur – benoemen kandidaat-bestuurders met stemrecht ter vervanging:
Gelet op de beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 12 maart 2025 onder punt 1a, waarmee de leden van de raad van bestuur met stemrecht benoemd werden;- dat voor de gemeente Edegem Sanne Descamps benoemd werd als lid van de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening;- dat er ondertussen een onverenigbaarheid is ontstaan sinds ze werkt voor de stad Antwerpen als kabinetsmedewerker;- dat artikel 436 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en artikel 22§2 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepalen dat er een onverenigbaarheid is tussen het mandaat van bestuurder en werknemer zijn van een deelnemend openbaar bestuur.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van Edegem van 28 april 2025 waarmee Sylvia Lagrou voorgedragen wordt als vervangster in de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening voor de bestuursperiode 2025-2030;- dat Sylvia Lagrou geen gemeenteraadslid is;- dat artikel 434§2 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat wanneer een deelnemende gemeente een kandidaat-bestuurder voordraagt die geen lid is van de gemeenteraad, maar waarvan de deskundigheid over de statutair bepaalde doelstellingen manifest aantoonbaar is, de gemeente deze voordracht uitdrukkelijk motiveert;- dat de gemeenteraad van Edegem de voordracht als volgt motiveert: "Sylvia Lagrou heeft bijna 25 jaar ervaring als advocaat-jurist, gespecialiseerd in bouw- en ondernemingsrecht. Ze is vertrouwd met vennootschapsrecht en de vastgoedmarkt. Binnen het bouwrecht behandelt ze dossiers inzake overheidsopdrachten en private bouwprojecten voor architecten, aannemers en bouwheren. Als plaatsvervangend magistraat-vrederechter (voorheen bevoegd voor Kanton 2, centrum Antwerpen), en als jeugdadvocaat, kwam ze vaak in contact met de sociale dimensies van de samenleving, waaronder het nijpende woningtekort op de (sociale) huisvestingsmarkt. Haar mandaat als magistraat heeft ze neergelegd wegens onverenigbaar met haar politieke opdrachten."
Overwegende dat in uitvoering van artikel 434 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 IGEAN de benoeming van de voorgedragen kandidaat-bestuurder voorlegt aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 19 juni 2025.
Raad van bestuur – benoemen bestuurders met raadgevende stem ter vervanging:
Gelet op de beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 12 maart 2025 onder punt 1b, waarmee de leden van de raad van bestuur met raadgevende stem aangeduid werden;- dat de buitengewone algemene vergadering akte nam van de rangorde van de voorgedragen kandidaat-bestuurders met raadgevende stem en voor regio zuid mevrouw Lea Den Abt, gemeente Aartselaar, aanduidde.
Gelet op de mail van de algemeen directeur van de gemeente Hove van 18 maart 2025 met volgende inhoud:
Beste,
We hadden vernomen dat er op de AV onduidelijkheden waren omtrent de notulering van de afgelopen raad, meer bepaald omtrent de kandidaatstelling van raadslid Anke Muylle.
Om twijfel weg te nemen, is de notulering aangepast: Anke Muylle is wel degelijk unaniem verkozen – de stemming met onthouding en tegenstemming ging alleen over de keuze uit één van de 15 bestuurders.
In bijlage vinden jullie de aangepaste besluiten.
Kan dit rechtgezet worden in de verslaggeving van de AV?
Met vriendelijke groeten
Anke Dehuisser
algemeen directeur
Gelet dat, rekening houdend met de eenparigheid van stemmen wat de voordracht van Anke Muylle betreft, de rangschikking van de kandidaten voor regio zuid wijzigt en Anke Muylle het best gerangschikt is.
Overwegende dat in uitvoering van artikel 434 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 IGEAN de aangepaste rangorde voorlegt aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 19 juni 2025 op basis waarvan Anke Muylle kan worden aangeduid als bestuurder met raadgevende stem voor regio zuid.
