Terug
Gepubliceerd op 02/07/2024

Notulen  OCMW-raad

do 23/05/2024 - 22:00 Raadzaal Gemeentehuis - Liersebaan 12 te 2240 Zandhoven
Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter OCMW-raad
Luc Van Hove, burgemeester
Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Schepenen
Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
Annick Smeets, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jelle Lauwereys, vijfde schepen
Hans Soetemans, Tom Van Bergen, leden

De voorzitter opent de vergadering; er zijn 3 verontschuldigingen nl. schepen Lauwereys J. en dhrn. Soetemans H. en Van Bergen T..

  • Openbaar

    • Goedkeuren van het projectplan KINA p.v. m.b.t. ondersteuning reguliere werking Eerstelijnszone Voorkempen

      Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jelle Lauwereys, vijfde schepen
      Hans Soetemans, Tom Van Bergen, leden
      Feiten en Overwegingen

      De OCMW-raad,
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
      Gelet op de Organieke Wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW’s, zoals tot op heden gewijzigd voor wat het Vlaamse grondgebied betreft, en latere wijzigingen.
      Gelet op het decreet lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018, hierna genoemd het decreet lokaal sociaal beleid, en latere wijzigingen.
      Gelet op het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders, en latere wijzigingen.
      Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 17 mei 2019 tot erkenning en subsidiëring van de zorgraden en houdende inwerkingtreding van het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders, en latere wijzigingen.
      Gelet op de beslissing van de Vlaamse regering van 9 december 2022 houdende hervorming van de eerstelijnszones richting slagkrachtige en efficiënte zorgraden door het versterken van de rol van de lokale besturen, het verhogen van de betrokkenheid van het welzijnsveld en de actualisering van de opdrachten van de zorgraden.
      Overwegende dat Zandhoven samen met de gemeenten Brecht, Malle, Schilde, Wijnegem en Zoersel deel uitmaakt van de vzw Eerstelijnszone Voorkempen.
      Gelet op zijn beslissing van 23 januari 2020 houdende goedkeuring deelname aan de vzw Eerstelijnszone Voorkempen en houdende aanduiding van een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de vzw Eerstelijnszone Voorkempen binnen de cluster lokale besturen.
      Gelet op de vraag vanuit het dagelijks bestuur van de Eerstelijnszone Voorkempen om beroep te doen op de externe expertise van KINA p.v. voor opname van de taken van de junior stafmedewerker van de ELZ Voorkempen m.b.t. communicatie en dit tijdens de periode van haar zwangerschapsrust (periode juli - oktober 2024).
      Overwegende dat er reeds ondersteuning loopt van een stafmedewerker van KINA bij de uitwerking van de extra taken van de zorgraad, zoals overeengekomen in het projectplan II met KINA m.b.t. ondersteuning zorgraad eerstelijnszone Voorkempen periode 1 december 2022 tot en met 30 november 2023 en zoals goedgekeurd door de OCMW-raad van 29 februari 2024.
      Overwegende dat KINA p.v. (Krisis Info Netwerk Antwerpen), (Antwerpsesteenweg 503 - 2390 Malle), door de inzet van stafmedewerkers de lokale besturen tegen een gunstige prijs ondersteuning kan bieden bij de uitvoering van hun opdracht en het inspelen op nieuwe evoluties.
      Gelet op de positieve ervaringen in de samenwerking met KINA p.v., onder andere lokaal sociaal beleid, rechtshulp, arbeidstrajectbegeleiding, informatieveiligheid, regierol sociale economie, decreet BOA, …
      Gelet op het projectplan ‘Ondersteuning reguliere werking ELZ Voorkempen’ dat wordt voorgelegd, waarbij de stafmedewerker van KINA p.v. gedurende 1 dag per week prestaties levert voor de ELZ Voorkempen voor de periode van 15 juli 2024 tot en met 31 oktober 2024.
      Overwegende dat de kosten van deze ondersteuning door KINA p.v. volledig worden gefinancierd met de subsidiemiddelen die worden toegekend aan de vzw Eerstelijnszone Voorkempen zoals hoger vermeld.
      Overwegende dat met de inhoud van het projectplan akkoord gegaan kan worden.
      Overwegende dat OCMW Zandhoven bij het afsluiten van het projectplan vertegenwoordigd moet zijn;- dat het derhalve noodzakelijk is twee personen aan te stellen die bij de ondertekening van bedoeld projectplan OCMW Zandhoven zullen vertegenwoordigen en gerechtigd zijn dit projectplan rechtsgeldig te ondertekenen.
      Na verdere bespreking.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      Zijn goedkeuring te verlenen aan navolgend projectplan ‘Ondersteuning reguliere werking Eerstelijnszone Voorkempen’:

      PROJECTPLAN KINA p.v.
      Ondersteuning reguliere werking ELZ Voorkempen

      1. INLEIDING: KINA ALS WELZIJNSVERENIGING – EEN REGIONALE AANPAK VOOR LOKALE NODEN
      KINA is een vereniging van 27 OCMW’s in het arrondissement Antwerpen, die hun krachten gebundeld hebben in één organisatie die inspeelt op de versterking van hun lokaal welzijnsbeleid. Dankzij de samenwerking binnen een welzijnsvereniging overschrijdt elk OCMW zijn lokale mogelijkheden. Zij benutten de gezamenlijke capaciteit (kennis, experten, dienstverlening, infrastructuur, …), waardoor zij hun doelstellingen kunnen halen door gebruik te maken van de schaalgrootte. KINA p.v. is de vereniging van, voor en door haar OCMW’s!
      Het ondersteuningsaanbod is gedurende de voorbije jaren telkens op vraag en op maat van de leden-OCMW gegroeid. De OCMW-leden kunnen beroep doen op de stafmedewerkers van KINA die op verschillende domeinen expertise hebben opgebouwd. Hierbij werken we steeds vraaggericht, zowel bij de opstart van een dienstverlening als bij de verdere uitbouw. Dynamisch en flexibel speelt KINA in op de ondersteuningsbehoeften van haar leden. Voor vele van onze leden zijn we in tussentijd een onmisbaar verlengstuk van de eigen werking geworden. Dit is ook waaraan we in de toekomst willen blijven werken: samenwerking mogelijk maken om het lokaal welzijnsbeleid te versterken. Zo bieden we een regionale aanpak voor lokale noden. Samen verleggen we grenzen!
      Dit projectplan kadert binnen onze werking van Lokaal Sociaal Beleid. In dit projectplan worden de doelstellingen en de beheersaspecten van de ondersteuning beschreven, om aan te geven hoe de samenwerking tussen enerzijds welzijnsvereniging KINA p.v. en anderzijds Lokaal Bestuur Zandhoven (en de ELZ Voorkempen) zal verlopen en onder welke voorwaarden dit zal gebeuren.
      2. PROBLEEMSTELLING
      De junior stafmedewerker van de ELZ Voorkempen is zwanger en zal in de periode juli - oktober 2024 genieten van haar moederschapsrust. Haar taken rond communicatie zoals het onderhoud van de website, de opmaak van de nieuwsbrieven en het posten op de sociale media van de eerstelijnszone kunnen niet onderbroken worden. De andere stafmedewerker in het team heeft geen ruimte in haar agenda om deze taken erbij te nemen.
      Er is reeds ondersteuning van een stafmedewerker van KINA bij de uitwerking van de extra taken van de zorgraad. De ELZ Voorkempen stelt de vraag of deze stafmedewerker gedurende de afwezigheid van de junior stafmedewerker de taken rond communicatie kan overnemen.
      ELZ Voorkempen heeft na contact met het Departement de goedkeuring gekregen om af te wijken van de normale manier van werken en de facturen van de gepresteerde uren van de stafmedewerker van KINA te laten meetellen als personeelskost, mits wordt voldaan aan twee voorwaarden:

        • De facturen die in rekening gebracht worden hebben betrekking op de maanden dat het vaste personeelslid in moederschapsrust is.
        • De facturen die in rekening gebracht worden hebben betrekking op het meewerken aan de opdrachten van de zorgraad.

      3. DOELSTELLINGEN VAN HET PROJECTPLAN
      Deze samenwerking heeft tot doel dat Welzijnsvereniging KINA p.v. op vraag van lokaal bestuur Zandhoven ondersteuning biedt aan de ELZ Voorkempen. De stafmedewerker van KINA p.v. zal onder meer volgende taken opnemen, waarbij ELZ Voorkempen de prioriteiten en tijdsinvestering bewaakt:

      3.1. OPVOLGING COMMUNICATIE ELZ VOORKEMPEN
      De stafmedewerker van KINA p.v. zal onder andere volgende taken tijdelijk overnemen van de junior stafmedewerker:

          • Onderhoud van de website van de ELZ Voorkempen
          • Opmaken en uitsturen van de nieuwsbrief van de ELZ Voorkempen
          • Posts voorbereiden, opmaken en plaatsen op de sociale media van de ELZ Voorkempen

      De taken kunnen variëren naargelang de ondersteuningsnoden. De taken vallen onder de reguliere werking van de ELZ Voorkempen zoals bijvoorbeeld ondersteunen bij de organisatie van overleg- en netwerkmomenten, opnemen van administratieve taken, enz.

      4. METHODOLOGIE
      De stafmedewerker zal instaan voor het opvolgen van de communicatie van de ELZ Voorkempen. Hiervoor steunt de medewerker op kennis en expertise, en hanteert deze een werkwijze die aansluit bij de methodieken die gangbaar zijn binnen de vereniging.
      De stafmedewerker voert zijn ondersteuning uit in constante samenwerking met de medewerkers en leden van de zorgraad. Er vindt regelmatig overleg plaats met de medewerkers van de betrokken diensten teneinde bijkomende gegevens te verzamelen.
      De stafmedewerker van KINA p.v. tracht via proces- en termijnbewaking de vooropgestelde doelstellingen samen met de opdrachtgever te realiseren. De eindverantwoordelijkheid voor de planning blijft steeds bij de ELZ Voorkempen.
      5. BEHEERSASPECTEN

