Terug
Gepubliceerd op 29/06/2023

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

do 25/05/2023 - 22:00 Raadzaal Gemeentehuis - Liersebaan 12 te 2240 Zandhoven
Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter OCMW-raad
Luc Van Hove, burgemeester
Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
Annick Smeets, algemeen directeur
Verontschuldigd: Hans Soetemans, Luc Verelst, Ward Peeters, leden

De voorzitter opent de vergadering; er zijn 3 verontschuldigingen nl. dhr. Peeters W., Soetemans H. en Verelst L..

  • Openbaar

    • Goedkeuren van de raamovereenkomst inzake REMI

      Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hans Soetemans, Luc Verelst, Ward Peeters, leden
      Feiten en Overwegingen

      De OCMW-raad,
      Gelet op de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW's, en latere wijzigingen.
      Overwegende dat volwaardige deelname aan de samenleving een fundamenteel recht is.
      Overwegende dat, om volwaardig te kunnen deelnemen aan de samenleving, men toegang moet hebben tot een minimum aan middelen.
      Overwegende dat de Federale Regering een budgettaire enveloppe ter beschikking heeft gesteld aan de OCMW's om deze doelstelling te realiseren.
      Gelet op het koninklijk besluit van 22 januari 2023 houdende een toelage voor het gebruik van de REMI-tool (REferentiebudgetten Menswaardig Inkomen) van CEBUD om aanvullende financiële steun te verlenen aan OCMW-begunstigden waarvan de toelageperiode loopt van 1 mei 2023 tot en met 29 februari 2024, eventueel verlengbaar met 10 maanden.
      Overwegende dat het hoofddoel van deze toelage erin bestaat de financiële behoeften van de begunstigden optimaal te ondersteunen via een informatietoepassing, zijnde de REMI - tool, in functie van de individuele situatie en rekening houdend met inkomsten en uitgaven.
      Overwegende dat deze REMI-tool zo een meer uniforme werkwijze vooropstelt voor de OCMW's en een onderbouwde werkwijze voor toekenning of weigering van aanvullende financiële steun;- dat REMI immers uniforme criteria aanreikt om leefsituaties te beoordelen in functie van de menselijke waardigheid en dit doet op maat van elke cliënt;- dat zo dezelfde cliënt in verschillende OCMW's tot eenzelfde referentiebudget zal komen en verschillende cliëntsituaties binnen hetzelfde OCMW tot verschillende referentiebedragen zullen leiden.
      Overwegende dat de deelname aan het project impliceert dat het OCMW de REMI - tool in de praktijk toepast en een activeringstraject koppelt aan de toekenning van financiële steun waar mogelijk (met uitzondering van begunstigden die reeds aan het werk zijn of niet geactiveerd kunnen worden omwille van billijkheids - of gezondheidsredenen).
      Overwegende dat het OCMW wel steeds bij ieder dossier de volledige autonomie behoudt inzake de afweging om wel of niet aanvullende steun toe te kennen.
      Overwegende dat een deelname als gevolg heeft dat het OCMW een subsidie ontvangt die de kostprijs voor de licentie voor de REMI-tool dekt en daarnaast ook zal bestaan uit een bedrag dat benut kan worden voor de toekenning van aanvullende financiële steun;- dat dit subsidiebedrag uiterlijk betaald wordt op 31 mei 2023 en afhankelijk zal zijn qua omvang van het aantal deelnemende OCMW's.
      Gelet op zijn beslissing van 23 maart 2023 waarbij de deelname aan REMI goedgekeurd werd.
      Gelet op het ministerieel besluit van 18 april 2023 ter uitvoering van artikel 2 van het koninklijk besluit van 22 januari 2023 houdende een toelage voor het gebruik van de REMI – tool om aanvullende financiële steun te verlenen aan OCMW-begunstigden en waarbij aan OCMW Zandhoven maximaal 1.140 euro of 1.379,40 euro (incl. BTW) wordt toegekend voor betaling van de kosten van de licentie en een bedrag van maximaal 11.380,97 euro voor aanvullende financiële steun (periode 1 mei 2023 tem 31 december 2024).
      Gelet op de voorliggende raamovereenkomst, die door Thomas More Kempen vzw, Expertisecentrum Budget en Financieel Welzijn (voorheen CEBUD) werd opgemaakt voor de aankoop en activering van de REMI-licentie, en voor goedkeuring dient voorgelegd te worden binnen het bestuur aangezien dit een overeenkomst betreft tussen enerzijds Thomas More Kempen en anderzijds OCMW Zandhoven.
      Overwegende dat er via het gebruik van de REMI-webapplicatie persoonsgegevens worden verwerkt die het OCMW ter beschikking stelt, zodat er een verwerkingsovereenkomst dient te worden afgesloten.
      Overwegende dat de voorliggende raamovereenkomst ook een verwerkingsovereenkomst bevat.
      Gelet op verordening (EU) 2016/679 van het Europees parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (Europese algemene verordening gegevensbescherming, afgekort als GDPR).
      Gelet op de goedkeuring van 15 mei 2023 van de voorliggende verwerkersovereenkomst door de DPO Karen Verheyen.
      Overwegende dat met de inhoud van deze overeenkomst akkoord gegaan kan worden.
      Overwegende dat OCMW Zandhoven bij het afsluiten van de raamovereenkomst vertegenwoordigd moet zijn;- dat het derhalve noodzakelijk is twee personen aan te stellen die bij de ondertekening van bedoelde overeenkomst OCMW Zandhoven zullen vertegenwoordigen en gerechtigd zijn deze overeenkomst rechtsgeldig te ondertekenen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      Zijn goedkeuring te verlenen aan de raamovereenkomst tussen Thomas More Kempen en OCMW Zandhoven voor gebruik van de REMI-webapplicatie. Deze raamovereenkomst bevat een samenwerkingsovereenkomst, een verwerkersovereenkomst en een beveiligingshandleiding.
      Artikel 2.
      Mevrouw Paula Henderickx en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur, worden gemachtigd deze samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen namens gemeente Zandhoven.
      Artikel 3.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan Thomas More Kempen, de Sociale Dienst, de dienst Financiën en de dienst Secretariaat bezorgd worden.