Goedkeuring aanpassing presentiegelden
Gelet op artikel 448 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 dat het volgende bepaalt (wijziging geldig vanaf 8 april 2023) :
De leden van de raad van bestuur van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging en de vertrouwenspersonen die hen bijstaan conform artikel 16 en 155, kunnen per bijgewoonde vergadering een presentiegeld ontvangen.
Het presentiegeld voor het bijwonen van de raad van bestuur is ten hoogste gelijk aan het hoogste bedrag dat uitkeerbaar is aan een gemeenteraadslid voor een gemeenteraadszitting in een van de deelnemende gemeenten. Aan de voorzitter van de raad van bestuur, aan zijn vervanger en aan de voormelde vertrouwenspersonen kan maximaal een dubbel presentiegeld worden toegekend. Bij een cumulatie van mandaten, waaraan een dubbel presentiegeld verbonden is in meerdere dienstverlenende of opdrachthoudende verenigingen, bepaalt het lid van de raad van bestuur in welke vereniging het dubbel presentiegeld wordt toegekend. In elk van de andere verenigingen ontvangt dit lid een enkel presentiegeld. De toekenning van een dubbel presentiegeld is slechts mogelijk nadat de betrokkene een verklaring op erewoord heeft ingediend waaruit blijkt dat hij geen dubbel presentiegeld geniet in een andere dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
De algemene vergadering bepaalt het presentiegeld en, binnen de perken en overeenkomstig de toekenningsvoorwaarden die de Vlaamse Regering vaststelt, de andere vergoedingen die in het kader van de bestuurlijke werking van de dienstverlenende of de opdrachthoudende vereniging kunnen worden toegekend.
Overwegende dat in het kader van de verlenging van IGEAN in 2016 de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 de presentiegelden voor de leden van de raad van bestuur heeft vastgelegd op 100,51 euro per zitting (gekoppeld aan de index);- dat deze beslissing gebaseerd was op een quasi identieke samenstelling van de raad van bestuur voor IGEAN dienstverlening én IGEAN milieu & veiligheid;- dat de (meeste) bestuurders finaal 2x 100,51 euro of 201,02 euro per avond ontvingen, aangezien de raden van bestuur achtereenvolgens op eenzelfde avond georganiseerd werden.
Gelet op de beslissing van de jaarvergadering van 19 juni 2020 onder punt 5, die luidt als volgt:
Besluit de jaarvergadering
Enig art.: De jaarvergadering past per 1 januari 2020 de presentiegelden voor de leden van de raad van bestuur aan tot 213,33 euro per zitting (op basis van spilindex 160,84). Dit bedrag wordt gekoppeld aan de index.
Gelet dat deze beslissing rekening hield met het nieuwe decreet Lokaal Bestuur dat in 2019 in werking is getreden en op basis waarvan de raad van bestuur uit maximaal 15 leden mag bestaan;- dat in uitvoering hiervan in 2019 de raad van bestuur zo samengesteld werd dat elke gemeente één vertegenwoordiger had, maar niet in beide raden van bestuur zat;- dat de presentiegelden die vandaag van toepassing zijn, 265,25 euro bedragen (d.i. 124,98 euro tegen 100%, gekoppeld aan spilindex 138,01, cfr. https://www.vlaanderen.be/lokaalestuur/mandatarissen/presentiegeld-raadslid);- dat de verplaatsingsvergoeding in toepassing van het Besluit Rechtspositieregeling van 20 januari 2023 momenteel 0,4320 euro per kilometer heen en terug bedraagt.
Overwegende dat intussen de raad van bestuur voor de nieuwe legislatuur 2025-2030 samengesteld is;- dat de raad van bestuur 15 leden met stemrecht en 3 leden met raadgevende stem telt en identiek voor IGEAN dienstverlening én voor IGEAN milieu & veiligheid is.
Gelet op de identieke samenstelling van de raad van bestuur en om mogelijke extra kosten die dat met zich meebrengt te vermijden, wordt aan de jaarvergadering van 19 juni 2025 de goedkeuring gevraagd om de presentiegelden voor de leden van de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening vanaf 19 maart 2025 te halveren tot 132,63 euro per zitting (gekoppeld aan de index).
