Terug
Gepubliceerd op 28/02/2022

Notulen  Gemeenteraad

do 27/01/2022 - 20:00 Evenementenhal De Populier (Populierenhoeve 22, Zandhoven)
Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter Gemeenteraad
Luc Van Hove, Burgemeester
Joris Geens, Steven Van Staeyen, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, leden
Annick Smeets, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Rudolf Willems, Schepenen
Marijke Lambrechts, leden

De voorzitter opent de vergadering om 20 uur en wenst iedereen een gelukkig nieuwjaar; er zijn 2 verontschuldigingen nl. schepen Willems R. en mevrouw Lambrechts M. Gelet op het decreet van 10 juli 2020 tot wijziging van artikel 47 en 81 van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid, is een hybride vorm van vergaderen toegestaan als één of meer van de raadsleden zich in een toestand van verplichte of aanbevolen quarantaine bevindt; Schepen Geens J. zal de gemeenteraad digitaal bijwonen.

  • Openbaar

    • Akteneming ontslag als gemeenteraadslid van mevrouw De Moor Marie-Jeanne

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter Gemeenteraad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Rudolf Willems, Schepenen
      Marijke Lambrechts, leden
      Afwezig: Johan Vanslambrouck, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad,
      Mevr. Marie-Jeanne De Moor, wonende te 2240 Zandhoven, Nederviersel 70 heeft bij brief van 12 januari 2022 haar ontslag ingediend als OCMW- en gemeenteraadslid en dit met ingang van heden.

      Besluit

      Artikel 1.
      De raad neemt akte van het ontslag als OCMW- en gemeenteraadslid van mevr. Marie-Jeanne De Moor, wonende te 2240 Zandhoven, Nederviersel 70.
      Artikel 2.
      Afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Secretariaat worden overgemaakt.

    • Nazicht van de geloofsbrieven – eedaflegging en aanstelling als titelvoerend gemeenteraadslid van een plaatsvervangend raadslid

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter Gemeenteraad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Rudolf Willems, Schepenen
      Marijke Lambrechts, leden

      De gemeenteraad,
      Overwegende dat de gemeenteraad in zitting van heden akte heeft genomen van het schriftelijk ontslag ingediend door mevr. Marie-Jeanne De Moor bij brief van 12 januari 2022, in haar hoedanigheid van OCMW- en gemeenteraadslid van de gemeente Zandhoven.
      Overwegende dat het bijgevolg noodzakelijk is over te gaan tot het nazicht van de geloofsbrieven van het plaatsvervangend raadslid dat op de geschikte plaats voorkomt in de lijst waartoe mevr. Marie-Jeanne De Moor behoorde.
      Overwegende dat dhr. Vanslambrouck Johan, wonende te 2240 Zandhoven, Tulpenlaan 38, bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 tot eerste opvolger van lijst nr. 5 werd verkozen.
      Gelet op het onderzoek van de geloofsbrieven van voornoemde opvolger door de gemeenteraad, zoals voorgeschreven in artikel 6 §3 van het decreet Lokaal Bestuur, waaruit blijkt dat dhr. Vanslambrouck Johan voldoet aan de gestelde vereisten van verkiesbaarheid en zich niet bevindt in een geval van onverenigbaarheid, hetzij wegens uitoefening van een ambt, hetzij wegens bloed- of aanverwantschap.
      Gelet op artikel 14 van het decreet Lokaal Bestuur.

      Besluit

      Artikel 1.
      De geloofsbrieven van dhr. Vanslambrouck Johan goed te keuren.
      DAAROP WORDT:
      dhr. Vanslambrouck Johan, geboren te Roeselare op 6 juni 1959 en wonende te 2240 Zandhoven, Tulpenlaan 38, onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht, in deze openbare vergadering en in handen van de voorzitter, de voorgeschreven eed af te leggen, waaraan hij voldoet, als volgt “Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen”.
      BESLUIT VERDER:
      Artikel 2.
      Akte te nemen van de eedaflegging en vervolgens dhr. Vanslambrouck Johan tot gemeenteraadslid aan te stellen.
      Hij zal op de 16de plaats voorkomen op de ranglijst van de gemeenteraadsleden.
      Artikel 3.
      Deze beslissing zal, via een aangifte bij de mandatenbank, worden meegedeeld aan de Vlaamse regering binnen de twintig dagen.

    • Goedkeuren van de samenwerkingsovereenkomst met PIDPA voor wegen- en rioleringswerken in de Liersebaan

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter Gemeenteraad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Rudolf Willems, Schepenen
      Marijke Lambrechts, leden

      De gemeenteraad,

      Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, in het bijzonder artikel 36, artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.

      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

      Gelet op zijn beslissing van 16 december 2021 waarbij de principebeslissing betreffende de wegen- en rioleringswerken in de Liersebaan werd goedgekeurd.

      Overwegende dat het gemeentebestuur volgende werken wenst uit te voeren:
      - Herinrichten en hernieuwen van de bovenbouw, met de nadruk op fietsveilig verkeer.

      Overwegende dat Pidpa tegelijkertijd de volgende werken wenst uit te voeren:
      - De aanleg van een RWA-leiding en een DWA-leiding.
      - De optimale afkoppeling van het hemelwater.

      Overwegende dat het de voorkeur verdient de werken en de opdracht in het algemeen belang samen te voegen;- dat Pidpa, gelet op de raming der werken, wordt aangeduid om in gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van de opdracht als aanbestedende overheid op te treden.

      Overwegende dat de gemeente Zandhoven optreedt als medefinancierder in de studie en de uitvoering van de opdracht.

      Overwegende dat het noodzakelijk is hiervoor een “samenwerkingsovereenkomst” af te sluiten.

      Gelet op het ontwerp van “Samenwerkingsovereenkomst Project K-21-145
      Zandhoven: Weg- en rioleringswerken in Liersebaan (ts Oelegembaan en N14)” dat wordt voorgelegd.

