De voorzitter opent de vergadering om 20 uur; er zijn 2 verontschuldigingen nl. mevr. M. De Moor en dhr. O. Vertruyen.
Dhr. D. Vercammen is op dat moment nog niet aanwezig.
Voor de stemming over dit agendapunt komt dhr. D. Vercammen de vergaderzaal binnen en neemt plaats.
De gemeenteraad,
Overwegende dat door BV Bouwwerken, met als contactadres Langestraat 12 te 2240 Zandhoven, vertegenwoordigd door de heer Wim Bertels, zaakvoerder,
een omgevingsvergunning voor het slopen van alle constructies en het bouwen van een meergezinswoning met carport en fietsenberging, werd ingediend op 19 maart 2021 met bijkomende informatie ontvangen op 30 juni 2021, volledig en ontvankelijk verklaard op 22 juli 2021, voor een grond gelegen te 2240 Zandhoven, De Bergen 57, ten kadaster gekend afdeling 1, sectie C, nr. 563N2;- dat de aanvrager, voormeld, ter gelegenheid van de indiening van de omgevingsvergunning, een belofte van kosteloze grondafstand heeft bijgevoegd;- dat ca. 2m², grond langsheen De Bergen, kosteloos aan de gemeente zal worden afgestaan onder voorbehoud van het verkrijgen van de omgevingsvergunning, grond om de rooilijn, bepaald door het RUP De Hoven, goedgekeurd door de deputatie van de provincie Antwerpen van 12 februari 2009, te kunnen realiseren.
Gelet op artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende omgevingsvergunning en latere wijzigingen.
Gelet op het plan ‘grondafstand’, opgemaakt door studiebureau Verhaert, met als contactadres Rode Haagjes nr. 3 te 2288 Bouwel waarop voornoemde inneming in het geel staat aangeduid als ‘lot 2’.
Overwegende dat het gebied gelegen is binnen de grenzen van het ruimtelijk uitvoeringsplan RUP De Hoven, goedgekeurd door de deputatie van de provincie Antwerpen van 12 februari 2009.
Overwegende dat het gebied niet gelegen is binnen de grenzen van een niet vervallen goedgekeurde verkaveling.
Overwegende dat het gebied waarin het perceel van de aanvraag zich bevindt, gelegen is woongebied, volgens het vastgestelde gewestplan.
Gelet op het proces – verbaal van onderzoek van 6 september 2021, waaruit blijkt dat er geen bezwaarschriften werden ingediend.
Overwegende dat het voorstel van wegtracé en van kosteloze grondafstand eerst door de gemeenteraad dient aanvaard te worden alvorens het college van burgemeester en schepenen een beslissing kan nemen over de omgevingsvergunning.
Overwegende dat de aanvraag geen wijziging omvat van de bestaande wegenis omtrent ligging, breedte en uitrusting;- dat het voetpad van De Bergen ter hoogte van het perceel van de aanvraag gelegen is op privaat domein en wordt overgedragen om in te lijven in het openbaar domein.
Overwegende dat met het voorgelegd wegentracé akkoord kan gegaan worden.
Overwegende dat de kosteloze grondafstand zal geschieden overeenkomstig de gegevens van voornoemd plan;- dat het college van burgemeester en schepenen de kosteloze grondafstand, de bijhorende kosten en de inrichting van de verkregen grond als last kan opleggen bij een eventuele omgevingsvergunning conform artikel 75 van het omgevingsvergunningsdecreet.
Gelet op de artikels 40 en 41 van het decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 1.
Het plan ‘grondafstand’, voor wat betreft de grondafstand, opgemaakt door Studiebureau Verhaert, met als contactadres Rode Haagjes nr. 3 te 2288 Bouwel, waaruit blijkt dat ca. 2m² grond langsheen De Bergen, aan de gemeente Zandhoven kosteloos zal worden afgestaan, wordt goedgekeurd.
Artikel 2.
Het tracé van de weg, ter hoogte van De Bergen 57, wordt definitief goedgekeurd.
Artikel 3.
De “Belofte van kosteloze grondafstand”, opgesteld aan de hand van de in het vorig artikel goedgekeurd plan ‘nieuwe toestand’, wordt goedgekeurd en het voorstel van kosteloze grondafstand wordt aanvaard.
Artikel 4.
Afschrift van deze beslissing zal bij de aanvraag tot omgevingsvergunning gevoegd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op het BPA Bogaerevelden, goedgekeurd bij koninklijk besluit op 3 juni 1975;- dat het BPA, voormeld, ter hoogte van de Bogaereweg een rooilijnbreedte voorziet van 12m.
Gelet op de verkaveling met referentie 871.2-1993.01, goedgekeurd op 28 februari 1994, voor de percelen Sint Jozefstraat 1 en Bogaereweg 5 – 27;- dat de verkaveling, voormeld, een rooilijnbreedte voorziet die varieert tussen 11m en 11,5m.
Overwegende dat de loten 1 tot en met 4 van de voormelde verkaveling verkocht zullen worden en de huidige eigenaars bereid zijn om ca. 67m², grond langsheen de Bogaereweg, kosteloos aan de gemeente af te staan om in te lijven in het openbaar domein voor de realisatie van de rooilijn, goedgekeurd door het BPA Bogaerevelden.
Gelet op het opmetingsplan, opgemaakt door studiebureau Verhaert, met als contactadres Rode Haagjes nr. 3 te 2288 Bouwel waarop voornoemde inneming in het geel staat aangeduid als lot A, lot B, lot C en lot D.
Overwegende dat de kosteloze grondafstand zal geschieden overeenkomstig de gegevens van voornoemd opmetingsplan;- dat alle gegevens van dit plan in overeenstemming zijn met de werkelijkheid en met de toestand volgens het kadaster waar deze gronden reeds zijn ingelijfd in het openbaar domein.
Overwegende dat deze kosteloze grondafstand administratief moet geregeld worden en dat daarvan ook een behoorlijke akte moet worden opgesteld, waarbij de overdracht van het eigendomsrecht van deze grond wettelijk wordt vastgesteld.
Gelet op het ontwerp van notariële akte van kosteloze grondafstand, opgesteld door meester Marc Sledsens, geassocieerd notaris met standplaats te Antwerpen.