      5.1. OPVOLGING
      KINA neemt geenszins de eindverantwoordelijkheid betreffende de realisatie van de in dit projectplan omschreven doelstellingen.
      De contactpersoon voor de uitvoering en opvolging van dit contract is:
      - Sofie Pareit (Lokaal Bestuur Zandhoven)
      - Greet Hermans (stafmedewerker ELZ Voorkempen)
      Bij alle problemen die niet louter van inhoudelijke aard zijn (organisatorische, contractueel, personeel,…), zal er rechtstreeks contact opgenomen worden met de adjunct-directeur of de algemeen directeur van KINA om dit te bespreken. Deze zaken worden niet besproken met de stafmedewerker zelf.
      5.2. TIJD
      Deze overeenkomst wordt afgesloten voor een urenpakket van 107 uren, waarbij de stafmedewerker van KINA gedurende 1 dag per week op vraag van lokaal bestuur Zandhoven prestaties levert voor de ELZ Voorkempen, zoals opgenomen onder punt 3 Doelstellingen.
      De termijn van het project start onder voor behoud op 15 juli 2024 en eindigt op 31 oktober 2024, met mogelijkheid tot verlenging.
      De taken en doelstellingen die in dit projectplan beschreven staan, zijn richtinggevend en dienen steeds bekeken te worden in het kader van het aantal begeleidingsuren waarop de zorgraad beroep doet. KINA noch de ingezette stafmedewerker, nemen hierin de verantwoordelijkheid over m.b.t. het bereiken van de vooropgestelde doelstellingen en verplichtingen. De dienstverlening van KINA is ondersteunend en afhankelijk van de medewerking en beschikbare informatie.
      Afwezigheid van de door KINA aangeduide stafmedewerker schorst deze overeenkomst enkel indien na grondige navraag blijkt dat de andere stafmedewerkers van KINA geen ruimte hebben in hun agenda (lopende projecten bij andere OCMW-leden en KINA p.v.) om de taken van de afwezige stafmedewerker over te nemen. Desgevallend wordt een tariefvermindering toegepast volgens de modaliteiten vermeld in het schrijven van KINA aan de OCMW’s op 20/10/2022. De opdrachtgever kan nooit aanspraak maken op het betalen van penaliteiten of schadevergoedingen.
      5.3. PRESTATIES EN VERGOEDINGEN
      De stafmedewerker presteert het in 5.2 omschreven aantal uren/dagen per week voor de ELZ Voorkempen.
      De financiering van het project gebeurt op basis van een uurtarief voor een pakket van 107 uur. De uren die de stafmedewerker presteert op het plaatselijk bestuur worden verrekend via een uurtarief à rato van €60. Vanaf 01/01/2016 wordt dit tarief jaarlijks geïndexeerd door een vergelijking van het indexcijfer van januari 2015 met het indexcijfer van december van het betreffende jaar. De stafmedewerker vult deze uren in naargelang de noden en intensiteit van het project.
      De KINA-medewerker noteert zijn prestaties en de gedane tijdsinvestering per dag in een overzicht dat op regelmatige basis aan de opdrachtgever wordt bezorgd, zodat zij hieruit de vordering en tijdsinvestering kunnen afleiden. Eventuele opmerkingen worden binnen de week na ontvangst doorgegeven aan de dagelijks verantwoordelijke van KINA p.v.. De uren dienen het volledige werk van de stafmedewerker(s) binnen deze opdracht te omvatten.
      5.4. ORGANISATIE
      KINA, als juridisch werkgever, coördineert de afspraken in verband met de infrastructuur, de werkplaatsen, de tewerkstellingsvoorwaarden en de dienstverleningsmodaliteiten van de stafmedewerker, met dien verstande dat de dienstverlening ter plaatse gebeurt bij de opdrachtgever en deze hiervoor kosteloos de nodige infrastructuur beschikbaar stelt voor de stafmedewerker. De opdrachtgever kan toestemming geven aan de stafmedewerker om de uren elders te presteren.

      5.4.1. Middelen
      De stafmedewerker krijgt tijdens de uitvoering van de opdracht een bureel ter beschikking. KINA zorgt voor een draagbare PC en een headset. De materiële middelen (vb. print- en kopieermogelijkheid, papier, postzegels, klassement, documentatie, bureaumateriaal) worden kosteloos ter beschikking gesteld.
      De stafmedewerker moet gebruik kunnen maken van een veilige internetverbinding.
      De stafmedewerker moet, in het kader van zijn specifieke opdracht, gebruik kunnen maken van relevante databanken. In het geval dat er specifieke software noodzakelijk is (vb. voor statistische analyse), stelt de opdrachtgever deze ter beschikking.
      5.4.2. Personeel
      In het kader van dit project wordt een stafmedewerker van KINA ingezet. Afhankelijk van de aard van de opdracht kunnen sommige opdrachten door een collega worden uitgevoerd. In samenspraak met de opdrachtgever kan er beroep gedaan worden op een lokale secretariaatsmedewerker voor administratieve ondersteuning.
      5.4.3. Verzekering
      De taken die de stafmedewerkers uitoefenen op de verschillende lokale besturen zijn verzekerd door de polis Burgerlijke Aansprakelijkheid van KINA. Dit wil zeggen dat de individuele lokale besturen niets meer hoeven door te geven van activiteiten die ter plaatse worden uitgevoerd door de KINA-stafmedewerkers. Op deze polis is er wel één uitzondering, nl. dat de schade berokkend aan goederen van het plaatselijk bestuur die aan medewerkers worden toevertrouwd, niet verzekerd zijn.

