Terug
Gepubliceerd op 31/03/2022

Notulen  1 Raad voor maatschappelijk welzijn

do 24/02/2022 - 20:00 Evenementenhal De Populier (Populierenhoeve 22, Zandhoven)
Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter OCMW-raad
Luc Van Hove, Burgemeester
Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
Annick Smeets, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Hans Soetemans, Monique Suls, leden

De voorzitter opent de vergadering; mevr. Suls M. is verontschuldigd en ook dhr. Soetemans H. is afwezig.

  • Openbaar

    • Goedkeuren van de gebruiksovereenkomst en reglement m.b.t. de doorgangswoning te Zandhoven, Liersebaan 50

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hans Soetemans, Monique Suls, leden

      De OCMW-raad,
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
      Gelet op de Organieke Wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW’s, zoals tot op heden gewijzigd voor wat het Vlaamse grondgebied betreft.
      Gelet op de Wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste nemen van de steun verleend door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.
      Gelet op zijn beslissing van 6 oktober 2008 betreffende ‘huurwoning te 2242 Pulderbos, Rozenlaan 51: goedkeuring overeenkomst doorgangswoning’, later aangepast bij beslissing van 1 december 2015.
      Gelet op zijn beslissing van 3 mei 2016 betreffende ‘doorgangswoning te Massenhoven, Liersebaan 153: goedkeuring gebruiksovereenkomst’.
      Gelet op zijn beslissing van 17 september 2020, waarbij akkoord werd verleend om een projectvoorstel voor noodwoningen in te dienen bij het agentschap Wonen Vlaanderen met als inzet de realisatie van een sociaal woonproject (LOI en doorgangswoning) in de nog aan te kopen de woning te 2240 Zandhoven, Liersebaan 153.
      Gelet op de mail van 14 december 2020 van dhr. Matthias Diependaele, Vlaams minister bevoegd voor o.a. Wonen, waarin hij meedeelt dat het ingediende projectvoorstel van Zandhoven gunstig werd beoordeeld en in aanmerking komt voor de 50% subsidie.
      Gelet op zijn beslissing van 21 januari 2021 waarbij beslist werd de eigendom gelegen te 2240 Zandhoven, Liersebaan 153, ten kadaster gekend, sectie A, nummer 1027_A_0098_N_000_00 in der minne en uit de hand te kopen.
      Overwegende dat momenteel de nodige voorbereidingen worden getroffen voor afbraak van de bestaande woning en bouw van het nieuwe woonproject te 2240 Zandhoven, Liersebaan 153.
      Overwegende dat er door de tijdelijke onbeschikbaarheid van de woning te Zandhoven, Liersebaan 153, behoefte is aan tijdelijke opvangmogelijkheden voor mensen met een acute woonnood.
      Overwegende dat de gemeente Zandhoven eigenaar is van de woning te Zandhoven, Liersebaan 50;- dat het college van burgemeester en schepenen eerder heeft toegestemd om deze woning naast gedeeltelijke bestemming als Lokaal Opvanginitiatief (2 alleenstaande mannen) ook dienst te laten doen als doorgangswoning voor mannen met een woonnood, weliswaar voor een tijdelijke periode in afwachting van de realisatie van het woonproject te Zandhoven, Liersebaan 153 (vermoedelijk voorjaar 2023).
      Overwegende dat het derhalve noodzakelijk is een overeenkomst voor de gebruiker van de doorgangswoning te Zandhoven, Liersebaan 50, vast te stellen.
      Gelet op de definiëring van een doorgangswoning, gehanteerd door de POD Maatschappelijke Integratie: ‘Een doorgangswoning is een woning die het OCMW voor een korte periode verhuurt aan mensen die zich in een noodsituatie bevinden. Het huurcontract wordt afgesloten voor maximaal 4 maanden en kan 1 maal verlengd worden. Het verblijf in de doorgangswoning biedt een tijdelijke periode van woonzekerheid om een duurzame oplossing voor de huisvestingssituatie te vinden. Hierdoor wordt vermeden dat mensen in een neerwaartse spiraal van bestaansonzekerheid terecht komen. Een doorgangswoning biedt een antwoord op de huisvestingssituatie van mensen die niet over een woning beschikken omdat ze onbewoonbaar of ongeschikt is verklaard, omwille van een gerechtelijk bevel tot uitdrijving of omwille van familiale conflicten, omwille van een ramp zoals een brand of overstroming of omdat ze dakloos zijn, … ‘
      Overwegende dat het wenselijk is om voor de doorgangswoning te Zandhoven, Liersebaan 50 (doorgangswoning voor mannen) dezelfde bepalingen alsook dezelfde bijdrage te hanteren als deze bepaald voor de doorgangswoning te Pulderbos, Rozenlaan 51 (doorgangswoning voor vrouwen).
      Gelet op de voorliggende “overeenkomst doorgangswoning – terbeschikkingstelling kamer en gemeenschappelijke ruimte”, het “algemeen reglement” en het “Intern huisreglement” m.b.t. de doorgangswoning te Zandhoven, Liersebaan 50.

      Toelichting en binnenkomen zaal

      Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de OCMW-raad een tussenkomst van dhr. Belmans W. die het volgende verklaart: "In welke mate wordt deze woning nu als LOI gebruikt? Is er nu iemand gehuisvest?"