      Overwegende dat de gemeente Zandhoven bij het afsluiten van de “samenwerkingsovereenkomst” moet vertegenwoordigd worden;- dat het derhalve noodzakelijk is twee personen aan te stellen die bij de ondertekening van voorliggende samenwerkingsovereenkomst de gemeente Zandhoven zullen vertegenwoordigen en gerechtigd zullen zijn deze samenwerkingsovereenkomst rechtsgeldig te ondertekenen.

      Overwegende dat de initiële raming ten laste van de gemeente Zandhoven van deze opdracht bij benadering 450.000,00 euro excl. btw bedraagt en verder gespecifieerd zal moeten worden in een bijzonder bestek.

      Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0200-00/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-14 (ACT-2.5.5).

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      Zijn goedkeuring te verlenen aan navolgende samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Zandhoven en intercommunale Pidpa inzake de wegenis- en rioleringswerken in de Liersebaan:

      SAMENWERKINGSOVEREENKOMST
      Project K-21-145
      Zandhoven: Weg- en rioleringswerken in Liersebaan
      (ts Oelegembaan en N14)

      Tussen:

      De gemeente Zandhoven, met zetel ten gemeentehuize, Liersebaan 12 te 2240 Zandhoven, vertegenwoordigd door de gemeenteraad, voor wie hier tekenen:
      - Henderickx Paula, voorzitter gemeenteraad, en
      - Annick Smeets, algemeen directeur

      en:

      Pidpa o.v. met maatschappelijke zetel te 2280 Grobbendonk, Vierselse baan 5
      met ondernemingsnummer BE0204908936
      hier vertegenwoordigd door de Raad van Bestuur voor wie optreedt
      - Mieke Van den Brande, voorzitter, en
      - Eddy Troosters, directeur-generaal
      hierna genoemd "Pidpa".

      Aangezien het gemeentebestuur de volgende werken wenst uit te voeren :

      - Herinrichten en hernieuwen van de bovenbouw, met de nadruk op fietsveilig verkeer

      Aangezien Pidpa tegelijk de volgende werken wenst uit te voeren:

      - De aanleg van een RWA-leiding en DWA-leiding
      - De optimale afkoppeling van het hemelwater

      In derde betalersregeling

      Bij Pidpa is dit project gekend als K-21-145: Weg- en rioleringswerken in Liersebaan (ts Oelegembaan en N14)
      Aangezien partijen van oordeel zijn dat de werken en de opdracht in het algemeen belang dienen te worden samengevoegd, wordt overeengekomen wat volgt:
      Artikel 1: Opdrachtgevend bestuur
      De gemeente en Pidpa beslissen de hoger beschreven werken in het algemeen belang, samen te voegen en Pidpa aan te duiden om in gezamenlijke naam, bij de gunning en de uitvoering van de opdracht als opdrachtgevend bestuur op te treden.

      Alle partijen staan financieel in voor het deel van de opdracht dat ten hunnen laste is en zullen hiervoor tijdig alle nodige financiële middelen vrijmaken teneinde alle verplichtingen en engagementen genomen in het kader van deze overeenkomst te kunnen honoreren.
      Partijen zullen in dat opzicht nooit solidair moeten optreden.

      Artikel 2: Studie en ontwerp, vergunningen, onteigening en veiligheidscoördinatie
      §1. Alle partijen staan in voor de studie en de goedkeuring van het ontwerp voor het deel van de opdracht dat ten hunnen last is. Zij nemen tegenover het opdrachtgevend bestuur de volledige verantwoordelijkheid voor dit ontwerp, de administratieve en de technische bepalingen die zij ter zake in het bestek laten inlassen, en alle wijzigingen of bijwerken die tijdens de uitvoering van de opdracht noodzakelijk blijken en verband houden met de uitvoering van de werken ten hunnen laste.

      §2. Elke partij staat in voor het verwerven van de vergunningen alsook voor de eventuele onteigeningen die nodig zijn voor de uitvoering van de werken ten haren laste. Desgevallend worden de vergunnings- aanvragen en de onteigeningsdossiers door het opdrachtgevend bestuur gebundeld.
      §3. Alle partijen zien er op toe dat de veiligheidscoördinator (ontwerp en verwezenlijking) zijn opdracht, verbonden met hun aandeel in de samengevoegde opdracht, te allen tijde volledig en adequaat vervult, dat hij betrokken wordt bij alle etappes van de werkzaamheden betreffende de uitwerking, wijzigingen en aanpassingen van het ontwerp van het bouwwerk en dat hij alle nodige informatie krijgt die nodig is voor de uitvoering van zijn opdrachten.
      De aangestelde ontwerper wordt hiertoe contractueel verplicht.
      Alle bouwheren nemen met betrekking tot de praktische uitvoering van deze verbintenissen ten aanzien van het opdrachtgevende bestuur de volledige verantwoordelijkheid op.

      Artikel 3: Grondverzet en het beheer van materiaalkringlopen
      §1. Pidpa zal, rekening houdend met de wetgeving overheidsopdrachten en de bepalingen van hoofdstuk X van het Vlarebo instaan voor het opstellen van een technisch verslag en de conformverklaring ervan door een erkende bodembeheerorganisatie.
      Het opdrachtgevende bestuur voegt het door een erkende bodembeheerorganisatie conform verklaarde Technisch verslag toe aan het aanbestedingsdossier
      §2. Alle kosten in verband met de in paragraaf 1 vernoemde deelopdrachten worden door alle partijen gedragen a rato van de raming der werken vóór aanbesteding van elk der respectievelijke delen.
      Dit betreft o.a. – niet-limitatief – volgende kosten:
      - het aanstellen van een erkend bodemsaneringdeskundige
      - het opmaken van een Technisch verslag
      - de conformverklaring van het technisch verslag door een erkende bodembeheerorganisatie.
      - extra gerelateerde prestaties door het studiebureau.
      §3. De kosten voor het milieuhygiënisch onderzoek, nodig voor de opmaak van het Technisch verslag, worden door elk van de partijen op basis van hun aandeel in de werken gedragen.
      §4. Het opdrachtgevend bestuur zal, rekening houdend met de wetgeving tot vaststelling van het Vlaams Reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen instaan voor het opstellen van een sloopopvolgingsplan door een bij Tracimat aangesloten deskundige.
      Het opdrachtgevende bestuur voegt het door Tracimat conform verklaarde sloopopvolgingsplan toe aan het aanbestedingsdossier.
      §5. Alle kosten in verband met de in paragraaf 4 vernoemde deelopdracht worden door alle partijen gedragen a rato van de raming der werken vóór aanbesteding van elk der respectievelijke delen.

