De voorzitter opent de vergadering; er zijn 3 verontschuldigingen nl. de heren Cools B., Smets P. en Steylaerts J..
De OCMW-raad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Gelet op de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW’s, en latere wijzigingen, ook genoemd de OCMW-wet.
Overwegende dat het OCMW tot taak heeft maatschappelijke dienstverlening te verzekeren en te zorgen voor het welzijn van iedere burger, zodat iedereen in de mogelijkheid wordt gesteld een leven te leiden dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid.
Overwegende dat het OCMW sinds april 1995 inzet op het verlenen van gratis juridische eerstelijnshulp voor de inwoners van Zandhoven via een maandelijkse zitdag van een advocaat in het gemeentehuis; dat deze vorm van dienstverlening aan de inwoners een meerwaarde en houvast biedt gezien zij voor zeer uiteenlopende juridische problemen en vragen eerstelijnsbijstand en advies kunnen vragen, denk aan echtscheiding, onderhoudsgelden, huurgeschillen, erfrechtelijke kwesties, verbintenisrecht, strafrecht, rechten en plichten, juridische mogelijkheden, verwijzing naar bevoegde diensten, …
Gelet op de samenwerkingsovereenkomst tussen het OCMW en mevrouw Nancy Boeckx betreffende invulling van de ‘dienst voor juridische hulp’, geldig sinds 3 april 1995.
Overwegende dat advocate Nancy Boeckx eerder heeft meegedeeld dat zij na 30 jaar de samenwerking wenst te beëindigen ten laatste op 1 juli 2025;- dat er derhalve naar een kwaliteitsvolle alternatieve invulling moest gezocht worden teneinde de juridische eerstelijnsdienstverlening voor onze inwoners te waarborgen.
Overwegende dat er zeer weinig advocaten bereid zijn hun diensten ter beschikking te stellen tegen een ‘sociaal tarief’;- dat de optie om beroep te doen op de inzet van een stafmedewerker/jurist van KINA p.v. een vrij dure optie is.
Gelet op de besprekingen met de heer Steven van Geert, woonachtig te Viersel, advocaat gespecialiseerd in personen- & familie(vermogens)recht en algemeen burgerlijk recht, die enerzijds beschikt over de nodige competenties en kennisspecialisatie voor deze vorm van dienstverlening en die anderzijds zeer flexibel inzetbaar is en eveneens bereid zijn diensten tegen een laag tarief aan te bieden.
Overwegende dat advocaat Steven van Geert enkele jaren juridische eerstelijnshulp heeft verstrekt bij de Commissie voor Juridische Bijstand (CJB);- dat zijn profiel inhoudelijk en organisatorisch perfect aansluit bij de verwachtingen van het bestuur.
Overwegende dat deze opdracht van beperkte waarde kan gegund worden via aanvaarde factuur.
Overwegende dat het in het belang van alle partijen noodzakelijk is om een
samenwerkingsovereenkomst af te sluiten waarin de wederzijdse afspraken, rechten en
verplichtingen van de partijen kunnen vastgelegd worden.
Gelet op het voorliggende ontwerp van samenwerkingsovereenkomst met Advocatenkantoor Van Geert BV m.b.t. de dienstverlening ‘juridisch eerstelijnsadvies’.
Overwegende dat OCMW Zandhoven bij het afsluiten van de overeenkomst vertegenwoordigd moet zijn;- dat het derhalve noodzakelijk is twee personen aan te stellen die bij de ondertekening van bedoelde overeenkomst OCMW Zandhoven zullen vertegenwoordigen en gerechtigd zijn de overeenkomst rechtsgeldig te ondertekenen.
Artikel 1.
Zijn goedkeuring te geven aan de samenwerkingsovereenkomst tussen Advocatenkantoor Van Geert BV en OCMW Zandhoven m.b.t. de dienstverlening ‘juridisch eerstelijnsadvies’.
Samenwerkingsovereenkomst juridisch eerstelijnsadvies |
|
OCMW Zandhoven, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer Hans Soetemans, voorzitter OCMW-raad en mevrouw Annick Smeets, algemeen directeur verder genoemd ‘het OCMW’ EN Advocatenkantoor Van Geert BV vertegenwoordigd door de heer Steven Van Geert, advocaat, adres hebbende te 2240 Viersel, met BTW-nummer: BE0759 825 744 verder genoemd ‘de advocaat’ komen het volgende overeen: Artikel 1. Voorwerp Artikel 2. Duur Artikel 3. Rapportering en vergoedingen Artikel 4. Organisatie Artikel 5. Geheimhoudingsplicht Artikel 6. Geschillen |
Artikel 2.