      Nadat schepen Maes M. geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de OCMW-raad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

      Artikel 1.
      Zijn goedkeuring te verlenen aan de “gebruiksovereenkomst doorgangswoning-terbeschikkingstelling kamer en gemeenschappelijke ruimte”, het “algemeen reglement”, de “plaatsbeschrijving” en het “Intern huisreglement” m.b.t. de doorgangswoning te Zandhoven, Liersebaan 50, zoals in bijlage gevoegd bij dit besluit.

      Artikel 2.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan de Sociale dienst, de dienst Financiën en de dienst Secretariaat bezorgd worden.

    • Lokaal Loket Kinderopvang: goedkeuren van de hernieuwde samenwerkingsovereenkomst Leren@Vaart

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hans Soetemans, Monique Suls, leden

      De OCMW-raad,
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
      Gelet op het decreet van 29 november 2013 houdende de organisatie van preventieve gezinsondersteuning, meer bepaald hoofdstuk 3 ‘Huizen van het Kind’.
      Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby’s en peuters.
      Gelet op het decreet van 20 april 2012 houdende de organisatie van kinderopvang van baby’s en peuters, meer bepaald hoofdstuk 4 ‘Lokaal Loket Kinderopvang’.
      Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2018 houdende toekenning van een subsidie aan het Lokaal Loket Kinderopvang.
      Overwegende dat de Lokale Loketten Kinderopvang neutrale informatie- en ondersteuningspunten zijn voor gezinnen met een vraag naar kinderopvang, in de vorm van een netwerk van actoren die relevant zijn voor kinderopvang;- dat ze informatie bundelen over beschikbare opvangplaatsen en de zoektocht naar een opvangplek eenvoudiger maken; bovendien zorgen ze ervoor dat bestaande kinderopvangplaatsen zo efficiënt mogelijk benut worden én kwetsbare gezinnen ondersteuning krijgen bij hun zoektocht naar kinderopvang.
      Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 22 juli 2019 houdende principiële goedkeuring tot uitbouw van het Lokaal Loket Kinderopvang op bovenlokaal niveau binnen de eerstelijnszone Voorkempen, wat resulteerde in een samenwerking met de gemeenten Brecht, Schilde, Wijnegem, Zandhoven en Zoersel.
      Overwegende dat de uitbouw van het intergemeentelijk Lokaal Loket Kinderopvang voor onze regio wordt opgenomen binnen het Huis van het Kind Voorkempen.
      Overwegende dat het fysiek loket kinderopvang Voorkempen bereikbaar is sinds 1 januari 2020 (in samenwerking met Leren@Vaart) – dat het digitaal loket kinderopvang actief is sinds september 2020 (in samenwerking met Tactics).
      Gelet op zijn beslissingen van 20 februari 2020 waarbij de initiële samenwerkingsovereenkomsten wat betreft tewerkstelling coördinator en financieel beheer met Leren@Vaart vzw, gevestigd te 3018 Wijgmaal, Remylaan 4B, werden goedgekeurd.
      Overwegende dat de gemeenten Malle, Ranst en Wommelgem sinds 1 januari 2022 zijn toegetreden tot het Lokaal Loket Kinderopvang Voorkempen.
      Overwegende dat het derhalve noodzakelijk is dat de initiële samenwerkingsovereenkomst wat betreft tewerkstelling coördinator en financieel beheer met Leren@Vaart vzw wordt aangepast.
      Gelet op de voorliggende samenwerkingsovereenkomst met Leren@Vaart vzw (Ferm).
      Overwegende dat het Huis van het Kind Voorkempen een feitelijke vereniging is en dus geen samenwerkingsovereenkomsten kan afsluiten.
      Overwegende dat OCMW Zandhoven bij het afsluiten van de overeenkomst vertegenwoordigd moet zijn;- dat het derhalve noodzakelijk is twee personen aan te stellen die bij de ondertekening van bedoelde overeenkomst OCMW Zandhoven zullen vertegenwoordigen en gerechtigd zijn dit contract rechtsgeldig te ondertekenen.
      Overwegende dat met de inhoud van deze overeenkomst akkoord gegaan kan worden.
      Overwegende dat de werking van het Lokaal Loket Kinderopvang grotendeels wordt gefinancierd via Vlaamse subsidies (15.238,17 euro per jaar voor de gemeenten Brecht, Schilde, Wijnegem, Zandhoven en Zoersel), waaraan vanaf 2022 ook de subsidies van de gemeenten Malle, Ranst en Wommelgem worden toegevoegd (8.099,61 euro per jaar).
      Overwegende dat alle deelnemende besturen vanaf 2022 een bijdrage betalen van 1.211,00 euro per jaar.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

      Artikel 1.
      Zijn goedkeuring te geven aan navolgend hernieuwde samenwerkingsovereenkomst, samen met de andere lokale besturen (Brecht, Malle, Ranst, Schilde, Wijnegem, Wommelgem, Zandhoven en Zoersel) en Leren@vaart vzw, Remylaan 4B, 3018 Wijgmaal wat betreft tewerkstelling coördinator en financieel beheer.