      Artikel 4 : Aanstellen ontwerper en aanneming van werken
      §1. De opdracht van het studiebureau wordt uitgevoerd deels voor rekening van de gemeente, deels voor rekening van Pidpa.
      Per deel maakt het studiebureau afzonderlijke facturen. Alle partijen zullen de facturen betalen conform het opgemaakte bestek of in voorkomend geval conform de bepalingen van de tussen partijen en studiebureau gesloten ereloonovereenkomst.
      Indien één der partijen de wettelijk of contractueel voorziene betalingstermijnen niet naleeft en hierdoor verwijlinteresten en/of schadevergoedingen verschuldigd zijn, zal de in gebreke gebleven partij de andere partijen volledig vrijwaren.
      §2. Het opdrachtgevend bestuur schrijft wat de aanneming van werken betreft de gunningprocedure uit, staat in voor de opening der inschrijvingen en wijst de opdracht toe. Hierbij wordt wel rekening gehouden met het feit dat de aanneming één ondeelbaar geheel uitmaakt en dat alle werken dus moeten toevertrouwd worden aan de laagste regelmatige bieder voor de totaliteit der werken (de 2 delen samen).
      Het opdrachtgevend bestuur zal de kennisgeving van de goedkeuring van de gezamenlijke werken slechts betekenen nadat alle partijen hebben ingestemd met het gunningvoorstel en op ondubbelzinnige wijze een verklaring hebben afgelegd dat zij akkoord gaan met het gedeelte der werken te hunnen laste en dat zij voor de betaling ervan de nodige financiële middelen hebben voorzien.
      Desnoods verzoekt het opdrachtgevend bestuur, de aannemers om een verlenging van de geldigheidsduur der inschrijvingen in afwachting van het akkoord van de andere partij. In elk geval zal zij dit akkoord geven binnen de twee maanden nadat zij hierom werd verzocht.
      §3. De werken ten laste van de gemeente en deze ten laste van Pidpa, worden in het bestek en de opmetingen telkens door een afzonderlijk deel vermeld en maken het voorwerp uit van afzonderlijke door de aannemer op te stellen vorderingsstaten.
      Inzonderheid in het artikel: "betalingen" van de administratieve bepalingen van het bijzonder bestek zal de speciale aandacht van de aannemer hierop gevestigd worden.

      Artikel 5 : Borgtocht
      Het opdrachtgevend bestuur verzoekt de aannemer de borgtocht te stellen.
      Deze heeft betrekking op de totaliteit der werken. Het opdrachtgevend bestuur kan dus eventueel beslag leggen op de ganse borgtocht, maar zal die uiteraard geheel of gedeeltelijk aanwenden ten voordele van deze partijen ten aanzien van wie de aannemer tekort geschoten is en dit in verhouding tot de werkelijke kostprijs.
      Aanwending van de borgtocht zal enkel gebeuren op aanvraag en/of met goedkeuring van de betrokken partij(en).

      Artikel 6 : Leiding der werken, wijziging en verrekening
      §1. Pidpa is opdrachtgevend bestuur der werken en duidt in overleg met de gemeente een leidend ambtenaar aan. De leidend ambtenaar neemt de leiding der werken waar. Dit betekent dat hij alleen gemachtigd is om - voor alle werken, wie ze ook ten laste neemt - opdrachten te geven aan de aannemer, proces-verbaal van ingebrekestelling op te maken, proces-verbaal van voorlopige en definitieve oplevering der werken op te maken, de werken te schorsen, vorderingsstaten goed te keuren, verrekeningen op te maken en voor te stellen, eventuele maatregelen van ambtswege voor te stellen, enzovoort.
      Voor beslissingen die betrekking hebben op het deel ten laste van de andere partij, zal de leidend ambtenaar voorafgaandelijk aan zijn beslissing, advies vragen aan de andere partijen. Indien er geen tegenstrijdigheden kunnen uit voortvloeien is dit advies bindend.
      In elk geval dient dit advies te worden gegeven binnen een termijn die noodzakelijk is voor de vlotte vooruitgang der werken.
      De partijen dragen de volledige verantwoordelijkheid, ook financiële, voor onder meer het tijdig verlenen van dit advies.
      §2. Indien tijdens de uitvoering van de opdracht een (belangrijke) wijziging van de opdracht voor het gedeelte van één of meerdere partij(en) noodzakelijk wordt geacht, wordt vóór de betekening aan de aannemer de goedkeuring van de betrokken partij(en) bekomen met de vooropgestelde wijzigingen en/of verrekeningen.
      §3. Indien nalatigheid wordt vastgesteld in de uitvoering van de functie van leidend ambtenaar dient de partij die niet werkgever of opdrachtgever is van de betrokken persoon (hetzij Pidpa, hetzij de gemeente afhankelijk van de werkgever of opdrachtgever van de leidend ambtenaar) een schriftelijk verzoek richten aan de andere partij om de ontzetting in de functie van leidend ambtenaar te bewerkstelligen met vermelding van de gefundeerde redenen waarom dit verzoek wordt verricht. Beide partijen zullen na ontvankelijk verklaring van het schriftelijk verzoek overgaan tot de aanduiding van een nieuwe leidend ambtenaar zoals bepaald in artikel 6 §1.