De heer Hans Soetemans en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk voorzitter OCMW-raad en algemeen directeur, worden gemachtigd deze samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen namens OCMW Zandhoven.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Mens & Welzijn, de dienst Financiën en de dienst Secretariaat worden overgemaakt.
De OCMW-raad,
Gelet op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8 november 2003 waar de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid werd verleden;- dat op 19 december 2003 de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid verscheen in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.
Gelet op de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 betreffende de goedkeuring van de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid.
Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 betreffende de goedkeuring van de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid en de publicatie in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.
Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 betreffende de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid, zoals bevestigd bij het ministerieel besluit van 10 april 2014 door de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 betreffende de goedkeuring van de statutenwijziging en de verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21 juni 2034, zoals bevestigd bij het ministerieel besluit van 3 oktober 2016 door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018 betreffende de goedkeuring van de statutenwijziging in het kader van het decreet Lokaal Bestuur, zoals bevestigd bij het ministerieel besluit van 27 maart 2019 door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Gelet op de algemene vergadering van 28 juni 2019 betreffende de goedkeuring van de statutenwijziging in het kader van het decreet Lokaal Bestuur, zoals bevestigd bij het ministerieel besluit van 17 oktober 2019 door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Gelet op de algemene vergadering van 25 juni 2021 betreffende de goedkeuring van de statutenwijziging in het kader van digitaal vergaderen, zoals bevestigd bij het ministerieel besluit van 23 november 2021 door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Overwegende dat OCWM Zandhoven lid is van IGEAN milieu & veiligheid.
Gelet op artikel 36 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid die bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt;- dat op deze vergadering de jaarrekening vastgesteld wordt aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
Overwegende dat de raad van bestuur van 7 mei 2025 haar goedkeuring heeft gehecht aan het jaarverslag 2024 evenals aan de jaarrekening 2024;- dat de jaarvergadering kwijting verleent aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.
Raad van bestuur – benoemen kandidaat-bestuurders met stemrecht ter vervanging:
Gelet op de beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 12 maart 2025 onder punt 1a, waarmee de leden van de raad van bestuur met stemrecht benoemd werden;- dat voor de gemeente Edegem Sanne Descamps benoemd werd als lid van de raad van bestuur van IGEAN milieu & veiligheid;- dat er ondertussen een onverenigbaarheid is ontstaan sinds ze werkt voor de stad Antwerpen als kabinetsmedewerker;- dat artikel 436 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en artikel 23§2 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepalen dat er een onverenigbaarheid is tussen het mandaat van bestuurder en werknemer zijn van een deelnemend openbaar bestuur.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van Edegem van 28 april 2025 waarmee Sylvia Lagrou voorgedragen wordt als vervangster in de raad van bestuur van IGEAN milieu & veiligheid voor de bestuursperiode 2025-2030;- dat Sylvia Lagrou geen gemeenteraadslid is;- dat artikel 434§2 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat wanneer een deelnemende gemeente een kandidaat-bestuurder voordraagt die geen lid is van de gemeenteraad, maar waarvan de deskundigheid over de statutair bepaalde doelstellingen manifest aantoonbaar is, de gemeente deze voordracht uitdrukkelijk motiveert;- dat de gemeenteraad van Edegem de voordracht als volgt motiveert: "Sylvia Lagrou heeft bijna 25 jaar ervaring als advocaat-jurist, gespecialiseerd in bouw- en ondernemingsrecht. Ze is vertrouwd met vennootschapsrecht en de vastgoedmarkt. Binnen het bouwrecht behandelt ze dossiers inzake overheidsopdrachten en private bouwprojecten voor architecten, aannemers en bouwheren. Als plaatsvervangend magistraat-vrederechter (voorheen bevoegd voor Kanton 2, centrum Antwerpen), en als jeugdadvocaat, kwam ze vaak in contact met de sociale dimensies van de samenleving, waaronder het nijpende woningtekort op de (sociale) huisvestingsmarkt. Haar mandaat als magistraat heeft ze neergelegd wegens onverenigbaar met haar politieke opdrachten."
Overwegende dat in uitvoering van artikel 434 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 IGEAN de benoeming van de voorgedragen kandidaat-bestuurder voorlegt aan de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 19 juni 2025.
Raad van bestuur – benoemen bestuurders met raadgevende stem ter vervanging:
Gelet op de beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 12 maart 2025 onder punt 1b, waarmee de leden van de raad van bestuur met raadgevende stem aangeduid werden;- dat de buitengewone algemene vergadering akte nam van de rangorde van de voorgedragen kandidaat-bestuurders met raadgevende stem en voor regio zuid mevrouw Lea Den Abt, gemeente Aartselaar, aanduidde.
