Terug OCMW-raad

Thu 19/12/2019 - 20:00 Raadzaal

Openbaar

  • De raad neemt akte van het ontslag van dhr. Helsen Pieter, wonende te 2240 Massenhoven, Liersebaan 141.

  • Artikel 1.
    Zijn goedkeuring te verlenen aan hiernavolgend reglement met betrekking tot de vrijetijdstoelage:

    Reglement m.b.t. de vrijetijdstoelage

    Artikel 1: Doelstelling

    Vrijetijdsbeleving beïnvloedt sterk het welbevinden en het welzijn van mensen en draagt bij aan de maatschappelijke integratie en participatie aan de samenleving. Daarom wil het lokaal bestuur ervoor zorgen dat iedere inwoner kan participeren aan het vrijetijdsleven, met extra ondersteuning voor kwetsbare personen. Door vrijetijdsparticipatie te subsidiëren onder de vorm van een vrijetijdstoelage, verhogen we de kansen voor het brede publiek om van cultuur, sport en jeugdwerk te kunnen proeven.
    Artikel 2: Doelgroep
    Volgende personen komen in aanmerking voor een vrijetijdstoelage:
    - Inwoner zijn van Zandhoven
    - Personen die recht hebben op de verhoogde tegemoetkoming van de ziekte- en invaliditeitsverzekering (VT of VT-statuut)
    OF
    Personen met beperkte bestaansmiddelen volgens berekening Sociale dienst OCMW
    Artikel 3: Voorwaarden
    Het recht op de vrijetijdstoelage moet gestaafd worden met één van de volgende documenten:
    - een klevertje van de mutualiteit waarbij de code onderaan eindigt op 1
    - een recent attest van de Sociale dienst van het OCMW
    Artikel 4: Financiële ondersteuning
    De vrijetijdstoelage geeft recht op een terugbetaling van de gemaakte kosten van de hiernavolgende vrijetijdsactiviteiten:
    - 50% voor lidgeld, uitstappen, kampen van jeugd-, sport- en cultuurverenigingen van Zandhoven
    - 50% voor gemeentelijke activiteiten zoals grabbelpas, sportkampen, bibliotheek, Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans (SAMWD)
    - 50% voor schooluitstappen en schoolreizen
    - 50% voor schoolvervoer georganiseerd via de school
    De maximale terugbetaling per kalenderjaar bedraagt:
    - Kinderen tot en met 18 jaar: 150,00 euro per jaar
    - Volwassenen vanaf 19 jaar: 50,00 euro per jaar

    De vrijetijdstoelage geeft ook recht op 25% korting op kilometervergoeding Buurtbus.
    Artikel 5: Indienen van de aanvraag
    Personen die in aanmerking kunnen komen voor de vrijetijdstoelage dienen zich met de juiste documenten aan te melden in het gemeentehuis.
    De aanvraag moet jaarlijks hernieuwd worden. Mits toestemming van de aanvrager gebeurt de hernieuwing van de aanvraag automatisch op basis van de inlichtingen verkregen via de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid.
    Artikel 6: Behandeling van de aanvraag
    De vrijetijdstoelage wordt aangevraagd in het gemeentehuis. Een medewerker van het OCMW gaat na of de aanvrager voldoet aan de voorwaarden. Aan de aanvrager die in aanmerking komt, wordt een vrijetijdspas bezorgd geldig voor 1 kalenderjaar.
    De nuttige persoonsgegevens worden opgenomen in een lijst die dient als basis voor de verdere administratieve verwerking.
    Artikel 7: Uitbetaling
    De vrijetijdstoelage wordt enkel uitbetaald mits voorlegging van een geldig betalingsbewijs van het lidgeld of deelnameprijs van een in aanmerking komende vrijetijdsactiviteit.
    De uitbetaling van de vrijetijdstoelage aan de rechthebbenden zal halfmaandelijks gebeuren.
    Artikel 8: Controle
    Het OCMW behoudt zich het recht de gegeven informatie en bewijsstukken te verifiëren.
    Artikel 9: Maatregelen bij het verschaffen van onjuiste gegevens of misbruik
    Het OCMW-bestuur kan de uitbetaalde toelage geheel of gedeeltelijk terugvorderen indien deze werd toegekend op basis van een onjuiste aanvraag.

    Artikel 2.
    Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2020.

    Artikel 3.
    De bekendmaking van dit reglement zal via de gemeentelijke informatiekanalen en gemeentelijke adviesraden aan de bevolking, de verenigingen en de scholen bekendgemaakt worden.

    Artikel 4.
    Het vast bureau wordt belast met de uitvoering.

    Artikel 5.
    Het reglement met betrekking tot de vrijetijdstoelage zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 18 december 2014 wordt volledig opgeheven met ingang van 1 januari 2020.