    • Goedkeuren van het projectplan KINA p.v. m.b.t. ondersteuning zorgraad Eerstelijnszone Voorkempen

      Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hans Soetemans, Luc Verelst, Ward Peeters, leden
      Feiten en Overwegingen

      De OCMW-raad,
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
      Gelet op de Organieke Wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW’s, zoals tot op heden gewijzigd voor wat het Vlaamse grondgebied betreft, en latere wijzigingen.
      Gelet op het decreet lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018, hierna genoemd het decreet lokaal sociaal beleid.
      Gelet op het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders.
      Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 17 mei 2019 tot erkenning en subsidiëring van de zorgraden en houdende inwerkingtreding van het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders, en latere wijzigingen.
      Gelet op de beslissing van de Vlaamse regering van 9 december 2022 houdende hervorming van de eerstelijnszones richting slagkrachtige en efficiënte zorgraden door het versterken van de rol van de lokale besturen, het verhogen van de betrokkenheid van het welzijnsveld en de actualisering van de opdrachten van de zorgraden.
      Overwegende dat de Vlaamse regering eenmalig een subsidie van 40.000 euro per zorgraad toekent om hun organisatie aan te passen en hun werking te verbeteren (projectsubsidie periode 1/12/2022-30/11/2023).
      Overwegende dat Zandhoven samen met de gemeenten Brecht, Malle, Schilde, Wijnegem en Zoersel deel uitmaakt van de vzw Eerstelijnszone Voorkempen.
      Gelet op zijn beslissing van 23 januari 2020 houdende goedkeuring deelname aan de vzw Eerstelijnszone Voorkempen en houdende aanduiding van een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de vzw Eerstelijnszone Voorkempen binnen de cluster lokale besturen.
      Gelet op de vraag vanuit het dagelijks bestuur van de Eerstelijnszone Voorkempen om beroep te doen op de externe expertise van KINA p.v. voor tijdelijke ondersteuning van de Zorgraad ELZ Voorkempen teneinde zich voor te bereiden op de hernieuwde opdrachten en professionalisering van de eerstelijnszones zoals beslist door de Vlaamse Regering.
      Overwegende dat KINA p.v. (Krisis Info Netwerk Antwerpen), (Antwerpsesteenweg 503 - 2390 Malle), door de inzet van stafmedewerkers de lokale besturen tegen een gunstige prijs ondersteuning kan bieden bij de uitvoering van hun opdracht en het inspelen op nieuwe evoluties.
      Gelet op de positieve ervaringen in de samenwerking met KINA p.v., onder andere lokaal sociaal beleid, rechtshulp, arbeidstrajectbegeleiding, informatieveiligheid, regierol sociale economie, decreet BOA, …
      Gelet op het projectplan ‘Ondersteuning zorgraad Eerstelijnszone Voorkempen’ dat wordt voorgelegd, waarbij de stafmedewerker van KINA p.v. gedurende 2 dagen per week prestaties levert voor de ELZ Voorkempen voor een periode van 6 maanden vanaf 1 juni 2023.
      Overwegende dat de kosten van deze ondersteuning door KINA p.v. volledig worden gefinancierd met de subsidiemiddelen die worden toegekend aan de vzw Eerstelijnszone Voorkempen zoals hoger vermeld.
      Overwegende dat met de inhoud van het projectplan akkoord gegaan kan worden.
      Overwegende dat OCMW Zandhoven bij het afsluiten van het projectplan vertegenwoordigd moet zijn;- dat het derhalve noodzakelijk is twee personen aan te stellen die bij de ondertekening van bedoeld projectplan OCMW Zandhoven zullen vertegenwoordigen en gerechtigd zijn dit projectplan rechtsgeldig te ondertekenen.
      Na verdere bespreking.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      Zijn goedkeuring te verlenen aan navolgend projectplan ‘Ondersteuning zorgraad Eerstelijnszone Voorkempen’

      PROJECTPLAN KINA p.v.
      Ondersteuning zorgraad ELZ Voorkempen

      1. INLEIDING: KINA als welzijnsvereniging – een regionale aanpak voor lokale noden

      KINA is een vereniging van 27 OCMW’s in het arrondissement Antwerpen, die hun krachten gebundeld hebben in één organisatie die inspeelt op de versterking van hun lokaal welzijnsbeleid. Dankzij de samenwerking binnen een welzijnsvereniging overschrijdt elk OCMW zijn lokale mogelijkheden. Zij benutten de gezamenlijke capaciteit (kennis, experten, dienstverlening, infrastructuur, …), waardoor zij hun doelstellingen kunnen halen door gebruik te maken van de schaalgrootte. KINA p.v. is de vereniging van, voor en door haar OCMW’s!
      Het ondersteuningsaanbod is gedurende de voorbije jaren telkens op vraag en op maat van de leden-OCMW gegroeid. De OCMW-leden kunnen beroep doen op de stafmedewerkers van KINA die op verschillende domeinen expertise hebben opgebouwd. Hierbij werken we steeds vraaggericht, zowel bij de opstart van een dienstverlening als bij de verdere uitbouw. Dynamisch en flexibel speelt KINA in op de ondersteuningsbehoeften van haar leden. Voor vele van onze leden zijn we in tussentijd een onmisbaar verlengstuk van de eigen werking geworden. Dit is ook waaraan we in de toekomst willen blijven werken: samenwerking mogelijk maken om het lokaal welzijnsbeleid te versterken. Zo bieden we een regionale aanpak voor lokale noden. Samen verleggen we grenzen!
      Dit projectplan kadert binnen onze werking van Lokaal Sociaal Beleid. In dit projectplan worden de doelstellingen en de beheersaspecten van de ondersteuning beschreven, om aan te geven hoe de samenwerking tussen enerzijds welzijnsvereniging KINA p.v. en anderzijds Lokaal Bestuur Zandhoven (en de ELZ Voorkempen) zal verlopen en onder welke voorwaarden dit zal gebeuren.