      SAMENWERKINGSOVEREENKOMST MET LEREN@VAART Lokaal Loket Kinderopvang

       Tussen de ondergetekenden,

        • Voor het Lokaal Loket Kinderopvang Voorkempen:
          • Lokaal bestuur Brecht, vertegenwoordigd door burgemeester en algemeen directeur
          • Lokaal bestuur Malle, vertegenwoordigd door burgemeester en algemeen directeur
          • Lokaal bestuur Ranst, vertegenwoordigd door burgemeester en algemeen directeur
          • Lokaal bestuur Schilde, vertegenwoordigd door burgemeester en algemeen directeur
          • Lokaal bestuur Wijnegem, vertegenwoordigd door burgemeester en algemeen directeur
          • Lokaal bestuur Wommelgem, vertegenwoordigd door burgemeester en algemeen directeur
          • Lokaal bestuur Zandhoven, vertegenwoordigd door voorzitter OCMW-raad en algemeen directeur
          • Lokaal bestuur Zoersel, vertegenwoordigd door burgemeester en algemeen directeur
        • Voor Leren@vaart vzw, Remylaan 4B, 3018 Wijgmaal, vertegenwoordigd door Mia Houthuys, directeur. Dit is een vzw binnen Ferm waar de coördinator tewerkgesteld wordt.

      VOORWERP VAN DE OVEREENKOMST
      Het Lokaal Loket Kinderopvang is een samenwerkingsverband tussen de lokale besturen Brecht, Malle, Ranst Schilde, Wijnegem, Wommelgem, Zandhoven en Zoersel en andere partnerorganisaties. De erkenning, subsidies en middelen van het Lokaal Loket Kinderopvang zijn toegekend aan dit samenwerkingsverband.

        1. Het Lokaal Loket Kinderopvang Voorkempen stelt €22.500 per jaar ter beschikking aan Leren@vaart vzw (deel van Ferm) voor de tewerkstelling van een coördinator. Leren@Vaart treedt op als de formele werkgever.
        2. Het Lokaal loket kinderopvang Voorkempen stelt Leren@vaart vzw aan als ontvanger en beheerder van de subsidies die toegekend worden aan het Lokaal Loket Voorkempen.

      1. Tewerkstelling van de coördinator
      Opdracht van de coördinator

        • De coördinator ondersteunt het samenwerkingsverband om de doelstellingen van het Lokaal Loket Voorkempen te realiseren.
        • Leren@vaart garandeert als werkgever de continuïteit van deze coördinator.
        • De coördinator staat in voor de telefoonpermanentie en is beschikbaar voor contactmomenten op afspraak.
        • De coördinator begeleidt gezinnen in hun zoektocht naar kinderopvang. We bieden hierbij voorrang aan de gezinnen die via digitale ondersteuning niet geholpen zijn.
        • De coördinator houdt alle unieke opvangvragen bij in functie van de rapportering aan de subsidiërende instanties.

      Samenwerking met de werkgroep

        • De inhoudelijke aansturing gebeurt door de werkgroep van het Lokaal Loket Kinderopvang. De werkgroep zorgt voor een goede briefing en afstemming met de coördinator.
        • Alle leden van de werkgroep engageren zich dat de coördinator hen kan contacteren om informatie te geven of mee te denken rond thema’s die aan de orde zijn.
        • De coördinator en de werkgroep bewaken actief dat opdrachten/taken binnen het voorziene budget uitgevoerd kunnen worden.
        • De coördinator brengt op transparante wijze verslag uit van de eigen activiteiten aan de werkgroep.
        • De werkgroep voorziet jaarlijks een overleg met de coördinator over de samenwerking.

      Opvolging van het functioneren

        • Leren@vaart bewaakt het goed functioneren van de coördinator en waakt erover dat de coördinator in lijn werkt met de doelstellingen en afgesproken werkwijzen van het Lokaal Loket Voorkempen.
        • Indien de coördinator voor lange tijd afwezig is, stemt Leren@vaart af met de werkgroep hoe dit opgelost wordt; Leren@vaart is verantwoordelijk om continuïteit te garanderen.
        • Elementen van goed of minder goed functioneren zullen aan Leren@vaart worden gesignaleerd, meer de Provinciemanager van Ferm Kinderopvang, Tulsi Celie.

      Garantie van neutraliteit en transparantie

        • Alle vormen van communicatie door de coördinator (of wie de coördinator vervangt) worden expliciet in naam van het Lokaal Loket Voorkempen gevoerd.
        • Alle kentekenen of verwijzingen naar Ferm of verwante organisaties worden weggelaten in de communicatie.
        • De coördinator gebruikt uitsluitend het e-mailadres van het Lokaal Loket Voorkempen.
        • Inzet van andere personeelsleden van Ferm zal eerst afgestemd worden met de stuurgroep.

      Vergoeding van de onkosten voor de coördinator

        • Het Lokaal Loket Voorkempen voorziet een jaarlijkse bijdrage van €22.500 aan Leren@vaart. Hier tegenover staat telefoonpermanentie en een beschikbaarheid van 12 uur per week, flexibel in te zetten.
        • Deze bijdrage hangt samen met toegekende subsidies van Kind en Gezin. Bij wijziging van deze subsidies wordt deze bijdrage herzien door de stuurgroep.
        • Indien nodig kan de stuurgroep op projectbasis bijkomend budget voorzien. Hiervoor zal telkens een afzonderlijke overeenkomst opgemaakt worden.

