Terug
Gepubliceerd op 29/04/2024

Notulen  gemeenteraad

do 28/03/2024 - 20:00 Raadzaal Gemeentehuis - Liersebaan 12 te 2240 Zandhoven
Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter gemeenteraad
Luc Van Hove, burgemeester
Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
Leen Boeckmans, algemeen directeur waarnemend
Verontschuldigd: Steven Van Staeyen, tweede schepen
Annick Smeets, algemeen directeur
Afwezig: Joris Geens, eerste schepen

De voorzitter opent de vergadering om 20 uur; er is 1 verontschuldiging nl. schepen Van Staeyen S.

  • Openbaar

    • Goedkeuren van de princiepsbeslissing m.b.t. de heraanleg van de Dorpsstraat in Pulle

      Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter gemeenteraad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Leen Boeckmans, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Steven Van Staeyen, tweede schepen
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Afwezig: Joris Geens, eerste schepen
      Feiten en overwegingen

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

      Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

      Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

      Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, in het bijzonder artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 143.000,00 euro niet).

      Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

      Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 90, 1°.

      Gelet op de slechte staat van de voetpaden in de Dorpsstraat in Pulle tussen de Boudewijnlaan en de Torenstraat.

      Overwegende dat de voetpaden in de Dorpsstraat momenteel door de eigen gemeentediensten worden heraangelegd vanaf de Boudewijnlaan tot aan de Kloosterstraat.

      Overwegende dat het gemeentebestuur voor het resterende deel tussen de Kloosterstraat en de Torenstraat en nieuwe inrichting wenst omdat de huidige voetpaden te smal en daardoor onveilig zijn.

      Overwegende dat het nodig is een opdracht te gunnen met als voorwerp: “Heraanleg Dorpsstraat in Pulle”.

      Overwegende dat het budget voor deze opdracht voorzien zal worden bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.

      Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad tussenkomsten van:
      - dhr. Vertruyen O., die het volgende verklaart: "Als men daar werken uitvoert best de nodige signalisatie zetten. De afgelopen week zijn er werken geweest aan beide kanten van de baan en was onvoldoende signalisatie voorzien. Dat was een gevaarlijke situatie."
      - dhr. Vanslambrouck J., die het volgende verklaart: "Algemene opmerking bij de eerste vier agendapunten. Daarin wordt telkens aangegeven dat de budgettaire impact van de beslissingen zal worden opgenomen in de eerste aanpassing van het meerjarenplan. We zijn pas drie maand ver in het nieuwe jaar en de aanpassing meerjarenplan 2024 werd in december behandeld. Ik betreur het dat er in de aanpassing van december geen raming werd opgenomen voor deze projecten."
      Nadat schepen Willems R. geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Leen Boeckmans
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      Principieel akkoord te gaan met de overheidsopdracht voor werken met als voorwerp ‘Heraanleg Dorpsstraat in Pulle’.

      Artikel 2.
      Het budget voor deze opdracht zal worden voorzien bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.

      Artikel 3.
      Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met uitvoering van dit besluit. Opdracht wordt gegeven om een externe ontwerper aan te stellen bij de aanvang van deze procedure, en dit volgens de bestaande raamovereenkomst.

      Artikel 4.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Financiën en de technische dienst worden overgemaakt.

    • Goedkeuren van de princiepsbeslissing m.b.t. de aanleg van het fietspad in de Hallebaan in Zandhoven

      Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter gemeenteraad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Leen Boeckmans, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Steven Van Staeyen, tweede schepen
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Afwezig: Joris Geens, eerste schepen
      Feiten en overwegingen

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

      Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

      Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

      Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, in het bijzonder artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 143.000,00 euro niet).

      Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

      Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 90, 1°.

      Overwegende dat de fietspaden in de Hallebaan aanliggend zijn en op sommige plaatsen gevaarlijk zijn geworden door opstuwende wortels van de bomen.

      Overwegende dat het fietspad langs de Hallebaan gelegen is op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF) van de provincie Antwerpen;- dat de provincie subsidiemogelijkheden voorziet voor de (her)aanleg van fietspaden gelegen op het BFF.

      Overwegende dat het noodzakelijk is om een overheidsopdracht voor werken te gunnen met als voorwerp: “Aanleg fietspad Hallebaan”.

      Overwegende dat het budget voor deze opdracht voorzien zal worden bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.

      Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad tussenkomsten van:
      - dhr. Belmans W., die het volgende verklaart: "OK, maar zijn er ideeën om breedte en veiligheid van het fietspad aan te passen? Verbreding door onteigening?"
      - mevr. Lambrechts M., die het volgende verklaart: "Wordt er rekening gehouden met de voetgangers? Er is momenteel geen fietspad en dat is een gevaarlijke situatie want er komen fietsers van beide kanten en met de nieuwe speedpedelecs is de situatie nog gevaarlijker. Het is toch de moeite om te overwegen om daar een voetpad(je) te maken. Worden de Japanse kerselaars gerooid?"
      Nadat de burgemeester en schepen Willems R. geantwoord hebben op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Leen Boeckmans
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      Principieel akkoord te gaan met de overheidsopdracht voor werken met als voorwerp ‘Aanleg fietspad Hallebaan’.

      Artikel 2.
      Het budget voor deze opdracht zal worden voorzien bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
      Voor de aanleg van dit fietspad zal een subsidiedossier worden ingediend via het Fietsfonds van de Provincie Antwerpen.

      Artikel 3.
      Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met uitvoering van dit besluit. Opdracht wordt gegeven om een externe ontwerper aan te stellen bij de aanvang van deze procedure, en dit volgens de bestaande raamovereenkomst.

      Artikel 4.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Financiën en de technische dienst worden overgemaakt.

    • Goedkeuren van de princiepsbeslissing m.b.t. de herinrichting Boudewijnlaan en de inrichting hoppinpunt in Pulle

      Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter gemeenteraad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Leen Boeckmans, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Steven Van Staeyen, tweede schepen
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Afwezig: Joris Geens, eerste schepen
      Feiten en overwegingen

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

      Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

      Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

      Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, in het bijzonder artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 143.000,00 euro niet).

      Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

      Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 90, 1°.

      Gelet op de masterplannen die zijn opgemaakt voor de verschillende deelgemeenten van Zandhoven en meer specifiek voor de deelgemeente Pulle;- dat uit het masterplan voor Pulle is gebleken dat de inrichting van de Boudewijnlaan met bijhorende bushaltes voor verbetering vatbaar is.

      Gelet op het decreet van 26 april 2019 betreffende de basisbereikbaarheid, in het bijzonder artikelen 29 en 41, betreffende de subsidiëring, aanleg en uitrustingsniveau van vervoersknooppunten, en latere wijzigingen.

      Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 11 september 2020 betreffende de mobipunten en bepaling van de nadere regels betreffende de financiering en de samenwerking voor het mobiliteitsbeleid.

      Overwegende dat de hoppinpunten (mobipunten) in Vlaanderen momenteel worden uitgerold;- dat een hoppinpunt verschillende vervoersoplossingen bundelt en reizigers helpt om zich zo efficiënt mogelijk te verplaatsen naar hun bestemming.

      Overwegende dat de uitrol van een nieuw hoppinpunt samen kan worden opgenomen met de opdracht voor de herinrichting van de Boudewijnlaan en bushaltes in Pulle.

      Overwegende dat het noodzakelijk is om hiervoor een opdracht te gunnen met als voorwerp: “Herinrichting Boudewijnlaan en inrichting hoppinpunt Pulle”.

      Overwegende dat het budget voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0200-00/222007/BESTUUR/CBS/0/IP-22 (actie 3.2.1), en bijkomend voorzien zal worden bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.

      Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad tussenkomsten van:
      - dhr. Vertruyen O., die het volgende verklaart: "Misschien meenemen in het ontwerp dat de bomen verder van de rijweg komen te staan."
      - dhr. Belmans W., die het volgende verklaart: "Wat zijn de concrete plannen met de straat? Hoppinpunt: ik wil nogmaals vragen om ook een openbaar toilet te voorzien."

