Terug gemeenteraad

Thu 17/10/2019 - 20:00 Raadzaal

Openbaar

  • Enig artikel.
    De raad neemt akte van het ontslag als gemeenteraadslid van mevrouw Emily Sterkmans, wonende te 2240 Massenhoven, Kerkstraat 23.

  • Artikel 1.
    Akte te nemen van de verklaring waarbij mevrouw Smet Eva afstand doet van haar mandaat als gemeenteraadslid.

    Artikel 2.
    De geloofsbrieven van mevrouw Lambrechts Marijke goed te keuren.

    DAAROP WORDT:

    Mevrouw Lambrechts Marijke, geboren te Duffel op 14 januari 1961 en wonende te 2240 Zandhoven, Hallebaan 58, onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht, in deze openbare vergadering en in handen van de voorzitter, de voorgeschreven eed af te leggen, waaraan zij voldoet, als volgt “Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen”.

    BESLUIT VERDER:

    Artikel 3.
    Akte te nemen van de eedaflegging en vervolgens mevrouw Lambrechts Marijke tot gemeenteraadslid aan te stellen.

    Zij zal als laatste voorkomen op de ranglijst van de gemeenteraadsleden.

    Artikel 4.
    Deze beslissing zal, via een aangifte bij de mandatenbank, worden meegedeeld aan de Vlaamse regering binnen de twintig dagen.

  • Artikel 1.
    Het planologisch attest, ingediend door Maes nv, gevestigd te Moerstraat 12, 2240 Zandhoven voor zijn bedrijfssite gelegen te Boudewijnlaan 5, 2240 Zandhoven, kadastraal gekend afdeling 3, sectie B, perceelsnummers 167L, 167M, 168C, 170C en 170D dat het behoud van het gedeelte van het bedrijf in landschappelijk waardevol agrarisch gebied vraagt, kan goedgekeurd worden.
    Artikel 2.
    Akkoord te gaan met het behoud van het bedrijf op deze site, dat gedeeltelijk in landschappelijk waardevol agrarisch gebied is gelegen.
    Artikel 3.
    Een planologisch initiatief zal worden opgestart om de stedenbouwkundige voorschriften te wijzigen. Een toepassing zal gemaakt worden van het goedgekeurd gemeentelijk reglement met betrekking tot tenlastelegging van regiekosten bij een derde partij.
    Artikel 4.
    Een afschrift van deze beslissing zal aan de aanvrager worden bezorgd.

  • Artikel 1.
    Goedkeuring te verlenen aan navolgende samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Zandhoven, de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Antwerpen en de Vlaamse Waterweg, inzake de realisatie van het bedrijventerrein ‘Vaartstraat’.

    SAMENWERKINGSOVEREENKOMST TUSSEN PUBLIEKE OVERHEDEN VOOR DE REALISATIE VAN HET BEDRIJVENTERREIN “VAARTSTRAAT” TE ZANDHOVEN.

    Tussen

    1. De Provinciale ontwikkelingsmaatschappij Antwerpen, afgekort POM Antwerpen”, publiekrechtelijke instelling met rechtspersoonlijkheid, met maatschappelijke zetel te 2018 Antwerpen, Koningin Elisabethlei 22, met ondernemingsnummer 0881.701.987, erkend door de Vlaamse regering, bij toepassing van het decreet van de Vlaamse raad van 7 mei 2004 houdende vaststelling van het kader tot oprichting van de provinciale ontwikkelingsmaatschappijen opgericht bij besluit van de provincieraad van Antwerpen van 15 december 2005 en erkend bij besluit van de Vlaamse regering van 17 maart 2006, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 5 mei 2006, waarvan de statuten vastgesteld zijn bij besluit van de provincieraad van Antwerpen van 15 december 2005, en voor de laatste maal werden gewijzigd bij beslissing van de provincieraad van Antwerpen van 6 februari 2013, vertegenwoordigd door haar raad van bestuur, voor wie krachtens artikel 26 van de statuten optreedt:
    - haar voorzitter Ludwig Caluwé, gedeputeerde, wonende te 2910 Essen, Kloosterstraat 61, houder van de identiteitskaart nummer 591-0285012-31;
    - haar algemeen directeur, de Heer Luc Broos, wonende te Brasschaat, Lage Kaart 75, houder van de identiteitskaart nummer 591-6075487-91.

