De voorzitter opent de vergadering om 20 uur; mevrouw Lies Verstraeten liet zich verontschuldigen.
De voorzitter wenst iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar, en Lies Verstraeten veel succes met de examens.
Op vraag van de voorzitter of er vragen/bemerkingen zijn over de vorige verslagen, antwoordt dhr. Cools B.:
"Vergeef me mijn “onervarenheid”, zoals het bestuur het de afgelopen maanden benoemde, maar ik wilde nog even terugkomen op de verslagen van de vorige GR, o.a. deze van 21/11 jl., moet daar nog iets concreet goedgekeurd worden of is dit automatisch gebeurd door erover te zwijgen op de installatievergadering? Want, Voorzitter, ik heb dankzij de inspanningen van de gemeentelijke diensten zeer snel toegang bekomen tot de e-notulen en was tijdens de rustige Kerstdagen beginnen lezen aan de verslagen. Maar ik ben er niet altijd veel wijzer uit geworden. Ik lees de bepalingen, de modaliteiten, de wetgeving waarnaar verwezen wordt, zoals steeds het geval is en overzichtelijk wordt weergegeven. Ik lees tussenkomsten, zoals deze wellicht werden aangeleverd, maar geen antwoorden? Overal zie ik hetzelfde modelzinnetje terugkomen: “Nadat schepen X/burgemeester Y geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.” Zo wordt het natuurlijk moeilijk om zich in te werken. Niettegenstaande meen ik dat het de taak is van uw secretaris om de notulen en verslagen een absoluut correcte weergave te laten zijn van de vergadering. Net zoals dit bekendgemaakt werd in het Belgisch Staatsblad, te weten, het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en diverse malen gewijzigd, doch niet met betrekking tot artikel 278. Want het tweede lid van artikel 278 (Decr. Lok. Best. handelt onder Deel 2, Titel 5, Hfdstk 1, Afdeling 1), zegt ons:
“Artikel 278. ( 01/01/2019 - ... )
§ 1. De notulen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, …
…
De zittingsverslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden.
…”
En als het teveel werk zou zijn, dan geef ik u alvast de volgende mogelijkheid, eveneens opgenomen in voormeld lid van §1, en als u dacht dat het verkiezingspropaganda is of was, dan moet ik u helaas ontgoochelen:
“…
De gemeenteraad kan beslissen om het zittingsverslag te vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.”
...”
Bijgevolg kan moeilijk aanvaard worden dat het huidig zinnetje ,dat onder elke tussenkomst wordt gevoegd, de essentie zou zijn zoals het Decreet bedoelt. Het is niet essentieel wie er een antwoord heeft, maar wél wat de inhoud van het antwoord is. Zoals dat ook verduidelijkt werd in de Memorie van Toelichting, zeg maar de context die men als wetgevende overheid geeft aan een artikel:
“Artikel 278. Dit artikel herneemt artikel 181 van het Gemeentedecreet en grotendeels artikel 182 van het OCMW-decreet, met enkele redactionele wijzigingen. In paragraaf 1 van dit artikel wordt verduidelijkt wat de notulen dienen te vermelden. Daarnaast wordt ook bepaald dat de essentie van de tussenkomsten en van de mondelinge en schriftelijke vragen en antwoorden in een apart zittingsverslag moeten worden opgenomen. Dit zittingsverslag kan worden vervangen door een audio- of audiovisuele opname.
…”
U begrijpt, Voorzitter, dat er aldus 2 documenten moeten zijn, zoals dit ook werd uiteengezet in de Memorie van Toelichting van het Vlaams Parlement. En het rare is dan ook, dat ons Huishoudelijk Reglement hier ook melding van maakt. Alleen werd het tot op heden blijkbaar niet toegepast? U zal voor de verslaggeving wellicht verwijzen naar het Huishoudelijk Reglement van dit orgaan, maar in de administratieve hiërarchie is het Huishoudelijk Reglement nog steeds ondergeschikt aan de dwingende orde van het toepasselijk Decreet.
(Ondanks vraagstelling aan de Voorzitter, wordt deze tussenkomst beantwoord door de Algemeen Directeur).
Algemeen directeur antwoordt hierop dat tijdens de vorige 2 legislaturen de tussenkomsten na de gemeenteraad aan haar bezorgd werden en dat als men wilde dat de tussenkomsten van het schepencollege werden opgenomen in het zittingsverslag, dit voorafgaandelijk aan haar werd medegedeeld.
Mevrouw Van den Heuvel C. antwoordt dat zij wensen dat alle tussenkomsten van het college worden genotuleerd.
Voor de bespreking van het 1° agendapunt deelt dhr. Cools B. mee: "Overweging vanuit de N-VA fractie: Voorzitter, overeenkomstig artikel 27 §1 van het Decreet over het Lokaal Bestuur wil ik melden dat dit punt door onze fractie zal behandeld worden met vier personen. Mag ik dan ook vragen te willen stipuleren in zowel de notulen als het zittingsverslag dat Johan Steylaerts niet zal deelnemen aan de toelichting, de beraadslaging en de stemming van dit agendapunt?"
Schepen Van Staeyen antwoordt dat dit bij de behandeling van dit agendapunt niet noodzakelijk is, waarna de raad overgaat tot behandeling van het 1° agendapunt.
De gemeenteraad,
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening betreffende de organisatie van de ruimtelijke ordening en latere wijzigingen, met in het bijzonder de artikels 2.2.18 tot en met 2.2.25 die de procedure tot opmaak van gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (afgekort RUP’s) vastlegt en de bijhorende uitvoeringsbesluiten.
Gelet op artikel 2.2.21 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) die stelt dat de gemeenteraad het ontwerp RUP voorlopig vaststelt.
Gelet op het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 28 juni 2006 en goedgekeurd door de Bestendige Deputatie van de provincie Antwerpen op 31 augustus 2006;- dat in het richtinggevend deel van voormeld structuurplan en in het bijzonder in deel 3 en 4 verwezen wordt naar de gewenste ruimtelijke structuur in het bijzonder de ontwikkelingsperspectieven voor het lokaal recreatiegebied Zandhoven waarbij een ontwikkeling en optimalisering van de bestaande infrastructuur wordt vooropgesteld en een uitbreiding in functie van een concrete behoefte onderzocht kan worden.
Overwegende dat voor de verdere uitwerking van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan het noodzakelijk is over te gaan tot de opmaak van ruimtelijke uitvoeringsplannen.
Gelet op het BPA (bijzonder plan van aanleg) De Stevens 2B, goedgekeurd bij Ministerieel Besluit van 5 november 2003;- dat het voornoemde BPA een gedeelte van de voetbalterreinen van Zandhoven, gelegen in de Voetbalstraat omvat.
Gelet op het BPA Voetbalstraat, goedgekeurd bij Ministerieel Besluit van 14 mei 1984;- dat het voornoemde BPA een gedeelte van de voetbalterreinen van Zandhoven, het chirolokaal en het C-terrein, gelegen in de Voetbalstraat omvat.