Gelet op de mail van de algemeen directeur van de gemeente Hove van 18 maart 2025 met volgende inhoud:
Beste,
We hadden vernomen dat er op de AV onduidelijkheden waren omtrent de notulering van de afgelopen raad, meer bepaald omtrent de kandidaatstelling van raadslid Anke Muylle.
Om twijfel weg te nemen, is de notulering aangepast: Anke Muylle is wel degelijk unaniem verkozen – de stemming met onthouding en tegenstemming ging alleen over de keuze uit één van de 15 bestuurders.
In bijlage vinden jullie de aangepaste besluiten.
Kan dit rechtgezet worden in de verslaggeving van de AV?
Met vriendelijke groeten
Anke Dehuisser
algemeen directeur
Gelet dat, rekening houdend met de eenparigheid van stemmen wat de voordracht van Anke Muylle betreft, de rangschikking van de kandidaten voor regio zuid wijzigt en Anke Muylle het best gerangschikt is.
Overwegende dat in uitvoering van artikel 434 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 IGEAN de aangepaste rangorde voorlegt aan de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 19 juni 2025 op basis waarvan Anke Muylle kan worden aangeduid als bestuurder met raadgevende stem voor regio zuid.
Goedkeuring aanpassing presentiegelden
Gelet op artikel 448 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 dat het volgende bepaalt (wijziging geldig vanaf 8 april 2023):
De leden van de raad van bestuur van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging en de vertrouwenspersonen die hen bijstaan conform artikel 16 en 155, kunnen per bijgewoonde vergadering een presentiegeld ontvangen.
Het presentiegeld voor het bijwonen van de raad van bestuur is ten hoogste gelijk aan het hoogste bedrag dat uitkeerbaar is aan een gemeenteraadslid voor een gemeenteraadszitting in een van de deelnemende gemeenten. Aan de voorzitter van de raad van bestuur, aan zijn vervanger en aan de voormelde vertrouwenspersonen kan maximaal een dubbel presentiegeld worden toegekend. Bij een cumulatie van mandaten, waaraan een dubbel presentiegeld verbonden is in meerdere dienstverlenende of opdrachthoudende verenigingen, bepaalt het lid van de raad van bestuur in welke vereniging het dubbel presentiegeld wordt toegekend. In elk van de andere verenigingen ontvangt dit lid een enkel presentiegeld. De toekenning van een dubbel presentiegeld is slechts mogelijk nadat de betrokkene een verklaring op erewoord heeft ingediend waaruit blijkt dat hij geen dubbel presentiegeld geniet in een andere dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
De algemene vergadering bepaalt het presentiegeld en, binnen de perken en overeenkomstig de toekenningsvoorwaarden die de Vlaamse Regering vaststelt, de andere vergoedingen die in het kader van de bestuurlijke werking van de dienstverlenende of de opdrachthoudende vereniging kunnen worden toegekend.
Overwegende dat in het kader van de verlenging van IGEAN in 2016 de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 de presentiegelden voor de leden van de raad van bestuur heeft vastgelegd op 100,51 euro per zitting (gekoppeld aan de index);- dat deze beslissing gebaseerd was op een quasi identieke samenstelling van de raad van bestuur voor IGEAN milieu & veiligheid én IGEAN milieu & veiligheid;- dat de (meeste) bestuurders finaal 2x 100,51 euro of 201,02 euro per avond ontvingen, aangezien de raden van bestuur achtereenvolgens op eenzelfde avond georganiseerd werden.
Gelet op de beslissing van de jaarvergadering van 19 juni 2020 onder punt 5, die luidt als volgt:
Besluit de jaarvergadering
Enig art.: De jaarvergadering past per 1 januari 2020 de presentiegelden voor de leden van de raad van bestuur aan tot 213,33 euro per zitting (op basis van spilindex 160,84). Dit bedrag wordt gekoppeld aan de index.
Gelet dat deze beslissing rekening hield met het nieuwe decreet Lokaal Bestuur dat in 2019 in werking is getreden en op basis waarvan de raad van bestuur uit maximaal 15 leden mag bestaan;- dat in uitvoering hiervan in 2019 de raad van bestuur zo samengesteld werd dat elke gemeente één vertegenwoordiger had, maar niet in beide raden van bestuur zat;- dat de presentiegelden die vandaag van toepassing zijn, 265,25 euro bedragen (d.i. 124,98 euro tegen 100%, gekoppeld aan spilindex 138,01, cfr. https://www.vlaanderen.be/lokaalestuur/mandatarissen/presentiegeld-raadslid);- dat de verplaatsingsvergoeding in toepassing van het Besluit Rechtspositieregeling van 20 januari 2023 momenteel 0,4320 euro per kilometer heen en terug bedraagt.