      Artikel 7 : Toezicht der werken
      Iedere partij staat in voor het toezicht op de werken opgenomen in haar aandeel en draagt daarvan de kosten.
      Iedere partij kan gemandateerde waarnemers aanstellen die de werken te hunnen laste opvolgen. Deze gemandateerde waarnemers kunnen advies geven aan de toezichter en/of leidend ambtenaar. Dit advies is eveneens bindend tenzij er tegenstrijdigheden zouden kunnen uit voortvloeien.
      De partijen dragen de volledige verantwoordelijkheid voor het advies dat deze gemandateerde waarnemers verstrekken en staan ook in voor de kosten hiervan.

      Artikel 8 : Aansprakelijkheid
      §1. De partijen verbinden zich ertoe om, behoudens ingeval van een zware fout of nalatigheid, het opdrachtgevend bestuur volledig te vrijwaren en in alle geschillen vrijwillig tussen te komen. Het opdrachtgevend bestuur verstrekt alle inlichtingen ten behoeve van de gerechtelijke procedure.
      §2. Voor zover niet kan worden uitgemaakt of geschillen betrekking hebben op de werken ten laste van de ene of de andere partij, zullen de partijen de gebeurlijke aansprakelijkheid op zich nemen op basis van het aandeel van elk der partijen in de samengevoegde opdracht en instaan voor eventuele financiële gevolgen van deze aansprakelijkheid.

      Artikel 9 : Betaling der werken
      De werken worden uitgevoerd deels voor rekening van de gemeente en deels voor rekening van Pidpa.
      Per deel worden afzonderlijke betalingsaanvragen, vorderingsstaten en facturen opgemaakt.
      De betalingsaanvragen en vorderingsstaten worden ingediend bij het opdrachtgevend bestuur. Afzonderlijke kopieën worden per deel ingediend bij de betalende partij, t.t.z. voor
      - het deel ten laste van de gemeente;
      - het deel ten laste van Pidpa
      De partijen beschikken over 14 kalenderdagen om de vorderingsstaten na te zien en/of eventueel te verbeteren.
      Ook voor de eindafrekening geldt deze termijn van 14 kalenderdagen.
      De al dan niet verbeterde betalingsaanvragen en vorderingsstaten worden ter goedkeuring voorgelegd aan de leidend ambtenaar.
      Het opdrachtgevend bestuur stuurt binnen de 5 kalenderdagen de goedgekeurde betalingsbundel van de andere delen terug naar de andere partijen en nodigt tezelfdertijd de aannemer uit om zijn factuur in te dienen bij de respectieve partijen.
      Ingeval voor één der partijen deze termijnen niet gerespecteerd worden en hierdoor verwijlintresten of andere schadevergoedingen voortvloeien, zal de ingebreke gebleven partij de andere partij volledig vrijwaren.
      De gemeente zowel als Pidpa zullen instaan voor de betaling aan de aannemer binnen de wettelijk voorziene termijnen en verbinden zich ertoe de vereiste maatregelen te nemen om te beschikken over de nodige kredieten voor de betaling van hun respectievelijk aandeel.
      In geval van laattijdige betaling door één van de partijen staan deze in voor de daaruit voortvloeiende verwijlintresten en andere schadevergoedingen en zullen deze het opdrachtgevend bestuur volledig vrijwaren.

      Artikel 10 : Boetes en kortingen wegens minwaarde
      De boetes en/of kortingen wegens minwaarde die duidelijk overeenstemmen met een bepaald aandeel, komen ten goede aan de betrokken partij. De andere boetes (van algemene aard) en/of kortingen wegens minwaarde die niet onmiddellijk toewijsbaar zijn aan een bepaald deel, worden pro rata van de inschrijvingsbedragen voor de verschillende delen verdeeld over de verschillende partijen.

      Artikel 11 : Voorlopige en definitieve oplevering. Vrijgave borgtocht
      Aangezien het één globale aanneming betreft, wordt de voorlopige en definitieve oplevering verleend voor gans de aanneming, dus voor alle delen samen.
      De voorlopige en definitieve oplevering wordt door de leidend ambtenaar gegeven.
      De vrijgave van de borg heeft betrekking op de ganse aanneming.
      De processen-verbaal van de voorlopige en de definitieve oplevering worden door de leidend ambtenaar opgesteld en een afschrift wordt overgemaakt aan alle betrokken partijen.
      Voor het plaatsbezoek met het oog op de oplevering dienen alle betrokken partijen tijdig en regelmatig uitgenodigd te worden. Iedere partij dient aldus de mogelijkheid geboden te worden om, tegensprekelijk, zijn opmerkingen te formuleren en desnoods te laten opnemen in het proces-verbaal van oplevering.
      Indien de partijen oordelen dat de werken niet opgeleverd kunnen worden, geven zij hierover een duidelijke motivatie. De leidend ambtenaar beslist, zoals beschreven in artikel 6.

      Artikel 12 : Beheer, toezicht en onderhoud na beëindiging der werken
      Na de voorlopige oplevering gebeurt het onderhoud van de afgewerkte werken deels voor rekening van de gemeente en deels voor rekening van Pidpa. De gemeente zowel als Pidpa zullen blijven instaan voor de werken die zij betaald hebben en alle verantwoordelijkheid nemen voor een goed onderhoud. Zij kunnen hiervoor ieder afzonderlijk contracten afsluiten of de werken laten uitvoeren in eigen beheer.
      De gemeente doet toezicht en verwittigt Pidpa van onregelmatigheden aan haar gedeelte.
      Pidpa vraagt tijdig vergunning aan de gemeente voor alle noodzakelijke onderhoudswerken.

      Artikel 13 : Veiligheidscoördinatie
      Het opdrachtgevend bestuur zal IGEAN aanstellen als veiligheidscoördinator-ontwerp en verwezenlijking.

      De kosten ivm. veiligheidscoördinatie voor deze werken zullen worden gedragen door iedere partij volgens de respectievelijke aandelen in de werken.

      Artikel 14 : Verzekeringen
      Pidpa sluit, voor de volledige opdracht, een verzekeringspolis “Alle Bouwplaatsrisico’s” af volgens de bepalingen in het bestek. De volledige premie zal worden betaald door Pidpa.
      (ABR-01).

