Terug
Gepubliceerd op 25/06/2021

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

do 20/05/2021 - 20:00 De Populier
Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter
Luc Van Hove, Burgemeester
Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Mieke De Moor, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
Annick Smeets, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Joris Geens, Eerste schepen

De voorzitter opent de vergadering; er is 1 verontschuldiging nl. schepen Geens J..

Gelet op het decreet van 10 juli 2020 tot wijziging van artikel 47 en 81 van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid, is een hybride vorm van vergaderen toegestaan als één of meer van de raadsleden zich in een toestand van verplichte of aanbevolen quarantaine bevindt; schepen Van Staeyen S. zal de OCMW-raad digitaal bijwonen.

  • Openbaar

    • Goedkeuren van het kader voor organisatiebeheersing

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Mieke De Moor, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Joris Geens, Eerste schepen

      De OCMW-raad,
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur, en in het bijzonder op artikelen 217 t.e.m. 220 m.b.t. organisatiebeheersing:

      Artikel 217.
      Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
      1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
      2° wetgeving en procedures naleeft;
      3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
      4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
      5° de activa beschermt en fraude voorkomt.
      Artikel 218.
      Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.
      Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de gemeentelijke diensten.
      Artikel 219.
      Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
      De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
      Artikel 220.
      Met behoud van de toepassing van artikel 57, 85 en 196 kan de algemeen directeur, binnen de grenzen van het organisatiebeheersingssysteem, zijn bevoegdheden toevertrouwen aan andere personeelsleden van de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Ook de financieel directeur kan zijn bevoegdheden toevertrouwen aan andere personeelsleden van de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. In beide gevallen gebeurt dat schriftelijk en met een ondubbelzinnige omschrijving van de toegekende bevoegdheden en de daaraan verbonden opdrachten, middelen en rapporteringsverplichtingen.

      De toepassing van het eerste lid ontslaat de algemeen directeur of de financieel directeur nooit van zijn verantwoordelijkheid.

      Overwegende dat voormelde artikelen bepalen dat het kader van de organisatiebeheersing wordt vastgesteld door de respectievelijke raden terwijl de invulling van dit kader met een systematische werkwijze om aan organisatiebeheersing te doen een verantwoordelijkheid is van de algemeen directeur in overleg met het managementteam.

      Overwegende dat voormelde bepalingen ook al eerder werden opgenomen in het OCMW- en gemeentedecreet;- dat OCMW en gemeente in dit kader worden gezien als één organisatie.
      Gelet op zijn beslissing van 28 mei 2009 waarbij de toenmalige werkwijze of stappenplan m.b.t. het interne controlesysteem werd goedgekeurd;- dat in de praktijk gebleken is dat voormeld systeem te omslachtig was en niet zo goed werkte waardoor men op zoek moest gaan naar een nieuw kader.
      Gelet op de besprekingen binnen het managementteam om in de toekomst te opteren voor de leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen, opgemaakt door Audit Vlaanderen, die als kader zal gebruikt worden;- Audit Vlaanderen gebruikt deze leidraad ook als standaard voor de uitvoering van externe audits in de lokale besturen.
      Gelet op het voorstel om ‘de leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen’ als algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem ter goedkeuring voor te leggen.
      Deze leidraad is opgebouwd rond 10 thema’s waarvoor telkens doelstellingen rond organisatiebeheersing, mogelijke risico’s en beheersmaatregelen zijn uitgewerkt. Die doelstellingen zijn de basisvoorwaarden om een organisatie goed te kunnen beheersen. De thema’s zijn:
      - doelstellingen en procesmanagement
      - belanghebbendenmanagement
      - monitoring
      - financieel management
      - organisatiestructuur
      - personeelsbeleid
      - organisatiecultuur
      - informatie en communicatie
      - facilitaire middelen, opdrachten en contracten
      - informatie- en communicatietechnologie
      De algemeen directeur zal jaarlijks rapporteren aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de OCMW-raad en het vast bureau over organisatiebeheersing, uiterlijk voor 30 juni over het voorbije kalenderjaar.
      Gelet op het ‘ kader organisatiebeheersing lokaal bestuur Zandhoven’, bijgevoegd in bijlage.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Mieke De Moor, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Mieke De Moor, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

      Artikel 1.
      Het kader organisatiebeheersing lokaal bestuur Zandhoven goed te keuren.
      Artikel 2.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Secretariaat bezorgd worden.