    Artikel 6.
    Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Sociale dienst, de dienst Financiën, de dienst Secretariaat en de dienst Sport & Vrije Tijd.

     

  • Artikel 1.
    Zijn goedkeuring te verlenen aan hierna vermeld huishoudelijk reglement: 

    HUISHOUDELIJK REGLEMENT VAN DE OCMW ZANDHOVEN

    BIJEENROEPING

    Artikel 1.

    § 1. De OCMW-raad vergadert zo dikwijls als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren het vereisen en ten minste tienmaal per jaar. (art. 18, volgens art. 74 DLB)

    § 2. De voorzitter van de OCMW-raad beslist tot bijeenroeping van de OCMW-raad en stelt de agenda van de vergadering op.
    De voorzitter kan de gemeente- en OCMW-raad bijeenroepen door een gezamenlijke oproeping met als bedoeling de vergaderingen aansluitend te laten doorgaan. Hierbij stelt de voorzitter voor gemeente en OCMW duidelijk onderscheiden agenda’s op. (art. 19 en 20, volgens art. 74 DLB)

    § 3. De oproeping wordt verzonden via het digitale notulensysteem (e-notulen). De dossiers die betrekking hebben op de agenda worden ter beschikking gesteld op de wijze voorzien in artikel 9, §1 van dit reglement.

    § 4. De voorzitter van de OCMW-raad moet de OCMW-raad bijeenroepen op verzoek van:
    1° een derde van de zittinghebbende leden;
    2° een vijfde van de zittinghebbende leden als zes weken na de datum van de vorige raad nog geen bijeenroeping is gebeurd. De periode van zes weken wordt geschorst van 11 juli tot en met 15 augustus;
    3° het vast bureau.
    In hun schriftelijke aanvraag aan de algemeen directeur moeten de aanvragers de agenda vermelden, met voor elk punt een toegelicht voorstel van beslissing, en de datum en het uur van de beoogde vergadering. De algemeen directeur bezorgt vervolgens de voorstellen aan de voorzitter van de OCMW-raad. Deze aanvraag moet ingediend worden, zodanig dat de voorzitter de oproepingstermijnen bepaald in art. 2 van dit reglement, kan nakomen.
    De voorzitter roept de OCMW-raad bijeen op de voorgestelde datum en het aangewezen uur en met de voorgestelde agenda. (art. 19, volgens art. 74 DLB)

    Artikel 2.

    § 1. De oproeping (of gezamenlijke oproeping) wordt tenminste acht dagen vóór de dag van de vergadering bezorgd aan de OCMW-raadsleden. (art. 20, volgens art. 74 DLB)
    In spoedeisende gevallen kan gemotiveerd van deze oproepingsperiode worden afgeweken.
    Een gezamenlijke oproeping in spoedeisende gevallen kan enkel als er zowel voor de gemeenteraad als de OCMW-raad spoedeisende punten zijn. (art. 19 en 20, volgens art. 74 DLB)

    § 2. De oproeping vermeldt in elk geval de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de OCMW-raad en bevat een toegelicht voorstel van beslissing bij elk agendapunt. De agendapunten moeten voldoende duidelijk omschreven zijn.
    Een gezamenlijke oproeping bevat duidelijk onderscheiden agenda’s voor de gemeenteraad en de OCMW-raad. (art. 20, volgens art. 74 DLB)

    Artikel 3.

    § 1. OCMW-raadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de OCMW-raad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de OCMW-raad. Noch een lid van het vast bureau, noch het vast bureau als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken. (art. 21, volgens art. 74 DLB)

    § 2. De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de OCMW-raad onmiddellijk mee aan de OCMW-raadsleden, samen met de bijbehorende toegelichte voorstellen. (art. 21, volgens art. 74 DLB)

    OPENBARE OF BESLOTEN VERGADERING

    Artikel 4.

    § 1. De vergaderingen van de OCMW-raad zijn in principe openbaar. (art. 28, §1 DLB, volgens art. 74 DLB)

    § 2. De vergadering is niet openbaar als:
    1° het om aangelegenheden gaat die de persoonlijke levenssfeer raken. Zodra een dergelijk punt aan de orde is, beveelt de voorzitter de behandeling in besloten vergadering;
    2° de OCMW-raad met twee derde van de aanwezige leden en op gemotiveerde wijze beslist tot behandeling in besloten vergadering, in het belang van de openbare orde of op grond van ernstige bezwaren tegen de openbaarheid. (art. 28, §1 volgens art. 74 DLB)
    De vergaderingen over de beleidsrapporten (= het meerjarenplan, de aanpassingen van het meerjarenplan en de jaarrekening) zijn in elk geval openbaar. (art. 249 DLB)

    Artikel 5.

