De voorzitter opent de vergadering om 20 uur; er zijn 5 verontschuldigingen nl. schepenen Maes M., Geens J. en Van Staeyen S., mevr. Suls M. en dhr. Van Bergen T..
De voorzitter stelt voor om jaarrekening 2023 voor het OCMW en de gemeente samen te bespreken, maar er afzonderlijk over te stemmen. De raad gaat hiermee eenparig akkoord.
De OCMW-raad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 249, 250, 251, 252, 260 en 262, en latere wijzigingen.
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheercyclus van de lokale besturen, in het bijzonder artikel 30 tot en met artikel 45, en latere wijzigingen.
Overwegende dat de dienst Financiën instaat voor de opmaak van het ontwerp van jaarrekening 2023 met inbegrip van de wettelijke rapporten, met name de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting;- dat de verschillende diensten instaan voor de inhoudelijke rapportering over het gevoerde beleid.
Overwegende dat met ingang van BBC2020 de jaarrekening over het jaar 2023 een geïntegreerde jaarrekening van de gemeente en het OCMW zal zijn;- dat de volgende procedure bij de vaststelling van de geïntegreerde jaarrekening van toepassing zal zijn. Eerst gaat de OCMW-raad over tot de vaststelling van de jaarrekening 2023, deel OCMW. Vervolgens gaat de gemeenteraad over tot de vaststelling van de jaarrekening 2023, deel gemeente om aansluitend de jaarrekening 2023, deel OCMW goed te keuren.
Overwegende dat vanaf BBC2020 de gemeente en het OCMW geïntegreerde beleidsrapporten opmaken;- dat het in die context geen zin heeft om nog een gemeentelijke bijdrage aan het OCMW te berekenen en weer te geven in de beleidsrapporten;- dat de PDF-schema's ook geen boekingen mogen bevatten voor de onderlinge transacties tussen de gemeente en het OCMW.
Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de OCMW-raad tussenkomsten van:
- dhr. Vanslambrouck J., die het volgende verklaart: "Vraag: Bij de ontvangsten zien we een sterke stijging van de fiscale ontvangsten. Voor de opcentiemen uit op de onroerende voorheffing gaat het om een stijging van ruim 10 % , wat ongeveer overeenkomt met de inflatie. Dit is dus een normale evolutie. Voor de opcentiemen op de personenbelasting gaat het echter om een toename met meer dan 35 %. Dat kan niet meer verklaard worden door de inflatie. Bevat deze toename dan eenmalige inkomsten uit achterstallen of iets dergelijks ?"
- dhr. Belmans W., die het volgende verklaart: "De cijfers van de rekening: OK Tegelijk is er een evaluatie van de werking, op basis van de bij het begin van de legislatuur gemaakt beleidsdoelstellingen. We vonden destijds die doelstellingen mooi maar nietszeggend. Aangezien jullie de evaluatie nu zelf maken, is die positief. Maar weer ondermaats. Om een vb te geven: p. 8 (van 166): Prioritaire beleidsdoelstelling: We werken een eigentijdse en toegankelijke dienstverlening uit. Via beleidsparticipatie op maat willen we het draagvlak voor te nemen beslissingen zo groot als mogelijk maken. En dan de evaluatie 2023: Afgerond. Adviesraden/werkgroepen als klankbord:
Alle adviesraden worden dan opgesomd, zo dus ook de GROS en fairtrade raad. Ik kan niet over alle adviesraden oordelen, maar wat Gros betreft, die mijn speciale aandacht steeds krijgt omdat ik een mondiale rechtvaardigheidsvisie essentieel vind, moet ik vaststellen dat die deze legislatuur eenmaal is samen geweest. Als die als klankbord heeft gefungeerd, en dat is afgerond, dan is dat misschien symptomatisch voor het belang dat aan ontwikkelingssamenwerking gehecht wordt? Akkoord met de cijfers van de rekening. Maar dat betekent niet dat ik heel die evaluatie van het beleid steun."