Overwegende dat de bestaande BPA’s de bebouwings- en inrichtingsmogelijkheden voor Voetbal Zandhoven en omliggende terreinen bepalen, doch deze reeds allemaal zijn ingevuld en er nog een behoefte is tot uitbreiding voor de aanwezige verenigingen.
Gelet op de omgevingsvergunning van 24 augustus 2020 aan de gemeente Zandhoven voor de aanleg van een parking in de Voetbalstraat;- dat ter voorbereiding een projectvergadering werd gehouden waarbij adviesinstanties aanstuurden om de herbestemming van de parking op te nemen in een gemeentelijk RUP.
Overwegende dat de ondertussen gerealiseerde parking in de Voetbalstraat vlakbij de voetbal van Zandhoven en omliggende terreinen is gelegen waardoor het een opportuniteit is om de opmaak van het RUP te koppelen aan een onderzoek naar de ontwikkelings- en uitbreidingsmogelijkheden van Voetbal Zandhoven en omliggende terreinen en dat een wijziging van een BPA dient te gebeuren via de opmaak van een gemeentelijk RUP.
Gelet op zijn beslissing van 17 september 2020 waarbij besloten werd tot het opmaken van het ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Voetbal Zandhoven – Voetbalstraat’;- dat tijdens de procedure de naam van het RUP werd gewijzigd naar RUP sportcentrum Zandhoven.
Gelet op de aanstelling van studiebureau D+A Consult (Meiboom 26 - 1500 Halle) via bestelbon met kenmerk VB/G/2020/1138.
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 14 februari 2022 waarbij de proces – en startnota van het RUP Sportcentrum Zandhoven, werd goedgekeurd.
Gelet op de publieke raadpleging en adviesronde over de start – en procesnota die gehouden werd van 3 maart 2022 tot en met 2 mei 2022.
Gelet op het verslag dat werd opgemaakt en de inhoud van de uitgebrachte adviezen van:
Overwegende dat op basis van het resultaat van de publieke raadpleging en de uitgebrachte adviezen het voorontwerp van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan werd opgemaakt en voorgelegd aan de adviserende diensten.
Overwegende dat naar aanleiding van de plenaire vergadering van 9 november 2023 advies werd gevraagd aan verschillende instanties.
Gelet op het verslag van de plenaire vergadering van 9 november 2023 en de bijhorende adviezen van:
Gelet op het advies van de GECORO van 20 november 2023.
Overwegende dat doorheen de procedure de verschillende verenigingen die gevestigd zijn binnen het plangebied bevraagd werden.
Overwegende dat het dossier werd herwerkt naar aanleiding van de bemerkingen van de plenaire vergadering en de aanvullende adviezen naar de huidige versie.
Overwegende dat op 12 oktober 2023, via elektronisch schrijven, aan departement Omgeving, team Omgevingseffecten - Milieueffectrapportage een beslissing werd gevraagd over de opmaak van een plan – MER.
Overwegende dat bijkomend onderzoek nodig was.
Gelet op de beslissing van 29 november 2024, met referentie SCRI22042, waarin geconcludeerd werd dat het voorgenomen plan geen aanleiding geeft tot aanzienlijke milieugevolgen en dat de opmaak van een plan MER niet nodig is.
Gelet op de volgende voorgelegde stukken, allen opgemaakt door D+A consult (Meiboom 26 - 1500 Halle):
Overeenkomstig hoofdstuk III, afdeling I, artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 (Belgisch Staatsblad 14 november 2003) betreffende het algemeen waterbeleid dient de aanvraag getoetst te worden aan de doelstellingen en de beginselen van het integraal waterbeleid (de watertoets);-dat artikel 8 §1 van dit decreet als volgt luidt:
“De overheid die over een vergunning, een plan of een programma moet beslissen, draagt er zorg voor, door het weigeren van de vergunning of door goedkeuring te weigeren aan het plan of programma dan wel door het opleggen van gepaste voorwaarden of aanpassingen aan het plan of programma, dat geen schadelijk effect ontstaat of zoveel mogelijk wordt beperkt en, indien dit niet mogelijk is, dat het schadelijk effect wordt hersteld of, in de gevallen van de vermindering van de infiltratie van hemelwater of de vermindering van ruimte voor het watersysteem, gecompenseerd. […]. De beslissing die de overheid neemt in het kader van §1 wordt gemotiveerd, waarbij in elk geval de doelstellingen en de beginselen van het integraal waterbeleid worden getoetst.”
Overwegende dat het plangebied volgens de overstromingskaarten niet gelegen in fluviaal overstroombaar gebied volgens het huidig en/of toekomstig klimaat én niet gelegen in pluviaal overstroombaar gebied volgens het huidig en/of toekomstig klimaat (bron: waterinfo.be).
Overwegende dat de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater van toepassing is op de latere omgevingsvergunningen.
Overwegende dat het plan voorziet in de realisatie van bijkomende verhardingen en bebouwde oppervlakte en dat dit mogelijks effect heeft op het grondwatersysteem;- dat door te voldoen aan de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater de impact wordt beperkt.
Overwegende dat er binnen het plangebied geen verkavelingen worden opgeheven.
Artikel 1.
Het ontwerp RUP ‘Sportcentrum Zandhoven’ genaamd met referentie, bestaande uit:
wordt voorlopig vastgesteld.
Artikel 2.
Voornoemd ruimtelijk uitvoeringsplan zal onderworpen worden aan een openbaar onderzoek, voorgeschreven bij artikel 2.2.21 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Artikel 3.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt opdracht gegeven de nodige pleegvormen te vervullen.
Artikel 4.
Nadat de voorgeschreven pleegvormen zullen vervuld zijn, zal de raad opnieuw over deze zaak beraadslagen.
Artikel 5.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Ruimtelijke Ordening bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Gelet op zijn beslissing van 8 september 2011, betreffende de oprichting van het Autonoom Gemeentebedrijf Zandhoven alsmede goedkeuring van de statuten.
Gelet op de beslissing van 13 december 2011 van de Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand, betreffende de goedkeuring van de beslissing van de gemeenteraad van Zandhoven van 8 september 2011, waarbij het Autonoom Gemeentebedrijf van Zandhoven wordt opgericht en de statuten van het bedrijf zijn vastgesteld.
Gelet op zijn beslissing van 19 december 2013 waarbij de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Zandhoven werden gewijzigd en in het bijzonder op artikel 21 van de gewijzigde statuten dat stelt dat de controle op de financiële toestand, op de jaarrekening en op de regelmatigheid van de verrichtingen weer te geven in de jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf wordt uitgeoefend door één commissaris;- dat die commissaris een erkende bedrijfsrevisor is en wordt benoemd door de gemeenteraad;- dat hij onderworpen is aan de wettelijke en reglementaire bepalingen die zijn ambt en zijn bevoegdheid regelen;- dat de commissaris benoemd wordt voor een hernieuwbare termijn van drie jaar;- dat op straf van schadevergoeding de commissaris tijdens zijn opdracht alleen om wettige redenen door de gemeenteraad kan worden ontslagen, mits eerbiediging van de procedure beschreven in artikel 136 van het Wetboek van vennootschappen.