    Hierna genoemd “POM”,

    2. De Vlaamse Waterweg, met maatschappelijke zetel te 3500 Hasselt, Havenstraat 44, ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0216.173.309, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door mevrouw Frieda Brepoels, in hoedanigheid van voorzitter, en door Chris Danckaerts, in diens hoedanigheid van gedelegeerd bestuurder,

    hierna kortweg genoemd “DVW”,

    3. De gemeente Zandhoven, vertegenwoordigd door Paula Hendrickx, voorzitter van de gemeenteraad en Annick Smeets, algemeen directeur,

    Hierna genoemd “Gemeente”,

    Allen samen genaamd de “Partijen”.

    wordt uiteengezet wat volgt:

    Partijen komen overeen om samen te werken met het oog op de realisatie van het bedrijventerrein “Vaartstraat” te Zandhoven conform de bepalingen van het RUP “Gemengd Bedrijventerrein Massenhoven.”, definitief vastgesteld op 22 juni 2017 tijdens de zitting van de gemeenteraad.

    In deze overeenkomst worden de afspraken vastgelegd tussen de publieke partijen m.b.t. deze realisatie.

    I : Organisatie van de samenwerking.

    Artikel 1 : Partijen plegen op geregelde tijdstippen, en minimaal viermaandelijks, overleg in een overlegcomité.

    Het overlegcomité komt bijeen op verzoek van één van haar leden en de beslissingen worden bij unanimiteit genomen.

    Elke partij vaardigt ten minste 1 vertegenwoordiger af, die gemandateerd is om de nodige beslissingen m.b.t. de realisatie van het bedrijventerrein te nemen. Elke partij heeft één stem.

    Het secretariaat (bijeenroepingen, verslaggevingen, agendabeheer, e.a. administratieve taken) van het overlegcomité wordt gevoerd door POM.

    De plaats van bijeenkomst wordt onderling bepaald.

    II : Voorwerp van de samenwerking.

    Artikel 2 : De verlegging van de bestaande lokale weg op het bedrijventerrein, vertrekkend aan het nieuw aan te leggen kruispunt op de N14 en afslaande naar het reeds bestaande deel van het bedrijventerrein (zie bijlage 1 het bijgevoegd plan - weg aangeduid in rode kleur) vormt geen voorwerp van onderhavige samenwerkingsovereenkomst.

    Artikel 3: Het ontwerp, management, realisatie en financiering van de gemeenschappelijke infrastructuur van het bedrijventerrein (zie bijlage 1 het bijgevoegd plan - weg aangeduid in gele kleur, buffers aangeduid in groene kleur) behoren wel tot de het voorwerp van de overeenkomst. Tevens worden afspraken gemaakt over gronduitgifte of - gebruik en het toekomstig beheer van het terrein.

    III: De ontwikkeling.

    Artikel 4: Partijen streven ernaar om het bedrijventerrein volgens de hieronder vermelde principes te ontwikkelen.

    4.1. Er worden samenwerkingsakkoorden afgesloten met alle betrokken eigenaars waarin ieders rol en aandeel in de ontwikkeling wordt bepaald. Het bereiken van deze overeenkomsten is een noodzakelijke voorwaarde voor verdere uitvoering van de overeenkomst, zoals hieronder uitgewerkt.

    4.2. De diensten, werken en aankopen ten behoeve van de terreinontwikkeling in zijn geheel, de verwerving van de gronden noodzakelijk voor de ontsluitingsweg en de buffers, de vergunnings- en subsidieprocedures, het archeologisch onderzoek, de boscompensatie, de aanleg van weg en buffers en het globaal projectmanagement worden uitgevoerd door POM. De kosten van deze studies, werken en aankopen worden verdeeld over al de eigenaars van netto uitgeefbare of bruikbare grond na ontwikkeling pro rata hun grondaandeel.

    4.3. De uitgifte of gebruik van de netto gronden daarentegen wordt niet globaal geregeld.
    Voor dit aspect wordt het terrein opgedeeld in 2 zones, aangeduid op bijgaand plan (bijlage 1).

    In een eerste deelzone, die hoofdzakelijk gronden in het gebied voor algemene bedrijvigheid omvat, zal POM ernaar streven hierover met de grondeigenaars een overeenkomst te bereiken en desgevallend een (minnelijke) onteigening doorvoeren.

    In een tweede deelzone, die uitsluitend gronden in het gebied voor watergebonden bedrijvigheid omvat, zullen partijen ernaar streven om met de grondeigenaars een overeenkomst te bereiken om deze gronden op de markt te kunnen brengen als watergeboden terreinconcessie of verkoopskavel.