- dhr. Nagels P., die het volgende verklaart: "Het is wat het is, alles is al voorbij, wij zouden andere accenten gelegd hebben, een aantal verschuivingen naar volgend jaar, dus gaan we ons onthouden. Graag ook uitleg over de bedragen op bladzijde 114 waar voor gas € -95.000 en voor elektriciteit € -163.000 staat, maar uit heel het boekje kan ik die negatieve bedragen niet halen. Van waar komen die?"
Nadat de burgemeester geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de raad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.
Artikel 1.
De OCMW-raad stelt de jaarrekening 2023- deel OCMW- vast met volgende cijfers:
• Het gecumuleerd budgettair resultaat van het OCMW: € -3.058.068
• De autofinancieringswijze van het OCMW: € - 882.234
Artikel 2.
Volgende documenten zijn als bijlagen toegevoegd en maken integraal deel uit van dit besluit:
• Beleidsevaluatie;
• Doelstellingenrekening (J1);
• Rapporten J2-J3;
• Rapporten J4-J5;
• Toelichtingen T1-T5;
• Verklaring materiële verschillen (exploitatie en investeringen);
• Proef– en saldibalans, waarderingsregels, niet in balans opgenomen rechten en verplichtingen, deelnemingen, vorderingen op lange termijn en schulden op lange termijn, financiële risico’s, overdracht investeringskredieten, personeelsinzet.
Artikel 3.
De jaarrekening 2023 en bijhorende bijlagen zullen worden overgemaakt aan de toezichthoudende overheid conform de voorgeschreven informatiekanalen.
Artikel 4.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Secretariaat en de dienst Financiën bezorgd worden.
De OCMW-raad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Gelet op de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
Gelet op de wet van 15 januari 1990 houdende de oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, in het bijzonder artikels 24, 25 en volgende.
Gelet op het koninklijk besluit van 12 augustus 1993, houdende de organisatie van de informatieveiligheid bij de instellingen van sociale zekerheid, in het bijzonder artikels 2, 3 en 4 waarin onder meer bepaald wordt dat over de schriftelijke en gemotiveerde adviezen vanwege de informatieveiligheidsdienst uiterlijk binnen een termijn van 3 maanden beslist wordt, en latere wijzigingen.
Gelet op zijn beslissing van 9 juli 2008 houdende de machtiging van KINA pv. om een informatieveiligheidsconsulent aan te stellen.
Gelet op de beslissing van het vast bureau van 20 december 2021 om de informatieveiligheidsconsulent van KINA p.v. tevens aan te stellen als data protection officer (DPO).
Gelet op de minimale normen inzake de veiligheid op het niveau van de instellingen die deel uitmaken van het netwerk van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid.
Gelet op de omzendbrief van de POD Maatschappelijke Integratie van 15 december 2008 waarbij de OCMW’s worden opgedragen om de regelmatigheid van het gebruik van de KSZ-toegang door zijn medewerkers op geregelde tijdstippen te controleren.
Gelet op de logcontrole uitgevoerd op 6 mei 2024 door Karen Verheyen, DPO, stafmedewerker informatieveiligheid KINA p.v..
Artikel 1.
De OCMW-raad neemt akte van de uitgevoerde logcontroles op het rechtmatig gebruik van de KSZ uitgevoerd door Karen Verheyen, DPO, stafmedewerker informatieveiligheid KINA p.v. op 6 mei 2024:
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de Sociale dienst en aan DPO KINA p.v. t.a.v. Karen Verheyen (Antwerpsesteenweg 503 - 2390 Malle) bezorgd worden.
De OCMW-raad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Gelet op zijn beslissing van 22 juni 2023 waarbij het splitsingsvoorstel van De Ideale Woning cvba op de buitengewone algemene vergadering van 28 juni 2023 van De Ideale Woning goedgekeurd werd;- dat bijgevolg OCMW Zandhoven aandeelhouder werd van Thuisrand BV.
Gelet op het schrijven van woonmaatschappij Thuisrand BV waarbij zij voorstellen om uit te treden als aandeelhouder bij Thuisrand BV gelet op de geringe aandelen.
