De voorzitter opent de vergadering om 20 uur; er zijn 2 verontschuldigingen nl. mevrouw Lambrechts M. en de heer Van Bergen T.. Zij betuigt namens de gemeenteraad aan Maria Van Rompaey innige deelneming bij het overlijden van haar schoonmoeder.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, in het bijzonder artikel 36.
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Gelet op zijn beslissing van 16 december 2021 betreffende de principiële goedkeuring van de overheidsopdracht voor Werken met als voorwerp “Buitengewone onderhoudswerken aan wegen - dienstjaar 2022”.
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 10 januari 2022 betreffende de gunning van de ontwerpopdracht voor deze overheidsopdracht aan Arcadis Belgium N.V., Post X - Borsbeeksebrug 22 te 2600 Antwerpen.
Overwegende dat omwille van budgettaire redenen de onderhoudswerken voor 2022 werden doorgeschoven naar het werkingsjaar 2023 en als gevolg daarvan het budget voor onderhoud van de wegen voor 2023 werd verhoogd naar 350.000 euro.
Overwegende dat in het kader van deze overheidsopdracht een bijzonder bestek met nummer BE0120.000292.0190 met als voorwerp "Buitengewone onderhoudswerken aan wegen - dienstjaar 2022-2023", werd opgesteld door de ontwerper, Arcadis Belgium N.V., Post X - Borsbeeksebrug 22 te 2600 Antwerpen.
Overwegende dat de uitgave voor deze overheidsopdracht wordt geraamd op 331.143,30 euro (exclusief 21% btw).
Overwegende dat de gemeenteraad de wijze dient te bepalen waarop de gunning van deze werken zal geschieden;- dat gelet op de aard van de werken en op het bedrag van de raming, het aangewezen lijkt de nodige bekendheid aan deze werken te geven en de werken toe te wijzen via de open aanbesteding.
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode GBB/0200-00/224007/GEMEENTE/CBS/IP-27.
Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad tussenkomsten van:
- dhr. Vanslambrouck J., die het volgende verklaart: "De eerste vraag (verschil tussen de 308.211,30 euro exclusief btw) en de raming van 331.143,30) werd reeds beantwoord nog voor ze gesteld werd. Waarvoor dank. In de bundel steekt een raming voor 250.000 euro (uit 2022) voor 250.000 euro inclusief btw. We hebben thans een raming voor meer dan 400.000 euro (btw inclusief). Dat is een verschil van meer dan 60 % en dat kan toch niet verklaard worden door de inflatie. Verder vinden we in het meerjarenplan een raming voor 350.000 euro. Kan de schepen enige toelichting geven bij deze verschillen?"
- dhr. Belmans W., die het volgende verklaart: "OK. Maar betekent dit dat de mensen in de Le Grelllelei de eerstvolgende vijf jaar zeker geen riolering moeten verwachten?"
Nadat de burgemeester en schepen Willems R. geantwoord hebben op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.
Artikel 1.
Goedkeuring wordt verleend aan het bijzonder bestek met nummer BE0120.000292.0190 en de raming voor de overheidsopdracht voor Werken met als voorwerp "Buitengewone onderhoudswerken aan wegen - dienstjaar 2022-2023", opgesteld door de ontwerper, Arcadis Belgium N.V., Post X - Borsbeeksebrug 22 te 2600 Antwerpen.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 331.143,30 euro (exclusief btw).
Artikel 2.
Bovengenoemde overheidsopdracht voor Werken met als voorwerp “Buitengewone onderhoudswerken aan wegen - dienstjaar 2022-2023” wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3.
De raming dient als zijnde van indicatieve aard beschouwd.
Artikel 4.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 5.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode GBB/0200-00/224007/GEMEENTE/CBS/IP-27.
Artikel 6.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de financieel directeur bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, in het bijzonder artikel 36.
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Gelet op zijn beslissing van 23 januari 2003 waarbij de princiepsbeslissing m.b.t. ‘Vierselbaan-Hofstraat: aanleg fietspad’ werd goedgekeurd.
Gelet op de moeizame onderhandelingen om bepaalde gronden te verwerven;- dat hierdoor veel tijd verstreken is tussen de princiepsgoedkeuring en de verdere uitwerking van het dossier.
Gelet op de gunstige vooruitzichten om de gronden op relatief korte termijn te verwerven via een gerechtelijke procedure.
Overwegende dat het gemeentebestuur volgende werken bijkomend wenst uit te voeren:
Overwegende dat Pidpa tegelijk de volgende werken wenst uit te voeren:
Overwegende dat het de voorkeur verdient de werken en de opdracht in het algemeen belang samen te voegen;- dat Pidpa, gelet op de raming der werken, wordt aangeduid om in gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van de opdracht als aanbestedende overheid op te treden.
Overwegende dat de gemeente Zandhoven optreedt als medefinancierder in de studie en de uitvoering van de opdracht.
Overwegende dat het noodzakelijk is hiervoor een “samenwerkingsovereenkomst” af te sluiten.
Gelet op het ontwerp van “Samenwerkingsovereenkomst Project K-19-051
Zandhoven: Weg- en rioleringswerken in Vierselbaan-Winkelaar-Donck” dat wordt voorgelegd.
Overwegende dat de gemeente Zandhoven bij het afsluiten van de “samenwerkingsovereenkomst” moet vertegenwoordigd worden;- dat het noodzakelijk is twee personen aan te stellen die bij de ondertekening van bedoeld contract de gemeente Zandhoven zullen vertegenwoordigen en gerechtigd zullen zijn dit contract rechtsgeldig te ondertekenen.
Overwegende dat de initiële raming ten laste van de gemeente Zandhoven van deze opdracht bij benadering 325.000,00 euro excl. btw bedraagt en verder gespecifieerd zal moeten worden in een bijzonder bestek.
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien zal worden in de toekomstige budgetten.
Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad een tussenkomst van dhr. Vanslambrouck J., die het volgende verklaart: "Ten gronde geen probleem met het project. Vlaams Belang zal dit mee goedkeuren. Maar in de toelichting staat: “Gelet op de gunstige vooruitzichten om de gronden op relatief korte termijn te verwerven via een gerechtelijke procedure.” Een gerechtelijke procedure die snel verloopt is nogal onwaarschijnlijk en vraagt toch om verdere toelichting. Wat is de stand van zaken ? Waarom is er reden tot optimisme wat dat betreft?"
Nadat schepen Willems R. geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.
Artikel 1.
Zijn goedkeuring te verlenen aan navolgende samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Zandhoven en Pidpa inzake de wegenis- en rioleringswerken in de Vierselbaan-Winkelaar-Donck:
SAMENWERKINGSOVEREENKOMST Project K-19-051 Zandhoven: Weg- en rioleringswerken in Vierselbaan-Winkelaar-Donck |
Tussen:
De gemeente Zandhoven, met zetel ten gemeentehuize, Liersebaan 12 te 2240 Zandhoven, vertegenwoordigd door haar college van burgemeester en schepenen, voor wie hier tekenen:
- Paula Henderickx, voorzitter van de gemeenteraad
- Annick Smeets, algemeen directeur
en:
Pidpa o.v. met maatschappelijke zetel te 2280 Grobbendonk, Vierselse baan 5
met ondernemingsnummer BE0204908936
hier vertegenwoordigd door de Raad van Bestuur voor wie optreedt
- Mieke Van den Brande, voorzitter, en
- Eddy Troosters, directeur-generaal
hierna genoemd "Pidpa".
Aangezien het gemeentebestuur de volgende werken wenst uit te voeren :
Aangezien Pidpa tegelijk de volgende werken wenst uit te voeren:
Voor onderhavig project werd de projectfiche ( subsidieaanvraag) goedgekeurd door VMM. Het dossier werd door VMM echter nog niet opgedragen op een subsidieprogramma.
Om het ontwerp van de riolering optimaal te integreren in het ontwerp, werd besloten dit project op te starten onder derde betalers regeling cf. 5.2.2.2 van het business plan HidroRio.
Bij Pidpa is dit project gekend als K-19-051: Weg- en rioleringswerken in Vierselbaan, Winkelaar, Donck
Aangezien partijen van oordeel zijn dat de werken en de opdracht in het algemeen belang dienen te worden samengevoegd.
wordt overeengekomen wat volgt:
Artikel 1: Opdrachtgevend bestuur
De gemeente en Pidpa beslissen de hoger beschreven werken in het algemeen belang, samen te voegen en Pidpa aan te duiden om in gezamenlijke naam, bij de gunning en de uitvoering van de opdracht als opdrachtgevend bestuur op te treden.
Alle partijen staan financieel in voor het deel van de opdracht dat ten hunnen laste is en zullen hiervoor tijdig alle nodige financiële middelen vrijmaken teneinde alle verplichtingen en engagementen genomen in het kader van deze overeenkomst te kunnen honoreren.
Partijen zullen in dat opzicht nooit solidair moeten optreden.
Om de lasten van de gemeente in derde betalingsregeling te beperken heeft Pidpa voor dit project een subsidieaanvraag ingediend bij VMM gekend onder AWIS projectnummer 100085. Gemeente en Pidpa zijn akkoord om ontwerper aan te stellen zonder voorafgaande toekenning van de subsidieregeling bij VMM.
Artikel 2: Studie en ontwerp, vergunningen, onteigening en veiligheidscoördinatie
§1. Alle partijen staan in voor de studie en de goedkeuring van het ontwerp voor het deel van de opdracht dat ten hunnen last is. Zij nemen tegenover het opdrachtgevend bestuur de volledige verantwoordelijkheid voor dit ontwerp, de administratieve en de technische bepalingen die zij ter zake in het bestek laten inlassen, en alle wijzigingen of bijwerken die tijdens de uitvoering van de opdracht noodzakelijk blijken en verband houden met de uitvoering van de werken ten hunnen laste.
§2. Elke partij staat in voor het verwerven van de vergunningen alsook voor de eventuele onteigeningen die nodig zijn voor de uitvoering van de werken ten haren laste. Desgevallend worden de vergunnings- aanvragen en de onteigeningsdossiers door het opdrachtgevend bestuur gebundeld.
§3. Alle partijen zien er op toe dat de veiligheidscoördinator (ontwerp en verwezenlijking) zijn opdracht, verbonden met hun aandeel in de samengevoegde opdracht, te allen tijde volledig en adequaat vervult, dat hij betrokken wordt bij alle etappes van de werkzaamheden betreffende de uitwerking, wijzigingen en aanpassingen van het ontwerp van het bouwwerk en dat hij alle nodige informatie krijgt die nodig is voor de uitvoering van zijn opdrachten.
De aangestelde ontwerper wordt hiertoe contractueel verplicht.
Alle bouwheren nemen met betrekking tot de praktische uitvoering van deze verbintenissen ten aanzien van het opdrachtgevende bestuur de volledige verantwoordelijkheid op.
Artikel 3: Grondverzet en het beheer van materiaalkringlopen
§1. Pidpa zal, rekening houdend met de wetgeving overheidsopdrachten en de bepalingen van hoofdstuk X van het Vlarebo instaan voor het opstellen van een technisch verslag en de conformverklaring ervan door een erkende bodembeheerorganisatie.