    4.4. Onkosten die uitsluitende deze deelzones aangaan en niet reeds vervat zitten in de globale kostenverdeling blijven ten laste van de (eigenaars binnen de) betrokken deelzone.
    (bijlage 2 : tabel eigenaars).

    IV: De Uitvoering

    Artikel 5. POM gelast een erkend studiebureau met alle nodige voorbereidende studiewerk om de ontwikkeling van het terrein mogelijk te maken, inclusief het opmaken van een opmetingsplan van het wegenistracé en de gronden binnen het definitief goedgekeurd RUP.

    Deze studieopdracht(en) zal worden geplaatst met toepassing van de wetgeving op de overheidsopdrachten (levering van diensten) in overleg met de partijen.

    POM vraagt de noodzakelijke vergunningen voor de ontwikkeling van het terrein aan.

    POM zal - indien subsidies kunnen worden bekomen - een subsidieaanvraag indienen voor het archeologische (voor)onderzoek, het aanleggen van de wegenis, riolering, nutsvoorzieningen, buffers en het bouwrijp maken van het terrein. De ontvangen subsidie wordt in mindering gebracht van de kosten.

    POM koopt de gronden aan die nodig zijn voor de aanleg van de wegenis en buffers, via minnelijke onteigening of koopcontract.
    Bij deze aankoop wordt gestreefd naar een prijs van 8 euro/m2 voor gronden met een oorspronkelijke bestemming als landbouwgebied en 60 euro/m2 voor gronden met een oorspronkelijke bestemming als industriegebied.
    De gronden van DVW worden aangekocht aan schattingswaarde. De gronden van DVW werden door de Afdeling Vastgoedtransacties als volgt geschat : 1) grond gelegen in agrarisch gebied 10 €/m² en 2) grond gelegen in gebied voor milieubelastende industrie 120 €/m² (schattingsverslag van 04.04.2019 met referentie 8756S).

    POM zal optreden als projectleider en bouwheer voor alle voorbereidende studies en werken, zoals archeologie, wegaanleg, nutsvoorzieningen, bufferaanleg enz…

    Voor deze projectmanagement wordt een forfaitaire kostprijs van 160.000 euro overeengekomen en als globale projectkost pro rata aangerekend aan de grondeigenaars van netto bruikbare gronden.

    De POM engageert zich ertoe om periodiek, minstens per kwartaal, te rapporteren over het aanhouden al dan niet van het indicatief tijdskader openomen in bijlage 4 van deze overeenkomst. Indien de POM vaststelt dat zich omstandigheden hebben voorgedaan die kunnen leiden tot een substantiële vertraging ten aanzien van voormeld indicatief tijdskader, zal zij in onderling overleg remediëringsmaatregelen nemen ten einde de aanleg van de infrastructuur niet in gevaar te brengen.

    V: Kostenverdeling

    Artikel 6. Van de globale ontwikkelingskosten wordt door POM een gedetailleerde boekhouding bijgehouden, die door alle partijen op eenvoudig verzoek inzienbaar is.

    Deze kosten omvatten onder meer:

    - De projectmanagementkost, forfaitair bepaald op 160.000 euro
    - De aankoopkosten van de gronden, nodig voor wegenis en buffers
    - De kosten van het studiewerk en andere diensten, uitgevoerd door derden
    - De kosten van de boscompensatie
    - De kosten inzake archeologienota, - onderzoek en - verslag
    - De kosten voor de Infrastructuurwerken, met inbegrip van riolering en nutsvoorzieningen
    - De kosten voor Inrichting van de buffers
    - prefinancieringskost berekend aan de rentevoet euribor 1 maand +0,5 %. Negatieve rente wordt niet terugbetaald en wordt 0.
    - BTW op voormelde kostenposten

    Er wordt getracht om de prefinancieringskosten zoveel als mogelijk te drukken :

    - Er wordt gewerkt met facturen op basis van goedgekeurde vorderingsstaten en facturen van uitgevoerde werken en gepresteerde diensten. De partijen verbinden zich ertoe de facturen van de POM binnen 30 dagen na ontvangst van goedgekeurde vorderingsstaat en factuur te voldoen aan de POM-Antwerpen, zodat POM Antwerpen haar vervaltermijnen kunnen worden gerespecteerd.
    - de verwerving van de gronden voor de wegenis en buffers zal gebeuren in een zo laat mogelijk stadium van het project.
    - Indien mogelijk worden de kavels reeds uitgegeven voor de wegenis- en bufferwerken effectief van start gaan.