Overwegende dat OCMW Zandhoven ingetekend had voor een kapitaal van € 60,98 waarvan reeds € 19,39 gestort werd.
Gelet op artikel 4.39/2 van de Vlaamse codex wonen 2021, § 1;- dat alleen het Vlaamse Gewest en de provincies, gemeenten en OCMW's die in het werkingsgebied van de woonmaatschappij liggen, aandelen kunnen houden van een woonmaatschappij.
Overwegende dat het uittreden als aandeelhouder onder de bevoegdheid van de OCMW-raad valt;- dat de uittreding dient geagendeerd te worden op de algemene vergadering van woonmaatschappij Thuisrand BV op 18 juni 2024;- dat, gelet op de datum van de algemene vergadering, niet kon gewacht worden op de eerstvolgende OCMW-raad van 27 juni 2024.
Overwegende dat het vast bureau om voormelde reden op 10 juni 2024 bij hoogdringendheid de verkoop van de aandelen heeft goedgekeurd;- dat in deze beslissing opgenomen werd dat de beslissing ter bekrachtiging aan de eerstvolgende zitting van de OCMW-raad zou worden voorgelegd.
Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de OCMW-raad een tussenkomst van dhr. Belmans W..
Nadat de burgemeester geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de raad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.
Artikel 1.
De OCMW-raad bekrachtigt de beslissing van het vast bureau van 10 juni 2024 waarbij het OCMW van Zandhoven instemt met de verkoop van de aandelen van Thuisrand BV voor de prijs van € 19,39.
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal aan Thuisrand BV (Diksmuidelaan 276 - 2600 Berchem), de dienst Financiën en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
De OCMW-raad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van 22 juni 2023 waarbij het splitsingsvoorstel van De Ideale Woning cvba op de buitengewone algemene vergadering van 28 juni 2023 van De Ideale Woning goedgekeurd werd;- dat bijgevolg OCMW Zandhoven aandeelhouder werd van Woonkade Rupelstreek cvba.
Gelet op het schrijven van 24 april 2024 van woonmaatschappij Woonkade Rupelstreek cvba waarbij zij voorstellen om uit te treden als aandeelhouder bij Woonkade Rupelstreek cvba gelet op de geringe aandelen.
Overwegende dat OCMW Zandhoven ingetekend had voor een kapitaal van € 24,60 waarvan reeds € 6,19 gestort werd.
Gelet op artikel 4.39/2 van de Vlaamse codex wonen 2021, § 1;- dat alleen het Vlaamse Gewest en de provincies, gemeenten en OCMW's die in het werkingsgebied van de woonmaatschappij liggen, aandelen kunnen houden van een woonmaatschappij.
Overwegende dat het uittreden als aandeelhouder onder de bevoegdheid van de OCMW-raad valt;- dat de uittreding dient geagendeerd te worden op de algemene vergadering van woonmaatschappij Woonkade Rupelstreek cvba op 26 juni 2024;- dat, gelet op de datum van de algemene vergadering, niet kon gewacht worden op de eerstvolgende OCMW-raad van 27 juni 2024.
Overwegende dat het vast bureau om voormelde reden op 10 juni 2024 bij hoogdringendheid de verkoop van de aandelen heeft goedgekeurd;- dat in deze beslissing opgenomen werd dat de beslissing ter bekrachtiging aan de eerstvolgende zitting van de OCMW-raad zou worden voorgelegd.
Artikel 1.
De OCMW-raad bekrachtigt de beslissing van het vast bureau van 10 juni 2024 waarbij het OCMW van Zandhoven instemt met de verkoop van de aandelen van Woonkade Rupelstreek voor de prijs van € 6,19.
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal aan Woonkade Rupelstreek cvba (Uitbreidingstraat 39 - 2850 Boom), de dienst Financiën en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
De OCMW-raad,
Gelet op het decreet betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer van 18 juli 2008, in het bijzonder artikel 9;- dat elke elektronische mededeling van persoonsgegevens door een instantie naar een andere instantie of naar een externe overheid een protocol vereist, gesloten tussen de betreffende instanties.