      5.5. INFORMATIE
      Verzamelen van de benodigde informatie:

          • opzoekwerk rond regelgeving, methodes, …;
          • bestaande documenten en registraties;
          • mondelinge toelichting en aanvullingen door de maatschappelijk werkers en verantwoordelijken;
          • indien nodig kunnen andere medewerkers en/of raadsleden betrokken worden bij de werkzaamheden in functie van de afgebakende onderdelen;
          • mate en gemak waarmee de stafmedewerker de nodige informatie krijgt aangereikt of daarentegen zelf de informatieverzameling dient uit te voeren, zal een grote invloed hebben op de tijdsbesteding.

      Verstrekken van informatie (rapportage):

          • De stafmedewerker noteert zijn prestaties en de gedane tijdsinvestering per dag in een overzicht. Dit overzicht wordt op regelmatige basis aan de opdrachtgever bezorgd, zodat zij hieruit de tijdsinvestering kunnen afleiden. Eventuele opmerkingen worden binnen de week na ontvangst doorgegeven aan de adjunct-directeur of directeur van KINA.
          • Rapportage gebeurt minstens éénmaal per jaar aan Greet Hermans van het betrokken OCMW.

      5.6. KWALITEIT
      Het project moet voldoen aan de volgende criteria:

          • Het project moet resulteren in een “lastenvermindering” voor de opdrachtgever.
          • De deskundige inzet van de stafmedewerker van KINA moet leiden tot een verhoogde kwaliteit van de organisatiewerking van de zorgraad.

      5.7. DEONTOLOGISCHE ASPECTEN
      Aan de lokaal bestuur Zandhoven, en in het verlengde van hen, de ELZ Voorkempen, wordt de volledige medewerking gevraagd, zodat de stafmedewerker van KINA in alle neutraliteit en objectiviteit hun job kunnen uitoefenen, en zich bijgevolg niet kunnen inlaten met interne aangelegenheden en problematieken.
      Indien er op het plaatselijk bestuur verschillende medewerkers van KINA in verschillende projecten werkzaam zijn:
      - gebeurt de communicatie per project rechtstreeks met de betrokken stafmedewerker.
      - bij mogelijke problemen en organisatorische vragen over KINA-aangelegenheden in het algemeen, houdt het plaatselijke bestuur er zich aan dit rechtstreeks te bespreken met de adjunct-directeur en/of de directeur van KINA. Vragen m.b.t. de uurregeling, de projectovereenkomst en het aantal uren worden ook aan deze personen gesteld en niet aan de stafmedewerker zelf.
      5.8. BESCHERMING VAN PERSOONSGEGEVENS
      De opdrachtgever stelt de stafmedewerker op de hoogte van de interne werking omtrent de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van persoonsgegevens (AVG) en de verwachtingen in dit kader t.a.v. het OCMW.
      De stafmedewerker wordt onmiddellijk in kennis gesteld indien naar hun mening een handeling inbreuk oplevert op de AVG, het lokale informatieveiligheidsbeleid of op andere Unierechtelijke of lidstaatrechtelijke bepalingen inzake gegevensbescherming.

      5.8.1. Vertrouwelijkheid
      De stafmedewerker zal zich ervan onthouden bedrijfsgeheimen in de zin van artikel I.17/1, 1° van het Wetboek van economisch recht, onrechtmatig te verkrijgen, te gebruiken of openbaar te maken. De werknemer zal zich er ook van onthouden geheimen in verband met persoonlijke of vertrouwelijke aangelegenheden, waarvan hij in de uitoefening van het werk kennis kan hebben, bekend te maken.
      Indien de stafmedewerker een verzoek krijgt om persoonsgegevens (van een cliënt) ter beschikking te stellen door een daartoe bevoegde instantie overeenkomstig een Unierechtelijke of lidstaatrechtelijke bepaling, beoordeelt deze eerst of het verzoek bindend is en of hij/zij op grond van gedrags- en beroepsregels aan het verzoek moet voldoen. Als er geen strafrechtelijke of andere juridische belemmeringen zijn, dan stelt de stafmedewerker de opdrachtgever op de hoogte van dit verzoek, binnen een termijn dat het voor de opdrachtgever mogelijk is om eventuele rechtsmiddelen tegen de verstrekking van de Persoonsgegevens in te stellen.
      De stafmedewerker verbindt er zich toe:
      zich alleen toegang te verschaffen tot persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de hem/haar toevertrouwde opdracht in het kader van de verwerking van persoonsgegevens;
      de persoonsgegevens voor geen ander doel aan te wenden dan nodig voor de uitoefening van de professionele taken
      persoonsgegevens waarvan hij/zij kennis heeft genomen in de uitoefening van het werk, alleen toe te vertrouwen aan anderen in de mate dat dit voor de uitvoering van zijn/haar opdracht voor de werkgever noodzakelijk is en op voorwaarde dat de persoon aan wie deze gegevens kenbaar worden gemaakt gemachtigd is er kennis van te nemen;
      de toegangscodes en/of wachtwoorden om zich toegang tot bepaalde persoonsgegevens te verschaffen niet kenbaar te maken.
      Een inbreuk op persoonsgegevens onmiddellijk te melden aan de verantwoordelijke of DPO van het lokale bestuur
      De stafmedewerker erkent het belang van deze verplichtingen tot vertrouwelijkheid en tot het naleven van de regels inzake de bescherming van persoonsgegevens conform de AVG, zowel ten aanzien van KINA als de besturen waar KINA mee samenwerkt.