      - mevr. Suls M., die het volgende verklaart: "Voor de aanleg van de fietsenstalling in Pulderbos moest een architect aangesteld worden omwille van de beschermde kern van het Dorp. Geldt dat ook voor dit Hoppin punt? Zoja, wordt dit dan ineens meegenomen in het ontwerp?"
      Nadat de burgemeester en schepen Willems R. geantwoord hebben op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Leen Boeckmans
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      Principieel akkoord te gaan met de overheidsopdracht voor werken met als voorwerp ‘Herinrichting Boudewijnlaan en inrichting hoppinpunt Pulle’.

      Artikel 2.
      Het budget voor deze opdracht wordt voorzien in het investeringsbudget van 2024, op 0200-00/222007/BESTUUR/CBS/0/IP-22 (actie 3.2.1), en zal bijkomend voorzien worden bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
      Voor de aanleg van het hoppinpunt en de fietspaden langs de Boudewijnlaan zal een maximale subsidie worden aangevraagd.

      Artikel 3.
      Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met uitvoering van dit besluit. Opdracht wordt gegeven om een externe ontwerper aan te stellen bij de aanvang van deze procedure, en dit volgens de bestaande raamovereenkomst.

      Artikel 4.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Financiën en technische dienst worden overgemaakt.

    • Goedkeuren van de princiepsbeslissing m.b.t. de wegenis- en rioleringswerken in Mastendreef, Elzendreef, Acaciadreef, Heidedreef, Lindendreef, Berkendreef, Dennenlaan, Vroegeinde, Menkhoeve, Sparrendreef in Pulle: Project nr. K_23_030 en het goedkeuren van de samenwerkingsovereenkomst met Pidpa

      Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter gemeenteraad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Joris Geens, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Leen Boeckmans, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Steven Van Staeyen, tweede schepen
      Annick Smeets, algemeen directeur

      Tijdens de bespreking van het volgend punt van de dagorde, maar alvorens tot stemming wordt overgegaan, betreedt schepen Joris Geens de raadstafel.

      Feiten en overwegingen

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

      Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

      Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

      Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen, inzake overheidsopdrachten, in het bijzonder artikel 36.

      Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

      Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

      Overwegende dat in Zandhoven nog een aantal InwonersEquivalenten (IE) dienen aan te sluiten op de riolering om de doelstellingen uit de SGBP3 (StroomGebiedBeheerPlannen) te behalen.

      Overwegende dat hiervoor Mastendreef, Elzendreef, Acaciadreef, Heidedreef, Lindendreef, Berkendreef, Dennenlaan, Vroegeinde, Menkhoeve en Sparrendreef in Pulle werden geselecteerd wegens het ontbreken van een gescheiden rioleringsstelsel in deze straten wat tot overlast leidt.

      Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 26 februari 2024 en de daarin opgenomen motivering waarbij het ontwerpbestek voor de overheidsopdracht voor diensten tot het aanstellen van een studiebureau werd goedgekeurd voor het project K-23-030 “Wegenis- en rioleringswerken in Mastendreef, Elzendreef, Acaciadreef, Heidedreef, Lindendreef, Berkendreef, Dennenlaan, Vroegeinde, Menkhoeve, Sparrendreef”.

      Overwegende dat de gemeente Zandhoven wil samenwerken met Pidpa om een oplossing te bieden aan de overlast in voormelde straten en om de doelstellingen uit de SGBP3 (StroomGebiedBeheerPlannen) te behalen.

      Overwegende dat het hierom nodig is om een overheidsopdracht te gunnen met als voorwerp: “Wegenis- en rioleringswerken in Mastendreef, Elzendreef, Acaciadreef, Heidedreef, Lindendreef, Berkendreef, Dennenlaan, Vroegeinde, Menkhoeve, Sparrendreef”.

      Overwegende dat het de voorkeur geniet om de werken en de opdracht in het algemeen belang samen te voegen;- dat de intercommunale Pidpa, gelet op de raming der werken, wordt aangeduid om in gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van de opdracht als aanbestedende overheid op te treden.

      Overwegende dat de gemeente Zandhoven optreedt als medefinancierder in de studie en de uitvoering van de opdracht.

      Overwegende dat het daarom noodzakelijk is hiervoor een “samenwerkingsovereenkomst” af te sluiten.

      Gelet op het ontwerp van “Samenwerkingsovereenkomst Project K-23-030
      Zandhoven: Weg- en rioleringswerken in Mastendreef, Elzendreef, Acaciadreef, Heidedreef, Lindendreef, Berkendreef, Dennenlaan, Vroegeinde, Menkhoeve, Sparrendreef” dat wordt voorgelegd.

      Overwegende dat de gemeente Zandhoven bij het afsluiten van de samenwerkingsovereenkomst moet vertegenwoordigd worden;- dat het derhalve noodzakelijk is twee personen aan te stellen die bij de ondertekening van bedoelde overeenkomst de gemeente Zandhoven zullen vertegenwoordigen en gerechtigd zullen zijn de overeenkomst rechtsgeldig te ondertekenen.

      Overwegende dat de initiële raming ten laste van de gemeente Zandhoven van deze opdracht bij benadering 600.000 euro incl. btw bedraagt en verder gespecifieerd zal moeten worden in een bijzonder bestek.

      Overwegende dat Pidpa voor dit project subsidies zal aanvragen bij de Vlaamse MilieuMaatschappij (VMM).

      Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien zal worden in de toekomstige meerjarenplanning.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Leen Boeckmans
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      Principieel akkoord te gaan met de overheidsopdracht voor werken met als onderwerp “Wegenis- en rioleringswerken in Mastendreef, Elzendreef, Acaciadreef, Heidedreef, Lindendreef, Berkendreef, Dennenlaan, Vroegeinde, Menkhoeve en Sparrendreef” voor een bedrag indicatief geraamd op 600.000,00 euro incl. btw ten laste van de gemeente Zandhoven.

      Artikel 2.
      Zijn goedkeuring te verlenen aan navolgende samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Zandhoven en intercommunale Pidpa inzake de wegenis- en rioleringswerken in Mastendreef, Elzendreef, Acaciadreef, Heidedreef, Lindendreef, Berkendreef, Dennenlaan, Vroegeinde, Menkhoeve en Sparrendreef:

      SAMENWERKINGSOVEREENKOMST
      Project K-23-030
      Gemeente: Weg- en rioleringswerken in Mastendreef, Elzendreef, Acadiadreef, Heidedreef, Lindendreef, Berkendreef, Dennenlaan, Vroegeinde, Menkhoeve, Sparrendreef te Zandhoven

          

      Tussen:           

       

       

       

      De gemeente Zandhoven, met zetel ten gemeentehuize, Liersebaan 12 te 2240 Zandhoven, vertegenwoordigd door de gemeenteraad, voor wie hier tekenen:

      -          Paula Henderickx, voorzitter van de gemeenteraad

      -          Leen Boeckmans, algemeen directeur waarnemend

       

      hierna genoemd "gemeente"

       

      en

          

       

       

       

      Pidpa o.v. met maatschappelijke zetel te 2280 Grobbendonk, Vierselse baan 5

      met ondernemingsnummer BE0204908936

      hier vertegenwoordigd door de Raad van Bestuur voor wie optreedt

      -          Mieke Van den Brande, voorzitter, en 

      -          Eddy Troosters, directeur-generaal

       

       

      hierna genoemd "Pidpa".

       

      Aangezien het gemeentebestuur de volgende werken wenst uit te voeren :

      -      Verfraaiingswerken aan Dennenlaan

      Aangezien Pidpa tegelijk de volgende werken wenst uit te voeren:

      -      Aanleg van DWA-riolering om groene clusters aan te sluiten op het zuiveringsgebied

      -      De optimale afkoppeling van het hemelwater

      En dit in volgende straten: Mastendreef, Elzendreef, Acadiadreef, Heidedreef, Lindendreef, Berkendreef, Dennenlaan, Vroegeinde, Menkhoeve, Sparrendreef

      In derde betalersregeling.