      2. PROBLEEMSTELLING

      De Vlaamse Regering wil verder bouwen aan slagkrachtige en efficiënte eerstelijnszones en wil de zorgraden ondersteunen in hun nieuwe opdrachten (cfr. Vlaams regeerakkoord 1.2.3.2. Kwalitatieve eerstelijnszorg).
      De Vlaamse Regering heeft de nota ‘Slagkrachtige zorgraden middels het versterken van de rol van de lokale besturen in de zorgraden, het verhogen van de betrokkenheid van het welzijnsveld en de actualisering van de opdrachten van de zorgraden’ goedgekeurd. Dit is meteen ook de start van een regelgevend traject waarbij eerst het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders zal worden aangepast, en nadien het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2019 tot erkenning en subsidiëring van de zorgraden.
      In afwachting van de aanpassing van de regelgeving verdient het aanbeveling om de zorgraden nu aan het werk te zetten om deze hervorming voor te bereiden. Daartoe wordt een aantal specifieke opdrachten toegekend en wordt voorzien in bijkomende financiering aan Zorgraad ELZ Voorkempen. Lokaal bestuur Zandhoven wil gebruik maken van een stafmedewerker van welzijnsvereniging KINA p.v. om de Zorgraad te ondersteunen in haar nieuwe opdrachten.

      3. DOELSTELLINGEN VAN HET PROJECTPLAN

      Deze samenwerking heeft tot doel dat Welzijnsvereniging KINA p.v. op vraag van lokaal bestuur Zandhoven ondersteuning biedt aan Zorgraad ELZ Voorkempen. De stafmedewerker van KINA p.v. zal onder meer volgende taken opnemen, waarbij ELZ Voorkempen de prioriteiten en tijdsinvestering bewaakt:

      3.1. Coördinatie en ondersteuning
      De stafmedewerker van KINA p.v. zal trachten de afstemming tussen de verschillende partners te stroomlijnen en erop toezien dat alle partners steeds op de hoogte zijn van de stappen die ondernomen worden binnen de Zorgraad ELZ Voorkempen. Daarbij zal de stafmedewerker ondersteuning bieden bij de algemene coördinatie en ondersteuning. Concreet kunnen volgende taken opgenomen worden:

        • Voorbereiden, voorzitten en verslaggeving van de overlegmomenten
        • Aanreiken van theoretische kaders en inzetbare methodieken
        • Zorgen voor transparante en vlotte informatiedoorstroom tussen de partners
        • Afstemming met lokaal sociaal beleid
        • Opvolging van de geformuleerde doelstellingen en acties
        • Uitvoeren van opdrachten en acties geformuleerd door de stuurgroep en/of het dagelijks bestuur

      3.2. Voorbereiding en afstemming beleidsprioriteiten
      De stafmedewerker van KINA p.v. zal tijdens dit project die een eerste fase van versterking van de zorgraad op het oog heeft, het voornaamste voorbereidende werk treffen en de verschillende beleidsprioriteiten op lokaal en Vlaams niveau en lokale noden in het zorglandschap in kaart brengen:

        • Het volgen van webinars en infosessies
        • Verzamelen en samenvatten van relevante besluiten, prioriteiten en uitgevaardigde regelgeving van de Vlaamse Overheid
        • Omgevingsanalyses
        • Overzicht van overlap tussen meerjarenplanningen lokaal besturen en de Vlaamse beleidsprioriteiten
        • De verzamelde info en verkregen resultaten gieten in een prioriteitenbepaling en deze presenteren aan het bestuursorgaan

      3.3. Netwerking
      De stafmedewerker van KINA p.v. begeleidt de ELZ Voorkempen bij de uitbreiding van de cluster welzijn met de voorzieningen gefinancierd vanuit VAPH en het agentschap Opgroeien, in de eerste plaats deze met een lokaal bereik en werking.
      Een belangrijk element in de toekomstige ontwikkeling van zorgraden is de positionering als organisatie die het brede lokale veld op vlak van welzijn en gezondheid kan omvatten en faciliteren. Zorgraden moeten veel meer lokale spelers betrekken bij hun werking, ermee in dialoog gaan, en gedragen standpunten en acties vormgeven. De stafmedewerker van KINA p.v. zal de werking van de ELZ Voorkempen breed communiceren en eerstelijnsactoren motiveren om toe te treden tot hun netwerk.

      4. METHODOLOGIE
      De stafmedewerker zal instaan voor het opstarten en opvolgen van ondersteuning aan Zorgraad ELZ Voorkempen. Hiervoor steunt de medewerker op kennis en expertise, en hanteert deze een werkwijze die aansluit bij de methodieken die gangbaar zijn binnen de vereniging.
      De stafmedewerker voert zijn ondersteuning uit in constante samenwerking met de medewerkers en leden van de zorgraad. Er vindt regelmatig overleg plaats met de medewerkers van de betrokken diensten teneinde bijkomende gegevens te verzamelen.
      De stafmedewerker van KINA p.v. tracht via proces- en termijnbewaking de vooropgestelde doelstellingen samen met de opdrachtgever te realiseren. De eindverantwoordelijkheid voor de planning blijft steeds bij de ELZ Voorkempen.