    De individuele kosten, die specifiek zijn voor een bepaalde kavel of deelzone worden afzonderlijk verrekend.

    Onvoorziene kosten (zoals bv saneringskosten) i.v.m. een specifieke kavel worden aan de eigenaar van de kavel aangerekend.

    Artikel 7. De kosten zullen pro rata verdeeld worden over alle eigenaars i.f.v. hun aandeel uitgeefbare grond. De facturen worden opgemaakt aan de hand van een voorlopige pro rata-verdeling, zoals bepaald in bijlage 3. Na uitvoering van de wegenis- en bufferwerken wordt een opmeting uitgevoerd van alle uitgeefbare en bruikbare kavels. De pro rata-verdeling wordt daarop aangepast aan de gegevens uit deze opmeting.

    Alle grondeigenaars binnen het gebied wordt de mogelijkheid geboden mee te werken aan de terreinontwikkeling.

    Indien evenwel de eigenaars van de percelen gekadastreerd onder nrs. 181t en 183k de huidige woonfunctie van hun perceel wensen te behouden, nemen zij niet deel aan de ontwikkeling. Er wordt alsdan over gewaakt dat hun eigendom niet aansluit op de nieuwe ontsluitingsweg. Indien zij in een latere fase toch de bestemming van bedrijvigheid van hun perceel wensen te verwezenlijken, kan dat slechts mits zij hun pro rata-aandeel in de kosten betalen. De partij die de gronden in eigendom heeft, die vereist zijn voor het aansluiten van de betrokken percelen de openbare weg verbindt er zich toe deze gronden niet te vervreemden of ter beschikking te stellen dan na betaling van het pro rata-aandeel. De aldus ontvangen kostenvergoeding wordt volgens hetzelfde pro rata principe doorgestort naar al wie bijdroeg in de kostenbetaling.

    Om dit te garanderen wordt een strook tussen de betreffende kavel en de openbare weg in eigendom gehouden van de gemeente die erover zal waken dat bovenstaande afspraak zal worden gerespecteerd.

    Een voorlopige raming en verdeling van de kosten gaat als bijlage (bijlage 3). Ingeval de definitieve raming hoger zal zijn, zullen Partijen overleg plegen en beslissen over de verdere uitvoering van de voorliggende overeenkomst.

    VI: Uitgifte van de ontwikkelde percelen in het gebied

    Artikel 8. Nieuwe bedrijfspercelen in deelgebied 1

    POM zal al het mogelijke in het werk stellen om de gronden die vervat zijn in het onteigeningsplan en deel uitmaken van deelgebied 1 minnelijk te onteigenen of sluitende akkoorden met de eigenaren af te sluiten voor de volledige ontwikkeling van het nieuw ontsloten gedeelte van het bedrijventerrein.

    POM zal op basis van een goedgekeurd uitgifteplan de uitgifte van de beschikbare kavels in deelgebied 1 uitvoeren in overleg met de gemeente en indien er samenwerkingsakkoorden zijn gesloten met de eigenaars, in overleg met de betrokken eigenaar.

    Familie P. Van Breda - Smits, eigenaar van perceel kadastraal bekend onder nr. 244k , krijgt bij voorrang de mogelijkheid om een kavel aan te kopen in deelzone 1.

    Na uitgifte van de kavels in deelgebied 1 en de afrekening van de kosten zal POM de eventuele meerwaarden doorstorten aan de eigenaars in het gebied conform de afspraken met die betrokken eigenaars

    Artikel 9. Nieuwe bedrijfspercelen in deelgebied 2

    De kavels in deelgebied 2 zullen als één geheel op de markt worden gebracht als watergebonden bedrijfskavel door DVW en/of de eigenaren samen.
    Onderstaande scenario’s worden onderzocht :
    - De broers Van de Werve verkopen perceel 246B aan DVW;
    - DVW verkoopt perceel 249B aan de broers Van de Werve ;
    - De broers geven een zakelijk recht aan DVW die de grond verder vermarkt;
    - DVW geeft een concessie aan de broers die de grond verder vermarkten;
    - Er wordt een klant gezocht waarbij finaal 2 overeenkomsten worden afgesloten (DVW + de broers Van de Werve).

    De voorkeur van DVW gaat naar een formule waarbij zij de lead houdt wat betreft de toewijzing van de gronden.

