De voorzitter opent de vergadering om 20 uur; er is 1 verontschuldiging nl. de burgemeester.
Op de vraag van de voorzitter of er opmerkingen zijn bij het verslag, vraagt dhr. Cools B. om bij het agendapunt over de gemeentelijke holding 2 toevoegingen te doen, nl. 2009 i.p.v. 2011, en 132,5 i.p.v. 100 miljoen.
De raad gaat ermee akkoord om het verslag aan te passen.
De gemeenteraad,
Mevrouw Heidi Van der Elst (Valkenaard 72-2242 Pulderbos) heeft bij e-mail van 7 april 2025 haar ontslag ingediend als OCMW- en gemeenteraadslid en dit met ingang van heden.
Artikel 1.
De raad neemt akte van het ontslag als OCMW- en gemeenteraadslid van mevrouw Heidi Van der Elst (Valkenaard 72-2242 Pulderbos).
Artikel 2.
Deze beslissing zal, via een aangifte bij de mandatenbank, worden meegedeeld aan de Vlaamse regering binnen de twintig dagen.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Secretariaat worden overgemaakt.
De gemeenteraad,
Overwegende dat de gemeenteraad in zitting van heden akte heeft genomen van het schriftelijk ontslag ingediend door mevrouw Heidi Van der Elst bij e-mail van 7 april 2025, in haar hoedanigheid van gemeenteraadslid van de gemeente Zandhoven.
Overwegende dat het bijgevolg noodzakelijk is over te gaan tot het nazicht van de geloofsbrieven van het plaatsvervangend raadslid dat op de geschikte plaats voorkomt in de lijst waartoe mevrouw Heidi Van der Elst behoorde.
Overwegende dat de heer Peter Smets (Kriekenlaan 33 – 2240 Zandhoven) bij de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 tot eerste opvolger van lijst nr. 5 werd verkozen.
Gelet op het onderzoek van de geloofsbrieven van voornoemde opvolger door de gemeenteraad, zoals voorgeschreven in artikel 6 §3 van het decreet Lokaal Bestuur, waaruit blijkt dat de heer Peter Smets voldoet aan de gestelde vereisten van verkiesbaarheid en zich niet bevindt in een geval van onverenigbaarheid, hetzij wegens uitoefening van een ambt, hetzij wegens bloed- of aanverwantschap.
Gelet op artikel 14 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Artikel 1.
De geloofsbrieven van de heer Peter Smets goed te keuren.
DAAROP WORDT:
de heer Peter Smets (Kriekenlaan 33 – 2240 Zandhoven), geboren in Lier op 6 oktober 1987 onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht, in deze openbare vergadering en in handen van de voorzitter, de voorgeschreven eed af te leggen, waaraan hij voldoet, als volgt “Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen”.
BESLUIT VERDER:
Artikel 2.
Akte te nemen van de eedaflegging en vervolgens de heer Peter Smets tot gemeenteraadslid aan te stellen.
Hij zal op de 23ste plaats voorkomen op de ranglijst van de gemeenteraadsleden.
Artikel 3.
Deze beslissing zal, via een aangifte bij de mandatenbank, worden meegedeeld aan de Vlaamse regering binnen de twintig dagen.
Artikel 4.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Overwegende dat aan studiebureau Verhaert & Co (Rode Haagjes 3 bus 1 - 2288 Grobbendonk) een omgevingsvergunning werd verleend in zitting van het college van burgemeester en schepenen van 5 december 2022, voor het verkavelen van een perceel naar een lot voor open bebouwing en twee loten voor halfopen bebouwing te 2240 Zandhoven, Het Ven 21 - 23, ten kadaster gekend afdeling 1, sectie C, nrs. 578X2,578Z2 en 578L3;- dat 30 m² grond kosteloos aan de gemeente zal worden afgestaan, grond om de genoemde weg te kunnen realiseren.
Gelet op het “plan grondafstand”, opgemaakt studiebureau Verhaert & Co, voormeld, waarop voornoemde inneming in het geel staat aangeduid als lot 6.
Overwegende dat de kosteloze grondafstand zal geschieden overeenkomstig de gegevens van voornoemd plan;- dat alle gegevens van dit plan in overeenstemming zijn met de werkelijkheid en met de toestand volgens het kadaster waar deze gronden reeds zijn ingelijfd in het openbaar domein.
Overwegende dat deze kosteloze grondafstand administratief moet geregeld worden en dat daarvan ook een behoorlijke akte moet worden opgesteld, waarbij de overdracht van het eigendomsrecht van deze grond wettelijk wordt vastgesteld.
Gelet op het ontwerp van notariële akte van kosteloze grondafstand, opgesteld door meester Jan Rochtus, notaris met standplaats te Zandhoven (Langestraat 48 bus1 – 2240 Zandhoven).
Overwegende dat het noodzakelijk is afgevaardigden aan te duiden die gerechtigd zullen zijn de gemeente Zandhoven te vertegenwoordigen bij het verlijden van de notariële akte en namens de gemeente rechtsgeldig te handelen.
Gelet op artikel 41 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Artikel 1.
Het “plan grondafstand”, opgemaakt door studiebureau Verhaert & Co (Rode Haagjes 3 bus 1 - 2288 Grobbendonk), waaruit blijkt dat 30 m² grond aan de gemeente Zandhoven kosteloos zal worden afgestaan en waarop voornoemde inneming in het geel benoemd staat als aanduiding lot 6, wordt goedgekeurd.
Het ontwerp van akte van kosteloze grondafstand, opgesteld door meester Jan Rochtus, notaris met standplaats te Zandhoven (Langestraat 48 bus 1 – 2240 Zandhoven), wordt eveneens goedgekeurd.
Artikel 2.
Deze grondafstand zal wettelijk worden geregeld, bij akte te verlijden voor meester Jan Rochtus, notaris met standplaats te Zandhoven (Langestraat 48 bus 1 – 2240 Zandhoven).
Artikel 3.
De heer Luc Van Hove en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk burgemeester en algemeen directeur worden afgevaardigd om bij het verlijden van de akte, namens de gemeente Zandhoven, op te treden en rechtsgeldig te handelen.
Artikel 4.
Een afschrift van deze beslissing zal aan meester Jan Rochtus, notaris met standplaats te Zandhoven (Langestraat 48 bus 1 – 2240 Zandhoven) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Gelet op zijn beslissing van 17 september 2020 waarbij de ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2030 werd goedgekeurd.
Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemene engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.
Gelet op zijn beslissing van 16 september 2021 waarbij de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 werd goedgekeurd.