Gelet op zijn beslissing van 16 december 2021 waarbij Callens, Vandelanotte en Theunissen BV (Luikersteenweg 232/4 - 3500 Hasselt) werd aangesteld als commissaris, voor de boekjaren 2021, 2022 en 2023.
Gelet op de offerte van Callens, Vandelanotte en Theunissen BV voor het mandaat van commissaris bij het AGB Zandhoven voor de boekjaren 2024, 2025 en 2026;- dat de auditwerkzaamheden door voormelde firma in het verleden kwaliteitsvol, met zin voor overleg en tijdig werden uitgevoerd;- dat zij reeds voldoende ervaring hebben opgebouwd in AGB Zandhoven.
Overwegende dat het auditteam reeds een rijke ervaring heeft opgebouwd binnen de sector van de publiekrechtelijke instellingen en meer specifiek in de controle van autonome gemeentebedrijven.
Overwegende dat de controlemethodiek uitvoerig en transparant werd beschreven in de offerte.
Overwegende dat de opdracht volgende prestaties omvat:
Gelet op het prijsvoorstel van € 14.850 voor drie boekjaren 2024, 2025 en 2026 (€ 4.950/jaar).
Gelet op visum van de financieel directeur van 23 december 2024 met nr. 2024.49.
Artikel 1.
Callens, Vandelanotte en Theunissen BV (Luikersteenweg 232/4 - 3500 Hasselt) wordt aangesteld als commissaris, die belast wordt met de controle op jaarrekeningen van 2024, 2025 en 2026 van het Autonoom Gemeentebedrijf Zandhoven.
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal aan het Autonoom Gemeentebedrijf Zandhoven en aan de dienst Financiën bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Overwegende dat sinds 1 juli 2005 de vzw Erkend Regionaal Samenwerkingsverband (ERSV) Provincie Antwerpen actief was in de provincie Antwerpen;- dat de vzw ERSV Provincie Antwerpen opgericht werd op basis van het decreet van 7 mei 2004.
Gelet op zijn beslissing van 14 maart 2013 waarbij gemeente Zandhoven is toegetreden tot de vzw Erkend Regionaal Samenwerkingsverband (ERSV) Provincie Antwerpen.
Gelet op de mail van 25 november 2024 van de voorzitter van vzw ERSV Provincie Antwerpen.
Overwegende dat de vzw ERSV in het recente verleden een evolutie heeft gekend van toenemende inkrimping qua bevoegdheden en nu een vzw zonder inhoud is.
Overwegende dat aan de leden van de vzw ERSV gevraagd wordt om formeel in te stemmen met de ontbinding en vereffening van de vzw in één akte en uit te treden.
Gelet op artikel 6 §1 van de statuten van de vzw ERSV Provincie Antwerpen.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de ontbinding en vereffening van de vzw ERSV Provincie Antwerpen goed.
Artikel 2.
De gemeenteraad stemt in om uit te treden als lid van de vzw ERSV Provincie Antwerpen in overeenstemming met art. 6 §1 van de statuten van de vzw ERSV Provincie Antwerpen en duidt geen vertegenwoordiger meer aan in de vzw ERSV Provincie Antwerpen.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de vzw ERSV Provincie Antwerpen ter attentie van de voorzitter (Koningin Elisabethlei 22 -2018 Antwerpen) per aangetekend schrijven bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 41, §2, 11°, 277, 279 en 281.
Gelet op het schrijven van de heer Hans Soetemans, voorzitter van de gemeente- en OCMW-raad van 20 december 2024 waarin hij het ondertekenen van notariële akten en alle briefwisseling met betrekking tot de gemeenteraad delegeert aan de heer Luc van Hove, burgemeester, met ingang van heden tot en met 31 december 2030.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt akte van de delegatie van het ondertekenen van notariële akten en alle briefwisseling met betrekking tot de gemeenteraad aan de heer Luc van Hove, burgemeester, met ingang van heden tot en met 31 december 2030.
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Overwegende dat de gemeente Zandhoven op 18 juli 2017 een gratis Onze Stad App abonnement heeft afgesloten met Mobicage.
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 1 april 2019 waarbij er een onderhoudscontract werd afgesloten met Green Valley Belgium NV omdat voormelde Onze Stad App niet meer gratis kon worden aangeboden;- dat de prijs 3600 euro per jaar bedroeg.
Overwegende dat Onze Stad App ophoudt te bestaan, maar Digitaal Vlaanderen biedt een gelijkaardig product aan.
Overwegende dat overeenkomstig artikel II.7 van het Bestuursdecreet “Mijn Burgerprofiel” ontwikkeld werd om ervoor te zorgen dat de burger een geconsolideerde en burgergerichte toegang heeft tot de gegevens die op hem betrekking hebben en waarover overheidsinstanties beschikken.
Overwegende dat de Vlaamse overheid met “Mobiele app mijn Burgerprofiel” een instrument aanreikt om met burgers in interactie te gaan;- dat het een essentiële schakel in de digitale dienstverlening is van lokale besturen.
Overwegende dat op dit moment de “Mobiele app mijn Burgerprofiel” volgende functionaliteiten inhoudt:
Overwegende dat het mogelijk is om bijkomende functionaliteiten op te nemen op maat van het lokaal bestuur, zoals:
Overwegende dat de jaarlijkse kost 3500 euro bedraagt.
Overwegende dat het wenselijk is om deze dienstverlening naar de burgers verder te zetten.
Overwegende dat het wenselijk is om duidelijke afspraken te maken inzake de ontwikkeling en de verwerking van de persoonsgegevens.
Gelet op zijn beslissing van 6 januari 2024 waarbij de verwerkingsovereenkomst goedgekeurd werd.
Gelet op de samenwerkingsovereenkomst die wordt voorgelegd.
Overwegende dat met de inhoud van dit ontwerp akkoord kan gegaan worden.
Overwegende dat de gemeente Zandhoven bij het afsluiten van de samenwerkingsovereenkomst moet vertegenwoordigd worden;- dat het derhalve noodzakelijk is twee personen aan te stellen die bij de ondertekening van bedoeld contract de gemeente Zandhoven zullen vertegenwoordigen en gerechtigd zullen zijn dit contract rechtsgeldig te ondertekenen.
Artikel 1.
