Terug gemeenteraad

Thu 14/05/2020 - 20:00 Raadzaal

Openbaar

  • Artikel 1.
    Het plan grondafstand, voor wat betreft de grondafstand, opgemaakt door landmeterskantoor Van Eester, waaruit blijkt dat in totaal 60.8m² grond langsheen de voetweg nr. 36 die de Ringlaan met de Driehoekstraat verbindt, te 2240 Zandhoven, aan de gemeente Zandhoven kosteloos zal worden afgestaan, wordt goedgekeurd.
    Artikel 2.
    Het tracé van de voetweg, aan te leggen ter hoogte van Ringlaan nr. 115, conform de goedgekeurde rooilijn, wordt definitief goedgekeurd.
    Artikel 3.
    De “Belofte van kosteloze grondafstand”, opgesteld aan de hand van de in het vorig artikel goedgekeurd plan grondafstand, wordt goedgekeurd en het voorstel van kosteloze grondafstand wordt aanvaard.
    Artikel 4.
    Afschrift van deze beslissing zal bij de aanvraag tot omgevingsvergunning gevoegd worden.

  • Artikel 1.

    Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka van 16 juni 2020:

    1. Kennisneming verslagen Iveka van de raad van bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2019.
    2. Goedkeuring van de jaarrekening Iveka afgesloten op 31 december 2019 (balans, resultatenre-kening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
    3. Vaststelling van de uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 WVV - netto-actieftest (artikel 6:115 WVV).
    4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurs-comités en de commissaris van Iveka met betrekking tot het boekjaar 2019.
    5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
    6. Statutaire benoemingen.
    7. Benoeming van een commissaris.
    8. Statutaire mededelingen.

    Artikel 2. (in geval van een schriftelijke algemene vergadering)
    Zijn goedkeuring te verlenen over elk van de voorliggende agendapunten. Dit geeft het standpunt van de gemeente Zandhoven weer, en dient in geval van een schriftelijke algemene vergadering als een bindend akkoord te worden beschouwd en dat opgenomen zal worden in een overzichtlijst ‘houdende ontvangen inhoudelijke goedkeuringen van de deelnemers’ die gevoegd zal worden bij de notulen van bovenvermelde Algemene Vergadering en waarbij de individuele gemeenteraadsbeslissingen via het digitaal loket zullen overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.
    Artikel 3. (in geval van een fysieke algemene vergadering)
    De vertegenwoordiger van de gemeente Zandhoven die zal deelnemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka op 16 juni 2020 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 en 2 van onderhavige beslissing.
    Artikel 4.
    Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie) uitsluitend op het e-mailadres: vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

  • Artikel 1.
    Goedkeuring te verlenen aan het verslag van de raad van bestuur over het jaar 2019, de jaarrekening over het boekjaar 2019 en het verslag van de commissaris.
    Artikel 2.
    Goedkeuring te verlenen van decharge aan de bestuurders en de commissaris over het boekjaar 2019.
    Artikel 3.
    Goedkeuring te verlenen aan de toetredingen/uitbreidingen van opdracht.
    Artikel 4.
    Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 19 juni 2020, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
    Artikel 5.
    Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa (Desguinlei 246 - 2018 Antwerpen).

  • Artikel 1.
    Na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, zijn goedkeuring te hechten aan de dagorde van de algemene vergadering van IKA van maandag 15 juni 2020.
    Artikel 2.
    In geval van schriftelijke algemene vergadering zijn akkoord te verlenen over elk van de voorliggende agendapunten. Dit geeft het standpunt van de gemeente weer, en dient in geval van een schriftelijke algemene vergadering als een bindend akkoord te worden beschouwd en dat opgenomen zal worden in een overzichtslijst ‘houdende ontvangen inhoudelijke goedkeuringen van de deelnemers’ die gevoegd zal worden bij de notulen van bovenvermelde Algemene Vergadering en waarbij de individuele gemeenteraadsbeslissingen via het digitaal loket zullen overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.
    Artikel 3.
    De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van IKA van maandag 15 juni 2020 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
    Artikel 4.
    Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secre¬tariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres lieven.ex@fluvius.be.

  • Artikel 1.
    Er wordt akte genomen van de agenda van de algemene vergadering van PONTES van 10 juni as. om 19 uur, die bestaat uit de volgende agendapunten:

    1. Algemene vergadering: verslag 18 december 2019 - goedkeuring
    2. Financiën: balans, resultatenrekening en jaarverslag over het boekjaar 2019 - goedkeuring
    3. Financiën: verslag van de bedrijfsrevisor-commissaris over de jaarrekening 2019 - aktename
    4. Financiën: verdeling van het batig saldo van de resultatenrekening 2019 - goedkeuring
    5. Financiën: kwijting aan de raad van bestuur en aan de bedrijfsrevisor-commissaris - goedkeuring
    6. Varia en rondvraag

    Artikel 2.
    De voorstellen van beslissingen worden goedgekeurd en de vertegenwoordiger van de gemeente wordt opgedragen om zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad inzake onderhavige aangelegenheid.
    Artikel 3.
    De vertegenwoordiger van de gemeente, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van PONTES van 10 juni 2020 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
    Artikel 4.
    Een afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving bezorgd aan de intergemeentelijke vereniging PONTES, gevestigd te 2610 Antwerpen-Wilrijk, aan de Jules Moretuslei 2.