Gelet op zijn beslissing van 20 oktober 2022 waarbij de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 werd goedgekeurd met aangescherpte doelstellingen over collectieve renovaties, klimaattafels, laadpunten en energiebesparing van het lokaal patrimonium.
Gelet op zijn beslissing van 27 april 2023 waarbij de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 werd goedgekeurd dat als addendum gelezen moet worden bij Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0.
Overwegende dat binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact een jaarlijkse rapportering met betrekking tot de voortgang moet opgemaakt worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden voor 1 mei.
Overwegende dat vanaf de rapportering over 2024, de financiële rapportering gebeurt aan de hand van een bijlage met financiële verantwoording.
Overwegende dat voor de rapportage gebruik gemaakt wordt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
Gelet op het inhoudelijke en het financiële LEKP rapport, bij deze beslissing;- dat deze rapporten integraal deel uit maken van deze beslissing.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de inhoudelijke en financiële rapportering 2024 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0, 2.0 en 2.1.
Artikel 2.
Dit LEKP rapport maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Milieu bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 2 maart 2015, en bekrachtigd in zitting van de gemeenteraad van 21 mei 2015 waarbij goedkeuring verleend werd aan de intentieverklaring met betrekking tot gebiedsgerichte samenwerking in de vallei van de Kleine Nete.
Gelet op zijn beslissing van 17 september 2020 waarbij de goedkeuring van de engagementsverklaring “strategisch project Kleine Nete II: meer veerkracht in de vallei van de Kleine Nete” zoals beslist op het CBS van 6 juli 2020 bekrachtigd werd.
Gelet op de vraag van het kabinet van gouverneur Cathy Berx, aan de gemeente bezorgd op 24 maart 2025, om de engagementverklaring voor het strategisch project Kleine Nete lIl te bezorgen tegen 1 mei 2025.
Gelet op de ‘Samenvattende nota – voorstel strategisch project Kleine Nete III’ die het afgelopen strategisch project Kleine Nete lI beschrijft en de noodzaak toelicht om een strategisch project Kleine Nete llI op te starten.
Gelet op de engagementsverklaring die voorligt.
Overwegende dat het noodzakelijk is om afgevaardigden aan te duiden die namens de gemeente Zandhoven gemachtigd zijn om de engagementsverklaring te ondertekenen.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Artikel 1:
Zijn goedkeuring te verlenen aan navolgende engagementsverklaring tot deelname aan het strategisch project Kleine Nete III “Werken in de vallei = werken aan de vallei”:
Engagementsverklaring |
Ondergetekende ondersteunt het strategisch project ‘Kleine Nete III’ (Werken in de vallei = werken aan de vallei), zoals beschreven in de nota ‘Samenvattende nota - strategisch project Kleine Nete III’ en treedt mee op als aanvragende en financierende partner.
Gemeente Zandhoven engageert zich om mee te werken aan de realisatie van het strategisch project in samenwerking met de deelnemende projectpartners en draagt bij aan de cofinanciering voor een bedrag van 1693,00 EUR per jaar. Het strategisch project ‘Kleine Nete III’ heeft een looptijd van drie jaar (2026 – 2028).
Artikel 2.
De heer Hans Soetemans en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur worden gemachtigd om de engagementsverklaring namens de gemeente Zandhoven te ondertekenen.
Artikel 3:
Een afschrift van deze beslissing zal aan de opvolgingscommissie Kleine Nete, de dienst Financiën en de dienst Milieu bezorgd worden.
Voor de bespreking van dit agendapunt vraagt de voorzitter aan Johan Steylaerts en Peter Smets om de zaal te verlaten.
De gemeenteraad,
Overwegende dat K. Zandhoven SK VZW zijn activiteiten uitoefent op de terreinen gelegen aan de Voetbalstraat, ten kadaster gekend, sectie B, nr. 363/N/P0000 en deel van nummers 357/A/P0000 en 364/F/P0000 voor een totale oppervlakte van 19.265 m²;- dat alle gronden in eigendom toebehoren aan de gemeente Zandhoven.
Gelet op zijn beslissing van 24 november 2022 waarbij een éénmalige investeringssubsidie aan K. Zandhoven SK ten belope van 100.000 euro werd goedgekeurd, die via de erfpachtvergoeding van hierna vermelde erfpachtovereenkomst wordt terugbetaald.
Gelet op zijn beslissing van 24 november 2022 waarbij het ontwerp van notariële akte m.b.t. de vestiging van een erfpachtovereenkomst met K. Zandhoven SK werd goedgekeurd;- dat de voormelde notariële akte werd verleden voor notaris An Verwerft op 25 augustus 2023.
Gelet op de omgevingsvergunningsaanvraag ingediend op 31 januari 2025 door Bernaerts & Palmans BV, Gustaaf Peetersstraat 62, 2520 Ranst in naam van K. Zandhoven SK, m.b.t. de heraanleg van een voetbalveld tot kunstgrasveld op het perceel ten kadaster gekend, sectie B, nr. 620A.
Gelet op de reeds ondertekende offerte door K. Zandhoven SK met Scheerlinck Sport, met maatschappelijke zetel te 1785 Merchtem, Koeweidestraat 54 voor de aanleg van een kunstgrasveld voor een bedrag van 419.643,76 euro.
Gelet op de besprekingen tussen een afvaardiging van K. Zandhoven SK en de gemeente Zandhoven die geleid hebben tot het voorstel om twee investeringssubsidies aan voormelde club te verlenen, nl.
Gelet op de ondertekende overeenkomst m.b.t. de aanleg van een kunstgrasveld tussen gemeente Zandhoven en K. Zandhoven SK waarin de afspraken voor beide partijen staan opgenomen.
Overwegende dat voormeld bedrag van de investeringssubsidie niet in éénmaal ter beschikking zal gesteld worden, maar telkens na voorlegging van facturen van de uitgevoerde werken, nl. de aanleg van een kunstgrasveld en dit pas vanaf dat de omgevingsvergunning voor de aanleg van een kunstgrasveld verleend werd en de overeenkomst m.b.t. de aanleg van een kunstgrasveld werd ondertekend.
Overwegende dat de uitgave voor deze investeringssubsidie zal voorzien worden bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
Artikel 1.
Een éénmalige investeringssubsidie ten bedrage van 200.000 euro toe te kennen aan K. Zandhoven SK met maatschappelijke zetel te 2240 Zandhoven, Voetbalstraat ter financiering van de aanleg van een kunstgrasveld.