Het opdrachtgevende bestuur voegt het door een erkende bodembeheerorganisatie conform verklaarde Technisch verslag toe aan het aanbestedingsdossier
§2. Alle kosten in verband met de in paragraaf 1 vernoemde deelopdrachten worden door alle partijen gedragen a rato van de raming der werken vóór aanbesteding van elk der respectievelijke delen.
Dit betreft o.a. – niet-limitatief – volgende kosten:
§3. De kosten voor het milieuhygiënisch onderzoek, nodig voor de opmaak van het Technisch verslag, worden door elk van de partijen op basis van hun aandeel in de werken gedragen.
§4. Het opdrachtgevend bestuur zal, rekening houdend met de wetgeving tot vaststelling van het Vlaams Reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen instaan voor het opstellen van een sloopopvolgingsplan door een bij Tracimat aangesloten deskundige.
Het opdrachtgevende bestuur voegt het door Tracimat conform verklaarde sloopopvolgingsplan toe aan het aanbestedingsdossier.
§5. Alle kosten in verband met de in paragraaf 4 vernoemde deelopdracht worden door alle partijen gedragen a rato van de raming der werken vóór aanbesteding van elk der respectievelijke delen.
Artikel 4: Aanstellen ontwerper en aanneming van werken
§1. De opdracht van het studiebureau wordt uitgevoerd deels voor rekening van de gemeente, deels voor rekening van Pidpa.
Per deel maakt het studiebureau afzonderlijke facturen. Alle partijen zullen de facturen betalen conform het opgemaakte bestek of in voorkomend geval conform de bepalingen van de tussen partijen en studiebureau gesloten ereloonovereenkomst.
Indien één der partijen de wettelijk of contractueel voorziene betalingstermijnen niet naleeft en hierdoor verwijlinteresten en/of schadevergoedingen verschuldigd zijn, zal de in gebreke gebleven partij de andere partijen volledig vrijwaren.
§2. Het opdrachtgevend bestuur schrijft wat de aanneming van werken betreft de gunningprocedure uit, staat in voor de opening der inschrijvingen en wijst de opdracht toe. Hierbij wordt wel rekening gehouden met het feit dat de aanneming één ondeelbaar geheel uitmaakt en dat alle werken dus moeten toevertrouwd worden aan de laagste regelmatige bieder voor de totaliteit der werken (de 2 delen samen).
Het opdrachtgevend bestuur zal de kennisgeving van de goedkeuring van de gezamenlijke werken slechts betekenen nadat alle partijen hebben ingestemd met het gunningvoorstel en op ondubbelzinnige wijze een verklaring hebben afgelegd dat zij akkoord gaan met het gedeelte der werken te hunnen laste en dat zij voor de betaling ervan de nodige financiële middelen hebben voorzien.
Desnoods verzoekt het opdrachtgevend bestuur, de aannemers om een verlenging van de geldigheidsduur der inschrijvingen in afwachting van het akkoord van de andere partij. In elk geval zal zij dit akkoord geven binnen de twee maanden nadat zij hierom werd verzocht.
§3. De werken ten laste van de gemeente en deze ten laste van Pidpa, worden in het bestek en de opmetingen telkens door een afzonderlijk deel vermeld en maken het voorwerp uit van afzonderlijke door de aannemer op te stellen vorderingsstaten.
Inzonderheid in het artikel: "betalingen" van de administratieve bepalingen van het bijzonder bestek zal de speciale aandacht van de aannemer hierop gevestigd worden.
Artikel 5: Borgtocht
Het opdrachtgevend bestuur verzoekt de aannemer de borgtocht te stellen.
Deze heeft betrekking op de totaliteit der werken. Het opdrachtgevend bestuur kan dus eventueel beslag leggen op de ganse borgtocht, maar zal die uiteraard geheel of gedeeltelijk aanwenden ten voordele van deze partijen ten aanzien van wie de aannemer tekort geschoten is en dit in verhouding tot de werkelijke kostprijs.
Aanwending van de borgtocht zal enkel gebeuren op aanvraag en/of met goedkeuring van de betrokken partij(en).
Artikel 6: Leiding der werken, wijziging en verrekening
§1. Pidpa is opdrachtgevend bestuur der werken en duidt in overleg met de gemeente een leidend ambtenaar aan. De leidend ambtenaar neemt de leiding der werken waar. Dit betekent dat hij alleen gemachtigd is om - voor alle werken, wie ze ook ten laste neemt - opdrachten te geven aan de aannemer, proces-verbaal van ingebrekestelling op te maken, proces-verbaal van voorlopige en definitieve oplevering der werken op te maken, de werken te schorsen, vorderingsstaten goed te keuren, verrekeningen op te maken en voor te stellen, eventuele maatregelen van ambtswege voor te stellen, enzovoort.
Voor beslissingen die betrekking hebben op het deel ten laste van de andere partij, zal de leidend ambtenaar voorafgaandelijk aan zijn beslissing, advies vragen aan de andere partijen. Indien er geen tegenstrijdigheden kunnen uit voortvloeien is dit advies bindend.
In elk geval dient dit advies te worden gegeven binnen een termijn die noodzakelijk is voor de vlotte vooruitgang der werken.
De partijen dragen de volledige verantwoordelijkheid, ook financiële, voor onder meer het tijdig verlenen van dit advies.
§2. Indien tijdens de uitvoering van de opdracht een (belangrijke) wijziging van de opdracht voor het gedeelte van één of meerdere partij(en) noodzakelijk wordt geacht, wordt vóór de betekening aan de aannemer de goedkeuring van de betrokken partij(en) bekomen met de vooropgestelde wijzigingen en/of verrekeningen.
§3. Indien nalatigheid wordt vastgesteld in de uitvoering van de functie van leidend ambtenaar dient de partij die niet werkgever of opdrachtgever is van de betrokken persoon (hetzij Pidpa, hetzij de gemeente afhankelijk van de werkgever of opdrachtgever van de leidend ambtenaar) een schriftelijk verzoek richten aan de andere partij om de ontzetting in de functie van leidend ambtenaar te bewerkstelligen met vermelding van de gefundeerde redenen waarom dit verzoek wordt verricht. Beide partijen zullen na ontvankelijk verklaring van het schriftelijk verzoek overgaan tot de aanduiding van een nieuwe leidend ambtenaar zoals bepaald in artikel 6 §1.
Artikel 7: Toezicht der werken
Iedere partij staat in voor het toezicht op de werken opgenomen in haar aandeel en draagt daarvan de kosten.
Iedere partij kan gemandateerde waarnemers aanstellen die de werken te hunnen laste opvolgen. Deze gemandateerde waarnemers kunnen advies geven aan de toezichter en/of leidend ambtenaar. Dit advies is eveneens bindend tenzij er tegenstrijdigheden zouden kunnen uit voortvloeien.
De partijen dragen de volledige verantwoordelijkheid voor het advies dat deze gemandateerde waarnemers verstrekken en staan ook in voor de kosten hiervan.
Artikel 8: Aansprakelijkheid
§1. De partijen verbinden zich ertoe om, behoudens ingeval van een zware fout of nalatigheid, het opdrachtgevend bestuur volledig te vrijwaren en in alle geschillen vrijwillig tussen te komen. Het opdrachtgevend bestuur verstrekt alle inlichtingen ten behoeve van de gerechtelijke procedure.
§2. Voor zover niet kan worden uitgemaakt of geschillen betrekking hebben op de werken ten laste van de ene of de andere partij, zullen de partijen de gebeurlijke aansprakelijkheid op zich nemen op basis van het aandeel van elk der partijen in de samengevoegde opdracht en instaan voor eventuele financiële gevolgen van deze aansprakelijkheid.
Artikel 9: Betaling der werken
De werken worden uitgevoerd deels voor rekening van de gemeente en deels voor rekening van Pidpa.
Per deel worden afzonderlijke betalingsaanvragen, vorderingsstaten en facturen opgemaakt.
De betalingsaanvragen en vorderingsstaten worden ingediend bij het opdrachtgevend bestuur. Afzonderlijke kopieën worden per deel ingediend bij de betalende partij, t.t.z. voor
De partijen beschikken over 14 kalenderdagen om de vorderingsstaten na te zien en/of eventueel te verbeteren.
Ook voor de eindafrekening geldt deze termijn van 14 kalenderdagen.
De al dan niet verbeterde betalingsaanvragen en vorderingsstaten worden ter goedkeuring voorgelegd aan de leidend ambtenaar.
Het opdrachtgevend bestuur stuurt binnen de 5 kalenderdagen de goedgekeurde betalingsbundel van de andere delen terug naar de andere partijen en nodigt tezelfdertijd de aannemer uit om zijn factuur in te dienen bij de respectieve partijen.
Ingeval voor één der partijen deze termijnen niet gerespecteerd worden en hierdoor verwijlintresten of andere schadevergoedingen voortvloeien, zal de ingebreke gebleven partij de andere partij volledig vrijwaren.
De gemeente zowel als Pidpa zullen instaan voor de betaling aan de aannemer binnen de wettelijk voorziene termijnen en verbinden zich ertoe de vereiste maatregelen te nemen om te beschikken over de nodige kredieten voor de betaling van hun respectievelijk aandeel.
In geval van laattijdige betaling door één van de partijen staan deze in voor de daaruit voortvloeiende verwijlintresten en andere schadevergoedingen en zullen deze het opdrachtgevend bestuur volledig vrijwaren.
Artikel 10: Boetes en kortingen wegens minwaarde
De boetes en/of kortingen wegens minwaarde die duidelijk overeenstemmen met een bepaald aandeel, komen ten goede aan de betrokken partij. De andere boetes (van algemene aard) en/of kortingen wegens minwaarde die niet onmiddellijk toewijsbaar zijn aan een bepaald deel, worden pro rata van de inschrijvingsbedragen voor de verschillende delen verdeeld over de verschillende partijen.
Artikel 11: Voorlopige en definitieve oplevering. Vrijgave borgtocht
Aangezien het één globale aanneming betreft, wordt de voorlopige en definitieve oplevering verleend voor gans de aanneming, dus voor alle delen samen.
De voorlopige en definitieve oplevering wordt door de leidend ambtenaar gegeven.
De vrijgave van de borg heeft betrekking op de ganse aanneming.
De processen-verbaal van de voorlopige en de definitieve oplevering worden door de leidend ambtenaar opgesteld en een afschrift wordt overgemaakt aan alle betrokken partijen.
Voor het plaatsbezoek met het oog op de oplevering dienen alle betrokken partijen tijdig en regelmatig uitgenodigd te worden. Iedere partij dient aldus de mogelijkheid geboden te worden om, tegensprekelijk, zijn opmerkingen te formuleren en desnoods te laten opnemen in het proces-verbaal van oplevering.
Indien de partijen oordelen dat de werken niet opgeleverd kunnen worden, geven zij hierover een duidelijke motivatie. De leidend ambtenaar beslist, zoals beschreven in artikel 6.