Overwegende dat intussen de raad van bestuur voor de nieuwe legislatuur 2025-2030 samengesteld is;- dat de raad van bestuur 15 leden met stemrecht en 3 leden met raadgevende stem telt en identiek voor IGEAN milieu & veiligheid én voor IGEAN milieu & veiligheid is.
Gelet op de identieke samenstelling van de raad van bestuur met één voorzitter voor beide verenigingen,
wordt aan de jaarvergadering van 19 juni 2025 de goedkeuring gevraagd om voor de raad van bestuur van IGEAN milieu & veiligheid aan de voorzitter een dubbel presentiegeld toe te kennen;- dat de toekenning van het dubbel presentiegeld slechts mogelijk is nadat de betrokkene een verklaring op erewoord heeft ingediend waaruit blijkt dat hij geen dubbel presentiegeld geniet in een andere dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
Bekrachtiging oprichting algemeen comité en benoemen leden algemeen comité
Gelet op artikel 442 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid die bepalen dat er een algemeen comité kan opgericht worden;- dat het algemeen comité als doel heeft de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren en te stroomlijnen;- dat het is samengesteld uit uitvoerende mandatarissen van de deelnemende gemeenten;- dat IGEAN milieu & veiligheid tot op heden geen algemeen comité heeft.
Overwegende dat in voorbereiding op de nieuwe legislatuur 2025-2030 IGEAN een “Inspiratienota voor een efficiënt bestuur van IGEAN – governance 2025-2030” heeft opgemaakt;- dat in zitting van 16 oktober 2024 de raad van bestuur van IGEAN milieu & veiligheid kennis heeft genomen van deze inspiratienota en deze eveneens heeft onderschreven;- dat in de nota o.m. verwezen wordt naar de (statutair voorziene) mogelijkheid om een algemeen comité op te richten om de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren en stroomlijnen en te zorgen voor de informatiedoorstroming;- dat voormelde nota eveneens voorgelegd en besproken werd op de ontbijtvergadering met de (nieuwe) burgemeesters van 18 december 2024, op basis waarvan aan de formateurs (die aangesteld werden om uitvoering te geven aan de consultatie- en formatieopdracht in het kader van de samenstelling van de nieuwe raad van bestuur) werd gevraagd om maximaal rekening te houden met de oprichting van een algemeen comité bestaande uit de burgemeesters.
Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van 23 april 2025 die het voorstel goedkeurt om in uitvoering van artikel 442 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid een algemeen comité op te richten;- dat de oprichting van een algemeen comité ter bekrachtiging wordt voorgelegd aan de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 19 juni 2025;- dat aan deze algemene vergadering eveneens gevraagd wordt om de burgemeesters als lid van het algemeen comité te benoemen.
Benoemen leden adviescomités
Gelet op artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid dat bepaalt dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt;- dat een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en in aantal beperkt blijft tot het aantal doelstellingen;- dat enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling vertegenwoordigd zijn in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling;- dat het adviescomité “milieu” uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers bestaat;- dat het adviescomité “veiligheid” uit één vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers bestaat, evenals uit maximum zeven vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.
Gelet op de beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 12 maart 2025 onder punt 2b, waarmee de leden van de adviescomités benoemd werden;- dat nog niet alle gemeenten of deelnemers een lid voorgedragen hadden voor deze adviescomité;- dat de benoeming van nieuwe kandidaturen wordt voorgelegd aan de jaarvergadering van 19 juni 2025.
Goedkeuring oprichting van IGEAN Energie nv
Gelet op de kennisneming van de ruling door de bestuurders tijdens de raad van bestuur van 23 april 2025;- dat er opdracht werd gegeven aan Deloitte Legal om juridische bijstand en ondersteuning te verlenen, o.m. bij het opstellen van de nodige documenten voor:
Gelet op de toelichting door Danny Stas, partner bij Deloitte Legal, bij de ruling en de verder te ondernemen stappen aan de raad van bestuur van 7 mei 2025.
Gelet op de goedkeuring van de oprichting van IGEAN Energie nv die wordt voorgelegd aan een volgende raad van bestuur en aan de algemene vergadering van 19 juni 2025.
Goedkeuren uittreding deelnemers
Overwegende dat in zitting van 29 april 2025 de gemeenteraad van Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht heeft beslist om de bestaande samenwerking met IGEAN milieu & veiligheid stop te zetten;- dat het een volledige uittreding van zowel de gemeente als het OCMW van Zwijndrecht uit IGEAN milieu & veiligheid betreft;- dat de deelnemer die uittreedt, de schade vergoedt die zijn uittreding berokkent aan de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging en aan de andere deelnemers;- dat wanneer de uittreding echter kadert in het regiodecreet (conform maken aan de referentieregio), een uitstap mogelijk is zonder schadevergoeding;- dat, aangezien het om een volledige uittreding gaat, artikel 6:120 van het wetboek Vennootschappen en Verenigingen geldt en de aandelen uitbetaald zullen worden aan hetzelfde bedrag waarvoor zij ingebracht werden;- dat de goedkeuring van de uittreding overeenkomstig artikel 422 van het decreet Lokaal Bestuur genomen wordt door de algemene vergadering.