    §1. De besloten vergadering kan enkel plaatsvinden na de openbare vergadering, uitgezonderd in tuchtzaken.
    Bij een gezamenlijke oproeping opent de voorzitter eerst de openbare zitting van de gemeenteraad, waarbij hij de vergadering van de gemeenteraad schorst nadat de agenda van het openbare deel afgewerkt is. Tijdens deze schorsing van de gemeenteraad opent de voorzitter de OCMW-raad waarna de agenda van de OCMW-raad volledig afgewerkt wordt. Na het sluiten van de vergadering van de OCMW-raad, opent de voorzitter het besloten deel van de gemeenteraad.
    Als tijdens de openbare vergadering van de OCMW-raad blijkt dat de behandeling van een punt in besloten zitting moet worden voortgezet, kan de openbare vergadering van de OCMW-raad, enkel met dit doel, worden onderbroken.
    Als tijdens de besloten vergadering van de OCMW-raad blijkt dat de behandeling van een punt in openbare zitting moet gebeuren, dan wordt dat punt opgenomen op de agenda van de eerstvolgende OCMW-raad. In geval van dringende noodzakelijkheid van het punt, of in geval van de eedaflegging van een personeelslid kan de besloten zitting, enkel met dat doel, worden onderbroken. (art. 28, §2 volgens art. 74 DLB)

    §2. In afwijking van §1 kan bij een gezamenlijke oproeping van de gemeenteraad en de OCMW-raad de voorzitter de vergadering openen waarbij geen besloten zitting is voorzien in de agenda. Indien dit de OCMW-raad betreft, zal in de gezamenlijke oproeping duidelijk voorzien worden dat de vergadering van de OCMW-raad eerst geopend en gesloten wordt, vooraleer de gemeenteraad aanvangt.

    Artikel 6.

    De OCMW-raadsleden, alsmede alle andere personen die krachtens de wet of het decreet de besloten vergaderingen van de OCMW-raad bijwonen, zijn tot geheimhouding verplicht. (art. 29, §4, volgens art. 74 DLB)

    INFORMATIE VOOR OCMW-RAADSLEDEN EN PUBLIEK

    Artikel 7.

    Plaats, dag en uur van de vergaderingen van de OCMW-raad en de agenda worden openbaar bekend gemaakt door publicatie op de webstek van de gemeente. Dit gebeurt uiterlijk acht dagen voor de vergadering.
    Indien OCMW-raadsleden punten aan agenda toevoegen, wordt de aangepaste agenda binnen de 24 uur nadat hij is vastgesteld, op dezelfde wijze bekendgemaakt
    In spoedeisende gevallen wordt de agenda uiterlijk 24 uur nadat hij is vastgesteld, en uiterlijk vóór de aanvang van de vergadering, op dezelfde wijze bekendgemaakt. (art. 22, volgens art. 74 DLB)

    Artikel 8.

    De beslissingen van de OCMW-raad worden door de voorzitter van het vast bureau bekendgemaakt op de webstek van de gemeente zoals bepaald in art. 285 tot 287 van het decreet over het lokaal bestuur.

    Artikel 9.

    § 1. Voor elk agendapunt worden de dossiers, in het bijzonder de verklarende nota's, de feitelijke gegevens, de eventueel verleende adviezen en de ontwerpen van beslissing betreffende de op de agenda ingeschreven zaken, vanaf de verzending van de oproeping via een beveiligde toegang ter beschikking gehouden van de OCMW-raadsleden.

    § 2. Elk ontwerp van meerjarenplan, aanpassingen van het meerjarenplan en jaarrekening, worden op zijn minst veertien dagen vóór de vergadering waarop het ontwerp besproken wordt aan ieder lid van de OCMW-raad bezorgd.
    Vanaf het ogenblik dat het ontwerp van het beleidsrapport bezorgd is aan de OCMW-raadsleden, wordt aan hen ook de bijbehorende documentatie ter beschikking gesteld.
    Deze stukken worden op dezelfde wijze bezorgd aan de OCMW-raadsleden zoals de oproeping in art. 1, §3 van dit reglement. (art. 249 DLB)

    § 3. Aan de OCMW-raadsleden moet, op hun verzoek, door de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden technische toelichting worden verstrekt over de stukken in de dossiers voor de vergadering van de OCMW-raad.
    Onder technische toelichting wordt verstaan het verstrekken van inlichtingen ter verduidelijking van de feitelijke gegevens die in de dossiers voorkomen en van het verloop van de procedure.
    De OCMW-raadsleden richten hun verzoek mondeling of per e-mail aan de algemeen directeur.
    Op een schriftelijk vraag wordt schriftelijk geantwoord tenzij het raadslid een mondelinge toelichting
    wenst. De mondelinge toelichting gebeurt tijdens de kantooruren tenzij anders wordt
    overeengekomen. (art. 20, volgens art. 74 DLB)

    Artikel 10.

