De voorzitter opent de vergadering; er zijn 2 verontschuldigingen nl. schepen Willems R. en mevrouw Lambrechts M. Gelet op het decreet van 10 juli 2020 tot wijziging van artikel 47 en 81 van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid, is een hybride vorm van vergaderen toegestaan als één of meer van de raadsleden zich in een toestand van verplichte of aanbevolen quarantaine bevindt; Schepen Geens J. zal de OCMW-raad digitaal bijwonen.
De OCMW-raad,
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van heden waarbij akte werd genomen van het ontslag als gemeenteraadslid van mevr. Marie-Jeanne De Moor.
Overwegende dat de raad voor maatschappelijk welzijn uit dezelfde leden bestaat als de gemeenteraad.
Artikel 1.
De raad neemt akte van het ontslag van mevr. Marie-Jeanne De Moor, wonende te 2240 Zandhoven, Nederviersel 70.
Artikel 2.
Afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Secretariaat worden overgemaakt.
De OCMW-raad,
Gelet op artikel 68 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 met betrekking tot de samenstelling van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van heden waarbij akte werd genomen van de eedaflegging van dhr. Vanslambrouck Johan als gemeenteraadslid.
Overwegende dat de raad voor maatschappelijk welzijn uit dezelfde leden als de gemeenteraad bestaat en dhr. Vanslambrouck Johan van rechtswege ook OCMW-raadslid is.
Artikel 1.
De raad neemt akte van de eedaflegging van dhr. Vanslambrouck Johan als gemeenteraadslid.
Artikel 2.
Afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Secretariaat worden overgemaakt.
De OCMW-raad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Gelet op de Organieke Wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW’s, zoals tot op heden gewijzigd voor wat het Vlaamse grondgebied betreft.
Gelet op het decreet Lokaal Sociaal Beleid van 9 februari 2018, met als één van de krachtlijnen de uitbouw van een Sociaal huis en de ontwikkeling van het samenwerkingsverband Geïntegreerd Breed Onthaal (GBO) tussen minimaal het lokale bestuur, CAW en de diensten maatschappelijk werk van de mutualiteiten teneinde de toegankelijkheid en de bereikbaarheid van de lokale sociale hulp- en dienstverlening te verhogen en onderbescherming tegen te gaan.
Gelet op de beslissing van het vast bureau van 18 maart 2019 houdende het principieel akkoord om een samenwerkingsverband GBO uit te bouwen in samenwerking met andere lokale besturen binnen de eerstelijnszone Voorkempen.
Overwegende dat volgende eerstelijnswelzijnsvoorzieningen de krachten en expertise bundelen om het samenwerkingsverband GBO Voorkempen te realiseren:
Overwegende dat lokaal bestuur Zandhoven zich wenst te engageren om het samenwerkingsverband GBO Voorkempen uit te bouwen zoals ook werd opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 onder doelstelling 4, actieplan 4.1).
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie van de Vlaamse Gemeenschap voor de uitvoering van de Vlaamse beleidsprioriteit ‘het realiseren van de functies en werkingsprincipes van een samenwerkingsverband geïntegreerd breed onthaal’;- voor uitwerking GBO Voorkempen (penhoudend lokaal bestuur is Malle) wordt een subsidie voorzien t.b.v. 16.666,67 euro voor de periode 1/9/2021-31/12/2021 en een jaarlijkse subsidie t.b.v. 50.000,00 euro voor de periode 2022 tem. 2025.
Overwegende dat de functie van coördinator/procesbegeleider GBO Voorkempen sinds 1 augustus 2021 niet langer is ingevuld;- dat de realisatie van een GBO heel wat opdrachten voor de partners met zich meebrengt en de nodige tijd en expertise vergt om deze opdracht vorm te geven.
Gelet op het voorstel van de stuurgroep GBO Voorkempen om in deze context beroep te doen op de externe expertise van KINA p.v. (Krisis Info Netwerk Antwerpen), gevestigd te 2390 Malle, Antwerpsesteenweg 503.
Overwegende dat KINA p.v. door de inzet van stafmedewerkers de lokale besturen tegen een gunstige prijs ondersteuning kan bieden bij de uitvoering van hun opdracht en het inspelen op nieuwe evoluties.