      2. Financieel beheer
      Ontvangen en beheren van subsidies

        • Leren@vaart wordt door het Lokaal Loket Kinderopvang Voorkempen aangesteld als ontvanger van de subsidies.
        • De werkgroep van het Lokaal Loket Kinderopvang Voorkempen beslist hoe de subsidies worden ingezet.
        • De coördinator volgt deze subsidies op, bewaakt dat ze conform de voorschriften besteed worden en zorgt voor de verantwoording naar de subsidiërende instanties.

      Jaarlijkse begroting en financieel verslag

        • Leren@vaart houdt een afzonderlijke boekhouding bij en zorgt voor een overzichtelijk financieel verslag dat makkelijk op te volgen is door de stuurgroep.
        • De werkgroep stelt jaarlijks een begroting op. Deze wordt per kwartaal opgevolgd.
        • De coördinator legt jaarlijks een financieel verslag voor aan de stuurgroep.

      Duur en opzeg van de overeenkomst

        • Deze overeenkomst kan beëindigd worden door elk van beide partijen, mits het respecteren van een opzegtermijn van 3 maanden.
        • De opzegging gebeurt door een aangetekend schrijven.
        • De overeenkomst is gebonden aan de toegekende subsidies, indien het subsidiebedrag van een van de subsidiërende partners wijzigt, zal deze overeenkomst herzien worden.
        • Indien de afspraken van deze samenwerkingsovereenkomst niet nagekomen worden, zullen eerst nadrukkelijke pogingen tot bijsturing ingezet worden. Bij het uitblijven van resultaat kan deze overeenkomst beëindigd worden mits het respecteren van de opzegtermijn.
        • Als er 3 maand voor de einddatum geen opzegging gebeurt door één van beide partijen, wordt deze overeenkomst stilzwijgend verlengd voor de periode van 1 jaar.

      Artikel 2.

      Mevrouw Annick Smeets en mevrouw Paula Hendrickx, respectievelijk algemeen directeur en voorzitter OCMW-raad, worden gemachtigd deze samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen namens OCMW Zandhoven.
      Artikel 3.
      Het vast bureau wordt gelast met de verdere uitvoering van dit besluit.
      Artikel 4.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan KINA p.v., de dienst Mens & Welzijn, de dienst secretariaat en de dienst Financiën worden overgemaakt.

    • Lokaal Loket Kinderopvang: goedkeuren van het hernieuwde projectplan KINA pv

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hans Soetemans, Monique Suls, leden

      De OCMW-raad,
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
      Gelet op het decreet van 29 november 2013 houdende de organisatie van preventieve gezinsondersteuning, meer bepaald hoofdstuk 3 ‘Huizen van het Kind’.
      Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby’s en peuters.
      Gelet op het decreet van 20 april 2012 houdende de organisatie van kinderopvang van baby’s en peuters, meer bepaald hoofdstuk 4 ‘Lokaal Loket Kinderopvang’.
      Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2018 houdende toekenning van een subsidie aan het Lokaal Loket Kinderopvang.
      Overwegende dat de Lokale Loketten Kinderopvang neutrale informatie- en ondersteuningspunten zijn voor gezinnen met een vraag naar kinderopvang, in de vorm van een netwerk van actoren die relevant zijn voor kinderopvang;- dat ze informatie bundelen over beschikbare opvangplaatsen en de zoektocht naar een opvangplek eenvoudiger maken; bovendien zorgen ze ervoor dat bestaande kinderopvangplaatsen zo efficiënt mogelijk benut worden én kwetsbare gezinnen ondersteuning krijgen bij hun zoektocht naar kinderopvang.
      Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 22 juli 2019 houdende principiële goedkeuring tot uitbouw van het Lokaal Loket Kinderopvang op bovenlokaal niveau binnen de eerstelijnszone Voorkempen, wat resulteerde in een samenwerking met de gemeenten Brecht, Schilde, Wijnegem, Zandhoven en Zoersel.
      Overwegende dat de uitbouw van het intergemeentelijk Lokaal Loket Kinderopvang voor onze regio wordt opgenomen binnen het Huis van het Kind Voorkempen.
      Overwegende dat het fysiek loket kinderopvang Voorkempen bereikbaar is sinds 1 januari 2020 (in samenwerking met Leren@Vaart) – dat het digitaal loket kinderopvang actief is sinds september 2020 (in samenwerking met Tactics).
      Gelet op zijn beslissing van 21 november 2019 waarbij het initiële ‘projectplan Lokaal Loket Kinderopvang Voorkempen’ afgesloten met KINA p.v. houdende ondersteuning van 100 uren door een stafmedewerker van KINA p.v., werd goedgekeurd.
      Overwegende dat de gemeenten Malle, Ranst en Wommelgem sinds 1 januari 2022 zijn toegetreden tot het Lokaal Loket Kinderopvang Voorkempen.
      Overwegende dat de uren van het fysiek loket kinderopvang omwille van deze toetreding worden uitgebreid van 8 naar 12 uur per week.
      Overwegende dat de werking van het LLK wordt losgetrokken van de stuurgroep van het Huis van het Kind gezien er drie gemeenten buiten het werkingsgebied van het Huis van het Kind Voorkempen toetreden en wordt opgenomen in een aparte werkgroep, begeleid door KINA p.v., wat het afsluiten van een nieuw projectplan met KINA noodzakelijk maakt.
      Gelet op het projectplan ‘Lokaal Loket Kinderopvang Voorkempen’ dat wordt voorgelegd, houdende ondersteuning van 70 uren door een stafmedewerker van KINA p.v..
      Overwegende dat OCMW Zandhoven bij het afsluiten van het projectplan vertegenwoordigd moet zijn;- dat het derhalve noodzakelijk is twee personen aan te stellen die bij de ondertekening van bedoeld contract OCMW Zandhoven zullen vertegenwoordigen en gerechtigd zijn dit contract rechtsgeldig te ondertekenen.
      Overwegende dat met de inhoud van het projectplan akkoord gegaan kan worden.
      Overwegende dat de werking van het Lokaal Loket Kinderopvang grotendeels wordt gefinancierd via Vlaamse subsidies (15.238,17 euro per jaar voor de gemeenten Brecht, Schilde, Wijnegem, Zandhoven en Zoersel), waaraan vanaf 2022 ook de subsidies van de gemeenten Malle, Ranst en Wommelgem worden toegevoegd (8.099,61 euro per jaar).
      Overwegende dat alle deelnemende besturen vanaf 2022 een bijdrage betalen van 1.211,00 euro per jaar.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

