Terug
Gepubliceerd op 02/07/2024

Besluitenlijst  gemeenteraad

do 27/06/2024 - 21:00 Raadzaal Gemeentehuis - Liersebaan 12 te 2240 Zandhoven
  • Openbaar

    • Toetreden tot raamovereenkomst en deelopdracht 20249001 met Vlaams Energiebedrijf (VEB) m.b.t. de restauratiewerken aan het dak van de Sint Amelbergakerk in Zandhoven

      Goedgekeurd

      De gemeenteraad beslist toe te treden tot de raamovereenkomst Studies EE_2022_0_033 en deelopdracht 20249001 van het Vlaams Energiebedrijf (VEB).

      Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van deze beslissing.

    • Wegenis- en rioleringswerken Venstraat: goedkeuren van de overeenkomst m.b.t. de vestiging van een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid

      Goedgekeurd

      De gemeenteraad keurt het ontwerp van de notariële akte met betrekking tot de vestiging van een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid tot openbaar nut aanleg gracht, opgemaakt door notariskantoor Rochtus-Meesters in Zandhoven, goed.

      De heer Luc Van Hove en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk burgemeester en algemeen directeur, worden afgevaardigd om de gemeente Zandhoven te vertegenwoordigen en namens de gemeente rechtsgeldig te handelen bij het ondertekenen van de notariële akte met betrekking tot de vestiging van een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid tot openbaar nut, aanleg gracht op het perceel ten kadaster gekend afdeling 4, sectie A nr. 270B.

    • Goedkeuren van de lastvoorwaarden en de gunningswijze m.b.t. de wegenis- en rioleringswerken in Hooidonck

      Goedgekeurd

      De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de ontwerpbundel voor de overheidsopdracht voor werken met als voorwerp “Wegenis- en rioleringswerken in Hooidonck”, opgesteld door studiebureau Antea Belgium NV (Roderveldlaan 1 - 2600 Antwerpen), bestaande uit o.a.:

      • De raming ten bedrage van 2.582.890 euro (exclusief BTW) waarvan 24.416 euro (exclusief BTW) ten laste van de gemeente Zandhoven;
      • Het bestek d.d. 30 mei 2024 ‘Gemeente Zandhoven - Weg- en rioleringswerken in Hooidonck, Schegel (deel) en Langestraat (deel) - Project nr. K-09-021’ en bijhorende bijlagen;
      • plannenbundel.

      De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming dient als zijnde van indicatieve aard beschouwd. Bovengenoemde overheidsopdracht voor werken met als voorwerp “Wegenis- en rioleringswerken in Hooidonck” wordt gegund bij wijze van de openbare procedure. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
      De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2025, op budgetcode ACT-2.5.4/0290-00/224007/GEMEENTE/IP-16.

    • Hooidonck 9: goedkeuren van de kosteloze grondafstand

      Goedgekeurd

      De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het opmetingsplan opgemaakt op 7 maart 2024 door Stijn Geens, beëdigd landmeter-expert handelend voor SB-V & co bv (Rode Haagjes 3/001 - 2280 Grobbendonk), waaruit blijkt dat 35m² grond aan de gemeente Zandhoven kosteloos zal worden afgestaan en keurt het ontwerp van akte van kosteloze grondafstand, opgesteld door meester Jan Rochtus, notaris met standplaats te Zandhoven, goed. Deze grondafstand zal wettelijk worden geregeld, bij akte te verlijden door meester Jan Rochtus, notaris met standplaats in Zandhoven.

    • Zandbeekstraat 30, 32: goedkeuren van de kosteloze grondafstand

      Goedgekeurd

      De gemeenteraad keurt het opmetingsplan, opgemaakt door dhr. Luc De Rop landmeter, waaruit blijkt dat 264m² grond aan de gemeente Zandhoven kosteloos zal worden afgestaan en het ontwerp van akte van kosteloze grondafstand, opgesteld door meester Karin Poelemans, notaris met standplaats in Schilde, goed. Deze grondafstand zal wettelijk worden geregeld, bij akte te verlijden voor meester Karin Poelemans, notaris met standplaats in Schilde.

    • Verkaveling Bogaerevelden: goedkeuren van de wederinkoop van lot 10 (Sint-Jozefstraat 36)

      Goedgekeurd

      De gemeenteraad verleent goedkeuring aan gemeente Zandhoven tot het recht van wederinkoop en tot aankoop van lot 10 uit de verkaveling ‘Bogaerevelden’ en keurt het ontwerp van akte, opgesteld door notariskantoor Rochtus en Meesters met standplaats in Zandhoven goed.

      De heer Luc Van Hove en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk burgemeester en algemeen directeur van de gemeente Zandhoven, worden afgevaardigd om bij deze wederinkoop de gemeente Zandhoven te vertegenwoordigen en namens de gemeente Zandhoven rechtsgeldig te handelen.