      Artikel 15 : GRB conforme as-built
      Het opdrachtgevend bestuur staat in voor het overmaken van de GRB conforme as-built voor de volledige projectzone aan Informatie Vlaanderen. De kosten voor het opmeten van de as-builtplannen zijn deels voor rekening van de gemeente en deels voor rekening van Pidpa, volgens de posten die daartoe in de meetstaat voor het uitvoeren van de werken worden voorzien.

      Artikel 16 : Waarborg
      Tijdens de waarborgperiode zal iedere partij aan het opdrachtgevende bestuur elk schadegeval ten gevolge van een eventuele gebrekkige uitvoering van de opdracht overmaken. Het opdrachtgevende bestuur zal vervolgens de nodige maatregelen treffen.

      Artikel 17 : Extranet project portaal
      Pidpa stelt voor de uitwisseling van documenten tijdens de uitvoeringsfase een elektronisch projectportaal ter beschikking van de (mede-)opdrachtgevers, de ontwerper en de opdrachtnemer. Het gebruik van dit projectportaal tijdens de uitvoeringsfase kan verplicht gesteld worden. Bij gebruik van het projectportaal Pidpa dienen alle documenten (ook vorderingsstaten) in het projectportaal ingeladen te worden. Een papieren versie ervan is dan niet meer noodzakelijk.

      Artikel 18 : GIPOD
      §1. Het opdrachtgevend bestuur verbindt zich er toe om alle werken welke voorwerp zijn van deze overeenkomst en onder het toepassingsgebied van het decreet van 4 april 2014 houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest en haar uitvoeringsbesluiten (hierna genoemd "GIPOD-decreet") vallen, in te geven in GIPOD. Zij zal hierbij de modaliteiten van het GIPOD-decreet in acht nemen. Het opdrachtgevend bestuur staat tevens in voor de tijdige ingave van wijzigingen (zoals onder meer uitbreidingen van werken) aan de werken.
      Behoudens in geval dat de andere partijen hun verplichtingen, zoals bepaald in §2 niet nakomen of nagekomen zijn, zal het opdrachtgevend bestuur de ander partijen vrijwaren voor het hiervoor vermelde.

      §2. De andere partijen verbinden zich daarentegen er toe dat het opdrachtgevend bestuur alle nodige informatie omtrent hun aandeel in de werken tijdig verkrijgt en dat deze info omtrent hun aandeel in de werken correct is zodat het opdrachtgevend bestuur de verplichtingen van §1 correct kan uitvoeren. De andere partijen zullen hiervoor het opdrachtgevend bestuur vrijwaren.

      Artikel 19 : Vertrouwelijkheid van gegevens
      Bij de verwerking van persoonsgegevens in het kader van deze opdracht handelen partijen in overeenstemming met de bepalingen van de wet- en regelgeving inzake gegevensbescherming, hierin begrepen de Algemene Verordening Gegevensbescherming of Verordening 2016/679 van 27 april 2016 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG.

      Artikel 20 : Inwerkingtreding
      Deze overeenkomst treedt in werking van zodra alle partijen deze samenwerkingsovereenkomst ondertekend hebben.

      Artikel 2.
      Mevrouw Paula Henderickx en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur worden gemachtigd deze overeenkomst te ondertekenen namens de gemeente Zandhoven.

      Artikel 3.
      De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0200-00/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-14 (ACT-2.5.5).

      Artikel 4.
      Afschrift van deze beslissing zal aan Pidpa en aan de financieel directeur worden overgemaakt.

    • Treffen van een princiepsbeslissing m.b.t. aanleg “poorten van Viersel”

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter Gemeenteraad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Rudolf Willems, Schepenen
      Marijke Lambrechts, leden

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

      Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

      Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

      Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

      Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36.

      Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

      Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

      Overwegende dat uit het masterplan voor Viersel is gebleken dat de inrichting van de Herentalsebaan ter hoogte van de kruispunten met de Watersportlaan/Venstraat en Vilderhaag/Parochiestraat, onvoldoende het centrum van Viersel aangeeft en bijgevolg voor verbetering vatbaar is.

      Overwegende dat voor de herkenbaarheid van de dorpskern van Viersel en voor het afremmen van het doorgaand verkeer op de Herentalsebaan, het aangewezen lijkt om twee ‘poorten’ aan te leggen ter hoogte van de voormelde kruispunten.

      Overwegende dat het bijgevolg nodig is een overheidsopdracht voor werken te gunnen met als voorwerp: “aanleg poorten van Viersel”.

      Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0200-00/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-28 (actie GBB).

      Toelichting en binnenkomen zaal

      Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad tussenkomsten van:

      - dhr. Belmans W., die het volgende verklaart: "Liefst wel duidelijker poorten dan in Pulle: daar waar de ‘poorten’ zijn, is het zicht juist breder geworden. Dus niet snelheidsremmend."

      - dhr. Peeters W., die het volgende verklaart: "Wij delen dezelfde mening dan Ward (Groen). We zijn uiteraard blij dat er wordt over nagedacht maar omdat te info te beperkt was gaan we ons voorlopig ‘onthouden’. Verder hopen wij niet dat het een situatie wordt van versmallingen en remmingen waardoor de auto’s moeten stoppen en dus uiteindelijk ook gevaarlijke situaties gecreëerd worden voor de autogebruikers en onderling ook, er zitten onschuldige mensen in. Verder steunen we het principe, dat erover nagedacht wordt maar voorlopig onthouden we ons."

