Terug
Gepubliceerd op 25/11/2021

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

do 21/10/2021 - 20:00 Evenementenhal De Populier (Populierenhoeve 22, Zandhoven)
Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter OCMW-raad
Luc Van Hove, Burgemeester
Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
Annick Smeets, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Oliver Vertruyen, Mieke De Moor, leden

De voorzitter opent de vergadering; er zijn 2 verontschuldigingen nl. mevr. De Moor Mieke en dhr. Vertruyen Oliver.

  • Openbaar

    • Goedkeuren van de lastvoorwaarden en gunningswijze met betrekking tot de afbraak woning en bouwen van een noodwoning Liersebaan 153

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Oliver Vertruyen, Mieke De Moor, leden

      De OCMW-raad,

      Gelet op de Organieke Wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.

      Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

      Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018 en latere wijzigingen.

      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

      Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

      Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, in het bijzonder artikel 36.

      Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

      Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

      Gelet op zijn beslissing van 17 september 2020, waarbij akkoord werd verleend om een projectvoorstel voor noodwoningen in te dienen bij het agentschap Wonen Vlaanderen en waarbij burgemeester en algemeen directeur gemachtigd werden om een onderhandse verkoopsovereenkomst onder opschortende voorwaarde van het bekomen van 50% subsidies in voormeld projectvoorstel, te ondertekenen voor de schattingsprijs van 235.000 euro namens OCMW Zandhoven met de eigenaars van de woning gelegen te 2240 Zandhoven, Liersebaan 153, ten kadaster gekend, sectie A, nummer 1027_A_0098_N_000_00 en waarbij het Vast Bureau gelast werd met de verdere samenstelling van het dossier.

      Gelet op de mail van 14 december ll. van dhr. Matthias Diependaele, Vlaams minister bevoegd voor oa. Wonen, waarin hij meedeelt dat het ingediende projectvoorstel van Zandhoven gunstig werd beoordeeld en in aanmerking komt voor de 50% subsidie.

      Gelet op zijn beslissing van 21 januari 2021 waarbij beslist werd de eigendom gelegen te 2240 Zandhoven, Liersebaan 153, ten kadaster gekend, sectie A, nummer 1027_A_0098_N_000_00 in der minne en uit de hand te kopen.

      Gelet op zijn beslissing van 25 februari 2021 betreffende de gunning van de ontwerpopdracht voor de overheidsopdracht voor werken met als voorwerp “Afbraak woning en bouwen van een noodwoning Liersebaan 153” aan Architectenkantoor Wouters-Doms, Fruithoflaan 7 te 2520 Emblem.

      Overwegende dat in het kader van deze overheidsopdracht een bestek met nummer 20.16 werd opgesteld door de ontwerper, Architectenkantoor Wouters-Doms, Fruithoflaan 7 te 2520 Emblem bestaande uit:

      • Lastenboek
      • Meetstaat
      • Aanbestedingsplannen
      • Detailplannen
      • EPB
      • Raming
      • Offerteformulier
      • Veiligheid- en gezondheidsplan.

      Overwegende dat de uitgave voor deze overheidsopdracht wordt geraamd op 362.411,02 euro excl. btw of 405.900,34 euro incl. 12% btw.

      Overwegende dat deze raming van indicatieve aard moet worden beschouwd.

      Overwegende dat de Vlaamse regering voor dit project een projectsubsidie van 50% van de subsidieerbare kosten voorziet met een maximum van 225.020,13 euro.

      Overwegende dat de raad de wijze dient te bepalen waarop de gunning van deze werken zal geschieden;- dat gelet op de aard van de werken en op het bedrag van de raming, het aangewezen lijkt de nodige bekendheid aan deze werken te geven en de werken toe te wijzen via de openbare procedure.

      Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het budget 2021/GBB/0930-00/221107/OCMW.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

      Artikel 1.
      Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nummer 20.16 en de raming voor de overheidsopdracht voor werken met als voorwerp "Afbraak woning en bouwen van een noodwoning Liersebaan 153", opgesteld door de ontwerper, Architectenkantoor Wouters-Doms, Fruithoflaan 7 te 2520 Emblem. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
      De lastvoorwaarden bestaan uit de onderdelen:

      • Lastenboek
      • Meetstaat
      • Aanbestedingsplannen
      • Detailplannen
      • EPB
      • Raming
      • Offerteformulier
      • Veiligheid- en gezondheidsplan

      De raming bedraagt 362.411,02 euro excl. btw of 405.900,34 euro incl. 12% btw.

      Artikel 2.
      Bovengenoemde overheidsopdracht voor werken met als voorwerp “Afbraak woning en bouwen van een noodwoning Liersebaan 153” wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

      Artikel 3.
      De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.

      Artikel 4.
      De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2021/GBB/0930-00/221107/OCMW.
      De Vlaamse regering voorziet voor dit project een projectsubsidie van 50% van de subsidieerbare kosten met een maximum van 225.020,13 euro.

      Artikel 5.
      Afschrift van deze beslissing zal aan de financieel directeur, de Technsiche dienst en de Sociale dienst worden overgemaakt.

    • Goedkeuren om het systeem van minimale levering aardgasbudgetmeter toe te passen tijdens winterperiode 2021-2022

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Oliver Vertruyen, Mieke De Moor, leden

      De OCMW-raad,
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
      Gelet op de Organieke Wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
      Gelet op de werkwijze van de aardgasbudgetmeter: “Gezinnen die door betalingsproblemen zijn gedropt door hun commerciële energieleverancier komen bij de distributienetbeheerder terecht, die dan als sociale leverancier optreedt. Als ze ook daar hun facturen niet meer kunnen betalen, plaatst de netbeheerder een oplaadbare budgetmeter. Sinds het najaar van 2009 plaatsen de netbeheerders ook voor aardgas budgetmeters. Elektriciteit kan via een stroombegrenzer altijd in minimale hoeveelheid (10 ampère) worden geleverd om de basisbehoeften te dekken, maar ‘een beetje gas’ leveren is uit veiligheidsoverwegingen onhaalbaar.”
      Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 tot wijziging van het Besluit van de Vlaamse Regering van 2 maart 2007 inzake de openbare dienstverleningsplichten ter bevordering van het rationeel energieverbruik en van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 maart 2009 betreffende de sociale openbare dienstverplichtingen in de vrijgemaakte elektriciteits- en aardgasmarkt, wat betreft de invoering van een minimale levering van aardgas tijdens de winterperiode en wat betreft de invoering van een schuldafbouwregeling via de budgetmeters voor elektriciteit en aardgas.
      Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 19 november 2010 houdende algemene bepalingen over het energiebeleid.
      Overwegende dat de regeling m.b.t. de minimale levering via de aardgasbudgetmeter van toepassing is in de winterperiode die in het Energiearmoedeprogramma dat de Vlaamse Regering goedkeurde op 4 maart 2016, werd verruimd met 2 maanden waardoor ze in dit verband gedefinieerd is van 1 november tot en met 31 maart, eventueel verlengbaar bij ministeriële beslissing;- dat de Vlaamse Regering aan de OCMW's hiermee een instrument wil aanreiken om gezinnen die de middelen ontberen om de aardgasbudgetmeter op te laden en die dus het risico lopen zonder verwarming te vallen in de winterperiode, te ondersteunen door hen halfmaandelijkse tussenkomsten toe te kennen voor een minimale levering van aardgas;- dat deze regeling optioneel is voor de OCMW’s.
      Overwegende dat het OCMW de kost hiervoor deels kan recupereren bij de aardgasnetbeheerder (tot 70%) en deels eventueel bij de hulpvrager.
      Overwegende dat de OCMW-raad ervan overtuigd is dat via toepassing van dit systeem er heel wat kwetsbare gezinnen kunnen worden geholpen.
      Gelet op de richtlijn voor het toepassen van de maatregel minimale levering van aardgas in de winterperiode 2021-2022 uitgaande van het Vlaams Energieagentschap.
      Na verdere bespreking.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