      Artikel 1.
      Zijn goedkeuring te geven aan navolgend hernieuwd projectplan ‘Lokaal Loket Kinderopvang’ afgesloten tussen OCMW Zandhoven, samen met de andere lokale besturen (Brecht, Malle, Ranst, Schilde, Wijnegem, Wommelgem en Zoersel) en KINA p.v., gevestigd te 2390 Malle, Antwerpsesteenweg 503:

      PROJECTPLAN
      LOKAAL LOKET KINDEROPVANG VOORKEMPEN

      1. SITUERING KINA p.v.

      De welzijnsvereniging KINA p.v. is een OCMW-vereniging van 29 OCMW’s in het arrondissement Antwerpen met als doelstelling de ondersteuning van de OCMW-werking die de lokale capaciteit te boven gaat. Door samenwerking en bundeling van kennis en informatie, genereert KINA p.v. schaal- en synergievoordelen voor de aangesloten OCMW-leden. KINA p.v. speelt in op nieuwe ontwikkelingen, opdrachten en verplichtingen voor de lokale OCMW’s.
      De OCMW-leden kunnen beroep doen op de stafmedewerkers van KINA die op verschillende domeinen expertise hebben opgebouwd zoals o.a. in het lokaal sociaal beleid, kwaliteitszorg, sociale tewerkstelling, informatieveiligheid, … Deze ondersteuning wordt telkens vormgegeven in een concreet en duidelijk afgebakend project, waarbij een aparte overeenkomst tussen KINA p.v. en het lokaal bestuur wordt afgesloten in de vorm van een projectplan, zoals hier voorligt.

      2. INLEIDING EN ACHTERGROND
      De uitbouw van een Lokaal Loket Kinderopvang werd opgenomen in het decreet van 20 april 2012 houdende de organisatie van kinderopvang van baby’s en peuters. De Lokale Loketten kinderopvang zijn neutrale informatie- en ondersteuningspunten voor gezinnen met een vraag naar kinderopvang, in de vorm van een netwerk van actoren die relevant zijn voor kinderopvang. Ze bundelen informatie over beschikbare opvangplaatsen en maken de zoektocht naar een opvangplek eenvoudiger. Bovendien zorgen ze ervoor dat bestaande kinderopvangplaatsen zo efficiënt mogelijk benut worden én kwetsbare gezinnen ondersteuning krijgen bij hun zoektocht naar kinderopvang. Naargelang de lokale noden kan de invulling van het lokaal loket uiteraard sterk verschillen. Het lokaal loket kan er zijn zowel voor opvang van baby’s en peuters als voor buitenschoolse opvang, al beperkt de decretale regeling zich momenteel tot de opvang van baby’s en peuters. Een Lokaal Loket Kinderopvang heeft de volgende opdrachten:
      de registratie van de vragen naar kinderopvang en van de voorkeur van gezinnen voor kinderopvangplaatsen coördineren, zodat een gezin maar één vraag hoeft te stellen over beschikbare opvangplaatsen;
      gezinnen binnen een redelijke termijn informeren over beschikbare kinderopvangplaatsen en hen zo nodig in contact brengen met de kinderopvanglocaties, met aandacht voor maatschappelijk kwetsbare gezinnen;
      samenwerken met alle kinderopvanglocaties binnen het werkingsgebied, met instanties die werken met gezinnen die kinderopvangvragen kunnen hebben, en met andere lokale loketten kinderopvang in functie van de opdrachten;
      het lokaal bestuur of de lokale besturen, de organisatoren van kinderopvang en Kind en Gezin informeren over de vragen naar kinderopvangplaatsen.
      Het Lokaal Loket Kinderopvang krijgt gestalte doordat binnen het Lokaal Overleg Kinderopvang, dit is de gemeentelijke adviesraad inzake kinderopvang, ter uitvoering van artikel 6, § 3, van het decreet van 30 april 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Kind en Gezin, een initiatiefnemer wordt aangewezen of een structuur wordt gecreëerd om het Lokaal Loket Kinderopvang te organiseren. Elke lokale actor die relevant is voor kinderopvang, kan de organisatie op zich nemen. Als er geen initiatiefnemer wordt aangewezen of als er geen structuur wordt gecreëerd en een operationeel werkend Lokaal Loket Kinderopvang ontbreekt, neemt het lokaal bestuur de organisatie ervan op zich.