    POM zal met deze eigenaars onderhandelingen voeren en een akkoord voorstellen dat aan DVW ter goedkeuring zal worden voorgelegd.
    In de overeenkomst worden waarborgen m.b.t. de effectieve realisatie en timing van de ontwikkeling van deelzone 2 ingebouwd.

    Artikel 10. Wegenis en buffers

    De gemeente gaat akkoord om de wegenis en de buffers in eigendom te aanvaarden onmiddellijk na de voorlopige oplevering van de werken.

    VII: Algemene bepalingen

    Alle partijen gaan deze overeenkomst te goeder trouw aan. Elke aanpassing of addendum aan deze overeenkomst wordt schriftelijk ondertekend door de alle Partijen.

    Alle Partijen zullen te allen tijden eventuele geschillen in der minne regelen, zoniet zal elk geschil betreffende de geldigheid, de uitlegging of de uitvoering van deze overeenkomst definitief beslecht worden de bevoegde rechtbanken van Antwerpen.

    Artikel 2.
    Voorrang te geven aan Zandhovense bedrijven bij het te koop stellen van de toekomstige bedrijfskavels en deze binding te verankeren in de toekomstige verkoopsvoorwaarden.
    Artikel 3.
    Mevrouw Paula Henderickx en mevrouw Smeets Annick, respectievelijk voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur worden gemachtigd deze overeenkomst te ondertekenen namens de gemeente Zandhoven.
    Artikel 4.
    Afschrift van deze beslissing zal aan de Vlaamse Waterweg en de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Antwerpen worden overgemaakt.

  • Artikel 1.
    Goedkeuring wordt verleend aan het huishoudelijk reglement van de GECORO Zandhoven, zoals het werd vastgesteld door de GECORO in zitting van 26 augustus 2019.

    Artikel 2.
    Dit reglement treedt vanaf heden in werking.

    Artikel 3.
    Alle wijzigingen aan dit reglement zullen opnieuw ter goedkeuring aan de gemeenteraad worden voorgelegd.

    Artikel 4.
    Afschrift van deze beslissing zal aan de GECORO en de dienst Ruimtelijke Ordening worden overgemaakt.

  • Artikel 1.
    De heer Pockelé – Dilles Roland, wonende te 2242 Pulderbos, Schaaflaan 23, wordt als ondervoorzitter van de GECORO benoemd, vanaf heden tot het einde van de legislatuur.

    Artikel 2.
    Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de dienst Ruimtelijke Ordening.

  • Artikel 1.
    Binnen het project “Overal Stroomversnellers” een subsidieaanvraag in te dienen voor het project ‘Plaatsen van condensatieketels in 13 OCMW-woningen’.

    Artikel 2.
    De dienst omgeving wordt gemachtigd om de subsidie-aanvraag in naam van de gemeente te doen.

  • Artikel 1.
    De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2019 van 22 augustus 2019 van de kerkfabriek O.-L.-Vrouw ten Hemel Opgenomen te Pulderbos.

    Artikel 2.
    Afschrift van deze beslissing zal aan het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek en aan het erkend representatief orgaan worden overgemaakt.

  • Artikel 1.
    De gemeenteraad neemt akte van het budget 2020 van de kerkfabrieken St.-Amelberga van Zandhoven, O.-L.-Vrouw ten Hemel Opgenomen van Pulderbos, St.-Petrus en Paulus van Pulle, St.-Stefaan van Massenhoven en St.-Willibrordus van Viersel.
    Artikel 2.
    Afschrift van deze beslissing zal geüpload worden op Religiopoint.

  • Artikel 1.
    Kennis te nemen van het besluit van de toezichthoudende overheid mbt. de goedkeuring van de jaarrekening 2018 van het Autonoom Gemeentebedrijf Zandhoven.
    Artikel 2.
    Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan het autonoom gemeentebedrijf.

  • Artikel 1.
    Akkoord te gaan met de verlenging van de opdrachthoudende vereniging Pidpa voor een periode tot 1 januari 2024, deelnemer te blijven aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa voor de activiteit watervoorziening en de daarbij horende beheersoverdracht te bevestigen.

    Artikel 2.
    De duidelijke voorkeur uit te spreken voor een verlenging van de opdrachthoudende vereniging Pidpa voor een periode van 18 jaar.

    Artikel 3.
    Aan de gemeentelijke vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 18 oktober 2019 overeenkomstig deze beslissing te stemmen.

    Artikel 4.
    Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa (Desguinlei 246 - 2018 Antwerpen).

Goedkeuren verslag

Sluiten vergadering


Publicaties

Agenda
Besluitenlijst
Notulen