  • Artikel 1.

    De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 20 april 2020 m.b.t. het aanduiden van volgende twee vertegenwoordigers en twee plaatsvervangers van de erfgoedcel, nl.:

    • als stemgerechtigd lid: schepen Joris Geens
    • als plaatsvervanger van het stemgerechtigd lid: schepen Jelle Lauwereys
    • als raadgevend lid: Burgemeester Luc Van Hove
    • als plaatsvervanger van het raadgevend lid: schepen Steven Van Staeyen

    Artikel 2.
    Een afschrift van deze beslissing zal aan Regionaal Landschap de Voorkempen vzw (Schildesteenweg 99 – 2520 Ranst (Oelegem)) bezorgd worden.

  • Artikel 1.
    De gemeenteraad verleent een gunstig advies aan de jaarrekening 2019 van de kerkfabrieken St.-Amelberga te Zandhoven, O.-L.-Vrouw ten Hemel Opgenomen te Pulderbos, Sint-Petrus en Paulus te Pulle, St.-Stefaan te Massenhoven en St.-Willibrordus te Viersel.
    Artikel 2.
    Afschrift van deze beslissing zal aan de gouverneur worden overgemaakt.

  • Artikel 1.
    Het opmetingsplan, gedagtekend op 14 februari 2020, opgemaakt door de heer Marijn Palmans, landmeter-expert, kantoorhoudende te 2520 Ranst, Schoolstraat 6/1, waaruit blijkt dat grond aan de gemeente Zandhoven kosteloos zal worden afgestaan en waarop voornoemde inneming in het geel staat ingekleurd en benoemd staat als lot A, wordt goedgekeurd.
    Het ontwerp van akte van kosteloze grondafstand, opgesteld door meester Goossens, notaris met standplaats te Grobbendonk, wordt eveneens goedgekeurd.
    Artikel 2.
    Deze grondafstand zal wettelijk worden geregeld, bij akte te verlijden voor meester Goossens, notaris met standplaats te Grobbendonk.
    Artikel 3.
    De heer Luc Van Hove en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk burgemeester en algemeen directeur worden afgevaardigd om bij het verlijden van de akte, namens de gemeente Zandhoven, op te treden en rechtsgeldig te handelen.
    Artikel 5.
    Afschrift van deze beslissing zal aan meester Goossens, notaris met standplaats te Grobbendonk, worden overgemaakt.

  • Artikel 1.
    Goedkeuring te verlenen aan navolgend reglement met betrekking tot de Zandhovense hinder- en compensatiepremie ter ondersteuning van de lokale ondernemers.

    Reglement m.b.t. Zandhovense hinder- en compensatiepremie ter ondersteuning van de lokale economie en de kinderopvanginitiatieven

    Artikel 1.
    Ingevolge de coronacrisis en de maatregelen genomen door de Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart 2020 inzake het coronavirus, voorziet het gemeentebestuur van Zandhoven een Zandhovense hinder- en compensatiepremie om de lokale economie en de kinderopvanginitiatieven te ondersteunen.
    Dit reglement regelt de modaliteiten van deze hinderpremie en compensatiepremie.

    Artikel 2.
    De Zandhovense hinder- en compensatiepremie zijn voor lokale ondernemers onlosmakelijk verbonden met de Vlaamse corona- hinderpremie of de Vlaamse corona-compensatiepremie. Als men als lokale ondernemer recht heeft op één van deze Vlaamse premies én die wordt door Vlaio (Vlaams Agentschap voor Ondernemen en Innoveren) toegekend én uitbetaald, dan krijgt men van de gemeente Zandhoven een extra premie daarbovenop.

    De premie is ook van toepassing voor de kinderopvanginitiatieven aan wie de Vlaamse subsidie voor kinderopvang werd toegekend en uitbetaald.

    Artikel 3.
    Enkel ondernemers en kinderopvanginitiatieven met hun uitbatingszetel(s) in Zandhoven en waarvan de activiteiten in hoofdzaak in Zandhoven plaatsvinden, kunnen aanspraak maken op de Zandhovense hinder- en compensatie premie.