Zijn goedkeuring te verlenen aan navolgend samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente Zandhoven en Het Vlaams Gewest en Het Eigen Vermogen Digitaal Vlaanderen:
SAMENWERKINGSOVEREENKOMST Mobiele applicatie Gemeente Zandhoven |
||||
|
Tussen: |
|
||
|
|
Entiteit: |
Gemeente Zandhoven |
|
|
KBO nummer |
0207.539.220 |
||
|
Administratieve zetel: |
Liersebaan 12 |
||
|
|
2240 Zandhoven |
||
|
Vertegenwoordigd door |
Annick Smeets Algemeen directeur |
||
|
en |
Hans Soetemans Voorzitter gemeenteraad |
||
|
hierna “de opdrachtgever”, |
|||
|
en |
|
|
|
|
A. |
Entiteit: |
Het Vlaamse Gewest |
|
|
|
KBO nummer: |
0316.380.841 |
|
|
|
Vestigingsnummer: |
2.256.180.804 |
|
|
|
Administratieve zetel: |
Havenlaan 88 |
|
|
|
|
1000 Brussel |
|
|
|
Vertegenwoordigd door |
de Vlaamse Regering, bij delegatie, in de persoon van de leidend ambtenaar van het intern verzelfstandigd agentschap zonder rechtspersoonlijkheid agentschap Digitaal Vlaanderen |
|
|
|
|
Jan Smedts |
|
|
|
hierna afgekort “Digitaal Vlaanderen”, |
||
|
en |
|
|
|
|
B. |
Entiteit: |
Eigen Vermogen Digitaal Vlaanderen |
|
|
|
KBO nummer: |
0643.634.986 |
|
|
|
Administratieve zetel: |
Havenlaan 88 |
|
|
|
|
1000 Brussel |
|
|
|
Vertegenwoordigd door |
vertegenwoordigd door de voorzitter van de beheerscommissie van het Eigen Vermogen Digitaal Vlaanderen, |
|
|
|
|
Jan Smedts |
|
|
|
hierna afgekort “EV DV”; |
||
|
|
A en B zijn samen “de opdrachtnemer”, ieder wat zijn decretale of reglementaire bevoegdheden betreft, |
||
|
Gemeente Zandhoven, Digitaal Vlaanderen en EV DV worden hieronder ook wel afzonderlijk aangeduid als een “partij” of gezamenlijk als de “partijen”; |
|||
|
overwegende dat |
|||
|
Overeenkomstig artikel II.7. Bestuursdecreet heeft de burger een geconsolideerde en burgergerichte toegang tot de gegevens die op hem betrekking hebben en waarover de overheidsinstanties, inclusief lokale besturen, beschikken. De opdrachtnemer heeft een alleenrecht, overeenkomstig artikel 29 wet inzake overheidsopdrachten, om deze toegang mogelijk te maken via de toepassing ‘Mijn Burgerprofiel’. Deze overeenkomst kadert in de uitvoering van bovenstaand alleenrecht van de opdrachtnemer. |
|||
|
Wordt het volgende overeengekomen: |
|||
|
Artikel 1. Voorwerp van de overeenkomst |
|||
|
De opdrachtgever belast de opdrachtnemer met het uitvoeren van de opdracht ‘Mobiele applicatie Gemeente Zandhoven, zoals nader beschreven in bijlage 1, en de opdracht ‘Ondersteuning Mobiele applicatie Gemeente Zandhoven‘, zoals nader beschreven in bijlage 4. |
|||
|
Artikel 2. Verbintenissen van de partijen |
|||
|
De opdrachtnemer verbindt zich ertoe de nodige mensen en middelen in te zetten voor de kwaliteitsvolle en efficiënte uitvoering van de in bijlage 1 omschreven opdracht. De opdrachtgever verbindt zich ertoe de middelen en de nodige informatie ter beschikking te stellen voor het correct uitvoeren van de opdracht. Partijen verbinden zich ertoe deze overeenkomst als een inspanningsverbintenis op te vatten. |
|||
|
Artikel 3. Kostprijs en betalingsmodaliteiten |
|||
|
De totale kostprijs van de opdracht is een vast bedrag per jaar, waarvan de detailberekening zich in bijlage 2 bevindt, evenals de verdeling van de kosten, betalingsmodaliteiten en facturatiegegevens. |
|||
|
Artikel 4. Uitvoeringsmodaliteiten |
|||
|
De uitvoeringsmodaliteiten van deze overeenkomst staan in detail beschreven in bijlage 3. Alle communicatie in het kader van onderhavige overeenkomst wordt gericht aan de contactpersonen van elke partij, vermeld in bijlage 3. De taken die toevertrouwd zijn aan de opdrachtnemer kunnen tijdens de uitvoering van de overeenkomst worden gewijzigd in functie van toekomstige functionaliteit(en)/kenmerken of de bekomen resultaten of met het oog op een nieuwe oriëntering van de opdracht. Deze wijzigingen maken het voorwerp uit van een ondertekend addendum bij deze overeenkomst. |
|||
|
Artikel 5. Eigendoms- en gebruiksrecht |
|||
|
De opdrachtgever wordt bij de definitieve oplevering eigenaar met volle overdracht van alle rechten (gebruiksrecht, knowhow, reproductierecht, wijzigingsrecht, enz.) van alle resultaten die rechtstreeks voortvloeien uit onderhavige overeenkomst. Nochtans mag de opdrachtnemer op zijn kosten, de resultaten van zijn studie die uit de overeenkomst voortvloeien, publiceren, in zoverre hij hiervoor expliciet de voorafgaande schriftelijke toelating heeft verkregen van de opdrachtgever en wanneer hij melding maakt van het feit dat de studie de eigendom is van de opdrachtgever. |
|||
|
Artikel 6. Gegevensbescherming |
|||
|
Elke partij zal alle persoonsgegevens die zij in het kader van de uitvoering van deze overeenkomst ontvangt, verwerken in overeenstemming met de regelgeving over de bescherming van natuurlijke personen bij de verwerking van persoonsgegevens, en in het bijzonder de Algemene Verordening Gegevensbescherming. De opdrachtnemer verwerkt in het kader van de opdracht persoonsgegevens ten behoeve van de opdrachtgever. Partijen sluiten, voorafgaandelijk aan de verwerking van persoonsgegevens, een verwerkersovereenkomst af waarin aanvullende afspraken met betrekking tot deze verwerking van persoonsgegevens worden vastgelegd. Dit gebeurt via het “charter horende bij de verwerking van persoonsgegevens door het agentschap Digitaal Vlaanderen middels de applicatie mijn Burgerprofiel- verwerkingscharter”. |
|||
|
Artikel 7. Vertrouwelijkheid |
|||
|
Vertrouwelijke informatie is technische, commerciële of organisatorische informatie over de ene partij die ter kennis werd gebracht aan de andere partij en in het algemeen, elke informatie van welke aard of vorm dan ook die werd verstrekt aan een partij met het oog op de uitvoering van deze overeenkomst. De partijen verbinden er zich toe vertrouwelijke informatie niet te gebruiken, te reproduceren en te verspreiden, rechtstreeks of onrechtstreeks, mondeling of schriftelijk, buiten het kader van de overeenkomst, tenzij voorafgaande schriftelijke toelating van de andere partij. Indien een partij wettelijk verplicht wordt om enige van de vertrouwelijke informatie openbaar te maken, zal de gedwongen partij redelijke inspanningen ondernemen om de andere partij hiervan zo snel mogelijk schriftelijk in kennis stellen zodat de andere partij conservatoire maatregelen kan nemen of andere remedies kan zoeken. De partijen verbinden er zich toe alle nodige stappen te ondernemen om de naleving te verzekeren van deze verplichting tot vertrouwelijkheid door hun personeelsleden en medecontractanten die betrokken zijn bij of werden aangeworven voor de uitvoering van de opdracht en die directe kennis moeten hebben van deze inlichtingen. Beide partijen blijven echter aansprakelijk tegenover elkaar voor elke inbreuk op de verplichting tot vertrouwelijkheid die in dit artikel wordt omschreven. De partijen verplichten er zich toe om, op eerste verzoek, alle exemplaren en alle kopieën van vertrouwelijke inlichtingen die hen werden verstrekt terug te bezorgen of te vernietigen. |