      5. BEHEERSASPECTEN

      5.1. Opvolging
      KINA neemt geenszins de eindverantwoordelijkheid betreffende de realisatie van de in dit projectplan omschreven doelstellingen.
      De contactpersoon voor de uitvoering en opvolging van dit contract is:

        • Sofie Pareit (Lokaal Bestuur Zandhoven)
        • Greet Hermans (stafmedewerker ELZ Voorkempen)

      Bij alle problemen die niet louter van inhoudelijke aard zijn (organisatorische, contractueel, personeel,…), zal er rechtstreeks contact opgenomen worden met de adjunct-directeur of de algemeen directeur van KINA om dit te bespreken. Deze zaken worden niet besproken met de stafmedewerker zelf.
      5.2. Tijd
      Deze overeenkomst wordt afgesloten voor een periode van zes maanden, waarbij de stafmedewerker van KINA gedurende 2 dagen per week op vraag van lokaal bestuur Zandhoven prestaties levert voor de ELZ Voorkempen, zoals opgenomen onder punt 3 Doelstellingen.
      De termijn van het project start op 1 juni 2023 en eindigt op 30 november 2023, met mogelijkheid tot verlenging.
      De taken en doelstellingen die in dit projectplan beschreven staan, zijn richtinggevend en dienen steeds bekeken te worden in het kader van het aantal begeleidingsuren waarop de zorgraad beroep doet. KINA noch de ingezette stafmedewerker, nemen hierin de verantwoordelijkheid over m.b.t. het bereiken van de vooropgestelde doelstellingen en verplichtingen. De dienstverlening van KINA is ondersteunend en afhankelijk van de medewerking en beschikbare informatie.
      Afwezigheid van de door KINA aangeduide stafmedewerker schorst deze overeenkomst enkel indien na grondige navraag blijkt dat de andere stafmedewerkers van KINA geen ruimte hebben in hun agenda (lopende projecten bij andere OCMW-leden en KINA p.v.) om de taken van de afwezige stafmedewerker over te nemen. Desgevallend wordt een tariefvermindering toegepast volgens de modaliteiten vermeld in het schrijven van KINA aan de OCMW’s op 20/10/2022. De opdrachtgever kan nooit aanspraak maken op het betalen van penaliteiten of schadevergoedingen.
      5.3. Prestaties en vergoedingen
      De stafmedewerker presteert het in 5.2 omschreven aantal uren/dagen per week voor de ELZ Voorkempen.
      De financiering van het project gebeurt op basis van een uurtarief voor een pakket van 360 uur. De uren die de stafmedewerker presteert op het plaatselijk bestuur worden verrekend via een uurtarief à rato van €76,5. Vanaf 01/01/2016 wordt dit tarief jaarlijks geïndexeerd door een vergelijking van het indexcijfer van januari 2015 met het indexcijfer van december van het betreffende jaar. De stafmedewerker vult deze uren in naargelang de noden en intensiteit van het project.
      De KINA-medewerker noteert zijn prestaties en de gedane tijdsinvestering per dag in een overzicht dat op regelmatige basis aan de opdrachtgever wordt bezorgd, zodat zij hieruit de vordering en tijdsinvestering kunnen afleiden. Eventuele opmerkingen worden binnen de week na ontvangst doorgegeven aan de dagelijks verantwoordelijke van KINA p.v.. De uren dienen het volledige werk van de stafmedewerker(s) binnen deze opdracht te omvatten.
      5.4. Organisatie
      KINA, als juridisch werkgever, coördineert de afspraken in verband met de infrastructuur, de werkplaatsen, de tewerkstellingsvoorwaarden en de dienstverleningsmodaliteiten van de stafmedewerker, met dien verstande dat de dienstverlening ter plaatse gebeurt bij de opdrachtgever en deze hiervoor kosteloos de nodige infrastructuur beschikbaar stelt voor de stafmedewerker. De opdrachtgever kan toestemming geven aan de stafmedewerker om de uren elders te presteren.

      5.4.1. Middelen
      De stafmedewerker krijgt tijdens de uitvoering van de opdracht een bureel ter beschikking. KINA zorgt voor een draagbare PC en een headset. De materiële middelen (vb. print- en kopieermogelijkheid, papier, postzegels, klassement, documentatie, bureaumateriaal) worden kosteloos ter beschikking gesteld.
      De stafmedewerker moet gebruik kunnen maken van een veilige internetverbinding.
      De stafmedewerker moet, in het kader van zijn specifieke opdracht, gebruik kunnen maken van relevante databanken. In het geval dat er specifieke software noodzakelijk is (vb. voor statistische analyse), stelt de opdrachtgever deze ter beschikking.
      5.4.2. Personeel
      In het kader van dit project wordt een stafmedewerker van KINA ingezet. Afhankelijk van de aard van de opdracht kunnen sommige opdrachten door een collega worden uitgevoerd. In samenspraak met de opdrachtgever kan er beroep gedaan worden op een lokale secretariaatsmedewerker voor administratieve ondersteuning.
      5.4.3. Verzekering
      De taken die de stafmedewerkers uitoefenen op de verschillende lokale besturen zijn verzekerd door de polis Burgerlijke Aansprakelijkheid van KINA. Dit wil zeggen dat de individuele lokale besturen niets meer hoeven door te geven van activiteiten die ter plaatse worden uitgevoerd door de KINA-stafmedewerkers. Op deze polis is er wel één uitzondering, nl. dat de schade berokkend aan goederen van het plaatselijk bestuur die aan medewerkers worden toevertrouwd, niet verzekerd zijn.

      5.5. Informatie

      Verzamelen van de benodigde informatie:

        • opzoekwerk rond regelgeving, methodes, …;
        • bestaande documenten en registraties;
        • mondelinge toelichting en aanvullingen door de maatschappelijk werkers en verantwoordelijken;
        • indien nodig kunnen andere medewerkers en/of raadsleden betrokken worden bij de werkzaamheden in functie van de afgebakende onderdelen;
        • mate en gemak waarmee de stafmedewerker de nodige informatie krijgt aangereikt of daarentegen zelf de informatieverzameling dient uit te voeren, zal een grote invloed hebben op de tijdsbesteding.