    • Goedkeuren van de afschaffing van de buurtweg 11 in de Vaartstraat

      Goedgekeurd

      De gemeenteraad keurt de plannen ‘bestaande toestand’ en ‘nieuwe toestand’, voor wat betreft de aanduiding van de opheffing van buurtweg nr. 11, opgemaakt door Martens Van Caimere architecten (Lange Violettestraat 166 - 9000 Gent) goed. De buurtweg nr. 11 wordt gedeeltelijk opgeheven ter hoogte van de Vaartstraat nr. 5.

    • Goedkeuren van de aanpassing van het retributiereglement voor verkoop van materialen aan inwoners

      Goedgekeurd

      De gemeenteraad beslist Artikel 1.bis toe te voegen aan de beslissing van 13 november 2014 inzake het retributiereglement m.b.t. de verkoop van materialen aan inwoners.

      Artikel 1.bis luidt als volgt:

      Met ingang van 1 juli 2024, zal de gemeente regenwatertonnen aanbieden :

        • Standaard regenwaterton rond groen inclusief voet en kraan – 310 liter: €66
        • Standaard regenwaterton rond groen inclusief voet en kraan – 510 liter : €107
        • Design regenwaterton 350 liter wandmodel – 350 liter: €135
        • Regenwaterton 1000 liter, inclusief kraan : €280

      Het bedrag van de retributie is verschuldigd door eenieder die een regenwaterton wenst aan te kopen via het recyclagepark, de milieudienst of via de website van IGEAN.
      De betaling gebeurt ter plaatse bij afhaling van de regenwaterton aan de betaalterminal met betaalkaarten of bij online bestelling via online betaling. Bij gebrek aan een betaling wordt de bestelling geannuleerd en wordt de bestelde regenwaterton niet geleverd.

      De gemeenteraadsbeslissing van 13 november 2014 inzake het Reglement m.b.t. verkoop van materialen aan inwoners blijft voor het overige behouden en van toepassing.

    • Goedkeuren van de aanpassing van de erfpachtovereenkomst tussen gemeente Zandhoven en HC Blackbirds Zandhoven VZW

      Goedgekeurd

      De gemeenteraad keurt het ontwerp van notariële akte, opgesteld door meester Philippe & Catherine Goossens, An Verwerft en Koen Schuerweghs, notarissen in Grobbendonk, waarin de rechten en plichten van de ‘Eigenaar’ en van de ‘Erfpachter’ staan opgesomd, goed.

      De heer Luc Van Hove en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk burgemeester en algemeen directeur worden afgevaardigd om bij het verlijden van de akte, namens de gemeente Zandhoven, op te treden en rechtsgeldig te handelen.

    • Goedkeuren van de aankoop van parochiezaal in Viersel

      Goedgekeurd

      De gemeenteraad keurt goed dat gemeente Zandhoven zal overgaan tot de aankoop –‘in der minne’ en ‘uit de hand’ – van de parochiezaal in Viersel (Parochiestraat 42 – 2240 Viersel) en ten kadaster gekend: sectie B, nummer 68P P0000, met een totale oppervlakte van 736m² voor een prijs van 330.000 euro. Het ontwerp van notariële akte, opgesteld door mevrouw Mayke Op de Beeck, notaris in Vorselaar, wordt eveneens goedgekeurd. Deze aankoop zal wettelijk worden geregeld, bij akte te verlijden voor mevrouw Mayke Op de Beeck, notaris (Markt 2 - 2290 Vorselaar). De onkosten verbonden aan het verlijden van deze akte zullen worden gedragen door gemeente Zandhoven. De financiering van deze aankoop zal geschieden bij middel van de kredieten zoals voorzien in het budget 2024 onder budgetcode: 2024/ACT-3.2.1/0709-00/221400.

      De heer Luc Van Hove en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk burgemeester en algemeen directeur van de gemeente Zandhoven, worden afgevaardigd om bij het verlijden van de notariële akte, namens de gemeente Zandhoven, op te treden en rechtsgeldig te handelen.

    • Goedkeuren van het uitbetalingskader m.b.t. dorpspunt Massenhoven

      Goedgekeurd

      De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring dat de samenstelling van de stuurgroep bestaat uit een afvaardiging van het lokaal bestuur en afgevaardigden van de verenigingen uit Massenhoven, zonder een limitatieve of nominatieve lijst toe te voegen en verleent zijn goedkeuring aan de hierna vermelde vergoedingen indien het café door verenigingen wordt opengehouden. De vergoedingen worden vastgesteld op:

      • Op een woensdagnamiddag: 50 euro
      • Op een zondag: 225 euro

      Indien verenigingen in de toekomst op andere dagen het café openhouden, kunnen ook daarvoor vergoedingen worden toegekend. De beslissing hierover wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen, na advies van de stuurgroep. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2024.
      De uitbetaling van de vergoedingen gebeurt met terugwerkende kracht. Deze regeling werd geëvalueerd door de stuurgroep voor de periode van 1 januari tot 30 april 2024.

      Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitvoering van dit besluit.

    • Informatieveiligheid: jaarverslag 2023: kennisgeving

      Ter kennis genomen

      De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2023.

    • Goedkeuren van het informatieveiligheidsplan 2024-2025-2026 in uitvoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming

      Goedgekeurd

      De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan het informatieveiligheidsplan 2024-2025-2026.

      Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitvoering van dit besluit.

    • Goedkeuren van het toewijzingsreglement voor werkingsgebied van woonmaatschappij “De Voorkempen-H.E.”

      Goedgekeurd

      De gemeenteraad geeft haar goedkeuring aan het ontwerp van toewijzingsreglement van 17 april 2024 zoals voorgelegd door de toewijzingsraad van Woonmaatschappij De Voorkempen-H.E. en neemt kennis van de genomen beslissingen door De Voorkempen-H.E. met betrekking tot de versnelde toewijzingen (pijler 2).

    • Goedkeuren van de samenwerkingsovereenkomst met KINA in het kader van de verlenging van de digibanken

      Goedgekeurd

      De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst 'Verlenging Digibanken' voor de periode van 1 januari 2025 tot en met 31 juli 2026.
      Mevrouw Paula Henderickx en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur, worden gemachtigd deze samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen namens gemeente Zandhoven.

    • Jaarrekening 2023: vaststellen

      Goedgekeurd

      De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2023- deel gemeente vast met volgende cijfers:
      • Het gecumuleerd budgettair resultaat van de gemeente: € 8.473.505
      • De autofinancieringswijze van de gemeente: € 4.124.481

      De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2023- deel OCMW goed met volgende cijfers:
      • Het gecumuleerd budgettair resultaat van het OCMW: € - 3.058.068
      • De autofinancieringswijze van het OCMW: € - 882.234

    • AGB: goedkeuren van een renteloze lening 2023 tussen de gemeente Zandhoven en AGB Zandhoven

      Goedgekeurd

      De gemeente keurt de leningsovereenkomst "renteloze lening 2023" goed.

      Mevrouw Paula Henderickx, voorzitter van de gemeenteraad en mevrouw Annick Smeets, algemeen directeur, worden afgevaardigd om de gemeente Zandhoven te vertegenwoordigen bij ondertekening van de bedoelde overeenkomst om namens de gemeente Zandhoven rechtsgeldig te handelen.

       
    • AGB: jaarrekening 2023: advies verlenen

      Goedgekeurd

      De gemeenteraad adviseert de jaarrekening 2023 van het Autonoom Gemeentebedrijf Zandhoven, vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB Zandhoven op 11 juni 2024 gunstig en neemt akte van het verslag van de commissaris aan de gemeenteraad van de gemeente Zandhoven inzake Autonoom Gemeentebedrijf Zandhoven over de jaarrekening van het boekjaar afgesloten op 31 december 2023, opgemaakt door Callens, Vandelanotte & Theunissen bedrijfsrevisoren, vertegenwoordigd door de heer Marc Maris (Luikersteenweg 232/4 - 3500 Hasselt).

    • Voorafgaande visumplicht van de financieel directeur: rapportering

      Ter kennis genomen

      De gemeenteraad neemt kennis van het rapport van de financieel directeur over de uitvoering van zijn visumplicht over beslissingen van 2023.

    • Beslissing debiteurenbeheer door de financieel directeur: rapportering

      Ter kennis genomen

      De gemeenteraad neemt kennis van het rapport van de financieel directeur over het debiteurenbeheer in de loop van 2023.

    • Rapportering organisatiebeheersing door de algemeen directeur

      Ter kennis genomen

      De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering van de algemeen directeur over organisatiebeheersing.

    • Vragen betreffende het gevaarlijk en onzorgvuldig slopen van 5 eengezinswoningen in Rector De Ramstraat 11 – 19 voor het bouwen van 22 appartementen (met 8 foto’s ter illustratie)

      Ter kennis genomen

      De gemeenteraad bespreekt het gevaarlijk en onzorgvuldig slopen van 5 eengezinswoningen in Rector De Ramstraat 11 – 19 voor het bouwen van 22 appartementen (met 8 foto’s ter illustratie)

    • Vragenuurtje

      Ter kennis genomen

      Werd besproken.

  • Goedkeuren verslag

    • Verslag vorige zitting

      Goedgekeurd

      Gezien er tijdens de raadzitting van heden geen verdere opmerkingen worden gemaakt over de redactie van de notulen van de gemeenteraad van 23 mei 2024, overeenkomstig art. 36 §3 2° van het huishoudelijk reglement, zijn de notulen van bedoelde zitting, goedgekeurd.

Namens gemeenteraad,

Annick Smeets
algemeen directeur

Paula Henderickx
voorzitter gemeenteraad