    § 1. De OCMW-raadsleden hebben het recht van inzage in dossiers, stukken en akten, ongeacht de drager die het bestuur van het OCMW betreffen. (art. 75 DLB)

    § 2. De notulen van het vast bureau worden, uiterlijk op dezelfde dag als de vergadering van het vast bureau volgend op deze waarop de notulen werden goedgekeurd, ter beschikking gesteld aan de OCMW-raadsleden via een beveiligde toegang. (art. 83 DLB)

    § 3. De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de OCMW-raad en die bestemd is voor de OCMW-raad, wordt meegedeeld aan de OCMW-raadsleden.

    § 4. De OCMW-raadsleden hebben via een beveiligde toegang steeds permanente toegang tot de goedgekeurde verslagen van de diverse bestuursorganen voor zover ze digitaal ter beschikking gesteld kunnen worden.

    § 5. Alle andere documenten en dossiers dan die in art. 9 en art. 10, § 2 tot § 4, die betrekking hebben op het bestuur van het OCMW, kunnen door de raadsleden ter plaatse geraadpleegd worden tijdens de openingsuren van het gemeentehuis.

    § 6. De OCMW-raadsleden kunnen, behalve voor de dossiers die betrekking hebben op de persoonlijke levenssfeer van cliënten van het OCMW of hun onderhoudsplichtigen, een afschrift verkrijgen van die dossiers, stukken en akten. De vergoeding die eventueel wordt gevraagd voor het afschrift, mag in geen geval meer bedragen dan de kostprijs.
    De OCMW-raadsleden doen hun aanvraag tot het verstrekken van een afschrift via een e-mail aan de algemeen directeur. (art. 75 DLB)

    § 7. De OCMW-raadsleden hebben het recht de instellingen van het OCMW en diensten die het OCMW opricht en beheert te bezoeken.
    Tijdens het bezoek van een inrichting van het OCMW mogen de raadsleden zich niet mengen in de werking. De raadsleden zijn op bezoek en gedragen zich als een bezoeker. (art. 29, §2, en §3, volgens art. 74 DLB)

    Artikel 11.

    De OCMW-raadsleden hebben het recht aan het vast bureau mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Daarvoor is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.
    Op schriftelijke vragen van OCMW-raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. (art. 31, volgens art. 74 DLB)
    Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de OCMW-raad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over aangelegenheden van het OCMW, die niet op de agenda van de OCMW-raad staan. Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.

    QUORUM

    Artikel 12.

    Vooraleer aan de vergadering van de OCMW-raad deel te nemen, tekenen de leden de aanwezigheidslijst. De namen van de leden die deze lijst tekenden, worden in de notulen vermeld.

    Artikel 13.

    § 1. De OCMW-raad kan enkel beraadslagen of beslissen als de meerderheid van de zitting hebbende OCMW-raadsleden aanwezig is.
    Indien een kwartier na het vastgestelde uur niet voldoende OCMW-raadsleden aanwezig zijn om geldig te kunnen beraadslagen, stelt de voorzitter vast dat de vergadering niet kan doorgaan.(art. 26, volgens art.74 DLB)

    § 2. De OCMW-raad kan echter, als hij eenmaal bijeengeroepen is zonder dat het vereiste aantal OCMW-raadsleden aanwezig is, na een tweede oproeping, ongeacht het aantal aanwezige OCMW-raadsleden, op geldige wijze beraadslagen en beslissen over de onderwerpen die voor de tweede maal op de agenda voorkomen.
    In de oproep wordt vermeld dat het om een tweede oproeping gaat. In de tweede oproeping worden de bepalingen van artikel 26 van het decreet lokaal bestuur overgenomen. (art. 26, volgens art. 74 DLB)

    WIJZE VAN VERGADEREN

    Artikel 14.

    § 1. De voorzitter zit de vergaderingen van de OCMW-raad voor, en opent en sluit de vergaderingen. (art. 24, volgens art. 74 DLB)

    § 2. Het laten deelnemen van derde personen aan de OCMW-raad is slechts toegelaten in de gevallen voorzien in het DLB. Buiten deze gevallen kunnen derden bij de behandeling van een bepaald agendapunt slechts toegelaten worden met het oog op het verstrekken van informatie, toelichtingen en/of technische adviezen inzake materies, waarin zij uit hoofde van hun vorming, kwalificatie en /of beroepservaring als deskundig worden erkend. Bovendien dienen zij door de voorzitter uitgenodigd te worden. Zij kunnen in geen geval deelnemen aan de besluitvorming.

    Artikel 15.

    § 1. De voorzitter van de OCMW-raad geeft kennis van de tot de raad gerichte verzoeken en doet alle mededelingen die de raad aanbelangen.
    De OCMW-raad vat daarna de behandeling aan van de punten die vermeld staan op de agenda, in de daardoor bepaalde volgorde, tenzij de raad er anders over beslist.

