Terug
Gepubliceerd op 03/02/2023

Notulen  Gemeenteraad

do 15/12/2022 - 21:00 Raadzaal Gemeentehuis - Liersebaan 12 te 2240 Zandhoven
Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter Gemeenteraad
Luc Van Hove, Burgemeester
Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Schepenen
Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, leden
Annick Smeets, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Mieke Maes, Vierde schepen
Marijke Lambrechts, Gemeenteraadslid

De voorzitter opent de vergadering om 21 uur; er zijn 2 verontschuldigingen nl. schepen Maes M. en mevrouw Lambrechts M..

  • Openbaar

    • Goedkeuren van de lastvoorwaarden en de gunningswijze met betrekking tot de werken N14 fase 3A

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter Gemeenteraad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Mieke Maes, Vierde schepen
      Marijke Lambrechts, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad,
      Overwegende dat in 2004 door het Vlaamse Gewest de eerste fase van de werken tot de herinrichting van de N14, namelijk het gedeelte tussen de E34 en de Goormansstraat, werd uitgevoerd.
      Overwegende dat in 2015 door het Vlaamse Gewest de tweede fase van de werken tot de herinrichting van de N14, namelijk het gedeelte tussen de Goormansstraat en de Kerkstraat, werd uitgevoerd.
      Gelet op zijn beslissing van 14 september 2017 waarbij de hernieuwde “Samenwerkingsovereenkomst betreffende de studie en de uitvoering van werken op de gewestweg N14 te Zandhoven tussen Kerkstraat en Nijlensesteenweg” betreffende de herinrichting van de Gewestweg N14 ‘Fase III’ werd goedgekeurd.
      Gelet op zijn beslissing van 22 februari 2018 waarbij de hernieuwde “Samenwerkingsovereenkomst betreffende de studie en de uitvoering van werken op de gewestweg N14 te Zandhoven tussen Kerkstraat en Nijlensesteenweg” betreffende de herinrichting van de Gewestweg N14 ‘Fase III’ werd ingetrokken en een addendum werd goedgekeurd, bij de initiële samenwerkingsovereenkomst zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 6 september 2012.
      Overwegende dat in het kader van voormelde samenwerkingsovereenkomst het Vlaamse Gewest de volgende werken wenst uit te voeren:

      • Herinrichting N14 te Zandhoven tussen Kerkstraat (24K850) en Nijlensesteenweg (22K150);
      • Aanpassing van het op- en afrittencomplex E313-Massenhoven;
      • Aanleg carpoolparking en bouw van 2 tunnels.

      Overwegende dat Pidpa de volgende werken wenst uit te voeren (gekend als K-06-059 Wegen- en rioleringswerken op de N14 tussen Kerkstraat en Nijlensesteenweg te Zandhoven):

      • Aanleg riolering op de N14, tussen Kanaalstraat en E313;
      • Aanleg dienstriolering op de Massenhovensesteenweg N116, grondgebied Zandhoven;
      • Aanleg riolering op de N14 tussen Massenhovensesteenweg en Nijlensesteenweg;
      • Bijkomend project K-17-019 Herinrichting N14 Fase 3a rotonde te Zandhoven:
        • Aanleg riolering t.h.v. N14-rotonde – aansluiting Vaartstraat i.h.k.v. RUP
        • Bedrijventerrein Vaartstraat.

      Overwegende dat Aquafin de volgende werken wenst uit te voeren:

      • OP-project 20.908 – aansluiting KMO-zone Massenhoven (studie- en bouwkost is ten laste van AWV, exploitatie is ten laste van Aquafin).

      Overwegende dat De Vlaamse Waterweg nv de volgende werken wenst uit te voeren:

      • Bouwen van een nieuwe brug over het Albertkanaal (deze werken zitten vervat in het bestek WBK-BB1052, dat door De Vlaamse Waterweg nv werd aanbesteed);
      • Slopen van de bestaande brug over het Albertkanaal (deze werken zitten vervat in het bestek WBK-BB1052, dat door De Vlaamse Waterweg nv werd aanbesteed);
      • Voorzien van tijdelijke wegenis en tijdelijke maatregelen (bouw van de nieuwe brug op tijdelijke landhoofden naast de huidige brug) om het verkeer gedurende de werken te kunnen laten doorgaan;
      • De aanpassing van de opritten en de wegenis aan weerszijden van de nieuwe brug en het maken van de nodige aansluitingen op de openbare wegenis (deze werken zitten vervat in de gezamenlijke opdracht, zoals bedoeld in artikel 1, die door AWV worden aanbesteed).

      Overwegende dat de gemeente Zandhoven de volgende werken wenst uit te voeren:

      • Aanleg wegenis, inclusief fietspad, en riolering ‘Nieuwe Vaartstraat’ in het kader van het RUP bedrijventerrein Massenhoven.

      Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19 december 2012 betreffende de princiepsgoedkeuring van de ontwerpopdracht voor deze overheidsopdracht aan Tractebel Engineering nv.
      Gelet op zijn beslissing van 12 oktober 2017 waarbij de lastvoorwaarden en gunningswijze met betrekking tot de werken N14 Fase 3A werden goedgekeurd.
      Overwegende dat de werken nog niet aanbesteed werden omwille van het niet bekomen van de noodzakelijke grondverwervingen;- dat de noodzakelijk aan te werven gronden in de nabije toekomst zullen verworven worden.
      Overwegende dat de lastvoorwaarden en gunningswijze met betrekking tot de werken N14 Fase 3A opnieuw dienden opgemaakt en geactualiseerd te worden.
      Overwegende dat in het kader van deze overheidsopdracht voor werken met als voorwerp: ‘Zandhoven, N14-faseIII a: rotonde’ een bestek met referentie WA/INV/N14/4/U2 werd opgesteld door Tractebel Engineering nv bestaande uit:

      • Bestek WA/INV/N14/4/U2;
      • Opmetingsstaat der werken;
      • Raming der werken;
      • Plannen volgens plannenlijst 1M3D8E 0 28964 02;
      • Technisch verslag opgemaakt door Sweco Belgium nv.

      Overwegende dat de uitgave voor deze overheidsopdracht wordt geraamd op 1.197.684,00 euro (exclusief btw) of 1.409.253,66 euro (inclusief 21% btw) waarvan:

      • Ten laste van AWV: 708.408,05 euro excl. btw of 857.173,74 euro incl. btw.
      • Ten laste van De Vlaamse Waterweg: 114.111,70 euro excl. btw of 138.075,16 euro incl. btw.
      • Ten laste van Pidpa: 77.148,33 euro (vrij van btw)
      • Ten laste van de Gemeente Zandhoven: 298.015,92 euro excl. btw (waarvan 113.061,10 vrij van btw) of 336.856,43 euro incl. btw.

      Overwegende dat de raming enkel als zijnde van indicatieve aard moet worden beschouwd.
      Overwegende dat de gunning van deze werken zal geschieden via de openbare procedure voor aanneming van werken.
      Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien wordt in het budget van 2023;- dat de gemeente eveneens het maximaal te verkrijgen subsidies zal aanvragen bij het Vlaams Agentschap voor ondernemen in het kader van subsidies voor de (her)aanleg van bedrijventerreinen.
      Gelet op artikel 41 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

      Toelichting en binnenkomen zaal

      Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad een tussenkomst van dhr. Vanslambrouck J., die het volgende vraagt:

      "• Is de budgettaire kostprijs zoals in het ontwerpbesluit vermeld voor of na verrekening van de subsidies?
      • Hoeveel subsidies kan Zandhoven hiervoor bekomen?
      • Is dit meegerekend in het Kopenhagen project?"
      Nadat de burgemeester en schepen Willems R. geantwoord hebben op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met referentie WA/INV/N14/4/U2 en de raming voor de overheidsopdracht voor Werken met als voorwerp "Zandhoven, N14-faseIII a: rotonde", opgesteld door de ontwerper, Tractebel Engineering nv bestaande uit:

      • Bestek WA/INV/N14/4/U2;
      • Opmetingsstaat der werken;
      • Raming der werken;
      • Plannen volgens plannenlijst 1M3D8E 0 28964 02;
      • Technisch verslag opgemaakt door Sweco Belgium nv.