       

      Voor onderhavig project wordt een projectfiche ( subsidieaanvraag) ingediend bij VMM.

      Het dossier werd door VMM dus nog niet opgedragen op een subsidieprogramma.

      Om het ontwerp van de riolering optimaal te integreren in het ontwerp, werd besloten dit project op te starten onder derde betalers regeling cf. 5.2.2.2 van het business plan HidroRio.

       

      Bij Pidpa is dit project gekend als K-23-030: Wegen- en rioleringswerken in Mastendreef, Elzendreef, Acadiadreef, Heidedreef, Lindendreef, Berkendreef, Dennenlaan, Vroegeinde, Menkhoeve, Sparrendreef te Zandhoven

      Aangezien partijen van oordeel zijn dat de werken en de opdracht in het algemeen belang dienen te worden samengevoegd.

       

      wordt overeengekomen wat volgt:

       

      Artikel 1: Opdrachtgevend bestuur

       

      De gemeente en Pidpa beslissen de hoger beschreven werken in het algemeen belang, samen te voegen en Pidpa aan te duiden om in gezamenlijke naam, bij de gunning en de uitvoering van de opdracht als opdrachtgevend bestuur op te treden.

       

      Alle partijen staan financieel in voor het deel van de opdracht dat ten hunnen laste is en zullen hiervoor tijdig alle nodige financiële middelen vrijmaken teneinde alle verplichtingen en engagementen genomen in het kader van deze overeenkomst te kunnen honoreren.

      Partijen zullen in dat opzicht nooit solidair moeten optreden.

       

      Om de lasten van de gemeente in derde betalingsregeling te beperken zal Pidpa voor dit project een subsidieaanvraag indienen bij VMM. Gemeente en Pidpa zijn akkoord om een ontwerper aan te stellen zonder voorafgaande toekenning van de subsidieregeling bij VMM.

       

      Artikel 2: Studie en ontwerp, vergunningen, onteigening en veiligheidscoördinatie

       

      §1. Alle partijen staan in voor de studie en de goedkeuring van het ontwerp voor het deel van de opdracht dat ten hunnen last is. Zij nemen tegenover het opdrachtgevend bestuur de volledige verantwoordelijkheid voor dit ontwerp, de administratieve en de technische bepalingen die zij ter zake in het bestek laten inlassen, en alle wijzigingen of bijwerken die tijdens de uitvoering van de opdracht noodzakelijk blijken en verband houden met de uitvoering van de werken ten hunnen laste. 

       

      §2. Elke partij staat in voor het verwerven van de vergunningen alsook voor de eventuele onteigeningen die nodig zijn voor de uitvoering van de werken ten haren laste. Desgevallend worden de vergunnings- aanvragen en de onteigeningsdossiers door het opdrachtgevend bestuur gebundeld.

       

      §3. Alle partijen zien er op toe dat de veiligheidscoördinator (ontwerp en verwezenlijking) zijn opdracht, verbonden met hun aandeel in de samengevoegde opdracht, te allen tijde volledig en adequaat vervult, dat hij betrokken wordt bij alle etappes van de werkzaamheden betreffende de uitwerking, wijzigingen en aanpassingen van het ontwerp van het bouwwerk en dat hij alle nodige informatie krijgt die nodig is voor de uitvoering van zijn opdrachten.

      De aangestelde ontwerper wordt hiertoe contractueel verplicht.

      Alle bouwheren nemen met betrekking tot de praktische uitvoering van deze verbintenissen ten aanzien van het opdrachtgevende bestuur de volledige verantwoordelijkheid op.

       

      Artikel 3: Grondverzet en het beheer van materiaalkringlopen

       

      §1. Pidpa zal, rekening houdend met de wetgeving overheidsopdrachten en de bepalingen van hoofdstuk X van het Vlarebo instaan voor het opstellen van een technisch verslag en de conformverklaring ervan door een erkende bodembeheerorganisatie.

      Het opdrachtgevende bestuur voegt het door een erkende bodembeheerorganisatie conform verklaarde Technisch verslag toe aan het aanbestedingsdossier

      §2. Alle kosten in verband met de in paragraaf 1 vernoemde deelopdrachten worden door alle partijen gedragen a rato van de raming der werken vóór aanbesteding van elk der respectievelijke delen.

      Dit betreft o.a. – niet-limitatief – volgende kosten:

      • het aanstellen van een erkend bodemsaneringdeskundige
      • het opmaken van een Technisch verslag
      • de conformverklaring van het technisch verslag door een erkende bodembeheerorganisatie.
      • extra gerelateerde prestaties door het studiebureau.

      §3. De kosten voor het milieuhygiënisch onderzoek, nodig voor de opmaak van het Technisch verslag, worden door elk van de partijen op basis van hun aandeel in de werken gedragen.

      §4. Het opdrachtgevend bestuur zal, rekening houdend met de wetgeving tot vaststelling van het Vlaams Reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen instaan voor het opstellen van een sloopopvolgingsplan door een bij Tracimat aangesloten deskundige.

      Het opdrachtgevende bestuur voegt het door Tracimat conform verklaarde sloopopvolgingsplan toe aan het aanbestedingsdossier.

      §5. Alle kosten in verband met de in paragraaf 4 vernoemde deelopdracht worden door alle partijen gedragen a rato van de raming der werken vóór aanbesteding van elk der respectievelijke delen.

       

      Artikel 4 : Aanstellen ontwerper en aanneming van werken

       

      §1. De opdracht van het studiebureau wordt uitgevoerd deels voor rekening van de gemeente, deels voor rekening van Pidpa.

      Per deel maakt het studiebureau afzonderlijke facturen. Alle partijen zullen de facturen betalen conform het opgemaakte bestek of in voorkomend geval conform de bepalingen van de tussen partijen en studiebureau gesloten ereloonovereenkomst.

      Indien één der partijen de wettelijk of contractueel voorziene betalingstermijnen niet naleeft en hierdoor verwijlinteresten en/of schadevergoedingen verschuldigd zijn, zal de in gebreke gebleven partij de andere partijen volledig vrijwaren.

      §2. Het opdrachtgevend bestuur schrijft wat de aanneming van werken betreft de gunningprocedure uit, staat in voor de opening der inschrijvingen en wijst de opdracht toe. Hierbij wordt wel rekening gehouden met het feit dat de aanneming één ondeelbaar geheel uitmaakt en dat alle werken dus moeten toevertrouwd worden aan de laagste regelmatige bieder voor de totaliteit der werken (de 2 delen samen). 

      Het opdrachtgevend bestuur zal de kennisgeving van de goedkeuring van de gezamenlijke werken slechts betekenen nadat alle partijen hebben ingestemd met het gunningvoorstel en op ondubbelzinnige wijze een verklaring hebben afgelegd dat zij akkoord gaan met het gedeelte der werken te hunnen laste en dat zij voor de betaling ervan de nodige financiële middelen hebben voorzien.

      Desnoods verzoekt het opdrachtgevend bestuur, de aannemers om een verlenging van de geldigheidsduur der inschrijvingen in afwachting van het akkoord van de andere partij. In elk geval zal zij dit akkoord geven binnen de twee maanden nadat zij hierom werd verzocht.

      §3. De werken ten laste van de gemeente en deze ten laste van Pidpa, worden in het bestek en de opmetingen telkens door een afzonderlijk deel vermeld en maken het voorwerp uit van afzonderlijke door de aannemer op te stellen vorderingsstaten.

      Inzonderheid in het artikel: "betalingen" van de administratieve bepalingen van het bijzonder bestek zal de speciale aandacht van de aannemer hierop gevestigd worden.

       

      Artikel 5 : Borgtocht

       

      Het opdrachtgevend bestuur verzoekt de aannemer de borgtocht te stellen.