      Verstrekken van informatie (rapportage):

        • De stafmedewerker noteert zijn prestaties en de gedane tijdsinvestering per dag in een overzicht. Dit overzicht wordt op regelmatige basis aan de opdrachtgever bezorgd, zodat zij hieruit de tijdsinvestering kunnen afleiden. Eventuele opmerkingen worden binnen de week na ontvangst doorgegeven aan de adjunct-directeur of directeur van KINA.
        • Rapportage gebeurt minstens éénmaal per jaar aan Greet Hermans van het betrokken OCMW.

      5.6. Kwaliteit
      Het project moet voldoen aan de volgende criteria:

        • Het project moet resulteren in een “lastenvermindering” voor de opdrachtgever.
        • De deskundige inzet van de stafmedewerker van KINA moet leiden tot een verhoogde kwaliteit van de organisatiewerking van de zorgraad.

      5.7. Deontologische aspecten
      Aan de lokaal bestuur Zandhoven, en in het verlengde van hen, de ELZ Voorkempen, wordt de volledige medewerking gevraagd, zodat de stafmedewerker van KINA in alle neutraliteit en objectiviteit hun job kunnen uitoefenen, en zich bijgevolg niet kunnen inlaten met interne aangelegenheden en problematieken.
      Indien er op het plaatselijk bestuur verschillende medewerkers van KINA in verschillende projecten werkzaam zijn:

        • gebeurt de communicatie per project rechtstreeks met de betrokken stafmedewerker.
        • bij mogelijke problemen en organisatorische vragen over KINA-aangelegenheden in het algemeen, houdt het plaatselijke bestuur er zich aan dit rechtstreeks te bespreken met de adjunct-directeur en/of de directeur van KINA. Vragen m.b.t. de uurregeling, de projectovereenkomst en het aantal uren worden ook aan deze personen gesteld en niet aan de stafmedewerker zelf.

      5.8. Bescherming van persoonsgegevens
      De opdrachtgever stelt de stafmedewerker op de hoogte van de interne werking omtrent de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van persoonsgegevens (AVG) en de verwachtingen in dit kader t.a.v. het OCMW.
      De stafmedewerekr wordt onmiddellijk in kennis gesteld indien naar hun mening een handeling inbreuk oplevert op de AVG, het lokale informatieveiligheidsbeleid of op andere Unierechtelijke of lidstaatrechtelijke bepalingen inzake gegevensbescherming.

      5.8.1. Vertrouwelijkheid
      De stafmedewerker zal zich ervan onthouden bedrijfsgeheimen in de zin van artikel I.17/1, 1° van het Wetboek van economisch recht, onrechtmatig te verkrijgen, te gebruiken of openbaar te maken. De werknemer zal zich er ook van onthouden geheimen in verband met persoonlijke of vertrouwelijke aangelegenheden, waarvan hij in de uitoefening van het werk kennis kan hebben, bekend te maken.
      Indien de stafmedewerker een verzoek krijgt om persoonsgegevens (van een cliënt) ter beschikking te stellen door een daartoe bevoegde instantie overeenkomstig een Unierechtelijke of lidstaatrechtelijke bepaling, beoordeelt deze eerst of het verzoek bindend is en of hij/zij op grond van gedrags- en beroepsregels aan het verzoek moet voldoen. Als er geen strafrechtelijke of andere juridische belemmeringen zijn, dan stelt de stafmedewerker de opdrachtgever op de hoogte van dit verzoek, binnen een termijn dat het voor de opdrachtgever mogelijk is om eventuele rechtsmiddelen tegen de verstrekking van de Persoonsgegevens in te stellen.

      De stafmedewerker verbindt er zich toe:

        • zich alleen toegang te verschaffen tot persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de hem/haar toevertrouwde opdracht in het kader van de verwerking van persoonsgegevens;
        • de persoonsgegevens voor geen ander doel aan te wenden dan nodig voor de uitoefening van de professionele taken
        • persoonsgegevens waarvan hij/zij kennis heeft genomen in de uitoefening van het werk, alleen toe te vertrouwen aan anderen in de mate dat dit voor de uitvoering van zijn/haar opdracht voor de werkgever noodzakelijk is en op voorwaarde dat de persoon aan wie deze gegevens kenbaar worden gemaakt gemachtigd is er kennis van te nemen;
        • de toegangscodes en/of wachtwoorden om zich toegang tot bepaalde persoonsgegevens te verschaffen niet kenbaar te maken.
        • Een inbreuk op persoonsgegevens onmiddellijk te melden aan de verantwoordelijke of DPO van het lokale bestuur

      De stafmedewerker erkent het belang van deze verplichtingen tot vertrouwelijkheid en tot het naleven van de regels inzake de bescherming van persoonsgegevens conform de AVG, zowel ten aanzien van KINA als de besturen waar KINA mee samenwerkt.

      5.9. Vroegtijdige beëindiging van de opdracht en schorsing van de opdracht
      Indien de opdrachtgever na ondertekening van het contract de samenwerking wil stopzetten buiten de in dit contract vastgestelde einddatum, is deze een vergoeding verschuldigd aan KINA ter compensatie van het gederfde inkomstenverlies.

        • Indien gewerkt wordt met een contractueel vastgelegd uurpakket:

      De opdrachtgever is een vergoeding verschuldigd van 75% van het vastgelegde uurtarief voor elke nog niet-gepresteerde uur binnen het contractueel vastgelegde uurpakket. Voor de reeds gepresteerde uren betaalt de opdrachtgever uiteraard het volledige contractueel vastgelegde uurtarief.