      5.9. VROEGTIJDIGE BEËINDIGING VAN DE OPDRACHT EN SCHORSING VAN DE OPDRACHT
      Indien de opdrachtgever na ondertekening van het contract de samenwerking wil stopzetten buiten de in dit contract vastgestelde einddatum, is deze een vergoeding verschuldigd aan KINA ter compensatie van het gederfde inkomstenverlies.
      Indien gewerkt wordt met een contractueel vastgelegd uurpakket:
      De opdrachtgever is een vergoeding verschuldigd van 75% van het vastgelegde uurtarief voor elke nog niet-gepresteerde uur binnen het contractueel vastgelegde uurpakket. Voor de reeds gepresteerde uren betaalt de opdrachtgever uiteraard het volledige contractueel vastgelegde uurtarief.

        • Indien gewerkt wordt met een jaarlijks forfaitbedrag:De opdrachtgever is een vergoeding verschuldigd van 6,25% van het jaarlijkse forfaitbedrag voor elke maand waarvoor de prestaties niet konden uitgevoerd worden door de stopzetting van de samenwerking door de opdrachtgever. (6,25% = 1/12e van het jaarbedrag aan 75%)Afwezigheid van de door KINA aangeduide stafmedewerker schorst deze overeenkomst. Desgevallend wordt een tariefvermindering toegepast volgens volgende modaliteiten. Indien cumulatief is voldaan aan volgende voorwaarden:
        • Gedurende het werkjaar is er minimaal één aaneengesloten periode van minstens één maand waarop er geen stafmedewerker in deze functie kan aangeboden worden aan de besturen die een projectplan hebben afgesloten met KINA voor de betreffende periode.
        • Voor deze functie was er gedurende een periode van minimaal één week geen loonkost meer voor KINA (vb. de stafmedewerker ontvangt een vervangingsinkomen, is uit dienst zonder opzegvergoeding,…).
        • Gedurende het betreffende jaar werd het vooropgezette aantal begeleidingsmomenten door de stafmedewerker van KINA niet gehaald.
        • Er werd geen vervanging voorzien door een andere stafmedewerker van KINA ter beschikking te stellen.

      wordt vanaf de datum waarop de stafmedewerker afwezig is én geen loonkost meer genereert voor KINA per volledige week afwezigheid een vermindering toegepast van 1/52 van het jaarlijkse forfaitbedrag van de OCMW’s voor deze stafmedewerker.
      Na het verstrijken van het jaar wordt een verrekening gemaakt waarbij een creditnota voor de deelnemende besturen wordt opgemaakt en het teveel betaalde bedrag wordt teruggestort door KINA p.v.
      De lokale besturen kunnen nooit aanspraak maken op het betalen van penaliteiten of schadevergoedingen.
      Projectplan tussen Welzijnsvereniging KINA p.v. – Lokaal Bestuur Zandhoven
      Opdrachtgever: Lokaal Bestuur Zandhoven, met in het verlengde hiervan de Zorgraad ELZ Voorkempen
      Contactpersoon: Sofie Pareit (Lokaal Bestuur Zandhoven) en Greet Hermans (ELZ Voorkempen)
      Projectverantwoordelijke: Welzijnsvereniging KINA p.v.

      Artikel 2.
      Mevrouw Paula Henderickx en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk voorzitter OCMW-raad en algemeen directeur, worden gemachtigd dit projectplan te ondertekenen namens OCMW Zandhoven.
      Artikel 3.
      De kosten verbonden aan het projectplan waarvan sprak in artikel 1 worden na ontvangst van de factuur van KINA doorgerekend aan de vzw Eerstelijnszone Voorkempen, met zetel te Handelslei 167, 2980 Zoersel.
      Artikel 4.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan KINA p.v. (Antwerpsesteenweg 503 - 2390 Malle), de eerstelijnszone Voorkempen vzw (Handelslei 167 – 2980 Zoersel), de dienst Mens & Welzijn en aan de dienst Financiën bezorgd worden.

    • Goedkeuren van de verkoop van aandelen Woonhaven-Antwerpen BV

      Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jelle Lauwereys, vijfde schepen
      Hans Soetemans, Tom Van Bergen, leden
      Feiten en Overwegingen

      De OCMW-raad,

      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.