Gelet op de verordening 2016/679 (Algemene Verordening Gegevensbescherming ) van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG.
Gelet op zijn beslissing van 17 juni 2021 waarbij het informatieveiligheidsbeleid voor gemeente en OCMW in uitvoering van de Algemene Verordening goedgekeurd werd;- dat het informatieveiligheidsbeleid een document is, waaruit het belang blijkt dat gemeente en OCMW hechten aan juiste, volledige en beschikbare informatie om zijn opdracht van maatschappelijk dienstverlening correct en ononderbroken te kunnen uitvoeren;- dat het een formeel document is dat door de informatieveiligheidsconsulent in nauw overleg met de informatieveiligheidscel wordt opgesteld en dat door de gemeente- en OCMW-raad wordt goedgekeurd;- dat het informatieveiligheidsbeleid loopt tot het einde van de legislatuur.
Overwegende dat in zelfde zitting ook het informatieveiligheidsplan voor de jaren 2021 2022 en 2023 werd goedgekeurd;- dat de algemeen directeur als verwerkingsverantwoordelijke samen met de data protection officer en informatieveiligheidscel driejaarlijks een risico-analyse en maturiteitsmeting maken van de organisatie;- dat op basis van de risico-analyse en maturiteitsmeting een informatieveiligheidsplan met de jaarlijkse acties wordt opgesteld.
Gelet op het informatieveiligheidsplan 2024-2025-2026 dat wordt voorgelegd.
Overwegende dat met de inhoud van dit ontwerp akkoord kan gegaan worden.
Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de OCMW-raad een tussenkomst van dhr. Vanslambrouck J..
Nadat schepen Lauwereys J. en mevr. Boeckmans L. geantwoord hebben op de gestelde vragen, gaat de raad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.
Artikel 1.
Zijn goedkeuring te verlenen aan het informatieveiligheidsplan 2024-2025-2026.
Artikel 2.
Het vast bureau wordt gelast met de verdere uitvoering van dit besluit.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Secretariaat en de DPO KINA p.v., t.a.v. Karen Verheyen (Antwerpsesteenweg 503 – 2390 Malle) worden overgemaakt.
De OCMW-raad,
Gelet op zijn beslissing van 7 februari 2017 waarbij het projectplan “Ondersteuning informatieveiligheid OCMW en/of gemeente” werd goedgekeurd.
Gelet op zijn beslissing van 8 mei 2018 waarbij het addendum projectplan “Ondersteuning informatieveiligheid OCMW en/of gemeente” werd goedgekeurd.
Gelet op zijn beslissing van 17 juni 2021 waarbij het informatieveiligheidsbeleid in uitvoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming werd goedgekeurd;- dat het informatieveiligheidsbeleid een document is, waaruit het belang blijkt dat gemeente en OCMW hechten aan juiste, volledige en beschikbare informatie om zijn opdracht van maatschappelijk dienstverlening correct en ononderbroken te kunnen uitvoeren;- dat het een formeel document is dat door de informatieveiligheidsconsulent in nauw overleg met de informatieveiligheidscel opgesteld werd;- dat dit plan loopt tot het einde van de legislatuur.
Overwegende dat het jaarverslag 2023 ter kennis wordt voorgelegd aan de OCMW-raad.
Gelet op het jaarverslag 2023.
Artikel 1.
De OCMW-raad neemt kennis van het jaarverslag 2023.
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Secretariaat en DPO KINA p.v., t.a.v. Karen Verheyen (Antwerpsesteenweg 503 - 2390 Malle) worden overgemaakt.
Gezien er tijdens de raadzitting van heden geen verdere opmerkingen worden gemaakt over de redactie van de notulen van de OCMW-raad van 23 mei 2024, overeenkomstig art. 32 van het decreet Lokaal Bestuur, zijn de notulen van bedoelde zitting, goedgekeurd.
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens OCMW-raad,
Annick Smeets
algemeen directeur
Paula Henderickx
voorzitter OCMW-raad