      3. DOELSTELLINGEN
      Deze samenwerking heeft tot doel dat KINA p.v. ondersteuning biedt bij de ontwikkeling en opstart van een intergemeentelijk Lokaal Loket Kinderopvang (Brecht, Malle, Schilde, Ranst, Zandhoven, Zoersel, Wijnegem, Wommelgem). De stafmedewerker van KINA p.v. zal onder meer volgende taken opnemen, waarbij het lokaal bestuur de prioriteiten en tijdsinvestering bewaakt:
      3.1 ALGEMENE COÖRDINATIE EN ONDERSTEUNING
      De stafmedewerker van KINA p.v. zal trachten de afstemming tussen de verschillende partners te stroomlijnen en erop toezien dat alle partners steeds op de hoogte zijn van de stappen die ondernomen worden binnen het lokaal loket kinderopvang. Daarbij zal de stafmedewerker ondersteuning bieden bij de algemene coördinatie en ondersteuning. Concreet kunnen volgende taken opgenomen worden:

        • Voorbereiden, voorzitten en verslaggeving van de overlegmomenten
        • Opvolging van regelgeving
        • Opvolging van de geformuleerde doelstellingen en acties

      Uitvoeren van opdrachten en acties geformuleerd door de werkgroep
      3.2 AANSPREEKPUNT VOOR HET FYSIEK EN HET DIGITAAL LOKET KINDEROPVANG
      De stafmedewerker van KINA p.v. is het aanspreekpunt voor het digitaal loket kinderopvang (beheerd door Tactics) en het fysiek loket kinderopvang (beheerd door Leren@Vaart) en werkt intensief samen met deze partners.
      3.3 OPVOLGING SUBSIDIES EN FINANCIËN
      De stafmedewerker van KINA p.v. zal in samenwerking met Leren@Vaart (penhouder van het lokaal loket kinderopvang) de subsidies en financiën van het lokaal loket kinderopvang opvolgen.

      4. METHODOLOGIE
      Inzet van de expertise van de stafmedewerker lokaal sociaal beleid van KINA p.v.:
      De stafmedewerker voert de opdrachten uit die door de lokale besturen geformuleerd worden.
      Regelmatig overleg met de medewerkers van de gemeente of OCMW teneinde bijkomende gegevens te verzamelen. De stafmedewerker kan aansluiten bij bestaande overlegorganen.
      De stafmedewerker van KINA p.v. tracht via proces- en termijnbewaking de vooropgestelde doelstellingen samen met het bestuur te realiseren. De eindverantwoordelijkheid voor de planning blijft steeds bij het lokale bestuur.
      Er wordt zoveel mogelijk vertrokken vanuit informatie aangereikt van medewerkers van de gemeente/OCMW en andere stakeholders betrokken bij dit traject: bestaande nota’s, verslagen van vergaderingen, eerdere evaluaties en actieplannen, …
      De activiteiten van de stafmedewerker worden op regelmatige basis teruggekoppeld aan het lokaal bestuur.