Artikel 12: Beheer, toezicht en onderhoud na beëindiging der werken
Na de voorlopige oplevering gebeurt het onderhoud van de afgewerkte werken deels voor rekening van de gemeente en deels voor rekening van Pidpa. De gemeente zowel als Pidpa zullen blijven instaan voor de werken die zij betaald hebben en alle verantwoordelijkheid nemen voor een goed onderhoud. Zij kunnen hiervoor ieder afzonderlijk contracten afsluiten of de werken laten uitvoeren in eigen beheer.
De gemeente doet toezicht en verwittigt Pidpa van onregelmatigheden aan haar gedeelte.
Pidpa vraagt tijdig vergunning aan de gemeente voor alle noodzakelijke onderhoudswerken.
Artikel 13: Veiligheidscoördinatie
IGEAN zal aangesteld worden als veiligheidscoördinator voor dit dossier.
De kosten ivm. veiligheidscoördinatie voor deze werken zullen worden gedragen door iedere partij volgens de respectievelijke aandelen in de werken.
Artikel 14: Verzekeringen
Pidpa sluit, voor de volledige opdracht, een verzekeringspolis “Alle Bouwplaatsrisico’s” af volgens de bepalingen in het bestek. De volledige premie zal worden betaald door Pidpa.
(ABR-01)
Artikel 15: GRB conforme as-built
Het opdrachtgevend bestuur staat in voor het overmaken van de GRB conforme as-built voor de volledige projectzone aan Informatie Vlaanderen. De kosten voor het opmeten van de as-builtplannen zijn deels voor rekening van de gemeente en deels voor rekening van Pidpa, volgens de posten die daartoe in de meetstaat voor het uitvoeren van de werken worden voorzien.
Artikel 16: Waarborg
Tijdens de waarborgperiode zal iedere partij aan het opdrachtgevend bestuur elk schadegeval ten gevolge van een eventuele gebrekkige uitvoering van de opdracht overmaken. Het opdrachtgevend bestuur zal vervolgens de nodige maatregelen treffen.
Artikel 17: Extranet project portaal
Pidpa stelt voor de uitwisseling van documenten tijdens de uitvoeringsfase een elektronisch projectportaal ter beschikking van de (mede-)opdrachtgevers, de ontwerper en de opdrachtnemer. Het gebruik van dit projectportaal tijdens de uitvoeringsfase kan verplicht gesteld worden. Bij gebruik van het projectportaal Pidpa dienen alle documenten (ook vorderingsstaten) in het projectportaal ingeladen te worden. Een papieren versie ervan is dan niet meer noodzakelijk.
Artikel 18: GIPOD
§1. Het opdrachtgevend bestuur verbindt zich er toe om alle werken welke voorwerp zijn van deze overeenkomst en onder het toepassingsgebied van het decreet van 4 april 2014 houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest en haar uitvoeringsbesluiten (hierna genoemd "GIPOD-decreet") vallen, in te geven in GIPOD. Zij zal hierbij de modaliteiten van het GIPOD-decreet in acht nemen. Het opdrachtgevend bestuur staat tevens in voor de tijdige ingave van wijzigingen (zoals onder meer uitbreidingen van werken) aan de werken.
Behoudens in geval dat de andere partijen hun verplichtingen, zoals bepaald in §2 niet nakomen of nagekomen zijn, zal het opdrachtgevend bestuur de ander partijen vrijwaren voor het hiervoor vermelde.
§2. De andere partijen verbinden zich daarentegen er toe dat het opdrachtgevend bestuur alle nodige informatie omtrent hun aandeel in de werken tijdig verkrijgt en dat deze info omtrent hun aandeel in de werken correct is zodat het opdrachtgevend bestuur de verplichtingen van §1 correct kan uitvoeren. De andere partijen zullen hiervoor het opdrachtgevend bestuur vrijwaren.
Artikel 19: Vertrouwelijkheid van gegevens
Bij de verwerking van persoonsgegevens in het kader van deze opdracht handelen partijen in overeenstemming met de bepalingen van de wet- en regelgeving inzake gegevensbescherming, hierin begrepen de Algemene Verordening Gegevensbescherming of Verordening 2016/679 van 27 april 2016 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG.
Artikel 20: Inwerkingtreding
Deze overeenkomst treedt in werking van zodra alle partijen deze samenwerkingsovereenkomst ondertekend hebben.
Artikel 2.
Mevrouw Paula Henderickx en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur worden gemachtigd deze overeenkomst te ondertekenen namens de gemeente Zandhoven.
Artikel 3.
De uitgave voor deze opdracht zal voorzien worden in toekomstige investeringsbudgetten.
Artikel 4.
Een afschrift van deze beslissing zal aan Pidpa (Vierselse baan 5 - 2280 Grobbendonk) en aan de financieel directeur bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op de voorlopige vaststelling van het ontwerp Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen op 27 oktober 2022 door de provincieraad;- dat het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen het Ruimtelijk Structuurplan Provincie Antwerpen zal vervangen.
Overwegende dat de provincie met het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen het ruimtegebruik op haar grondgebied wil herdefiniëren.
Gelet op het schrijven van de provincie Antwerpen van 21 november 2022 waarin de gemeenteraad zijn advies kan uitbrengen overeenkomstig artikel 27 van het uitvoeringsbesluit rond beleidsplanning van 30 maart 2018.
Overwegende dat de adviestermijn loopt van 1 december 2022 tot en met 15 maart 2022.
Overwegende dat het ontwerp bestaat uit de strategische visie (lange termijnvisie) en drie beleidskaders (middellange termijnvisie).
Overwegende dat het voorontwerp vertrekt vanuit 4 ruimtelijke principes:
- Zuinig ruimtegebruik; meer doen met dezelfde ruimte zowel in de open als in de bebouwde ruimte. Het gaat om een zorgvuldige optimalisatie van de ruimte in functie van de leefbaarheid en duurzaamheid. Door het ruimtelijk rendement op goed gelegen plekken te doen toenemen, kan er ingespeeld worden op diverse ruimtevragen zonder onnodig ruimtebeslag te creëren. In de toekomst zo veel mogelijk beperken van de bijkomende inname van de open ruimte.
- Veerkracht; bij het organiseren van de ruimte inzetten op veerkracht en robuustheid om nieuwe uitdagen en trends samen te weer staan en op vangen. In eerste plaats gaat het over veerkracht in het kader van de klimaatverandering en het verlies aan biodiversiteit. Maar het kan ook gaan over het flexibel invullen van ruimtes en gebouwen om in te spelen op technologische evoluties of een veranderende bevolkingssamenstelling.
- Nabijheid en bereikbaarheid; mobiliteit en ruimte zijn onlosmakelijk verbonden: mobiliteit bepaalt de manier waarop de ruimte wordt georganiseerd en de organisatie van de ruimte stuurt de mobiliteit. Streven naar een verduurzaming van de mobiliteit op twee pistes: het beperken van de verplaatsingen (nabijheid) en het vergroten van het gemak waarmee mensen zich duurzaam kunnen verplaatsen (bereikbaarheid).
- Eigenheid; op een hedendaagse en duurzame manier met de typische ruimtelijk kenmerken van de provincie omgaan. Nieuwe trens en innovaties kwalitatief in het landschap integreren, rekening houdend met het lokale karakter, zodat dit de kwaliteit van een plek ten goede komt.
Overwegende dat om de bovenstaande ruimtelijke principes te realiseren de provincie 7 strategieën voorstelt:
- Offensieve open ruimte; de beheerders van de open ruimte, zoals natuur, landbouw, water en recreatie werken actief en op een duurzame en gelijkwaardige manier samen om de open ruimte te versterken. Opstellen van een geïntegreerd programma voor de open ruimte via regionale coalities.
- Samenhangend ecologisch netwerk: creëren van een ecologisch netwerk van natuur- en bosgebieden, valleigebieden, kleine landschapselementen en groenblauwe netwerken doorheen de open en bebouwde ruimte door grootschalige gebieden met elkaar te verbinden en kleine, fijnmazige ingrepen.
- Van versnippering naar bundeling: zorgen voor minder versnippering zodat de open, onverharde ruimte kan gevrijwaard worden en worden versterkt. De bebouwing bundelen en zorgen voor kwalitatieve verdichting en een financiële en ruimtelijke meerwaarde aan de multimodale vervoersknopen.
- Ruimtelijk multimodale vervoersknopen: verbinden van de multimodale vervoersknopen met elkaar door multimodale vervoerscorridors. Aan deze multimodale vervoersknopen, worden er voldoende mensen en goederen samengebracht zodat het vervoer, in het bijzonder het openbaar vervoer, optimaal en efficiënt kan functioneren.
- Sluitend locatiebeleid voor (hoog) dynamische functies: verweven van (hoog-)dynamische voorzieningen en bedrijvigheid in eerste instantie in multimodaal ontsloten kernen. Hoogdynamische functies die niet verweefbaar zijn in kernen, worden gebundeld aan ruimtelijk multimodale knopen (buiten de kernen). Voor dynamische functies is een multimodale ontsluiting aangewezen.
- Levendige kernen: elke dorps- en stadskern zijn eigen karakter en identiteit uitdragen en aantrekkelijk zijn voor zijn bewoners en gebruikers. Kernen met een vlotte multimodale ontsluiting, veel voorzieningen en voldoende tewerkstellingsplekken, zijn de ideale plekken om bijkomende gezinnen op te vangen.
- Energietransitie: met het ruimtelijk beleid een fundamentele bijdrage aan de energietransitie leveren door het voorkomen van energieverbruik, het stimuleren van de overgang naar duurzame energiebronnen en het kiezen voor een energie-efficiënte inrichting. Deze strategie kadert binnen de provinciale doelstelling om energieneutraal te worden tegen 2050.
Overwegende dat de visie inhoudt om verdichting na te streven op locaties waar een verscheidenheid van functies neerkomt en die goed bereikbaar zijn via verschillende vervoersmiddelen zodat de burgers zich minder moeten verplaatsen voor hun activiteiten en de open ruimte gevrijwaard kan worden.
Overwegende dat de strategische visie is uitgewerkt aan de hand van 3 beleidskaders:
- Sterkte netwerken: ruimte en mobiliteit: ruimtelijke vertaling van de strategische visie met als doel bundelen van toekomstige ontwikkelingen en versterking van de open ruimte door ontwikkelingen te koppelen aan duurzame mobiliteit, netwerken en strategische locaties in beeld brengen en interactie tussen de verschillende netwerken onderzoeken.
- Verdichten en ontdichten van de ruimte met als doel ervoor te zorgen dat ontwikkelingen niet meer verspreid in de ruimte gebeuren door bijkomend ruimtebeslag verminderen, verdichting koppelen aan ontdichting, gepaste invulling geven aan de onbebouwde ruimte rondom de bebouwde ruimte, herontwikkeling van agrarische sites voor landbouwgebruik, ruimte weerbaar maken voor klimaatverandering, inzetten op hernieuwbare energie, ingaan tegen verdere verlinting, stimuleren van kwalitatieve verdichtings– en ontdichtingsprojecten, verweving van dynamische functies en clusteren van detailhandel aan multimodale knooppunten.