Bekrachtiging oprichting algemeen comité en benoemen leden algemeen comité
Gelet op artikel 442 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en artikel 27 van de statuten van IGEAN dienstverlening die bepalen dat er een algemeen comité kan opgericht worden;- dat het algemeen comité als doel heeft de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren en te stroomlijnen;- dat het is samengesteld uit uitvoerende mandatarissen van de deelnemende gemeenten;- dat IGEAN dienstverlening tot op heden geen algemeen comité heeft.
Overwegende dat in voorbereiding op de nieuwe legislatuur 2025-2030 IGEAN een “Inspiratienota voor een efficiënt bestuur van IGEAN – governance 2025-2030” heeft opgemaakt;- dat in zitting van 16 oktober 2024 de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening kennis heeft genomen van deze inspiratienota en deze eveneens heeft onderschreven;- dat in de nota o.m. verwezen wordt naar de (statutair voorziene) mogelijkheid om een algemeen comité op te richten om de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren en stroomlijnen en te zorgen voor de informatiedoorstroming;- dat voormelde nota eveneens voorgelegd en besproken werd op de ontbijtvergadering met de (nieuwe) burgemeesters van 18 december 2024, op basis waarvan aan de formateurs (die aangesteld werden om uitvoering te geven aan de consultatie- en formatieopdracht in het kader van de samenstelling van de nieuwe raad van bestuur) werd gevraagd om maximaal rekening te houden met de oprichting van een algemeen comité bestaande uit de burgemeesters.
Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van 23 april 2025 die het voorstel goedkeurt om in uitvoering van artikel 442 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en artikel 27 van de statuten van IGEAN dienstverlening een algemeen comité op te richten;- dat de oprichting van een algemeen comité ter bekrachtiging wordt voorgelegd aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 19 juni 2025;- dat aan deze algemene vergadering eveneens gevraagd wordt om de burgemeesters als lid van het algemeen comité te benoemen.
Benoemen leden adviescomités
Gelet op artikel 27 van de statuten van IGEAN dienstverlening dat bepaalt dat er één of meerdere adviescomités kunnen opgericht worden;- dat een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en in aantal beperkt blijft tot het aantal doelstellingen.
Overwegende dat de intergemeentelijke werking van het EnergieK huis een van de activiteiten is die IGEAN dienstverlening uitvoert als zelfstandige groepering;- dat om deze intergemeentelijke werking invulling te geven en op te volgen, in 2019 de vroegere beleidsgroep Energie omgevormd werd tot een adviescomité EnergieK Huis;- dat enkel de gemeenten die deel uitmaken van het EnergieK Huis vertegenwoordigd zijn in dit adviescomité met één effectief lid;- dat het adviescomité bij voorkeur bestaat uit de bevoegde schepen (energie, klimaat of duurzaamheid);- dat de voordracht én het mandaat van het lid van het adviescomité bij voorkeur geldt voor de volledige legislatuur.
Gelet pop artikel 442 van het decreet Lokaal Bestuur en artikel 27 van de statuten van IGEAN dienstverlening die bepalen dat de deelnemers bij het begin van een nieuwe legislatuur leden voor de adviescomités voordragen, die door de algemene vergadering worden benoemd.
Gelet op de beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 12 maart 2025 onder punt 2b, waarmee de leden van het adviescomité EnergieK Huis benoemd werden;- dat nog niet alle gemeenten een lid hadden voorgedragen voor dit adviescomité;- dat de benoeming van nieuwe kandidaturen wordt voorgelegd aan de jaarvergadering van 19 juni 2025.