    • Igean Dienstverlening: goedkeuren van de agendapunten alsmede de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergadering van 25 juni 2021

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Mieke De Moor, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Joris Geens, Eerste schepen

      De OCMW-raad,
      Gelet op het koninklijk besluit van 3 januari 1969 tot oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 8 juli 1969.
      Gelet op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8 november 2003 waarmee IGEAN cv omgevormd wordt tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 19 december 2003.
      Gelet op de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden,
      Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 houdende goedkeuring van de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging.
      Gelet op de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.
      Gelet op de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013, en goedgekeurd bij ministerieel besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
      Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 waarbij de statutenwijziging en de verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21 juni 2034 werden goedgekeurd, en goedgekeurd bij ministerieel besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
      Gelet op de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018, rekening houdend met het nieuwe decreet Lokaal Bestuur en bij ministerieel besluit van 19 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke kansen en Armoedebestrijding bevestigd.
      Gelet de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening zoals goedgekeurd op de algemene vergadering van 28 juni 2019, rekening houdend met het nieuwe decreet Lokaal Bestuur en bevestigd bij het ministerieel besluit van 23 oktober 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
      Gelet op de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering zoals goedgekeurd op de algemene vergadering van 19 juni 2020 en bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 25 januari 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
      Gelet op het lidmaatschap van de OCMW bij IGEAN dienstverlening.
      Overwegende dat, om ook na de coronacrisis het digitaal vergaderen mogelijk te maken, het Agentschap Binnenlands Bestuur oproept om deze vergaderwijze te verankeren in de statuten, zoals art. 426, 6° van het decreet Lokaal Bestuur voorschrijft;- dat de ervaring die intussen opgedaan werd m.b.t. het digitaal vergaderen en de tools die hiervoor ontwikkeld werden, voldoende garantie bieden op een democratisch verloop van de vergadering;- dat bovendien blijkt uit de aanwezigheden op de verschillende vergaderingen dat de deelnamegraad bijzonder hoog is en gemiddeld zelfs hoger dan bij een fysieke bijeenkomst.
      Overwegende dat met voorliggend ontwerp van statutenwijziging de mogelijkheid om digitaal of op een hybride wijze te vergaderen uitdrukkelijk wordt voorzien, zij het minstens voor een aantal vergaderingen;- dat hierbij zowel gedacht wordt aan de raden van bestuur als aan de algemene vergaderingen, maar ook aan de bijeenkomsten van de adviescomités en het algemeen comité.

      Overwegende dat IGEAN van deze gelegenheid eveneens gebruik maakt om de voorzitter van de vereniging van rechtswege deel te laten uitmaken van de adviescomités en het algemeen comité.
      Gelet op de aparte nota die IGEAN op 17 maart 2021 aan al haar deelnemers heeft bezorgd waarin toelichting wordt gegeven bij het ontwerp van statutenwijziging van IGEAN dienstverlening dat ter goedkeuring voorgelegd wordt aan de algemene vergadering van 25 juni 2021;- dat deze nota bestaat uit volgende onderdelen:

      1. Voorbereiding van het ontwerp - besluitvorming
      2. Toelichting bij het ontwerp van statutenwijziging
      3. Verdere timing en werkwijze.

      Overwegende dat in uitvoering van artikel 427 van het decreet Lokaal Bestuur de wijzigingen aan de statuten artikelsgewijs aangebracht worden.

      Gelet op de raad van bestuur van 17 maart 2021 waar het ontwerp van statutenwijziging voor IGEAN dienstverlening werd goedgekeurd;- dat onmiddellijk daarna volgende documenten ter beschikking werden gesteld van alle deelnemers via het infonet:

      1. een uittreksel uit de beslissing van de 450ste raad van bestuur van 17 maart 2021
      2. het ontwerp statutenwijziging met bijhorende nota.