      Deze heeft betrekking op de totaliteit der werken. Het opdrachtgevend bestuur kan dus eventueel beslag leggen op de ganse borgtocht, maar zal die uiteraard geheel of gedeeltelijk aanwenden ten voordele van deze partijen ten aanzien van wie de aannemer tekort geschoten is en dit in verhouding tot de werkelijke kostprijs.

      Aanwending van de borgtocht zal enkel gebeuren op aanvraag en/of met goedkeuring van de betrokken partij(en).

       

      Artikel 6 : Leiding der werken, wijziging en verrekening

       

      §1. Pidpa is opdrachtgevend bestuur der werken en duidt in overleg met de gemeente een leidend ambtenaar aan. De leidend ambtenaar neemt de leiding der werken waar. Dit betekent dat hij alleen gemachtigd is om - voor alle werken, wie ze ook ten laste neemt - opdrachten te geven aan de aannemer, proces-verbaal van ingebrekestelling op te maken, proces-verbaal van voorlopige en definitieve oplevering der werken op te maken, de werken te schorsen, vorderingsstaten goed te keuren, verrekeningen op te maken en voor te stellen, eventuele maatregelen van ambtswege voor te stellen, enzovoort.

      Voor beslissingen die betrekking hebben op het deel ten laste van de andere partij, zal de leidend ambtenaar voorafgaandelijk aan zijn beslissing, advies vragen aan de andere partijen. Indien er geen tegenstrijdigheden kunnen uit voortvloeien is dit advies bindend.

      In elk geval dient dit advies te worden gegeven binnen een termijn die noodzakelijk is voor de vlotte vooruitgang der werken.

      De partijen dragen de volledige verantwoordelijkheid, ook financiële, voor onder meer het tijdig verlenen van dit advies.

      §2. Indien tijdens de uitvoering van de opdracht een (belangrijke) wijziging van de opdracht voor het gedeelte van één of meerdere partij(en) noodzakelijk wordt geacht, wordt vóór de betekening aan de aannemer de goedkeuring van de betrokken partij(en) bekomen met de vooropgestelde wijzigingen en/of verrekeningen.

      §3. Indien nalatigheid wordt vastgesteld in de uitvoering van de functie van leidend ambtenaar dient de partij die niet werkgever of opdrachtgever is van de betrokken persoon (hetzij Pidpa, hetzij de gemeente afhankelijk van de werkgever of opdrachtgever van de leidend ambtenaar) een schriftelijk verzoek richten aan de andere partij om de ontzetting in de functie van leidend ambtenaar te bewerkstelligen met vermelding van de gefundeerde redenen waarom dit verzoek wordt verricht. Beide partijen zullen na ontvankelijk verklaring van het schriftelijk verzoek overgaan tot de aanduiding van een nieuwe leidend ambtenaar zoals bepaald in artikel 6 §1.

       

      Artikel 7 : Toezicht der werken

       

      Iedere partij staat in voor het toezicht op de werken opgenomen in haar aandeel en draagt daarvan de kosten.

      Iedere partij kan gemandateerde waarnemers aanstellen die de werken te hunnen laste opvolgen. Deze gemandateerde waarnemers kunnen advies geven aan de toezichter en/of leidend ambtenaar. Dit advies is eveneens bindend tenzij er tegenstrijdigheden zouden kunnen uit voortvloeien.

      De partijen dragen de volledige verantwoordelijkheid voor het advies dat deze gemandateerde waarnemers verstrekken en staan ook in voor de kosten hiervan.

       

      Artikel 8 : Aansprakelijkheid

       

      §1. De partijen verbinden zich ertoe om, behoudens ingeval van een zware fout of nalatigheid, het opdrachtgevend bestuur volledig te vrijwaren en in alle geschillen vrijwillig tussen te komen. Het opdrachtgevend bestuur verstrekt alle inlichtingen ten behoeve van de gerechtelijke procedure.

      §2. Voor zover niet kan worden uitgemaakt of geschillen betrekking hebben op de werken ten laste van de ene of de andere partij, zullen de partijen de gebeurlijke aansprakelijkheid op zich nemen op basis van het aandeel van elk der partijen in de samengevoegde opdracht en instaan voor eventuele financiële gevolgen van deze aansprakelijkheid.

       

      Artikel 9 : Betaling der werken

       

      De werken worden uitgevoerd deels voor rekening van de gemeente en deels voor rekening van Pidpa.

      Per deel worden afzonderlijke betalingsaanvragen, vorderingsstaten en facturen opgemaakt.

      De betalingsaanvragen en vorderingsstaten worden ingediend bij het opdrachtgevend bestuur. Afzonderlijke kopieën worden per deel ingediend bij de betalende partij, t.t.z. voor

      -      het deel ten laste van de gemeente;

      -      het deel ten laste van Pidpa

      De partijen beschikken over 14 kalenderdagen om de vorderingsstaten na te zien en/of eventueel te verbeteren.

      Ook voor de eindafrekening geldt deze termijn van 14 kalenderdagen.

      De al dan niet verbeterde betalingsaanvragen en vorderingsstaten worden ter goedkeuring voorgelegd aan de leidend ambtenaar.

      Het opdrachtgevend bestuur stuurt binnen de 5 kalenderdagen de goedgekeurde betalingsbundel van de andere delen terug naar de andere partijen en nodigt tezelfdertijd de aannemer uit om zijn factuur in te dienen bij de respectieve partijen.

      Ingeval voor één der partijen deze termijnen niet gerespecteerd worden en hierdoor verwijlintresten of andere schadevergoedingen voortvloeien, zal de ingebreke gebleven partij de andere partij volledig vrijwaren.

      De gemeente zowel als Pidpa zullen instaan voor de betaling aan de aannemer binnen de wettelijk voorziene termijnen en verbinden zich ertoe de vereiste maatregelen te nemen om te beschikken over de nodige kredieten voor de betaling van hun respectievelijk aandeel.

      In geval van laattijdige betaling door één van de partijen staan deze in voor de daaruit voortvloeiende verwijlintresten en andere schadevergoedingen en zullen deze het opdrachtgevend bestuur volledig vrijwaren.

       

      Artikel 10 : Boetes en kortingen wegens minwaarde

       

      De boetes en/of kortingen wegens minwaarde die duidelijk overeenstemmen met een bepaald aandeel, komen ten goede aan de betrokken partij. De andere boetes (van algemene aard) en/of kortingen wegens minwaarde die niet onmiddellijk toewijsbaar zijn aan een bepaald deel, worden pro rata van de inschrijvingsbedragen voor de verschillende delen verdeeld over de verschillende partijen.

       

      Artikel 11 : Voorlopige en definitieve oplevering. Vrijgave borgtocht

       

      Aangezien het één globale aanneming betreft, wordt de voorlopige en definitieve oplevering verleend voor gans de aanneming, dus voor alle delen samen.

      De voorlopige en definitieve oplevering wordt door de leidend ambtenaar gegeven.

      De vrijgave van de borg heeft betrekking op de ganse aanneming.

      De processen-verbaal van de voorlopige en de definitieve oplevering worden door de leidend ambtenaar opgesteld en een afschrift wordt overgemaakt aan alle betrokken partijen.

      Voor het plaatsbezoek met het oog op de oplevering dienen alle betrokken partijen tijdig en regelmatig uitgenodigd te worden. Iedere partij dient aldus de mogelijkheid geboden te worden om, tegensprekelijk, zijn opmerkingen te formuleren en desnoods te laten opnemen in het proces-verbaal van oplevering.

      Indien de partijen oordelen dat de werken niet opgeleverd kunnen worden, geven zij hierover een duidelijke motivatie. De leidend ambtenaar beslist, zoals beschreven in artikel 6.

       

      Artikel 12 : Beheer, toezicht en onderhoud na beëindiging der werken

       

      Na de voorlopige oplevering gebeurt het onderhoud van de afgewerkte werken deels voor rekening van de gemeente en deels voor rekening van Pidpa.  De gemeente zowel als Pidpa zullen blijven instaan voor de werken die zij betaald hebben en alle verantwoordelijkheid nemen voor een goed onderhoud.   Zij kunnen hiervoor ieder afzonderlijk contracten afsluiten of de werken laten uitvoeren in eigen beheer.