      De raming bedraagt 1.197.684,00 euro (exclusief btw) of 1.409.253,66 euro (inclusief 21% btw) waarvan:

      • Ten laste van AWV: 708.408,05 euro excl. btw of 857.173,74 euro incl. btw.
      • Ten laste van De Vlaamse Waterweg: 114.111,70 euro excl. btw of 138.075,16 euro incl. btw.
      • Ten laste van Pidpa: 77.148,33 euro (vrij van btw)
      • Ten laste van de Gemeente Zandhoven: 298.015,92 euro excl. btw (waarvan 113.061,10 vrij van btw) of 336.856,43 euro incl. btw.

      Artikel 2.
      Bovengenoemde overheidsopdracht voor Werken met als voorwerp “Zandhoven, N14-fase3a: rotonde” wordt gegund bij wijze van openbare procedure voor aanneming van werken.
      Artikel 3.
      De raming dient als zijnde van indicatieve aard beschouwd.
      Artikel 4.
      De uitgave voor deze opdracht wordt voorzien in het budget 2023. Het maximaal te verkrijgen subsidies zal aangevraagd worden bij het Vlaams Agentschap voor ondernemen in het kader van subsidies voor de (her)aanleg van bedrijventerreinen.
      Artikel 5.
      Afschrift van deze beslissing zal aan het Agentschap Wegen & Verkeer worden overgemaakt.

    • Toekennen van een passende benaming aan de uitbreiding van de verkaveling “Salvialaan” in Viersel

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter Gemeenteraad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Mieke Maes, Vierde schepen
      Marijke Lambrechts, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad,

      Gelet op zijn beslissing van 23 januari 2020 waarbij het wegtracé aan te leggen als verlenging van de bestaande Salvialaan en een nieuwe weg, werd goedgekeurd.

      Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 februari 2020, waarbij de omgevingsvergunning met dossiernummer 201900140 werd goedgekeurd en de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 10 februari 2020 tot aanpassing van voormelde omgevingsvergunning voor een groepswoningbouwproject van 15 woningen met nieuw aan te leggen wegen Salvialaan nrs. 32, 34, 36, 38, 40 en 42 en een nieuwe straat nrs. 1-9 in deelgemeente Viersel, met als kadastrale omschrijving: afdeling 4, sectie B, nummer 74E.

      Overwegende dat in de bedoelde verkaveling een nieuwe straat werd getrokken en dat het wenselijk is aan deze straat een passende benaming te geven.

      Overwegende dat deze nieuwe weg gelegen is op de voormalige gronden van de familie Mampay; een familie van tuinbouwers en hoveniers.

      Gelet op het voorstel om deze nieuwe straat de naam “Hovenierspad” te geven.

      Gelet op het gunstig advies van de cultuurraad van 16 november 2022.

      Gelet op artikel 40 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      Aan de straat, ontworpen en aangelegd in bovenvermelde verkaveling, waarvoor door het college van burgemeester en schepenen in zittingen van 3 en 10 februari 2020, de omgevingsvergunning werd verleend, wordt de naam “Hovenierspad” aangegeven.

      Artikel 2.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan de technische dienst bezorgd worden.

    • Bruggestraat 23A, 23B, 23C, 24A, 24B, 25A en 25B: goedkeuren van het wegtracé en belofte kosteloze grondafstand

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter Gemeenteraad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Mieke Maes, Vierde schepen
      Marijke Lambrechts, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad,
      Overwegende dat door Studiebureau Verhaert & Co, met als contactadres Rode Haagjes 3 bus 1 te 2288 Grobbendonk een omgevingsvergunning voor het verkavelen van 9 loten waarvan 8 voor halfopen bebouwing en 1 voor vrijstaande bebouwing en het aanleggen van een nieuwe weg met aanhorigheden werd ingediend op 22 juli 2022, met bijkomende informatie ontvangen op 25 augustus 2022 en 1 september 2022, volledig en ontvankelijk verklaard op 19 september 2022, voor een grond gelegen te 2240 Zandhoven, Ringlaan 68, 70 en Bruggestraat 23A, 23B, 23C, 24A, 24B, 25A en 25B, ten kadaster gekend afdeling 1, sectie C, nrs. 256T6, 256W5 en 257P;- dat de aanvrager, voormeld, ter gelegenheid van de indiening van de omgevingsvergunning, een belofte van kosteloze grondafstand heeft bijgevoegd;- dat ca. 944m², grond ter hoogte van de Bruggestraat 23A, 23B, 23C, 24A, 24B, 25A en 25B, kosteloos aan de gemeente zal worden afgestaan onder voorbehoud van het verkrijgen van de omgevingsvergunning, grond om de nieuwe weg met aanhorigheden – overeenkomstig de rooilijn, bepaald door RUP Disselbraak, goedgekeurd op 24 maart 2016 – te kunnen realiseren.
      Overwegende dat de aanvraag 2 nieuwe loten omvat langsheen de Ringlaan en 7 nieuwe loten aan de nieuwe wegenis in de Bruggestraat;- dat de grondafstand en goedkeuring van het wegtracé geen betrekking heeft op de 2 loten langsheen de Ringlaan aangezien deze loten geen aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg inhoudt overeenkomstig het decreet van 3 mei 2019 betreffende de gemeentewegen.
      Gelet op artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende omgevingsvergunning.
      Gelet op het rooilijnplan, opgemaakt door Studiebureau Verhaert & Co, voormeld, waarop voornoemde inneming in het geel gearceerd staat aangeduid als ‘lot A’.
      Gelet op het rooilijnplan, inplantingsplan nieuwe toestand met bijhorende legende, rioleringsplan, dwars – en terreinprofielen;- dat de weg zal worden opgenomen in het openbaar domein.
      Overwegende dat de aanvrager in zijn belofte van grondafstand heeft opgenomen dat alle werken tot uitrusting van de verkaveling op kosten van de verkavelaar zullen worden uitgevoerd voorafgaand aan de verkoop van de individuele percelen;- dat het aangewezen is om de weg te laten aanleggen door de gemeente, maar op kosten van de aanvrager, om de kwaliteit van de uitgevoerde werken te garanderen in functie van het openbaar karakter en de inlijving in het openbaar domein.
      Overwegende dat het gebied niet gelegen is binnen de grenzen van een bijzonder plan van aanleg.
      Overwegende dat het gebied niet gelegen is binnen de grenzen van een niet vervallen goedgekeurde verkaveling.
      Overwegende dat het gebied gelegen is binnen de grenzen van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Disselbraak’;- dat de nieuwe wegenis wordt voorzien in de zone van de openbare wegenis bepaald door het ruimtelijk uitvoeringsplan, doch deze groter wordt voorzien dan in het ruimtelijk uitvoeringsplan omwille van de toegang voor lot 3 en 4.
      Gelet op artikel 3.2° van het besluit van de Vlaamse Regering tot aanwijzing van de handelingen in de zin van artikel 4.1.1.5°, artikel 4.4.7 §7 en artikel 4.7.1 §2, tweede lid dat het mogelijk maakt om af te wijken van stedenbouwkundige voorschriften in functie van handelingen van algemeen belang voor de aanleg van gemeentelijke verkeerswegen met maximaal 2 rijstroken die over een lengte van maximaal 1 kilometer afwijkt van de stedenbouwkundige voorschriften;- dat in functie van het voorzien van een inrit voor loten 3 en 4 de gemeentelijke verkeersweg groter wordt voorzien dan de zone in het ruimtelijk uitvoeringsplan en deze zone ook wordt ingelijfd in het openbaar domein en bijgevolg er voldaan wordt aan artikel 3.2° van het besluit, voormeld, en de wegenis niet in strijd is het met ruimtelijk uitvoeringsplan.
      Overwegende dat het gebied waarin het perceel van de aanvraag zich bevindt, gelegen is woongebied, volgens het vastgestelde gewestplan.
      Gelet op het proces – verbaal van onderzoek van 7 november 2022, waaruit blijkt dat er geen bezwaarschriften werden ingediend.
      Overwegende dat met wijzigingen aan het gemeentelijk wegennetwerk moet rekening gehouden worden met de principes opgenomen in artikel 4 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
      Overwegende dat de aanvraag het aanleggen van een nieuwe wegenis met groenvoorzieningen, parkeerplaatsen en centraal een wadi voorziet.
      Overwegende dat het project een woonproject betreft wat extra verkeersbewegingen zal genereren in functie van de bewoners en de bezoekers maar het betreft een doodlopende straat, geen doorgaand verkeer, waardoor er geen nadelige impact is op de mobiliteit.
      Overwegende dat er centraal een pleintje en wadi wordt voorzien.
      Overwegende dat de straat wordt voorzien in asfalt.
      Overwegende dat elke woning zal beschikken over een private oprit;- dat evenwijdig met de straat 3 parkeerplaatsen worden voorzien en op het plein nog 2 optionele parkeerplaatsen voorzien kunnen worden.
      Gelet op het advies van Fluvius, ontvangen op 15 oktober 2022, waarin zij aangeven dat een distributiecabine moet geplaatst worden en de zone van de cabine via notariële akte dient te worden afgestaan aan de distributiebeheerder;- dat een zone van ca. 5m x 6m op het plein, overeenkomstig het plan van het ontvangen advies, moet worden afgestaan aan de distributiebeheerder in plaats van aan de gemeente;- dat bijgevolg ca. 914m² zal worden afgestaan aan de gemeente.
      Overwegende dat op het plan nog 2 optionele parkeerplaatsen zijn voorzien maar één van de parkeerplaatsen zal worden ingenomen door de distributiecabine;- dat de overige optionele parkeerplaats wel voorzien moet worden in grasdals, waardoor er 4 openbare parkeerplaatsen zullen zijn, wat voldoende is voor 7 woningen die eveneens beschikken over een private oprit.
      Overwegende dat met de plaatsing van de cabine er nog ruimte overblijft voor de tweede optionele parkeerplaats, moet deze eveneens voorzien worden.
      Overwegende dat er geen impact zal zijn op het wegennetwerk van de aangrenzende gemeenten.
      Overwegende dat het voorstel van wegtracé en van kosteloze grondafstand eerst door de gemeenteraad dienen aanvaard te worden alvorens het college van burgemeester en schepenen een beslissing kan nemen over de omgevingsvergunning.
      Overwegende dat met het voorgelegd wegentracé akkoord kan gegaan worden.
      Overwegende dat de kosteloze grondafstand zal geschieden overeenkomstig de gegevens van voornoemd plan;- dat het college van burgemeester en schepenen de kosteloze grondafstand, de bijhorende kosten en de inrichting van de verkregen grond als last kan opleggen bij een eventuele omgevingsvergunning conform artikel 75 van het omgevingsvergunningsdecreet.
      Gelet op de artikels 40 en 41 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