      - dhr. Stulens P., die het volgende verklaart: "We gaan ons wegens gebrek aan informatie voor dit punt niet onthouden zoals de collega’s van N-VA, maar dit punt wel mee goedkeuren want het gaat hier immers nog maar om een princiepsbeslissing voor een aanleg die volgens ons ook dringend nodig is. Maar we hebben wel al een voorafgaandelijke vraag: indien men spreekt over poorten, moeten we ons dan iets voorstellen zoals op de Schildebaan, of zoals indien men komende van de Toverfluit het dorp van Halle nadert, waarbij het autoverkeer slechts beurtelings kan passeren?”
      Nadat schepen Geens J. antwoordt dat men het gevoel wil creëren dat je een dorp binnenrijdt en dus moet vertragen (maar geen sluis), gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey
      Onthouders: Oliver Vertruyen, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels
      Resultaat: Met 16 stemmen voor, 5 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1.
      Principieel akkoord te gaan met de overheidsopdracht voor werken met als onderwerp: ‘aanleg poorten van Viersel’.

      Artikel 2.
      De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0200-00/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-28 (actie GBB).

      Artikel 3.
      Afschrift van deze beslissing zal aan de financieel directeur worden overgemaakt.

    • Kosteloze grondafstand Vierselbaan 75: goedkeuren

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter Gemeenteraad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Rudolf Willems, Schepenen
      Marijke Lambrechts, leden

      De gemeenteraad,
      Gelet op zijn beslissing van 17 juni 2021 waarbij goedkeuring werd verleend aan het innemingsplan – Module 13: aanleg fietspaden Vierselbaan & Hofstraat innemingen 1 t.e.m. 3 met projectnummer 11017, opgesteld op 30 oktober 2019 en meest recente versie van 14 februari 2020, 15u43 door studiebureau Arcadis Belgium NV met maatschappelijke zetel te 1000 Brussel, Koningsstraat 80 en waarbij de kosteloze grondafstand van innemingen 1 t.e.m. 3, zoals in het geel ingekleurd op voornoemd plan, door Angela Van Dyck wonende te 2240 Zandhoven, Vierselbaan 75 (vruchtgebruik) en door Martina Van de Peer wonende te 2240 Zandhoven, Vierselbaan 77 (blote eigendom), aan de gemeente Zandhoven:

      • inneming 1, groot 204 m², deel van perceel ten kadaster gekend afdeling 1 sectie C nr. 539C;
      • inneming 2, groot 27 m², deel van perceel ten kadaster gekend afdeling 1 sectie C nr. 537E;
      • inneming 3, groot 436 m², deel van perceel ten kadaster gekend afdeling 1 sectie C nr. 537G;

      Gelet op zijn beslissing van 16 september 2021 waarbij voormelde beslissing van 17 juni 2021 werd aangepast met betrekking tot de personen die kosteloos grond zullen afstaan aan de gemeente;- dat in plaats van Martina Van de Peer en Angela Van Dyck, de verkopers, Jill Van Campen en Martine Vanhentenryk, de kopers, zullen afstaan en waarbij de akte van de grondafstand werd goedgekeurd.
      Overwegende dat de voormelde innemingen deel uitmaken van percelen die verkocht werden, maar van het perceel van inneming 1 werd echter een deel van het perceel niet mee verkocht zodat bijgevolg een deel van inneming 1 nog in eigendom van de oorspronkelijke eigenaars is namelijk de verkopers;- dat inneming 1 deels wordt afgestaan door de oorspronkelijke eigenaars namelijk de verkopers en deels door de huidige eigenaars namelijk de kopers.
      Overwegende dat er geen wijziging is aan innemingen 2 en 3.
      Gelet op het ‘innemingsplan module 13: aanleg fietspaden Vierselbaan & Hofstraat innemingen 1A t.e.m 3’ met projectnummer 11017, opgesteld op 21 december 2021 door studiebureau Arcadis Belgium NV met maatschappelijke zetel te 1000 Brussel, Koningsstraat 80, waaruit blijkt dat voor de aanleg van het fietspad langsheen Vierselbaan de volgende innemingen, zoals aangeduid in het geel, dienen te gebeuren:

      • inneming 1A, groot 1m², deel van perceel ten kadaster gekend afdeling 1, sectie C, nr. 618B en in eigendom van Martina Van De Peer (blote eigendom) wonende te Parklaan 9, 2280 Grobbendonk en Angela Van Dyck (vruchtgebruik), wonende te Vierselbaan 77, 2240 Zandhoven;
      • inneming 1B, groot 202m², deel van perceel ten kadaster gekend afdeling 1 sectie C nr. 619A en in eigendom van Jill Van Campen, Leeuwerikenlei 15, 2900 Schoten;
      • inneming 2, groot 27m², deel van perceel ten kadaster gekend afdeling 1 sectie C nr. 537E en in eigendom van Martine Vanhentenryk, wonende te Leeuwerikenlei 15, 2900 Schoten;
      • inneming 3, groot 436m², deel van het perceel ten kadaster gekend afdeling 1 sectie C nr. 537G en in eigendom van Martine Vanhentenryk, wonende te Leeuwerikenlei 15, 2900 Schoten.

      Gelet op de belofte kosteloze grondafstand van 27 december 2021 ondertekend door Angela Van Dyck en Martina Van De Peer betreffende de kosteloze grondafstand van inneming 1A aan de gemeente Zandhoven zoals in het geel ingekleurd op het plan ‘innemingsplan module 13: aanleg fietspaden Vierselbaan & Hofstraat’ van 21 december 2021.
      Gelet op de belofte kosteloze grondafstand van 27 december 2021 ondertekend door Jill Van Campen en Martine Vanhentenryk betreffende de kosteloze grondafstand van inneming 1B, 2 en 3 aan de gemeente Zandhoven zoals in het geel ingekleurd op het plan ‘innemingsplan module 13: aanleg fietspaden Vierselbaan & Hofstraat’ van 21 december 2021.
      Overwegende dat de kosteloze grondafstand zal geschieden overeenkomstig de gegevens van voornoemd innemingsplan;- dat alle gegevens van dit plan in overeenstemming zijn met de werkelijkheid.
      Overwegende dat deze kosteloze grondafstand administratief moet geregeld worden en dat daarvan ook een behoorlijke akte moet worden opgesteld, waarbij de overdracht van het eigendomsrecht van deze grond wettelijk wordt vastgesteld.
      Gelet op het ontwerp van notariële akte van kosteloze grondafstand, opgesteld door Meester Stéphane D’Hollander, notaris met standplaats te Herenthout.
      Overwegende dat het noodzakelijk is afgevaardigden aan te duiden die gerechtigd zullen zijn de gemeente Zandhoven te vertegenwoordigen bij het verlijden van de notariële akte en namens de gemeente rechtsgeldig te handelen.
      Overwegende dat het aangewezen is om zijn voorgaande beslissingen in te trekken.
      Gelet op de artikels 40 en 41 van het decreet Lokaal Bestuur.