      Gelet op artikel 427 van het decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat een statutenwijziging uiterlijk 90 dagen voor de algemene vergadering aan alle deelnemers moet worden bezorgd;- dat met het schrijven van IGEAN dienstverlening van 19 maart 2021 alle deelnemers hierover werden geïnformeerd.

      Gelet op artikel 35 van de statuten van IGEAN dienstverlening die bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt;- dat op deze vergadering de jaarrekening wordt vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.

      Overwegende dat de raad van bestuur van 5 mei 2021 haar goedkeuring heeft gehecht aan het jaarverslag 2020 evenals aan de jaarrekening 2020;- dat de jaarvergadering kwijting verleent aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.

      Gelet op artikel 31 van de statuten van IGEAN dienstverlening dat bepaalt dat de bedrijfsrevisor benoemd wordt door de algemene vergadering onder de leden van het Instituut der Bedrijfsrevisoren;- dat zij onderworpen zijn aan de wettelijke en reglementaire bepalingen die hun ambt en hun bevoegdheid regelen;- dat de duur van het mandaat maximum drie (3) jaar bedraagt.

      Gelet op het mandaat van de huidige bedrijfsrevisor dat ten einde loopt;- dat de raad van bestuur van 5 mei 2021 kennis heeft genomen van het voorstel om HLB Dodémont - Van Impe uit Berchem, vertegenwoordigd door Guy Cox, bedrijfsrevisor, voor de periode 2021-2023 aan te stellen als bedrijfsrevisor voor IGEAN dienstverlening voor een forfaitair bedrag van 4.798,30 euro per jaar en dit voorstel ter goedkeuring voor te leggen aan de algemene vergadering van 25 juni 2021.

      Gelet op de beslissing genomen tijdens de bijeenkomst van de raad van bestuur van 17 maart 2021 om de jaarvergadering te organiseren op een digitale wijze als maatregel ter voorkoming van de verdere verspreiding van het Coronavirus COVID-19 op 25 juni 2021 te 19.00 uur met volgende dagorde:

      1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020
      2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2020
      3. Goedkeuren van de jaarrekening 2020
      4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2020
      5. Goedkeuren van de statutenwijziging
      6. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding
      7. Toetreding aanvaarden van PZ Hekla
      8. Zelfstandige groepering – kennisname inwendig reglement.

      Gelet op het schrijven van IGEAN dienstverlening van 19 maart 2021 waarmee de deelnemers werden geïnformeerd over de statutenwijziging.

      Gelet op het schrijven van IGEAN dienstverlening van 6 mei 2021 met de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 25 juni 2021;- dat de volgende documenten via het infonet ter beschikking werden gesteld:

      1. uittreksels uit de beslissingen van de 451ste raad van bestuur van 28.04.2021 en van de 452ste raad van bestuur van 5.05.2021
      2. het jaarverslag 2020 met de jaarrekening 2020
      3. zelfstandige groepering – inwendig reglement.

      Gelet op het voorstel om alle agendapunten samen te behandelen op de OCMW-raad van mei – juni 2021.
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
      Gelet op zijn beslissing van 14 februari 2019 waarbij mevrouw Paula Henderickx, voorzitter van de OCMW-raad en de heer Dirk Vercammen, raadslid, respectievelijk werden aangesteld tot vertegenwoordiger van OCMW Zandhoven en tot plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van het OCMW, om deel te nemen aan alle algemene vergaderingen van IGEAN dienstverlening die vanaf het jaar 2019 tot en met 31 december 2024 worden georganiseerd.
      Gelet op het feit dat de OCMW-raad zijn goedkeuring dient te hechten aan de agendapunten van de statutaire vergadering.
      Gelet op de toelichtingen en besprekingen bij de ontwerp statutenwijziging op de raad van bestuur van 17 maart 2021, de goedkeuring van het inwendig reglement in het kader van de zelfstandige groepering op de raad van bestuur van 28 april 2021, het jaarverslag 2020, de jaarrekening 2020 en kennisname van de aanstelling van de bedrijfsrevisor op de raad van bestuur van 5 mei 2021.
      Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;- dat de jaarvergadering op zich geen financiële gevolgen heeft voor het bestuur.
      Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
      Gelet op de voorgaande bespreking en adviezen.
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Mieke De Moor, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Mieke De Moor, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