Overwegende dat het noodzakelijk is afgevaardigden aan te duiden die gerechtigd zullen zijn de gemeente Zandhoven te vertegenwoordigen bij het verlijden van de notariële akte en namens de gemeente rechtsgeldig te handelen.
Gelet op artikel 41 van het decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 1.
Het opmetingsplan, opgemaakt door SBV – studiebureau Verhaert, gevestigd te 2280 Bouwel, Rode Haagjes 3, waaruit blijkt dat 67 m² grond aan de gemeente Zandhoven kosteloos zal worden afgestaan en waarop voornoemde inneming benoemd staat als lot A, lot B, lot C en lot D, wordt goedgekeurd.
Het ontwerp van akte van kosteloze grondafstand, opgesteld door meester Marc Sledsens, geassocieerd notaris met standplaats te Antwerpen, wordt eveneens goedgekeurd.
Artikel 2.
Deze grondafstand zal wettelijk worden geregeld, bij akte te verlijden voor meester Marc Sledsens, geassocieerd notaris met standplaats te Antwerpen.
Artikel 3.
De heer Luc Van Hove en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk burgemeester en algemeen directeur worden afgevaardigd om bij het verlijden van de akte, namens de gemeente Zandhoven, op te treden en rechtsgeldig te handelen.
Artikel 4.
Afschrift van deze beslissing zal aan meester Marc Sledsens, geassocieerd notaris met standplaats te Antwerpen, worden overgemaakt.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40 en volgende.
Gelet op het decreet houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, zoals bekrachtigd en afgekondigd door de Vlaamse Regering op 9 juli 2021, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 10 september 2021, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
Gelet op het schrijven van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed van 23 oktober 2020 en 17 maart 2021 aan alle burgemeesters om een voorstel van werkingsgebied in te dienen tegen 31 oktober 2021.
Gelet op de diverse besprekingen tussen lokale besturen van het midden en noorden van de referentieregio Antwerpen onderling en tussen de lokale besturen en de woonactoren werkzaam in het afgebakende werkingsgebied.
Gelet op de bespreking van het voorstel tot afbakening van de werkingsgebieden van de toekomstige woonmaatschappijen in het midden en noorden van Antwerpse rand tijdens het lokaal woonoverleg van 21 september 2021.
Overwegende dat de Vlaamse Regering met de vorming van de woonmaatschappij de dienstverlening wenst te verhogen, de complementaire werking van het sociaal verhuurkantoor en de sociale huisvestingmaatschappij wenst te verenigen, de transparantie wenst te verhogen en de regierol van het lokaal bestuur wenst te doen primeren en de lokale betrokkenheid en zeggenschap te waarborgen.
Overwegende dat de gemeenten een integraal woonbeleid, met aandacht van alle aspecten van het duurzaam, lokaal sociaal woonbeleid nastreven.
Overwegende dat 14 gemeenten van het midden en noorden van de Antwerpse rand gezamenlijk een voorstel van werkingsgebied voor de woonmaatschappij formuleren, rekening houdend met de morfologie van de gemeenten, de werking van de huidige woonactoren inclusief de spreiding van hun patrimonium, en met de huidige intergemeentelijke samenwerkingen rond wonen (IVLW’s Midden en Noord), waaronder Zandhoven.
Overwegende dat de gemeente Ranst wenst aan te sluiten bij het voorgestelde werkingsgebied, als zij van de Vlaamse minister bevoegd voor wonen geen toelating krijgt om aan te sluiten bij de werkingsgebied voor de woonmaatschappij gevormd door de stad Lier en de gemeenten Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Bonheiden.
Overwegende dat met het voorliggende voorstel van afbakening een werkingsgebied ontstaat, waarbij in de gemeenten Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Kapellen, Malle, Schilde, Schoten, Stabroek, Wijnegem, Wommelgem, Wuustwezel, Zandhoven en Zoersel (en eventueel ook Ranst) 2.652 (of 2.676*) sociale huurwoningen van de sociale huisvestingsmaatschappijen (data van 31 december 2019) gelegen zijn, en 403 (of 415*) woningen die op de private markt worden ingehuurd (SVK-woningen) (data van 31 december 2020) (*cijfers indien Ranst aansluit bij het werkingsgebied).
Gelet op de opmerkingen en bedenkingen die bij dit voorstel van werkingsgebied geformuleerd werden door de woon- en welzijnsactoren in het lokaal woonoverleg.
Overwegende dat de regelgeving voorschrijft dat de gemeenten die samen het werkingsgebied vormen over minimaal 50% +1 van de stemrechten beschikken;- dat de overige stemrechten (= max. 50% -1) worden verdeeld over de publieke (Vlaams gewest, provincie) en private aandeelhouders;- dat de gemeenten gevraagd worden om bij hun voorstel tot afbakening van de toekomstige woonmaatschappij ook reeds in te gaan op de verdeling van de stemrechten tussen de lokale besturen en dit op basis van objectieve criteria in functie van het sociaal woonbeleid.
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen om met de gemeente Zandhoven deel uit te maken van het werkingsgebied Antwerpen Midden en Noord.
Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad een tussenkomst van dhr. De Vlam J., die het volgende verklaart: "In de bijlage Verslag lokaal woonoverleg 21.09.2021 is te lezen dat Zandhoven een score heeft van het BSO van categorie 2b: “uw gemeente levert onvoldoende inspanningen om haar BSO te bereiken” – iets wat we al regelmatig hebben aangekaart vanuit onze fractie. Er worden ook enkele kansen toegelicht, hierbij ook enkele vragen:
- Over de Hoek Sint – Jozefstraat / Oelegembaan (Zandhoven) wordt gesteld: “opportuniteit maar geen voorkeurlocatie voor de gemeente gezien de ligging aan de ingang van de wijk” – ingang van de wijk – Er is al regelmatig gezegd dat in deze wijk sociale woningen zouden komen. Wordt nu een van de laatste kansen uitgesloten? Waarom is de ingang van de wijk geen goede locatie?
- Heuvelstraat in Pulle – deze locatie is gelegen in bosgebied en ver van de kern
- De Lammerenberg – is deze locatie zo ver van de kernen en aan een drukke baan wel geschikt?