      5. BEHEERSASPECTEN
      5.1. TIJD
      Dit contract wordt afgesloten voor een uurpakket van 70 uur waarin de stafmedewerker Lokaal Sociaal Beleid van KINA p.v. prestaties levert voor het lokaal loket kinderopvang. De stafmedewerker werkt aan de uitvoering van de hierboven omschreven doelstellingen tot op het moment van het verstrijken van het uurpakket. De stafmedewerker plant dit urenpakket binnen de eigen planning en tracht hierbij zo veel als mogelijk rekening te houden met de tijdsplanning van het lokaal bestuur. Deze projectovereenkomst start op 01/01/2022. Bij het verstrijken van het urenpakket kan opnieuw bekeken worden of er een nieuw ondersteuningspakket wordt aangevraagd.
      Deze overeenkomst wordt afgesloten voor een periode van één jaar, hierna werkjaar genoemd, waarbij de stafmedewerker van KINA p.v. gedurende 70 uur prestaties levert voor het lokaal loket kinderopvang. Het werkjaar gaat in vanaf 01/01/2022 en wordt bij stilzwijgen automatisch verlengd voor eenzelfde termijn. Ten laatste drie maanden voorafgaand aan het verstrijken van deze termijn, stelt een partij die het project wil stopzetten de andere partij hiervan schriftelijk in kennis.
      De effectieve tijdsinvestering in het project is sterk afhankelijk van:
      de doelstellingen (mate waarin het lokaal bestuur de uitwerking van het project beoogt);
      de intensiteit (mate waarin het lokaal bestuur eerder coaching dan wel een concrete uitwerking verwacht);
      de aanvangssituatie.
      Het lokaal bestuur geeft zelf aan op welke gebieden bijkomende tijdsinvestering wordt verwacht.
      De taken en doelstellingen die in dit projectplan beschreven staan, zijn richtinggevend en dienen steeds bekeken te worden in het kader van het aantal begeleidingsuren waarop het lokaal bestuur beroep doet. KINA p.v., noch de ingezette stafmedewerker, nemen hierin de verantwoordelijkheid van het lokaal bestuur over m.b.t. het bereiken van de vooropgestelde doelstellingen en verplichtingen. De dienstverlening van KINA p.v. is ondersteunend en afhankelijk van de medewerking en beschikbare informatie verkregen van het OCMW en/of de gemeente.
      Afwezigheid van de door KINA p.v. aangeduide stafmedewerker schorst deze overeenkomst enkel indien na grondige navraag blijkt dat de andere medewerkers van KINA p.v. gespecialiseerd in lokaal sociaal beleid geen ruimte hebben in hun agenda (lopende projecten bij OCMW-leden en KINA p.v.) om de taken van de afwezige stafmedewerker over te nemen voor dit projectplan. Desgevallend wordt een tariefvermindering toegepast volgens de modaliteiten vermeld in het schrijven van KINA p.v. aan de OCMW’s op 02/03/2020. Het lokaal bestuur kan nooit aanspraak maken op het betalen van penaliteiten of schadevergoedingen.
      5.2. INFORMATIE
      Verzamelen van de benodigde informatie:
      bestaande documenten, verslagen en beleidsdocumenten;
      mondelinge toelichting en aanvullingen door gemeentelijke administratie en beleid;
      verslagen van overlegmomenten in het kader van kinderopvang
      kwantitatieve gegevens;
      mate en het gemak waarmee de stafmedewerker de nodige informatie krijgt aangereikt of daarentegen zelf de informatieverzameling dient uit te voeren, zal een grote invloed hebben op de tijdsbesteding.
      Verstrekken van informatie moet gebeuren aan de volgende personen:
      medewerkers gemeenten en OCMW
      leidinggevenden van kinderopvanginitiatieven
      5.3. ORGANISATIE
      De stafmedewerker zal de taken ter plaatse op het lokaal bestuur, bij één van de partners van het samenwerkingsverband of op het administratief centrum van Malle uitvoeren, naar gelang de wens van de besturen. KINA p.v., als juridisch werkgever, coördineert de afspraken in verband met de infrastructuur, de werkplaatsen, de tewerkstellingsvoorwaarden en de dienstverleningsmodaliteiten van de stafmedewerker, met dien verstande dat het lokaal bestuur ter plaatse kosteloos de nodige infrastructuur beschikbaar stelt voor de stafmedewerker. Het lokaal bestuur kan toestemming geven aan de stafmedewerker om de uren voor het bestuur elders te presteren.
      5.3.1. MIDDELEN
      De stafmedewerker krijgt binnen het lokaal bestuur tijdens zijn/haar aanwezigheid een bureel ter beschikking. KINA p.v. zorgt voor een draagbare PC. De materiële middelen (vb. print- en kopieermogelijkheid, papier, postzegels, klassement, documentatie, bureaumateriaal) worden kosteloos door het lokaal bestuur ter beschikking gesteld. De stafmedewerker moet voor raadpleging en opzoekingswerk permanent gebruik kunnen maken van een internetverbinding.
      De stafmedewerker moet gebruik kunnen maken van alle informatie die nodig is voor de uitoefening van de functie. In geval specifieke software noodzakelijk is (bv. voor statistische analyse) stelt het lokaal bestuur deze ter beschikking.
      5.3.2. PERSONEEL
      In het kader van dit project wordt een stafmedewerker Lokaal Sociaal Beleid van KINA p.v. ingezet. Afhankelijk van de aard van de opdracht en de specialiteit van de KINA-medewerker kunnen sommige opdrachten door een collega worden uitgevoerd. In samenspraak met de lokale verantwoordelijke kan beroep gedaan worden op een lokale secretariaatsmedewerker voor administratieve ondersteuning.
      5.3.3. VERZEKERING
      De taken die de stafmedewerkers uitoefenen op de verschillende lokale besturen zijn verzekerd door de polis Burgerlijke Aansprakelijkheid van KINA p.v. Dit wil zeggen dat de individuele lokale besturen niets meer hoeven door te geven van activiteiten die ter plaatse worden uitgevoerd door de KINA-stafmedewerkers. Op deze polis is er wel één uitzondering, namelijk dat de schade berokkend aan goederen van het plaatselijk bestuur die aan medewerkers worden toevertrouwd niet verzekerd is.
      5.4. KWALITEIT
      De ondersteuning van een KINA-stafmedewerker moet het volgende bewerkstelligen:
      De ondersteuning moet bijdragen tot de realisatie van een Lokaal Loket Kinderopvang.
      De deskundige inzet van de stafmedewerker van KINA p.v. moet leiden tot een kwalitatieve invulling van de taken en opdrachten om de vooropgestelde doelstellingen te behalen.
      Dagelijks wordt er schriftelijk bijgehouden wat er die dag gepresteerd is.
      5.5. DEONTOLOGISCHE ASPECTEN
      Van de plaatselijke besturen wordt de volle medewerking gevraagd, zodat onze KINA-stafmedewerkers in alle neutraliteit en objectiviteit hun job kunnen uitoefenen en zich bijgevolg niet kunnen inlaten met interne aangelegenheden en problematieken.
      Indien er op het plaatselijk bestuur verschillende medewerkers van KINA p.v. in verschillende projecten werkzaam zijn:
      gebeurt de communicatie per project rechtstreeks met de betrokken stafmedewerker;
      gebeurt communicatie over mogelijke problemen en organisatorische vragen bij KINA p.v. -aangelegenheden in het algemeen rechtstreeks met KINA p.v. zelf, d.w.z. de adjunct-directeur en directeur.
      Vragen i.v.m. de uurregeling, de projectovereenkomsten en het aantal uren worden ook gesteld aan KINA p.v. en niet aan de stafmedewerker zelf.
      5.6. PRESTATIES
      De financiering van het project gebeurt op basis van een uurtarief voor een pakket van 70 uur. De uren die de stafmedewerker presteert op het plaatselijk bestuur worden verrekend via een uurtarief à rato van €60. Vanaf 01/01/2016 wordt dit tarief jaarlijks geïndexeerd door een vergelijking van het indexcijfer van januari 2015 met het indexcijfer van december van het betreffende jaar. De stafmedewerker vult deze uren in naargelang de noden en intensiteit van het project. Als richtlijn wordt er gestreefd naar een invulling van ongeveer een halve dag per week.
      De KINA-medewerker noteert zijn prestaties en de gedane tijdsinvestering per dag in een overzicht dat maandelijks aan het lokaal bestuur wordt bezorgd, zodat zij hieruit de vordering en tijdsinvestering kunnen afleiden. Eventuele opmerkingen worden binnen de week na ontvangst doorgegeven aan de dagelijks verantwoordelijke van KINA p.v. De uren dienen het volledige werk van de stafmedewerker(s) binnen deze opdracht te omvatten.
      5.7. OPVOLGING
      KINA neemt geenszins de eindverantwoordelijkheid over van de lokale besturen betreffende de realisatie van de in dit projectplan omschreven doelstellingen. De contactpersonen voor de uitvoering en opvolging van dit contract zijn voor:
      Lokaal bestuur Zandhoven: Sofie Pareit en Ellen De Vos
      Bij alle problemen die niet louter van inhoudelijke aard zijn (organisatorische, contractueel, personeel…) zal het lokaal bestuur rechtstreeks contact opnemen met de adjunct-directeur of de directeur van KINA p.v.
      5.8. VROEGTIJDIGE BEËINDIGING VAN DE OPDRACHT
      Indien de opdrachtgever na ondertekening van het contract de samenwerking wil stopzetten voordat de volledige uitvoering van het vastgelegde uurpakket gerealiseerd kon worden of buiten de in dit contract vastgestelde einddatum, is deze een vergoeding verschuldigd aan KINA p.v. ter compensatie van het gederfde inkomstenverlies.

