De OCMW-raad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en later wijzigingen, in het bijzonder artikel 302 tot 325;- dat aan gemeenten en openbare centra voor maatschappelijk welzijn de opdracht gegeven wordt om inwoners zoveel mogelijk bij het beleid te betrekken;- dat elke gemeente de nodige initiatieven kan opzetten om de participatie met de inwoners te bevorderen.
Overwegende dat voormelde participatie in een participatiereglement wordt uitgewerkt.
Gelet op het ontwerp van het participatiereglement dat wordt voorgelegd.
Overwegende dat met de inhoud van dit ontwerp akkoord kan gegaan worden.
Artikel 1.
Zijn goedkeuring te verlenen aan hiernavolgend participatiereglement:
Participatiereglement |
||
|
In Zandhoven voorziet het lokaal bestuur een aantal kanalen en mogelijkheden voor inspraak en burgerparticipatie. |
|
|
Artikel 1. Vragen of meldingen |
|
|
|
Inwoners kunnen bij de medewerkers van het lokaal bestuur terecht met allerlei vragen, opmerkingen en meldingen, dit kan
Hun vraag wordt behandeld conform de bepalingen van het decreet Lokaal Bestuur en de regelgeving inzake openbaarheid van bestuur en de GDPR. |
|
Artikel 2. Openbare onderzoeken |
|
|
|
Het lokaal bestuur organiseert op regelmatige tijdstippen openbare onderzoeken voor dossiers in verband met milieu, ruimtelijke ordening,.. hetzij in eigen opdracht, hetzij in opdracht van andere overheidsinstellingen. De inwoners worden op de hoogte gebracht via affiches, eventuele bewonersbrieven, een informatievergadering, website en de digitale nieuwsbrief. Meer info: www.zandhoven.be/wonen-en-verbouwen/bekendmakingen/ |
|
Artikel 3. Verzoekschriften |
|
|
|
Iedere burger heeft het recht verzoekschriften, door een of meer personen ondertekend, schriftelijk bij de organen van het lokaal bestuur in te dienen. Een verzoek is een vraag om iets te doen of te laten. Uit de tekst van het verzoekschrift moet de vraag duidelijk zijn. De organen van het lokaal bestuur zijn de raden ( gemeenteraad of OCMW-raad), het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de voorzitter van de raden, het bijzonder comité van de sociale dienst, de voorzitter van het bijzonder comité van de sociale dienst, de burgemeester, de algemeen directeur en elk ander orgaan van het lokaal bestuur dat als overheid optreedt. De verzoekschriften worden aan het orgaan van het lokaal bestuur gericht tot wiens bevoegdheid de inhoud van het verzoek behoort. Komt een verzoekschrift niet bij het juiste orgaan aan, dan bezorgt dit orgaan het verzoek aan de juiste bestemmeling. Verzoekschriften die een onderwerp betreffen dat niet tot de bevoegdheid van lokaal bestuur behoort, zijn onontvankelijk. Een schriftelijke vraag wordt niet als verzoekschrift beschouwd als:
Het orgaan of de voorzitter van het orgaan maakt deze beoordeling. Hij kan de indiener om een nieuw geformuleerd verzoekschrift vragen dat wel aan de ontvankelijkheidsvoorwaarden voldoet. Is het een verzoekschrift voor de raad, dan plaatst de voorzitter van de raad het verzoekschrift op de agenda van de eerstvolgende raad indien het minstens 14 dagen vóór de vergadering werd ontvangen. Wordt het verzoekschrift later ingediend, dan komt het op de agenda van de volgende vergadering. De raad kan de bij hem ingediende verzoekschriften naar het college van burgemeester en schepenen of vast bureau verwijzen met het verzoek om over de inhoud ervan uitleg te verstrekken. De verzoeker of, indien het verzoekschrift door meerdere personen ondertekend is, de eerste ondertekenaar van het verzoekschrift, kan worden gehoord door het betrokken orgaan van het lokaal bestuur. Het betrokken orgaan van het lokaal bestuur verstrekt, binnen drie maanden na de indiening van het verzoekschrift, een gemotiveerd antwoord aan de verzoeker of, indien het verzoekschrift door meer personen ondertekend is, aan de eerste ondertekenaar van het verzoekschrift. |