Gelet op de eerdere positieve ervaringen in de samenwerking met KINA p.v., onder andere lokaal sociaal beleid, rechtshulp, arbeidstrajectbegeleiding, informatieveiligheid, regierol sociale economie, decreet BOA, …
Gelet op het projectplan ‘Geïntegreerd Breed Onthaal (GBO) Voorkempen’ dat wordt voorgelegd, waarbij de stafmedewerker van KINA p.v. gedurende 1 dag per week prestaties levert voor de lokale besturen Brecht, Malle, Schilde, Wijnegem, Zandhoven, Zoersel.
Overwegende dat de kosten van deze ondersteuning door KINA p.v. volledig worden gefinancierd met de subsidiemiddelen zoals hoger vermeld (facturatie aan lokaal bestuur Malle).
Overwegende dat met de inhoud van het projectplan akkoord gegaan kan worden.
Overwegende dat lokaal bestuur Zandhoven bij het afsluiten van het projectplan vertegenwoordigd moet zijn;- dat het derhalve noodzakelijk is twee personen aan te stellen die bij de ondertekening van bedoeld projectplan lokaal bestuur Zandhoven zullen vertegenwoordigen en gerechtigd zijn dit projectplan rechtsgeldig te ondertekenen.
Na verdere bespreking.
Artikel 1.
Zijn goedkeuring te verlenen aan navolgend projectplan ‘Geïntegreerd Breed Onthaal (GBO) Voorkempen’
PROJECTPLAN KINA p.v. Geïntegreerd Breed Onthaal (GBO) Voorkempen |
1. SITUERING KINA P.V.
De welzijnsvereniging KINA p.v. is een OCMW-vereniging van 29 OCMW’s in het arrondissement Antwerpen met als doelstelling de ondersteuning van de OCMW-werking die de lokale capaciteit te boven gaat. Door samenwerking en bundeling van kennis en informatie, genereert KINA p.v. schaal- en synergievoordelen voor de aangesloten OCMW-leden. KINA p.v. speelt in op nieuwe ontwikkelingen, opdrachten en verplichtingen voor de lokale OCMW’s.
De OCMW-leden kunnen beroep doen op de stafmedewerkers van KINA die op verschillende domeinen expertise hebben opgebouwd zoals o.a. in het lokaal sociaal beleid, kwaliteitszorg, sociale tewerkstelling, informatieveiligheid, … Deze ondersteuning wordt telkens vormgegeven in een concreet en duidelijk afgebakend project, waarbij een aparte overeenkomst tussen KINA p.v. en het lokaal bestuur wordt afgesloten in de vorm van een projectplan, zoals hier voorligt.
2. INLEIDING EN ACHTERGROND
De wettelijke basis voor het samenwerkingsverband geïntegreerd breed onthaal ligt binnen het decreet lokaal sociaal beleid. Om dit decreet in praktijk om te zetten, keurde de Vlaamse Regering op 30 november 2019 een uitvoeringsbesluit goed. Het besluit geeft verdere invulling aan de functies en werkingsprincipes van het samenwerkingsverband geïntegreerd breed onthaal.
Lokale besturen hebben in dit kader de opdracht een maximale toegang tot de sociale grondrechten te verzekeren, zodat mensen een menswaardig bestaan kunnen leiden. Hiervoor is een sterk lokaal sociaal beleid nodig. Het decreet creëert kaders, standaarden en randvoorwaarden die de lokale besturen kunnen helpen om de doelstellingen van het lokaal sociaal beleid te verwezenlijken.