      Toelichting en binnenkomen zaal

      Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad tussenkomsten van:

      - dhr. Vertruyen O., die het volgende verklaart: "Zou de wadi aangelegd kunnen worden als speelplein? In sommige andere streken maken ze een speeltuin van een wadi, zou die mogelijkheid daar ook zijn? Het zou een meerwaarde kunnen zijn."

      - dhr. Belmans W., die het volgende verklaart: "Niet akkoord
      • Ligging in watergevoelig gebied? In ieder geval het laagste punt dicht bij het totaal verharde centrum van Zandhoven. Als er ooit een wolkbreuk komt zoals in de Vesdervallei, dan loopt dat gebied onder water.
      • En weer bijkomende verharding? Wanneer stopt het?
      • En weer ontwikkeling aan de overzijde van N14. Bij een goede ruimtelijke ordening had vanaf de aanleg van de ‘omleiding’, de ontwikkeling van Zandhoven aan één zijde moeten gebeuren."

      Nadat schepen Van Staeyen S. geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels
      Tegenstanders: Eduardus Belmans
      Resultaat: Met 20 stemmen voor, 1 stem tegen
      Besluit

      Artikel 1.
      Het rooilijnplan, voor wat betreft de grondafstand, opgemaakt door Studiebureau Verhaert & Co, met als contactadres Rode Haagjes 3 bus 1 te 2288 Grobbendonk, waaruit blijkt dat er grond ter hoogte van de Bruggestraat 23A, 23B, 23C, 24A, 24B, 25A en 25B aan de gemeente Zandhoven kosteloos zal worden afgestaan, wordt goedgekeurd met de voorwaarde dat er ca. 914m² wordt afgestaan aan de gemeente en ca. 30m² aan de distributiebeheerder.
      Artikel 2.
      Het tracé van de weg en de rooilijn ter hoogte van Bruggestraat 23A, 23B, 23C, 24A, 24B, 25A en 25B wordt definitief goedgekeurd mits de volgende opmerkingen:
      - Het aanleggen van minstens één optionele parkeerplaats in grasdals op de voorziene locatie.
      - De nieuwe wegenis met aanhorigheden zal aangelegd worden door gemeente, op kosten van de aanvragers, en de aanvragers dienen hiervoor een verbintenis te ondertekenen.
      Artikel 3.
      De “Belofte van kosteloze grondafstand”, opgesteld aan de hand van de in het vorig artikel goedgekeurd rooilijnplan, wordt goedgekeurd en het voorstel van kosteloze grondafstand wordt aanvaard.
      Artikel 4.
      Afschrift van deze beslissing zal bij de aanvraag tot omgevingsvergunning gevoegd worden.

    • Kleinheide 39: goedkeuren van de kosteloze grondafstand

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter Gemeenteraad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Mieke Maes, Vierde schepen
      Marijke Lambrechts, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad,
      Gelet op de verkoop van de woning gelegen te 2242 Zandhoven, Kleinheide 39, ten kadaster gekend afdeling 2, sectie A, nr. 361E, eigendom van mevrouw Van Looveren Anita, wonende te 2242 Zandhoven, Kleinheide 39.
      Overwegende dat de Mastenbaan ter hoogte van de woning voormeld, nog niet werd afgestaan om in te lijven in het openbaar domein.
      Overwegende dat de verkoper akkoord gaat met een kosteloze grondafstand ter gelegenheid van de geplande verkoop van deze woning;- dat dit een opportuniteit is om de grond in te lijven en de rooilijn in overeenstemming te brengen met de feitelijke toestand.
      Overwegende dat de grond wordt ingelijfd in het openbaar domein in het kader van algemeen belang.
      Gelet op de bestelbon met kenmerk 2022/937 waarbij studiebureau Verhaert & Co, gevestigd te 2288 Bouwel, Rode Haagjes 3 bus 1 werd aangesteld door de gemeente om het perceel op te meten.
      Gelet op het opmetingsplan, gedagtekend op 29 november 2022, opgemaakt door de heer Christophe Sterkens, landmeter-expert handelend voor SB-V & Co bv, gevestigd te 2288 Bouwel, Rode Haagjes nr. 3, waarop voornoemde inneming in het geel staat omrand als lot 1 met een oppervlakte van 330m².
      Overwegende dat de kosteloze grondafstand zal geschieden overeenkomstig de gegevens van voornoemd plan;- dat alle gegevens van dit plan in overeenstemming zijn met de werkelijkheid.
      Overwegende dat deze kosteloze grondafstand administratief moet geregeld worden en dat daarvan ook een behoorlijke akte moet worden opgesteld, waarbij de overdracht van het eigendomsrecht van deze grond wettelijk wordt vastgesteld.
      Gelet op het ontwerp van notariële akte van kosteloze grondafstand, opgesteld door meesters Philippe & Cathérine Goossens, meester An Verwerft en meester Koen Scheurweghs, notarissen in de vennootschap “Notadux” te Grobbendonk.
      Overwegende dat het noodzakelijk is afgevaardigden aan te duiden die gerechtigd zullen zijn de gemeente Zandhoven te vertegenwoordigen bij het verlijden van de notariële akte en namens de gemeente rechtsgeldig te handelen.
      Gelet op artikel 41 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      Het opmetingsplan, opgemaakt door de heer Christophe Sterkens, beëdigd landmeter namens Studiebureau Verhaert & Co, gevestigd te 2288 Bouwel, Rode Haagjes 3 bus 1, waaruit blijkt dat 330m² grond aan de gemeente Zandhoven kosteloos zal worden afgestaan en waarop voornoemde inneming benoemd staat als lot 1, wordt goedgekeurd.
      Het ontwerp van akte van kosteloze grondafstand, opgesteld door meesters Philippe & Cathérine Goossens, meester An Verwerft en meester Koen Scheurweghs, notarissen in de vennootschap “Notadux” te Grobbendonk, wordt eveneens goedgekeurd.
      Artikel 2.
      Deze grondafstand zal wettelijk worden geregeld, bij akte te verlijden voor meesters Philippe & Cathérine Goossens, meester An Verwerft en meester Koen Scheurweghs, notarissen in de vennootschap “Notadux” te Grobbendonk.
      Artikel 3.
      De kosten die gepaard gaan met het opmaken en verlijden van deze akte kosteloze grondafstand zullen ten laste vallen van de gemeente Zandhoven.
      Artikel 4.
      De heer Luc Van Hove en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk burgemeester en algemeen directeur worden afgevaardigd om bij het verlijden van de akte, namens de gemeente Zandhoven, op te treden en rechtsgeldig te handelen.
      Artikel 5.
      Afschrift van deze beslissing zal aan meesters Philippe & Cathérine Goossens, meester An Verwerft en meester Koen Scheurweghs, notarissen in de vennootschap “Notadux” te Grobbendonk, worden overgemaakt.