Goedkeuren uittreding deelnemers
Overwegende dat in zitting van 29 april 2025 de gemeenteraad van Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht heeft beslist om de bestaande samenwerking met IGEAN dienstverlening stop te zetten;- dat het een volledige uittreding van zowel de gemeente als het OCMW van Zwijndrecht uit IGEAN dienstverlening betreft;- dat de deelnemer die uittreedt, de schade vergoedt die zijn uittreding berokkent aan de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging en aan de andere deelnemers;- dat wanneer de uittreding echter kadert in het regiodecreet (conform maken aan de referentieregio), een uitstap mogelijk is zonder schadevergoeding;- dat, aangezien het om een volledige uittreding gaat, artikel 6:120 van het wetboek Vennootschappen en Verenigingen geldt en de aandelen uitbetaald zullen worden aan hetzelfde bedrag waarvoor zij ingebracht werden;- dat de goedkeuring van de uittreding overeenkomstig artikel 422 van het decreet Lokaal Bestuur genomen wordt door de algemene vergadering.
Overwegende dat de raad van bestuur van 7 mei 2025 beslist heeft om de jaarvergadering te organiseren in de burelen van IGEAN (Doornaardstraat 60 - 2160 Wommelgem) op 19 juni 2025 om 19 u met als agendapunten:
Gelet op het schrijven van IGEAN dienstverlening van 8 mei 2025 betreffende de uitnodiging voor de jaarvergadering van 19 juni 2025.
Overwegende dat volgende nodige documenten via het infonet ter beschikking gesteld werden van de deelnemers:
Gelet op de toelichting en bespreking van het jaarverslag 2024 en de jaarrekening 2024 op de raad van bestuur van 7 mei 2025.
Gelet op de toelichting en bespreking van de overige punten op de raad van bestuur van 23 april 2025 en van 7 mei 2025.
Gelet op zijn beslissing van 27 februari 2025 waarbij Paula Henderickx en Jef Leirs, respectievelijk werden aangesteld als vertegenwoordiger en plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van de gemeente, om deel te nemen aan alle (buitengewone) algemene vergaderingen van IGEAN dienstverlening die vanaf 2025 tot en met 31 december 2030 worden georganiseerd.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 432.
Gelet op artikel 33§1 van de statuten houdende de bepaling dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald moet worden voor elke algemene vergadering.
Overwegende dat de jaarvergadering op zich geen financiële gevolgen heeft voor het bestuur.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN (Doornaardstraat 60 - 2160 Wommelgem) op 19 juni 2025 om 19.00 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening van 19 juni 2025 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing zal aan IGEAN dienstverlening (info@igean.be) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Gelet op de statuten van projectvereniging BiscUIT.
Gelet op zijn beslissing van heden waarbij de toetreding tot projectvereniging BiscUIT werd goedgekeurd i.k.v. de uitrol van de UITPAS.
Overwegende dat projectvereniging BiscUIT een intergemeentelijke samenwerking is van de gemeenten Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Kapellen, Ranst, Schilde, Schoten, Stabroek, Wijnegem, Wuustwezel en Zandhoven.
Overwegende dat de projectvereniging geleid wordt door een raad van bestuur waarvan de leden benoemd worden door de deelnemende gemeenten en dat de raad van bestuur bestaat uit stemgerechtigde leden en leden met een raadgevende stem.
Overwegende dat iedere deelnemende gemeente ook één afgevaardigde met raadgevende stem moet aanduiden en dat uitsluitend raadsleden, verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen hiervoor in aanmerking komen.
Gelet op zijn beslissing van 27 februari 2025 waarbij mevrouw Heidi Van der Elst werd aangesteld tot vertegenwoordiger met raadgevende stem voor de raad van bestuur van projectvereniging BiscUIT.
Overwegende dat mevrouw Heidi Van der Elst bij e-mail van 7 april 2025 haar ontslag heeft ingediend als OCMW- en gemeenteraadslid;- dat het bijgevolg noodzakelijk is een andere vertegenwoordiger met raadgevende stem voor de raad van bestuur van projectvereniging BiscUIT aan te duiden.
GAAT OVER,
in openbare zitting en bij geheime stemming tot de aanduiding van een vertegenwoordiger met raadgevende stem van de gemeente voor de raad van bestuur van projectvereniging BiscUIT die vanaf heden georganiseerd worden tot en met 31 december 2030.