Deze doelstellingen worden op 3 niveaus geformuleerd:
Volgende eerstelijnswelzijnsvoorzieningen bundelen de krachten en expertise om het samenwerkingsverband GBO Voorkempen te realiseren:
3. DOELSTELLINGEN
Dit projectplan heeft als doel dat een stafmedewerker van KINA ondersteuning biedt bij de coördinatie van het geïndividualiseerd breed onthaal (GBO) in de Eerstelijnszone Voorkempen (Brecht, Schilde, Malle, Wijnegem, Zandhoven en Zoersel). De stafmedewerker van KINA zal onder meer volgende taken opnemen, waarbij het lokaal bestuur de prioriteiten en tijdsinvestering bewaakt:
3.1. ALGEMENE COÖRDINATIE EN ONDERSTEUNING
De stafmedewerker van KINA p.v. zal trachten de afstemming tussen de verschillende partners te stroomlijnen en erop toezien dat alle partners steeds op de hoogte zijn van de stappen die ondernomen worden binnen het GBO. Daarbij zal de stafmedewerker ondersteuning bieden bij de algemene coördinatie en ondersteuning. Concreet kunnen volgende taken opgenomen worden:
3.2. WERKEN AAN GEZAMENLIJKE DOELSTELLINGEN
Met het oog op de concrete realisatie van de werkingsprincipes GBO en het bevorderen van expertisedeling tussen de kernactoren, zal de stafmedewerker van KINA p.v. op basis van de omgevingsanalyse samen met de stuurgroep GBO, verder inzetten op het uitvoeren van acties. Concreet kunnen volgende taken opgenomen worden:
3.3. NETWERKING
De stafmedewerker van KINA p.v. vertegenwoordigt het GBO in andere overlegstructuren en legt binnen deze overlegstructuren contacten met relevante partners. Hij/zij zal via deelnemen aan het provinciaal overleg GBO en infodagen/vormingen (oa. van vzw SAM) om zo voortdurend op zoek gaan naar reeds bestaande toepassingen die binnen het werkingsgebied mogelijk kunnen worden aangewend om de gezamenlijke visie, doelstellingen en kader verder te versterken.
3.4. UITWERKEN CASUSOVERLEG
De stafmedewerker van KINA p.v. begeleidt het samenwerkingsverband bij de uitwerking van casusoverleg tussen de onthaalmedewerkers van de drie kernactoren en relevante partners. Naast het zeer gericht werken aan de hulpnood/-vraag wordt er met dit casusoverleg ook gewerkt aan:
3.5. OPVOLGING SUBSIDIES EN FINANCIËN
De stafmedewerker van KINA p.v. zal in samenwerking met lokaal bestuur Malle de subsidies en financiën van het GBO opvolgen.
4. METHODOLOGIE
Inzet van de expertise van de stafmedewerker lokaal sociaal beleid van KINA p.v.:
5. BEHEERSASPECTEN
5.1. TIJD
Deze overeenkomst wordt afgesloten voor een periode van één jaar, hierna werkjaar genoemd, waarbij de stafmedewerker van KINA p.v. gedurende één dag per week prestaties levert voor GBO Voorkempen. Het werkjaar gaat in vanaf 01/01/2022 en wordt bij stilzwijgen automatisch verlengd voor eenzelfde termijn. Ten laatste drie maanden voorafgaand aan het verstrijken van deze termijn, stelt een partij die het project wil stopzetten de andere partij hiervan schriftelijk in kennis.
De effectieve tijdsinvestering is sterk afhankelijk van:
Het lokaal bestuur geeft zelf aan op welke gebieden bijkomende tijdsinvestering wordt verwacht.
De taken en doelstellingen die in dit projectplan beschreven staan, zijn richtinggevend en dienen steeds bekeken te worden in het kader van het aantal begeleidingsuren waarop het lokaal bestuur beroep doet. KINA, noch de ingezette stafmedewerker, nemen hierin de verantwoordelijkheid van het lokaal bestuur over m.b.t. het bereiken van de vooropgestelde doelstellingen en verplichtingen. De dienstverlening van KINA is ondersteunend en afhankelijk van de medewerking en beschikbare informatie verkregen van het lokaal bestuur.
Afwezigheid van de door KINA aangeduide stafmedewerker schorst deze overeenkomst enkel indien na grondige navraag blijkt dat de andere medewerkers van KINA p.v., gespecialiseerd in lokaal sociaal beleid, geen ruimte hebben in hun agenda (lopende projecten bij OCMW-leden en KINA p.v.) om de taken van de afwezige stafmedewerker over te nemen voor dit projectplan. Desgevallend wordt een tariefvermindering toegepast volgens de modaliteiten vermeld in het schrijven van KINA p.v. aan de OCMW’s op 02/03/2020. Het lokaal bestuur kan nooit aanspraak maken op het betalen van penaliteiten of schadevergoedingen.
5.2. INFORMATIE
5.3. ORGANISATIE
De stafmedewerker zal de taken ter plaatse op het lokaal bestuur, bij één van de partners van het samenwerkingsverband of op het administratief centrum van Malle uitvoeren, naar gelang de wens van de besturen.