    § 2. Een punt dat niet op de agenda van de OCMW-raad voorkomt, mag niet in bespreking worden gebracht, behalve in spoedeisende gevallen.
    Tot spoedbehandeling kan enkel worden besloten door ten minste twee derde van de aanwezige OCMW-raadsleden. De namen van die OCMW-raadsleden en de motivering van de spoedeisendheid worden in de notulen vermeld. (art. 23, volgens art. 74 DLB)

    Artikel 16.

    § 1. Nadat het agendapunt werd toegelicht door de voorzitter, een lid van het Vast Bureau of het raadslid, vraagt de voorzitter van de OCMW-raad welk lid aan het woord wenst te komen over het voorstel.
    De voorzitter verleent het woord naar de volgorde van de aanvragen.

    § 2. Indien de OCMW-raad deskundigen wenst te horen, bepaalt de voorzitter van de OCMW-raad wanneer ze aan het woord komen.
    De voorzitter van de OCMW-raad kan aan de algemeen directeur vragen om toelichtingen te geven.

    Artikel 17.

    Het woord kan door de voorzitter van de OCMW-raad niet geweigerd worden voor een rechtzetting van beweerde feiten.
    In de volgende gevallen en volgorde wordt het woord verleend bij voorrang op de hoofdvraag, waarvan de bespreking aldus wordt geschorst:
    1° om te vragen dat men niet zal besluiten;
    2° om de verdaging te vragen;
    3° om voor te stellen dat een ander dan het in bespreking zijnde probleem bij voorrang zou behandeld worden;
    4° om te eisen dat het voorwerp van de beslissing concreet zou omschreven worden;
    5° om naar het reglement te verwijzen.

    Artikel 18.

    De amendementen worden vóór de hoofdvraag en de subamendementen vóór de amendementen ter stemming gelegd.

    Artikel 19.

    Niemand mag onderbroken worden wanneer hij spreekt, behalve voor een verwijzing naar het reglement of voor een terugroeping tot de orde.
    Als een OCMW-raadslid, aan wie het woord werd verleend, afdwaalt van het onderwerp, kan alleen de voorzitter hem tot de behandeling van het onderwerp terugbrengen. Indien na een eerste verwittiging het OCMW-raadslid verder van het onderwerp blijft afdwalen, kan hem het woord door de voorzitter ontnomen worden. Elk OCMW-raadslid, dat in weerwil van de beslissing van de voorzitter, tracht aan het woord te blijven, wordt geacht de orde te verstoren.
    Dit geldt eveneens voor hen, die het woord nemen zonder het te hebben gevraagd en bekomen, en die aan het woord blijven in weerwil van het bevel van de voorzitter.
    Elk scheldwoord, elke beledigende uitdrukking en elke persoonlijke aantijging worden geacht de orde te verstoren.

    Artikel 20.

    § 1. De voorzitter is belast met de handhaving van de orde in de OCMW-raadsvergadering.
    Van de handelingen die hij in dit verband stelt, wordt melding gemaakt in de notulen.
    Elk OCMW-raadslid dat de orde verstoort, wordt door de voorzitter tot de orde teruggeroepen. Elk OCMW-raadslid dat tot de orde werd teruggeroepen, mag zich verantwoorden, waarna de voorzitter beslist of de terugroeping tot de orde gehandhaafd of ingetrokken wordt. (art. 25, volgens art. 74 DLB)

    § 2. De voorzitter kan, na een voorafgaande waarschuwing, elke toehoorder die openlijk tekens van goedkeuring of van afkeuring geeft of die op enigerlei wijze wanorde veroorzaakt, uit de zaal doen verwijderen.
    De voorzitter kan bovendien een proces-verbaal opmaken tegen die persoon en dat proces-verbaal bezorgen aan het openbaar ministerie met het oog op de eventuele vervolging van de betrokkene. (art. 25, volgens art. 74 DLB)

    Artikel 21.

    Geen enkel OCMW-raadslid mag meer dan tweemaal het woord nemen over hetzelfde onderwerp, tenzij de voorzitter er anders over beslist.

    Artikel 22.

    Wanneer de vergadering rumoerig wordt, zodat het normale verloop van de bespreking in het gedrang wordt gebracht, kondigt de voorzitter aan dat hij, bij voortzetting van het rumoer, de vergadering zal
    schorsen of sluiten.
    Indien de wanorde toch aanhoudt, schorst of sluit hij de vergadering. De leden van de raad moeten dan onmiddellijk de zaal verlaten.
    Van deze schorsing of sluiting wordt melding gemaakt in de notulen.

    Artikel 23.

    Nadat de leden voldoende aan het woord zijn geweest en indien de voorzitter oordeelt dat het agendapunt voldoende werd besproken, sluit de voorzitter de bespreking.

    WIJZE VAN STEMMEN

    Artikel 24.

    § 1. Voor elke stemming in de OCMW-raad omschrijft de voorzitter het voorwerp van de bespreking waarover de vergadering zich moet uitspreken.