Daarnaast is er ook sprake van een Visietekst over sociaal wonen:
“Conformiteitsattesten zijn van toepassing voor zowel sociale – als private huurwoningen maar de gemeente heeft niet de ambitie om dit te laten opmaken voor alle huidige sociale huurwoningen.”
Moet de gemeente deze wetgeving dan niet volgen?"
Nadat schepenen Van Staeyen S. en Geens J. geantwoord hebben op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.
Artikel 1.
Goedkeuren om met de gemeente Zandhoven aan te sluiten bij het werkingsgebied van de toekomstige woonmaatschappij die wordt gevormd samen met volgende gemeenten: Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Kapellen, Malle, Schilde, Schoten, Stabroek, Wijnegem, Wommelgem, Wuustwezel, Zoersel en - onder voorbehoud - Ranst.
Artikel 2.
De gemeente Zandhoven gaat ermee akkoord dat het aantal sociale huurwoningen en het aantal huishoudens per gemeente zullen worden gehanteerd als objectieve criteria voor de stemrechtenverdeling tussen de betrokken gemeenten in de Algemene Vergadering, en dit in een verhouding 60%, respectievelijk 40%. Deze stemrechtenverdeling zal worden geactualiseerd bij het begin (en halfweg) de legislatuur. De gemeente zal deze afspraken van stemrechtenverdeling en -actualisatie opnemen in het aanvraagformulier.
Artikel 3.
De gemeente Zandhoven gaat ermee akkoord dat elk betrokken lokaal bestuur een bestuursmandaat in het bestuursorgaan van de woonmaatschappij kan opnemen. Binnen dit collegiaal bestuursorgaan is de gemeente betrokken bij de operationele en strategische keuzes in de woonmaatschappij.
Artikel 4.
Afschrift van deze beslissing zal aan VMSW via woonmaatschappij@vmsw.be overgemaakt worden.
Artikel 5.
Deze beslissing zal ter kennis gebracht worden van de provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraad,
Gelet op het schrijven van 12 januari 2021 van het Agentschap Wonen – Vlaanderen waarin wordt meegedeeld dat de gemeente Zandhoven wordt ingedeeld in categorie 2B bij de Voortgangtoets 2020 voor het behandelen van het bindend sociaal objectief;- dat een indeling in categorie 2b inhoudt dat er onvoldoende inspanningen worden geleverd om het vooropgestelde BSO te behalen.
Gelet op het besluit van Vlaamse Codex Wonen van 2021, boek 2, deel 3, titel 2 dat bepaalt dat een gemeente die definitief wordt ingedeeld in categorie 2B een overeenkomst moet sluiten met een sociale woonorganisatie of een openbaar bestuur waarin de partijen het engagement aangaan om in de periode van 3 jaar volgend op de datum van sluiting de maatregelen voor een bijkomend sociaal woonaanbod te realiseren, op te starten.
Gelet op het verslag van het begeleidingsgesprek van 29 juli 2021 tussen de gemeente, intercommunale IGEAN, de sociale woonactoren, het Agentschap Wonen – Vlaanderen en de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen.
Gelet op de bespreking van het bindend sociaal objectief en de samenwerkingsovereenkomst op het lokaal woonoverleg van 21 september 2021.
Overwegende dat de samenwerkingsovereenkomst zal worden afgesloten met de sociale huisvestingsmaatschappij De Zonnige Kempen met maatschappelijke zetel te 2260 Westerlo, Grote Markt 39 en het sociaal verhuurkantoor De Woonkans, met maatschappelijke zetel te 2500 Lier, Paradeplein 2 bus 4;- dat beide sociale woonactoren heden actief zijn op het grondgebied van de gemeente.
Overwegende dat van zodra de nieuwe configuratie van woonmaatschappijen bekend is, zal worden bekeken of en in welke mate de overeenkomst aangepast dient te worden.
Gelet op het ontwerp ‘Overeenkomst realisatie sociaal woonaanbod voor de periode 2021 – 2023’ waarin de volgende inspanningen staan opgenomen:
Overwegende dat uiterlijk 30 november 2021 een ondertekende samenwerkingsovereenkomst dient bezorgd te worden aan het Agentschap Wonen – Vlaanderen.
Overwegende dat de gemeente Zandhoven bij het afsluiten van de ‘overeenkomst realisatie sociaal woonaanbod voor de periode 2021 – 2023’ moet vertegenwoordigd worden;- dat het derhalve noodzakelijk is om twee personen die bij de ondertekening van de overeenkomst de gemeente Zandhoven zullen vertegenwoordigen en gerechtigd zullen zijn dit contract rechtsgeldig te ondertekenen.
Gelet op de artikels 40 en 41 van het decreet Lokaal Bestuur.
Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad tussenkomsten van:
- dhr. De Vlam J., die het volgende verklaart: "Het gaat om een inspanningsverbintenis, geen resultaatsverbintenis. Uiteraard is dat jammer.
Enkele vragen:
- De 8 sociale huurwoningen in verkaveling Fonteinstraat/Fatimalaan worden nog vermeld, waarom heeft IPON zijn vergunning opnieuw afgestaan? Komt er een nieuwe aanvraag?
Het lijkt redelijk onzeker – de helft van wat jullie willen realiseren valt dus al weg.
- Waarom wordt de hoek Sint-Jozefstraat / Oelegembaan hier niet vermeld? Dit zou een antwoord kunnen bieden aan de vele onzekerheden bij andere locaties.
- Conclusie: Wat we hier kunnen lezen overtuigd ons niet dat de gemeente Zandhoven vanaf nu een echt sociaal woonbeleid voor de allerarmsten gaat voeren: daar waar er eigen gronden zijn voor sociale woningbouw, wil men die niet voor sociale huurwoningen reserveren.
- Ook onzekerheden
Uiteraard zijn voor de samenwerking maar deze overeenkomst kunnen we niet goedkeuren."
- dhr. Stulens P., die het volgende verklaart: "Indien ik het goed lees betekent de indeling in categorie 2B zoveel als op het strafbankje terechtkomen. In principe zouden we dit dienen goed te keuren, doch de brief van het Agentschap Wonen-Vlaanderen dateert reeds van 12 januari. Een ondertekende samenwerkingsovereenkomst dient uiterlijk eind november te worden terugbezorgd. Het heeft dus wat lang blijven liggen, vandaar mijn onthouding."