      De gemeente doet toezicht en verwittigt Pidpa van onregelmatigheden aan haar gedeelte.

      Pidpa vraagt tijdig vergunning aan de gemeente voor alle noodzakelijke onderhoudswerken.

       

      Artikel 13 : Veiligheidscoördinatie

       

      Het opdrachtgevend bestuur staat in voor de aanstelling van een veiligheidscoördinator-ontwerp en verwezenlijking. Voor dit dossier zal Igean hiervoor worden aangesteld.

      De kosten ivm. veiligheidscoördinatie voor deze werken zullen worden gedragen door iedere partij volgens de respectievelijke aandelen in de werken.

       

      Artikel 14 : Verzekeringen

       

      Pidpa sluit, voor de volledige opdracht, een verzekeringspolis “Alle Bouwplaatsrisico’s” af volgens de bepalingen in het bestek. De volledige premie zal worden betaald door Pidpa. 

      (ABR-01).

       

      Artikel 15 : GRB conforme as-built

       

      Het opdrachtgevend bestuur staat in voor het overmaken van de GRB conforme as-built voor de volledige projectzone aan Informatie Vlaanderen. De kosten voor het opmeten van de as-builtplannen zijn deels voor rekening van de gemeente en deels voor rekening van Pidpa, volgens de posten die daartoe in de meetstaat voor het uitvoeren van de werken worden voorzien.

       

      Artikel 16 : Waarborg

       

      Tijdens de waarborgperiode zal iedere partij aan het opdrachtgevende bestuur elk schadegeval ten gevolge van een eventuele gebrekkige uitvoering van de opdracht overmaken. Het opdrachtgevende bestuur zal vervolgens de nodige maatregelen treffen.

       

      Artikel 17 : Extranet project portaal

       

      Pidpa stelt voor de uitwisseling van documenten tijdens de uitvoeringsfase een elektronisch projectportaal ter beschikking van de (mede-)opdrachtgevers, de ontwerper en de opdrachtnemer. Het gebruik van dit projectportaal tijdens de uitvoeringsfase kan verplicht gesteld worden. Bij gebruik van het projectportaal Pidpa dienen alle documenten (ook vorderingsstaten) in het projectportaal ingeladen te worden. Een papieren versie ervan is dan niet meer noodzakelijk.

       

      Artikel 18 : GIPOD

       

      §1. Het opdrachtgevend bestuur verbindt zich er toe om alle werken welke voorwerp zijn van deze overeenkomst en onder het toepassingsgebied van het decreet van 4 april 2014 houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest en haar uitvoeringsbesluiten (hierna genoemd "GIPOD-decreet") vallen, in te geven in GIPOD. Zij zal hierbij de modaliteiten van het GIPOD-decreet in acht nemen. Het opdrachtgevend bestuur staat tevens in voor de tijdige ingave van wijzigingen (zoals onder meer uitbreidingen van werken) aan de werken.

      Behoudens in geval dat de andere partijen hun verplichtingen, zoals bepaald in §2 niet nakomen of nagekomen zijn, zal het opdrachtgevend bestuur de ander partijen vrijwaren voor het hiervoor vermelde.

      §2. De andere partijen verbinden zich daarentegen er toe dat het opdrachtgevend bestuur alle nodige informatie omtrent hun aandeel in de werken tijdig verkrijgt en dat deze info omtrent hun aandeel in de werken correct is zodat het opdrachtgevend bestuur de verplichtingen van §1 correct kan uitvoeren. De andere partijen zullen hiervoor het opdrachtgevend bestuur vrijwaren.

       

      Artikel 19 : Vertrouwelijkheid van gegevens

       

      Bij de verwerking van persoonsgegevens in het kader van deze opdracht handelen partijen in overeenstemming met de bepalingen van de wet- en regelgeving inzake gegevensbescherming, hierin begrepen de Algemene Verordening Gegevensbescherming  of Verordening 2016/679 van 27 april 2016 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG.

       

      Artikel 20 : Inwerkingtreding

       

      Deze overeenkomst treedt in werking van zodra alle partijen deze samenwerkingsovereenkomst ondertekend hebben.

      Aangezien deze overeenkomst digitaal wordt ondertekend, wordt in overeenstemming met artikel 8.20 van het Nieuw Burgerlijk Wetboek slechts één (digitaal) exemplaar van deze overeenkomst opgemaakt.

      Artikel 3.
      Mevrouw Paula Henderickx en mevrouw Leen Boeckmans, respectievelijk voorzitter van de gemeenteraad en waarnemend algemeen directeur worden gemachtigd deze overeenkomst te ondertekenen namens de gemeente Zandhoven.

      Artikel 4.
      De uitgave voor deze opdracht wordt voorzien in de toekomstige meerjarenplanning.

      Artikel 5.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan Pidpa (Vierselse Baan 5 - 2280 Grobbendonk), de dienst Financiën en technische dienst worden overgemaakt.

    • Goedkeuren van de lastvoorwaarden en gunningswijze m.b.t. buitengewone onderhoudswerken aan wegen: dienstjaar 2024

      Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter gemeenteraad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Joris Geens, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Leen Boeckmans, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Steven Van Staeyen, tweede schepen
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Feiten en overwegingen

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

      Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

      Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

      Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, in het bijzonder artikel 36.

      Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

      Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

      Gelet op zijn beslissing van 25 januari 2024 betreffende de principiële goedkeuring van de overheidsopdracht voor werken met als voorwerp buitengewone onderhoudswerken aan wegen - dienstjaar 2024.

      Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21 februari 2024 betreffende de gunning van de ontwerpopdracht voor deze overheidsopdracht aan Antea Group (Roderveldlaan 1 - 2600 Berchem).

      Overwegende dat in het kader van deze overheidsopdracht een bijzonder bestek met nummer BB489889 met als voorwerp "Buitengewoon onderhoud gemeentewegen", werd opgesteld door de ontwerper, Antea Group (Roderveldlaan 1 - 2600 Berchem).

      Overwegende dat de uitgave voor deze overheidsopdracht wordt geraamd op 204.770,50 euro (exclusief 21% btw).

      Overwegende dat de gemeenteraad de wijze dient te bepalen waarop de gunning van deze werken zal geschieden;- dat gelet op de aard van de werken en op het bedrag van de raming, het aangewezen lijkt de nodige bekendheid aan deze werken te geven en de werken toe te wijzen via de open aanbesteding.

      Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 2024/GBB/0200-00/224007/Gemeente/ IP-27;- dat bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing de nodige kredieten zullen ingeschreven worden.

      Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad tussenkomsten van:

      - dhr. Vertruyen O., die het volgende verklaart: "Wordt de Hallebaan aanzien als een primaire weg? Zoja, moet het asfalt daar dan niet dikker dan 4cm zijn? Voor een primaire weg wordt meestal 6cm dik aangelegd. Er passeert veel vrachtverkeer. 4 cm dikte is vrij snel kapot gereden."

      - dhr. Vanslambrouck J., die het volgende verklaart: "Het bestek gebruikt nog de verouderde benamingen BVBA en zaakvoerder. Dit werd ondertussen vijf jaar geleden gewijzigd naar BV en bestuurder. Op zich is dit een terminologische kwestie misschien van ondergeschikt belang. Kennelijk is men gewoon verder gegaan met een oud ontwerp. Zijn we wel zeker dat alle wettelijke bepalingen die er wel toe doen werden aangepast?"

      Nadat schepen Willems R. geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Leen Boeckmans
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      Goedkeuring wordt verleend aan het bijzonder bestek met nummer BB489889 en de raming voor de overheidsopdracht voor werken met als voorwerp "Buitengewoon onderhoud gemeentewegen", opgesteld door de ontwerper, Antea Group (Roderveldlaan 1 - 2600 Berchem).
      De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 204.770,50 euro (exclusief btw).