    § 2. De beslissingen worden bij volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen genomen. De volstrekte meerderheid is gelijk aan meer dan de helft van de stemmen, onthoudingen, blanco en ongeldige stemmen niet meegerekend. Bij staking van stemmen is het voorstel verworpen. (art. 33, volgens art. 74 DLB)

    Artikel 25.

    § 1. De OCMW-raad stemt over het eigen deel van elk beleidsrapport. (art. 249, §3 DLB)

    § 2. De OCMW-raad stemt telkens over het geheel van het eigen deel van het beleidsrapport.
    In afwijking daarvan kan elk lid van de OCMW-raad de afzonderlijke stemming eisen over een of meer onderdelen die hij aanwijst in het OCMW- deel van het beleidsrapport. In dat geval mag de OCMW-raad pas over het geheel van zijn deel van het beleidsrapport stemmen na de afzonderlijke stemming.
    Als deze afzonderlijke stemming tot gevolg heeft dat het ontwerp van beleidsrapport moet worden gewijzigd, wordt de stemming over het geheel verdaagd tot een volgende vergadering van de OCMW-raad.
    Als de gemeenteraad voordien zijn deel van het beleidsrapport al had vastgesteld, vervalt die vaststelling en stelt de gemeenteraad het gewijzigde ontwerp van beleidsrapport vast op een volgende vergadering. (art. 249, §4 DLB)

    Artikel 26.

    § 1. De leden van de OCMW-raad stemmen niet geheim, behalve in de gevallen bedoeld in § 4. (art. 34 DLB)

    § 2. Er zijn drie mogelijke werkwijzen van stemmen:
    1° de stemming bij handopsteking
    2° de mondelinge stemming
    3° de geheime stemming via stembriefjes

    § 3. De OCMW-raadsleden stemmen met handopsteking behalve als een derde van de aanwezige leden de mondelinge stemming vraagt.

    § 4. Over de volgende aangelegenheden wordt geheim gestemd:
    1° de vervallenverklaring van het mandaat van OCMW-raadslid en van lid vast bureau;
    2° het aanwijzen van de leden en het beëindigen van deze aanwijzing van de bestuursorganen van het OCMW en van de vertegenwoordigers van het OCMW in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen;
    3° individuele personeelszaken. (art. 34 DLB)

    Artikel 27.

    §1.De stemming bij handopsteking geschiedt als volgt; nadat de voorzitter het voorwerp van de stemming heeft omschreven zoals bepaald in art. 24 §1 van dit reglement, vraagt hij achtereenvolgens welke OCMW-raadsleden ‘ja’ stemmen, welke ‘neen’ stemmen en welke zicht onthouden.
    Elk OCMW-raadslid kan slechts éénmaal zijn hand opsteken om zijn keuze duidelijk te maken.

    § 2. De voorzitter stemt als laatste, behalve bij geheime stemming.

    Artikel 28.

    §1. De mondelinge stemming geschiedt door ieder raadslid ‘ja’, ‘neen’ of ‘onthouding’ te laten uitspreken; zij doen dat (met uitzondering van de voorzitter) volgens hun plaats aan de raadstafel.

    § 2. De voorzitter stemt als laatste, behalve bij geheime stemming.
    Wanneer er na de stem van de voorzitter evenveel stemmen voor als tegen het voorstel zijn, dan is er staking van stemmen en is het voorstel verworpen (behalve in de gevallen van art. 31 van dit reglement). De stem van de voorzitter is niet doorslaggevend bij staking van stemmen. (art. 33 en 34 DLB)

    Artikel 29.

    §1.Voor een geheime stemming worden vooraf gemaakte stembriefjes gebruikt en wordt eenvormig schrijfgerief ter beschikking gesteld.
    De OCMW-raadsleden stemmen ‘ja’, ‘neen’ of onthouden zich. Blanco – stembriefjes worden aanzien als onthoudingen en tellen mee voor de berekening van het quorum.

    § 2. Voor de stemming en de stemopneming is het bureau samengesteld uit de voorzitter en de jongste twee OCMW-raadsleden. Ieder OCMW-raadslid is gemachtigd de regelmatigheid van de stemopnemingen na te gaan.

    Artikel 30.

    Vooraleer tot de stemopneming over te gaan, wordt het aantal stembriefjes geteld. Stemt dit aantal niet overeen met het aantal OCMW-raadsleden, die aan de stemming hebben deelgenomen, dan worden de stembriefjes vernietigd en wordt elk OCMW-raadslid uitgenodigd opnieuw te stemmen.

    Artikel 31.