Overwegende dat de raad van bestuur van 7 mei 2025 beslist heeft om de jaarvergadering te organiseren in de burelen van IGEAN (Doornaardstraat 60 - 2160 Wommelgem) op 19 juni 2025 om 19 u met als agendapunten:
Gelet op het schrijven van IGEAN milieu & veiligheid van 8 mei 2025 betreffende de uitnodiging voor de jaarvergadering van 19 juni 2025.
Overwegende dat volgende nodige documenten via het infonet ter beschikking gesteld werden van de deelnemers:
Gelet op de toelichting en bespreking van het jaarverslag 2024 en de jaarrekening 2024 op de raad van bestuur van 7 mei 2025.
Gelet op de toelichting en bespreking van de overige punten op de raad van bestuur van 23 april 2025 en van 7 mei 2025.
Gelet op zijn beslissing van 27 februari 2025 waarbij Paula Henderickx en Jef Leirs, respectievelijk werden aangesteld als vertegenwoordiger en plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van het OCMW, om deel te nemen aan alle (buitengewone) algemene vergaderingen van IGEAN milieu & veiligheid die vanaf 2025 tot en met 31 december 2030 worden georganiseerd.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 432.
Gelet op artikel 34§1 van de statuten houdende de bepaling dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald moet worden voor elke algemene vergadering.
Overwegende dat de jaarvergadering op zich geen financiële gevolgen heeft voor het bestuur.
Artikel 1.
De OCMW-raad neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN (Doornaardstraat 60 - 2160 Wommelgem) op 19 juni 2025 om 19.00 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van het OCMW, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 19 juni 2025 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing zal aan IGEAN milieu & veiligheid (info@IGEAN.be) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
De OCMW-raad,
Gelet op het koninklijk besluit van 3 januari 1969 tot oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 8 juli 1969.
Gelet op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8 november 2003 waar IGEAN cv omgevormd wordt tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 19 december 2003.
Gelet op de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 betreffende de goedkeuring van de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging.
Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 betreffende de goedkeuring van de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening en de publicatie in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.
Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 betreffende de statutenwijziging van IGEAN dv, zoals bevestigd bij het ministerieel besluit van 10 april 2014 door de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 betreffende de goedkeuring van de statutenwijziging en de verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21 juni 2034, zoals bevestigd bij het ministerieel besluit van 3 oktober 2016 door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018 betreffende de goedkeuring van de statutenwijziging in het kader van het decreet Lokaal Bestuur, zoals bevestigd bij het ministerieel besluit van 19 maart 2019 door de Vlaamse minister van Binnenlands bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Gelet op de algemene vergadering van 28 juni 2019 betreffende de goedkeuring van de statutenwijziging in het kader van het decreet Lokaal Bestuur, zoals bevestigd bij het ministerieel besluit van 23 oktober 2019 door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Gelet op de algemene vergadering van 19 juni 2020 betreffende de goedkeuring van de statutenwijziging in het kader van de zelfstandige groepering, zoals bevestigd bij het ministerieel besluit van 25 januari 2021 door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Gelet op de algemene vergadering van 25 juni 2021 betreffende de goedkeuring van de statutenwijziging in het kader van digitaal vergaderen, zoals bevestigd bij het ministerieel besluit van 23 november 2021 door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Overwegende dat OCMW Zandhoven lid is van IGEAN dienstverlening.
Gelet op artikel 35 van de statuten van IGEAN dienstverlening die bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt;- dat op deze vergadering de jaarrekening vastgesteld wordt aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
Overwegende dat de raad van bestuur van 7 mei 2025 haar goedkeuring heeft gehecht aan het jaarverslag 2024 evenals aan de jaarrekening 2024;- dat de jaarvergadering kwijting verleent aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.