KINA, als juridisch werkgever, coördineert de afspraken in verband met de infrastructuur, de werkplaatsen, de tewerkstellingsvoorwaarden en de dienstverleningsmodaliteiten van de stafmedewerker, met dien verstande dat het lokaal bestuur ter plaatse kosteloos de nodige infrastructuur beschikbaar stelt voor de stafmedewerker. Het lokaal bestuur kan toestemming geven aan de stafmedewerker om de uren voor het bestuur elders te presteren.
5.3.1. Middelen
De stafmedewerker krijgt binnen het lokaal bestuur tijdens zijn/haar aanwezigheid een bureel ter beschikking. KINA zorgt voor een draagbare PC. De materiële middelen (vb. print- en kopieermogelijkheid, papier, postzegels, klassement, documentatie, bureaumateriaal) worden kosteloos
door het lokaal bestuur ter beschikking gesteld. De stafmedewerker moet voor raadpleging en opzoekingswerk permanent gebruik kunnen maken van een internetverbinding.
De stafmedewerker moet gebruik kunnen maken van alle informatie die nodig is voor de uitoefening van de functie. In geval specifieke software noodzakelijk is (bv. voor statistische analyse) stelt het lokaal bestuur deze ter beschikking.
5.3.2. Personeel
In het kader van dit project wordt een stafmedewerker Lokaal Sociaal Beleid van KINA ingezet. Afhankelijk van de aard van de opdracht en de specialiteit van de KINA-medewerker kunnen sommige opdrachten door een collega worden uitgevoerd. In samenspraak met de lokale verantwoordelijke kan beroep gedaan worden op een lokale secretariaatsmedewerker voor administratieve ondersteuning.
5.3.3. Verzekering
De taken die de stafmedewerkers uitoefenen op de verschillende lokale besturen zijn verzekerd door de polis Burgerlijke Aansprakelijkheid van KINA. Dit wil zeggen dat de individuele lokale besturen niets meer hoeven door te geven van activiteiten die ter plaatse worden uitgevoerd door de KINA-stafmedewerkers. Op deze polis is er wel één uitzondering, namelijk dat de schade berokkend aan goederen van het plaatselijk bestuur die aan medewerkers worden toevertrouwd niet verzekerd is
5.4. KWALITEIT
De ondersteuning van een KINA-stafmedewerker moet het volgende bewerkstelligen:
5.5. DEONTOLOGISCHE ASPECTEN
Van de plaatselijke besturen wordt de volle medewerking gevraagd, zodat onze KINA-stafmedewerkers in alle neutraliteit en objectiviteit hun job kunnen uitoefenen en zich bijgevolg niet kunnen inlaten met interne aangelegenheden en problematieken.
Indien er op het plaatselijk bestuur verschillende medewerkers van KINA in verschillende projecten werkzaam zijn:
Vragen i.v.m. de uurregeling, de projectovereenkomsten en het aantal uren worden ook gesteld aan KINA p.v. en niet aan de stafmedewerker zelf.
5.6. PRESTATIES
De stafmedewerker presteert het in 5.1 omschreven aantal dagen per week voor het project. De financiering van het project gebeurt op basis van een forfait van een halve dag per week/jaar (€ 8.550), waarbij deze bedragen jaarlijks geïndexeerd worden door middel van een vergelijking van het indexcijfer van mei 2009 (gezondheidsindex basis=2004) met het indexcijfer van december van het voorgaande jaar. In dit bedrag zijn alle kosten inbegrepen, zowel de loonkost alsook andere materiële kosten zoals vervoer, telefoon, bijscholing, …
De KINA-medewerker noteert zijn prestaties en de gedane tijdsinvestering per dag in een overzicht dat maandelijks aan het lokaal bestuur wordt bezorgd, zodat zij hieruit de vordering en tijdsinvestering kunnen afleiden. Eventuele opmerkingen worden binnen de week na ontvangst doorgegeven aan de dagelijks verantwoordelijke van KINA p.v. De uren dienen het volledige werk van de stafmedewerker(s) binnen deze opdracht te omvatten.
5.7. OPVOLGING
KINA neemt geenszins de eindverantwoordelijkheid over van de lokale besturen betreffende de realisatie van de in dit projectplan omschreven doelstellingen. De contactpersonen voor de uitvoering en opvolging van dit contract zijn voor:
Bij alle problemen die niet louter van inhoudelijke aard zijn (organisatorische, contractueel, personeel…) zal het lokaal bestuur rechtstreeks contact opnemen met de adjunct-directeur of directeur van KINA.
