Terug gemeenteraad

Thu 22/05/2025 - 20:00 Raadzaal Gemeentehuis - Liersebaan 12 te 2240 Zandhoven

Openbaar

  • De gemeenteraad keurt het plan ‘grondafstand’, voor wat betreft de grondafstand, opgemaakt door studiebureau Verhaert (Rode Haagjes 3/001 – 2280 Grobbendonk), waaruit blijkt dat ca. 10m² grond langsheen Herentalsebaan aan de gemeente Zandhoven kosteloos zal worden afgestaan, het tracé van de weg en de rooilijn ter hoogte van Herentalsebaan 139A en 139B en de “Belofte van kosteloze grondafstand”, goed en aanvaardt het voorstel van kosteloze grondafstand.

  • De gemeenteraad keurt het plan ‘grondafstand’, voor wat betreft de grondafstand, opgemaakt door studiebureau Verhaert (Rode Haagjes 3/001 – 2280 Grobbendonk), waaruit blijkt dat ca. 1m² grond langsheen Herentalsebaan aan de gemeente Zandhoven kosteloos zal worden afgestaan, het tracé van de weg en de rooilijn ter hoogte van Herentalsebaan 141A en 141B en de “Belofte van kosteloze grondafstand”, goed en aanvaardt het voorstel van kosteloze grondafstand.

  • De gemeenteraad keurt het "Kerkenbeleidsplan 2025-2030" goed.

  • De gemeenteraad keurt een éénmalige investeringssubsidie ten bedrage van 100.000 euro toe te kennen aan KFC Heidebloem Pulderbos vzw met maatschappelijke zetel te 2242 Zandhoven, Mastenbaan 14 ter financiering van investeringen aan de voetbalterreinen. Deze éénmalige investeringssubsidie is een financiële ondersteuning voor investeringen aan de voetbalterreinen en moet niet worden terugbetaald. Het voormeld bedrag van de investeringssubsidie zal niet in éénmaal ter beschikking gesteld worden, maar telkens na voorlegging van facturen van de uitgevoerde werken. Ter financiering van voormelde bedragen zal bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing het nodige gedaan worden.

  • De gemeente Zandhoven gaat over tot de oprichting van een adviesorgaan rond welzijn en opvang van jonge kinderen, ook “Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK)” genaamd.
    Het Lokaal Overleg Kinderopvang is een netwerkplatform met als opdrachten:

    • advies geven over materies die relevant zijn voor kinderopvang;
    • gestalte geven aan het lokaal loket kindervang;
    • advies geven in verband met het lokaal sociaal beleid inzake jonge kinderen;
    • het contact, overleg, de coördinatie en de samenwerking te bevorderen tussen het lokaal bestuur enerzijds en de plaatselijke voorzieningen en welzijnsorganisaties rond kinderzorg anderzijds.

    Het Lokaal Overleg Kinderopvang zal uit stemgerechtigde leden bestaan (en hun respectievelijke plaatsvervanger). De schepen van sociale zaken en de ambtenaar bevoegd voor welzijn nemen deel aan de vergadering maar zijn niet stemgerechtigd.
    De onderstaande lokale actoren en gebruikers zullen worden opgeroepen om één vertegenwoordiger (en een plaatsvervanger) voor te dragen:

    Nummer

     

    Maximum aantal vertegenwoordigers

    Aantal voor te dragen plaatsvervangers

    1

    Schooldirecties van de kleuter- en basisscholen

    1 per school

    1 per school

    2

    Dienst Opvanggezinnen

    1

    1

    3

    Agentschap Opgroeien

    1

    1

    4

    Jeugddienst Zandhoven

    1

    1

    5

    Ferm Kinderdagverblijf

    1

    1

    6

    Buitenschoolse kinderopvang (BKO)

    1

    1

    7

    Zelfstandige opvanginitiatieven

    1 per opvanginitiatief

    1 per opvanginitiatief

    8

    Opvoedingswinkel

    1

    1

    9

    Huis van het Kind & Lokaal loket kinderopvang

    1

    1

    10

    Gezinsbonden

    1 per afdeling

    1 per afdeling

    11

    Ouderraden basisscholen

    1 per school

    1 per school

    Bijkomend kunnen er maximum 4 deskundigen worden aangeduid die nauw betrokken zijn bij de opvang van jonge kinderen. De deskundigen moeten aan volgende voorwaarden voldoen:

    • Vanuit werkervaring en/of engagement een bepaalde deskundigheid bezitten inzake lokaal sociaal beleid jonge kinderen en/of een binding met de gemeente hebben.
    • Geen vertegenwoordiger zijn van bovenvermelde lijst
    • Minimum 18 jaar zijn.