      Artikel 1.
      De OCMW-raad neemt kennis van de volledige dagorde van de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening die zal gehouden worden op een digitale wijze als maatregel ter voorkoming van de verdere verspreiding van het Coronavirus COVID-19 op 25 juni 2021 om 19.00 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:

      1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020
      2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2020
      3. Goedkeuren van de jaarrekening 2020
      4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2020
      5. Goedkeuren van de statutenwijziging
      6. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding
      7. Toetreding aanvaarden van PZ Hekla
      8. Zelfstandige groepering – kennisname inwendig reglement.

      Artikel 2.
      De vertegenwoordiger van het OCMW, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening van 25 juni 2021 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
      Artikel 3.
      Twee uittreksels van onderhavige OCMW-raadsbeslissing zullen aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.

    • Igean Milieu en Veiligheid: goedkeuren van de agendapunten alsmede de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergadering van 25 juni 2021

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Mieke De Moor, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Joris Geens, Eerste schepen

      De OCMW-raad,
      Gelet op de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid zoals verleden op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8 november 2003.
      Gelet op de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 19 december 2003.
      Gelet op de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 houdende goedkeuring van de oprichting en van de statuten van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid.
      Gelet op de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.
      Gelet op de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 en goedgekeurd bij ministerieel besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
      Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 waarbij de statutenwijziging en de verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21 juni 2034 werden goedgekeurd en goedgekeurd bij ministerieel besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
      Gelet op de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018, rekening houdend met het nieuwe decreet Lokaal Bestuur en bevestigd bij ministerieel besluit van 27 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke kansen en Armoedebestrijding.
      Gelet de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid zoals goedgekeurd op de algemene vergadering van 28 juni 2019, rekening houdend met het nieuwe decreet Lokaal Bestuur en bevestigd bij het ministerieel besluit van 17 oktober 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
      Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij IGEAN milieu & veiligheid.

      Overwegende dat, om ook na de coronacrisis het digitaal vergaderen mogelijk te maken, het Agentschap Binnenlands Bestuur oproept om deze vergaderwijze te verankeren in de statuten, zoals art. 426, 6° van het decreet Lokaal Bestuur voorschrijft;- dat de ervaring die intussen opgedaan werd m.b.t. het digitaal vergaderen en de tools die hiervoor ontwikkeld werden, voldoende garantie bieden op een democratisch verloop van de vergadering;- dat bovendien blijkt uit de aanwezigheden op de verschillende vergaderingen dat de deelnamegraad bijzonder hoog is en gemiddeld zelfs hoger dan bij een fysieke bijeenkomst.
      Overwegende dat met voorliggend ontwerp van statutenwijziging de mogelijkheid om digitaal of op een hybride wijze te vergaderen uitdrukkelijk wordt voorzien, zij het minstens voor een aantal vergaderingen;- dat hierbij zowel gedacht wordt aan de raden van bestuur als aan de algemene vergaderingen, maar ook aan de bijeenkomsten van de adviescomités en het algemeen comité.

      Overwegende dat IGEAN van deze gelegenheid eveneens gebruik maakt om de voorzitter van de vereniging van rechtswege deel te laten uitmaken van de adviescomités en het algemeen comité.

      Gelet op de aparte nota die IGEAN op 17 maart 2021 aan al haar deelnemers heeft bezorgd waarin toelichting wordt gegeven bij het ontwerp van statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid dat ter goedkeuring voorgelegd wordt aan de algemene vergadering van 25 juni 2021;- dat deze nota bestaat uit volgende onderdelen:

      1. Voorbereiding van het ontwerp - besluitvorming
      2. Toelichting bij het ontwerp van statutenwijziging
      3. Verdere timing en werkwijze.

      Overwegende dat in uitvoering van artikel 427 van het decreet Lokaal Bestuur de wijzigingen aan de statuten artikelsgewijs aangebracht worden.