    Voor elke benoeming tot ambten, elke contractuele aanstelling, elke verkiezing en elke voordracht van kandidaten wordt tot een afzonderlijke stemming overgegaan. Als bij de benoeming, de contractuele aanstelling, de verkiezing of de voordracht van kandidaten de vereiste meerderheid niet wordt verkregen bij de eerste stemming, wordt opnieuw gestemd over de twee kandidaten die de meeste stemmen hebben behaald.
    Als bij de eerste stemming sommige kandidaten een gelijk aantal stemmen behaald hebben, dan wordt de jongste kandidaat tot de herstemming toegelaten. Personen worden benoemd, aangesteld, verkozen of voorgedragen bij volstrekte meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen heeft de jongste kandidaat de voorkeur. (art. 35, volgens art. 74 DLB).

    NOTULEN EN ZITTINGSVERSLAG

    Artikel 32.

    § 1. De notulen van de OCMW-raad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de OCMW-raad geen beslissing heeft genomen.
    Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk OCMW-raadslid of hij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield. (art. 278, §1 DLB)

    § 2. De zittingsverslagen van de vergaderingen van de OCMW-raad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondelinge en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. Elk raadslid bezorgt bij een uitgebreide tussenkomst na de raadszitting zijn/haar voorbereiding elektronisch aan de algemeen directeur.

    § 3. Als de OCMW-raad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld. (art. 278, §1 DLB)

    Artikel 33.

    § 1. De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de OCMW-raad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur. (art. 32, volgens art. 74 DLB)

    § 2. De notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via een beveiligde toegang. (art. 32, volgens art. 74 DLB)

    § 3. Elk lid van de OCMW-raad heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering.
    Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de OCMW-raad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de OCMW-raad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering. (art. 32, volgens art. 74 DLB)

    § 4. Zo dikwijls de OCMW-raad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk staande de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend. (art. 32, volgens art. 74 DLB)

    Artikel 34.

    § 1. De reglementen, beslissingen, akten, brieven en alle andere stukken worden ondertekend zoals bepaald in artikel 279 tot 283 van het decreet over het lokaal bestuur.

    § 2. De stukken, die niet vermeld worden in artikel 279, §1 tot §5 van het decreet over het lokaal bestuur, worden ondertekend door de voorzitter van het vast bureau en medeondertekend door de algemeen directeur. Zij kunnen deze bevoegdheid overdragen conform artikel 280 en artikel 283 van
    het decreet over het lokaal bestuur. (art. 279, § 6 DLB)

    FRACTIES

    Artikel 35.

    In de OCMW-raad wordt niet gewerkt met fracties. (art. 74 DLB)

    RAADSCOMMISSIES

    Artikel 36.

    In de OCMW-raad wordt niet gewerkt met raadscommissies. (art. 74 DLB)

    VERGOEDINGEN OCMW-RAADSLEDEN EN LEDEN VAN HET BIJZONDER COMITE VOOR DE SOCIALE DIENST

    Artikel 37.

    § 1. Aan de OCMW-raadsleden, met uitzondering van de voorzitter en de leden van het vast bureau, wordt presentiegeld verleend voor de vergadering van de OCMW-raad die niet aansluit op de vergadering van de gemeenteraad.

    § 2. Aan de leden van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst wordt presentiegeld verleend voor de vergadering van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst waarop zij aanwezig zijn. (art. 73 DLB en art. 15, lid 2 van het Besluit van de Vlaamse regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris)

    § 3. Het presentiegeld bedraagt 200 euro voor de vergadering van de OCMW-raad die niet aansluit op de vergadering van de gemeenteraad.
    Het presentiegeld bedraagt 200 euro voor de vergadering van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.
    De voorzitter van de OCMW-raad ontvangt dubbel presentiegeld voor de vergadering van de OCMW-raad die niet aansluit op de vergadering van de gemeenteraad die hij voorzit.

    Artikel 38.

    § 1. Conform de dienstverlening, zoals bepaald in dit reglement, hebben de leden voor de OCMW-raad op het gemeentehuis toegang tot telefoon en internet, en kunnen ze kopieën bekomen van bestuursdocumenten van het OCMW, met uitzondering van de dossiers die betrekking hebben op de persoonlijke levenssfeer van cliënten en onderhoudsplichtigen.

    § 2. Het OCMW sluit een verzekering af om de burgerlijke aansprakelijkheid, met inbegrip van de rechtsbijstand, te dekken die bij de normale uitoefening van hun mandaat persoonlijk ten laste komt van de OCMW-raadsleden.

    VERZOEKSCHRIFTEN
    (art. 38, 9° en art. 304, §2 DLB)

    Artikel 39.

    § 1. Iedere burger heeft het recht verzoekschriften, door een of meer personen ondertekend, schriftelijk bij de organen van het OCMW in te dienen. (art. 304, §2 DLB)
    Een verzoek is een vraag om iets te doen of te laten. Uit de tekst van het verzoekschrift moet de vraag duidelijk zijn.
    De organen van het OCMW zijn de OCMW-raad, het vast bureau, het bijzonder comité voor de sociale dienst, de voorzitter van de OCMW-raad, de voorzitter van het vast bureau, de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst, de algemeen directeur en elk ander orgaan van het OCMW dat als overheid optreedt.