      Artikel 2.
      Bovengenoemde overheidsopdracht voor werken met als voorwerp “buitengewone onderhoudswerken aan wegen - dienstjaar 2024” wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

      Artikel 3.
      De raming dient als zijnde van indicatieve aard beschouwd.

      Artikel 4.
      De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.

      Artikel 5.
      De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 2024/GBB/0200-00/224007/Gemeente/ IP-27; bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing zullen de nodige kredieten ingeschreven worden.

      Artikel 6.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Financiën en technische dienst worden overgemaakt.

    • Herbestemmingsplan van Sint Stefanus kerk Massenhoven: akteneming

      Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter gemeenteraad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Joris Geens, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Leen Boeckmans, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Steven Van Staeyen, tweede schepen
      Annick Smeets, algemeen directeur

      De burgemeester stelt voor om de agendapunten 6 en 7 samen te bespreken. De raad gaat hiermee éénparig akkoord.

      Feiten en overwegingen

      De gemeenteraad,
      Gelet op zijn beslissing van 19 december 2019 waarbij het kerkenbeleidsplan van de gemeente Zandhoven werd goedgekeurd.
      Overwegende dat in voormeld kerkenbeleidsplan de Sint Stefanus kerk (Massenhoven) werd aangeduid als een B-kerk waarbij een onderzoek naar erediensten, neven- of herbestemming wordt aangewezen binnen een periode van 5 jaar.
      Overwegende dat de provincie Antwerpen een raamovereenkomst heeft gegund voor het aanstellen op afroep van een multidisciplinair team voor de uitvoering van een participatief ontwerpend haalbaarheidsonderzoek;- dat de provincie Antwerpen hierin optreedt als aankoopcentrale voor alle lokale besturen, kerkbesturen en vzw’s en stichtingen die betrokken zijn bij het beheer en bestuur van kerkgebouwen in de provincie Antwerpen.
      Gelet op artikel 47 §2 van de wet betreffende de overheidsopdrachten van 17 juni 2016: § 2;- dat een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale vrijgesteld is van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.

      Gelet op de offerte van Studio Open Kerken (Kersbeekstraat 21/7 - 2060 Antwerpen) van 10 oktober 2022 in het kader van voormelde aankoopcentrale ten bedrage van 46.165 euro (excl. Btw) voor het participatief ontwerpend haalbaarheidsonderzoek voor de Sint Stefanus kerk in Massenhoven.
      Overwegende dat het gemeentebestuur van Zandhoven op basis van voormelde offerte een subsidieaanvraag heeft ingediend via Kerkplus van de provincie Antwerpen voor een participatief ontwerpend haalbaarheidsonderzoek om zo tot een gedragen en maatschappelijk waardevolle nieuwe invulling van het kerkgebouw te komen.
      Gelet op het schrijven van de provincie Antwerpen van 8 december 2022 waarbij een subsidie werd toegekend van 36.932 euro voor het participatief ontwerpend haalbaarheidsonderzoek voor de Sint Stefanus kerk in Massenhoven.
      Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 12 december 2022 waarbij het participatief ontwerpend haalbaarheidsonderzoek aan Studio Open Kerken (Kersbeekstraat 21/7 - 2060 Antwerpen) werd gegund.
      Overwegende dat Studio Open Kerken in 2023 een participatief ontwerpend haalbaarheidsonderzoek heeft uitgevoerd waarbij verschillende participatieve informatie- en bevragingsmomenten werden georganiseerd.
      Gelet op het document “Sint Stefanus kerk Massenhoven – Ontwerpend haalbaarheidsonderzoek n.a.v. de herbestemming van de Sint Stefanus kerk” dat voorligt.

      Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad tussenkomsten van 

      - dhr. Nagels P., die het volgende verklaart: "We hebben enkele opmerkingen: bij ‘Feiten en overwegingen’ staat het volgende: “Gelet op de offerte van Studio Open Kerken (Kersbeekstraat 21/7 - 2060 Antwerpen) van 10 oktober 2002 in het kader van voormelde aankoopcentrale ten bedrage van 46.165 euro (excl. Btw) voor het participatief ontwerpend haalbaarheidsonderzoek voor de Sint Stefanus kerk in Massenhoven.” Is dit jaartal wel correct ? Verder staan er de gebruikelijke typfouten in de teksten, 2 kerken die omgewisseld zijn op blz 6, woorden te veel of ontbrekende woorden, maar dan, op blz 93 staat een burgemeester van Massenhoven vermeld die het misschien wel gehoopt had maar toch nooit geweest is."

      - dhr. Belmans W., die het volgende verklaart: "Kleine onjuistheid: p 93 staat Richard Bastanie vermeld als ‘voormalig burgemeester’."

      Nadat de burgemeester geantwoord heeft op de gestelde vragen en bevestigt dat de onjuistheden zullen worden rechtgezet, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.

      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad neemt akte van “Sint Stefanus kerk Massenhoven – Ontwerpend haalbaarheidsonderzoek n.a.v. de herbestemming van de Sint Stefanus kerk”.

      Artikel 2.
      Een afschrift van deze beslissing wordt aan de technische dienst en de betrokken partijen overgemaakt.

    • Goedkeuren van de princiepsbeslissing m.b.t. de aanpassings- en renovatiewerken aan Sint Stefanus kerk Massenhoven

      Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter gemeenteraad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Joris Geens, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Leen Boeckmans, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Steven Van Staeyen, tweede schepen
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Feiten en overwegingen

      De gemeenteraad,
      Gelet op zijn beslissing van 19 december 2019 waarbij het kerkenbeleidsplan van de gemeente Zandhoven werd goedgekeurd.
      Overwegende dat in voormeld kerkenbeleidsplan de Sint Stefanus kerk (Massenhoven) werd aangeduid als een B-kerk waarbij een onderzoek naar erediensten, neven- of herbestemming wordt aangewezen binnen een periode van 5 jaar.
      Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 12 december 2022 waarbij het participatief ontwerpend haalbaarheidsonderzoek aan Studio Open Kerken (Kersbeekstraat 21/7 - 2060 Antwerpen) werd gegund;- dat Studio Open Kerken in 2023 een participatief ontwerpend haalbaarheidsonderzoek heeft uitgevoerd met verschillende participatieve informatie- en bevragingsmomenten.
      Gelet op zijn beslissing van heden waarbij akte werd genomen van “Sint Stefanus kerk Massenhoven – Ontwerpend haalbaarheidsonderzoek n.a.v. de herbestemming van de Sint Stefanus kerk”.
      Overwegende dat uit voormelde studie is gebleken dat een podiumzaal de gewenste invulling is maar dat hiervoor een heel aantal aanpassings- en renovatiewerken dienen te gebeuren om de herbestemming mogelijk te maken.
      Overwegende dat het daarom nodig is een nieuwe overheidsopdracht voor werken op te starten met als voorwerp: aanpassings- en renovatiewerken voor de herbestemming van de Sint Stefanus kerk Massenhoven.
      Overwegende de aanstelling van een architect noodzakelijk is om een dossier op te maken voor deze aanpassings- en renovatiewerken waarvoor een omgevingsvergunning dient aangevraagd te worden.
      Overwegende dat voor deze aanpassings- en renovatiewerken subsidies kunnen worden aangevraagd bij Kerk Plus van de provincie Antwerpen, bij Wonen Vlaanderen van de Vlaamse overheid en mogelijk ook bij InterReg Europe.

      Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad een tussenkomst van dhr. Belmans W., die het volgende verklaart:

      • "Voor we hieraan beginnen: wie is eigenaar van deze kerk? De kerkfabriek. Er moet een duidelijke overeenkomst zijn met de eigenaar over wie wat doet, wie dat op welke manier zal beheren, …. Wij kunnen toch niet zonder duidelijke overeenkomst honderdduizenden euro’ s kosten doen aan iets dat niet van ons is, en waar we geen duidelijk zicht hebben op de toekomst?
      • Zal deze culturele infrastructuur dan beheerd en uitgebaat worden zoals dat volgens het cultuurpact dient te gebeuren? Of zal alles weer exclusief in handen blijven van het schepencollege?
      • Voor welk scenario kiezen we?
      • Wordt er tegelijk ook aan de energiesituatie gewerkt? Suggestie: in Emblem is er vloerverwarming in de kerk. En tevens legt Zonnewind er binnenkort ook zonnepanelen op het dak van die kerk. Zou er niet met Zonnewind contact moeten genomen worden om iets dergelijks te onderzoeken voor dit kerkgebouw?"

      Nadat de burgemeester geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Leen Boeckmans
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Onthouders: Eduardus Belmans
      Resultaat: Met 21 stemmen voor, 1 onthouding
      Besluit

      Artikel 1.
      Principieel akkoord te gaan met de overheidsopdracht voor werken met als voorwerp: aanpassings- en renovatiewerken voor de herbestemming van de Sint Stefanus kerk Massenhoven.
      Artikel 2.
      Het budget voor deze opdracht wordt voorzien bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
      Voor deze aanpassings- en renovatiewerken zullen subsidies aangevraagd worden bij Kerk Plus van de provincie Antwerpen, bij Wonen Vlaanderen van de Vlaamse overheid en mogelijk ook bij InterReg Europe.
      Artikel 3.
      Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met uitvoering van dit besluit. Opdracht wordt gegeven een externe ontwerper aan te stellen bij de aanvang van deze procedure.
      Artikel 4.
      Een afschrift van deze beslissing wordt aan de technische dienst en de betrokken partijen overgemaakt.

    • Rector De Ramstraat 13, 15, 17 en 19: goedkeuren van de overeenkomst m.b.t de vestiging van een publiek rechtelijke erfdienstbaarheid en de kosteloze grondafstand

      Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter gemeenteraad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Joris Geens, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Leen Boeckmans, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Steven Van Staeyen, tweede schepen
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Feiten en overwegingen

      De gemeenteraad,
      Overwegende dat aan Magic BV (Schuurblok 13 – 2520 Ranst) een omgevingsvergunning werd verleend in zitting van het college van burgemeester en schepenen van 19 december 2022, voor het slopen van vijf ééngezinswoningen en het bouwen van twee appartementen met 22 wooneenheden en een ondergrondse parkeergarage te 2240 Zandhoven, Rector De Ramstraat 13, 15, 17 en 19, ten kadaster gekend: afdeling 1, sectie C, nrs. 13M2, 13N2, 13H2, 13L2, 13E3 en 13K2;- dat 148m² grond kosteloos aan de gemeente zal worden afgestaan, grond om de aanleg van een trage verbinding te kunnen realiseren.
      Gelet op het opmetingsplan, opgemaakt op 28 februari 2024 door Stefan Van Herwegen, landmeter – expert namens landmeterskantoor VH&C (Guido Gezellelaan 110 – 2640 Mortsel) waarop voornoemde inneming aangeduid staat als kavel 2 in het groen.
      Overwegende dat de kosteloze grondafstand zal geschieden overeenkomstig de gegevens van voornoemd plan;- dat alle gegevens van dit plan in overeenstemming zijn met de werkelijkheid en met de toestand volgens het kadaster waar deze grond reeds is ingelijfd in het openbaar domein.
      Overwegende dat in de ontwerpakte verwezen wordt naar een onderhandse overeenkomst m.b.t. de vestiging van een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van doorgang op de tuinzone met haar paden voor traag verkeer gelegen in voormeld project.
      Overwegende dat deze kosteloze grondafstand administratief moet geregeld worden en dat daarvan ook een behoorlijke akte moet worden opgesteld, waarbij de overdracht van het eigendomsrecht van deze grond wettelijk wordt vastgesteld.
      Gelet op het ontwerp van notariële akte van kosteloze grondafstand en onderhandse overeenkomst m.b.t de vestiging van een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van doorgang op de tuinzone met haar paden voor traag verkeer gelegen in voormeld project, opgesteld door meester Jan Rochtus, notaris met standplaats te Zandhoven.
      Overwegende dat het noodzakelijk is afgevaardigden aan te duiden die gerechtigd zullen zijn de gemeente Zandhoven te vertegenwoordigen bij het verlijden van de notariële akte, de ondertekening van de onderhandse akte en namens de gemeente rechtsgeldig te handelen.
      Gelet op artikel 41 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.

      Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad een tussenkomst van mevr. Suls M, die het volgende verklaart: "Zoals bij de andere projecten in de Rector De Ramstraat hebben wij telkens TEGEN gestemd. Tijdens de stemming van een grondafstand in deze straat is dit voor ons de enige mogelijkheid om ons principe ‘dat we geen voorstander zijn van projecten van deze omvang in zo’n smalle straat’ kenbaar te maken. We blijven bij ons principe en stemmen daarom TEGEN."

      Nadat de burgemeester geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Leen Boeckmans
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Hans Soetemans, Luc Verelst, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey
      Tegenstanders: Paul Stulens, Oliver Vertruyen, Johan Vanslambrouck, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Met 14 stemmen voor, 8 stemmen tegen
      Besluit

      Artikel 1.
      Het opmetingsplan, opgemaakt door Stefan Van Herwegen, landmeter – expert namens landmeterskantoor VH&C (Guido Gezellelaan 110 – 2640 Mortsel), waaruit blijkt dat er 148m² grond aan de gemeente Zandhoven kosteloos zal worden afgestaan en waarop voornoemde inneming aangeduid staat als kavel 2 in het groen, wordt goedgekeurd.
      Het ontwerp van akte met kosteloze grondafstand, opgesteld door meester Jan Rochtus, notaris met standplaats te Zandhoven, wordt eveneens goedgekeurd.
      Artikel 2.
      Deze grondafstand zal wettelijk worden geregeld, bij akte verlijden voor meester Jan Rochtus, notaris met standplaats te Zandhoven.
      Artikel 3.
      Het ontwerp van de onderhandse overeenkomst m.b.t de vestiging van een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid wordt goedgekeurd.
      Artikel 4.
      De heer Luc Van Hove en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk burgemeester en algemeen directeur worden afgevaardigd om bij het verlijden van de akte, namens de gemeente Zandhoven, op te treden en rechtsgeldig te handelen.
      Artikel 5.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan meester Jan Rochtus, notaris met standplaats te Zandhoven (Langestraat 48 – 2240 Zandhoven) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.

    • Goedkeuren van de ontwerpakte m.b.t de verkoop Varenheuvel - Abroek

      Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter gemeenteraad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Joris Geens, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Leen Boeckmans, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Steven Van Staeyen, tweede schepen
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Feiten en overwegingen

      De gemeenteraad,
      Gelet op zijn beslissing van 14 september 2023 waarbij principieel beslist werd om het perceel gelegen aan Varenheuvel - Abroek, kadastraal gekend: afdeling 3, sectie C, perceelnummer 170/02, voor een totale oppervlakte van 3280m² te verkopen aan de Vlaamse overheid, Vlaamse Landmaatschappij, voor zover de prijs en de voorwaarden aanvaardbaar zijn.
      Overwegende dat de verkoop kadert in de realisatie van het Sigmaplan Varenheuvel - Abroek;- dat de gemeente het perceel niet gebruikt, geen opportuniteiten ziet in het gebruik ervan en na de verkoop van bedoeld eigendom het perceel ten nutte zal komen van het algemeen belang voor de realisatie van de doelstellingen van het Sigmaplan Varenheuvel - Abroek.
      Overwegende dat een prijs van €7920 wordt geboden.
      Gelet op de brief van de Vlaamse Landmaatschappij (Koning Albert II laan 15 – 1210 Brussel), ontvangen op 18 januari 2024, tot aanvaarding van het bod.
      Overwegende dat deze verkoop administratief moet geregeld worden en dat daarvan ook een behoorlijke akte moet worden opgesteld, waarbij de overdracht van het eigendomsrecht van deze grond wettelijke wordt vastgesteld.
      Gelet op het ontwerp van notariële akte van verkoop, opgesteld door Bénédicte Meesters, notaris met standplaats te Zandhoven.
      Overwegende dat het noodzakelijk is afgevaardigden aan te duiden die gerechtigd zullen zijn de gemeente Zandhoven te vertegenwoordigen bij het verlijden van de notariële akte en namens de gemeente rechtsgeldig te handelen.
      Gelet op artikel 41 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.

      Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad een tussenkomst van mevr. Suls M., die het volgende verklaart: "Is dit een normale prijs?"
      Nadat de burgemeester geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Leen Boeckmans
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      Het ontwerp van notariële akte, opgesteld door meester Bénédicte Meesters, notaris met standplaats te Zandhoven, wordt goedgekeurd.

      Artikel 2.
      Deze eigendomsoverdracht zal wettelijk worden geregeld, bij akte verlijden voor meester Bénédicte Meesters, notaris met standplaats te Zandhoven.

      Artikel 3.
      De heer Luc Van Hove en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk burgemeester en algemeen directeur worden afgevaardigd om bij het verlijden van de akte, namens de gemeente Zandhoven, op te treden en rechtsgeldig te handelen.

      Artikel 4.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan meester Bénédicte Meesters, notaris met standplaats te Zandhoven (Langestraat 48 – 2240 Zandhoven) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.

    • Interlokale vereniging bibburen: goedkeuren van de evaluatie van de samenwerkingsovereenkomst

      Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter gemeenteraad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Joris Geens, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Leen Boeckmans, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Steven Van Staeyen, tweede schepen
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Feiten en overwegingen

      De gemeenteraad,
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 393.
      Gelet op zijn beslissing van 22 april 2021 houdende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst ‘Interlokale vereniging Bibburen’.
      Gelet op de evaluatie van de werking Bibburen 2023, het financieel verslag van de voormelde samenwerkingsovereenkomst en de actieplannen en uitdagingen voor 2024 die worden voorgelegd.
      Overwegende dat voormelde zaken tijdens het beheerscomité Bibburen van 1 maart 2024 besproken werden.

      Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad tussenkomsten van:
      - dhr. Belmans W., die het volgende verklaart: "Wordt dat niet voorgelegd in de adviesraad?"
      - dhr. Vanslambrouck J., die het volgende verklaart: "Ik sluit mij aan bij de opmerkingen van collega Belmans. Om de adviesraad goed te laten functioneren is het nodig dat ze ook alle documenten toegestuurd krijgen. Dat is in deze niet gebeurd."

      Bij de verdere bespreking hoort de gemeenteraad nog een tussenkomst van dhr. Nagels P..
      Nadat schepen Willems R. geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Leen Boeckmans
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad keurt de evaluatie van de werking Bibburen 2023, het financieel verslag van de voormelde samenwerkingsovereenkomst en de actieplannen en uitdagingen voor 2024 goed.

      Artikel 2.
      Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan het beheerscomité van de ‘Interlokale vereniging Bibburen’ (erik.breuls@zoersel.be) en aan het afdelingshoofd Vrije Tijd.

    • Pidpa: goedkeuren van de agendapunten alsmede de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente voor de buitengewone algemene vergadering van 19 april 2024

      Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter gemeenteraad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Joris Geens, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Leen Boeckmans, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Steven Van Staeyen, tweede schepen
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Feiten en overwegingen

      De gemeenteraad,
      Overwegende dat de gemeente deelnemer is van de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
      Gelet op de statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
      Gelet op de buitengewone algemene vergadering van Pidpa die digitaal zal plaats hebben op vrijdag 19 april 2024 om 11.30 uur.
      Gelet op de oproepingsbrief van 1 maart 2024 waarmee Pidpa de agenda van de buitengewone algemene vergadering heeft medegedeeld, alsook de bijlagen met betrekking tot de agendapunten.
      Overwegende dat de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Pidpa van 19 april volgende punten bevat:

      1. Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden
      2. Begroting 2024
      3. Varia
        • Vragen van vennoten
      4. Goedkeuring van het verslag van de vergadering

      Overwegende dat volgende bijlagen worden toegevoegd:

      • Ontwerpbegroting 2024

      Gelet op het artikel 432 van het decreet Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
      Gelet op zijn beslissingen van 14 februari en 23 mei 2019 waarbij de heren Verelst Luc en Oorts Jef, raadsleden, respectievelijk werden aangesteld tot vertegenwoordiger van de gemeente Zandhoven en tot plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van de gemeente, om deel te nemen aan alle (buitengewone) algemene vergaderingen van Pidpa die vanaf het jaar 2019 tot en met 31 december 2024 worden georganiseerd.
      Overwegende dat de gemeenteraad zijn goedkeuring dient te hechten aan de agendapunten van de algemene vergadering.
      Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
      Gelet op de bepalingen van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
      Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Leen Boeckmans
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      Goedkeuring te verlenen aan de door de Raad van Bestuur van Pidpa voorgelegde begroting 2024 en het toelichtend verslag.
      Artikel 2.
      Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de buitengewone algemene vergadering van 19 april 2024, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
      Artikel 3.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan Pidpa (Desguinlei 246 - 2018 Antwerpen) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.

    • Vragenuurtje

      Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter gemeenteraad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Joris Geens, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Leen Boeckmans, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Steven Van Staeyen, tweede schepen
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Feiten en overwegingen

      1. Belmans W. die verklaart:

      a) "Welke is de echte reden om geen verkiezingsborden meer te plaatsen? Niet iedereen wordt bereikt met de moderne sociale media. Het is belangrijk dat mensen zo goed en intens mogelijk betrokken worden bij het democratische proces. De verkiezingsborden maken de verkiezingen ook zichtbaar in het straatbeeld. Door verkiezingsborden te plaatsen, geven wij als gemeente gelijke kansen aan alle partijen. Ik zou daarom willen vragen om deze beslissing te herzien. Mogelijk alternatief: Een extra uitgave van ons gemeenteblad, waarin alle partijen een gelijke ruimte krijgen om zich voor te stellen."

      Burgemeester antwoordt dat hij denkt dat die 1m² geen grote meerwaarde heeft, net als de koppen en slogans die verschijnen op sociale media. Het lijkt hem veel zinvoller om een folder te bussen om onze inwoners te informeren.

      Op de vragen van Suls M. of dit ook zo zal zijn in oktober en of kandidatenlijsten wel opgehangen kunnen worden, antwoordt de burgemeester bevestigend.

      b) "In hetzelfde thema: In een beknopt verslag van de jeugdraad lees ik, onder het agendapunt ‘verkiezingen en eerste stemmers’: “Gemeente wil dit zo neutraal mogelijk houden zonder politieke insteek en willen geen politiek debat organiseren”. Hoe moeten we dit lezen? Het is evident dat de gemeente geen politiek debat moet organiseren. Maar lees ik goed als ik hier besluit dat de gemeente niet wil dat de jeugdraad een politiek debat organiseert?"

      Schepen Lauwereys J. antwoordt dat de jeugdraad zeker iets wil organiseren, maar dat ze niet voor een debat zijn in De Populier.

  • Goedkeuren verslag

    • Verslag vorige zitting

      Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter gemeenteraad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Joris Geens, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Leen Boeckmans, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Steven Van Staeyen, tweede schepen
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Feiten en overwegingen

      Gezien er tijdens de raadzitting van heden geen verdere opmerkingen worden gemaakt over de redactie van de notulen van de gemeenteraad van 29 februari 2024, overeenkomstig art. 36 §3 2° van het huishoudelijk reglement, zijn de notulen van bedoelde zitting, goedgekeurd.

Namens gemeenteraad,

Leen Boeckmans
algemeen directeur waarnemend

Paula Henderickx
voorzitter gemeenteraad