|||
|
Artikel 8. Aansprakelijkheid |
|||
|
De opdrachtnemer is enkel aansprakelijk voor schade die rechtstreeks voortvloeit uit de gebrekkige uitvoering van deze overeenkomst. De opdrachtnemer is evenwel nooit aansprakelijk in geval van overmacht, i.e. onvoorziene omstandigheden die onafhankelijk zijn van haar wil en de correcte uitvoering van de verbintenissen onmogelijk maakt. De opdrachtgever gaat ermee akkoord dat de opdracht, zoals omschreven in bijlage 1, niet afhangt van de levering van toekomstige functionaliteit(en) of kenmerken, of niet afhangt van mondelinge of schriftelijke opmerkingen die door de opdrachtnemer zijn gemaakt met betrekking tot de toekomstige functionaliteit(en) of kenmerken. |
|||
|
Artikel 9. Geschillen |
|||
|
Deze overeenkomst wordt beheerst door en geïnterpreteerd volgens de Belgische wetgeving. Elk geschil of elke eis, voortvloeiend uit of in verband met de geldigheid, interpretatie, uitvoering of ontbinding van de overeenkomst zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar de opdrachtgever gevestigd is. Voor elk geschil zal eerst worden getracht van het in der minne te regelen door onderhandeling en zal er dus een verplichte verzoeningspoging voorafgaan aan elke mogelijke gerechtelijke beslechting van het geschil. |
|||
|
Artikel 10. Duur en beëindiging van de overeenkomst |
|||
|
De overeenkomst zal een initiële duur hebben van één jaar met ingang vanaf de datum van ondertekening en zal daarna, tenzij zij wordt beëindigd overeenkomstig de bepalingen van deze overeenkomst, automatisch worden hernieuwd voor telkens een termijn van één jaar, tenzij een van de partijen de overeenkomst beëindigt bij aangetekend schrijven verzonden tenminste dertig (30) dagen voor het verstrijken van de lopende termijn of einde van het boekjaar. Na drie keer stilzwijgende automatische verlening van de overeenkomst, zal de overeenkomst van onbepaalde duur worden. In dit geval kunnen beide partijen de overeenkomst beëindigen bij aangetekend schrijven mits het respecteren van een opzegtermijn van drie maanden. Indien aan de zijde van een der partijen sprake is van een toerekenbare ernstige tekortkoming in de nakoming van haar verbintenissen en de in gebreke blijvende partij tien dagen na schriftelijke aanmaning de tekortkoming niet heeft opgeheven, heeft de andere partij het recht deze samenwerkingsovereenkomst geheel of gedeeltelijk met onmiddellijke ingang zonder rechtelijke tussenkomst te ontbinden, zulks onverminderd het recht op vergoeding van de schade die deze laatste partij lijdt, doordat geen nakoming doch ontbinding plaatsvindt. |
|||
|
Artikel 11. Deelbaarheid |
|||
|
De nietigheid of ongeldigheid van één of meerdere bepalingen van deze overeenkomst beïnvloedt de geldigheid van de andere bepalingen niet. Elke bepaling, die nietig of ongeldig verklaard is, zal worden beschouwd als weggelaten uit de overeenkomst, zonder echter de andere bepalingen te beïnvloeden, die, wat hen betreft, van toepassing blijven, tenzij dat de nietig of ongeldig verklaarde bepaling(en) van wezenlijk belang is voor het voorwerp van de overeenkomst. |
Artikel 2.
De heer Hans Soetemans en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur worden gemachtigd deze samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen namens de gemeente Zandhoven.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitvoering van dit besluit.
Artikel 4.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Communicatie bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 40 met betrekking tot de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Gelet op zijn beslissing van 27 april 2023 waarbij kennis werd genomen van de erkenning van de besloten vennootschap “De Voorkempen-H.E.” (Jan Denucéstraat 23 – 2020 Antwerpen) als woonmaatschappij, de oprichting van de voormelde woonmaatschappij werd goedgekeurd en een kandidaat werd voorgedragen voor de Raad van Bestuur.
Gelet op het schrijven waarbij de woonmaatschappij De Voorkempen-H.E. vraagt om voor 31 januari 2025 nieuwe mandatarissen voor te dragen om te zetelen in de 3 beheersorganen van de woonmaatschappij, namelijk de (buitengewone) algemene vergadering, de raad van bestuur en de toewijzingsraad.
Overwegende dat de definitieve samenstelling van de raad van bestuur van De Voorkempen-H.E. pas gebeurt tijdens de algemene vergadering van mei van De Voorkempen-H.E..
GAAT OVER,
in openbare zitting en bij geheime stemming tot de aanduiding van een vertegenwoordiger voor alle (buitengewone) algemene vergaderingen, een kandidaat-bestuurder en plaatsvervanger voor de raad van bestuur en een vertegenwoordiger voor de toewijzingsraad van De Voorkempen-H.E. die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030.
A. Er wordt een eerste stemming gehouden voor het aanduiden van de vertegenwoordiger voor alle (buitengewone) algemene vergaderingen.
Er nemen 22 leden aan de stemming deel. Er wordt een blanco stembiljet overhandigd aan ieder lid. Er worden 22 stembrieven in de bus gevonden.
De voorzitter leest de stembrieven af en de uitslag luidt als volgt:
De heer Hans Lambert, de volstrekte meerderheid der stemmen bekomen hebbende, is aangesteld tot vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van De Voorkempen-H.E..
B. Er wordt een tweede stemming gehouden voor het aanduiden van de kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur.
Er nemen 22 leden aan de stemming deel. Er wordt een blanco stembiljet overhandigd aan ieder lid. Er worden 22 stembrieven in de bus gevonden.
De voorzitter leest de stembrieven af en de uitslag luidt als volgt:
De heer Raf Kenis, de volstrekte meerderheid der stemmen bekomen hebbende, wordt voorgesteld als kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur van De Voorkempen-H.E..
C. Er wordt een derde stemming gehouden voor het aanduiden van de plaatsvervanger van de kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur.
Er nemen 22 leden aan de stemming deel. Er wordt een blanco stembiljet overhandigd aan ieder lid. Er worden 22 stembrieven in de bus gevonden.