        • Indien gewerkt wordt met een contractueel vastgelegd uurpakket:
          De opdrachtgever is een vergoeding verschuldigd van 75 % van het vastgelegde uurtarief voor elke nog niet-gepresteerde uur binnen het contractueel vastgelegde uurpakket. Voor de reeds gepresteerde uren betaalt de opdrachtgever uiteraard het volledige contractueel vastgelegde uurtarief.
        • Indien gewerkt wordt met een jaarlijks forfaitbedrag:
          De opdrachtgever is een vergoeding verschuldigd van 6,25 % van het jaarlijkse forfaitbedrag voor elke maand waarvoor de prestaties niet konden uitgevoerd worden door de stopzetting van de samenwerking door de opdrachtgever. (6,25% = 1/12e van het jaarbedrag aan 75 %)

      Artikel 2.

      Mevrouw Annick Smeets en mevrouw Paula Hendrickx, respectievelijk algemeen directeur en voorzitter OCMW-raad, worden gemachtigd dit projectplan te ondertekenen namens OCMW Zandhoven.
      Artikel 3.
      Het vast bureau wordt gelast met de verdere uitvoering van dit besluit.
      Artikel 4.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan KINA p.v., aan de dienst Mens & Welzijn en aan de dienst Financiën worden overgemaakt.

  • Goedkeuren verslag

    • Verslag vorige zitting.

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hans Soetemans, Monique Suls, leden

      Gezien er tijdens de raadzitting van heden geen verdere opmerkingen worden gemaakt over de redactie van de notulen van de OCMW-raad van 27 januari 2022, en overeenkomstig art. 32 van het decreet Lokaal Bestuur, zijn de notulen van bedoelde zitting, goedgekeurd.

Namens 1 Raad voor maatschappelijk welzijn,

Annick Smeets
Algemeen directeur

Paula Henderickx
Voorzitter OCMW-raad