    • Goedkeuren van de princiepsbeslissing voor de opmaak RUP Disselbraak-herziening

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter Gemeenteraad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Mieke Maes, Vierde schepen
      Marijke Lambrechts, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad,

      Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening, met inbegrip van latere wijzigingen, met in het bijzonder de artikels 2.2.18 tot en met 2.2.25.

      Gelet op het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan zoals goedgekeurd in gemeenteraadszitting van 28 juni 2006 en goedgekeurd door de Bestendige Deputatie van de provincie Antwerpen op 31 augustus 2006;- dat in het richtinggevend deel van voormeld structuurplan en in het bijzonder in deel 3 en 4 verwezen wordt naar de gewenste ruimtelijke structuur.

      Overwegende dat voor de verdere uitwerking van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan het noodzakelijk is over te gaan tot de opmaak van ruimtelijke uitvoeringsplannen (afgekort R.U.P.’s).

      Gelet op het BPA “Disselbraak”, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 29 april 1994.

      Gelet op het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan “Disselbraak”, goedgekeurd door de gemeenteraad op 24 maart 2016.

      Overwegende dat het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan “Disselbraak” een herziening is van het bijzonder plan van aanleg “Disselbraak” waarbij aandacht wordt besteed aan de volgende ruimtelijke aspecten:

      • Er wordt beoogd om de bestaande open ruimte in het woongebied optimaal in te vullen door een algemene verdichting voorop te stellen en compacter wonen te stimuleren.
      • Er wordt een juridische ruimtelijke oplossing uitgewerkt voor het bestaande zonevreemde bedrijf IBC, Ringlaan 62, met een tentoonstellingspark en de verdere ontwikkeling ervan.

      Overwegende dat het RUP voorziet in een bestendiging van het bedrijf dat daar ten tijde van de opmaak van het RUP reeds tientallen jaren aanwezig was;- dat heden het bedrijf failliet is verklaard en de activiteiten op deze locatie zijn gestopt.

      Overwegende dat de bestemming, “een tentoonstellingspark van in hoofdzaak in hout opgetrokken gebouwen zoals chalets, carports, tuinhuisjes, poolhouses, bergplaatsen, … Productie en handel in deze houten gebouwen is op deze locatie niet toegestaan”, opgenomen in het RUP een nieuwe invulling van de site bemoeilijkt.

      Overwegende dat het hier om een historisch zonevreemd bedrijf ging, waaraan toekomst mogelijkheden werden gegeven en deze locatie niet wenselijk is voor andere soorten van bedrijvigheid, wordt er geopteerd om de zone te gaan herbestemmen om verloedering en leegstand tegen te gaan.

      Overwegende dat de wijziging van een RUP dient te gebeuren door de opmaak van een nieuw RUP.

      Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen om het RUP ‘Disselbraak - herziening’ op te stellen, doch deze naam nog gewijzigd kan worden gedurende de procedure.

      Overwegende dat het noodzakelijk lijkt een deskundige aan te stellen, belast met het opmaken van de nodige plannen en het opstellen van de verantwoordingsnota’s.

      Toelichting en binnenkomen zaal

      Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad een tussenkomst van dhr. Belmans W., die het volgende verklaart: "OK. Toont dat het niet verstandig is om speciaal voor één bevriend bedrijf een BPA/RUP op te maken. Kostprijs? Alleen maar voor vrienden."
      Nadat schepen Van Staeyen S. geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      Er zal worden overgaan tot het opmaken van het ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Disselbraak - herziening’.

      Artikel 2.
      Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit. Het zal de nodige maatregelen treffen om tot de verwezenlijking van deze beslissing te komen, ondermeer door het aanstellen van een ontwerper die belast wordt met het opstellen van een volledig dossier om tot de opmaak van het voormeld RUP te komen.

      Afschrift 3.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Omgeving bezorgd worden.

    • Goedkeuren van de vergoeding van vestigingscoördinator van de vestigingsplaats Zandhoven van Podiumacademie Lier

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter Gemeenteraad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Mieke Maes, Vierde schepen
      Marijke Lambrechts, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad,

      Gelet op zijn beslissing van 23 juni 1967, gewijzigd door gemeenteraadsbeslissing van 20 januari 2005 houdende de goedkeuring van een overeenkomst tussen de stad Lier en de gemeente Zandhoven inzake de stichting van een bijafdeling van de stedelijke academie van Lier in Zandhoven;- dat voormeld filiaal doorheen de jaren is uitgegroeid tot een florerende sterk groeiende afdeling, met meer dan 400 leerlingen.

      Gelet op zijn beslissing van 2 maart 1989 en aangepast bij beslissing van 21 februari 2022 waarbij goedgekeurd werd om een jaarlijkse toelage van 4.000 euro uit te betalen aan de muziekschool van Zandhoven.

      Overwegende dat de stad Lier ook overeenkomsten aanging met omliggende gemeenten;- dat de idee groeide om tussen de verschillende gemeenten een samenwerkingsverband op te richten conform de artikelen 392 tot en met 395 van het decreet Lokaal Bestuur.

      Gelet op zijn beslissing van 19 september 2019 waarbij de overeenkomst ‘Interlokale Vereniging Deeltijds Kunstonderwijs Regio Lier’ goedgekeurd werd.

      Gelet op het overleg van 13 juni 2022 tussen een afvaardiging van de gemeente Zandhoven en de Podiumacademie van Lier;- dat tijdens dit overleg werd medegedeeld dat de heer Guy Michielsen (Beggard 29-2240 Zandhoven) door de Stad Lier zal aangesteld worden als vestigingscoördinator in Zandhoven.

      Overwegende dat het wenselijk is om de taken van de vestigingscoördinator uit te breiden, nl. dat hij ook contactpersoon van de Beeldacademie is zodat gemeenschappelijke projecten kunnen uitgewerkt worden.

      Gelet op het voorstel om de heer Guy Michielsen 2 uur extra aan te stellen bij Stad Lier om deze taken uit te oefenen;- dat Stad Lier deze 2 uur zal factureren aan gemeente Zandhoven.

      Gelet op het voorstel om de beslissing van 2 maart 1989 gewijzigd door de beslissing van 21 februari 2002 in te trekken en aldus de betaling van de toelage t.b.v. 4.000 euro stop te zetten.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad keurt het principe goed dat de factuur van de 2 extra uren voor de aanstelling van de heer Guy Michielsen als vestigingscoördinator gefactureerd mag worden aan gemeente Zandhoven.

      Artikel 2.
      De gemeenteraadsbeslissing van 2 maart 1989 , gewijzigd door de beslissing van 21 februari 2002 wordt ingetrokken.

      Artikel 3.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Secretariaat, de dienst Financiën en de Interlokale Vereniging Deeltijds Kunstonderwijs Regio Lier (Paradeplein 2 bus 1-2500 Lier) bezorgd worden.

    • Gemeentelijk onderwijs: goedkeuren van bijkomende criteria voor vaste benoeming

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter Gemeenteraad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Mieke Maes, Vierde schepen
      Marijke Lambrechts, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad,
      Gelet op het decreet van 27 maart 1991 houdende de rechtspositieregeling van personeelsleden gesubsidieerd onderwijs, en in het bijzonder Afdeling 3_Benoeming in vast verband.
      Gelet op art. 31§1 waar de voorwaarden staan opgesomd waaraan een personeelslid moet voldoen op het ogenblik van de vaste benoeming.
      Gelet op artikel 31§5 dat stelt dat de inrichtende macht criteria vastlegt die ze zal hanteren om een vaste benoeming toe te kennen als er meerdere personeelsleden zijn die zich kandidaat hebben gesteld voor eenzelfde betrekking.
      Gelet op het protocol van het onderhandelingscomité van 6 december 2022.
      Gelet op zijn beslissing van 23 juni 2005 waarbij bijzondere benoemingsvoorwaarden in wervingsambt werden goedgekeurd;- dat deze benoemingsvoorwaarden werden opgenomen in artikel 31§1 en aldus niet meer van toepassing zijn.
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

      Toelichting en binnenkomen zaal

      Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad een tussenkomst van mevr. Suls M., die het volgende verklaart: "Was dit iets dat wettelijk al bepaald was?"
      Nadat de burgemeester geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad legt bijkomende criteria vast die gemeente Zandhoven zal hanteren om een vaste benoeming toe te kennen als er meerdere personeelsleden zijn die zich kandidaat hebben gesteld voor eenzelfde betrekking.