    De voorzitter en secretaris worden aangeduid door het Lokaal Overleg Kinderopvang.
    Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van dit besluit. Het zal de lokale actoren en gebruikers aanduiden die behoren tot de bedoelde opgesomde geledingen en de kandidaatstelling faciliteren.
    De gemeenteraadsbeslissing van 25 april 2019 houdende ‘Lokaal Overleg Kinderopvang: goedkeuring van de samenstelling’ wordt met ingang van heden volledig ingetrokken.

  • De gemeente Zandhoven gaat over tot de oprichting van een adviesorgaan voor cultuur, “Cultuurraad” genaamd.
    De cultuurraad heeft als doel het bevorderen van het integraal en duurzaam cultuurbeleid, het adviseren en evalueren van het gemeentelijk cultuurbeleid en het ondersteunen bij de uitvoering van het beleid.
    De cultuurraad zal uit 14 stemgerechtigde leden bestaan, namelijk 10 vertegenwoordigers (en hun respectievelijke plaatsvervanger) uit de culturele geledingen en 4 deskundigen.
    De cultuurambtenaar en schepen van cultuur nemen deel aan de vergaderingen maar zijn niet stemgerechtigd.
    De onderstaande culturele geledingen binnen de gemeente, zullen worden opgeroepen om één of meerdere vertegenwoordiger(s) en plaatsvervanger voor te dragen overeenkomstig het aantal vermeld naast de naam van de betrokken geleding:

    Nummer

     Naam van de culturele geleding

    Aantal voor te dragen vertegenwoordigers

    Aantal voor te dragen plaatsvervangers

    1

    Muziek-podiumkunsten (toneel-koren-harmonies)

    2

    2

    2

    Socio-culturele verenigingen

    3

    3

    3

    Kunstkringen

    1

    1

    4

    Academie

    1

    1

    5

    Openbare bibliotheek

    1

    1

    6

    Sportverenigingen

    2

    2

    De gemeenteraad zal 4 deskundigen uit de culturele sector aanduiden.
    De deskundigen moeten aan volgende voorwaarden voldoen:

    • Vanuit werkervaring en/of engagement een bepaalde deskundigheid bezitten in de cultuursector;
    • Geen vertegenwoordiger zijn van een cultuurvereniging, cultuurorganisatie of cultuurinstelling;
    • Minimum 18 jaar zijn en in de gemeente wonen.

    De cultuurambtenaar wordt aangesteld als secretaris.
    Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van dit besluit. Het zal de verenigingen aanduiden die behoren tot de bedoelde culturele geledingen en de kandidaatstelling faciliteren.

  • De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2024.

  • De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2024 over klachtenbehandeling.

  • De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering Creat Services dv van 17 juni 2025:

            

    1. 

    Wijziging van vermogen

     

    2.

    Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen

     

    3.

    Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024

     

    4.

    Verslag van de commissaris

     

    5.

    a.

    Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024

     

     

    b.

    Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024

     

    6.

    Kwijting aan de bestuurders en de commissaris

     

    7.

    Aanstelling commissaris

     

    8.

    Actualisering presentievergoeding

     

    9.

    Statutaire benoemingen

     

    Varia

    De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 17 juni 2025, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.

  • De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de Fluvius Kempen ov van 17 juni 2025:
    1. Kennisneming verslagen van Fluvius Kempen van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024.
    2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Kempen afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
    3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.
    4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Kempen met betrekking tot het boekjaar 2024.
    5. Beslissing tot deelneming van Fluvius Kempen in Transco Energy cv
    6. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor(neven)activiteiten.
    7. Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan 2025-2030.
    8. Statutaire benoemingen.
    9. Statutaire mededelingen.
    en aan het voorstel tot deelneming in de wachtstructuur Transco Energy cv door Fluvius Kempen.
    De algemene vergadering van Fluvius Kempen wordt tevens verzocht deze deelneming, de motiveringsnota ter staving van deze deelneming, de inbreng in geld (2.000,00 euro) en de gevraagde volmachtverlening te willen goedkeuren alsook de oprichtingsakte inclusief de statuten en de term sheet aandeelhoudersovereenkomst te willen bekrachtigen.
    De vertegenwoordiger van de gemeente Zandhoven die zal deelnemen aan de algemene vergadering van Fluvius Kempen ov op 17 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.