      Gelet op de raad van bestuur van 17 maart 2021 waar het ontwerp van statutenwijziging voor IGEAN milieu & veiligheid werd goedgekeurd;- dat onmiddellijk daarna volgende documenten ter beschikking werden gesteld van alle deelnemers via het infonet:

      1. een uittreksel uit de beslissing van de 153ste raad van bestuur van 17 maart 2021
      2. het ontwerp statutenwijziging met bijhorende nota.

      Gelet op artikel 427 van het decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat een statutenwijziging uiterlijk 90 dagen voor de algemene vergadering aan alle deelnemers moet worden bezorgd;- dat met het schrijven van IGEAN milieu & veiligheid van 19 maart 2021 alle deelnemers hierover werden geïnformeerd.

      Gelet op artikel 36 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid die bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt;- dat op deze vergadering de jaarrekening wordt vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
      Overwegende dat de raad van bestuur van 5 mei 2021 haar goedkeuring heeft gehecht aan het jaarverslag 2020 evenals aan de jaarrekening 2020;- dat de jaarvergadering kwijting verleent aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.

      Gelet op artikel 32 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid dat bepaalt dat de bedrijfsrevisor benoemd wordt door de algemene vergadering onder de leden van het Instituut der Bedrijfsrevisoren;- dat zij onderworpen zijn aan de wettelijke en reglementaire bepalingen die hun ambt en hun bevoegdheid regelen;- dat de duur van het mandaat maximum drie (3) jaar bedraagt.

      Gelet op het mandaat van de huidige bedrijfsrevisor dat ten einde loopt;- dat de raad van bestuur van 5 mei 2021 kennis heeft genomen van het voorstel om HLB Dodémont - Van Impe uit Berchem, vertegenwoordigd door Guy Cox, bedrijfsrevisor, voor de periode 2021-2023 aan te stellen als bedrijfsrevisor voor IGEAN milieu & veiligheid voor een forfaitair bedrag van 5.864,58 euro per jaar en dit voorstel ter goedkeuring voor te leggen aan de algemene vergadering van 25 juni 2021.

      Gelet op artikel 431 van het decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat IGEAN milieu & veiligheid naast een algemene vergadering over een raad van bestuur beschikt;- dat artikel 434 van het decreet Lokaal Bestuur stelt dat het aantal leden van deze raad van bestuur maximaal 15 bedraagt;- dat overeenkomstig artikel 440 van het decreet lokaal bestuur aan de vergaderingen van de raad van bestuur eveneens kan worden deelgenomen door rechtstreeks door verschillende gemeenten aangewezen afgevaardigden die lid zijn met raadgevende stem.

      Gelet op de statuten die de criteria vermelden die bepalend zijn voor de wijze van aanwijzing van die afgevaardigden, die altijd raadsleden zijn die in de betrokken gemeenten verkozen zijn op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen, en die in dalende volgorde de volgende zijn:

      1. het geslacht dat het minst vertegenwoordigd is in de raad van bestuur
      2. de eenparigheid van stemmen waarmee de betrokkene werd aangeduid door de gemeenteraad
      3. de jongste kandidaat.

      Gelet op alle door de gemeenten voorgedragen kandidaat-bestuurders met raadgevende stem worden op basis van voormelde criteria per regio gerangschikt. In uitvoering van artikel 16§2 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid heeft de buitengewone algemene vergadering van 20 maart 2019 akte genomen van de per regio best gerangschikte kandidaat-bestuurder met raadgevende stem en deze effectief aangeduid.

      Overwegende dat Lisa Buysse, gemeente Brasschaat – regio noord, ontslag heeft genomen als lid van de raad van bestuur met raadgevende stem;- dat in dat geval de initiële rangschikking voor deze regio hernomen wordt op basis waarvan Guy Van den Broek, gemeente Essen, die de best gerangschikte kandidaat-bestuurder met raadgevende stem is.
      Gelet op de raad van bestuur van 28 april 2021 waarin beslist werd de aanduiding van Guy Van den Broek, gemeente Essen – regio noord, als lid van de raad van bestuur met raadgevende stem voor te leggen aan de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 25 juni 2021.