De voorzitter leest de stembrieven af en de uitslag luidt als volgt:
De heer Steven Van Staeyen, de volstrekte meerderheid der stemmen bekomen hebbende, wordt voorgesteld als plaatsvervanger van de kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur van De Voorkempen-H.E..
D. Er wordt een vierde stemming gehouden voor het aanduiden van de vertegenwoordiger voor de toewijzingsraad.
Er nemen 22 leden aan de stemming deel. Er wordt een blanco stembiljet overhandigd aan ieder lid. Er worden 22 stembrieven in de bus gevonden.
De voorzitter leest de stembrieven af en de uitslag luidt als volgt:
Mevrouw Carine Bielen, de volstrekte meerderheid der stemmen bekomen hebbende, is aangesteld tot vertegenwoordiger voor de toewijzingsraad van De Voorkempen-H.E..
Bij de vier voormelde stemopnemingen traden de heren Raf Kenis en Jelle Lauwereys als getuigen op.
BESLUIT VERDER,
Artikel 1.
De heer Hans Lambert zal de gemeente Zandhoven vertegenwoordigen voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van De Voorkempen-H.E. die vanaf 2025 tot en met 31 december 2030 georganiseerd worden.
Artikel 2.
De heer Raf Kenis en de heer Steven Van Staeyen worden voorgesteld als respectievelijk kandidaat-bestuurder en plaatsvervanger voor de raad van bestuur van De Voorkempen-H.E. die vanaf 2025 tot en met 31 december 2030 georganiseerd worden.
Artikel 3.
Mevrouw Carine Bielen zal de gemeente Zandhoven vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van De Voorkempen-H.E. die vanaf 2025 tot en met 31 december 2030 georganiseerd worden.
Artikel 4.
Een afschrift van deze beslissing zal aan het secretariaat van woonmaatschappij De Voorkempen-H.E. (info@devoorkempen-he.be) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder deel 3 – titel 3 – hoofdstuk 2 over samenwerkingsverbanden zonder rechtspersoonlijkheid en artikel 395 §1 houdende de afvaardiging van de deelnemende gemeenten in het beheerscomité.
Gelet op zijn beslissing van 22 januari 2015 waarbij de statuten “Sportregio Midden-Provincie ILV” werden goedgekeurd en waarbij de samenwerking tussen de gemeenten Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint, Mortsel, Ranst, Schilde, Wijnegem, Wommelgem, Zandhoven en Zoersel werd verdergezet.
Overwegende dat artikel 5 van de statuten voorziet dat het beheerscomité van de interlokale vereniging Sportregio Midden-Provincie ILV samengesteld is uit vertegenwoordigers van de gemeenten Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint, Mortsel, Ranst, Schilde, Wijnegem, Wommelgem, Zandhoven en Zoersel.
Overwegende dat de gemeenteraad uit zijn leden een kandidaat en plaatsvervanger moet aanduiden die gerechtigd zullen zijn de gemeente Zandhoven op de vergaderingen van het beheerscomité te vertegenwoordigen.
GAAT OVER,
in openbare zitting en bij geheime stemming tot de aanduiding van een vertegenwoordiger en diens plaatsvervanger voor het beheerscomité die vanaf 2025 tot en met 31 december 2030 georganiseerd worden.
A. Er wordt een eerste stemming gehouden voor het aanduiden van de vertegenwoordiger in het beheerscomité.
Er nemen 22 leden aan de stemming deel.
De voorzitter leest de stembrieven af en de uitslag luidt als volgt:
De heer Raf Kenis, de volstrekte meerderheid der stemmen bekomen hebbende, is aangesteld tot vertegenwoordiger voor het beheerscomité Sportregio Midden-Provincie ILV.
B. Er wordt een tweede stemming gehouden voor het aanduiden van de plaatsvervanger van de vertegenwoordiger in het beheerscomité.
Er nemen 22 leden aan de stemming deel.
De voorzitter leest de stembrieven af en de uitslag luidt als volgt:
De heer Jelle Lauwereys, de volstrekte meerderheid der stemmen bekomen hebbende, is aangesteld tot plaatsvervanger van de vertegenwoordiger voor het beheerscomité Sportregio Midden-Provincie ILV.
Bij de twee voormelde stemopnemingen traden de heren Raf Kenis en Jelle Lauwereys als getuigen op.
BESLUIT VERDER,
Artikel 1.
Een afschrift van deze beslissing zal aan het secretariaat van de interlokale vereniging “Sportregio Midden-Provincie ILV” (Schildebaan 22B – 2240 Zandhoven) en de sportdienst bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder deel 3 – titel 3 – hoofdstuk 2 over samenwerkingsverbanden zonder rechtspersoonlijkheid en art. 395 §1 houdende de afvaardiging voor de deelnemende gemeenten.
Overwegende dat de gemeente Zandhoven deel uitmaakt van het werkingsgebied van Leader Kempen Zuid.
Gelet op de lokale ontwikkelingsstrategie van het Leader Kempen Zuid-gebied.
Overwegende dat Rurant vzw de administratieve en financiële verantwoordelijkheid voor de plaatselijke groep bedraagt.
Overwegende dat voor de gemeente Zandhoven een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aangeduid moeten worden om de gemeente te vertegenwoordigen.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 28 en 34.
GAAT OVER,
in openbare zitting en bij geheime stemming tot de aanduiding van een vertegenwoordiger en diens plaatsvervanger voor de vergaderingen van Leader Kempen Zuid die vanaf 2025 tot en met 31 december 2030 georganiseerd worden.
A. Er wordt een eerste stemming gehouden voor het aanduiden van een vertegenwoordiger voor de vergaderingen.
Er nemen 22 leden aan de stemming deel.
De voorzitter leest de stembrieven af en de uitslag luidt als volgt:
De heer Jelle Lauwereys, de volstrekte meerderheid der stemmen bekomen hebbende, is aangesteld tot vertegenwoordiger voor de vergaderingen van Leader Kempen Zuid.
B. Er wordt een tweede stemming gehouden voor het aanduiden van een plaatsvervanger van de vertegenwoordiger voor de vergaderingen.
Er nemen 22 leden aan de stemming deel.
De voorzitter leest de stembrieven af en de uitslag luidt als volgt:
Mevrouw Sarah Moeyersoons, de volstrekte meerderheid der stemmen bekomen hebbende, is aangesteld tot plaatsvervanger van de vertegenwoordiger voor de vergaderingen van Leader Kempen Zuid.
Bij de twee voormelde stemopnemingen traden de heren Raf Kenis en Jelle Lauwereys als getuigen op.
BESLUIT VERDER,
Artikel 1.
De engagementsverklaring tot actieve deelname aan de Lokale Actie Groep (LAG) van Leader Kempen Zuid te ondertekenen.
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal aan Leader Provincie Antwerpen (Hooibeeksedijk 1 - 2440 Geel) bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en later wijzigingen, in het bijzonder artikel 41, eerste lid, 4°.
Gelet op het decreet Vlaams parken en algemene landschapszorg van 9 juni 2023.