      Toelichting en binnenkomen zaal

      Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad een tussenkomst van dhr. Belmans W., die het volgende verklaart: "Haast en spoed is zelden goed”, waarna de gemeenteraad over gaat tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      Zijn beslissing van 17 juni 2021 waarbij goedkeuring werd verleend aan het innemingsplan – Module 13: aanleg fietspaden Vierselbaan & Hofstraat innemingen 1 t.e.m. 3 met projectnummer 11017, opgesteld op 30 oktober 2019 en meest recente versie van 14 februari 2020, 15u43 door studiebureau Arcadis Belgium NV met maatschappelijke zetel te 1000 Brussel, Koningsstraat 80 en waarbij de kosteloze grondafstand van innemingen 1 t.e.m. 3, zoals in het geel ingekleurd op voornoemd plan, door Angela Van Dyck wonende te 2240 Zandhoven, Vierselbaan 75 (vruchtgebruik) en door Martina Van de Peer wonende te 2240 Zandhoven, Vierselbaan 77 (blote eigendoom), aan de gemeente Zandhoven:

      • inneming 1, groot 204 m², deel van perceel ten kadaster gekend afdeling 1 sectie C nr. 539C;
      • inneming 2, groot 27 m², deel van perceel ten kadaster gekend afdeling 1 sectie C nr. 537E;
      • inneming 3, groot 436 m², deel van perceel ten kadaster gekend afdeling 1 sectie C nr. 537G;

      wordt ingetrokken.

      Artikel 2.
      Zijn beslissing van 16 september 2021 waarbij goedkeuring werd verleend aan het innemingsplan – Module 13: aanleg fietspaden Vierselbaan & Hofstraat innemingen 1 t.e.m. 3 met projectnummer 11017, opgesteld op 30 oktober 2019 en meest recente versie van 14 februari 2020, 15u43 door studiebureau Arcadis Belgium NV met maatschappelijke zetel te 1000 Brussel, Koningsstraat 80 en waarbij de kosteloze grondafstand van innemingen 1 t.e.m. 3, zoals in het geel ingekleurd op voornoemd plan, door Jill Van Campen wonende te 2900 Schoten, Leeuwerikenlei 15 en door Martine Vanhentenryk wonende te 2900 Schoten, Leeuwerikenlei 15, aan de gemeente Zandhoven:

      • inneming 1, groot 204 m², deel van perceel ten kadaster gekend afdeling 1 sectie C nr. 539C;
      • inneming 2, groot 27 m², deel van perceel ten kadaster gekend afdeling 1 sectie C nr. 537E;
      • inneming 3, groot 436 m², deel van perceel ten kadaster gekend afdeling 1 sectie C nr. 537G;

      en de akte van kosteloze grondafstand werd verleend,
      wordt ingetrokken.

      Artikel 3.
      Het ‘innemingsplan module 13: aanleg fietspaden Vierselbaan & Hofstraat innemingen 1A t.e.m 3’ met projectnummer 11017, opgesteld op 21 december 2021 door studiebureau Arcadis Belgium NV met maatschappelijke zetel te 1000 Brussel, Koningsstraat 80 en waarbij de kosteloze grondafstand van innemingen 1A t.e.m 3, zoals in het geel ingekleurd op voornoemd innemingsplan aan de gemeente Zandhoven:

      • inneming 1A, groot 1m², deel van perceel ten kadaster gekend afdeling 1, sectie C, nr. 618B en afgestaan door Martina Van De Peer (blote eigendom) wonende te Parklaan 9, 2280 Grobbendonk en Angela Van Dyck (vruchtgebruik), wonende te Vierselbaan 77, 2240 Zandhoven;
      • inneming 1B, groot 202m², deel van perceel ten kadaster gekend afdeling 1 sectie C nr. 619A en afstaan door van Jill Van Campen, Leeuwerikenlei 15, 2900 Schoten
      • inneming 2, groot 27m², deel van perceel ten kadaster gekend afdeling 1 sectie C nr. 537E en afgestaan door Martine Vanhentenryk, wonende te Leeuwerikenlei 15, 2900 Schoten;
      • inneming 3, groot 436m², deel van het perceel ten kadaster gekend afdeling 1 sectie C nr. 537G en afgestaan door Martine Vanhentenryk, wonende te Leeuwerikenlei 15, 2900 Schoten.

      wordt goedgekeurd.
      Het ontwerp van akte van kosteloze grondafstand, opgesteld door Meester Stéphane D’Hollander, notaris met standplaats te Herenthout, wordt eveneens goedgekeurd.

      Artikel 4.
      Deze grondafstand zal wettelijk worden geregeld, bij akte te verlijden voor Meester Stéphane D’Hollander, notaris met standplaats te Herenthout.

      Artikel 5.
      De heer Luc Van Hove en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk burgemeester en algemeen directeur worden afgevaardigd om bij het verlijden van de akte, namens de gemeente Zandhoven, op te treden en rechtsgeldig te handelen.

      Artikel 6.
      Afschrift van deze beslissing zal aan Meester Stéphane D’Hollander, notaris met standplaats te Herenthout, worden overgemaakt.