      Gelet op artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid die bepalen dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt;- dat een adviescomité opgericht wordt op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en in aantal beperkt blijft tot het aantal doelstellingen;- dat enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling vertegenwoordigd zijn in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling;- dat het adviescomité “milieu” bestaat uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers en het adviescomité “veiligheid” bestaat uit één vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.
      Gelet op de toetreding van de politiezone Hekla wordt de benoeming van de aangestelde vertegenwoordigers voorgelegd aan de algemene vergadering.

      Gelet op de beslissing genomen tijdens de bijeenkomst van de raad van bestuur van 17 maart 2021 om de jaarvergadering te organiseren op een digitale wijze als de maatregel ter voorkoming van de verdere verspreiding van het Coronavirus COVID-19 op 25 juni 2021 te 19.00 uur met volgende dagorde:

      1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020
      2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2020
      3. Goedkeuren van de jaarrekening 2020
      4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2020
      5. Goedkeuren van de statutenwijziging
      6. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding
      7. Toetreding aanvaarden van PZ Hekla
      8. Benoemen van een bestuurder en leden adviescomités.

      Gelet op het schrijven van IGEAN milieu & veiligheid van 19 maart 2021 waarmee de deelnemers geïnformeerd werden over de statutenwijziging.

      Gelet op het het schrijven van IGEAN milieu & veiligheid van 6 mei 2021 waarin de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 25 juni 2021 aan alle deelnemers werd bezorgd.

      Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:

      1. uittreksels uit de beslissingen van de 154ste raad van bestuur van 28.04.2021 en van de 155ste raad van bestuur van 5.05.2021
      2. het jaarverslag 2020 met de jaarrekening 2020.

      Gelet op het voorstel om alle agendapunten samen te behandelen op de OCMW-raad van mei – juni 2021.

      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
      Gelet op zijn beslissing van 14 februari 2019 waarbij mevrouw Paula Henderickx, voorzitter van de OCMW-raad en de heer Dirk Vercammen, raadslid, respectievelijk werden aangesteld tot vertegenwoordiger van OCMW Zandhoven en tot plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van het OCMW, om deel te nemen aan alle algemene vergaderingen van Igean milieu & veiligheid die vanaf het jaar 2019 tot en met 31 december 2024 worden georganiseerd.
      Gelet op het feit dat de OCMW-raad zijn goedkeuring dient te hechten aan de agendapunten van de statutaire vergadering.

      Gelet op de toelichtingen en besprekingen bij de ontwerp statutenwijziging op de raad van bestuur van 17 maart 2021, de goedkeuring van het voorstel tot aanduiden van een bestuurder met raadgevende stem op de raad van bestuur van 28 april 2021, het jaarverslag 2020, de jaarrekening 2020 en kennisname van de aanstelling van de bedrijfsrevisor op de raad van bestuur van 5 mei 2021.

      Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;- dat de jaarvergadering op zich geen financiële gevolgen heeft voor het bestuur.
      Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
      Gelet op de voorgaande bespreking en adviezen.
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Mieke De Moor, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Mieke De Moor, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

      Artikel 1.
      De OCMW-raad neemt kennis van de volledige dagorde van de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid die zal gehouden worden op een digitale wijze als maatregel ter voorkoming van de verdere verspreiding van het Coronavirus COVID-19 op 25 juni 2021 om 19.00 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:

      1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020
      2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2020
      3. Goedkeuren van de jaarrekening 2020
      4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2020
      5. Goedkeuren van de statutenwijziging
      6. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding
      7. Toetreding aanvaarden van PZ Hekla
      8. Benoemen van een bestuurder en leden adviescomités.

      Artikel 2.
      De vertegenwoordiger van het OCMW, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 25 juni 2021 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
      Artikel 3.
      Twee uittreksels van onderhavige OCMW-raadsbeslissing zullen aan IGEAN milieu & veiligheid worden bezorgd.