  • De gemeenteraad hecht, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, zijn goedkeuring aan de dagorde van de algemene vergadering van IKA dv van 17 juni 2025:

    1. Kennisneming verslagen van IKA van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024.
    2. Goedkeuring van de jaarrekening van IKA afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
    3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
    4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris van IKA met betrekking tot het boekjaar 2024.
    5. Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de dienstverlenende vereniging tijdens de vorige 6 jaar.
    6. Statutaire benoemingen.
    7. Statutaire mededelingen.

    De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA dv van 17 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.

  • De gemeenteraad neemt akte van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van PONTES ov van 26 juni 2025, die bestaat uit de volgende agendapunten:

    1. Algemene vergadering: verslag 26 maart 2025 - goedkeuring
    2. Financiën: balans, resultatenrekening en jaarverslag over het boekjaar 2024 - goedkeuring
    3. Financiën: verslag van de bedrijfsrevisor-commissaris over de jaarrekening 2024 - aktename
    4. Financiën: verdeling van het batig saldo van de resultatenrekening 2024 - goedkeuring
    5. Financiën: kwijting aan de raad van bestuur en aan de bedrijfsrevisor-commissaris – goedkeuring
    6. Bestuur: statutenwijziging 2025 - goedkeuring
    7. Varia en rondvraag

    De vertegenwoordiger van de gemeente, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van PONTES ov van 26 juni 2025 deel te nemen aan de bespreking over de vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.

  • De gemeenteraad neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN (Doornaardstraat 60 - 2160 Wommelgem) op 19 juni 2025 om 19.00 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:

    1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024
    2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2024
    3. Goedkeuren van de jaarrekening 2024
    4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2024
    5. Benoemen van kandidaat-bestuurders met stemrecht ter vervanging
    6. Benoemen van bestuurders met raadgevende stem ter vervanging
    7. Goedkeuren aanpassing presentiegelden
    8. Bekrachtiging van de oprichting van een algemeen comité
    9. Benoemen van leden van het algemeen comité
    10. Benoemen van leden adviescomités
    11. Oprichting van IGEAN Energie nv: goedkeuring
    12. Goedkeuren uittreding deelnemers in het kader van een vrijwillige fusie.

    De vertegenwoordiger van de gemeente, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 19 juni 2025 deel te nemen aan de bespreking over de agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.

  • De gemeenteraad neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN (Doornaardstraat 60 - 2160 Wommelgem) op 19 juni 2025 om 19.00 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:

    1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024
    2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2024
    3. Goedkeuren van de jaarrekening 2024
    4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2024
    5. Benoemen van kandidaat-bestuurders met stemrecht ter vervanging
    6. Benoemen van bestuurders met raadgevende stem ter vervanging
    7. Goedkeuren aanpassing presentiegelden
    8. Bekrachtiging van de oprichting van een algemeen comité
    9. Benoemen van leden van het algemeen comité
    10. Benoemen van leden adviescomités
    11. Goedkeuren uittreding deelnemers in het kader van een vrijwillige fusie.

    De vertegenwoordiger van de gemeente, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening van 19 juni 2025 deel te nemen aan de bespreking over de agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.

  • De heer Johan Steylaerts wordt aangeduid als vertegenwoordiger met raadgevende stem in de raad van bestuur voor de vergaderingen van projectvereniging BiscUIT die vanaf heden tot en met 31 december 2030 georganiseerd worden.

  • De heer Peter Smets wordt aangeduid als plaatsvervanger van het raadgevend lid voor de raad van bestuur van projectvereniging Erfgoed Voorkempen die vanaf heden tot en met 31 december 2030 georganiseerd worden.

  • Vragenuurtje

    Werd besproken.

Besloten

Goedkeuren verslag

  • Verslagen vorige zitting

    Gezien er tijdens de raadzitting van heden geen verdere opmerkingen worden gemaakt over de redactie van het zittingsverslag en de notulen van de gemeenteraad van 24 april 2025, mits de aanpassing overeenkomstig art. 36 §3 1° van het huishoudelijk reglement, zijn het zittingsverslag en de notulen van bedoelde zitting, goedgekeurd.

Sluiten vergadering