      Gelet op zijn beslissing van 22 juni 2023 waarbij het splitsingsvoorstel van De Ideale Woning cvba op de buitengewone algemene vergadering van 28 juni 2023 van De Ideale Woning goedgekeurd werd.

      Overwegende dat op 1 mei 2023 Sociale Bouw- & Kredietmaatschappij ARRO Antwerpen fusioneerde met Woonhaven Antwerpen BV (Jan Denucéstraat 23 – 2020 Antwerpen).

      Gelet op het schrijven van 2 april ll. Woonhaven-Antwerpen BV waarbij zij voorstellen om uit te treden als aandeelhouder bij Woonhaven-Antwerpen BV gelet op de geringe aandelen.

      Overwegende dat het de bevoegdheid van de OCMW-raad is om zijn akkoord te verklaren met het uittreden als aandeelhouder.

      Overwegende dat OCMW Zandhoven ingetekend had voor een kapitaal van € 628,99 waarvan reeds € 162,31 gestort werd.

      Gelet op artikel 4.39/2 van de Vlaamse codex wonen 2021, § 1;- dat alleen het Vlaamse Gewest en de provincies, gemeenten en OCMW's die in het werkingsgebied van de woonmaatschappij liggen, aandelen kunnen houden van een woonmaatschappij.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      OCMW Zandhoven stemt in met de verkoop van de aandelen van Woonhuis-Antwerpen BV voor de prijs van € 162,31€.

      Artikel 2.
      Het tegoed dient betaald te worden op rekening BE30 0910 0087 1211 van OCMW Zandhoven.

      Artikel 3.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan Woonhaven-Antwerpen BV (Jan Denucéstraat 23 - 2020 Antwerpen) en de dienst Financiën worden overgemaakt.

    • Cipal dv: goedkeuren van de agendapunten alsmede de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergadering van 20 juni 2024

      Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jelle Lauwereys, vijfde schepen
      Hans Soetemans, Tom Van Bergen, leden
      Feiten en Overwegingen

      De OCMW-raad,
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, en in het bijzonder op artikel 77 inzake de bevoegdheid van de OCMW-raad en inzake de intergemeentelijke samenwerking, en latere wijzigingen.
      Gelet op de laatst gecoördineerde statuten van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg ‘Cipal’) van 14 april 2014.
      Overwegende dat OCMW Zandhoven deelnemer is van Cipal.
      Gelet op zijn beslissing van 14 februari 2019 waarbij mevrouw Bossaerts Betty, raadslid en de heer Lauwereys Jelle, schepen, respectievelijk werden aangesteld tot vertegenwoordiger van de OCMW Zandhoven en tot plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van het OCMW, om deel te nemen aan alle algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging Cipal die vanaf het jaar 2019 tot en met 31 december 2024 worden georganiseerd.
      Gelet op de oproepingsbrief van 3 mei 2024 tot de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 om 16 uur met de volgende agendapunten:
      1. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023
      2. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023 met bestemming van het resultaat
      3. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023
      4. Kennisname van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023
      5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris van Cipal voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2023
      6. Vervanging bestuurder
      7. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
      Gelet op de documenten en de toelichtende nota bij de agendapunten van de algemene vergadering.
      Gelet op de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.
      Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      De agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 worden goedgekeurd.
      Artikel 2.
      De vertegenwoordiger van het OCMW, aangesteld in zitting van 14 februari 2019 wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de OCMW-raad zijn genomen.
      Artikel 3.
      Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
      Artikel 4.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan Cipal dv (infoavdv@cipal.be) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.

    • Igean dv: goedkeuren van de agendapunten alsmede de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het OCMW voor de jaarvergadering van 20 juni 2024

      Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jelle Lauwereys, vijfde schepen
      Hans Soetemans, Tom Van Bergen, leden
      Feiten en Overwegingen