Gelet op het wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019, en latere wijzigingen.
Gelet op zijn beslissing van 24 april 2008 waarbij gemeente Zandhoven toetrad tot de vzw Regionaal Landschap De Voorkempen (Schildesteenweg 99-2520 Ranst).
Gelet op de e-mail van vzw Regionaal Landschap De Voorkempen van 20 december 2024, waarbij gevraagd wordt om voor eind januari de nieuwe mandatarissen door te geven.
Overwegende dat overeenkomstig titel II en IV van de statuten moet overgegaan worden tot het aanduiden van een vertegenwoordiger en diens plaatsvervanger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen en tot het aanduiden van een kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur vanaf 2025 tot en met 31 december 2030.
GAAT OVER,
in openbare zitting en bij geheime stemming tot de aanduiding van een vertegenwoordiger en diens plaatsvervanger voor alle (buitengewone) algemene vergaderingen en een kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur van vzw Regionaal Landschap De Voorkempen die vanaf 2025 tot en met 31 december 2030 georganiseerd worden.
A. Er wordt een eerste stemming gehouden voor het aanduiden van de vertegenwoordiger voor alle (buitengewone) algemene vergaderingen.
Er nemen 22 leden aan de stemming deel. Er wordt een blanco stembiljet overhandigd aan ieder lid. Er worden 22 stembrieven in de bus gevonden.
De voorzitter leest de stembrieven af en de uitslag luidt als volgt:
Mevrouw Paula Henderickx, de volstrekte meerderheid der stemmen bekomen hebbende, is aangesteld tot vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van vzw Regionaal Landschap De Voorkempen.
B. Er wordt een tweede stemming gehouden voor het aanduiden van de plaatsvervanger van de vertegenwoordiger voor alle (buitengewone) algemene vergaderingen.
Er nemen 22 leden aan de stemming deel. Er wordt een blanco stembiljet overhandigd aan ieder lid. Er worden 22 stembrieven in de bus gevonden.
De voorzitter leest de stembrieven af en de uitslag luidt als volgt:
De heer Wouter Van Deuren, de volstrekte meerderheid der stemmen bekomen hebbende, is aangesteld tot plaatsvervanger van de vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van vzw Regionaal Landschap De Voorkempen.
C. Er wordt een derde stemming gehouden voor het aanduiden van de kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur.
Er nemen 22 leden aan de stemming deel. Er wordt een blanco stembiljet overhandigd aan ieder lid. Er worden 22 stembrieven in de bus gevonden.
De voorzitter leest de stembrieven af en de uitslag luidt als volgt:
De heer Jelle Lauwereys, de volstrekte meerderheid der stemmen bekomen hebbende, wordt voorgesteld als kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur van vzw Regionaal Landschap De Voorkempen.
Bij de drie voormelde stemopnemingen traden de heren Raf Kenis en Jelle Lauwereys als getuigen op.
BESLUIT VERDER,
Artikel 1.
De kandidaat-bestuurder onderschrijft de statuten met missie en visie van de vzw Regionaal Landschap De Voorkempen.
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Secretariaat en de vzw Regionaal Landschap De Voorkempen VZW (Schildesteenweg 99 - 2520 Ranst) bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op zijn beslissing van 19 december 2019 waarbij de deelname aan het cultureel-erfgoedconvenant en de toetreding tot de projectvereniging Erfgoed Voorkempen werd goedgekeurd.
Gelet op het decreet betreffende de ondersteuning van cultureel-erfgoedwerking in Vlaanderen van 24 februari 2017, en latere wijzigingen.
Gelet op het Cultureel-Erfgoeddecreet van 23 december 2021, en latere wijzigingen.
Gelet op het decreet van 12 juli 2013 betreffende het onroerend erfgoed en het bijhorende erfgoedbesluit van 16 mei 2014 en latere wijzigingen.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en later wijzigingen, in het bijzonder artikel 41, eerste lid, 4°.
Gelet op artikel 8 van de statuten van projectvereniging Erfgoed Voorkempen gepubliceerd in het Belgische Staatblad op 23 juni 2008;- dat het stemgerechtigd lid deel moet uitmaken van het college van burgemeester en schepenen en diens plaatsvervanger een gemeenteraadslid moet zijn die verkozen is op de lijst die deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen;- dat een raadgevend lid en diens plaatsvervanger gemeenteraadsleden moeten zijn die deel uitmaken van een lijst waarvan er geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen.
Gelet op de e-mail van vzw Regionaal Landschap De Voorkempen van 20 december 2024, waarbij gevraagd werd om voor eind januari de nieuwe leden door te geven.
GAAT OVER,
in openbare zitting en bij geheime stemming tot de aanduiding van een stemgerechtigd lid en diens plaatsvervanger en een raadgevend lid en diens plaatsvervanger voor de raad van bestuur van projectvereniging Erfgoed Voorkempen die vanaf 2025 tot en met 31 december 2030 georganiseerd worden.
A. Er wordt een eerste stemming gehouden voor het aanduiden een stemgerechtigd lid voor de raad van bestuur.
Er nemen 22 leden aan de stemming deel. Er wordt een blanco stembiljet overhandigd aan ieder lid. Er worden 22 stembrieven in de bus gevonden.
De voorzitter leest de stembrieven af en de uitslag luidt als volgt:
De heer Raf Kenis, de volstrekte meerderheid der stemmen bekomen hebbende, is aangesteld tot stemgerechtigd lid voor de raad van bestuur van projectvereniging Erfgoed Voorkempen.
B. Er wordt een tweede stemming gehouden voor het aanduiden van de plaatsvervanger van het stemgerechtigd lid voor de raad van bestuur.
Er nemen 22 leden aan de stemming deel. Er wordt een blanco stembiljet overhandigd aan ieder lid. Er worden 22 stembrieven in de bus gevonden.
De voorzitter leest de stembrieven af en de uitslag luidt als volgt:
De heer Jelle Lauwereys, de volstrekte meerderheid der stemmen bekomen hebbende, is aangesteld tot plaatsvervanger van het stemgerechtigd lid voor de raad van bestuur van projectvereniging Erfgoed Voorkempen.
C. Er wordt een derde stemming gehouden voor het aanduiden een raadgevend lid voor de raad van bestuur.
Er nemen 22 leden aan de stemming deel. Er wordt een blanco stembiljet overhandigd aan ieder lid. Er worden 22 stembrieven in de bus gevonden.
De voorzitter leest de stembrieven af en de uitslag luidt als volgt:
Mevrouw Conny Van den Heuvel, de volstrekte meerderheid der stemmen bekomen hebbende, is aangesteld tot raadgevend lid voor de raad van bestuur van projectvereniging Erfgoed Voorkempen.
D. Er wordt een vierde stemming gehouden voor het aanduiden van de plaatsvervanger van het raadgevend lid voor de raad van bestuur.
Er nemen 22 leden aan de stemming deel. Er wordt een blanco stembiljet overhandigd aan ieder lid. Er worden 22 stembrieven in de bus gevonden.