Raad van bestuur – benoemen kandidaat-bestuurders met stemrecht ter vervanging:
Gelet op de beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 12 maart 2025 onder punt 1a, waarmee de leden van de raad van bestuur met stemrecht benoemd werden;- dat voor de gemeente Edegem Sanne Descamps benoemd werd als lid van de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening;- dat er ondertussen een onverenigbaarheid is ontstaan sinds ze werkt voor de stad Antwerpen als kabinetsmedewerker;- dat artikel 436 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en artikel 22§2 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepalen dat er een onverenigbaarheid is tussen het mandaat van bestuurder en werknemer zijn van een deelnemend openbaar bestuur.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van Edegem van 28 april 2025 waarmee Sylvia Lagrou voorgedragen wordt als vervangster in de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening voor de bestuursperiode 2025-2030;- dat Sylvia Lagrou geen gemeenteraadslid is;- dat artikel 434§2 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat wanneer een deelnemende gemeente een kandidaat-bestuurder voordraagt die geen lid is van de gemeenteraad, maar waarvan de deskundigheid over de statutair bepaalde doelstellingen manifest aantoonbaar is, de gemeente deze voordracht uitdrukkelijk motiveert;- dat de gemeenteraad van Edegem de voordracht als volgt motiveert: "Sylvia Lagrou heeft bijna 25 jaar ervaring als advocaat-jurist, gespecialiseerd in bouw- en ondernemingsrecht. Ze is vertrouwd met vennootschapsrecht en de vastgoedmarkt. Binnen het bouwrecht behandelt ze dossiers inzake overheidsopdrachten en private bouwprojecten voor architecten, aannemers en bouwheren. Als plaatsvervangend magistraat-vrederechter (voorheen bevoegd voor Kanton 2, centrum Antwerpen), en als jeugdadvocaat, kwam ze vaak in contact met de sociale dimensies van de samenleving, waaronder het nijpende woningtekort op de (sociale) huisvestingsmarkt. Haar mandaat als magistraat heeft ze neergelegd wegens onverenigbaar met haar politieke opdrachten."
Overwegende dat in uitvoering van artikel 434 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 IGEAN de benoeming van de voorgedragen kandidaat-bestuurder voorlegt aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 19 juni 2025.
Raad van bestuur – benoemen bestuurders met raadgevende stem ter vervanging:
Gelet op de beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 12 maart 2025 onder punt 1b, waarmee de leden van de raad van bestuur met raadgevende stem aangeduid werden;- dat de buitengewone algemene vergadering akte nam van de rangorde van de voorgedragen kandidaat-bestuurders met raadgevende stem en voor regio zuid mevrouw Lea Den Abt, gemeente Aartselaar, aanduidde.
Gelet op de mail van de algemeen directeur van de gemeente Hove van 18 maart 2025 met volgende inhoud:
Beste,
We hadden vernomen dat er op de AV onduidelijkheden waren omtrent de notulering van de afgelopen raad, meer bepaald omtrent de kandidaatstelling van raadslid Anke Muylle.
Om twijfel weg te nemen, is de notulering aangepast: Anke Muylle is wel degelijk unaniem verkozen – de stemming met onthouding en tegenstemming ging alleen over de keuze uit één van de 15 bestuurders.
In bijlage vinden jullie de aangepaste besluiten.
Kan dit rechtgezet worden in de verslaggeving van de AV?
Met vriendelijke groeten
Anke Dehuisser
algemeen directeur
Gelet dat, rekening houdend met de eenparigheid van stemmen wat de voordracht van Anke Muylle betreft, de rangschikking van de kandidaten voor regio zuid wijzigt en Anke Muylle het best gerangschikt is.
Overwegende dat in uitvoering van artikel 434 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 IGEAN de aangepaste rangorde voorlegt aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 19 juni 2025 op basis waarvan Anke Muylle kan worden aangeduid als bestuurder met raadgevende stem voor regio zuid.
Goedkeuring aanpassing presentiegelden
Gelet op artikel 448 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 dat het volgende bepaalt (wijziging geldig vanaf 8 april 2023) :
De leden van de raad van bestuur van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging en de vertrouwenspersonen die hen bijstaan conform artikel 16 en 155, kunnen per bijgewoonde vergadering een presentiegeld ontvangen.
Het presentiegeld voor het bijwonen van de raad van bestuur is ten hoogste gelijk aan het hoogste bedrag dat uitkeerbaar is aan een gemeenteraadslid voor een gemeenteraadszitting in een van de deelnemende gemeenten. Aan de voorzitter van de raad van bestuur, aan zijn vervanger en aan de voormelde vertrouwenspersonen kan maximaal een dubbel presentiegeld worden toegekend. Bij een cumulatie van mandaten, waaraan een dubbel presentiegeld verbonden is in meerdere dienstverlenende of opdrachthoudende verenigingen, bepaalt het lid van de raad van bestuur in welke vereniging het dubbel presentiegeld wordt toegekend. In elk van de andere verenigingen ontvangt dit lid een enkel presentiegeld. De toekenning van een dubbel presentiegeld is slechts mogelijk nadat de betrokkene een verklaring op erewoord heeft ingediend waaruit blijkt dat hij geen dubbel presentiegeld geniet in een andere dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
De algemene vergadering bepaalt het presentiegeld en, binnen de perken en overeenkomstig de toekenningsvoorwaarden die de Vlaamse Regering vaststelt, de andere vergoedingen die in het kader van de bestuurlijke werking van de dienstverlenende of de opdrachthoudende vereniging kunnen worden toegekend.