      De OCMW-raad,
      Gelet op het koninklijk besluit van 3 januari 1969 tot oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 8 juli 1969.
      Gelet op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8 november 2003 waarmee IGEAN cv omgevormd wordt tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 19 december 2003.
      Gelet op de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden,
      Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 houdende goedkeuring van de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging.
      Gelet op de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.
      Gelet op de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013, en goedgekeurd bij ministerieel besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
      Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 waarbij de statutenwijziging en de verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21 juni 2034 werden goedgekeurd, en goedgekeurd bij ministerieel besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
      Gelet op de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018, rekening houdend met het nieuwe decreet Lokaal Bestuur en bij ministerieel besluit van 19 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke kansen en Armoedebestrijding bevestigd.
      Gelet de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening zoals goedgekeurd op de algemene vergadering van 28 juni 2019, rekening houdend met het nieuwe decreet Lokaal Bestuur en bevestigd bij het ministerieel besluit van 23 oktober 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
      Gelet op de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering zoals goedgekeurd op de algemene vergadering van 19 juni 2020 en bevestigd bij het ministerieel besluit van 25 januari 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
      Gelet op de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in functie van het digitaal vergaderen zoals goedgekeurd op de algemene vergadering van 25 juni 2021 en bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23 november 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
      Gelet op het lidmaatschap van OCMW Zandhoven bij IGEAN dienstverlening.
      Gelet op artikel 35 van de statuten van IGEAN dienstverlening die bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt;- dat op deze vergadering de jaarrekening wordt vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
      Overwegende dat de raad van bestuur van 8 mei 2024 haar goedkeuring heeft gehecht aan het jaarverslag 2023 evenals aan de jaarrekening 2023;- dat de jaarvergadering kwijting verleent aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.
      Gelet op artikel 31 van de statuten van IGEAN dienstverlening die bepaalt dat de bedrijfsrevisor benoemd wordt door de algemene vergadering onder de leden van het Instituut der Bedrijfsrevisoren;- dat zij onderworpen zijn aan de wettelijke en reglementaire bepalingen die hun ambt en hun bevoegdheid regelen;- dat de duur van het mandaat maximum drie (3) jaar bedraagt.
      Overwegende dat de raad van bestuur van 8 mei 2024 kennis heeft genomen van het voorstel om de benoeming van HLB Dodémont - Van Impe & Co (IBR B 00013) uit Berchem, vertegenwoordigd door Guy Cox (IBR A 02465) bedrijfsrevisor, voor de periode 2024-2026 ter goedkeuring voor te leggen aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 20 juni 2024 aan een forfaitair ereloon van 5.650,36 euro excl. btw en toezichtsbijdragen aan het IBR/geïndexeerd.
      Gelet op de beslissing genomen tijdens de bijeenkomst van de raad van bestuur van 8 mei 2024 om de jaarvergadering te organiseren in de burelen van IGEAN (Doornaardstraat 60 - 2160 Wommelgem) op 20 juni 2024 te 19.00 uur met volgende dagorde:

      1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023
      2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2023
      3. Goedkeuren van de jaarrekening 2023
      4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2023
      5. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding.

      Gelet op het schrijven van IGEAN dienstverlening van 10 mei 2024 met de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 20 juni 2024;- dat de volgende documenten via het infonet ter beschikking werden gesteld:

      1. uittreksels uit de beslissingen van de 481ste raad van bestuur van 8 mei 2024
      2. het jaarverslag 2023 met de jaarrekening 2023.

      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 432, en de statuten, in het bijzonder artikel 33§1 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
      Gelet op zijn beslissing van 14 februari 2019 waarbij mevrouw Paula Henderickx, voorzitter van de OCMW-raad en de heer Dirk Vercammen, raadslid, respectievelijk werden aangesteld tot vertegenwoordiger van OCMW Zandhoven en tot plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van het OCMW, om deel te nemen aan alle algemene vergaderingen van IGEAN dienstverlening die vanaf het jaar 2019 tot en met 31 december 2024 worden georganiseerd.
      Gelet op het feit dat de OCMW-raad zijn goedkeuring dient te hechten aan de agendapunten van de statutaire vergadering.
      Gelet op de toelichtingen en bespreking van het jaarverslag 2023 en de jaarrekening 2023 op de raad van bestuur van 8 mei 2024.
      Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;- dat de jaarvergadering op zich geen financiële gevolgen heeft voor het bestuur.
      Gelet op voorstel van het vast bureau.
      Gelet op de voorgaande bespreking en adviezen.
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      De OCMW-raad neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN (Doornaardstraat 60 - 2160 Wommelgem) op donderdag 20 juni 2024 om 19.00 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:

      1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023
      2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2023
      3. Goedkeuren van de jaarrekening 2023
      4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2023
      5. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding.

      Artikel 2.
      De vertegenwoordiger van het OCMW, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening van 20 juni 2024 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
      Artikel 3.
      Twee uittreksels van deze beslissing zullen aan IGEAN dienstverlening (Doornaardstraat 60 - 2160 Wommelgem) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.

    • Igean mv: goedkeuren van de agendapunten alsmede de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het OCMW voor de jaarvergadering van 20 juni 2024

      Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jelle Lauwereys, vijfde schepen
      Hans Soetemans, Tom Van Bergen, leden
      Feiten en Overwegingen