Deze investeringssubsidie wordt beschouwd als een renteloze lening aan K. Zandhoven SK: zij zullen het bedrag van de investeringssubsidie terugbetalen aan de gemeente door de betaling van de 3-maandelijkse erfpachtvergoeding, die zal opgenomen worden in de aangepaste erfpachtovereenkomst, die ter goedkeuring zal voorgelegd worden aan de eerstvolgende gemeenteraad.
Artikel 2.
Een éénmalige investeringssubsidie ten bedrage van 100.000 euro toe te kennen aan K. Zandhoven SK voormeld. Deze éénmalige investeringssubsidie is een financiële ondersteuning voor de aanleg van het kunstgrasveld en moet niet worden terugbetaald.
Artikel 3.
Het voormeld bedrag van de investeringssubsidie zal niet in éénmaal ter beschikking gesteld worden, maar telkens na voorlegging van facturen van de uitgevoerde werken, nl. de aanleg van een kunstgrasveld en dit pas vanaf dat de omgevingsvergunning voor de aanleg van een kunstgrasveld verleend werd en de overeenkomst m.b.t. de aanleg van een kunstgrasveld werd ondertekend.
Artikel 4.
Ter financiering van voormelde bedragen zal bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing het nodige gedaan worden.
Artikel 5.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de financieel directeur en K. Zandhoven SK worden overgemaakt.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Gelet op het decreet van 3 juni 2022 over de organisatie van zomerscholen.
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 2 september 2022 tot bepaling van de procedure van indiening, goedkeuring en evaluatie van de projecten voor de organisatie van zomerscholen, en de wijze van toekenning van de projectsubsidies voor de organisatie van zomerscholen, en latere wijzigingen.
Gelet op de oproep van de Vlaamse overheid voor de organisatie van zomerscholen in 2025, waarin wordt bepaald dat subsidieaanvragen uiterlijk op 6 juni 2025 dienen bezorgd te worden.
Overwegende dat een zomerschool een gevarieerd en doelgericht aanbod van onderwijs- en vrijetijdsactiviteiten inhoudt dat gekoppeld is aan de individuele leernoden van de deelnemende leerlingen;- dat de doelstellingen van een zomerschool zijn om in de zomervakantie via maatwerk te werken aan de algemene competenties van de leerlingen, en/of remediëren van de leerachterstand van de leerlingen als aanvulling op de reguliere onderwijstijd.
Overwegende dat internationaal onderzoek al langer wijst op het belang van zomerscholen, bijvoorbeeld het behalen van leerwinst, positieve effecten op welbevinden, meer zelfvertrouwen, groeien in sociale vaardigheden.
Overwegende dat het ook voor Zandhoven een meerwaarde zou betekenen om via de inrichting van een zomerschool mee te werken aan de algemene competenties van de leerlingen, en/of remediëren van de leerachterstand van de leerlingen zodat zij (en hun leerkrachten en ouders) zich bij de aanvang van het schooljaar 2025-2026 gesterkt weten.
Overwegende dat dergelijk project enkel kan slagen mits een goede samenwerking met de basisscholen;- dat na afstemming met de directie en zorgleerkrachten ook de basisscholen van Zandhoven vanuit een enthousiaste overtuiging bereid zijn mee te werken aan de uitwerking van Zomerschool Zandhoven tijdens de zomer 2025.
Overwegende dat het opportuun is beroep te doen op een externe professionele organisatie, teneinde deze zomerschool op een kwaliteitsvolle manier te organiseren volgens de bepalingen van de Vlaamse projectoproep.
Gelet op het aanbod van en bespreking met WoSpo vzw (Keerbaan 42 – 2160 Wommelgem), een organisatie die een rijke ervaring heeft in zowel het aanbieden van sport, spel en animatie (sinds 2011) alsook de nodige expertise heeft opgebouwd in de organisatie van zomerscholen (sinds 2021);- dat zij afgelopen jaren de zomerschool hebben georganiseerd in Wommelgem, Borsbeek en Schilde tot grote tevredenheid van de betreffende lokale besturen.
Overwegende dat de samenwerking inhoudt dat WoSpo vzw de volledige coördinatie en organisatie van de zomerscholen op zich neemt, meer concreet gaat dit om de rekrutering van zowel leerlingen als leerkrachten, de inschrijvingen, de opmaak van individuele trajecten en de evaluatie achteraf;- dat WoSpo vzw hierbij kan rekenen op een ervaren team van coördinatoren dat ervoor zorgt dat de zomerschool soepel verloopt en dat zowel de inhoud als de organisatie op maat van de deelnemende gemeente wordt afgestemd;- dat WoSpo vzw tijdens de zomerschool zelf een actieve rol opneemt in het contacteren van afwezige kinderen teneinde ervoor te zorgen dat alle leerlingen, ook zij met moeilijke thuissituaties, gedurende de volledige 10 dagen van de zomerschool aanwezig kunnen zijn, waardoor elk kind maximaal de kans wordt geboden om te profiteren van de leermogelijkheden en begeleiding die de zomerschool biedt.
Overwegende dat het aanbod van WoSpo vzw inhoudelijk en organisatorisch perfect aansluit bij de verwachtingen van het bestuur en de basisscholen van Zandhoven gezien zij zorg dragen voor de organisatie, het pedagogisch concept en de begeleiding van begin tot einde, zodat kinderen op een speelse en persoonlijke manier leren en groeien.
Overwegende dat de kostprijs van hun opdracht in nauw overleg met het lokaal bestuur binnen de marges van de Vlaamse subsidie blijft, wat betekent dat de organisatie en uitgaven afgestemd zijn op de financieringsmogelijkheden, om zo een kwalitatieve en kostenefficiënte zomerschool te realiseren.
Overwegende dat deze opdracht van beperkte waarde kan gegund worden via aanvaarde factuur.
Gelet op het visum van de financieel directeur wnd. met nummer 2025.17.
Overwegende dat het in het belang van alle partijen noodzakelijk is om een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten waarin de wederzijdse afspraken, rechten en verplichtingen van de partijen kunnen vastgelegd worden.
Gelet op het voorliggende ontwerp van samenwerkingsovereenkomst met WoSpo vzw m.b.t. organisatie Zomerschool Zandhoven 2025.
Overwegende dat gemeente Zandhoven bij het afsluiten van de overeenkomst vertegenwoordigd moet zijn;- dat het derhalve noodzakelijk is twee personen aan te stellen die bij de ondertekening van bedoelde overeenkomst gemeente Zandhoven zullen vertegenwoordigen en gerechtigd zijn dit contract rechtsgeldig te ondertekenen.
Artikel 1.
Zijn goedkeuring te geven aan de samenwerkingsovereenkomst tussen WoSpo vzw en Gemeente Zandhoven m.b.t. organisatie Zomerschool Zandhoven 2025.