      1. Dienstanciënniteit bij het schoolbestuur
      2. Advies van de directeur op basis van inhoudelijke elementen.

      De kandidaat wordt gekozen op basis van een volledige vergelijking van de titels en verdiensten van alle kandidaten. De inrichtende macht vergelijkt op systematische wijze de titels en verdiensten van de kandidaten op basis van relevante voor de functie en dus aansluiten bij de functiebeschrijving met het competentieprofiel. Ervaring die nuttig is voor de functie kan daarnaast een extra vergelijkingspunt zijn. Ook aanvullende vorming kan een extra aanknopingspunt zijn in de vergelijking. Alle kandidaten moeten onderling vergeleken worden aan de hand van dezelfde, op de functiebeschrijving en het competentieprofiel afgestemde criteria. Deze gehanteerde criteria moeten pertinent zijn in het licht van de functie en de motivering voor de benoeming moet de toets van de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen doorstaan zoals voorzien in de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.

      Artikel 2.
      Zijn beslissing van 23 juni 2005 waarbij de bijzondere benoemingsvoorwaarden in wervingsambt werden goedgekeurd wordt ingetrokken.
      Artikel 3.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan de Gemeentelijke Basisschool van Zandhoven, Gemeentelijke Basisschool van Massenhoven en de dienst Secretariaat bezorgd worden.

    • Goedkeuren van de meerjarenplanaanpassing 3_2020-2025 van AGB Zandhoven

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter Gemeenteraad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Mieke Maes, Vierde schepen
      Marijke Lambrechts, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad,
      Gelet op zijn beslissing van 8 september 2011 houdende oprichting van het Autonoom Gemeentebedrijf Zandhoven alsmede goedkeuring van de statuten.
      Gelet op de beslissing van 13 december 2011 van de Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand, houdende goedkeuring van de beslissing van de gemeenteraad van Zandhoven van 8 september 2011, waarbij het Autonoom Gemeentebedrijf van Zandhoven wordt opgericht en de statuten van het bedrijf zijn vastgesteld.
      Gelet op artikel 30 van de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Zandhoven dat stipuleert dat het Autonoom Gemeentebedrijf een boekhouding, jaarrekening, budget en meerjarenplan opstelt overeenkomstig de toepasselijke, wettelijke bepalingen.
      Gelet op de beslissing van de Raad van Bestuur van het AGB Zandhoven van 6 december 2022 waarbij de meerjarenplanaanpassing 3 – 2020-2025 van AGB Zandhoven werd goedgekeurd.
      Overwegende dat de gemeenteraad de meerjarenplanaanpassing 3 – 2020-2025 van het AGB Zandhoven dient goed te keuren.
      Overwegende dat met de inhoud van de meerjarenplanaanpassing 3 – 2020-2025 van AGB Zandhoven kan akkoord gegaan worden.
      Gelet op artikel 40 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

      Toelichting en binnenkomen zaal

      Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad tussenkomsten van:

      - dhr. Vanslambrouck J., die het volgende verklaart: "De gevolgen van de inflatie zijn ons inziens onvoldoende doorgerekend in de uitgaven. Er is wel een substantiële aanpassing voor de energiekosten, maar de inflatie zal zich overal laten voelen. Daarom : zelfde stemming als in de Raad van Bestuur van het AGB : onthouding"

      - dhr. Belmans W., die het volgende verklaart: "Gaat AGB ook Vrijetijdscentrum uitbaten?"

      Nadat schepen Willems R. geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels
      Onthouders: Paul Stulens, Johan Vanslambrouck
      Resultaat: Met 19 stemmen voor, 2 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1.
      De meerjarenplanaanpassing 3 – 2020-2025 van het Autonoom Gemeentebedrijf Zandhoven, zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur in zitting van 6 december 2022, wordt goedgekeurd.
      Artikel 2.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan de Vlaamse Overheid, aan het AGB Zandhoven en aan de financieel directeur worden overgemaakt.

    • Goedkeuren van de gemeentelijke dotatie 2023 voor de meergemeente politiezone

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter Gemeenteraad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Mieke Maes, Vierde schepen
      Marijke Lambrechts, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad,
      Overwegende dat de gemeente Zandhoven behoort tot een meergemeentezone die samengesteld is uit de gemeenten Ranst en Zandhoven.
      Overwegende dat de omzendbrief plp 60 stipuleert dat men er ter stelligste moet voor zorgen dat de gemeentelijke dotaties aan de politiezone worden vastgesteld in een afzonderlijk gemeenteraadsbeslissing.
      Overwegende dat de begroting voor het dienstjaar 2023 van de politiezone ‘ZARA’ door de politieraad van 7 december 2022 wordt behandeld en dat het bedrag van de gewone dotatie wordt vastgesteld op 2.023.747 euro.
      Overwegende dat de gemeentelijke dotatie in ‘concrete vorm’ dient vastgesteld te worden;- dat de gemeentelijke dotatie van Zandhoven zal bestaan uit een gewone dotatie aan de politiezone ten belopen van 2.023.747 euro, ingeschreven onder GBB/0400-00/649330.
      Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in het bijzonder artikel 40 dat o.a. stipuleert dat elke gemeenteraad van de zone de dotatie stemt die aan het lokaal politiekorps moet worden toegekend en die aan de politiezone wordt gestort.
      Gelet op de wet op de geïntegreerde politie, in het bijzonder artikel 71, dat voorschrijft dat de besluiten van de gemeenteraad en van de politieraad betreffende de begroting van de lokale politie en de erin aangebrachte wijzigingen - alsook de besluiten betreffende de bijdrage van de gemeente die deel uitmaakt van een meergemeentezone - aan de politieraad en de erin aangebrachte wijzigingen aan de gouverneur ter goedkeuring dienen overgemaakt.
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 253 §1 4°.

      Toelichting en binnenkomen zaal

      Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad een tussenkomst van dhr. Vanslambrouck J., die het volgende verklaart: "Tabel van de politiebegroting bevat een materiële fout wat de bijdrage van Zandhoven betreft."
      Nadat de burgemeester geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      Een gewone dotatie wordt aan de politiezone ‘ZARA’ toegekend ten belope van 2.023.747 euro, uitgetrokken onder GBB/0400-00/649330 van de exploitatieuitgaven van het budget 2023.
      Artikel 2.
      Een afschrift van deze beslissing zal, aan mevrouw de gouverneur van de provincie Antwerpen en aan de politiezone ‘ZARA’ bezorgd worden.

    • Goedkeuren van de gemeentelijke bijdragen in 2023 van brandweerzone Rand

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter Gemeenteraad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Mieke Maes, Vierde schepen
      Marijke Lambrechts, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad,
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
      Gelet op de wet van 15 mei 2007, in het bijzonder artikel 68 dat stelt dat de gemeentelijke dotatie wordt ingeschreven in de uitgaven van elke gemeentebegroting.
      Gelet op de omzendbrief BB 2014 van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, ABB, Boudewijnlaan 30 bus 70, 1000 Brussel van 5 september 2014 waarbij gemeld wordt dat vanaf 1 januari 2015 de brandweerzones actief worden.
      Overwegende dat het jaarlijks te financieren saldo van de zone moet gefinancierd worden door de gemeenten van deze zone.
      Gelet op zijn beslissing van 16 oktober 2014 waarbij de overeenkomst tussen de hulpverleningszone Brandweer Zone Rand in oprichting en de gemeenten inzake de financiële verdeelsleutel en de daaraan verbonden modaliteiten werd goedgekeurd.
      Overwegende dat het volgende goedgekeurd werd:

      • de dotatie per gemeente vast te stellen op basis van volgende criteria:
      • 75 % inwonersaantal;
      • 25 % kadastraal inkomen;
      • Deze invoering van de dotatie zal op een termijn van 3 jaar gebeuren; het verschil tussen de huidige uitgaven en de toekomstige uitgaven, op basis van de verdeelsleutel zoals weergegeven, zal in het eerste jaar 50% doorgerekend worden, in het tweede jaar aan 75% om dan in het derde jaar de volledige verdeelsleutel door te rekenen.