- Levendige kernen met als doel ontwikkelingen clusteren in kernen gelegen aan multimodale vervoersknopen om zo onze ruimte efficiënter te maken door ontwikkelingsperspectieven koppelen aan verschillende types van kernen, multifunctioneel ruimtegebruik, bepalen van ruimtelijke kwaliteitseisen voor levendige kernen, onderzoeken hoe de open ruimte in de kernen kan versterkt worden en ruimte geven aan werkgelegenheid in de kern.
Overwegende dat de gemeente Zandhoven akkoord gaat met de ruimtelijke principes en strategieën voorgesteld door de provincie, doch de gemeenteraad zou willen wijzen op een aantal onderdelen van de beleidskaders:
- Omtrent het beleidskader ‘Sterke Netwerken: ruimte en mobiliteit’
Overwegende dat de gemeente Zandhoven niet is aangeduid als een multimodale knoop. Ondanks dat de gemeente niet beschikt over treinstation of tram zijn er toch potenties door zijn ligging. De gemeente Zandhoven is gelegen tussen de E34 en E313 waardoor ze vlot bereikbaar is met de auto en het openbaar vervoer, zo zijn er sneldiensten naar Antwerpen en Herentals. Het Albertkanaal doorkruist de gemeente waardoor er potenties zijn voor een verscheidenheid aan vervoersmiddelen zoals fietssnelwegen langs het Albertkanaal, waterbus, … De provincie Antwerpen heeft in zijn bovengemeentelijke mobiliteitsvisie voor de Middenkempen, waar de gemeente Zandhoven deel van uitmaakt, bijvoorbeeld voorgesteld om de autosnelwegen E34 en E313 als hoogwaardige assen voor het openbaar vervoer te maken met parkeerfaciliteiten en fietsenstallingen aan bushalten naast de snelweg. Door deze visie zal de bereikbaarheid van Zandhoven sterk toenemen. De goede bereikbaarheid van de gemeente Zandhoven wordt bevestigd door de vervoersregio Middenkempen die Massenhoven, door de aanleg van de nieuwe park & ride parking, als regionaal knooppunt heeft aangeduid. Niet alleen de bereikbaarheid door middel van openbaar vervoer is belangrijk maar ook de vervoerstransitie naar de fiets, dit omwille van economische -, klimaat – en gezondheidsredenen. Deze evolutie naar de fiets ondersteunt de gemeente en heeft daarom in samenspraak met de vervoerregio Antwerpen verschillende mobipunten in de gemeente bepaald. Mobipunten zijn vervoersknooppunten waar verschillende vervoermogelijkheden worden aangeboden door middel van onder meer deelsystemen waardoor de reizigers met het geschikte vervoermiddel een verplaatsing kunnen maken. De verder uitbouw van de mobipunten is volop bezig, zo werd er ondermeer reeds gekozen om in te stappen in de deelfietsen van Donckey Republic, wat mogelijk is gezien de ligging van Zandhoven in de rand van Antwerpen. Een mobipunt kan als hefboom dienen voor kernversterking.
- Omtrent het beleidskader ‘Verdichten en ontdichten van de ruimte’
Overwegende dat in functie van energietransitie er gekozen moet worden voor hernieuwbare energie maar hernieuwbare energie opwekken vraagt ook om ruimte en dus is het belangrijk om de juiste installatie op de juiste plek te installeren. Er moet vermeden worden dat hernieuwbare energie de zoveelste functie is waarvoor extra ruimte voor moet worden voorzien. Hernieuwbare energie moet daarom zoveel mogelijk worden geïntegreerd en multifunctioneel worden ingezet ten dienste van de bebouwde ruimte, waar het overgrote deel van de energievraag zich situeert.
Overwegende dat het bovenstaande geen vrijgeleide mag zijn om zo maar windmolens te plaatsen op locaties waar ze hinderlijk kunnen zijn.
Overwegende dat er zo veel mogelijk gekozen moet worden voor hernieuwbare energie en niet voor energie uit fossiele brandstoffen. Dit standpunt wordt aangemoedigd toch botst Zandhoven hier op een probleem namelijk dat een deel van het grondgebied van de gemeente Zandhoven is gelegen binnen de beschermingszone 3 van de drinkwaterwinning te Grobbendonk waardoor het voor inwoners niet mogelijk is om warmtepompen met boringen te plaatsen. Een warmtepomp met boring is enkel vergunningsplichtig in een dergelijk beschermingsgebied en de drinkwaterbeheerder adviseert dergelijke aanvragen altijd negatief. Woningen kunnen bijgevolg niet op een duurzamere manier verwarmd wordt, wat een tegenstrijdigheid is met de doestellingen in het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen en de klimaatdoelstellingen. Een warmtepomp met een boring is een gesloten systeem, waar bij een installatie volgens de code van goede praktijk, geen of slechts een zeer klein risico is voor de grondwaterwinning. Het advies van de drinkwaterbeheerder is negatief omwille van het risico op lekkage en een tot nu toe onbekend effect van temperatuurswisselingen op de kwaliteit van het grondwater. Het risico op lekkage kan volgens de gemeente opgevangen worden door bijzonder voorwaarden zoals bijvoorbeeld een regelmatige controle van het systeem.
De gemeente is van oordeel dat alle inwoners gelijkwaardige kansen moeten krijgen om hun woning op een duurzame manier te verwarmen en zo kunnen bijdragen aan de energietransitie die vooropgesteld wordt door de provincie.
Overwegende dat de ruimtelijke visie van de provincie op haar grondgebied de bestaande landbouwsites voor de landbouw zoveel mogelijk wil vrijwaren om zo de landbouw de nodige ruimte te geven in plaats van het aansnijden van de open ruimte voor nieuwe bedrijfssites;- dat de gemeente Zandhoven zichzelf als een landelijke gemeente beschouwt. 40% van de totale oppervlakte is in landbouwgebruik. 50% van de oppervlakte heeft een agrarische bestemming op het gewestplan. Beide voorgaande cijfers zijn echter beduidend lager dan het gemiddelde in het Vlaams Gewest (51% landbouwgebruikspercelen en 58% een agrarische bestemming). De landbouw staat zwaar onder druk. De prijzen voor landbouwareaal in onze regio worden de hoogte in gejaagd vanwege particulieren die toepassing kunnen maken van de regels van zonevreemdheid, particulieren die landbouwgrond opkopen om er een groene invulling aan te geven, maar ook door toedoen van overheidsinstanties zoals de Vlaamse Waterweg, ANB en door de overheid gesubsidieerde rechtspersonen zoals Natuurpunt. Hieromtrent kan als voorbeeld verwezen worden naar de impact van bepaalde ingrepen op de landgronden in het Viersels Gebroekt, omgeving Krabbels, ...
De gemiddelde leeftijd van de landbouwer in Zandhoven is 55,4 jaar. In 2020 beschikte op de land- en tuinbouwbedrijven in het Vlaamse Gewest gemiddeld slechts 13% van de bedrijfshoofden ouder dan 50 jaar over een vermoedelijke opvolger. In Zandhoven daalt het aantal landbouwbedrijven in snel tempo. In 2001 waren er nog 77 landbouwbedrijven in onze gemeente, wat evolueerde naar 41 in 2020. Dat is een daling van 47%, sterker dan de gemiddelde daling in de provincie Antwerpen (-39%) en het Vlaams Gewest (-39%). Ook de gemiddelde veebezetting in Zandhoven is in dalende lijn. Van 2010 tot 2020
● 4% runderen minder
● 62% minder varkens
● 87% minder kippen
Met bovenstaande cijfers in gedachten wil het gemeentebestuur de overgebleven landbouwbedrijven ten volle ondersteunen. Daarnaast zal door het klimaatvraagstuk lokale productie en lokale consumptie almaar belangrijker worden. Om dit te kunnen realiseren zullen lokale boeren een essentiële rol spelen.
Overwegende dat de visie om de bestaande landbouwsites zo veel mogelijk te vrijwaren voor landbouw wordt ondersteund, doch het aansnijden van greenfields voor landbouwinfrastructuren de uitzondering moet zijn;- dat de gemeente Zandhoven van oordeel is dat het aansnijden van greenfields zeker nog wel mogelijk moet zijn om de landbouwsector te ondersteunen aangezien hun toekomst reeds onzeker is door andere het stikstofakkoord en het mestactieplan.
Overwegende dat het aansnijden van greenfields voor landbouwinfrastructuur de uitzondering moet zijn, aangezien herontwikkeling (brownfields) de voorkeur krijgt. Het gaat hierbij om greenfields die worden aangesneden vanuit de verschillende agrarische sectoren, inclusief glastuinbouw;- dat in de gemeente Zandhoven verschillende paardenhouderijen en – fokkerijen aanwezig zijn en dat de paardensector eveneens als agrarisch sector mee genomen moet worden bij mogelijkheden voor greenfields.
Overwegende dat de visie uitgaat van verweving van functies in de kernen in het bijzonder bedrijvigheid en wonen om zo de bedrijventerreinen te vrijwaren voor bedrijvigheid die niet verweefbaar is en voor grote ruimtevragers. Op deze manier moet het bestaande aanbod voldoende zijn en moeten er geen nieuwe bedrijventerreinen meer aangesneden worden;- dat in de gemeente nog tal van zonevreemde bedrijven aanwezig zijn en deze de mogelijkheid nog wel geboden moet kunnen worden om te verhuizen naar een bedrijventerrein indien nodig. Daarom dat het gemeentelijk RUP ‘Bedrijventerrein Massenhoven ‘ werd opgemaakt, doch de realisatie van dit terrein wordt bemoeilijkt door onder andere de grondverwervingen en de houding van andere overheden, waardoor de realisatie van het volledige terrein twijfelachtig is. Het terrein zal bijgevolg niet groot genoeg zijn om alle noden op te vangen. Gezien de goede ontsluitingsmogelijkheden van Zandhoven via Albertkanaal, gewestweg N14 en autosnelwegen E34 en E313 kan er niet akkoord gegaan worden met het standpunt van de provincie Antwerpen om geen nieuwe bedrijventerrein meer te realiseren, indien er zich opportuniteiten zouden aanbieden voor een nieuw bedrijventerrein op een goede locatie.
Overwegende dat de visie inzet op de detailhandel in de kernen in combinatie met de ontwikkeling van clusterlocaties langs steenwegen in plaats van verder uitspreiding langs de steenwegen om die manier de gevolgen, problemen en opportuniteiten meer geïntegreerd aan te pakken. Er wordt voorgesteld dat dit type van detailhandelsclusters enkel kan op locaties die multimodaal ontsloten zijn en gelegen zijn binnen de stedelijke gebieden;- dat een verdere versnippering van grootschalige detailhandel langs de steenwegen moet worden tegengaan, doch bestaande bedrijvigheid en handel die zich binnen een geschikte zone zich bevindt, de mogelijkheid moet hebben om zich verder te ontwikkelen. Bijkomend is er in Zandhoven de detailhandelscluster gelegen te Langestraat 87 – 97 in combinatie met de achterliggende bedrijvigheid op de Melkerijweg, gelegen zijn in het provinciaal RUP ‘Kleinhandelsconcentratie Langestraat’ en heden te maken heeft met leegstaand. Deze detailhandelcluster is multimodaal ontsloten, doch niet gelegen binnen het stedelijk gebied. De gemeente wenst deze cluster verder te ontwikkelen met een combinatie van bedrijvigheid, wonen en detailhandel.