Samenwerkingsovereenkomst |
TUSSEN
Gemeente Zandhoven
hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door, de heer Hans Soetemans, voorzitter gemeenteraad en mevrouw Annick Smeets, algemeen directeur
EN
WoSpo vzw
Naam contactpersoon: Cedric Dupon
Adres: Keerbaan 42, 2160 Wommelgem
Telefoon: 0479 44 15 60 - E-mailadres: info@WoSpo.be
Rekeningnummer: BE14 3631 5652 3583
Ondernemingsnummer: 839.869.055
wordt als volgt overeengekomen:
Artikel 1. Doelstelling
In opdracht van de gemeente staat WoSpo vzw in voor de organisatie van de zomerschool in Zandhoven van 4 tem 15 augustus 2025.
Met de zomerschool richten we ons tot kinderen uit Zandhoven of die in Zandhoven school lopen met een leerachterstand. Gedurende twee weken volgen zij een leertraject op maat, gekoppeld aan sport en spel.
Het project kadert in de subsidieaanvraag die het lokaal bestuur Zandhoven heeft ingediend of zal indienen bij de Vlaamse overheid in het kader van het decreet over de organisatie van zomerscholen van 3 juni 2022 en van het Besluit van de Vlaamse regering van 2 september 2022 tot bepaling van de procedure van indiening, goedkeuring en evaluatie van de projecten voor de organisatie van zomerscholen, en de wijze van toekenning van de projectsubsidies voor de organisatie van zomerscholen.
Artikel 2. Verbintenissen van WoSpo vzw
WoSpo vzw verbindt zich tot uitbouw van de zomerschool in Zandhoven volgens de voorwaarden bepaald in de oproep van de Vlaamse overheid.
Het gaat over volgende taken:
Deze taken worden uitgevoerd in overleg en samenwerking met het diensthoofd Mens & Welzijn van het lokaal bestuur Zandhoven.
Het lokaal bestuur neemt als penhouder van het project formeel de beslissingen met een belangrijke financiële impact.
Artikel 3. Verbintenissen van gemeente Zandhoven
De gemeente Zandhoven verbindt zich tot
Artikel 4. Rapportering
De voortgang van het project wordt op gezette tijdstippen besproken op het overleg van het kernteam dat de uitbouw van de zomerschool opvolgt en dat minstens bestaat uit een vertegenwoordiging van het coördinatieteam van WoSpo vzw, een vertegenwoordiging van het lokaal bestuur en het diensthoofd Mens & Welzijn.
WoSpo vzw bezorgt voor 15 september 2025 een eindrapportering met een overzicht van alle gemaakte kosten, gestaafd met de nodige bewijsstukken, zoals bepaald in de bijlage “Kosten die in aanmerking komen voor de toelage ‘Uitbouw zomerschool 2025’”.
Artikel 5. Communicatie
In de publicaties over het project en in het kader van deze samenwerkingsovereenkomst dient duidelijk vermeld te worden dat de zomerschool een initiatief is van het lokaal bestuur van Zandhoven.
Elke publicatie en/of communicatieve activiteit in uitvoering van het project gebeurt steeds na overleg.
Artikel 6. Aansprakelijkheid
De gemeente Zandhoven kan in geen geval aansprakelijk gesteld worden voor schade aan personen of goederen die, rechtstreeks of onrechtstreeks, het gevolg is van activiteiten van WoSpo vzw die betrekking hebben op het uitvoeren van deze samenwerkingsovereenkomst.
Artikel 7. Duur van de overeenkomst
Deze overeenkomst wordt afgesloten voor een periode nodig voor de voorbereiding, uitvoering en afwerking van de zomerschool 2025.
Artikel 8. Geschillen
In geval van gerechtelijke betwisting over de uitvoering van deze samenwerkingsovereenkomst zijn alleen de rechtbanken van Antwerpen, afdeling Antwerpen bevoegd.
Artikel 2.
De heer Hans Soetemans en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk voorzitter gemeenteraad en algemeen directeur, worden gemachtigd deze samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen namens gemeente Zandhoven.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing zal aan WoSpo vzw (Keerbaan 42 - 2160 Wommelgem), de dienst Mens & Welzijn, de dienst Financiën en de dienst Secretariaat worden overgemaakt.
De gemeenteraad,
Gelet op zijn beslissing van 25 april 2019 waarbij de samenstelling van de cultuurraad werd vastgesteld, nl. 12 stemgerechtigde leden, nl. 8 vertegenwoordigers (en hun respectievelijke plaatsvervanger) uit de culturele geledingen en 4 deskundigen.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 304 §3;- dat lokale besturen een lokaal participatiebeleid moeten voeren;- dat ze inspraak moeten organiseren van inwoners en doelgroepen, maar vrij zijn om te kiezen op welke manier en over welke onderwerpen;- dat ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren van hetzelfde geslacht is;- dat gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen geen stemgerechtigd lid kunnen zijn van de raden en de overlegstructuren.
Overwegende dat de cultuurraad een overlegplatform is voor culturele verenigingen en instellingen met als doel het bevorderen van het integraal en duurzaam cultuurbeleid.
De opdracht is het adviseren en evalueren van het gemeentelijk cultuurbeleid en het ondersteunen bij de uitvoering van het beleid.
Overwegende dat, gelet op het voorgaande, het aangewezen is om een adviesorgaan “Cultuurraad” op te richten.
Artikel 1.
Het agendapunt wordt verdaagd naar de volgende zitting.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 304 §3;- dat lokale besturen een lokaal participatiebeleid moeten voeren;- dat ze inspraak moeten organiseren van inwoners en doelgroepen, maar vrij zijn om te kiezen op welke manier en over welke onderwerpen;- dat ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren van hetzelfde geslacht is;- dat gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen geen stemgerechtigd lid kunnen zijn van de raden en de overlegstructuren.
Overwegende dat de seniorenraad een platform is met als doel de samenwerking en coördinatie te bevorderen inzake de seniorenwerking en als opdracht heeft het adviseren en evalueren van het gemeentelijk beleid inzake de seniorenwerking en de seniorenzorg en het ondersteunen bij de uitvoering van het beleid.
Overwegende dat, gelet op het voorgaande, het aangewezen is om een adviesorgaan “Seniorenraad” op te richten.
Dhr. Ven P. vraagt om een amendement toe te voegen aan dit agendapunt, nl. de toevoeging van een artikel dat zegt dat elke politieke fractie één niet stemgerechtigde vertegenwoordiger kan afvaardigen.
Overwegende dat het noodzakelijk is over het amendement van dhr. Ven P. te beraadslagen en het ter stemming voor te leggen.