      Overwegende dat de zoneraad van 25 november 2022 de begroting 2023 heeft goedgekeurd.
      Overwegende dat het gemeentelijk aandeel voor Zandhoven voor het dienstjaar 2023 470.611 euro bedraagt;- dat het gemeentelijk aandeel 2,99% bedraagt van het te financieren saldo voor het dienstjaar 2023 van de Brandweer Zone Rand.

      Toelichting en binnenkomen zaal

      Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad een tussenkomst van dhr. Vanslambrouck J., die het volgende verklaart: "Onthouding. De gevolgen van de inflatie zijn ons inziens onvoldoende doorgerekend in de uitgaven. Vooral personeelskosten : er zou een stijging zijn met ruim 10 % door de inflatie alleen reeds indien we uitgaan van de loonkost 2022. Men beperkt deze tot 95 % van deze kosten. Dit staat haaks op de ambitie om meer middelen en mensen te voorzien in de zone. Vroeg of laat wordt de kost dan toch grotendeels gedragen door de aangesloten gemeenten. De gevraagde dotatie is dus een onderschatting van de realiteit."
      Nadat de burgemeester geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels
      Onthouders: Paul Stulens, Johan Vanslambrouck
      Resultaat: Met 19 stemmen voor, 2 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1.
      Voor het dienstjaar 2023 zal een werkingstoelage na verrekening clearing van 470.611 euro overgemaakt worden aan de hulpverleningszone Brandweer Zone Rand. De werkingstoelage is ingeschreven op budgetcode GBB/0410/649400.
      Artikel 2.
      Voor het dienstjaar 2023 zal de investeringstoelage 144.524 euro bedragen. Deze investeringstoelage is ingeschreven op budgetcode GBB/0410-00/664000.
      Artikel 3.
      Voor het dienstjaar 2023 zal aan de gemeente een gebruiksvergoeding (voor het gebruik brandweerkazerne) van 41.997,00 euro worden ingeschreven onder budgetcode GBB/0410-00/705000.
      Artikel 4.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan de financieel directeur en aan de hulpverleningszone Brandweer Zone Rand bezorgd worden.

    • Vaststellen van de meerjarenplanaanpassing nr. 4_ 2020-2025 van gemeente Zandhoven

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter Gemeenteraad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Mieke Maes, Vierde schepen
      Marijke Lambrechts, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad,
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
      Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheercyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC) en alle latere wijzigingen.
      Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheercyclus van de lokale en provinciale besturen en alle later wijzigingen.
      Overwegende dat de aanpassing van het meerjarenplan nr. 4 - 2020-2025 van de gemeente Zandhoven dient opgemaakt volgens de regels over de beleids- en beheercyclus (BBC).
      Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB/2020/3 van 18 september 2020 m.b.t. de aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 – lokale en provinciale besturen.
      Overwegende dat het ontwerp van aanpassing van de meerjarenplanning nr. 4 - 2020-2025 samen met de verplicht bijkomende documentatie tijdig werd bezorgd aan de OCMW- en gemeenteraadsleden.
      Overwegende dat de gemeente en het OCMW deze meerjarenplanaanpassing nr. 4 - 2020-2025 hebben opgemaakt.
      Overwegende dat beide entiteiten de bevoegdheden hebben om hun eigen meerjarenplan vast te stellen.
      Gelet op de besprekingen.

      Toelichting en binnenkomen zaal

      Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad tussenkomsten van:

      - dhr. Vanslambrouck J., die het volgende verklaart:

      "Vragen :
      1. Bij de uitgaven Gemeente – aanpassing kredieten 2022
      Financiële kosten van leningen : daling van 167.609 naar 100.000
      Prestaties voor ophalen huisvuil : van 192.850 naar 30.000
      2. Exploitatie ocmw – uitgaven
      Kredietverhoging met 145.000 en 25.000 – Oekraïnecrisis. Te compenseren door hogere overheid.
      Is die vordering op de hogere overheid opgenomen in het meerjarenplan ?
      3. Verbonden entiteiten : De kerkfabriek van Viersel staat vermeld onder de verborgen entiteiten. Quid met de andere kerkfabrieken ?
      4. Kunnen wij een lijst bekomen van de aan te leggen fietspaden in het kader van het Kopenhagenplan ?
      Bemerkingen
      • Het effect van de inflatie is ons inziens onderschat. In 2023 voorziet men nog een inflatie van rond de 5,3 % (bron NBB) Volgens het planbureau zou dat zelfs 6,5 % zijn.

      • Subsidies aan de verenigingen : blijft hardnekkig op dezelfde leest
      • Mobiliteit

      o Weren van zwaar verkeer uit de dorpskern van Massenhoven blijft uit.
      o We zien daarentegen wel ongewenste “knippen” in straten of het invoeren van fietsstraten."

      - dhr. Belmans W., die het volgende verklaart: "Wat valt er hierover nog te zeggen? Mijn opmerkingen van vorig jaar rond het meerjarenplan zijn nog steeds allemaal geldig. Het is een beleid waar ik op meerdere terreinen niet mee akkoord ben. Eén concrete vraag: Concrete wijzigingen MJP (p 121 e.v.)
      - Energiezuinige ingrepen: Wordt dit jaar met 210.000 verminderd. Motivering: naar 2023-2025. Maar wordt p. 123 uitgespreid: 2023: 25.000 2024: 50.000 en 2025: 50.000. Dus in totaal 125.000 euro. Is dat geen echt prioritair aandachtspunt in deze tijd?"

      - dhr. Nagels P., die het volgende verklaart: "Eerst een globale opmerking: we houden in het algemeen geen rekening meer met DT-fouten, fouten in zinsconstructies, punten en komma’s, met hier en daar uitzonderingen die ik dan wel zal vermelden. We begrijpen niet dat dit niet door een andere persoon dan de opsteller gecontroleerd wordt. Het is dus niet zinloos dat Ben Weyts oproept voor een beter onderwijs.
      Dan, na wat ik gisteren op een andere vergadering vernomen had en nadien opgezocht, mag een meerjarenplanaanpassing slechts wijzigingen doen voor het huidig boekjaar en het volgende jaar volgens het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005. Maar als ik de herzieningen van Zandhoven bekijk dan wordt hier geen rekening mee gehouden. Vele bedragen worden voor de volgende jaren, dus 2024 en 2025, geïndexeerd, maar soms wordt ook nog voor 2020 aangepast. Hoe kan dit ?
      Dan ‘enkele’ concrete vragen:
      P113: welke waarborgen liepen in de afgelopen jaren ten einde en welke vereniging heeft nog een waarborg tot 2028 ? (Als dit niet onmiddellijk kan beantwoord worden of ‘publiek geheim’ dan mag dit later of via mail gestuurd worden).
      P113: bij thesauriebeheer lees ik dat de ongeveer 6,5 miljoen die voorzien zijn voor pensioenen aangesproken zullen worden voor financiering van investeringen. We vinden dat dit niet kan, dat je daar moet afblijven.
      P113: nog op dezelfde blz staat dat de openbare verlichting verkocht werd aan Fluvius, maar dat we ze daarna terug gaan leasen. Is dat een voorbeeld van ‘sale and lease back’ ? Is dat echt voordelig voor de gemeente of houdt het enkel minder risico’s in (en kan het dus duurder uitvallen) ?
      P115: ‘We hebben 50 gebouwen = te veel’ en we gaan bekijken of we er een paar kunnen afstoten. Hebben jullie al een gedacht welke en wat met de recent aangekochte gebouwen van bv in Pulle ?
      P116: bij ‘Andere gebouwen / zaaltjes’, de tweede lijn ‘met directie, daarna met ouders)’ mankeert hier het begin van de zin ?
      P116: nog op deze blz, punt 4 bij ‘Andere gebouwen / zaaltjes’ zien we dat er bepaalde verenigingen gratis zaaltjes krijgen. Kunnen jullie zeggen wie ? (Als dit niet onmiddellijk kan beantwoord worden of ‘publiek geheim’ dan mag dit later of via mail gestuurd worden).
      P117: hier komt nog eens iets van wiskunde naar boven: bij ‘Evolutie van de elektriciteitskosten’ staat er voor 2020 ‘+50% tov 2021’, voor 2023 ‘zelfde niveau als 2020’ en voor 2024 staat er ‘-50% tov 2023’. Hoe gaan jullie 75 % besparen tov 2022 ? Stel 2021 = 100, dan is 2022 150, ook 2023 is 150, maar -50% is dan 75. Voor de gasprijzen is het nog beter, in 2024 staat er voorzien een korting van 100 % tov 2023, dus dan gaan we niks meer moeten betalen voor ons gas. Hebben jullie een persoonlijke afspraak met Putin ?
      P117: nog op deze blz staat er bij de bezoldigingen een verhoging van meer dan 800.000 €. Is dit door nieuwe medewerkers, zo ja hoeveel, door loonindexeringen of … ? Zijn er in 2022 al nieuwe medewerkers aangenomen ?
      P118: welke betekeins moeten we hechten aan een groeivoet van 3% voor 2014 en 2015 ? Of was dit weer een “dibvaud” ?
      P121 (en 124): hier staat dat de aankoop van het gebouw in Pulderbos, Torenstraat 3 312.000 € gekost heeft, wij hebben maar weet van 309.000 €. Wie heeft die 3.000 € in zijn zak gestoken ?
      P121 (en 124): hier is er sprake van een parking en hoppunt in Pulle. Is dit niet in Pulderbos ?
      P121 en 122: op p 121 staat ‘Bouw VTC’ en op het volgende blad ‘Bouw vrijetijdscentrum’, 2 keer met hetzelfde bedrag. Is dit om een grote negatieve wijziging 2 keer in de verf te zetten ? Dan gaan we in 2023 en 2024 twee keer meer kunnen uitgeven.