- dhr. Peeters W., die het volgende verklaart: "Het project in Viersel lijkt ons het meest concrete op korte termijn: gegund & gestart in 2021-2024;
Is het de bedoeling om dat in 2024 klaar te hebben. Wilt dat zeggen dat ze daar volgend jaar ergens aan gaan beginnen of lezen we dat verkeerd;
bij de overige projecten staat ‘wordt onderzocht’ en bij die van Viersel staat ‘gestart’."
- mevr. Suls M., die het volgende verklaart: "Steve, gaat het alleen over huurwoningen? Dus geen koopwoningen. Wat is het objectief? Is het de bedoeling dat al die projecten uitgevoerd zijn tegen eind 2023?"
Nadat schepenen Van Staeyen S. en Geens J. geantwoord hebben op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.
Artikel 1.
De samenwerkingsovereenkomst ‘Overeenkomst realisatie sociaal woonaanbod voor de periode 2021 – 2023’ wordt goedgekeurd.
Artikel 2.
Mevrouw Paula Henderickx en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur worden gemachtigd deze overeenkomst te ondertekenen namens de gemeente Zandhoven.
Artikel 3.
De samenwerkingsovereenkomst realisatie sociaal woonaanbod voor de periode 2021 – 2023 wordt ter ondertekening doorgestuurd naar
Artikel 4.
Een afschrift van deze beslissing zal samen met de ondertekende samenwerkingsovereenkomst bezorgd worden aan het Agentschap Wonen – Vlaanderen.
De gemeenteraad,
Gelet op artikel 46 van het Decreet van 7 mei 2004, gewijzigd bij Decreet van 7 mei 2012, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, dat stipuleert dat de kerkraad jaarlijks, op basis van het meerjarenplan, het budget van de kerkfabriek voor het volgend jaar vaststelt en het in voorkomend geval voor 30 juni indient bij het centraal kerkbestuur.
Overwegende dat het budget bestaat uit een investeringsbudget en een exploitatiebudget.
Overwegende dat de budgetten van de verschillende kerkraden, na advies van het erkend representatief orgaan, jaarlijks voor 1 oktober bij de gemeenteoverheid gecoördineerd dienen ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabrieken ressorteren.
Gelet op de vergaderingen van
waarop de budgetten 2022 door de kerkraad werden goedgekeurd.
Overwegende dat Monseigneur Johan Bonny, bisschop van Antwerpen, in zijn hoedanigheid van erkend representatief orgaan, een gunstig advies heeft verleend aan de budgetten 2022:
Overwegende dat de budgetten op Religiopoint werden ingediend op 7 augustus 2021.
Overwegende dat - overeenkomstig artikel 48 van het Decreet van 7 mei 2004, gewijzigd bij Decreet van 7 mei 2012, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten - de gemeenteraad akte dient te nemen van het budget wanneer de gemeentelijke bijdrage in het budget binnen de grenzen blijft van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan.
Overwegende dat in het budget 2022 van iedere kerkfabriek, de gemeentelijke bijdrage binnen de grenzen blijft van het bedrag opgenomen in het voor ieder kerkfabriek goedgekeurde meerjarenplan.
Gelet op het overleg gehouden op 7 oktober 2021 tussen een afvaardiging van het Centraal Kerkbestuur Zandhoven en het college van burgemeester en schepenen.
Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad een tussenkomst van dhr. Nagels P., die het volgende verklaart: "Ivm de kerkfabrieken, wat is de stavaza voor de kerk van Massenhoven. Er werd een brief rond gestuurd wat er met de kerk gaat gebeuren. Als er geen kerkdiensten meer zijn moeten de budgetten aangepast worden. En de woning en het loon van Alvi, de pastoor die ons gaat verlaten is dat van de gemeente?"
Nadat de burgemeester geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van de kerkfabrieken St.-Amelberga van Zandhoven, O.-L.-Vrouw ten Hemel Opgenomen van Pulderbos, St.-Petrus en Paulus van Pulle, St.-Stefaan van Massenhoven en St.-Willibrordus van Viersel.
Artikel 2.
Afschrift van deze beslissing zal geüpload worden op Religiopoint.
De gemeenteraad,
Gelet op artikel 50 van het Decreet van 7 mei 2004, gewijzigd bij Decreet van 6 juli 2012, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, dat stipuleert dat de budgetwijzigingen na het advies van het erkend representatief orgaan vóór 15 september van het lopende jaar gecoördineerd bij de gemeenteoverheid worden ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabrieken ressorteren.
Gelet op de vergadering van Sint Petrus & Paulus van Pulle van 8 september 2021.
Gelet op het gunstig advies van 27 september 2021 van het Bisdom Antwerpen aan de voormelde budgetwijziging 2021 van de kerkfabriek Sint Petrus & Paulus te Pulle.
Overwegende dat de budgetwijziging op Religiopoint werd ingegeven op 29 september 2021.
Overwegende dat - overeenkomstig artikel 48 van het Decreet van 7 mei 2004, gewijzigd bij Decreet van 6 juli 2012, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten - de gemeenteraad akte dient te nemen van de budgetwijziging wanneer de gemeentelijke bijdrage in het budget binnen de grenzen blijft van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan.
Overwegende dat in voormelde budgetwijziging de gemeentelijke bijdrage binnen de grenzen blijft van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2021 van 8 september 2021 van de kerkfabriek Sint Petrus & Paulus te Pulle.
Artikel 2.
Afschrift van deze beslissing zal via Religiopoint aan het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek en aan het erkend representatief orgaan worden overgemaakt.
De gemeenteraad,
Gelet op artikel 50 van het Decreet van 7 mei 2004, gewijzigd bij Decreet van 6 juli 2012, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, dat stipuleert dat de budgetwijzigingen na het advies van het erkend representatief orgaan vóór 15 september van het lopende jaar gecoördineerd bij de gemeenteoverheid worden ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabrieken ressorteren.