- Omtrent het beleidskader ‘Levendige Kernen’
Overwegende dat het ontwerp Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen de verschillende stads – en dorpskernen in de provincie categoriseert gaande van stedelijke kern met metropolitane rol tot kleine dorpskern en een beleid op maat van de kern voorziet;- dat Zandhoven, Pulle, Pulderbos, Massenhoven en Viersel zijn aangeduid als ‘dorpskern’.
Overwegende dat wordt voorgesteld dat de dorpskernen niet geschikt zijn om de bijkomende groei op te vangen van stedelijke kernen of strategische dorpskernen. Beperkte groei in functie van lokale opvang van huishoudens is mogelijk om te vermijden dat er buiten de dorpskernen bijkomend wordt gebouwd. Dit kan gerealiseerd worden door kernversterking. Ook voor de uitdagingen rond ‘bedrijvigheid’ en ‘detailhandel’ is de insteek dat deze mogelijk blijven, maar steeds op ‘maat van’ de kern. De bijkomende groei van de huishoudens door het voorzien van nieuwe woningen mag niet gebeuren in de woonreservegebieden, deze mogen niet meer aangesneden worden en moet opgevangen worden binnen de bestemming van het woongebied en binnen het huidige ruimtebeslag. Buiten het bestaand ruimtebeslag en binnen de bestemming woongebied is een uitzondering en kan enkel op strategische kernversterkende locaties en mits kwantitatieve en kwalitatieve motivering.
Overwegende dat er wel een juridisch aanbod (bv. verkavelingen) in woongebieden is buiten het bestaande ruimtebeslag en het niet meer ontwikkelen van resterend woongebied en woonuitbreidingsgebied aanleiding kan geven tot planschade;- dat de gemeente deze ruimtelijke visie wel ondersteunt maar niet kan instaan voor de financiële compensaties die hier mee gepaard gaan en hiervoor een oplossing zal moeten gezorgd worden vanuit de Vlaamse overheid om deze visie verder te kunnen uitwerken.
Overwegende dat de kernen van de verschillende deelgemeenten worden aangeduid als kern, doch er buiten deze kernen nog woonwijken zijn, bijvoorbeeld wijk ‘Boenders’, gelegen in woonparkgebied, die gekenmerkt wordt door grotere woningen op grote percelen die gelegen zijn buiten de kernen en waar volgens de voorgelegde visie geen verdichting meer wordt voorzien;- dat deze woningen een oplossing kunnen bieden in het voorzien van een gevarieerd woonaanbod met kleinere woningen en dergelijke gebieden in heel de provincie voorkomen, dat er gevraagd wordt om vanuit de provincie te werken aan een algemeen kader voor dergelijke gebieden.
Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad tussenkomsten van:
- dhr. Belmans W., die het volgende verklaart: "Algemeen:
50 jaar na het verschijnen van het Rapport van de Club van Rome “Grenzen aan de Groei” waarin aangetoond wordt dat steeds blijven groeien in een eindige wereld onmogelijk is, en 40 jaar nadat ik in deze gemeenteraad ben gekomen met de boodschap dat we anders moeten gaan leven, ben ik blij dat de N-VA- en CD&V-meerderheid in de provincie Antwerpen een ruimtelijk beleid op papier zet dat inderdaad met de fysische grenzen van onze provincie rekening houdt. Wat het in de praktijk zal worden, moeten we nog afwachten. Maar het is in ieder geval een hoopvolle ontwikkeling. En ook dat “de gemeente Zandhoven akkoord gaat met de ruimtelijke principes en strategieën voorgesteld door de provincie” klinkt hoopgevend. Maar dan is het spijtig dat het college hier voorstelt om toch een reeks bemerkingen te maken daar waar de financiële of economische belangen van de gemeente of van sommige inwoners in het geding zijn.
Concreet:
Overlopen we even de verschillende “overwegingen” die gemaakt worden:
1) ‘Overwegende dat Zandhoven niet is aangeduid als een multimodale knoop’: We willen dus nog steeds bij de groten zijn. “Ik wil de grootste hebben, ik wil altijd de grootste zijn” is net de slogan van diegenen die altijd willen groeien.
Als wij argumenteren dat we een multimodale knoop zijn, omdat we dicht bij drie autowegafritten liggen, dan hebben we nog niet begrepen dat autoverplaatsingen dringend teruggeschroefd moeten worden om het fileprobleem een beetje onder controle en de toekomst leefbaar te houden.
2) Het eerste dat bij jullie opkomt als er over meer windmolens wordt gesproken is het nimby-syndroom.
3) Dat alle inwoners gelijkwaardige kansen moeten krijgen om te kunnen bijdragen aan de energietransitie klinkt heel mooi. De inwoners in Pulle die in de buurt van PIDPA wonen kunnen dan wel geen diepe boringen doen voor hun warmtewisselnet, maar de warmtepomp kan haar warmte ook uitwisselen met de lucht. Want de bescherming van het drinkwater is ook een essentiële taak van de overheid. We gaan toch ook niet zeggen dat, om elke inwoner een gelijke kans te geven om het openbaar vervoer te gebruiken, dat daarom iedereen recht heeft op een bushalte voor zijn deur?
4) In 20 jaar is het aantal landbouwbedrijven in Zandhoven zowat gehalveerd. Vooral kippen- en varkensstallen staan op grote schaal leeg. Als argument om door landbouw toch nog greenfields te laten aansnijden, d.w.z. om in de open ruimte nieuwe stallen te bouwen, deelt u klappen uit naar Natuurpunt, Administratie voor Natuur en Bos en particulieren die landbouwgrond aankopen om er een groene bestemming aan te geven. Hier klopt iets niet in de argumentatie: deze mensen en organisaties kopen inderdaad landbouwgronden, maar meestal gronden die in onze moderne landbouw nog weinig waarde hebben. Zelden kopen ze de oude hoevegebouwen. De landbouw heeft nog steeds deze gebouwen of zogenaamde brownfields ter beschikking om er nieuwe bedrijven te starten, zonder de noodzaak aan nieuwe greenfields. Je kunt hier alleen met de vinger wijzen naar de particulieren die hoeves opkopen om ze als woning te gebruiken. Deze anomalie in onze ruimtelijke wetgeving moet dringend aangepakt worden, maar niet het feit dat natuur bevorderd wordt.
5) De vijfde ‘overwegende dat’ is totaal ongepast! Het is schandalig dat nog open ruimte zou mogen ontwikkeld worden voor paardenhouderijen en -fokkerijen. Dit zijn bedrijven die ten dienste staan van de recreatiesector, en niet van de voedselproductie. Het zijn vooral deze bedrijven die de prijzen van landbouwgronden opdrijven zodat echte boeren geen landbouwgronden meer kunnen kopen om voedsel te produceren. Hiermee steunt u de landbouw echt niet!
6) De vernieuwde visie gaat uit van een verweving van functies, zodat nieuwe bedrijventerreinen voor kleine bedrijven niet meer nodig zijn. Maar jullie zeggen “Gezien de goede ontsluitingsmogelijkheden van Zandhoven via N14, E313 en E34 – waar we echter alle dagen in de file staan – kan er niet akkoord gegaan worden om geen nieuwe bedrijventerrein meer te realiseren indien er zich opportuniteiten zouden aanbieden voor een nieuw bedrijventerrein op een goede locatie.” Dit is volledig het oude denken!
7) Als de “Kleinhandelsconcentratie Langestraat” nu al te maken heeft met leegstand, is het dan nog nodig om deze ‘verder te ontwikkelen’? Moet het niet de bedoeling zijn om grote handelsconcentraties buiten de kernen, die vooral via autoverkeer bereikt worden, stilaan af te bouwen?
8) Dat er vanuit de Vlaamse overheid een visie moet worden uitgewerkt om de financiële gevolgen van de nieuwe ruimtelijke visie te dragen, is het enige “overwegende dat …” dat ik kan onderschrijven.
9) Het is misschien wel belangrijk dat de provincie verder werkt aan een algemeen kader voor woonparkgebieden. Maar de suggestie dat hier verdichting via kleinere kavels en woningen mogelijk moet zijn, gaat lijnrecht in tegen de visie dat we in de kernen moeten verdichten. Deze woonparkgebieden liggen meestal ver verwijderd van alle voorzieningen.
En wat adviseren we nu? Na alle inleidende beschouwingen besluiten we:
Besluit:
Art. 1: Een gunstig advies met opmerkingen:
• “Mobiliteit, in het bijzonder de ligging van Zandhoven.”
Wat is onze opmerking? Ligt Zandhoven niet goed? Willen we het dichter bij Antwerpen leggen? Of verder de Kempen in? Of ergens op een berg?
• “Hernieuwbare energie, in het bijzonder het voorzien van windmolens.”
Wat willen we? Een windmolen boven op onze vijf kerken? Een windmolen in elke tuin? Een windmolen op elk voetbalveld?
• ….
Zou het niet logisch zijn dat je in het eigenlijke besluit de essentie van je opmerkingen verwoordt?
Of is het net de bedoeling van officieel heel nietszeggend te zijn, maar naar de boeren, naar de paardensector en naar inwoners die op termijn financieel benadeeld zouden kunnen zijn door dit nieuwe beleid, te kunnen zeggen: “Wij hebben gereageerd. Wij hebben gepoogd uw belangen te verdedigen. Maar het zijn die anderen daarboven die de schuld zijn. Wij wassen onze handen in onschuld.”
Ik onderschrijf dit niet! Een noodzakelijk ander beleid heeft consequenties, o.a. ook financieel. Over wie die financiële gevolgen moet dragen, moet nog verder gediscussieerd worden. Maar zeggen: “Er moet een ander ruimtelijk beleid komen, maar in Zandhoven moet alles bij het oude kunnen blijven” kan niet. Je moet durven zeggen waar het om gaat, en niet de kop in het zand van Zandhoven steken."
- mevr. Suls M., die het volgende verklaart: "Ivm de greenfiels zijn wij het helemaal eens met het standpunt van Groen! Er zijn nog heel wat landbouwpercelen die in gebruik kunnen genomen worden zonder dat er nieuw gebied moet aangesneden worden. We weten allemaal dat de consumptie van vee/varkens zal afnemen in de toekomst.
Er zal ongetwijfeld nog geïnnoveerd worden in de sector waardoor het niet nodig is om nog extra greenfields aan te snijden voor nieuwe vee en/of varkenstallen.
Er staan ook heel goede zaken in het beleidsplan maar omwille van de voornoemde argumenten zullen wij ons ‘onthouden’."
Nadat schepen Van Staeyen S. geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.
Artikel 1.
Over het ontwerp Beleidsplan Ruimte Antwerpen, bestaande uit het ontwerp strategische visie en 3 beleidskaders wordt een gunstig advies met opmerkingen gegeven over de volgende onderwerpen:
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal aan deputatie van de provincie Antwerpen worden bezorgd.