      P123: ‘Vernieuwen recyclagepark’ 4krijgt in 2023, 2024 en 2025 ineens 0 €, terwijl op p121 een wijziging met -185.000 als ‘verschoven’ staat. Wil dit zeggen dat dit naar de volgende legislatuur verschoven wordt ?
      P124: Bouw VTC: dit geeft nu een totaal bedrag van 9 miljoen €. Is dit enkel te verklaren door de stijging van de materialen ?
      P124: nog op deze blz, ‘Leaderproject domein Fatima’, hier zien we voor uitgaven 2023 € 144.000. Hebben we daar rekening gehouden met de € 93.000 ontvangsten ? Zijn dit Europese subsidies ?
      P126 ev: kunnen de punten die op hetzelfde betrekking hebben niet samengevoegd worden ? bv ‘Prijssubsidies AGB’ staat op p126 en 127, ‘Vvergoedingen lesgevers…’ staat er 4 keer, soms met een positieve wijziging, soms negatief
      Dan willen we ons nog niet uitspreken over de vele ‘veel te hoge’ of ‘veel te lage’ ramingen, soms tot 77 keer groter.
      P68: Tussen VII en IX staat er geen VIII meer, wat er in het origineel document wel stond met titel ‘Onbeschikbare gelden’, gelden die dus ergens vast staan. Waar zijn die gebleven ? In het oorspronkelijk document stond op blz 20 nog een jaarlijks bedrag van € 2.031.209 en dat werd toen van het gecumuleerd budgettair resultaat afgetrokken om het beschikbaar budgettair resultaat te bekomen. Is dit een manier om de autofinancieringsmarge positief te houden ?"

      - mevr. Suls M., die het volgende verklaart: "Wij hebben vroeger toch wel geleerd om zonder fouten te schrijven. We kunnen toch niet ontkennen dat in alles wat we te lezen krijgen telkens schrijffouten staan. Ik heb er eens een mail voor gestuurd om in alle discretie dit toch eens aan te halen, niet om iemand te kleineren maar dit zijn allemaal officiële teksten en wij vinden dat deze foutloos mogen zijn."

      Nadat burgemeester geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde. 

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Hans Soetemans, Luc Verelst, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey
      Tegenstanders: Eduardus Belmans, Paul Stulens, Johan Vanslambrouck
      Onthouders: Oliver Vertruyen, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels
      Resultaat: Met 13 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 5 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1.
      De aanpassing van het meerjarenplan nr. 4 - 2020-2025 van de gemeente Zandhoven wordt vastgesteld voor wat zijn deel betreft.
      Artikel 2.
      De bijkomende (verplichte en niet-verplichte) documentatie maakt integraal deel uit van deze meerjarenplanaanpassing nr. 4 - 2020-2025.
      Artikel 3.
      De ramingen voor de exploitatie, de investeringen en de financiering, ingeschreven in de boekjaren 2022 en 2023, omvatten ook de kredieten van de gemeente Zandhoven voor dat jaar.
      Artikel 4.
      De vastgestelde meerjarenplanaanpassing nr. 4, met bijhorende documentatie, zal gepubliceerd worden op de webtoepassing van de gemeente en OCMW Zandhoven en de digitale rapporten (xml en xbrl) zullen via het digitale loket van de Vlaamse Overheid doorgestuurd worden.

    • Goedkeuren van de meerjarenplanaanpassing nr. 4_ 2020-2025 van OCMW Zandhoven

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter Gemeenteraad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Mieke Maes, Vierde schepen
      Marijke Lambrechts, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad,
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
      Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheercyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC) en alle latere wijzigingen.
      Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheercyclus van de lokale en provinciale besturen en alle later wijzigingen.
      Overwegende dat de aanpassing meerjarenplan nr. 4 - 2020-2025 van de gemeente Zandhoven dient opgemaakt volgens de regels over de beleids- en beheercyclus (BBC).
      Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 m.b.t. de aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 – lokale en provinciale besturen.
      Overwegende dat het ontwerp van aanpassing van meerjarenplanaanpassing nr. 4 - 2020-2025 samen met de verplicht bijkomende documentatie tijdig werd bezorgd aan de OCMW- en gemeenteraadsleden.
      Overwegende dat de gemeente en het OCMW een geïntegreerde meerjarenplanaanpassing nr. 4 - 2020-2025 hebben opgemaakt.
      Overwegende dat beide entiteiten de bevoegdheden hebben om hun eigen meerjarenplan vast te stellen.
      Overwegende dat de vaststelling van het meerjarenplan behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de raad.
      Overwegende dat de raad voor maatschappelijk welzijn van heden de aanpassing van het meerjarenplan nr. 4 - 2020-2025 voor wat zijn deel betreft heeft vastgesteld.
      Overwegende dat de ramingen voor de exploitatie, de investeringen en de financiering, ingeschreven in de boekjaren 2022 en 2023, ook de kredieten van het OCMW Zandhoven voor dat jaar omvatten.
      Overwegende dat de gemeenteraad het deel van de meerjarenplanaanpassing nr. 4 - 2020-2025, zoals vastgesteld door de OCMW-raad, dient goed te keuren
      Gelet op de besprekingen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Hans Soetemans, Luc Verelst, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey
      Tegenstanders: Paul Stulens, Johan Vanslambrouck
      Onthouders: Oliver Vertruyen, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels
      Resultaat: Met 14 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 5 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1.
      De aanpassing van het meerjarenplan nr. 4 - 2020-2025 van het OCMW Zandhoven, dat heden werd vastgesteld door de OCMW-raad, wordt goedgekeurd.
      Artikel 2.
      De goedkeuring vermeld in artikel 1, impliceert dat de gemeenteraad de aanpassing van het meerjarenplan nr. 4 - 2020-2025 voor beide entiteiten vaststelt.
      Artikel 3.
      De vastgestelde meerjarenplanaanpassing nr. 4, met bijhorende documentatie, zal gepubliceerd worden op de webtoepassing van de gemeente en OCMW Zandhoven en de digitale rapporten (xml en xbrl) zullen via het digitale loket van de Vlaamse Overheid doorgestuurd worden.

    • Kennisgeving goedkeuring jaarrekening 2021 van de gemeente Zandhoven

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter Gemeenteraad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Mieke Maes, Vierde schepen
      Marijke Lambrechts, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad,
      Gelet op zijn beslissing van 23 juni 2022 waarbij de jaarrekening 2021 van de gemeente werd vastgesteld.
      Gelet op het schrijven van Agentschap Binnenlands Bestuur van 22 november 2022 met kenmerk A_LF-JRBBC-22.058 waarbij men meedeelt dat de jaarrekening van de gemeente Zandhoven werd goedgekeurd.
      Gelet op artikel 332 §1, 3de lid van het decreet Lokaal Bestuur dat stelt dat alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis worden gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.