De voorzitter legt daarop het door dhr. Ven P. ingediende amendement ter stemming aan de raad voor.
De stemming geeft de volgende uitslag:
• Aantal stemmen ten gunste van het amendement: 6
• Aantal stemmen tegen het amendement: 16
• Aantal onthoudingen: 0
Volgens onderstaand stemgedrag:
Publieke stemming: Met 6 stemmen voor (Conny Van den Heuvel, Johan Steylaerts, Dieter Stulens, Bram Cools, Patrick Ven, Peter Smets), 16 stemmen tegen (Rudolf Willems, Paula Henderickx, Mieke Maes, Steven Van Staeyen, Hans Soetemans, Jelle Lauwereys, Maria Van Rompaey, Raf Kenis, Jan Valckx, Els Smits, Lies Verstraeten, Bart Oorts, Els Struyfs, Hans Lambert, Jef Leirs, Wouter Van Deuren) |
Het amendement van dhr. Ven P. is derhalve verworpen.
Overwegende dat het noodzakelijk is om te stemmen over het al of niet goedkeuren van de samenstelling van de seniorenraad.
Artikel 1.
De gemeente Zandhoven gaat over tot de oprichting van een adviesorgaan voor senioren, “Seniorenraad” genaamd.
Artikel 2.
De seniorenraad heeft als doel de samenwerking en coördinatie inzake seniorenwerking te bevorderen en als opdracht heeft het adviseren van het gemeentelijk beleid inzake seniorenwerking en het ondersteunen bij de uitvoering van het beleid.
Artikel 3.
De seniorenraad zal uit maximum 24 stemgerechtigde leden bestaan, nl. 20 vertegenwoordigers uit de in artikel 4 vermelde geledingen en 4 Zandhovense senioren die niet behoren tot een van de erkende seniorenverenigingen.
De ambtenaar voor welzijn en schepen bevoegd voor senioren nemen deel aan de vergaderingen maar zijn niet stemgerechtigd.
Artikel 4.
De onderstaande verenigingen zullen worden aangeschreven om maximum 4 vertegenwoordigers af te vaardigen voor de vergaderingen van de seniorenraad:
Nummer |
Naam van de vereniging |
Maximum aantal vertegenwoordigers |
1 |
Bond der Gepensioneerden Massenhoven |
4 waarvan min. 1 kandidaat uit de plaatselijke Samana-afdeling |
2 |
Bond der Gepensioneerden Viersel |
4 waarvan min. 1 kandidaat uit de plaatselijke Samana-afdeling |
3 |
OKRA-afdeling Zandhoven |
4 waarvan min. 1 kandidaat uit de plaatselijke Samana-afdeling |
4 |
OKRA-afdeling Pulderbos |
4 waarvan min. 1 kandidaat uit de plaatselijke Samana-afdeling |
5 |
OKRA-afdeling Pulle |
4 waarvan min. 1 kandidaat uit de plaatselijke Samana-afdeling |
De gemeenteraad zal 4 Zandhovense senioren, niet behorende tot een van de erkende seniorenverenigingen, aanduiden inzake het adviseren van de seniorenwerking.
Artikel 5.
De ambtenaar voor welzijn wordt aangesteld als secretaris.
Artikel 6.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van dit besluit.
Artikel 7.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Welzijn en dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 304 §3;- dat lokale besturen een lokaal participatiebeleid moeten voeren;- dat ze inspraak moeten organiseren van inwoners en doelgroepen, maar vrij zijn om te kiezen op welke manier en over welke onderwerpen;- dat ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren van hetzelfde geslacht is;- dat gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen geen stemgerechtigd lid kunnen zijn van de raden en de overlegstructuren.
Overwegende dat de jeugdraad een overlegplatform is met als doel het bevorderen van het jeugdbeleid en als opdracht heeft het adviseren en evalueren van het gemeentelijk jeugdbeleid en het ondersteunen bij de uitvoering van het beleid.
Overwegende dat het, gelet op het voorgaande, aangewezen is om een adviesorgaan “Jeugdraad” op te richten.
Dhr. Ven P. vraagt om een amendement toe te voegen aan dit agendapunt, nl. de toevoeging van een artikel dat zegt dat elke politieke fractie één niet stemgerechtigde vertegenwoordiger kan afvaardigen.
Overwegende dat het noodzakelijk is over het amendement van dhr. Ven P. te beraadslagen en het ter stemming voor te leggen.
De voorzitter legt daarop het door dhr. Ven P. ingediende amendement ter stemming aan de raad voor.
De stemming geeft de volgende uitslag:
• Aantal stemmen ten gunste van het amendement: 6
• Aantal stemmen tegen het amendement: 16
• Aantal onthoudingen: 0
Volgens onderstaand stemgedrag:
Publieke stemming: Met 6 stemmen voor (Conny Van den Heuvel, Johan Steylaerts, Dieter Stulens, Bram Cools, Patrick Ven, Peter Smets), 16 stemmen tegen (Rudolf Willems, Paula Henderickx, Mieke Maes, Steven Van Staeyen, Hans Soetemans, Jelle Lauwereys, Maria Van Rompaey, Raf Kenis, Jan Valckx, Els Smits, Lies Verstraeten, Bart Oorts, Els Struyfs, Hans Lambert, Jef Leirs, Wouter Van Deuren) |
Het amendement van dhr. Ven P. is derhalve verworpen.
Overwegende dat het noodzakelijk is om te stemmen over het al of niet goedkeuren van de samenstelling van de jeugdraad.
Artikel 1.
De gemeente Zandhoven gaat over tot de oprichting van een adviesorgaan voor jeugd, “Jeugdraad” genaamd.
Artikel 2.
De jeugdraad heeft als doel het bevorderen van het jeugdbeleid. De opdracht is het adviseren en evalueren van het gemeentelijk jeugdbeleid en het ondersteunen bij de uitvoering van het jeugdbeleid.
Artikel 3.
De jeugdraad zal uit max. 19 stemgerechtigde leden bestaan, nl. 14 vertegenwoordigers (uit de hierna vermelde verenigingen) en max. 5 Zandhovense jongeren, die geen functie in het bestuur van een hiernavermelde jeugdvereniging opnemen.
De jeugdconsulent en schepen van jeugd nemen deel aan de vergaderingen maar zijn niet stemgerechtigd.
Artikel 4.