        • Indien gewerkt wordt met een jaarlijks forfaitbedrag:

      De opdrachtgever is een vergoeding verschuldigd van 6,25% van het jaarlijkse forfaitbedrag voor elke maand waarvoor de prestaties niet konden uitgevoerd worden door de stopzetting van de samenwerking door de opdrachtgever. (6,25% = 1/12e van het jaarbedrag aan 75%)
      Afwezigheid van de door KINA aangeduide stafmedewerker schorst deze overeenkomst. Desgevallend wordt een tariefvermindering toegepast volgens volgende modaliteiten. Indien cumulatief is voldaan aan volgende voorwaarden:

        • Gedurende het werkjaar is er minimaal één aaneengesloten periode van minstens één maand waarop er geen stafmedewerker in deze functie kan aangeboden worden aan de besturen die een projectplan hebben afgesloten met KINA voor de betreffende periode.
        • Voor deze functie was er gedurende een periode van minimaal één week geen loonkost meer voor KINA (vb. de stafmedewerker ontvangt een vervangingsinkomen, is uit dienst zonder opzegvergoeding,…).
        • Gedurende het betreffende jaar werd het vooropgezette aantal begeleidingsmomenten door de stafmedewerker van KINA niet gehaald.
        • Er werd geen vervanging voorzien door een andere stafmedewerker van KINA ter beschikking te stellen.

      wordt vanaf de datum waarop de stafmedewerker afwezig is én geen loonkost meer genereert voor KINA per volledige week afwezigheid een vermindering toegepast van 1/52 van het jaarlijkse forfaitbedrag van de OCMW’s voor deze stafmedewerker.
      Na het verstrijken van het jaar wordt een verrekening gemaakt waarbij een creditnota voor de deelnemende besturen wordt opgemaakt en het teveel betaalde bedrag wordt teruggestort door KINA p.v.
      De lokale besturen kunnen nooit aanspraak maken op het betalen van penaliteiten of schadevergoedingen.

      Projectplan tussen Welzijnsvereniging KINA p.v. – Lokaal Bestuur Zandhoven
      Opdrachtgever: Lokaal Bestuur Zandhoven, met in het verlengde hiervan de Zorgraad ELZ Voorkempen
      Contactpersoon: Sofie Pareit (Lokaal Bestuur Zandhoven) en Greet Hermans (ELZ Voorkempen)
      Projectverantwoordelijke: Welzijnsvereniging KINA p.v.

      Artikel 2.
      Mevrouw Paula Henderickx en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk voorzitter OCMW-raad en algemeen directeur, worden gemachtigd dit projectplan te ondertekenen namens OCMW Zandhoven.

      Artikel 3.
      De kosten verbonden aan het projectplan waarvan sprak in artikel 1 worden na ontvangst van de factuur van KINA doorgerekend aan de vzw Eerstelijnszone Voorkempen, met zetel te Handelslei 167, 2980 Zoersel.

      Artikel 4.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan KINA p.v., de eerstelijnszone Voorkempen, de dienst Mens & Welzijn en aan de dienst Financiën bezorgd worden.

    • IGEAN DV: goedkeuren van de agendapunten alsmede de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het OCMW voor de jaarvergadering van 22 juni 2023

      Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hans Soetemans, Luc Verelst, Ward Peeters, leden
      Feiten en Overwegingen

      De OCMW-raad,
      Gelet op het koninklijk besluit van 3 januari 1969 tot oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 8 juli 1969.
      Gelet op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8 november 2003 waarmee IGEAN cv omgevormd wordt tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 19 december 2003.
      Gelet op de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden,
      Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 houdende goedkeuring van de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging.
      Gelet op de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.
      Gelet op de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013, en goedgekeurd bij ministerieel besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
      Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 waarbij de statutenwijziging en de verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21 juni 2034 werden goedgekeurd, en goedgekeurd bij ministerieel besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
      Gelet op de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018, rekening houdend met het nieuwe decreet Lokaal Bestuur en bij ministerieel besluit van 19 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke kansen en Armoedebestrijding bevestigd.
      Gelet de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening zoals goedgekeurd op de algemene vergadering van 28 juni 2019, rekening houdend met het nieuwe decreet Lokaal Bestuur en bevestigd bij het ministerieel besluit van 23 oktober 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
      Gelet op de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering zoals goedgekeurd op de algemene vergadering van 19 juni 2020 en bevestigd bij het ministerieel besluit van 25 januari 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
      Gelet op de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in functie van het digitaal vergaderen zoals goedgekeurd op de algemene vergadering van 25 juni 2021 en bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23 november 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
      Gelet op het lidmaatschap van OCMW Zandhoven bij IGEAN dienstverlening.
      Gelet op artikel 35 van de statuten van IGEAN dienstverlening die bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt;- dat op deze vergadering de jaarrekening wordt vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
      Overwegende dat de raad van bestuur van 26 april 2023 haar goedkeuring heeft gehecht aan het jaarverslag 2022 evenals aan de jaarrekening 2022;- dat de jaarvergadering kwijting verleent aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.

      Gelet op het besluit van de raad van bestuur van het WoonZorgNetwerk Edegem van 8 juni 2022 en het besluit van de raad van het OCMW Boom van 16 maart 2023 betreffende instemming met de toetreding tot IGEAN dienstverlening.
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 420 en de statuten van IGEAN, in het bijzonder artikel 7;- dat de vraag tot toetreding ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de algemene vergadering.
      Gelet op de statuten van IGEAN, in het bijzonder artikel 11 dat stelt dat de algemene vergadering de bedragen bepaalt die moeten geplaatst worden door de deelnemers;- dat de algemene vergadering tenslotte het aantal maatschappelijke aandelen bepaalt welke aan de deelnemers toegekend worden en bepaalt welk bedrag moet gestort worden;- dat naar analogie met de andere “niet-gemeentelijke” deelnemers er aan het WoonZorgNetwerk Edegem én aan het OCMW Boom 5 aandelen toegekend worden, elk met een waarde van 12,50 euro of een totaal bedrag van 62,50 euro per deelnemer;- dat dit bedrag volledig moet geplaatst en volstort worden.