Er nemen 20 leden aan de stemming deel.
De voorzitter leest de stemresultaten voor en de uitslag luidt als volgt:
De heer Johan Steylaerts, de volstrekte meerderheid der stemmen bekomen hebbende, is aangesteld tot vertegenwoordiger met raadgevende stem voor de raad van bestuur van projectvereniging BiscUIT.
BERSLUIT VERDER,
Artikel 1.
De heer Johan Steylaerts wordt aangeduid als vertegenwoordiger met raadgevende stem in de raad van bestuur voor de vergaderingen van projectvereniging BiscUIT die vanaf heden tot en met 31 december 2030 georganiseerd worden.
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal aan het secretariaat van de raad van bestuur BiscUIT (Bredabaan 182 - 2930 Brasschaat), de dienst Secretariaat en de dienst Vrije Tijd bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op zijn beslissing van 19 december 2019 waarbij de deelname aan het cultureel-erfgoedconvenant en de toetreding tot de projectvereniging Erfgoed Voorkempen werd goedgekeurd.
Gelet op het decreet betreffende de ondersteuning van cultureel-erfgoedwerking in Vlaanderen van 24 februari 2017, en latere wijzigingen.
Gelet op het Cultureel-Erfgoeddecreet van 23 december 2021, en latere wijzigingen.
Gelet op het decreet van 12 juli 2013 betreffende het onroerend erfgoed en het bijhorende erfgoedbesluit van 16 mei 2014 en latere wijzigingen.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en later wijzigingen, in het bijzonder artikel 41, eerste lid, 4°.
Gelet op artikel 8 van de statuten van projectvereniging Erfgoed Voorkempen gepubliceerd in het Belgische Staatblad op 23 juni 2008;- dat een raadgevend lid en diens plaatsvervanger gemeenteraadsleden moeten zijn die deel uitmaken van een lijst waarvan er geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen.
Gelet op zijn beslissing van 16 januari 2025 waarbij mevrouw Heidi Van der Elst werd aangesteld tot plaatsvervanger van het raadgevend lid voor de raad van bestuur van projectvereniging Erfgoed Voorkempen.
Overwegende dat mevrouw Heidi Van der Elst bij e-mail van 7 april 2025 haar ontslag heeft ingediend als OCMW- en gemeenteraadslid;- dat het bijgevolg noodzakelijk is een andere plaatsvervanger van de vertegenwoordiger met raadgevende stem voor de raad van bestuur van projectvereniging Erfgoed Voorkempen aan te duiden.
GAAT OVER,
in openbare zitting en bij geheime stemming tot de aanduiding van een plaatsvervanger van het raadgevend lid voor de raad van bestuur van projectvereniging Erfgoed Voorkempen die vanaf heden tot en met 31 december 2030 georganiseerd worden.
Er nemen 20 leden aan de stemming deel.
De voorzitter leest de stemresultaten voor en de uitslag luidt als volgt:
De heer Peter Smets, de volstrekte meerderheid der stemmen bekomen hebbende, is aangesteld tot plaatsvervanger van het raadgevend lid voor de raad van bestuur van projectvereniging Erfgoed Voorkempen.
BESLUIT VERDER,
Artikel 1.
De heer Peter Smets wordt aangeduid als plaatsvervanger van het raadgevend lid voor de raad van bestuur van projectvereniging Erfgoed Voorkempen die vanaf heden tot en met 31 december 2030 georganiseerd worden.
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal aan projectvereniging Erfgoed Voorkempen (Schildesteenweg 99 – 2520 Ranst) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
Gezien er tijdens de raadzitting van heden geen verdere opmerkingen worden gemaakt over de redactie van het zittingsverslag en de notulen van de gemeenteraad van 24 april 2025, mits de aanpassing overeenkomstig art. 36 §3 1° van het huishoudelijk reglement, zijn het zittingsverslag en de notulen van bedoelde zitting, goedgekeurd.
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens gemeenteraad,
Annick Smeets
algemeen directeur
Hans Soetemans
voorzitter gemeenteraad