De voorzitter leest de stembrieven af en de uitslag luidt als volgt:
Mevrouw Heidi Van der Elst, de volstrekte meerderheid der stemmen bekomen hebbende, is aangesteld tot plaatsvervanger van het raadgevend lid voor de raad van bestuur van projectvereniging Erfgoed Voorkempen.
Bij de vier voormelde stemopnemingen traden de heren Raf Kenis en Jelle Lauwereys als getuigen op.
BESLUIT VERDER,
Artikel 1.
De leden van de raad van bestuur onderschrijven de statuten met missie en visie van de projectvereniging Erfgoed Voorkempen.
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal aan projectvereniging Erfgoed Voorkempen (Schildesteenweg 99 – 2520 Ranst) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 24 december 2024, waarbij de verkiezing van de leden van de politieraad van 5 december 2024 geldig werden verklaard.
1. Ven P. die het volgende verklaart:
a) Dat het zwaar verkeer in onze dorpskernen vermeden wordt is een goede zaak voor de veiligheid en de leefomgeving. Echter de manier waarop is soms onbegrijpelijk. Hierbij verwijs ik naar de Oelegembaan, het deel tussen afrit 19 van de E34 (rijrichting Eindhoven) en de Kerkstraat. De huidige situatie is dusdanig dat wanneer +3,5ton verkeer onderaan de afrit komt en rechts wil afslaan een probleem hebben. Rechts mag niet vanwege de verbodsborden verderop de Oelegembaan, links ook niet vanwege de foutieve voorsortering. Rechtdoor om de snelweg terug op te gaan mag ook niet omwille van de gearceerde verkeersgeleider. In principe zou onderaan de afrit en dwars op de rijrichting een verbodsbord dienen te komen, zodat zwaar verkeer tijdig kan voorsorteren."
Burgemeester antwoordt dat de verkeersborden staan als men rechts is afgeslagen want tot aan de verbodsborden mag men in principe rijden wat wel niet ideaal is. We hebben reeds de vraag gesteld aan Ranst om de borden dichter bij de afrit te plaatsen zodat men ze sneller kan zien, maar de afritten worden heraangelegd dus hij hoopt dat AWV hopelijk akkoord gaat om de borden nog meer zichtbaar te plaatsen maar bij de heraanleg zijn vele partners betrokken dus ook velen die moeten beslissen. Maar desondanks benadrukt de burgemeester dat het vrachtverkeer aanzienlijk verminderd is.
b) Nog een bijkomende vraag over dit item: Tijdens de aanleg van het nieuwe fietspad op deze locatie door de gemeente Ranst waren de verbodsborden "verdwenen". Vrachtwagens reden zich vast aan het verbodsbord op het kruispunt Oelegembaan en de Kerkstraat. Als de parking van de horecazaak op deze locatie leeg is kunnen ze hier terugdraaien. Wanneer de parking bezet is zijn er geen mogelijkheden om te draaien. Graag had ik geweten hoeveel bekeuringen er zijn uitgeschreven aan chauffeurs die dan niet anders konden dan doorrijden.
Burgemeester antwoordt dat hij niet weet hoeveel boetes er werden uitgeschreven.
2. Cools B. die het volgende meedeelt:
"Ik was toch wel enorm aangedaan, wanneer ik de verslagen van het College doornam. Elke andere ouder in Pulderbos zou denk ik kwaad of woedend worden; ikzelf was vooral zeer ontgoocheld, teleurgesteld. Want ik las in het verslag dat handelt over het punt van het schoolzwemmen in één van de overwegingen om de uitgaven van de gemeente te verantwoorden “Overwegende dat er vanwege de ouders geen tussenkomst werd geëist in de onkosten van verbonden aan de inkom van het zwembad.”
Bij enkele lezingen van betreffende zinsnede, daagde het me dat het wellicht verkeerd verwoord werd of minstens de insteek anders is. De leerkrachten in de zaal kunnen
mogelijks de zinsontleding toepassen? Het lijkt me dan ook beter om in deze overweging geen ‘zwarte piet’ te geven aan de ouders, alsof zij geëist hebben geen onkosten te moeten betalen. Maar dat klaar en duidelijk wordt verwoord dat het gemeentebestuur geen tussenkomst heeft geëist van de ouders in de betrokken school. Bv. ‘Overwegende dat er vanwege de gemeente geen tussenkomst werd geëist van de ouders in de onkosten van verbonden aan de inkom van het zwembad."
Burgemeester antwoordt dat dit zal doorgegeven worden.
3. Stulens D. die informeert:
a) Wat is de stand van zaken van het zwembadproject in Nijlen? Ik heb vorige week een vraag gekregen van een van onze jongere inwoners. Een 7-jarige dame
die school loopt in Zandhoven en die mij de vraag stelde: “wij gaan zwemmen in Lille maar zitten altijd 20 tot 25 minuten in het water. Zou je een keer, papa, kunnen informeren naar de stand van zaken van het zwembaddossier?
Burgemeester antwoordt dat er reeds stappen gezet waren samen met Ranst en Nijlen maar dat wij nu wachtende zijn op reactie van beide gemeenten omdat de besturen veranderd zijn, dus ook misschien de visies.
Dhr. Stulens D. meldt: "Misschien iets om mee te nemen. De Vlaamse Regering keurde net het ontwerp van decreet goed van Vlaams minister van Sport Annick De Ridder om gedurende 30 jaar subsidies te voorzien voor de bouw en exploitatie van publieke zwembaden. Op dit moment ligt het decreet voor goedkeuring voor in het parlement. Vanaf medio 2025 zullen kandidaten hiervoor een aanvraag kunnen indienen. Het is de ambitie om met de beschikbare middelen, 6 miljoen euro per jaar, 40 zwembadprojecten te ondersteunen. Dat is een kans die we niet mogen laten liggen."
b) Vraag van de mensen die elektrisch rijden in Viersel? Er is nu 1 laadpaal geplaatst, tot ieders vreugde. Die paal aan de parochiezaal is vaak niet beschikbaar, omdat de mensen die naar de parochiezaal gaan, hun wagen vaak op de laadplaatsen van de elektrische wagen zetten, waardoor er geen gebruik van kan gemaakt worden. De vraag is of daar de nodige markeringen kunnen worden voorzien zodat die plaatsen echt wel vrij blijven. Want er is maar 1 laadpaal, die feitelijk ongelukkig geplaatst is, voor een gans dorp.
Burgemeester antwoordt dat dit een logische vraag is en zal doorgegeven worden.
Gezien er tijdens de raadzitting van heden geen verdere opmerkingen worden gemaakt over de redactie van de notulen van de gemeenteraden van 21 november 2024 en 5 december 2024, overeenkomstig art. 36 §3 2° van het huishoudelijk reglement, zijn de notulen van bedoelde zittingen, goedgekeurd.
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens gemeenteraad,
Annick Smeets
algemeen directeur
Hans Soetemans
voorzitter gemeenteraad