Gelet op de vergadering van O.L. Vrouw-Ten-Hemel-Opgenomen van Pulle van 15 september 2021.
Gelet op het gunstig advies van 7 oktober 2021 van het Bisdom Antwerpen aan de voormelde budgetwijziging 2021 van de kerkfabriek O.L. Vrouw-Ten-Hemel-Opgenomen te Pulderbos.
Overwegende dat de budgetwijziging op Religiopoint werd ingegeven op 8 oktober 2021.
Overwegende dat - overeenkomstig artikel 48 van het Decreet van 7 mei 2004, gewijzigd bij Decreet van 6 juli 2012, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten - de gemeenteraad akte dient te nemen van de budgetwijziging wanneer de gemeentelijke bijdrage in het budget binnen de grenzen blijft van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan.
Overwegende dat in voormelde budgetwijziging de gemeentelijke bijdrage binnen de grenzen blijft van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan.
Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad een tussenkomst van mevr. Suls M., die het volgende verklaart: "Is er al iets nieuws gekend over ‘huisje Regina’.
Op het antwoord van de burgemeester dat voormeld dossier niet hoog op de prioriteitenlijst staat, vraagt mevr. Suls M. of er in tussentijd helemaal geen nieuws komt."
Bij de verdere bespreking hoort de gemeenteraad nog een tussenkomst van dhr. De Vlam J..
Nadat de burgemeester geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2021 van 15 september 2021 van de kerkfabriek O.L. Vrouw-Ten-Hemel-Opgenomen te Pulderbos.
Artikel 2.
Afschrift van deze beslissing zal via Religiopoint aan het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek en aan het erkend representatief orgaan worden overgemaakt.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 263 dat stelt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd;- dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd wordt.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 171 §4 3° dat stelt dat de algemeen directeur in overleg met het managementteam voor de opmaak van het voorontwerp van de beleidsrapporten en de opvolgingsrapportering zorgt.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 176 dat stelt dat de financieel directeur onder functionele leiding van de algemeen directeur instaat voor het opstellen, in overleg met het managementteam, voor het voorontwerp van de beleidsrapporten en de opvolgingsrapportering.
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheercyclus van de lokale besturen in het bijzonder artikel 29.
Overwegende dat sinds de invoering van BBC 2020 de verplichting opgelegd is om minstens éénmaal per jaar, in de loop van het derde kwartaal, aan de raad te rapporteren over de stand van zaken van de beleidsdoelstellingen over de eerste 6 maanden van het jaar, en dit zowel op inhoudelijk als financieel vlak;- dat zo alle raadsleden 3x per jaar een rapport krijgen over de beleidsdoelstellingen en de uitvoering hiervan, namelijk bij de jaarlijkse aanpassing van het meerjarenplan, bij de vaststelling van de jaarrekening en minstens bij één tussentijds opvolgingsrapport.
Overwegende dat de opvolgingsrapportering minstens de volgende elementen bevat:
Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad tussenkomsten van
- dhr. Nagels P., die het volgende verklaart: "Het zijn ineens andere getallen dan in het MJP. Hoe kan het dat het MJP afwijkt van dit rapport: investeringsuitgaven verschilt ca 500000 euro (hoger). Er moet dan toch voor een ander budget –500000 euro minder geboekt zijn. De andere bedragen zijn toch exact hetzelfde."
- mevr. Suls M., die het volgende verklaart: "Zijn de cijfers cumulatief of zijn ze van het 2de kwartaal? Hebben we dan cijfers gezien over het eerste kwartaal? Of was deze regeling toen nog niet in voege. Was het dan de bedoeling dat dit punt op de vorige gemeenteraad moest komen. Nog een vraag over het punt over het onderhoudscontract met Fluvius. In principe zou de kostprijs die je hier ziet over dit punt moeten gaan? Ivm het bomenbeheersplan: dat is al van vorig jaar. Ik wilde dit bekijken op de website maar vind het niet terug? Klopt dat?"
Nadat de burgemeester geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering per 30 juni 2021 van het meerjarenplan 2020-2025.
Artikel 2.
Afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Financiën en dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018 en latere wijzigingen.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, in het bijzonder artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 139.000,00 euro niet) en artikel 43.
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 90, 1°.
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 1 februari 2021 betreffende de principiële goedkeuring van de aanstelling van een verzekeringsconsultant belast met de audit van en openbare opdracht voor de verzekeringsportefeuille voor de gemeente en OCMW Zandhoven.
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 15 maart 2021 betreffende de aanstelling van de firma ADD NV, Geldenaaksebaan 470 3001 Heverlee, als verzekeringsconsultant belast met de audit van en openbare opdracht voor de verzekeringsportefeuille voor de gemeente en OCMW Zandhoven.
Overwegende dat de firma ADD NV, Geldenaaksebaan 470 3001 Heverlee, in het kader van deze overheidsopdracht een bestek voor diensten met als titel ‘autoverzekering + omnium in dienstopdracht’ heeft opgesteld.
Overwegende dat gelet op de aard van deze overheidsopdracht voor diensten, wordt voorgesteld de overheidsopdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Overwegende dat volgende dienstverleners in aanmerking komen om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
Overwegende dat de uitgaven voor deze dienstenopdracht worden geraamd op 130.000 euro excl. BTW.
Overwegende dat deze vorming van indicatieve aard moet worden beschouwd.
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget 2021/GBB/0119-00/612100/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad tussenkomsten van:
- dhr. Stulens P., die het volgende verklaart: "Op 15 maart werd verzekeringsconsultant ADD aangesteld. En nu pas krijgen we het bestek voor de voertuigen, terwijl op 1 februari werd gesteld dat het de bedoeling is om nieuwe contracten af te sluiten tegen 1 januari 2022. Gezien de opzegtermijn van drie maanden kan dit enkel gehaald worden indien de bestaande contracten tijdig werden opgezegd. Heb ik dan goed begrepen dat de opzeg inderdaad reeds tijdig is gebeurd ? En burgemeester, heb ik dan ook wel goed begrepen dat de verzekeringen brand, arbeidsongevallen en overige elk telkens pas met een jaar tussenpauze zullen worden behandeld, hetgeen wel zeer merkwaardig schijnt?”