De onderstaande jeugdverenigingen, zullen worden aangeschreven om twee vertegenwoordigers af te vaardigen voor de vergaderingen van de jeugdraad:
Nummer |
Naam van de vereniging |
Aantal af te vaardigen vertegenwoordigers |
1 |
KLJ Zandhoven |
2 |
2 |
KLJ Pulderbos |
2 |
3 |
Chiro Zandhoven |
2 |
4 |
Chiro Viersel |
2 |
5 |
Chiro Massenhoven |
2 |
6 |
Scouts en Gidsen Pulle |
2 |
7 |
Jeugdhuis ‘t Licht |
2 |
De gemeenteraad zal max. 5 Zandhovense jongeren aanduiden die geen functie in het bestuur opnemen van een hiervoor vermelde jeugdvereniging maar wel interesse hebben in de jeugdwerking.
Artikel 5.
De jeugdconsulent wordt aangesteld als secretaris.
Artikel 6.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van dit besluit.
Artikel 7.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de Jeugddienst en dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 304 §3;- dat lokale besturen een lokaal participatiebeleid moeten voeren;- dat ze inspraak moeten organiseren van inwoners en doelgroepen, maar vrij zijn om te kiezen op welke manier en over welke onderwerpen;- dat ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren van hetzelfde geslacht is;- dat gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen geen stemgerechtigd lid kunnen zijn van de raden en de overlegstructuren.
Gelet op zijn beslissing van 24 mei 2007, waarbij het beheer van de gemeentelijke plaatselijke openbare bibliotheek overeenkomstig de bepalingen van artikel 9b van de wet van 16 juli 1973 (cultuurpactwet), toevertrouwd wordt aan de vereniging van afgevaardigden van de betrokken overheid of overheden met vertegenwoordigers van de gebruikers en de strekkingen en dat bij zijn beslissing van 25 april 2019 het aantal leden van het beheersorgaan als volgt werd vastgesteld:
Overwegende dat aan het openstaan van bedoelde kandidaturen voor de vertegenwoordigers van de gebruikers de nodige ruchtbaarheid zal gegeven worden door:
Artikel 1.
Het P.O.B. beheersorgaan zal uit 12 stemgerechtigde leden bestaan nl. vertegenwoordigers van de gebruikers en de strekkingen.
De schepen van cultuur en de bibliothecaris of afdelingshoofd Vrije Tijd nemen deel aan de vergaderingen maar zijn niet stemgerechtigd.
Artikel 2.
Aan het openstaan van de kandidaturen voor de vertegenwoordigers van de gebruikers zal de nodige ruchtbaarheid gegeven worden door:
Artikel 3.
Iedere politieke fractie kan één vertegenwoordiger afvaardigen (niet stemgerechtigd).
Artikel 4.
De bibliothecaris of afdelingshoofd Vrije Tijd wordt aangesteld als secretaris.
Artikel 5.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van dit besluit.
Artikel 6.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Vrije Tijd en dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 15 mei 2009, en latere wijzigingen, betreffende de coördinatie van de decreetgeving op de ruimtelijke ordening (Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening) in het bijzonder Titel I, Hoofdstuk III, afdeling 3 en de uitvoeringsbesluiten.
Overwegende dat de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (GECORO) een adviesraad is voor de ruimtelijke ordening op gemeentelijk niveau;- dat de GECORO advies moet uitbrengen over het gemeentelijk beleid inzake ruimtelijke ordening.
Overwegende dat de GECORO opdrachten heeft die bepaald zijn door de VCRO en daarnaast advies kan geven, opmerkingen kan maken of voorstellen kan doen over alle aangelegenheden met betrekking tot de gemeentelijke ruimtelijke ordening, en dit op eigen initiatief of op verzoek van het college van burgemeester en schepenen of de gemeenteraad.
Gelet op artikel 1.3.3. van de VCRO waarin gestipuleerd staat dat het aantal leden van de GECORO afhankelijk is van het inwonersaantal van de gemeente;- dat voor een gemeente met een inwonersaantal meer dan 10.000 en niet meer dan 30.000 inwoners, het aantal leden in de GECORO minstens uit 9 en maximum uit 13 dient te bestaan;- dat in het ledenaantal de voorzitter is inbegrepen;- dat minimum één vierde van de leden, waaronder de voorzitter, deskundigen zijn inzake ruimtelijke ordening;- dat de overige leden vertegenwoordigers van de voornaamste maatschappelijke geledingen binnen de gemeente dienen te zijn.
Gelet op zijn beslissing van 25 april 2019 waarbij de gemeenteraadsbeslissingen van 22 maart 2001 en 30 mei 2007 werden opgeheven en vervangen door een nieuwe beslissing waarbij beslist werd dat de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (GECORO) zal bestaan uit 13 stemgerechtigde leden namelijk 9 vertegenwoordigers uit maatschappelijke geledingen en 4 deskundigen waaronder de voorzitter.
Overwegende dat onderstaande maatschappelijke geledingen zullen worden gevraagd om 1 vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor te dragen:
Nummer | Naam van de maatschappelijke geleding | Aantal voor te dragen vertegenwoordigers |
Aantal voor te dragen plaatsvervangers |
1 | Milieu- en natuurverenigingen | 1 | 1 |
2 | Verenigingen van werkgevers of zelfstandigen (met uitsluiting van verenigingen van handelaars of landbouwers) | 1 | 1 |
3 | Vereniging van handelaars | 1 | 1 |
4 | Vereniging van landbouwers | 1 | 1 |
5 | Vereniging van werknemers | 1 | 1 |
6 | Sociale- en culturele verenigingen | 1 | 1 |
7 | Sportverenigingen | 1 | 1 |
8 | Onderwijs | 1 | 1 |
9 | Jeugdverenigingen | 1 | 1 |
Gelet op het advies van de omgevingsambtenaar aan het college van burgemeester en schepenen namelijk dat het niet noodzakelijk noch verplicht is dat deskundigen woonachtig zijn in Zandhoven maar wel vanuit werkervaring en/of engagement een bepaalde deskundigheid bezitten inzake ruimtelijke ordening en binding hebben met Zandhoven.
Overwegende dat de leden van de gemeenteraad of van het college van burgemeester en schepenen geen stemgerechtigd lid van de GECORO kunnen zijn.
Artikel 1.
De gemeente Zandhoven gaat over tot de oprichting van een adviesorgaan voor ruimtelijke ordening op gemeentelijk niveau, “GECORO” genaamd.
Artikel 2.
De GECORO is een raad met als doel het uitvoeren van opdrachten die bepaald zijn door de VCRO en daarnaast het advies geven, opmerkingen maken of voorstellen doen over alle aangelegenheden met betrekking tot ruimtelijke ordening, en dit op eigen initiatief of op verzoek van het college van burgemeester en schepenen of de gemeenteraad.
Artikel 3.
De Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (GECORO) zal uit 13 stemgerechtigde leden bestaan, namelijk 9 vertegenwoordigers van de in artikel 4 opgesomde maatschappelijke geledingen (en hun respectievelijke plaatsvervanger) en 4 deskundigen, waaronder de voorzitter.
De omgevingsambtenaar en schepen van ruimtelijke ordening nemen deel aan de vergaderingen maar zijn niet stemgerechtigd.
Artikel 4.
De onderstaande maatschappelijke geledingen binnen de gemeente zullen worden opgeroepen om één vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor te dragen:
Nummer | Naam van de maatschappelijke geleding | Aantal voor te dragen vertegenwoordigers |
Aantal voor te dragen plaatsvervangers |
1 | Milieu- en natuurverenigingen | 1 | 1 |
2 | Verenigingen van werkgevers of zelfstandigen (met uitsluiting van verenigingen van handelaars of landbouwers) | 1 | 1 |
3 | Vereniging van handelaars | 1 | 1 |
4 | Vereniging van landbouwers | 1 | 1 |
5 | Vereniging van werknemers | 1 | 1 |
6 | Sociale- en culturele verenigingen | 1 | 1 |
7 | Sportverenigingen | 1 | 1 |
8 | Onderwijs | 1 | 1 |
9 | Jeugdverenigingen | 1 | 1 |
De gemeenteraad zal 4 deskundigen aanduiden inzake ruimtelijke ordening.
De deskundigen moeten aan volgende voorwaarden voldoen:
Artikel 5.
De omgevingsambtenaar wordt aangesteld als secretaris.
Artikel 6.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van dit besluit. Het zal de verenigingen aanduiden die behoren tot de in artikel 4 bedoelde maatschappelijke geledingen en de kandidaatstelling faciliteren.
Artikel 7.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Omgeving en dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 304 §3;- dat lokale besturen een lokaal participatiebeleid moeten voeren;- dat ze inspraak moeten organiseren van inwoners en doelgroepen, maar vrij zijn om te kiezen op welke manier en over welke onderwerpen;- dat ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren van hetzelfde geslacht is;- dat gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen geen stemgerechtigd lid kunnen zijn van de raden en de overlegstructuren.
Gelet op zijn beslissing van 25 april 2019 waarbij beslist werd om de werkgroep fairtrade en de adviesraad voor ontwikkelingssamenwerking samen te voegen onder de naam “Raad voor fairtrade en ontwikkelingssamenwerking” en samengesteld werd uit 10 stemgerechtigde leden.
Gelet op het advies van de ambtenaar van ontwikkelingssamenwerking aan het college van burgemeester en schepenen om nog slechts 1 vertegenwoordiger namens de missiekringen af te vaardigen.
Overwegende dat de raad voor fairtrade en ontwikkelingssamenwerking een overlegplatform is met als doel het bevorderen van het integraal en duurzaam beleid inzake fairtrade en ontwikkelingssamenwerking en als opdracht heeft het adviseren en evalueren van het gemeentelijk beleid inzake fairtrade en ontwikkelingssamenwerking en het ondersteunen bij de uitvoering van het beleid.
Overwegende dat, gelet op het voorgaande, het noodzakelijk is om de samenstelling aan te passen;- dat het derhalve aangewezen is de gemeenteraadsbeslissing van 25 april 2019 in te trekken en te vervangen door een nieuwe beslissing.
Dhr. Ven P. vraagt om een amendement toe te voegen aan dit agendapunt, nl. de toevoeging van een artikel dat zegt dat elke politieke fractie één niet stemgerechtigde vertegenwoordiger kan afvaardigen.
Overwegende dat het noodzakelijk is over het amendement van dhr. Ven P. te beraadslagen en het ter stemming voor te leggen.
De voorzitter legt daarop het door dhr. Ven P. ingediende amendement ter stemming aan de raad voor.
De stemming geeft de volgende uitslag:
• Aantal stemmen ten gunste van het amendement: 6
• Aantal stemmen tegen het amendement: 16
• Aantal onthoudingen: 0
Volgens onderstaand stemgedrag:
Publieke stemming: Met 6 stemmen voor (Conny Van den Heuvel, Johan Steylaerts, Dieter Stulens, Bram Cools, Patrick Ven, Peter Smets), 16 stemmen tegen (Rudolf Willems, Paula Henderickx, Mieke Maes, Steven Van Staeyen, Hans Soetemans, Jelle Lauwereys, Maria Van Rompaey, Raf Kenis, Jan Valckx, Els Smits, Lies Verstraeten, Bart Oorts, Els Struyfs, Hans Lambert, Jef Leirs, Wouter Van Deuren) |
Het amendement van dhr. Ven P. is derhalve verworpen.
Overwegende dat het noodzakelijk is om te stemmen over het al of niet goedkeuren van de samenstelling van de Raad voor fairtrade en ontwikkelingssamenwerking.
Artikel 1.
De gemeente Zandhoven gaat over tot de oprichting van een adviesorgaan voor fairtrade en ontwikkelingssamenwerking, “Raad voor fairtrade en ontwikkelingssamenwerking” genaamd.
Artikel 2.
De raad voor fairtrade en ontwikkelingssamenwerking is een overlegplatform met als doel het bevorderen van het integraal en duurzaam beleid inzake fairtrade en ontwikkelingssamenwerking.
De opdracht is het adviseren en evalueren van het gemeentelijk beleid inzake fairtrade en ontwikkelingssamenwerking en het ondersteunen bij de uitvoering van het beleid.
Artikel 3.
De raad voor fairtrade en ontwikkelingssamenwerking zal uit 9 stemgerechtigde leden bestaan, nl. 5 vertegenwoordigers (en hun respectievelijke plaatsvervanger uit de hierna vermelde geledingen) en 4 deskundigen.
De ambtenaar voor ontwikkelingssamenwerking en schepen van ontwikkelingssamenwerking nemen deel aan de vergaderingen maar zijn niet stemgerechtigd.
Artikel 4.
De onderstaande geledingen binnen de gemeente, zullen worden aangeschreven om één vertegenwoordiger en diens plaatsvervanger voor te dragen:
Nummer |
Naam van de culturele geleding |
Aantal voor te dragen vertegenwoordigers |
Aantal voor te dragen plaatsvervangers |
1 |
Wereldwinkel |
1 |
1 |
2 |
Welzijnsschakel |
1 |
1 |
3 |
Wereldsolidariteit |
1 |
1 |
4 |
Missiekringen |
1 |
1 |
5 |
Oradea vzw |
1 |
1 |
De gemeenteraad zal 4 deskundigen aanduiden inzake fairtrade en ontwikkelingssamenwerking.