      Artikel 1.
      Goedkeuring te verlenen tot toepassing van het systeem van de minimale levering via de aardgasbudgetmeter voor de periode van 1 november 2021 tot het einde van de winterperiode, in principe tot en met 31 maart 2022.
      Artikel 2.
      Elke aanvraag tot maatschappelijke dienstverlening in het kader van de regeling vermeld in artikel 1 wordt beslist door het bijzonder comité voor de sociale dienst. In zijn beslissing dient het comité rekening te houden met volgend principe: van het toegekende bedrag wordt maximaal 70 % teruggevorderd van de aardgasnetbeheerder; het saldo wordt teruggevorderd van de hulpvrager.
      Artikel 3.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Financiën en Sociale dienst worden overgemaakt.

    • Opvolgingsrapportering tgv artikel 263 van het decreet Lokaal Bestuur: akteneming

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Oliver Vertruyen, Mieke De Moor, leden

      De OCMW-raad,
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 263 dat stelt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd;- dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd wordt.
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 171 §4 3° dat stelt dat de algemeen directeur in overleg met het managementteam voor de opmaak van het voorontwerp van de beleidsrapporten en de opvolgingsrapportering zorgt.
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 176 dat stelt dat de financieel directeur onder functionele leiding van de algemeen directeur instaat voor het opstellen, in overleg met het managementteam, voor het voorontwerp van de beleidsrapporten en de opvolgingsrapportering.
      Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheercyclus van de lokale besturen in het bijzonder artikel 29.
      Overwegen dat sinds de invoering van BBC 2020 de verplichting opgelegd is om minstens éénmaal per jaar, in de loop van het derde kwartaal, aan de raad te rapporteren over de stand van zaken van de beleidsdoelstellingen over de eerste 6 maanden van het jaar, en dit zowel op inhoudelijk als financieel vlak;- dat zo alle raadsleden 3x per jaar een rapport krijgen over de beleidsdoelstellingen en de uitvoering hiervan, namelijk bij de jaarlijkse aanpassing van het meerjarenplan, bij de vaststelling van de jaarrekening en minstens bij één tussentijds opvolgingsrapport.
      Overwegende dat de opvolgingsrapportering minstens de volgende elementen bevat:

      1. een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan
      2. een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar
      3. in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan
      4. in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico’s.

      Artikel 1.
      De OCMW-raad neemt kennis van de opvolgingsrapportering per 30 juni 2021 van het meerjarenplan 2020-2025.
      Artikel 2.
      Afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Financiën en dienst Secretariaat bezorgd worden.

    • Kennisgeving goedkeuring jaarrekening 2020 van OCMW Zandhoven

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Oliver Vertruyen, Mieke De Moor, leden

      De OCMW-raad,
      Gelet op zijn beslissing van 17 juni 2021 waarbij de jaarrekening 2020 van het OCMW werd vastgesteld.
      Gelet op het schrijven van Agentschap Binnenlands Bestuur van 8 september 2021 met kenmerk A_LF-JRBBC-21.0244 waarbij men meedeelt dat de jaarrekening van het OCMW Zandhoven werd goedgekeurd.
      Gelet op artikel 332 §1, 3de lid van het decreet Lokaal Bestuur dat stelt dat alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis worden gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.

      Artikel 1.
      De OCMW-raad neemt kennis van het besluit van de gouverneur houdende de goedkeuring van de jaarrekening 2020 van het OCMW Zandhoven.
      Artikel 2.
      Een afschrift van deze beslissing zal kenbaar gemaakt worden aan de toezichthoudende overheid bij het overmaken van de besluitenlijst van de OCMW-raad.

  • Goedkeuren verslag

    • Verslag vorige zitting.

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Oliver Vertruyen, Mieke De Moor, leden

      Gezien er tijdens de raadzitting van heden geen verdere opmerkingen worden gemaakt over de redactie van de notulen van de OCMW-raad van 16 september 2021, overeenkomstig art. 32 van het decreet Lokaal Bestuur, zijn de notulen van bedoelde zitting, goedgekeurd.

Namens 1 Raad voor maatschappelijk welzijn,

Annick Smeets
Algemeen directeur

Paula Henderickx
Voorzitter OCMW-raad