- mevr. Suls M., die het volgende verklaart: "Riskeert ge door de spreiding van dit aanbod dan geen financiële voordelen?"
Bij de verdere bespreking hoort de gemeenteraad nog een tussenkomst van dhr. Peeters W..
Nadat de burgemeester geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.
Artikel 1.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek “autoverzekering + omnium in dienstopdracht” en de raming voor de overheidsopdracht voor diensten, opgesteld door de aangestelde verzekeringsconsultant ADD NV, Geldenaaksebaan 470 3001 Heverlee. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 130.000 euro excl. btw.
Artikel 2.
Bovengenoemde overheidsopdracht voor diensten met als voorwerp “autoverzekering + omnium in dienstopdracht” wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3.
Volgende firma’s worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
Artikel 4.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2021/GBB/0119-00/612100/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Artikel 5.
Afschrift van deze beslissing zal aan de financieel directeur worden overgemaakt.
De gemeenteraad,
Gelet op zijn beslissing van 17 juni 2021 waarbij de jaarrekening 2020 van de gemeente werd vastgesteld.
Gelet op het schrijven van Agentschap Binnenlands Bestuur van 8 september 2021 met kenmerk A_LF-JRBBC-21.0244 waarbij men meedeelt dat de jaarrekening van de gemeente Zandhoven werd goedgekeurd.
Gelet op artikel 332 §1, 3de lid van het decreet Lokaal Bestuur dat stelt dat alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis worden gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur houdende de goedkeuring van de jaarrekening 2020 van de gemeente Zandhoven.
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal kenbaar gemaakt worden aan de toezichthoudende overheid bij het overmaken van de besluitenlijst van de gemeenteraad.
De gemeenteraad,
Gelet op de bepalingen van het decreet Lokaal Bestuur (DLB), en in het bijzonder artikel 231 tot 244 die betrekking hebben op het autonoom gemeentebedrijf.
Gelet op artikel 243 §1 van het DLB, waarin bepaald wordt dat de Raad van Bestuur in de loop van het eerste semester van het financiële boekjaar waarop de rekening betrekking heeft, zich uitspreekt over de vaststelling van de jaarrekening.
Gelet op de beslissing van de Raad van Bestuur van het AGB Zandhoven van 3 juni 2021, waarbij de jaarrekening van 2020 van het Autonoom Gemeentebedrijf Zandhoven werd vastgesteld.
Gelet op zijn beslissing van 17 juni 2021 waarbij een gunstig advies werd verleend aan de jaarrekening 2020 van het AGB Zandhoven.
Gelet op het schrijven van Agentschap Binnenlands Bestuur van 10 juni 2021 met kenmerk A_LF-JRBBC-21.0162 waarbij men meedeelt dat de jaarrekening van het AGB Zandhoven werd goedgekeurd.
Gelet op artikel 332 §1, 3de lid van het decreet Lokaal Bestuur dat stelt dat alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis worden gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Artikel 1.
Kennis te nemen van het besluit van de toezichthoudende overheid m.b.t. de goedkeuring van de jaarrekening 2020 van het Autonoom Gemeentebedrijf Zandhoven.
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan het Autonoom Gemeentebedrijf.
De gemeenteraad,
Gelet op de overstromingen in de provincies Luik, Luxemburg, Namen en Waals-Brabant van 13 tot en met 15 juli 2021 en daarbijhorend de enorme ravage.
Gelet op het uitzonderlijk karakter van deze natuurramp in België.
Gelet op de bespreking tijdens de gemeenteraad van 16 september 2021 m.b.t. de modaliteiten over een gemeentelijke toelage;- dat ook Zandhoven zijn steentje wenst bij te dragen aan deze hulpactie naast de logistieke ondersteuning van de brandweer;- dat aan schepen Van Staeyen werd gevraagd contact op te nemen met het college van burgemeester en schepenen van Pepinster zodat de toelage rechtstreeks kan overgemaakt worden.
Gelet op de mail van 5 oktober 2021 waarin de heer Alex Baiverlin, président CPAS, vermeldt dat het geld zou gebruikt worden om de elektriciteit- en gasaansluitingen na te laten kijken zodat de inwoners van Pepinster terug gas en elektriciteit kunnen gebruiken.
Gelet op het voorstel om een bedrag van 1 euro per inwoner te storten.
Nadat dhr. Van Staeyen S. dit agendapunt heeft toegelicht, hoort de gemeenteraad een tussenkomst van dhr. Stulens P., die het volgende verklaart: "Uiteraard staan we positief tegenover deze toelage en tegenover het feit dat ze rechtstreeks aan het OCMW van Pepinster wordt overgemaakt. Alleen vinden we het spijtig dat ook het zwaar getroffen Fraipont en Trooz geen deel van de toelage ontvangen.”
Artikel 1.
Het bedrag van 13.116 euro zal op de rekeningnummer BE24 0910 2249 5238 op naam van Solidarité Inondation du CPAS gestort worden.
Artikel 2.
Dit bedrag te verrekenen onder artikel 2021/GBB/0440-00/649711/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing over te maken aan de financieel directeur en het college van burgemeester en schepenen van Pepinster.
Burgemeester licht dit dossier verder toe nl. in juni werd beslist om 6 maanden te wachten alvorens de opdracht te gunnen in de hoop dat de prijzen zouden zakken, maar integendeel, dus lijkt het ons niet opportuun om nog te wachten.
De volgende stap is het bestuderen van de bestekken op de wettelijkheid en de rechtmatigheid zodat we nadien kunnen overgaan tot de gunning en dit binnen de termijn dat de offertes aflopen.
N-VA Zandhoven heeft dit punt op de agenda geplaatst naar aanleiding van verschillende telefoontjes die wij ontvingen van bezorgde Zandhovenaren en agv het artikel dat verschenen is in de media.
Mogelijk is er een verkaveling op komst van > 10.000 m2 in het binnengebied Rector De Ramstraat-Onze-Lieve-Vrouwestraat-Driehoekstraat.
Er zou redelijk veel groen in dit binnengebied verdwijnen. Daarnaast zal de verkeersdrukte stevig verhogen, vooral in de Rector De Ramstraat.
