Terug
Gepubliceerd op 25/06/2021

Besluit  Gemeenteraad

do 17/06/2021 - 20:00

Goedkeuren van de politieverordening houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke inrichtingen

Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter Gemeenteraad
Luc Van Hove, Burgemeester
Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Schepenen
Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Mieke De Moor, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
Annick Smeets, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jelle Lauwereys, Vijfde schepen

De gemeenteraad,

Gelet op de geldende regelgeving, onder meer:

  • Art. 4 van de wet van 30 juli 1979 betreffende de preventie van brand en ontploffing en betreffende de verplichte verzekering van burgerrechtelijke aansprakelijkheid in dergelijke gevallen;
  • Art. 5, §1 t.e.m. 3 van het Koninklijk besluit van 19 december 2014 tot vastlegging van de organisatie van de brandpreventie in de hulpverleningszones;
  • Art. 119 en 135, §2 Nieuwe gemeentewet, waarbij de bevoegdheid voor het nemen van politieverordeningen wordt toegewezen aan de gemeenten;

Gelet op zijn beslissing van 18 februari 2010 betreffende de goedkeuring van de ‘politieverordening betreffende nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie’.

Gelet op zijn beslissing van 25 januari 2018 betreffende de goedkeuring van het politiereglement op de horeca-exploitatie.

Overwegende dat binnen Brandweer Zone Rand een aantal gemeenten geen of een verouderd politiereglement (PR) hebben met betrekking tot Publiek Toegankelijke Inrichtingen (PTI) en evenementen; dat het toepassingsgebied daarvan soms beperkt is; dat alle reglementen die er zijn allemaal verschillend zijn;

Overwegende dat Brandweer Zone Rand met voormeld zonaal politiereglement wil inzetten op:

  • een gelijke bescherming voor alle inwoners
  • gelijke regelgeving voor alle exploitanten van een PTI (pop-up’s worden op dezelfde manier beoordeeld zodat er geen bevoordeling t.o.v. een langdurige exploitatie ontstaat)
  • een duidelijk kader waarmee de veiligheid wordt verhoogd
  • een realistisch kader waaraan iedere exploitant van een PTI kan voldoen
  • een redelijk kader dat aanvaardbaar is voor iedere exploitant van een PTI
  • een redelijke overgangstermijn (5j tot 10j)

Overwegende dat ook de gemeente Zandhoven daaraan wil bijdragen.

Overwegende dat, om dit te verwezenlijken, de instellingen opgenomen in het reglement ingedeeld werden in drie categorieën in functie van het risico zodat de haalbaarheid voor iedere categorie gegarandeerd kan worden:

  • bijlage 1: categorie 1 - aantal personen ≤ 9
  • bijlage 2: categorie 2 - 10 ≤ aantal personen ≤ 49
  • bijlage 3: categorie 3 - aantal personen ≥50 personen

Gelet op het besluit van de zoneraad Brandweer Zone Rand van 26 februari 2021 - Politiereglement – principiële goedkeuring van de politieverordening houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke inrichtingen.

Gelet op het ontwerp van politiereglement en bijhorende bijlagen houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke inrichtingen dat wordt voorgelegd waarvan de datum van inwerkingtreding is voorzien op 1 september 2021.

Overwegende dat voor de aanvragen voor evenementen wordt voorgesteld om de voorwaarden niet op te nemen in een politieverordening maar in een richtlijn ‘Zonaal brandweeradvies voor evenementen’, maar dat de publiek toegankelijke inrichtingen een duidelijk reglement nodig hebben om hen op lange termijn rechtszekerheid te bieden;- dat evenementen een wisselend karakter hebben en daardoor er geopteerd wordt voor flexibiliteit waarbij elk jaar geëvalueerd en aangepast kan worden aan gewijzigde inzichten en maatschappelijke evoluties, dat door deze aanpak met een richtlijn ook gesensibiliseerd en gestuurd kan worden;- dat voor de aanvragen voor evenementen de voorwaarden niet opgenomen worden in de politieverordening maar in een meer flexibele richtlijn ‘Zonaal brandweeradvies voor evenementen’.

Overwegende dat om de communicatie betreffende dit nieuwe reglement te begeleiden door Brandweer Zone Rand een communicatiebureau werd aangesteld, namelijk Viavictor, Oudeleeuwenrui 7-11, bus 16 2000 Antwerpen.

Overwegende dat in de voormelde politieverordening betreffende nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie een brandveiligheidsonderzoek noodzakelijk is bij de beoordeling van een aanvraag als onderdeel van het administratief onderzoek;- dat in het huidige reglement echter voorzien is dat de gemeente dit advies opvraagt binnen de aanvraagprocedure en niet de aanvrager zelf.