|
Artikel 4. Openbaarheid van bestuur |
|
|
|
Elk lokaal bestuur is verplicht haar inwoners en klanten zo goed mogelijk te informeren. Dat gebeurt op een actieve manier via de pers, publicaties, het internet, enz. Dit heet actieve openbaarheid van bestuur. Op de website van het lokaal bestuur zijn o.a. volgende zaken terug te vinden:
Een burger heeft het recht om aan het lokaal bestuur te vragen om inzage, uitleg of een afschrift van bestuursdocumenten te bezorgen. Dat is het principe van passieve openbaarheid. Het lokaal bestuur geeft toegang tot de documenten op vraag. Iedereen kan bestuursdocumenten opvragen: natuurlijke personen, rechtspersonen, feitelijke verenigingen of groeperingen, bedrijven, … De nationaliteit of de woonplaats van de aanvrager speelt geen rol. Ook overheden kunnen documenten bij andere overheden opvragen. De aanvraag moet betrekking hebben op bestaande documenten. Er kan dus niet gevraagd worden om:
Toekomstige documenten kunnen evenmin opgevraagd worden. Als het document niet af is of onvolledig is, moet het niet worden vrijgegeven. Meer info: www.zandhoven.be/bestuur-en-participatie/informatie-en-communicatie/openbaarheid-van-bestuur/ |
|
Artikel 5. Volksraadpleging |
|
|
|
De gemeenteraad kan op eigen initiatief of op verzoek van de inwoners van het lokaal bestuur beslissen om de inwoners te raadplegen. Voor de voorwaarden en organisatieregels van een volksraadpleging gelden de artikelen 305 tot en met 325 van het decreet Lokaal Bestuur en de daarbij horende uitvoeringsbesluiten. Als de inwoners het initiatief nemen, dan moet dit in Zandhoven gesteund worden door 20% van de stemgerechtigden. Meer info: www.vlaanderen.be/lokaal-bestuur/verkiezingen-democratie-en-participatie/volksraadplegingen |
|
Artikel 6. Adviesraden |
|
|
|
Om het lokaal bestuur te adviseren over het beleid, wordt er een beroep gedaan op diverse adviesraden. Een adviesraad bestaat meestal uit een vooraf afgebakende doelgroep en kent een eigen werking. Het lokaal bestuur vraagt hen regelmatig om een advies te formuleren over één of meerdere vraagstukken. Een overzicht van de adviesraden, alsook de samenstelling en de verslagen ervan, zijn terug te vinden op de website. Adviesraden zijn ook inspraakraden voor de burger. Hij wordt vertegenwoordigd door leden van verenigingen en organisaties die lid zijn van een adviesraad. In de meeste adviesraden zijn ook particulieren welkom, als ze een duidelijke link hebben met de betrokken doelgroep. Meer info: www.zandhoven.be/bestuur-en-participatie/adviesraden/ |
|
Artikel 7. Participatietrajecten, infomomenten en bewonersvergaderingen |
|
|
|
Om rekening te kunnen houden met de mening van de burger wil het lokaal bestuur bij grotere projecten participatietrajecten, infomomenten of bewonersvergaderingen uitwerken. Het bestuur houdt daarbij rekening met de aard van het project, het mogelijke resultaat en de impact ervan op de buurt en de hele gemeente. Samen met deze betrokken inwoners wil het bestuur tot een optimaal resultaat komen. |
|
Artikel 8. Klachten |
|
|
|
Lokaal bestuur Zandhoven vindt een goede dienstverlening cruciaal en keurde daarom op 23 mei 2013 het klachtenreglement goed. De medewerkers stellen alles in het werk om iedereen snel en correct verder te helpen. De klachtenprocedure is een waardevolle bron van informatie over de zwakke en sterke punten in de gemeentelijke dienstverlening waaruit de nodige lessen kunnen getrokken worden. Elke burger heeft het recht om een klacht in te dienen. Een klacht kan op eender welke wijze worden ingediend:
Meer info: www.zandhoven.be/bestuur-en-participatie/informatie-en-communicatie/klachten/ |
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Secretariaat en de dienst Communicatie bezorgd worden.