De gemeenteraad,
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen.
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en latere wijzigingen.
Gelet op het ministerieel besluit van 9 april 2021 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Gelet op zijn beslissing van 22 maart 2018 waarbij het eindrapport provinciale mobiliteitsstudie ‘gebiedsgerichte visie Middenkempen’ werd goedgekeurd.
Gelet op zijn beslissing van 21 maart 2019 waarbij de samenwerkingsovereenkomst voor de uitvoering van de mobiliteitsstudie Middenkempen werd goedgekeurd.
Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen gemeentewegen betreft.
Overwegende dat de gemeente Zandhoven in het kader van de opmaak van een participatief mobiliteitsplan, buurtbabbels heeft georganiseerd, dat uit deze buurtbabbels de vraag is gekomen om de Keulsebaan verkeersveiliger te maken, vermits er veel sluipverkeer is in de Keulsebaan.
Overwegende dat de Keulsebaan niet ingericht is voor doorgaand verkeer.
Overwegende dat de Keulsebaan een veelgebruikte fietsroute in beide richtingen is.
Overwegende dat de Keulsebaan deel uitmaakt van een groene fietsroute die zowel functioneel als recreatief gebruikt kan worden;- dat groene fietsroutes ook bijdragen aan de ontsnippering van open ruimtegebieden.
Overwegende dat de verkeersveiligheid in de Keulsebaan kan verbeterd worden door het invoeren van een knip.
Gelet op de proefopstellingen met een knip die gedurende enkele maanden hebben plaatsgevonden, zijnde
Gelet op de evaluatie van de voormelde proefopstellingen bij de buurtbewoners aan de hand van een enquête waaruit gebleken is dat de knip in de Keulsebaan aan de Fonteinstraat en de Zandheide voldoende draagvlak heeft bij de bewoners en zijn doelstelling heeft bereikt m.b.t. het weren van het doorgaand sluipverkeer.
Overwegend dat de proefopstelling met de knip ter hoogte van de Fonteinstraat en de Zandheide aldus de voorkeur heeft en definitief zal worden.
Gelet op bijgevoegd signalisatieplan.
Artikel 1.
De Keulsebaan wordt afgesloten door een knip ter hoogte van de Fonteinstraat en de Zandheide voor alle verkeer uitgezonderd (brom)fietsers en speed pedelecs. De afsluiting gebeurt door middel van betonnen afbakenblokken.
Artikel 2.
In de Keulsebaan, net voorbij het kruispunt met de Fonteinstraat wordt door het verkeersbord F45 b aangegeven dat de Keulsebaan doodloopt maar nog doorgang biedt aan (brom)fietsers en speed pedelecs. In de Keulsebaan, aan het kruispunt met de Zandheide wordt door het verkeersbord F45 b aangegeven dat de Keulsebaan doodloopt maar nog doorgang biedt aan (brom)fietsers en speed pedelecs.
Artikel 3.
De gemeente dient de bewoners van de straten en plaatsen waar de genomen maatregel van toepassing is, voorafgaandelijk te verwittigen.
Artikel 4.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit, meer bepaald voor wat de afkondiging daarvan betreft en voor wat de aankoop en de plaatsing van de verkeersborden aanbelangt.
Artikel 5.
Het aanvullende politiereglement zal in de gemeente Zandhoven bekend gemaakt worden overeenkomstig het decreet Lokaal Bestuur, zijnde publicatie op www.zandhoven.be.
Artikel 6.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Secretariaat en de dienst Mobiliteit bezorgd worden.