De deskundigen moeten aan volgende voorwaarden voldoen:
Artikel 5.
De ambtenaar voor ontwikkelingssamenwerking wordt aangesteld als secretaris.
Artikel 6.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van dit besluit. Het zal de verenigingen aanduiden die behoren tot de in artikel 4 bedoelde verenigingen en de kandidaatstelling faciliteren.
Artikel 7.
De gemeenteraadsbeslissing van 25 april 2019 wordt met ingang van heden volledig ingetrokken.
Artikel 8.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Vrije Tijd en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 304 §3;- dat lokale besturen een lokaal participatiebeleid moeten voeren;- dat ze inspraak moeten organiseren van inwoners en doelgroepen, maar vrij zijn om te kiezen op welke manier en over welke onderwerpen;- dat ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren van hetzelfde geslacht is;- dat gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen geen stemgerechtigd lid kunnen zijn van de raden en de overlegstructuren.
Gelet op zijn beslissing van 22 maart 2001 houdende de oprichting van een milieuraad.
Gelet op zijn beslissing van 25 april 2019 waarbij de samenstelling van de milieu- en klimaatraad werd vastgesteld, nl. 20 stemgerechtigde leden uit diverse geledingen en 1 afvaardiging per politieke fractie (niet-stemgerechtigd).
Overwegende dat de milieu- en klimaatraad tot doel heeft, hetzij op eigen initiatief, hetzij op vraag van de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen, de gemeente te adviseren over het gemeentelijke beleid rond milieu, klimaat, duurzaamheid, afval, energie, groenbeheer, natuur, landbouw en gerelateerde thema’s.
Artikel 1.
De gemeente Zandhoven gaat over tot de oprichting van een gemeentelijke adviesraad rond milieu & klimaat, “Milieu- en Klimaatraad” genaamd.
Artikel 2.
De milieu- en klimaatraad heeft tot doel hetzij op eigen initiatief, hetzij op vraag van de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen, de gemeente te adviseren over het gemeentelijke beleid rond milieu, klimaat, duurzaamheid, afval, energie, groenbeheer, natuur, landbouw en gerelateerde thema’s.
Artikel 3.
De milieu- en klimaatraad zal uit 20 stemgerechtigde leden bestaan, namelijk 20 vertegenwoordigers van de in artikel 4 opgesomde geledingen (en hun respectievelijke plaatsvervanger) en een afvaardiging per politieke fractie (niet-stemgerechtigd).
De schepen van leefmilieu, natuur & klimaat en de gemeentelijke omgevingsambtenaar nemen deel aan de vergaderingen maar zijn niet stemgerechtigd.
Artikel 4.
De onderstaande geledingen binnen de gemeente, zullen worden opgeroepen om één of meerdere vertegenwoordiger(s) en plaatsvervanger voor te dragen overeenkomstig het aantal vermeld naast de naam van de betrokken geleding:
Nummer |
Naam van de culturele geleding |
Aantal voor te dragen vertegenwoordigers |
Aantal voor te dragen plaatsvervangers |
1 |
Milieu- en natuurverenigingen |
6 |
6 |
2 |
Onderwijsinstellingen |
2 |
2 |
3 |
Jeugdverenigingen |
2 |
2 |
4 |
Beroepsgroepen- en organisaties |
3 |
3 |
5 |
Geïnteresseerde inwoners |
7 |
7 |
Artikel 5.
De omgevingsambtenaar wordt aangesteld als secretaris.
Artikel 6.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van dit besluit. Het zal de verenigingen aanduiden die behoren tot de in artikel 4 bedoelde geledingen en de kandidaatstelling faciliteren.
Artikel 7.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Milieu en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op artikel 54 van het decreet van 7 mei 2004, en latere wijzigingen, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, dat stipuleert dat de kerkraad jaarlijks de jaarrekening van de kerkfabriek van het voorgaande jaar vaststelt en ze voor 1 maart indient bij het centraal kerkbestuur.
Overwegende dat de jaarrekeningen van de vijf kerkfabrieken goedgekeurd werden op onderstaande data:
St.-Stefaan |
Massenhoven |
07 februari 2025 |
O.-L.-Vrouw ten Hemel Opgenomen |
Pulderbos |
18 februari 2025 |
Sint Petrus & Paulus |
Pulle |
21 januari 2025 |
St.-Willibrordus |
Viersel |
28 januari 2025 |
St.-Amelberga |
Zandhoven |
01 februari 2025 |
Gelet op de omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013, uitgaande van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur, Afdeling Lokale en Provinciale Besturen - Financiën en Personeel (Boudewijnlaan 30 bus 70 - 1000 Brussel) over de boekhouding van de besturen van erediensten.
Overwegende dat de jaarrekening van de verschillende kerkraden jaarlijks voor 1 mei bij de gemeenteoverheid dienen ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabrieken ressorteren.
Overwegende dat het centraal kerkbestuur Zandhoven op 26 maart 2025 de goedgekeurde jaarrekeningen 2024 van de vijf kerkfabrieken (St.-Stefaan in Massenhoven, O.-L.-Vrouw ten Hemel Opgenomen in Pulderbos, Sint Petrus & Paulus in Pulle, St.-Willibrordus in Viersel en St.-Amelberga in Zandhoven) heeft ingediend.
Overwegende dat - overeenkomstig artikel 55 § 2 van het decreet van 7 mei 2004, en latere wijzigingen betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten - de gemeenteraad zijn advies over de voorgelegde jaarrekeningen dient uit te brengen.
Overwegende dat niets zich blijkt te verzetten om een gunstig advies aan de vijf jaarrekeningen te verlenen.
Artikel 1.
De gemeenteraad verleent een gunstig advies aan de jaarrekening 2024 van de kerkfabrieken St.-Amelberga in Zandhoven, O.-L.-Vrouw ten Hemel Opgenomen in Pulderbos, Sint Petrus & Paulus in Pulle, St.-Stefaan in Massenhoven en St.-Willibrordus in Viersel.
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal via religiopoint aan de toezichthoudende overheid en aan de dienst Secretariaat worden overgemaakt.
Gezien er tijdens de raadzitting van heden geen verdere opmerkingen worden gemaakt over de redactie van het zittingsverslag en de notulen van de gemeenteraad van 27 maart 2025, mits de aanpassing overeenkomstig art. 36 §3 1° van het huishoudelijk reglement, zijn het zittingsverslag en de notulen van bedoelde zitting, goedgekeurd.
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens gemeenteraad,
Annick Smeets
algemeen directeur
Hans Soetemans
voorzitter gemeenteraad