    § 2. De verzoekschriften worden aan het orgaan van het OCMW gericht tot wiens bevoegdheid de inhoud van het verzoek behoort. Komt een verzoekschrift niet bij het juiste orgaan aan, dan bezorgt dit orgaan het verzoek aan de juiste bestemmeling.

    § 3. Verzoekschriften die een onderwerp betreffen dat niet tot de bevoegdheid van het OCMW behoort, zijn onontvankelijk.
    Verzoekschriften die duidelijk tot de bevoegdheid van de gemeente behoren, worden overgemaakt aan het bevoegde orgaan van de gemeente. De indiener wordt daarvan op de hoogte gebracht.

    § 4. Een schriftelijke vraag wordt niet als verzoekschrift beschouwd als:
    1° de vraag onredelijk is of te vaag geformuleerd;
    2° het louter een mening is en geen concreet verzoek;
    3° de vraag anoniem, d.w.z. zonder vermelding van naam, voornaam en adres, werd ingediend;
    4° het taalgebruik ervan beledigend is.
    Het orgaan of de voorzitter van het orgaan maakt deze beoordeling. Hij kan de indiener om een nieuw geformuleerd verzoekschrift vragen dat wel aan de ontvankelijkheidsvoorwaarden voldoet.

    Artikel 40.

    § 1. Is het een verzoekschrift voor de OCMW-raad, dan plaatst de voorzitter van de OCMW-raad het verzoekschrift op de agenda van de eerstvolgende OCMW-raad indien het minstens 14 dagen vóór de vergadering werd ontvangen. Wordt het verzoekschrift later ingediend, dan komt het op de agenda van de volgende vergadering.

    § 2. De OCMW-raad kan de bij hem ingediende verzoekschriften naar het vast bureau of het bijzonder comité verwijzen met het verzoek om over de inhoud ervan uitleg te verstrekken.

    § 3. De verzoeker of, indien het verzoekschrift door meerdere personen ondertekend is, de eerste ondertekenaar van het verzoekschrift, kan worden gehoord door het betrokken orgaan van het OCMW op uitnodiging van de voorzitter.

    § 4. Het betrokken orgaan van het OCMW verstrekt, binnen drie maanden na de indiening van het verzoekschrift, een gemotiveerd antwoord aan de verzoeker of, indien het verzoekschrift door meer personen ondertekend is, aan de eerste ondertekenaar van het verzoekschrift.

    Artikel 2.
    Dit huishoudelijk reglement treedt in onmiddellijk in werking nadat het werd goedgekeurd.

    Artikel 3.
    Dit huishoudelijk reglement vervangt het huishoudelijk reglement zoals goedgekeurd in zitting van 4 juni 2013.

  • Artikel 1.
    Het OCMW keurt het principe goed om beroep te kunnen doen op de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de aankoop van licenties, gebruiksrechten, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s m.b.t. standaardsoftware aangeboden via de raamovereenkomst “Aankoop van licenties, gebruiksrechten, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s m.b.t. standaardsoftware” (Bestek nr. CSMRTSOFT19).

    Artikel 2.
    Het vast bureau wordt belast met de uitvoering van de beslising.

    Artikel 3.
    Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Secretariaat en Cipal DV bezorgd worden.

  • Artikel 1.
    Het OCMW keurt het principe goed om beroep te kunnen doen op de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de aankoop van ICT- infrastructuur aangeboden via de raamovereenkomst “Aankoop van ICT Infrastructuur” (Bestek nr. CSMRTINFRA19).

    Artikel 2.
    Het vast bureau wordt belast met de uitvoering van de beslissing.

    Artikel 3.
    Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Secretariaat en Cipal DV bezorgd worden.

  • Artikel 1.
    Het meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW van Zandhoven wordt vastgesteld voor wat zijn deel betreft.

    Artikel 2.
    De bijkomende (verplichte en niet-verplichte) documentatie maakt integraal deel uit van de meerjarenplanning 2020-2025.

    Artikel 3.
    De ramingen voor de exploitatie, de investeringen en de financiering, ingeschreven in het boekjaar 2020, omvatten ook de kredieten van het OCMW Zandhoven voor dat jaar.

    Artikel 4.
    De vastgestelde meerjarenplanning met bijhorende documentatie zal gepubliceerd op de webtoepassing van de gemeente en OCMW Zandhoven en de digitale rapporten (xml en xbrl) zullen via het digitale loket van de Vlaamse Overheid opgestuurd worden.

    Artikel 5.
    Een afschrift van deze beslissing zal ter goedkeuring aan de gemeenteraad worden overgemaakt.

Goedkeuren verslag


Publicaties

Besluitenlijst