De gemeenteraad,
Gelet op het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan goedgekeurd door de Bestendige Deputatie op 31 augustus 2006 en verschenen in het Belgisch staatsblad op 18 oktober 2006.
Gelet op de voorlopige vaststelling van het ontwerp Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen op 27 oktober 2022 door de provincieraad;- dat het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen het Ruimtelijk Structuurplan Provincie Antwerpen zal vervangen.
Gelet op artikel 2.1. 8§2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) dat de procedure vastlegt voor de opmaak van een provinciaal beleidsplan;- dat de mogelijkheid wordt voorzien om onderdelen van gemeentelijke beleidskaders of ruimtelijke structuurplannen te omschrijven of aan te duiden die niet langer geldig zijn na advies van de gemeenteraad.
Overwegende dat de provincie Antwerpen omwille van de gelijkheid en de éénvormigheid ervoor gekozen heeft om alle gemeentelijke ruimtelijke structuurplannen in de provincie op dezelfde manier te screenen en dezelfde types van onderdelen aan te duiden als niet langer geldig.
Overwegende dat de provincie Antwerpen er voor gekozen heeft om enkele thema’s te selecteren die mogelijks een aanleiding geven tot strijdigheid tussen het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan en het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen aangezien zij sterk verschillen van het beleid dat werd neergeschreven in het Ruimtelijk Structuurplan Provincie Antwerpen;- dat de volgende thema’s zijn gekozen:
Overwegende dat niet elke passage die aanleiding geeft tot strijdigheid is aangeduid omdat bepaalde passages reeds gerealiseerd zijn door middel van vergunningen of uitvoeringsplannen of vervat zitten in een planningsproces dat aanleiding geeft tot een planningsinitiatief waarvan er minstens een voorontwerp van ruimtelijk uitvoeringsplan bestaat of voorwaardelijk werden geformuleerd zodat er niet kan aangetoond worden dat ze ten allen tijden onverenigbaar zijn met het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen.
Gelet op het schrijven van de provincie Antwerpen van 21 november 2022 waarin de passages uit het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan staan opgenomen die zij wensen te schrappen en de mogelijkheid wordt gegeven aan de gemeenteraad om hierover voor 15 maart 2023 een advies uit te brengen.
Overwegende dat er 11 schrappingen worden voorgesteld en deze als volgt worden behandeld:
1. De Hoven: het betreft de omvorming van een KMO zone-zone naar woongebied. Het betreft het vrijkomen van een bestaande KMO-zone, gelegen te midden van de dorpskern van Zandhoven. Omdat deze zone in het verleden werd omgevormd naar KMO om een bestaand bedrijf de nodige ontwikkelingsmogelijkheden te geven en om te vermijden dat er hinder naar de woonomgeving kan ontstaan door nieuwe bedrijven die zich hier zouden kunnen komen vestigen, wordt er geopteerd om de zone door een herziening van het bestaande BPA om te vormen naar woonzone.
Gelet op de 2de herziening van RUP ‘De Hoven’, goedgekeurd door de Bestendige Deputatie op 16 december 2010 dat de kmo zone, bepaald door BPA De Hoven, goedgekeurd door ministerieel besluit op 27 januari 1993, heeft herbestemd naar wonen waardoor de herbestemming reeds werd doorgevoerd. In de 2de herziening van RUP De Hoven werden overgangsmaatregelen voor het bestaand bedrijf opgenomen in afwachting van een verhuis naar een nieuwe locatie.
Gelet op de 3de herziening van RUP De Hoven, goedgekeurd door de Bestendige Deputatie op 23 augustus 2012, waarbij de overgangsmaatregelen voor het bedrijf in tijd beperkt worden. In de toelichtingsnota, horende bij de 3de herziening, staat duidelijk opgenomen dat de nabestemming van de KMO zone is vastgelegd in het RUP De Hoven – 2de herziening waardoor bij een verhuis van het bedrijf de nabestemming wonen van toepassing zal zijn.
Overwegende dat de herbestemming reeds is doorgevoerd en het bedrijf zich juist gaat verplaatsen omdat het overlast genereert kan de gemeente zich niet aansluiten bij het standpunt van de provincie Antwerpen om deze KMO zone te behouden.
2. In de gemeente Zandhoven werden er 22 zonevreemde bedrijven geïnventariseerd. Een aantal van deze bedrijven sluiten aan bij andere bedrijven, woonomgevingen of bij de dorpskern en kunnen hierdoor op hun huidige locatie blijven bestaan en verder ontwikkeld worden. Andere bedrijven liggen eerder geïsoleerd of de draagkracht van de omgeving laat niet toe dat de bedrijven zich op die locatie verder ontwikkelen. Deze bedrijven dienen op korte, middellange of lange termijn geherlokaliseerd te worden. Om deze herlokalisatiebehoeften op te vangen wenst de gemeente voldoende ruimte te voorzien. Ofwel op een bestaande lokaal bedrijventerrein ofwel door de realisatie van een nieuw bedrijventerrein.
Gelet op het gemeentelijk RUP ‘Gemend bedrijventerrein Massenhoven’, goedgekeurd door gemeenteraad op 22 juni 2017 waarbij een nieuw bedrijventerrein wordt voorzien aansluitend bij het bestaand bedrijventerrein in de Vaarstraat. Dit RUP werd opgemaakt om de zonevreemde bedrijven in Zandhoven en het bedrijf G. Smeyers, dat besproken wordt in punt 1, te verhuizen.
Overwegende dat de ontwikkeling van dit bedrijventerrein, in samenwerking met POM Antwerpen, wordt bemoeilijkt door onder andere de grondverwervingen en de houding van andere overheden, waardoor de realisatie van het volledige terrein twijfelachtig is. Het terrein zal bijgevolg niet groot genoeg zijn om alle noden op te vangen. Gezien de goede ontsluitingsmogelijkheden van Zandhoven via Albertkanaal, gewestweg N14 en autosnelwegen E34 en E313 kan er niet akkoord gegaan worden met het standpunt van de provincie Antwerpen om geen nieuwe bedrijventerrein meer te realiseren, indien er zich opportuniteiten zouden aanbieden voor een nieuw bedrijventerrein op een goede locatie.
3. Het lint Liersebaan, omgeving Lammerenberg, zal niet worden opgenomen in het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan en is bijgevolg van lokaal belang. De gemeente zal hier dezelfde beleidslijnen toepassen als voor delen die onder de provinciale bevoegdheid vallen. Volgende beleidslijnen worden voorgesteld:
Overwegende dat er akkoord kan gegaan worden met het voorstel tot schrapping, doch in de bijhorende tekst bij punt 3 staat het volgende opgenomen:
“In het ontwerp – beleidskader ‘Verdichten en ontdichten van de ruimte’ – Detailhandel, pg 53 – 55 staat namelijk dat we in plaats van detailhandel uit te spreiden langs de steenwegen, zetten we verder in op de ontwikkeling van clusterlocaties langs deze steenwegen. Alleen zo kunnen we de gevolgen, problemen en opportuniteiten meer geïntegreerd aanpakken. Dit type detailhandelsclusters kan enkel op locaties die multimodaal ontsloten zijn en die gelegen zijn binnen de stedelijke gebieden.”
Overwegende dat de detailhandelcluster gelegen te Langestraat 87 – 97 in combinatie met de achterliggende bedrijvigheid op de Melkerijweg, gelegen zijn in het provinciaal RUP ‘Kleinhandelsconcentratie Langestraat’ en heden te maken heeft met leegstand. Deze detailhandelcluster is multimodaal ontsloten, doch niet gelegen binnen het stedelijk gebied. De gemeente wenst deze cluster verder te ontwikkelen met een combinatie van bedrijvigheid, wonen en detailhandel.
Gelet op het schrijven van de provincie Antwerpen van 11 maart 2021 waarin de deputatie akkoord kan gaan dat de gemeente initiatief neemt om een gemeentelijk RUP op te starten.
4. Zonevreemde gebouwen die aansluiten op bestaande woonlinten kunnen mee worden opgenomen in de woonlinten. Hun ontwikkelingsperspectief wordt gelijkgesteld aan dat van de woonlinten ontwikkeling van restgebieden.
Overwegende dat er akkoord kan gegaan worden met het voorstel tot schrapping.
5. Opmaken van een RUP voor de woonlintenrond Pulderbos om
Overwegende dat er akkoord kan gegaan worden met het voorstel tot schrapping.
6. Af te bakenen geïsoleerde, groene woonwijk – Domein Boenders
Om de kwaliteiten van de zandrug te behouden wordt er geen uitbreiding van de bestaande woonwijk voorzien. Een verdere opvulling van de woonwijk dient aan een zo laag mogelijk dichtheid te gebeuren. Bij de afbakening van de geïsoleerde, groene woonwijk dient er rekening te worden gehouden met de volgende elementen:
Overwegende dat er akkoord kan gegaan worden met het voorstel tot schrapping.
7. RUP Domein Boenders om:
• Het ontwikkelingsperspectief van de geïsoleerde, groene woonwijk éénduidig vast te leggen.
• De zonevreemde bebouwing die aansluit bij de woonwijk mee op te nemen in deze zone.
• Een ontwikkelingsperspectief vast te leggen voor de zonevreemde bedrijven die in deze omgeving zijn gelegen.
Overwegende dat er akkoord kan gegaan worden met het voorstel tot schrapping.
8. Af te bakenen ontwikkelingen langs N14.
Langs de N14 is er een sterke concentratie aanwezig van voorzieningen (handel en diensten), woningen en horeca. (…)
De gemeente stelt volgend ontwikkelingsperspectief voorop:
Overwegende dat het volgende staat opgenomen:
“Binnen de zones voor bedrijvigheid en handel kunnen bestaande handelszaken en bedrijfsgebouwen verder ontwikkeld worden”.
Overwegende dat er wordt voorgesteld om het volgende te schrappen:
“Zij kunnen binnen de afbakeningslijn verder uitbreiden en herbouwen”
Overwegende dat vergunde bedrijven en handelspanden die gelegen zijn binnen zones voor bedrijvigheid en handel zich verder moeten kunnen ontwikkelen wat inhoudt dat zij ook moeten kunnen uitbreiden en herbouwen. Er kan bijgevolg niet akkoord gegaan worden met de schrapping van dit gedeelte.
9. Af te bakenen woonlinten
In het woongebied zijn een aantal structuurbepalende woonlinten aanwezig. Een aantal van deze linten hebben reeds een bestemming als woongebied met landelijk karakter, een aantal nog niet. De linten behouden naast de residentiële bestemming een landbouwbestemming. Dit houdt in dat in deze linten nieuwe landbouwbedrijven of para – agrarische bedrijven gevestigd kunnen worden. Zonevreemde woningen die onmiddellijk aansluiten op deze linten worden opgenomen in het woonlint.
Het betreft:
Overwegende dat er akkoord kan gegaan worden met het voorstel tot schrapping.
10. Opstellen van een open ruimte RUP ‘agrarisch gebied Viersel’
Overwegende dat er akkoord kan gegaan worden met het voorstel tot schrapping.