Overwegende dat in het kader van de verlenging van IGEAN in 2016 de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 de presentiegelden voor de leden van de raad van bestuur heeft vastgelegd op 100,51 euro per zitting (gekoppeld aan de index);- dat deze beslissing gebaseerd was op een quasi identieke samenstelling van de raad van bestuur voor IGEAN dienstverlening én IGEAN milieu & veiligheid;- dat de (meeste) bestuurders finaal 2x 100,51 euro of 201,02 euro per avond ontvingen, aangezien de raden van bestuur achtereenvolgens op eenzelfde avond georganiseerd werden.
Gelet op de beslissing van de jaarvergadering van 19 juni 2020 onder punt 5, die luidt als volgt:
Besluit de jaarvergadering
Enig art.: De jaarvergadering past per 1 januari 2020 de presentiegelden voor de leden van de raad van bestuur aan tot 213,33 euro per zitting (op basis van spilindex 160,84). Dit bedrag wordt gekoppeld aan de index.
Gelet dat deze beslissing rekening hield met het nieuwe decreet Lokaal Bestuur dat in 2019 in werking is getreden en op basis waarvan de raad van bestuur uit maximaal 15 leden mag bestaan;- dat in uitvoering hiervan in 2019 de raad van bestuur zo samengesteld werd dat elke gemeente één vertegenwoordiger had, maar niet in beide raden van bestuur zat;- dat de presentiegelden die vandaag van toepassing zijn, 265,25 euro bedragen (d.i. 124,98 euro tegen 100%, gekoppeld aan spilindex 138,01, cfr. https://www.vlaanderen.be/lokaalestuur/mandatarissen/presentiegeld-raadslid);- dat de verplaatsingsvergoeding in toepassing van het Besluit Rechtspositieregeling van 20 januari 2023 momenteel 0,4320 euro per kilometer heen en terug bedraagt.
Overwegende dat intussen de raad van bestuur voor de nieuwe legislatuur 2025-2030 samengesteld is;- dat de raad van bestuur 15 leden met stemrecht en 3 leden met raadgevende stem telt en identiek voor IGEAN dienstverlening én voor IGEAN milieu & veiligheid is.
Gelet op de identieke samenstelling van de raad van bestuur en om mogelijke extra kosten die dat met zich meebrengt te vermijden, wordt aan de jaarvergadering van 19 juni 2025 de goedkeuring gevraagd om de presentiegelden voor de leden van de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening vanaf 19 maart 2025 te halveren tot 132,63 euro per zitting (gekoppeld aan de index).
Bekrachtiging oprichting algemeen comité en benoemen leden algemeen comité
Gelet op artikel 442 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en artikel 27 van de statuten van IGEAN dienstverlening die bepalen dat er een algemeen comité kan opgericht worden;- dat het algemeen comité als doel heeft de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren en te stroomlijnen;- dat het is samengesteld uit uitvoerende mandatarissen van de deelnemende gemeenten;- dat IGEAN dienstverlening tot op heden geen algemeen comité heeft.
Overwegende dat in voorbereiding op de nieuwe legislatuur 2025-2030 IGEAN een “Inspiratienota voor een efficiënt bestuur van IGEAN – governance 2025-2030” heeft opgemaakt;- dat in zitting van 16 oktober 2024 de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening kennis heeft genomen van deze inspiratienota en deze eveneens heeft onderschreven;- dat in de nota o.m. verwezen wordt naar de (statutair voorziene) mogelijkheid om een algemeen comité op te richten om de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren en stroomlijnen en te zorgen voor de informatiedoorstroming;- dat voormelde nota eveneens voorgelegd en besproken werd op de ontbijtvergadering met de (nieuwe) burgemeesters van 18 december 2024, op basis waarvan aan de formateurs (die aangesteld werden om uitvoering te geven aan de consultatie- en formatieopdracht in het kader van de samenstelling van de nieuwe raad van bestuur) werd gevraagd om maximaal rekening te houden met de oprichting van een algemeen comité bestaande uit de burgemeesters.
Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van 23 april 2025 die het voorstel goedkeurt om in uitvoering van artikel 442 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en artikel 27 van de statuten van IGEAN dienstverlening een algemeen comité op te richten;- dat de oprichting van een algemeen comité ter bekrachtiging wordt voorgelegd aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 19 juni 2025;- dat aan deze algemene vergadering eveneens gevraagd wordt om de burgemeesters als lid van het algemeen comité te benoemen.