      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur houdende de goedkeuring van de jaarrekening 2021 van de gemeente Zandhoven.
      Artikel 2.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Secretariaat bezorgd worden.

    • Vragenuurtje

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter Gemeenteraad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Mieke Maes, Vierde schepen
      Marijke Lambrechts, Gemeenteraadslid

      1. Belmans W. vraagt aan de burgemeester een rechtzetting in het gemeenteblad m.b.t. de stemming van de schoolreglementen van Massenhoven en Zandhoven tijdens de gemeenteraad van 15 september 2022. Groen heeft voor gestemd (en niet tegen zoals vermeld werd).

      2. Stulens P. die een viertal vragen heeft:

      1. We kregen de laatste dagen meerdere klachten in verband met de fietsstraat in de Amelbergastraat. We zijn wel akkoord met dertig per uur in de dorpskernen, zeker in de nabijheid van scholen, maar als Vlaams Belang zijn we tegen de fietsstraten. Zopas werd er weerom geflitst aan het verzekeringskantoor waarvoor de burgemeester nu in onderaanneming werkt. Boze tongen beweren dat dit flitsen gebeurt op bevel van de burgemeester. Zelf heb ik er vijf minuten gefilmd en kon ik vaststellen dat er in de richting Oelegembaan-Langestraat velen meer dan dertig per uur reden. Ter hoogte van de apotheker staan immers twee zeer verwarrende verkeersborden: bovenaan een bord einde van de dertig per uur zone en daaronder een bord aanvang fietsstraat. Waardoor er door velen dan meer dan dertig per uur wordt gereden, al omdat vele automobilisten niet weten dat er in een fietsstraat ook niet sneller dan dertig per uur mag gereden worden. Te snel is te snel, doch we zouden toch willen voorstellen om dit bord einde dertig per uur zone te vervangen door een bord begin dertig per uur zone.                                                                Burgemeester antwoordt dat de proefopstellingen gedurende 4 maanden van toepassing waren om het de mensen gewoon te maken. We merken dat de regels, ter bescherming van de zwakke weggebruikers, goed worden nageleefd; een fietsstraat is sowieso zone 30 en dat zouden bestuurders moeten weten. Handhaving is nodig want anders rijden mensen binnenkort opnieuw te snel. Het bord moet blijven staan omdat die plaats het einde van de fietszone is. Dhr. Belmans W. vraagt of het geen goede oplossing zou zijn om heel het dorp fietsstraat te maken.
      2. Door de vele klachten van de omwonenden dienen we terug te komen op de problemen bij de grondophoging in Nederviersel. In april vorig jaar werd door het schepencollege een vergunning afgeleverd om een terrein van ongeveer 14 hectare voorbij het sas op te hogen. Het volume zou ongeveer 21.100 kubieke meter bedragen. De teelaarde zou tot 40 cm worden afgegraven en nadien over de opvulgrond worden uitgespreid. We hebben hier al kenbaar gemaakt dat veel goede grond werd afgegraven en weggevoerd, vermoedelijk omdat dit geld zal opbrengen. Er werd ona toen geantwoord dat de grondbank dit controleerde, doch niets is minder waar. Nu worden er echter ook vele vrachtwagens met heel vuile grond met zeer grote stenen aangevoerd. Opdat dit uit het zicht zou blijven werd er nu zelfs ver van de straat een soort zuiveringsmachine geplaatst, doch de kleine stenen gaan erdoor en worden dan maar bij in de opvulgrond ondergegraven. Er werd zelfs een weg aangelegd tot aan die machine. Het kan toch niet dat dit ongestraft kan gebeuren want de ophoging zou beperkt blijven tot het optimaliseren van het landbouwperceel. Dus niet om het te bevuilen met vuile grond met stenen. Er wordt ook ’s avonds en zelfs ’s nachts aangevoerd. De straat is regelmatig zeer bevuild met gevaar voor de passanten. De telenetkast werd ook kapotgereden. Er staat wel een bord van maximum 3,5 ton, doch vele vrachtwagens wegen tot 40 ton. Nu is er een grote verzakking in de straat net voorbij het sas, zodat deze werd afgesloten en hierdoor een gevaarlijke omleiding nodig langs het jaagpad van de Nete. De elektriciteitscabine op de hoek verhindert daar ook het zicht op de tegenliggers. De straat is onverlicht en de verlichting van de autosnelweg wordt ’s nachts gedoofd. Komende uit Nederviersel is het dan gevaarlijk om in de Nete terecht te komen. Op de milieuraad eergisteren kwam dit ook al ter sprake. Daar werd toegegeven dat de vergunning foutief werd afgeleverd, vooral omdat de aanvraag werd gedaan voor onbepaalde duur en dit ook zo werd vergund. We willen hierbij dan ook aandringen om spoedig dit aan te pakken. Het kan immers niet dat iemand uit het verre Essen zich kan verrijken en daarbij ongestraft 14 hectare landbouwgrond mag bevuilen. Trouwens we hebben hier al op gewezen dat er over 1200 meter vanaf het sas geen enkele pomp werd geplaatst aan het kanaal. Indien dit wel het geval zou zijn dan is er immers geen enkele ophoging noodzakelijk. Burgemeester antwoordt dat dit inderdaad niet mag blijven duren en hij reeds een overleg had met de politie. Dit agendapunt zal worden geagendeerd op het volgend schepencollege waarna we met de betrokkenen zullen samenzitten om hen op hun plichten te wijzen en afspraken te maken.
      3. Op zoek naar de deontologische code voor de lokale mandatarissen in mei vorig jaar stelde ik vast dat deze nog dateert van 24 mei 2007. Er werd toen geantwoord dat het op de planning stond voor het najaar om die eens grondig te bekijken en aan te passen waar nodig. Aangezien de laatste tijd in enkele lokale blaadjes de deontologie van sommige gemeenteraadsleden in twijfel wordt getrokken en er velen zelfs van het bestaan van deze code niet op de hoogte zijn, heb ik op de gemeenteraad van juni nogmaals aangedrongen om deze code spoedig waar nodig aan te passen, hier te laten goedkeuren en daardoor kenbaar te maken. Nu zijn we al december en wil ik nogmaals hierop aandringen.
      4. Naar aanleiding van het bericht dat Valerie Van Peel uit de politiek gaat stappen, heeft de burgemeester ons een primeur bezorgd door mee te delen dat hij zich bij de volgende verkiezingen terug als burgemeester verkiesbaar wil stellen. Ik heb hier een brief van CD&V-voorzitter Mahdi aan zijn burgemeesters waarbij hij vraagt of toelaat dat zijn burgemeesters bij de volgende verkiezingen onder een andere naam zouden opkomen. Misschien kan de burgemeester ons nu ook reeds de primeur geven om die naam te vernemen.

      Burgemeester antwoordt dat hij ten gepasten tijde zal informeren.

      3. Suls M. die:

      1. meldt dat het trottoir aan de Cooldown is vuil en er staat veel onkruid. Voor de handelszaken daar in de buurt is dat geen zicht voor de klanten.
      2. vraagt wat er aan de hand is in het Nazarethpad waar 2 enkelrichtingen van toepassing zijn. 

      Burgemeester antwoordt dat er heel recentelijk beslist werd de hoek Hallebaan - N14 verkeersluwer te maken: er moest iets gebeuren want iedereen reed door het Nazarethpad. Tellingen bevestigden dat het aantal voertuigen op een zaterdag tussen 9 en 11 uur in het Nazarethpad hoger zijn dan in de Veerstraat. We bekijken nog of een aanpassing voor het zorgpersoneel noodzakelijk is.

  • Goedkeuren verslag

    • Verslag vorige zitting

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter Gemeenteraad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Mieke Maes, Vierde schepen
      Marijke Lambrechts, Gemeenteraadslid

      Gezien er tijdens de raadzitting van heden geen verdere opmerkingen worden gemaakt over de redactie van de notulen van de gemeenteraad van 24 november 2022, overeenkomstig art. 36 §3 2° van het huishoudelijk reglement, zijn de notulen van bedoelde zitting, goedgekeurd.

Namens 1 Gemeenteraad,

Annick Smeets
Algemeen directeur

Paula Henderickx
Voorzitter Gemeenteraad