N-VA Zandhoven wil deze bezorgdheden nu al melden en het schepencollege vragen wat jullie visie is omtrent de ontwikkeling van dit binnengebied.
Zijn er al vergaderingen geweest of gepland met de omwonenden die mogelijk een impact zullen ondervinden?
De uitleg van die bomen, graag nog eens verduidelijken.
Dat stuk aangeduid in het geel, zal dan de ontsluiting worden. Moet daar dan geen wijziging voor komen want dat is landbouwgrond. Van bouwgrond naar wegtracé moet toch ook goed gekeurd worden door het college?
Burgemeester schetst de historiek van de totstandkoming van dit gebied a.d.h.v. een powerpoint. De laatste stand van zaken in dit dossier is dat er eind augustus een uitnodiging is gekomen om samen met alle betrokken buren af te toetsen of er (1) interesse is voor de ontwikkeling van het binnengebied en (2) onder welke voorwaarden.
Op dit moment is er nog geen plan binnen dus bestaat hierover binnen het schepencollege ook geen visie maar dit dossier zal ten gepaste tijde naar de gemeenteraad komen o.a. voor goedkeuren van het wegtracé.
Op de opmerking van dhr. Van Bergen T. dat zij dit punt op de agenda gezet hebben omdat ze er vragen over kregen, antwoordt de burgemeester dat de bezorgdheid van de bewoners in de Rector de Ramstraat begrijpelijk is.
Op de vraag van mevr. Suls M. wie de kapvergunningen heeft aangevraagd, antwoordt hij dat deze werd aangevraagd door 1 van de erfgenamen maar dat de opgelegde heraanplant minder was dan de gekapte bomen.
Dhr. Stulens P. voegt hieraan toe: “Burgemeester, met cijfers kunt ge veel bewijzen, en met schone woorden kunt ge ook de mensen veel wijs maken. Ik heb de vorige gemeenteraad aan u helemaal niet gevraagd waar dat ge toen de avond voordien hebt gezeten zoals u nu beweert, maar wel heb ik u toen gevraagd of de bomenkapvergunningen iets konden te maken hebben met een vergadering die de dag voordien hier had plaatsgevonden, en waarop ik toen van u geen enkel antwoord heb ontvangen. En in dit verband wil ik aan schepen Steven het volgende zeggen: in Gazet van Antwerpen laat u optekenen dat u omtrent de kapvergunningen navraag deed bij de milieudienst die de kapvergunningen levert. Welnu, het is niet de milieudienst, maar wel het schepencollege die de vergunningen levert. Tevens laat u optekenen dat er geen enkele fout in zit, en dat u dit duidelijk hebt gesteld aan Paul Stulens. Welnu, dit is de zoveelste flagrante leugen, want ik heb sinds de vorige gemeenteraad niets maar dan ook niets van u mogen horen. Om ons standpunt hieromtrent duidelijk te maken wil ik hier voor alle raadsleden en toehoorders de brief voorlezen die ik bij de omwonenden van dit binnengebied heb gebust: “Beste omwonenden, in het binnengebied werden onlangs, zonder vergunning, tientallen bomen gekapt – in feite een honderdtal - en werden tevens door het college van burgemeester en schepenen vergunningen afgeleverd om nog enkele bomen te kappen, zogezegd omwille van de onstabiele conditie die mogelijks een gevaar kan vormen voor de veiligheid van passanten en constructies, terwijl hun conditie perfect is en er geen passanten kunnen zijn en er geen constructies in de nabijheid staan. Bovendien wil men in werkelijkheid tientallen bomen méér gaan kappen dan er vergund zijn. We houden dit echter nauwgezet in het oog en zullen dan ook gepast ingrijpen. Vele omwonenden hebben ons immers hierop aangesproken en vragen zich terecht af wat er hier gaande is. Welnu, wat er gaande is: aan een tiental eigenaars werd gevraagd om een groot deel van hun achtertuin te verkopen, zodat men in dit binnengebied een oppervlakte van naar schatting minstens 14.000 m2 – in feite minstens 16.000 m2 - zou verwerven om te verkavelen, met als naam Schalieveld, waarbij dus ook uiteindelijk alle bomen zouden moeten verdwijnen. Zie het plan op de rugzijde. Aan de betreffende eigenaars werd 110 €/m2 geboden, terwijl de bouwgrond in Zandhoven meer dan het 3-dubbele waard is. Bovendien zouden deze eigenaars elk eerst 50.000 € of meer moeten op tafel leggen om eerst de wegenis en nutsvoorzieningen mee te helpen bekostigen, waarna ze pas nadien hun centen zouden ontvangen. Een rare manier van werken, maar de initiatiefnemers zijn dan ook niet aan hun proefstuk toe. We vernamen dat gelukkig toch reeds enkele eigenaars absoluut niet bereid zijn om hun achtertuin te verkopen, en hopen hierbij dan ook dat, mede door deze brief, ook de overigen zich niet zullen laten vangen, overhalen, chanteren. Het vele groen in dit binnengebied zou dan immers volledig gaan verdwijnen en het zou ook zorgen voor bijkomende verkeersdrukte in de Rector De Ramstraat. Op de voorbije gemeenteraad heb ik de vraag gesteld waarom deze onnodige bomenkapvergunningen werden afgeleverd, doch ik kreeg hierop geen enkel antwoord, alleen blozende en stilzwijgende koppen. Ook niet van de burgemeester, in wiens achtertuin zich dit nochtans voor een deel zou gaan afspelen. U mag dan ook éénmaal raden wie hier achter de schermen tot de kleine kliek van hoofdrolspelers behoort. Deze brief zal me door de initiatiefnemers dus zeker niet in dank afgenomen worden, maar dit zal me heel echt worst wezen. Trouwens mijn bestuur staat hier volledig achter me. Immers, reeds meer dan vijf jaren ijvert het Vlaams Belang voor het opstellen van een Bouwcode om de ongebreidelde en willekeurige appartementenbouw tegen te gaan. Door onze blijvende druk wordt er nu toch werk van gemaakt en zal het er uiteindelijk toch moeten van komen, maar dan moeten er natuurlijk eerst nog, aan ons kent ons, een hoop bouwvergunningen worden afgeleverd. De pree en het pensioen van de burgemeester en zijn schepenen hangen immers ook af van het aantal inwoners. Als gemeenteraadslid is het verdorie mijn plicht om te handelen in het belang van alle Zandhovenaren.” Tot zover de brief. In de Onze-Lieve-Vrouwestraat achter de nummers 9 tot 15 werden meer dan honderd bomen gekapt zonder enige vergunning. Hoe kon dit gebeuren onder het oog van de burgemeester ? We kregen ook verschillende reacties van omwonenden waarvan ik u enkele wil voorlezen: “Wij wensen geen binnenverkaveling waardoor alle groen zou moeten verdwijnen”, “De Rector De Ramstraat is maar zes meter breed, en achteraan zelfs slechts vier meter”, “Wij wensen en eisen dat de bestaande eigenaars niet worden lastig gevallen en of worden gechanteerd voor het geldgewin van anderen”, “We kunnen dit omschrijven als moord met voorbedachten rade”, en “De verkaveling Schalieveld of beter de verkaveling Van Hove – De Beuckeleer”. Het is blijkbaar niet voor niets dat een topjurist op gebied van ruimtelijke ordening me heeft verklaard en nadien nog eens bevestigd dat volgens hem Zandhoven zich in de top drie bevind van meest corrupte gemeenten in de provincie Antwerpen op gebied van ruimtelijke ordening. Welnu, ik zal blijven vechten om de Zandhovenaars te helpen, desnoods tegen het schepencollege of tegen de burgemeester.”
