Terug
Gepubliceerd op 27/05/2021

Besluit  Gemeenteraad

do 20/05/2021 - 20:00

Aanpassen van het retributiereglement op het aanbrengen van overwelvingen van baangrachten

Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter Gemeenteraad
Luc Van Hove, Burgemeester
Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Mieke De Moor, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
Annick Smeets, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Joris Geens, Eerste schepen

De gemeenteraad,

Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

Gelet op zijn beslissing van 15 oktober 2015 houdende de goedkeuring van het reglement met betrekking tot het aanbrengen van overwelvingen van baangrachten;- dat in artikel 7 van voormeld reglement staat dat er een financiële tussenkomst aan de aanvrager van de overwelving van een baangracht zal gevraagd worden conform een gemeentelijk retributiereglement.

Gelet op zijn beslissing van 19 december 2019 waarbij de vernieuwing van het retributiereglement op het aanbrengen van overwelvingen van baangrachten werd goedgekeurd.

Overwegende dat de prijzen van de materialen nodig voor de aanleg van overwelvingen regelmatig wijzigen en verhogen;- dat het logisch lijkt de reële kopprijs van de materialen aan te rekenen.

Gelet op de financiële toestand van de gemeente en gelet op de noodzaak om het budgettair evenwicht te houden.

Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.

Na beraadslaging.

Publieke stemming
Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Mieke De Moor, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Annick Smeets
Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Mieke De Moor, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Jordi De Vlam, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1.
Het retributiereglement op het aanbrengen van overwelvingen van baangrachten zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 19 december 2019, wordt opgeheven met ingang van 1 juni 2021 en wordt vervangen door het hiernavolgend reglement:

RETRIBUTIEREGLEMENT OP HET AANBRENGEN VAN OVERWELVINGEN VAN BAANGRACHTEN

Artikel 1

Met ingang van 1 juni 2021 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een retributie aangerekend voor het aanbrengen van overwelvingen van baangrachten.

Artikel 2
De retributie is verschuldigd door de aanvrager voor de overwelving van de baangrachten.

Artikel 3
De retributie voor het aanbrengen van een overwelving van een baangracht op verzoek van de aanvrager, daarin begrepen het leveren en plaatsen van de rioolbuizen en de kopmuren, wordt vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen op basis van de reële kostprijs van de materialen.

Ook de retributie voor het uitbreiden of verplaatsen van een bestaande overwelving op verzoek van de aanvrager wordt vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen op basis van de reële kostprijs, desgevallend vermeerderd met de afbraakkosten van de kopmuur / kopmuren zoals hierna vastgesteld.

Artikel 4
De retributie voor de afbraak van een bestaande overwelving op verzoek van de aanvrager bedraagt:
- 80,00€ voor de afbraak van een kopmuur;
- 20,00€ per lopende meter voor de afbraak van een overwelving;
- 50,00€ voor de afbraak van een voetpaadje volgens het dek-op-oever principe.

Artikel 5
De retributie is betaalbaar door de aanvrager na goedkeuring van de aanvraag. De retributie zal worden betaald in handen van de personen door het gemeentebestuur aangesteld om deze retributie te ontvangen. Indien de retributie niet onmiddellijk zal geïnd worden, zal deze betaald worden binnen de 30 dagen volgend op de verzending van de factuur.

Artikel 2.

Dit reglement wordt bekendgemaakt in overeenstemming met artikelen 286, 288 en 330 van het decreet Lokaal Bestuur.

Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Financiën, de Technische Dienst en de dienst Secretariaat worden overgemaakt.