5.8. VROEGTIJDIGE BEEÏNDIGING VAN DE OPDRACHT
Indien de opdrachtgever na ondertekening van het contract de samenwerking wil stopzetten voordat de volledige uitvoering van het vastgelegde uurpakket gerealiseerd kon worden of buiten de in dit contract vastgestelde einddatum, is deze een vergoeding verschuldigd aan KINA p.v. ter compensatie van het gederfde inkomstenverlies.
De opdrachtgever is een vergoeding verschuldigd van 75 % van het vastgelegde uurtarief voor elke nog niet-gepresteerde uur binnen het contractueel vastgelegde uurpakket. Voor de reeds gepresteerde uren betaalt de opdrachtgever uiteraard het volledige contractueel vastgelegde uurtarief.
De opdrachtgever is een vergoeding verschuldigd van 6,25 % van het jaarlijkse forfaitbedrag voor elke maand waarvoor de prestaties niet konden uitgevoerd worden door de stopzetting van de samenwerking door de opdrachtgever. (6,25% = 1/12e van het jaarbedrag aan 75 %)
Artikel 2.
Mevrouw Paula Henderickx en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk voorzitter OCMW-raad en algemeen directeur, worden gemachtigd dit projectplan te ondertekenen namens lokaal bestuur Zandhoven.
Artikel 3.
Het vast bureau wordt gelast met de verdere uitvoering van dit besluit.
Artikel 4.
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan KINA p.v. en aan de dienst Mens & Welzijn.
De OCMW-raad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Gelet op de Organieke Wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW’s, zoals tot op heden gewijzigd voor wat het Vlaamse grondgebied betreft.
Gelet op het maatschappelijk doel van het OCMW om te zorgen voor het welbevinden van de inwoners van de gemeente en de menselijke waardigheid te waarborgen, zoals vastgelegd in hoger vermelde OCMW-wet.
Gelet op zijn beslissing van 19 december 2019 houdende de goedkeuren van het reglement met betrekking tot de vrijetijdstoelage, met bijzonder aandacht voor artikel 4 van het reglement dat de activiteiten opsomt die recht geven op een vrijetijdstoelage.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2021 waarbij de stopzetting van het project aangepast buurtvervoer via de Buurtbus Malle-Zoersel-Zandhoven vanaf 1 januari 2022 werd goedgekeurd.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van heden waarbij de toekenning van een ritkorting van 25% bij gebruik van de dienst ingericht door Handicar Zoersel vzw aan de inwoner van Zandhoven die ofwel recht heeft op een verhoogde verzekeringstegemoetkoming ofwel houder is van een gemeentelijke vrijetijdspas werd goedgekeurd.
Overwegende dat het, gelet op het voorgaande aangewezen is het ‘reglement met betrekking tot de vrijetijdstoelage’ aan te passen.
Artikel 1.
In het ‘reglement met betrekking tot de vrijetijdstoelage’ zoals vastgesteld door de OCMW-raad op 19 december 2019 wordt artikel 4 opgeheven met ingang van 1 maart 2022 en vervangen door volgend nieuw artikel:
Artikel 4: Financiële ondersteuning
De vrijetijdstoelage geeft recht op een terugbetaling van de gemaakte kosten van de hiernavolgende vrijetijdsactiviteiten:
De maximale terugbetaling per kalenderjaar bedraagt:
De vrijetijdstoelage geeft ook recht op een ritkorting van 25% bij gebruik van de dienst ingericht door Handicar Zoersel vzw.
Artikel 2.
Het reglement met betrekking tot de vrijetijdstoelage zoals vastgesteld door de OCMW-raad op 19 december 2019 blijft voor het overige ongewijzigd behouden.
Artikel 3.
Het vast bureau wordt belast met de uitvoering.
Artikel 4.
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de dienst Mens & Welzijn, de dienst financiën, de dient Jeugd & Sport en de dienst Vrije Tijd.
Gezien er tijdens de raadzitting van heden geen verdere opmerkingen worden gemaakt over de redactie van de notulen van de OCMW-raad van 16 december 2021, en overeenkomstig art. 32 van het decreet Lokaal Bestuur, zijn de notulen van bedoelde zitting, goedgekeurd.
Namens 1 Raad voor maatschappelijk welzijn,
Annick Smeets
Algemeen directeur
Paula Henderickx
Voorzitter OCMW-raad