      Gelet op de beslissing genomen tijdens de bijeenkomst van de raad van bestuur van 26 april 2023 om de jaarvergadering te organiseren in de burelen van IGEAN (Doornaardstraat 60 - 2160 Wommelgem) op 22 juni 2023 te 18.30 uur met volgende dagorde:

      1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022
      2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2022
      3. Goedkeuren van de jaarrekening 2022
      4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2022
      5. Toetreding aanvaarden van WoonZorgNetwerk Edegem en van OCMW Boom

      Gelet op het schrijven van IGEAN dienstverlening van 27 april 2023 met de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 22 juni 2023;- dat de volgende documenten via het infonet ter beschikking werden gesteld:

      1. uittreksels uit de beslissingen van de 471ste raad van bestuur van 26.04.2023
      2. de cijfergegevens over de inwoners en het kapitaal
      3. het jaarverslag 2022 met de jaarrekening 2022.

      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 432, en de statuten, in het bijzonder artikel 33§1 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
      Gelet op zijn beslissing van 14 februari 2019 waarbij mevrouw Paula Henderickx, voorzitter van de OCMW-raad en de heer Dirk Vercammen, raadslid, respectievelijk werden aangesteld tot vertegenwoordiger van OCMW Zandhoven en tot plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van het OCMW, om deel te nemen aan alle algemene vergaderingen van IGEAN dienstverlening die vanaf het jaar 2019 tot en met 31 december 2024 worden georganiseerd.
      Gelet op het feit dat de OCMW-raad zijn goedkeuring dient te hechten aan de agendapunten van de statutaire vergadering.
      Gelet op de toelichtingen en bespreking van het jaarverslag 2022 en de jaarrekening 2022 op de raad van bestuur van 26 april 2023.
      Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;- dat de jaarvergadering op zich geen financiële gevolgen heeft voor het bestuur.
      Gelet op voorstel van het vast bureau.
      Gelet op de voorgaande bespreking en adviezen.
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      De OCMW-raad neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN (Doornaardstraat 60 - 2160 Wommelgem) op donderdag 22 juni 2023 om 18.30 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:

      1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022
      2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2022
      3. Goedkeuren van de jaarrekening 2022
      4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2022
      5. Toetreding aanvaarden van WoonZorgNetwerk Edegem en van OCMW Boom.

      Artikel 2.
      De vertegenwoordiger van het OCMW, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening van 22 juni 2023 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
      Artikel 3.
      Twee uittreksels van deze beslissing zullen aan IGEAN dienstverlening en de dienst Secretariaat bezorgd worden.

    • IGEAN MV: goedkeuren van de agendapunten alsmede de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het OCMW voor de jaarvergadering van 22 juni 2023

      Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hans Soetemans, Luc Verelst, Ward Peeters, leden
      Feiten en Overwegingen

      De OCMW-raad,
      Gelet op de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid zoals verleden op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8 november 2003.
      Gelet op de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 19 december 2003.
      Gelet op de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 houdende goedkeuring van de oprichting en van de statuten van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid.
      Gelet op de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.
      Gelet op de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 en goedgekeurd bij ministerieel besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
      Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 waarbij de statutenwijziging en de verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21 juni 2034 werden goedgekeurd en goedgekeurd bij ministerieel besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
      Gelet op de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018, rekening houdend met het nieuwe decreet Lokaal Bestuur en bevestigd bij ministerieel besluit van 27 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke kansen en Armoedebestrijding.
      Gelet de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid zoals goedgekeurd op de algemene vergadering van 28 juni 2019, rekening houdend met het nieuwe decreet Lokaal Bestuur en bevestigd bij het ministerieel besluit van 17 oktober 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
      Gelet de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid in functie van het digitaal vergaderen zoals goedgekeurd op de algemene vergadering van 25 juni 2021, en bevestigd bij het ministerieel besluit van 23 november 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
      Gelet op het lidmaatschap van OCMW Zandhoven bij IGEAN milieu & veiligheid.
      Gelet op artikel 36 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid die bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt;- dat op deze vergadering de jaarrekening wordt vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
      Overwegende dat de raad van bestuur van 26 april 2023 haar goedkeuring heeft gehecht aan het jaarverslag 2022 evenals aan de jaarrekening 2022;- dat de jaarvergadering kwijting verleent aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.

      Gelet op artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid die bepalen dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt;- dat een adviescomité opgericht wordt op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en in aantal beperkt blijft tot het aantal doelstellingen;- dat enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling vertegenwoordigd zijn in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling;- dat het adviescomité “milieu” bestaat uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers en het adviescomité “veiligheid” bestaat uit één vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.

      Gelet op de vervanging van de heer Karel Van Elshocht als schepen van leefmilieu in de gemeente Kontich door mevrouw Sophie Baeckelmans;- dat mevr. Baeckelmans bijgevolg in die functie deel uitmaakt van het adviescomité “milieu”.
      Gelet op de vervanging van de heer Karel Van Elshocht als lid van het adviescomité “veiligheid” voor de gemeente Kontich, het OCMW Kontich en het AGB Kontich door mevrouw Sophie Baeckelmans;- dat mevr. Vermeulen-Goris door het WoonZorgNetwerk Edegem wordt voorgedragen als lid van het adviescomité “veiligheid”;- dat de benoeming van deze leden wordt voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering.

      Gelet op het besluit van de raad van bestuur van het WoonZorgNetwerk Edegem van 8 juni 2022 en het besluit van de raad van het OCMW Boom van 16 maart 2023 betreffende instemming met de toetreding tot IGEAN milieu & veiligheid.