Benoemen leden adviescomités
Gelet op artikel 27 van de statuten van IGEAN dienstverlening dat bepaalt dat er één of meerdere adviescomités kunnen opgericht worden;- dat een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en in aantal beperkt blijft tot het aantal doelstellingen.
Overwegende dat de intergemeentelijke werking van het EnergieK huis een van de activiteiten is die IGEAN dienstverlening uitvoert als zelfstandige groepering;- dat om deze intergemeentelijke werking invulling te geven en op te volgen, in 2019 de vroegere beleidsgroep Energie omgevormd werd tot een adviescomité EnergieK Huis;- dat enkel de gemeenten die deel uitmaken van het EnergieK Huis vertegenwoordigd zijn in dit adviescomité met één effectief lid;- dat het adviescomité bij voorkeur bestaat uit de bevoegde schepen (energie, klimaat of duurzaamheid);- dat de voordracht én het mandaat van het lid van het adviescomité bij voorkeur geldt voor de volledige legislatuur.
Gelet pop artikel 442 van het decreet Lokaal Bestuur en artikel 27 van de statuten van IGEAN dienstverlening die bepalen dat de deelnemers bij het begin van een nieuwe legislatuur leden voor de adviescomités voordragen, die door de algemene vergadering worden benoemd.
Gelet op de beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 12 maart 2025 onder punt 2b, waarmee de leden van het adviescomité EnergieK Huis benoemd werden;- dat nog niet alle gemeenten een lid hadden voorgedragen voor dit adviescomité;- dat de benoeming van nieuwe kandidaturen wordt voorgelegd aan de jaarvergadering van 19 juni 2025.
Goedkeuren uittreding deelnemers
Overwegende dat in zitting van 29 april 2025 de gemeenteraad van Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht heeft beslist om de bestaande samenwerking met IGEAN dienstverlening stop te zetten;- dat het een volledige uittreding van zowel de gemeente als het OCMW van Zwijndrecht uit IGEAN dienstverlening betreft;- dat de deelnemer die uittreedt, de schade vergoedt die zijn uittreding berokkent aan de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging en aan de andere deelnemers;- dat wanneer de uittreding echter kadert in het regiodecreet (conform maken aan de referentieregio), een uitstap mogelijk is zonder schadevergoeding;- dat, aangezien het om een volledige uittreding gaat, artikel 6:120 van het wetboek Vennootschappen en Verenigingen geldt en de aandelen uitbetaald zullen worden aan hetzelfde bedrag waarvoor zij ingebracht werden;- dat de goedkeuring van de uittreding overeenkomstig artikel 422 van het decreet Lokaal Bestuur genomen wordt door de algemene vergadering.
Overwegende dat de raad van bestuur van 7 mei 2025 beslist heeft om de jaarvergadering te organiseren in de burelen van IGEAN (Doornaardstraat 60 - 2160 Wommelgem) op 19 juni 2025 om 19 u met als agendapunten:
Gelet op het schrijven van IGEAN dienstverlening van 8 mei 2025 betreffende de uitnodiging voor de jaarvergadering van 19 juni 2025.
Overwegende dat volgende nodige documenten via het infonet ter beschikking gesteld werden van de deelnemers:
Gelet op de toelichting en bespreking van het jaarverslag 2024 en de jaarrekening 2024 op de raad van bestuur van 7 mei 2025.
Gelet op de toelichting en bespreking van de overige punten op de raad van bestuur van 23 april 2025 en van 7 mei 2025.
Gelet op zijn beslissing van 27 februari 2025 waarbij Paula Henderickx en Jef Leirs, respectievelijk werden aangesteld als vertegenwoordiger en plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van het OCMW, om deel te nemen aan alle (buitengewone) algemene vergaderingen van IGEAN dienstverlening die vanaf 2025 tot en met 31 december 2030 worden georganiseerd.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 432.
Gelet op artikel 33§1 van de statuten houdende de bepaling dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald moet worden voor elke algemene vergadering.
Overwegende dat de jaarvergadering op zich geen financiële gevolgen heeft voor het bestuur.
Artikel 1.
De OCMW-raad neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN (Doornaardstraat 60 - 2160 Wommelgem) op 19 juni 2025 om 19.00 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van het OCMW, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening van 19 juni 2025 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing zal aan IGEAN dienstverlening (info@igean.be) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
Gezien er tijdens de raadzitting van heden geen verdere opmerkingen worden gemaakt over de redactie van het zittingsverslag en de notulen van de OCMW-raad van 24 april 2025, overeenkomstig art. 32 van het decreet Lokaal Bestuur, zijn het zittingsverslag en de notulen van bedoelde zitting, goedgekeurd.
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens OCMW-raad,
Annick Smeets
algemeen directeur
Hans Soetemans
voorzitter OCMW-raad