Dit punt werd op de dagorde geplaatst door dhr. De Vlam J. die het volgende toelicht:
Op de gemeenteraad van 16 september keurde de gemeenteraad unaniem het lokaal energie- en klimaatpact 2021 - 2030 goed. In dit klimaatpact staan heel wat concrete engagementen die worden gegroepeerd in 4 concrete werven: (1) 'Laten we een boom opzetten', over vergroening; (2) 'Verrijk je wijk', over renovatie en energie; (3) 'Water. Het Nieuwe goud' over ontharding, opvang en infiltratie van water en (4) 'Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar' over (deel)mobiliteit.
Veel uitdagingen, maar voor de doelstelling rond ontharding doen we graag een concreet voorstel.
De doelstelling bedraagt het ontharden van 1m² verharde oppervlakte per inwoner ofwel een 13 000m².
Ontharden is belangrijk: minder verharding leidt tot minder wateroverlast, meer ruimte om bomen te planten, een m² onverharde oppervlakte vangt jaarlijks 3 badkuipen op en minder verharding zorgt voor meer verkoeling. Het ontharden is dus geen doel op zich, maar ook een middel om te werken aan een kwalitatieve gemeente.
Het opstellen en uitrollen van een realisatiegerichte onthardingsstrategie met een specifieke aanpak gekoppeld aan verschillende deelruimten, zoals de dorpskernen, verkavelingen, wegenis, bedrijventerreinen en publieke functies is noodzakelijk de ambitie van 1m² ontharding per inwoner waar te maken.
Aan de hand van een analyse kunnen kansen gezocht worden voor quick-wins en meer omvangrijke onthardingsprojecten. Ook kunnen er beleidsstrategieën uit voortkomen waarbij er bijvoorbeeld bij wegonderhoud structureel onthard wordt waar het kan.
Een deel van de strategie is eveneens het opzetten van een participatief traject waar ook burgers worden betrokken en bijdragen aan de ontharding van de gemeente. Sensibilisatie en incentives kunnen hier een rol spelen om de bewoners aan te zetten om te ontharden op eigen terrein.
Andere gemeentes zijn hier al mee bezig: zo heeft intercommunale Leiedal voor haar gemeentes een regionale onthardingsstrategie opgesteld die zijn eerste vruchten afwerpt in de vorm van concrete projecten en een budget voor de ontharding van privé tuinen. Andere gemeentes doen mee aan het kampioenschap 'tegelwippen' waar gemeentes het tegen elkaar opnemen om om ter meest te ontharden.
Het proces zou er als volgt kunnen uitzien:
1. Analyse van de verharding van de gemeente: in welke deelruimtes wordt er veel verhard? Waar liggen de grootste kansen om te gaan ontharden?
2. Welke strategieën kunnen we toepassen per deelruimte om te gaan ontharden? Bv. de wegbreedte beperken tot de strikt noodzakelijke, meer bomen in de straten, inzetten op groene voortuinen, bedrijfssites optimaliseren, speelplaatsen samen aanpakken, …
3. Overgaan tot realisatie van quick-wins, uitwerken van grotere projecten en gebruik van de analyse in de dagelijkse werking van de gemeente, bv bij het onderhoud van straten.
Het is van belang dat er in elke stap ruimte is om de burger te betrekken.
BESLUIT
1. De gemeente gaat over tot het opmaken van een realisatiegerichte onthardingsstrategie.
Burgemeester antwoordt hierop dat dit voorstel wel heel snel is nl. het klimaatpact moet nog ondertekend worden in Gent begin december; er zijn nog allerlei webinars van verschillende organisaties en Sarah is net terug van deze week uit bevallingsverlof. Maar bij de bespreking van het meerjarenplan zal dit zeker en vast aan bod komen en het staat ook vast dat we hieraan gaan werken.
Gezien er tijdens de raadzitting van heden geen verdere opmerkingen worden gemaakt over de redactie van de notulen van de gemeenteraad van 16 september 2021, overeenkomstig art. 36 §3 2° van het huishoudelijk reglement, zijn de notulen van bedoelde zitting, goedgekeurd.
De voorzitter sluit de vergadering.
Dhr. Stulens P. vraagt aan schepen Van Staeyen S. i.v.m. het project Fonteinstraat - Fatimalaan dat door de projectontwikkelaar werd ingetrokken, naar de reden hiervan,
en aan schepen Geens J. vraagt hij of er al vorderingen zijn in het dossier van voetbal Massenhoven; schepen Geens J. antwoordt dat dit dossier normaliter zal geagendeerd worden op de gemeenteraad van november.
Namens 1 Gemeenteraad,
Annick Smeets
Algemeen directeur
Paula Henderickx
Voorzitter Gemeenteraad