      De OCMW-raad,
      Gelet op de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid zoals verleden op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8 november 2003.
      Gelet op de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 19 december 2003.
      Gelet op de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 houdende goedkeuring van de oprichting en van de statuten van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid.
      Gelet op de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.
      Gelet op de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 en goedgekeurd bij ministerieel besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
      Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 waarbij de statutenwijziging en de verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21 juni 2034 werden goedgekeurd en goedgekeurd bij ministerieel besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
      Gelet op de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018, rekening houdend met het nieuwe decreet Lokaal Bestuur en bevestigd bij ministerieel besluit van 27 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke kansen en Armoedebestrijding.
      Gelet de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid zoals goedgekeurd op de algemene vergadering van 28 juni 2019, rekening houdend met het nieuwe decreet Lokaal Bestuur en bevestigd bij het ministerieel besluit van 17 oktober 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
      Gelet de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid in functie van het digitaal vergaderen zoals goedgekeurd op de algemene vergadering van 25 juni 2021, en bevestigd bij het ministerieel besluit van 23 november 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
      Gelet op het lidmaatschap van OCMW Zandhoven bij IGEAN milieu & veiligheid.
      Gelet op artikel 36 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid die bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt;- dat op deze vergadering de jaarrekening wordt vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
      Overwegende dat de raad van bestuur van 8 mei 2024 haar goedkeuring heeft gehecht aan het jaarverslag 2023 evenals aan de jaarrekening 2023;- dat de jaarvergadering kwijting verleent aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.
      Gelet op artikel 32 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid die bepaalt dat de bedrijfsrevisor benoemd wordt door de algemene vergadering onder de leden van het Instituut der Bedrijfsrevisoren;- dat zij onderworpen zijn aan de wettelijke en reglementaire bepalingen die hun ambt en hun bevoegdheid regelen;- dat de duur van het mandaat maximum drie (3) jaar bedraagt.
      Overwegende dat de raad van bestuur van 8 mei 2024 kennis heeft genomen van het voorstel om de benoeming van HLB Dodémont - Van Impe & Co (IBR B 00013) uit Berchem, vertegenwoordigd door Guy Cox (IBR A 02465) bedrijfsrevisor, voor de periode 2024-2026 ter goedkeuring voor te leggen aan de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 20 juni 2024 aan een forfaitair ereloon van 6.905,98 euro excl. btw en toezichtsbijdragen aan het IBR/geïndexeerd.

      Gelet op artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid die bepalen dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt;- dat een adviescomité opgericht wordt op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en in aantal beperkt blijft tot het aantal doelstellingen;- dat enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling vertegenwoordigd zijn in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling;- dat het adviescomité “milieu” bestaat uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers en het adviescomité “veiligheid” bestaat uit één vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.
      Gelet op de raadsbeslissing van de stad Antwerpen van 25 maart 2024 waarbij mevrouw Tatjana Scheck aangeduid werd als lid van het adviescomité milieu ter vervanging van de heer Tom Meeuws;- dat de benoeming wordt voorgelegd aan de algemene vergadering.
      Gelet op de beslissing genomen tijdens de bijeenkomst van de raad van bestuur van 8 mei 2024 om de jaarvergadering te organiseren in de burelen van IGEAN (Doornaardstraat 60 - 2160 Wommelgem) op 20 juni 2024 te 19.00 uur met volgende dagorde:

      1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023
      2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2023
      3. Goedkeuren van de jaarrekening 2023
      4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2023
      5. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding
      6. Benoemen van leden adviescomités.

      Gelet op het schrijven van IGEAN milieu & veiligheid van 10 mei 2024 waarin de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 20 juni 2024 aan alle deelnemers werd bezorgd.
      Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:

      1. uittreksels uit de beslissingen van de 184ste raad van bestuur van 8 mei 2024
      2. het jaarverslag 2023 met de jaarrekening 2023.

      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 432, en de statuten, in het bijzonder artikel 34§1 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
      Gelet op zijn beslissing van 14 februari 2019 waarbij mevrouw Paula Henderickx, voorzitter van de OCMW-raad en de heer Dirk Vercammen, raadslid, respectievelijk werden aangesteld tot vertegenwoordiger van OCMW Zandhoven en tot plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van het OCMW, om deel te nemen aan alle algemene vergaderingen van Igean milieu & veiligheid die vanaf het jaar 2019 tot en met 31 december 2024 worden georganiseerd.
      Gelet op het feit dat de OCMW-raad zijn goedkeuring dient te hechten aan de agendapunten van de statutaire vergadering.
      Gelet op de toelichtingen en bespreking bij de ontwerp van het jaarverslag 2023 en de jaarrekening 2023 op de raad van bestuur van 8 mei 2024.
      Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;- dat de jaarvergadering op zich geen financiële gevolgen heeft voor het bestuur.
      Op voorstel van het vast bureau.
      Gelet op de voorgaande bespreking en adviezen.
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      De OCMW-raad neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN (Doornaardstraat 60 - 2160 Wommelgem) op donderdag 20 juni 2024 om 19.00 uur evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
      1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023
      2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2023
      3. Goedkeuren van de jaarrekening 2023
      4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor ov er het boekjaar 2023
      5. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding
      6. Benoemen van leden adviescomités.
      Artikel 2.
      De vertegenwoordiger van het OCMW, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 20 juni 2024 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
      Artikel 3.
      Twee uittreksels van deze beslissing zullen aan IGEAN milieu & veiligheid (Doornaardstraat 60 - 2160 Wommelgem) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.

  • Goedkeuren verslag

    • Verslag vorige zitting

      Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jelle Lauwereys, vijfde schepen
      Hans Soetemans, Tom Van Bergen, leden
      Feiten en Overwegingen

      Gezien er tijdens de raadzitting van heden geen verdere opmerkingen worden gemaakt over de redactie van de notulen van de OCMW-raad van 29 februari 2024, overeenkomstig art. 32 van het decreet Lokaal Bestuur, zijn de notulen van bedoelde zitting, goedgekeurd.

Namens OCMW-raad,

Annick Smeets
algemeen directeur

Paula Henderickx
voorzitter OCMW-raad