Overwegende dat in voorliggend reglement voorzien is dat elke publiek toegankelijke inrichting zelf een brandweeradvies dient aan te vragen en dient te vergoeden overeenkomstig het geldende retributiereglement;- dat het dan ook aangewezen is een aanpassing van de politieverordening betreffende nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie door te voeren om deze ongelijkheid weg te werken.

Overwegende dat in het politiereglement betreffende horeca-exploitatie een brandveiligheidsonderzoek noodzakelijk is bij de beoordeling van een aanvraag als onderdeel van het administratief onderzoek;- dat in het huidige reglement voorzien is dat de gemeente dit advies opvraagt binnen de aanvraagprocedure en niet de aanvrager zelf.

Overwegende dat in voorliggend reglement voorzien is dat elke publiek toegankelijke inrichting zelf een brandweeradvies dient aan te vragen en dient te vergoeden overeenkomstig het geldende retributiereglement;- dat het dan ook aangewezen is een aanpassing van het reglement op horeca-exploitaties door te voeren om deze ongelijkheid weg te werken.

Overwegende dat er geen financiële gevolgen zijn voor de gemeente Zandhoven.

Publieke stemming
Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Mieke De Moor, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Annick Smeets
Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Mieke De Moor, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1.
Goedkeuring te verlenen aan het reglement Politieverordening houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke inrichtingen en bijhorende bijlagen.

Artikel 2.
Het reglement zal ingaan op 1 september 2021.

Artikel 3.
De communicatieambtenaar wordt aangeduid als contactpersoon voor het afstemmen van de noden op het vlak van communicatie met Brandweer Zone Rand.

Artikel 4.
In zijn beslissing van 18 februari 2010 betreffende de goedkeuring van de politieverordening betreffende nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie worden de artikels 4, 5 en 6 integraal geschrapt en vervangen door de volgende artikels:

Artikel 4. – Vergunningsaanvraag.
Bij de aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning dient te worden gevoegd:

    • een kopie van de identiteitskaart van de vergunningsaanvrager en zijn telefoonnummer
    • de vermelding van het soort zaak dat de vergunningsaanvrager wenst te openen, het juiste adres, alsmede een plan van het pand
    • een kopie van het uittreksel inschrijving KBO met een ondernemingsnummer uitgereikt door een ondernemingsloket
    • een verslag van de brandweer betreffende de brandveiligheid, gebaseerd op het politiereglement voor publiek toegankelijke inrichtingen
    • een attest uitgaand van een bevoegd organisme waaruit blijkt dat de elektrische installaties van het pand beantwoorden aan de voorschriften van de geldende wettelijke reglementaire teksten
    • een kopie van de licentie van het Belgisch instituut voor Postdiensten en telecommunicatie (BIPT) wat de private bureaus voor telecommunicatie betreft
    • een kopie van de gecoördineerde statuten van de vennootschap
    • een kopie van de huurovereenkomst of kopie van de aankoopakte

Artikel 5. – Voorafgaand onderzoek.
De vergunning bedoeld in artikel 3 kan enkel toegekend worden na een voorafgaandelijk administratief onderzoek en een positieve beoordeling betreffende de volgende onderdelen

    • het brandveiligheidsonderzoek: gebaseerd op het politiereglement voor publiek toegankelijke inrichtingen, zoals aangevraagd door de aanvrager bij de brandweerzone en bezorgd samen met het aanvraagformulier
    • een financieel onderzoek: dit is een onderzoek naar de betaling van alle verschuldigde gemeentefacturen en aanslagbiljetten, van welke aard ook, die betrekking hebben op de vestigingséénheid en de exploitant;
    • een stedenbouwkundig onderzoek: dit is een onderzoek naar de conformiteit van de instelling met de geldende stedenbouwkundige bepalingen, zowel op gemeentelijk niveau als op Vlaams en federaal niveau. Zo dient onder meer nagegaan te worden of de geldende regelgeving betreffende stedenbouw gerespecteerd wordt, of de exploitant zijn zaak heeft ingeplant overeenkomstig de voorschriften in de stedenbouwkundige verordeningen, de gewestplannen, de plannen van aanleg of de ruimtelijke uitvoeringsplannen.
    • een moraliteitsonderzoek: een onderzoek inzake de zedelijkheid voor het exploiteren van een drankgelegenheid overeenkomstig de regeling van het KB van 3 april 1953 inzake de slijterijen van gegiste dranken, het KB van 4 april 1953 tot uitvoering van dit KB en de Wet van28 december 1983 betreffende de vergunning voor het verstrekken van sterke drank, verricht door het gemeentebestuur van de plaats van de drankgelegenheid.
    • een onderzoek naar de vestigingsformaliteiten: dit is een onderzoek naar de vestigingsformaliteiten als ondernemer (inclusief beroepskaart) of enige andere vergunning die wettelijk voorgeschreven is.
    • een onderzoek naar de naleving van de hygiënevereisten: een onderzoek met betrekking tot de naleving van de vereisten inzake hygiëne, (zoals bepaald in het KB van 3 april 1953 inzake de slijterijen van gegiste dranken, het uitvoeringsbesluit van dit KB van 4 april i953), uitgevoerd door het gemeentebestuur van de plaats van de drankgelegenheid.