      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 420 en de statuten van IGEAN, in het bijzonder artikel 7 wordt de vraag tot toetreding ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering.
      Gelet op de statuten van IGEAN, in het bijzonder artikel 11 dat stelt dat de algemene vergadering de bedragen bepaalt die moeten geplaatst worden door de deelnemers;- dat de algemene vergadering tenslotte het aantal maatschappelijke aandelen bepaalt welke aan de deelnemers toegekend worden en bepaalt welk bedrag moet gestort worden;- dat naar analogie met de andere “niet-gemeentelijke” deelnemers er aan het WoonZorgNetwerk Edegem én aan het OCMW Boom 5 aandelen toegekend worden, elk met een waarde van 12,50 euro of een totaal bedrag van 62,50 euro per deelnemer;- dat dit bedrag volledig moet geplaatst en volstort worden.

      Gelet op de beslissing genomen tijdens de bijeenkomst van de raad van bestuur van 26 april 2023 om de jaarvergadering te organiseren in de burelen van IGEAN (Doornaardstraat 60 - 2160 Wommelgem) op 22 juni 2023 te 18.30 uur met volgende dagorde:

      1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022
      2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2022
      3. Goedkeuren van de jaarrekening 2022
      4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2022
      5. Benoemen van leden adviescomités
      6. Toetreding aanvaarden van WoonZorgNetwerk Edegem en van OCMW Boom

      Gelet op het schrijven van IGEAN milieu & veiligheid van 27 april 2023 waarin de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 22 juni 2023 aan alle deelnemers werd bezorgd.
      Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:

      1. uittreksels uit de beslissingen van de 171ste raad van bestuur van 26.04.2023
      2. de cijfergegevens over de inwoners en het kapitaal
      3. het jaarverslag 2022 met de jaarrekening 2022.

      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 432, en de statuten, in het bijzonder artikel 34§1 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
      Gelet op zijn beslissing van 14 februari 2019 waarbij mevrouw Paula Henderickx, voorzitter van de OCMW-raad en de heer Dirk Vercammen, raadslid, respectievelijk werden aangesteld tot vertegenwoordiger van OCMW Zandhoven en tot plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van het OCMW, om deel te nemen aan alle algemene vergaderingen van Igean milieu & veiligheid die vanaf het jaar 2019 tot en met 31 december 2024 worden georganiseerd.
      Gelet op het feit dat de OCMW-raad zijn goedkeuring dient te hechten aan de agendapunten van de statutaire vergadering.
      Gelet op de toelichtingen en bespreking bij de ontwerp van het jaarverslag 2022 en de jaarrekening 2022 op de raad van bestuur van 26 april 2023.
      Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;- dat de jaarvergadering op zich geen financiële gevolgen heeft voor het bestuur.
      Op voorstel van het vast bureau.
      Gelet op de voorgaande bespreking en adviezen.
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      De OCMW-raad neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN (Doornaardstraat 60 - 2160 Wommelgem) op donderdag 22 juni 2023 om 18.30 uur evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:

      1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022
      2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2022
      3. Goedkeuren van de jaarrekening 2022
      4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2022
      5. Benoemen van leden adviescomités
      6. Toetreding aanvaarden van WoonZorgNetwerk Edegem en van OCMW Boom.

      Artikel 2.
      De vertegenwoordiger van het OCMW, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 22 juni 2023 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
      Artikel 3.
      Twee uittreksels van deze beslissing zullen aan IGEAN milieu & veiligheid en de dienst Secretariaat bezorgd worden.

    • CIPAL: goedkeuren van de agendapunten alsmede de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergadering van 22 juni 2023

      Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hans Soetemans, Luc Verelst, Ward Peeters, leden
      Feiten en Overwegingen

      De OCMW-raad,
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur en in het bijzonder op artikel 77 inzake de bevoegdheid van de OCMW-raad en inzake de intergemeentelijke samenwerking, en latere wijzigingen.
      Gelet op de laatst gecoördineerde statuten van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg ‘Cipal’) van 14 april 2014.
      Overwegende dat OCMW Zandhoven deelnemer is van Cipal.
      Gelet op zijn beslissing van 14 februari 2019 waarbij mevrouw Bossaerts Betty, raadslid en de heer Lauwereys Jelle, schepen, respectievelijk werden aangesteld tot vertegenwoordiger van de OCMW Zandhoven en tot plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van het OCMW, om deel te nemen aan alle algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging Cipal die vanaf het jaar 2019 tot en met 31 december 2024 worden georganiseerd.
      Gelet op de oproepingsbrief van 3 mei 2023 tot de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023 om 16 uur met de volgende agendapunten:

      1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)
      2. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022
      3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022
      4. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022
      5. Kennisname van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022
      6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris van Cipal voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2022
      7. Aanpassing van het huishoudelijk reglement van de algemene vergadering
      8. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

      Gelet op de documenten en de toelichtende nota bij de agendapunten van de algemene vergadering.
      Gelet op de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.
      Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      De agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023 worden goedgekeurd.
      Artikel 2.
      De vertegenwoordiger van het OCMW, aangesteld in zitting van 14 februari 2019 wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de OCMW-raad zijn genomen.
      Artikel 3.
      Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
      Artikel 4.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan Cipal dv (infoavdv@cipal.be) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.

  • Goedkeuren verslag

    • Verslag vorige zitting

      Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hans Soetemans, Luc Verelst, Ward Peeters, leden
      Feiten en Overwegingen

      Gezien er tijdens de raadzitting van heden geen verdere opmerkingen worden gemaakt over de redactie van de notulen van de OCMW-raad van 27 april 2023, en overeenkomstig art. 32 van het decreet Lokaal Bestuur, zijn de notulen van bedoelde zitting, goedgekeurd.

Namens OCMW-raad,

Annick Smeets
algemeen directeur

Paula Henderickx
voorzitter OCMW-raad