11. Open ruimte RUP ‘agrarisch gebied Viersel’
Overwegende dat er akkoord kan gegaan worden met het voorstel tot schrapping.
Artikel 1.
Over het voorstel tot schrapping van de onderdelen van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van Zandhoven door het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen wordt een gunstig advies gegeven over de punten 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11.
Artikel 2.
Over het voorstel tot schrapping van de onderdelen van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van Zandhoven door het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen wordt een gunstig advies met opmerkingen gegeven over punt 3.
Artikel 3.
Over het voorstel tot schrapping van de onderdelen van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van Zandhoven door het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen wordt een ongunstig advies gegeven over punten 1, 2 en 8.
Artikel 4.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de Bestendige Deputatie van de provincie Antwerpen bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen van 17 februari 2012.
Gelet op zijn beslissing van 28 april 2016 waarbij het mandaat gegeven werd aan de vertegenwoordiger om de goedkeuring te verlenen voor het verlengingsdossier met de bevestiging van de beheersoverdrachten;- dat de beheersoverdrachten ten allen tijde uitgebreid kunnen worden.
Gelet op de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 17 juni 2016 waarbij de verlenging en de overdracht van de beheersopdrachten goedgekeurd werden.
Overwegende dat de gemeente Zandhoven haar eigen recyclagepark beheert, maar dat zij reeds voor verschillende afvalfracties beroep doet op de contracten van IGEAN.
Overwegende dat IGEAN milieu & veiligheid in het najaar van 2022 een nieuwe overheidsopdracht “selectieve inzameling en verwerking van diverse afvalfracties via het recyclagepark” organiseerde;- dat de nieuwe overheidsopdracht aanvangt op 1 maart 2023;- dat de opdracht percelen omvat voor de afvoer en/of verwerking van allerlei selectieve afvalstromen, alsook de huur van de containers/recipiënten voor de inzameling ervan.
Overwegende dat gemeenten waarvan IGEAN het recyclagepark niet exploiteert ook beroep kunnen doen op deze overheidsopdracht voor de uitvoering van alle of bepaalde percelen.
Overwegende dat het voor de gemeente Zandhoven voor de fracties hout en harde plastiek aangewezen is om gebruik te maken van de overheidsopdracht omwille van de gunstige voorwaarden.
Overwegende dat de uitvoering van de ophalingen van afvalfracties van op het recyclagepark via het contract van IGEAN milieu & veiligheid slechts mogelijk is mits er een gemeenteraadsbeslissing tot beheersoverdracht wordt genomen.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad een tussenkomst van mevr. Suls M., die het volgende verklaart: "Bij een vorige samenwerkingsovereenkomst met IGEAN hebben wij ook de vraag gesteld/opmerkingen gemaakt dat het bestuur gaat samenwerken met IGEAN maar dat de voorwaarden niet op voorhand gekend zijn!?"
Bij de verdere bespreking hoort de gemeenteraad nog tussenkomsten van dhrn. Stulens P. en Belmans W..
Nadat de burgemeester en schepen Van Staeyen S. geantwoord hebben op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.
Artikel 1.
De beheersoverdracht van de gemeente Zandhoven aan IGEAN milieu & veiligheid zoals opgenomen in het gemeenteraadsbesluit van 28 april 2016 wordt met ingang van 1 maart 2023 uitgebreid met volgende taken en opdrachten:
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de milieudienst en aan IGEAN milieu & veiligheid, die instaat voor de verdere uitvoering hiervan.
De gemeenteraad,
Overwegende dat de gemeente Zandhoven eigenaar is van een strook grond van ongeveer 12m² die vooraan grenst aan het perceel gelegen te Bogaereweg 5 (kadastraal gekend afdeling 1, sectie B, perceelnummers 444D2 en 444H2) en de trage weg tussen Bogaereweg en Perenlaan in Zandhoven;- dat voormelde strook grond onderdeel uitmaakt van het openbaar domein.
Gelet op de vraag van de heer Davidé De Weert en mevrouw Jennifer Campo, (Kapellei 242 - 2980 Halle-Zoersel), om een gebruiksovereenkomst af te sluiten met betrekking tot het voormelde perceel om er gebruik van te kunnen maken als tuin en de omheining van hun tuin recht te kunnen plaatsen.
Overwegende dat het een perceel betreft dat momenteel niet gebruikt wordt en het gebruik van de trage weg niet zal verhinderd worden;- dat het gebruik ervan geen negatief effect heeft op het algemeen belang.
Overwegende dat het aangewezen lijkt om een gebruiksovereenkomst af te sluiten;- dat aan deze gebruiksovereenkomst, op ieder ogenblik, een einde moet kunnen worden gesteld;- dat het evenwel billijk lijkt een opzegtermijn te voorzien van drie maanden;- dat de opzeg derhalve drie maanden op voorhand zal moeten gegeven worden en dit bij aangetekende brief.
Gelet op het ontwerp van ‘gebruiksovereenkomst’ dat wordt voorgelegd.
Overwegende dat de bedingen, vastgelegd in deze overeenkomst, door de gebruikers en de gemeente kunnen aanvaard worden.
Overwegende dat het noodzakelijk is personen aan te stellen, die bij het ondertekenen van de bedoelde gebruiksovereenkomst, de gemeente zullen vertegenwoordigen en die gemachtigd zijn om namens de gemeente rechtsgeldig te handelen.
Gelet op artikel 41, 5° van het decreet Lokaal Bestuur.
Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad een tussenkomst van dhr. Belmans W., die het volgende verklaart: "Waarom zou de gemeenschap een stukje van haar domein laten afsluiten door een privépersoon, zodat het nog alleen aan die privépersoon ten goede komt? We kunnen daar ook een boom op planten? Een beetje verder wordt die voetweg ook weer breder. Gaan we die gronden ook door de aanpalende eigenaars laten gebruiken?"
Nadat schepen Van Staeyen S. geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.
Artikel 1.
Goedkeuring te verlenen aan navolgende gebruiksovereenkomst tussen de gemeente Zandhoven en de heer Davidé De Weert en mevrouw Jennifer Campo, beiden wonende te Kapellei 242, 2980 Halle-Zoersel:
GEBRUIKSOVEREENKOMST DEEL VAN OPENBAAR DOMEIN GELEGEN TE BOGAEREWEG 5 |
Tussen de ondergetekenden:
Artikel 1.
Het gemeentebestuur verleent aan de gebruiker de toelating om een perceel grond, ten kadaster gekend afdeling 1, sectie B, openbaar domein gelegen naast perceelnummer 444D2 met een grootte van 12m², te gebruiken als private tuin, zoals deze in groen ingekleurd staat op bijgevoegd plan.
Artikel 2.
Voor het gebruik van voormeld perceel wordt door de gebruiker geen vergoeding betaald aan het gemeentebestuur.
Artikel 3.
De gebruiker verbindt zich ertoe om de bedoelde strook grond enkel te gebruiken als tuin. De gebruiker verbindt zich ertoe het perceel te onderhouden en in behoorlijke staat van netheid te houden. Alle kosten met betrekking tot gebruik en onderhoud zijn ten laste van de gebruiker.
Artikel 4.
Deze gebruiksovereenkomst wordt aangegaan voor een periode van onbepaalde duur.
Artikel 5.
Beide partijen kunnen te allen tijde een einde stellen aan deze gebruiksovereenkomst door middel van een aangetekende brief. De gebruiker dient, drie maanden na de verzending van voormelde aangetekende brief, de betrokken strook grond in zijn oorspronkelijke staat te herstellen.
Artikel 6.
Het gemeentebestuur is ertoe gehouden deze overeenkomst te laten registreren. De kosten voor registratie van onderhavige overeenkomst vallen ten laste van de gebruiker.
Artikel 2.
Mevrouw Paula Henderickx en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur, worden afgevaardigd om de gemeente Zandhoven bij het afsluiten van de gebruiksovereenkomst te vertegenwoordigen en namens de gemeente rechtsgeldig te handelen.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de heer en mevrouw De Weert – Campo (Kapellei 242 - 2980 Halle-Zoersel) en de financieel directeur bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Overwegende dat aan de lokalen gestaan en gelegen te Parochiestraat 5 te Viersel, ten kadaster gekend: afdeling 4, sectie B, nr. 387N2 met een oppervlakte van 1420 m² waar Chiro Valentijn Viersel gevestigd is, grote renovatiewerken noodzakelijk zijn.
Gelet op de talrijke besprekingen tussen een ruime afvaardiging van Chiro Valentijn Viersel en de gemeente Zandhoven waarbij ook de mogelijkheden werden onderzocht om Chiro Valentijn Viersel te herlokaliseren;- dat Chiro Valentijn Viersel uiteindelijk toch verkoos om in de huidige lokalen te blijven en deze te renoveren waarbij zij ook het voormalig openbaar lokaal zullen betrekken.
Overwegende dat het gemeentebestuur van oordeel is dat er in iedere deelgemeente moet naar gestreefd worden om een jeugdwerking te hebben.
Overwegende dat Chiro Valentijn Viersel kortelings wenst te starten met de renovatie van hun lokaal;- dat zij voor deze werken een eerste plan met financiële raming hebben opgemaakt;- dat zij echter nog een bedrag van 350.000 euro te kort komen om hun project volledig te financieren.
Overwegende dat Chiro Valentijn Viersel vzw met als contactadres 2240 Viersel, Parochiestraat 5A rekent op de ter beschikkingstelling door de gemeente van een investeringssubsidie ten bedrage van 350.000 euro, verspreid over de komende jaren ter medefinanciering van de kosten aan de bouw van een nieuw chirolokaal;- dat er ook een akkoord is dat er 10% van de totale investeringssubsidie door Chiro Valentijn Viersel zal terugbetaald worden in jaarlijkse schijven.
Overwegende dat Chiro Valentijn Viersel vzw als bouwheer zal optreden;- dat diensvolgens de facturen zullen gericht worden aan voormelde vzw.
Overwegende dat het aangewezen lijkt om voormeld bedrag van de investeringssubsidie niet in éénmaal ter beschikking te stellen maar telkens na voorlegging van (betaalde) facturen van de uitgevoerde werken voor de renovatie van het chirolokaal in Viersel.
Overwegende dat, indien nodig en op vraag van de vzw Chiro Valentijn Viersel voorschotten kunnen betaald worden aan de vzw waarmee zij de inkomende facturen kunnen prefinancieren en die als voorafname op de investeringssubsidie kunnen beschouwd worden.
Overwegende dat de uitgave voor deze investeringssubsidie zal voorzien worden bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
Overwegende dat de renovatiewerken van voormelde lokalen gebeuren op een terrein dat in eigendom toebehoort aan de gemeente Zandhoven;- dat ten gepasten tijde een erfpachtovereenkomst tussen de gemeente Zandhoven en Chiro Valentijn Viersel vzw zal voorgelegd worden ter goedkeuring;- dat hierin ook de voormelde terugbetaling ten belope van 10% zal opgenomen worden.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur.
Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad een tussenkomst van dhr. Nagels P., die het volgende verklaart: "De jaarlijkse schijven van 10%, in hoeveel jaren is de terugbetaling ervan voorzien? Die info hebben we niet terug gevonden. We hopen dat die termijn zo lang mogelijk is net zoals de terugbetaling van de Chiro van Massenhoven."
Nadat schepen Lauwereys J. geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.
Artikel 1.
De gemeente Zandhoven beslist principieel om Chiro Valentijn Viersel vzw financieel te ondersteunen ten bedrage van ongeveer 350.000 euro voor de renovatiewerken van hun jeugdlokaal, gestaan en gelegen te Viersel, Parochiestraat 5 ten kadaster gekend: afdeling 4, sectie B, nr. 387N2 met een oppervlakte van 1420 m².
Artikel 2.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitvoering van het dossier.
Ten gepasten tijde zal er een akte van erfpacht opgemaakt worden en voorgelegd worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
Artikel 3.
De nodige kredieten voor voormelde financiering zullen worden ingeschreven bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
Artikel 4.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de financieel directeur bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Overwegende dat de parochiezaal van Viersel, gestaan en gelegen te 2240 Viersel, Parochiestraat 42 en ten kadaster gekend: afdeling 4, sectie B, nr. 0068P in eigendom is van Private Stichting Vicariaat Kempen.
Overwegende dat voormelde parochiezaal door haar centrale ligging midden in de dorpskern vaak verhuurd wordt zowel aan verenigingen als aan particulieren voor het organiseren van allerlei activiteiten, verjaardagsfeestjes, babyborrels,…
Overwegende dat het beheer van voormelde zaal door het parochieteam gebeurt.
Gelet op de herhaaldelijke vraag van het parochieteam aan het gemeentebestuur of er interesse bestond om de verhuring van de parochiezaal over te nemen of om de zaal aan te kopen vermits:
Gelet op de vele besprekingen tussen een afvaardiging van de Private Stichting Vicariaat Kempen en de gemeente Zandhoven die uiteindelijk geresulteerd hebben in de volgende princiepsbeslissing:
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 1.
Zijn goedkeuring te verlenen aan de princiepsbeslissing dat:
Artikel 2.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om met de afgevaardigden van de Private Stichting Vicariaat Kempen verdere besprekingen te voeren om een gebruiksovereenkomst m.b.t. de parochiezaal in Viersel op te stellen waarin de modaliteiten om de parochiezaal aan te kopen worden opgenomen.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen zal alle nodige documenten verzamelen die noodzakelijk zijn. Nadat het dossier volledig is samengesteld zal dit opnieuw aan de gemeenteraad worden voorgelegd ter goedkeuring.
Artikel 4.
Een afschrift van deze beslissing zal een de dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op artikel 40 van het decreet Lokaal Bestuur.
Bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Overwegende dat een aantal debiteuren nalaten de door hen verschuldigde bedragen tijdig te voldoen waardoor de administratieve kosten aanzienlijk verhogen en het aanvaardbaar is dat hiervoor een kost wordt aangerekend.
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 6 februari 2023 waarbij een overeenkomst voor de digitale opvolging van het debiteurenbeheer van de gemeente en OCMW met Justified werd goedgekeurd.
Overwegende dat volgende procedure wordt gevolgd:
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en gelet op de noodzaak om het budgettair evenwicht te behouden.
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad een tussenkomst van dhr. Belmans W..
Nadat de burgemeester geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.
Artikel 1.
Met ingang van 1 maart 2023 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een retributie geheven op de administratieve kosten ten gevolge van niet-tijdige betaling van facturen waarvan de invordering wordt uitbesteed na het doorlopen van de volledige procedure debiteurenbeheer.
Artikel 2.
Het bedrag van de retributie wordt als volgt bepaald:
10% met een minimum van 50 euro bij het doorsturen naar een derde partij.
Artikel 3.
De administratieve kosten zijn verschuldigd door degene die in gebreke blijft tijdig een verschuldigde factuur te betalen.
Artikel 4.
Deze kosten worden samen met de openstaande schuld aangerekend. Bij gebreke van betaling in de minne, zullen deze kosten burgerrechtelijk ingevorderd worden.
Artikel 5.
Het reglement treedt in voege op 1 maart 2023. Het wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikels 285, 286, inzonderheid §1, 1° van het decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 6.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de financieel directeur en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
Dit punt werd op de dagorde geplaatst door de N-VA fractie en dhr. Vertruyen O. licht toe als volgt:
We hebben een aantal klachten gekregen van ondernemers in het centrum van Zandhoven die een aantal klanten naar de concurrentie zien gaan waar betere parkeergelegenheid is. Zij hebben ons gevraagd of het mogelijk is om voor enkele parkeerplaatsen ‘kort parkeren’ in te voeren. Zodat hun klanten kort kunnen parkeren in de nabijheid van de winkel waar ze snel een boodschap moeten ophalen enz…
Wij denken zelf aan een 4/5-tal parkeerplaatsen in het centrum, bijvoorbeeld aan het ‘rond punt’.
Volgens ons moet dat perfect mogelijk zijn.
Schepen Geens J. antwoordt dat deze vraag reeds 5 jaar oud is en middenstand Zandhoven bij de laatste bevraging aangaf geen vragende partij meer te zijn. Doordat wij dezelfde meldingen kregen, hebben we enkele weken geleden aan onze middenstanders een schrijven bezorgd met de vraag om hun eigen wagen en die van het personeel op de grote parking te zetten. Dit zal uiteraard opgevolgd en geëvalueerd worden en indien nodig zitten we nog met de ondernemers rond de tafel. Nadat we iedereen gehoord hebben, zal het teruggekoppeld worden.
Dhr. Stulens P. verklaart: “Ik ben blij dat dit punt op de dagorde staat, want ook ik heb zopas twee vragen van handelaars gekregen in deze richting. Ook het centrum wordt stilaan volgebouwd met appartementen. Maar dit betekent bijkomende auto’s op de parkeerplaatsen. Neem nu de nieuwe appartementen op de plaats van de oude cinema. Ik heb het bouwen van de enge kelders opgevolgd. Moest ik daar wonen, ook ik zou mijn auto op straat laten staan, tenzij ik een klein Smartje zou hebben. We hebben ook hierover nagedacht en zijn de mening toegedaan dat er in het centrum op minstens drie plaatsen minstens vijf kortparkeerplaatsen zouden moeten komen, namelijk tegenover Copy-House, tussen de banken BNP en KBC, en naast het gemeentehuis. Indien een half uur te kort zou zijn, maar er dan een uur van.”
Dit punt werd op de dagorde geplaatst door de N-VA fractie en dhr. Peeters W. licht toe als volgt:
Wij hadden graag in grote lijnen de stand van zaken geweten van het sportcentrum.
Ik was er vorige week toevallig aanwezig en dacht wat is de timing en is er een consensus tussen de 3 partijen?
Atletiek, chiro en voetbal, die drie verenigingen zitten daar dicht op elkaar, zijn er grote moeilijkheden te verwachten om deze 3 partijen overeen te laten komen?
Dus timing en consensus tussen de 3 partijen: komt dit in orde?
Maar dus het aansnijden van de gronden van de particulieren is niet aan de orde!?
Schepen Geens J. bevestigt dat dit in orde moet komen. Het RUP kwam op vraag van verenigingen tot stand, die problemen hadden met extra bouwmogelijkheden. Voetbal kent een ledengroei en wil dus ook een capaciteitsstijging maar Natuur & Bos is geen fan en delen van het plan behoren tot eigenaars die geen vragende partij zijn. Met andere woorden: we kunnen enkel realiseren wat haalbaar is op onze terreinen: chiro is reeds oké, voetbal is in orde, maar wensen nog een uitbreiding en APSO wil een grotere piste. We leggen dit opnieuw voor aan het studiebureau en vragen een nieuw ontwerp.
Dit punt werd op de dagorde geplaatst door de Vlaams Belang fractie en dhr. Stulens P. licht toe als volgt:
“Gezien de onrust die er heerst in Viersel heb ik dit punt terug op de agenda laten plaatsen. Op amper één week werd er door 368 personen een petitie-verzoekschrift ondertekend. Naast 220 bewoners hebben ook 148 passanten-klanten dit ondertekend, hetgeen ook bewijst dat de handelaars ook afhangen van vele mensen van buiten Viersel. Trouwens, we kregen ook verschillende klachten van mensen uit Pulle en Pulderbos die voor hun werk richting Lier of Ranst moeten en nu veel vroeger dienen te vertrekken want op de N14 is het in Massenhoven filerijden tijdens de spitsuren. Ik was vandaag om 16 uur in Viersel en hoorde dat de aannemer flink werk heeft geleverd, want alle buizen steken al ondergronds, en de wegenis is terug opgevuld en aangereden. De auto’s zouden dus reeds perfect kunnen voorbij rijden, ware het niet dat er aan de kant van het dorp een ijzeren hekken is geplaatst. Op amper vijf minuten zag ik drie auto’s die dus vanaf de kanaalbrug voorbij reden, maar onder de snelwegbrug moesten omkeer maken. Indien men dan toch wil of moet afsluiten, waarom staat er dan aan de kant van de kanaalbrug ook geen afsluiting ? Ook zou aan de Hofstraat mogen aangegeven zijn dat Watersportlaan en Nederviersel wel bereikbaar zijn.”
Schepen Willems R. antwoordt dat de aannemer dit niet kan doen zonder risico en wij ook de veiligheid voor passanten en werknemers niet kunnen garanderen. Er is iedere week een werfvergadering waar de werken van kortbij worden opgevolgd.
Dhr. Peeters W. vraagt nog het volgende: "Vorige keer werd er gesproken over een financiële tegemoetkoming voor de handelaars, we vragen ons af hoe dat afgebakend wordt want ik heb vernomen dat sommige handelaren een aangetekende brief hebben ontvangen en andere niet. Op basis van welke criteria ontvangen de handelaren deze brief van VLAIO?"
Schepen Geens J. bevestigt dit maar voegt er aan toe dat wij geen lijst krijgen van de aangeschreven middenstanders.
1. Suls M. die vraagt: "Ik had vorige maand aangehaald dat het afhalen van een paspoort, volgens een burger, niet volgens de GDPR regels gebeurt. Is daar al een antwoord op? Het probleem was zoals we het aangebracht hadden!? Goed dat we dit punt dan aangehaald hebben."
Algemeen directeur antwoordt dat het 's anderendaags werd opgelost.
2. Stulens P. die twee vragen heeft:
3. Belmans W. die het volgende vraagt:
4. Vertruyen O. die vraagt: "Gaat het opgepompte water van het VTC de riool in of loopt dit naar de wadi’s?"
Schepen Willems R. antwoordt dat het water naar WADI gaat.
Gezien er tijdens de raadzitting van heden geen verdere opmerkingen worden gemaakt over de redactie van de notulen van de gemeenteraad van 26 januari 2023, overeenkomstig art. 36 §3 2° van het huishoudelijk reglement, zijn de notulen van bedoelde zitting, goedgekeurd.
Namens 1 Gemeenteraad,
Annick Smeets
Algemeen directeur
Paula Henderickx
Voorzitter Gemeenteraad