Artikel 6. – Weigeringsgronden en bijzondere voorwaarden.
Het college van burgemeester en schepenen weigert de vergunning:

    • Als de openbare orde, de openbare rust en/of de openbare gezondheid gevaar loopt.
    • Indien één van de onderzoeken vermeld in Artikel 5, negatief werd geadviseerd
    • Indien het brandveiligheidsonderzoek van de brandweer, vermeld in artikel 4, negatief werd geadviseerd.

Het college van burgemeester en schepenen heeft het recht om bijzondere voorwaarden opleggen in de vergunning in geval

    • één van de onderzoeken vermeld in Artikel 5, uitmaakt dat dit noodzakelijk is voor de openbare orde (openbare rust, veiligheid, gezondheid, zindelijkheid of overlast)
    • Indien het brandveiligheidsonderzoek van de brandweer, vermeld in artikel 4, opmerkingen betreffende de brandveiligheid formuleert.

Alle andere artikels blijven onverminderd geldig.

Artikel 5.
In zijn beslissing van 25 januari 2018 betreffende de goedkeuring van het politiereglement op de horeca-exploitatie worden de artikels 4, deel 4.2 en 5, deel 5.2 integraal geschrapt en vervangen door de volgende artikels:

Artikel 4. – Vergunningsaanvraag
4.2. Bij de aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning en eventuele drankvergunning dient te worden gevoegd:

    • het aanvraagformulier zoals dit wordt ter beschikking gesteld op de website van de gemeente;
    • een kopie van de identiteitskaart van de exploitant;
    • een kopie van de identiteitskaart van de aangestelde(n) van de exploitant11;
    • het telefoonnummer en e-mailadres waarop de exploitant te bereiken is;
    • de vermelding van het soort horecazaak, waarbij het doel en de functie van de horecazaak wordt uiteengezet;
    • een plan van de horeca-inrichting met aanduiding van de oppervlakte;
    • het juiste adres, telefoonnummer en e-mailadres van de horecazaak;
    • een verslag van de brandweer, gebaseerd op het politiereglement voor publiek toegankelijke inrichtingen
    • een kopie van het uittreksel inschrijving KBO met een ondernemingsnummer uitgereikt door een ondernemingsloket;
    • een kopie van de (ontwerp)huurovereenkomst of kopie van de aankoopakte;
    • in voorkomend geval, een kopie van de gecoördineerde statuten van de vennootschap;
    • een uittreksel uit het strafregister van de exploitant, van de organen en/of vertegenwoordigers van de exploitant, alsook van de aangestelde(n) van de exploitant (voor het moraliteitsonderzoek) dat niet ouder is dan 3 maanden;
    • in voorkomend geval een uittreksel uit het strafregister van het land van de woonplaats of een hieraan gelijkwaardig document desgevallend behoorlijk vertaald door een beëdigd vertaler (voor het moraliteitsonderzoek);

Artikel 5. – Voorafgaand onderzoek
5.2 Onverminderd de hogere regelgeving en andere gemeentelijke politieverordeningen die ook hier van toepassing zijn, kan de exploitatievergunning enkel worden toegekend na een voorafgaand administratief onderzoek betreffende volgende onderdelen:

    • het brandveiligheidsonderzoek: gebaseerd op het politiereglement voor publiek toegankelijke inrichtingen, zoals aangevraagd door de aanvrager bij de brandweerzone en bezorgd samen met het aanvraagformulier;
    • een hygiëneonderzoek;
    • een stedenbouwkundig onderzoek;
    • een onderzoek naar de milieuwetgeving;
    • een onderzoek naar de vestigingsmodaliteiten;
    • een moraliteitsonderzoek;
    • een financieel onderzoek.

De vereiste van de positieve beoordeling van artikel 5.2. geldt gedurende de ganse duur van de exploitatie.

Alle andere artikels blijven onverminderd geldig.

Artikel 6.
Afschrift van deze beslissing zal aan Brandweer Zone Rand en de dienst Omgeving worden overgemaakt.