    Artikel 4.
    De toelage wordt toegekend na het indienen van een aanvraag via een online webformulier. Aanvragen zijn enkel ontvankelijk als volgende bewijsstukken worden gevoegd:

    1. Voor lokale ondernemers

    a. het origineel bewijs dat de aanvraag voor een Vlaamse corona hinder- of compensatiepremie werd goedgekeurd door Vlaio.
    b. een kopie van het bankrekeninguittreksel als bewijs van storting van de Vlaamse corona hinder- of compensatiepremie.

    2. Voor de kinderopvanginitiatieven

    a. het origineel bewijs dat de aanvraag voor een Vlaamse subsidie voor kinderopvang werd toegekend.
    b. een kopie van het bankrekeninguittreksel als bewijs van storting van de Vlaamse subsidie voor kinderopvang.

    De aanvraag moet ingediend worden vóór 1 oktober 2020.

    Artikel 5.
    Het gemeentebestuur voorziet volgende financiële ondersteuning voor de lokale ondernemers:

    • 500 euro voor de Zandhovense ondernemers die van Vlaio 4.000 euro ontvangen als corona hinderpremie.
    • 375 euro voor Zandhovense ondernemingen die 3.000 euro als Vlaamse corona compensatiepremie ontvangen vanwege Vlaio.
    • 190 euro voor Zandhovense ondernemingen die 1.500 euro als Vlaamse corona compensatiepremie ontvangen vanwege Vlaio.
    • 250 euro voor de Zandhovense kinderopvanginitiatieven die de toekenning en uitbetaling ontvangen vanwege de Vlaamse subsidie voor kinderopvang.

    Artikel 6.
    De gemeentelijke hinder- en compensatiepremie zijn éénmalige gemeentelijke premies. Zij kunnen onderling niet gecumuleerd worden. De premies worden telkens op het einde van de maand uitbetaald door de gemeentelijke financiële dienst.

    Artikel 7.
    In geval van betwisting of discussies neemt het college van burgemeester en schepenen een gemotiveerde beslissing.

    Artikel 8.
    Dit reglement treedt in werking op 1 juni 2020.

    Artikel 9.
    Deze beslissing wordt kenbaar gemaakt via de gemeentelijke kanalen waaronder de gemeentelijke nieuwsbrief en de website www.zandhoven.be

    Artikel 2.
    Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Financiën, de dienst Ondernemen, de dienst Secretariaat en aan de toezichthoudende overheid worden overgemaakt.

  • Artikel 1.
    Goedkeuring te verlenen aan navolgend reglement met betrekking tot de Zandhovense Coronabonds ter ondersteuning van de verenigingen.

    Reglement m.b.t. Zandhovense Coronabonds ter ondersteuning van de verenigingen

    Artikel 1.

    Ingevolge de coronacrisis en de maatregelen genomen door de federale overheid vanaf 12 maart 2020 hebben sommige Zandhovense verenigingen hun (jaarlijkse) activiteiten en evenementen moeten uitstellen of aflassen.
    Deze verenigingen hebben bijgevolg heel wat inkomsten moeten derven. Deze inkomsten waren noodzakelijk om de reguliere werking van de vereniging te waarborgen.
    Het doel van dit reglement is verenigingen die hierdoor in financiële moeilijkheden komen, te ondersteunen.

    Artikel 2.
    Elke door de gemeente Zandhoven erkende vereniging komt in aanmerking

    Artikel 3.
    Om het voortbestaan van een vereniging die door de coronamaatregelen in financiële moeilijkheden geraakt is, te garanderen zal de gemeente Zandhoven ‘Zandhovense Coronabonds’ ter beschikking stellen.

    Artikel 4.
    Door deze ‘Zandhovense Coronabonds’ aan te bieden wordt het cash flow probleem tijdelijk opgelost. Het geeft de verenigingen zuurstof om deze moeilijke periode financieel te overbruggen. Ze krijgen hierdoor de tijd om nieuwe evenementen en acties op te zetten.

    Artikel 5.
    Een ‘Zandhoven Coronabondse’ is een renteloze lening. Maximaal te ontlenen bedrag is 7.500 EUR. De maximale termijn van terugbetaling is 24 maanden.

    Artikel 6.
    De verenigingen die van deze Coronabonds wensen gebruik te maken moeten door middel van boekhoudkundige documenten aantonen dat het voortbestaan van hun vereniging in het gedrang komt door de financiële gevolgen in verband met corona.

    Artikel 7.
    De gemeenteraad geeft het college van burgemeester en schepenen het mandaat om met de desbetreffende verenigingen in overleg te gaan en ‘Zandhovense Coronabonds’ uit te geven.

    Artikel 2.
    Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Financiën, de dienst Ondernemen, de dienst Secretariaat en aan de toezichthoudende overheid worden overgemaakt.

Goedkeuren verslag

Sluiten vergadering


Publicaties

Agenda
Besluitenlijst
Notulen