    • ARRO: CVBA Sociale Bouw- en Kredietmaatschappij: ontslag van vertegenwoordiger en aanwijzen van een vertegenwoordiger van het OCMW voor de (buitengewone) algemene vergadering vanaf heden tot en met 31 december 2024

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Mieke De Moor, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Joris Geens, Eerste schepen

      De OCMW-raad,
      Overwegende dat het OCMW sinds 1979 aandeelhouder is van CVBA sociale bouw- en kredietmaatschappij ARRO Antwerpen (hierna kortweg “ARRO Antwerpen”), of de vroegere Gewestelijke Maatschappij ‘Noord en Zuid Antwerpen’ voor de kleine landeigendom.
      Gelet op zijn beslissing van 21 maart 2019 houdende deelname in ARRO Antwerpen en de aanwijzing van een vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen en een lid Raad van Bestuur van ARRO vanaf het jaar 2019 tot en met 31 december 2024;- dat mevrouw Viki Veris werd aangesteld tot vertegenwoordiger voor het OCMW en dat de heer Frans Van de Peer werd aangesteld tot kandidaat-lid van de Raad van Bestuur ARRO Antwerpen voor het OCMW.
      Gelet op de vraag van mevrouw Viki Veris om haar aanstelling in te trekken vanaf heden omdat zij niet meer in de mogelijkheid verkeert om aan deze vergaderingen deel te nemen;- dat het noodzakelijk is een nieuwe vertegenwoordiger aan te stellen.
      Overwegende dat elke vennoot overeenkomstig de statutaire bepalingen slechts een natuurlijke persoon als vertegenwoordiger mag aanduiden;- dat voor de functie van vertegenwoordiger in de algemene vergadering van een coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid (cvba) niet vereist is dat men lid is van de OCMW-raad.
      Overwegende dat het wenselijk is het mandaat voor de rest van de legislatuur vast te leggen;- dat de benoemingsprocedure met de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald dient te worden voor elke algemene vergadering.
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
      GAAT OVER,
      in openbare zitting tot de aanduiding van een nieuwe vertegenwoordiger van het OCMW voor de (buitengewone) algemene vergaderingen vanaf de volgende algemene vergadering tot en met 31 december 2024.
      Er wordt een stemming gehouden voor het aanduiden van een nieuwe vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen.
      Er nemen 22 leden aan de stemming deel.
      De uitslag luidt als volgt:
      - aantal geldig uitgebrachte stemmen: 21;
      - aantal blanco of ongeldige stemmen: 1;
      - Dhr. Peter Smets bekomt 8 stemmen;
      - Mevr. Lydia Cautereels bekomt 13 stemmen.
      Mevr. Lydia Cautereels, de volstrekte meerderheid der stemmen bekomen hebbende, is aangesteld tot vertegenwoordiger voor het OCMW.
      BESLUIT VERDER,
      Artikel 1.
      De aanstelling van de heer Frans Van de Peer tot kandidaat-lid van de Raad Van Bestuur ARRO Antwerpen voor het OCMW, blijft behouden zoals werd vastgesteld bij zijn beslissing van 21 maart 2019.
      Artikel 2.
      De aanstelling van mevrouw Viki Veris tot vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen, wordt ingetrokken.
      Artikel 3.
      Een afschrift van deze beslissing wordt aan CVBA Sociale Bouw- en kredietmaatschappij ARRO Antwerpen (Gijsbrecht Van Deurnelaan 22 - 2100 Deurne) bezorgd.

    • ARRO: goedkeuren van de agendapunten alsmede de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergadering van 8 juni 2021

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Mieke De Moor, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Joris Geens, Eerste schepen

      De OCMW-raad,
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur.
      Overwegende dat het OCMW sinds 1979 aandeelhouder is van CVBA sociale bouw- en kredietmaatschappij ARRO Antwerpen (hierna kortweg “ARRO Antwerpen”), of de vroegere Gewestelijke Maatschappij ‘Noord en Zuid Antwerpen’ voor de kleine landeigendom.
      Gelet op de statuten van ARRO Antwerpen.
      Gelet op de oproepingsbrief van 13 april 2021 tot de statutaire algemene vergadering van de aandeelhouders van ARRO Antwerpen op dinsdag 8 juni 2021 om 11.00 uur via videoconferentie met de volgende agendapunten:

      1. Kennisname van het jaarverslag van de Raad van Bestuur, het bijzonder verslag met betrekking tot het toezicht op het sociaal oogmerk van de vennootschap en de klachtenrapportering;
      2. Kennisname van het verslag van de commissaris;
      3. Goedkeuring van de jaarrekening 2020 en de winstverdeling;
      4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris;
      5. Nazicht mandaten bestuurders
      6. Varia

      6.1 Kennisname overdracht aandelen

      Overwegende dat er geen redenen voorhanden zijn om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
      Overwegende dat de benoemingsprocedure met de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald dient te worden voor elke algemene vergadering.
      Gelet op zijn beslissing van heden waarbij mevr. Lydia Cautereels werd aangesteld tot vertegenwoordiger van OCMW Zandhoven, om deel te nemen aan alle algemene vergaderingen van de intergemeentelijke vereniging ARRO die vanaf heden tot en met 31 december 2024 worden georganiseerd.
      Na verdere bespreking.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Mieke De Moor, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Mieke De Moor, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

      Artikel 1.
      Op basis van de bekomen documenten worden de agendapunten van de statutaire algemene vergadering van de aandeelhouders van ARRO Antwerpen van 8 juni 2021, zoals overgemaakt per oproepingsbrief van 13 april 2021, goedgekeurd.
      Artikel 2.
      De vertegenwoordiger van het OCMW, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van ARRO van 8 juni 2021 deel te nemen aan de bespreking over de agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
      Artikel 3.
      Een afschrift van deze beslissing zal worden bezorgd aan c.v.b.a. Sociale Bouw- en Kredietmaatschappij ARRO Antwerpen, Gijsbrecht Van Deurnelaan 22, 2100 Deurne.

    • CIPAL: goedkeuren van de agendapunten alsmede de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergadering op 24 juni 2021

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Mieke De Moor, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Joris Geens, Eerste schepen

      De OCMW-raad,
      Gelet op de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur en in het bijzonder op artikel 77 inzake de bevoegdheid van de OCMW-raad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
      Gelet op de laatst gecoördineerde statuten van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg ‘Cipal’) van 14 april 2014.
      Gelet op het feit dat het OCMW deelnemer is van Cipal.
      Gelet op zijn beslissing van 14 februari 2019 waarbij mevrouw Bossaerts Betty, raadslid en de heer Lauwereys Jelle, schepen, respectievelijk werden aangesteld tot vertegenwoordiger van OCMW Zandhoven en tot plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van het OCMW, om deel te nemen aan alle algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging CIPAL die vanaf het jaar 2019 tot en met 31 december 2024 worden georganiseerd.
      Gelet op de oproepingsbrief van 4 mei 2021 tot de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2021 op digitale wijze met de volgende agendapunten:

      1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)
      2. Jaarverslag van de raad van bestuur en verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2020
      3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2020, afgesloten op 31 december 2020
      4. Jaarverslag van de raad van bestuur en verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2020
      5. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2020, afgesloten op 31 december 2020
      6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2020
      7. Vaststelling van wijziging van vaste vertegenwoordiger commissaris
      8. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

      Gelet op de toelichtende nota bij de agendapunten van de algemene vergadering.
      Gelet op het voorstel van de raad van bestuur van Cipal.
      Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Mieke De Moor, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Mieke De Moor, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

      Artikel 1.
      De agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2021 worden goedgekeurd.
      Artikel 2.
      De vertegenwoordiger van OCMW Zandhoven, aangesteld in zitting van 14 februari 2019 wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de OCMW-raad zijn genomen over de agendapunten van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging CIPAL van 24 juni 2021 en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
      Artikel 3.
      Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal dv, infoavdv@cipal.be.

  • Goedkeuren verslag

    • Verslag vorige zitting.

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Mieke De Moor, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Joris Geens, Eerste schepen

      Gezien er tijdens de raadzitting van heden geen verdere opmerkingen worden gemaakt over de redactie van de notulen van de OCMW-raad van 22 april 2021, en overeenkomstig art. 32 van het decreet Lokaal Bestuur, zijn de notulen van bedoelde zitting, goedgekeurd.

Namens 1 Raad voor maatschappelijk welzijn,

Annick Smeets
Algemeen directeur

Paula Henderickx
Voorzitter