    • Goedkeuren van een addendum bij de handelshuurovereenkomst m.b.t. het molenhuis in Pulderbos

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter Gemeenteraad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Rudolf Willems, Schepenen
      Marijke Lambrechts, leden

      De gemeenteraad,

      Gelet op zijn beslissing van 19 mei 1994 waarbij de handelshuurovereenkomst met betrekking tot het “Molenhuis en bijhorend terras”, gestaan en gelegen te 2242 Zandhoven, Molenheide 67, ten kadaster gekend, sectie B nr. 11033_B_0129 werd goedgekeurd voor een periode van 9 opeenvolgende jaren, gaande van 1 juli 1994 tot 30 juni 2003;- dat ingevolge de modaliteiten in voormelde overeenkomst de handelshuur hernieuwd werd voor de eerste keer van 1 juli 2003 tot 30 juni 2012 en voor de tweede keer van 1 juli 2012 tot 30 juni 2021.

      Overwegende dat er zich de voorbije jaren een aantal wijzigingen hebben voorgedaan waardoor een addendum aan de handelshuurovereenkomst, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 19 mei 1994, zich opdringt.

      Gelet op het addendum dat wordt voorgelegd;- dat met de inhoud van het addendum akkoord kan gegaan worden.

      Overwegende dat de gemeente Zandhoven bij het afsluiten van de handelshuurovereenkomst vertegenwoordigd moet worden;- dat het derhalve noodzakelijk is twee personen aan te stellen die bij de ondertekening van bedoeld contract de gemeente Zandhoven zullen vertegenwoordigen en gerechtigd zullen zijn deze samenwerkingsovereenkomst rechtsgeldig te ondertekenen.

      Toelichting en binnenkomen zaal

      Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad een tussenkomst van dhr. Vanslambrouck J..

      Nadat schepen Van Staeyen S. geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde. 

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      Zijn goedkeuring te verlenen aan het hiernavolgend addendum van de huurhernieuwing:

      OVEREENKOMST VAN HUURHERNIEUWING
      Gebouw gelegen te 2242 ZANDHOVEN (PULDERBOS) - Molenheide, 67

      TUSSEN DE ONDERGETEKENDEN:

      HET GEMEENTEBESTUUR VAN ZANDHOVEN, Liersebaan 12 - 2240 ZANDHOVEN,
      vertegenwoordigd door mevrouw Annick Smeets, algemeen directeur en mevrouw Paula Henderickx, voorzitter van de gemeenteraad,

      hiernagenoemd "de VERHUURDER",

      INBEV BELGIUM BV, waarvan de maatschappelijke zetel gevestigd is te 1070 BRUSSEL, Industrielaan 21, RPR (Brussel) 0433666709, met administratieve zetel en correspondentieadres te 3000 LEUVEN, Brouwerijplein 1, hier vertegenwoordigd door twee Volmachtdragers,

      hiernagenoemd "de HUURDER",

      VOORAFGAANDE UITEENZETTING
      De VERHUURDER gaf het bovengenoemd gebouw in huur aan de N.V. INTERBREW BELGIUM - waarvan de maatschappelijke benaming gewijzigd werd in INBEV BELGIUM BV - bij huurovereenkomst van 20 mei 1994, geregistreerd te Zandhoven op 01.07.1994 voor een periode van 9 (negen) opeenvolgende jaren, gaande van 1 juli 1994 tot 30 juni 2003.
      Voornoemde huurovereenkomst werd hernieuwd voor een periode van 9 (negen) jaar, vanaf 1 juli 2003 bij overeenkomst van 19 november 2002 geregistreerd te Zandhoven op 30.01.2003.
      Voornoemde huurovereenkomst werd voor een tweede maal hernieuwd voor een periode van 9 (negen) jaar, vanaf 1 juli 2012 bij overeenkomst van 31 maart 2011 geregistreerd te Zandhoven op 5.08.2011.
      WORDT OVEREENGEKOMEN WAT VOLGT :
      1. HUURHERNIEUWING

      De VERHUURDER geeft het bovengenoemd gebouw in huur aan de HUURDER, die aanvaardt, ten titel van derde huurhernieuwing, voor een termijn van negen opeenvolgende jaren, gaande van 1 juli 2021 tot 30 juni 2030.
      2. HUURPRIJS

      De basishuurprijs is vastgesteld op 19.117,32 EUR per jaar, betaalbaar per maand vooraf, ten huize van de VERHUURDER, en voor de eerste maal op 1 juli 2021.
      Deze basishuurprijs zal ieder jaar, op de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst, automatisch en overeenkomstig de wettelijke bepalingen terzake, worden aangepast aan de evolutie van de index daartoe berekend en benoemd, en voor het eerst op
      1 juli 2022 volgens de wettelijke formule :

      basishuurprijs x nieuwe index = juni 2022
      basisindex = juni 2021

      De overige voorwaarden in bovenvermelde huurovereenkomsten blijven van kracht.
      3. BIJKOMENDE CLAUSULES

      3.1 Huurder en Verhuurder komen overeen om jaarlijks en na uitnodiging (per aangetekende brief en per gewone post – gericht aan Inbev Belgium, Brouwerijplein 1, 3000 Leuven) van de Verhuurder een overleg te organiseren om het verloop van de huurrelatie te bespreken. Dit overleg kan worden georganiseerd op de wijze waarin deze het best opportuun wordt geacht.

      3.2 Huurder verbindt er zich toe om – ter aanvulling van de clausules tot onderhoud en herstelling op de initiële huurovereenkomst – het schilderwerk aan de buitenkant voor haar rekening te nemen. Deze schilderwerken zullen om de 5 jaar gebeuren (waarvan een eerste maal 5 jaar na de laatste schilderwerken).

      3.3. De HUURDER zal, onder de voorwaarde van ondertekening door alle partijen van deze huurhernieuwing de overeenkomst in bijlage ondertekenen met BV Graan -met ondernemingsnummer 0749 726 460 en maatschappelijke zetel te 2242 PULDERBOS, Molenheide 67, en de heer Stefan VAN ROBBROECK, die strikt persoonlijk en niet overdraagbaar is.

      3.4. De volgende voorwaarden van de overeenkomst van 20 mei 1994 worden gewijzigd :

        • artikel 1a van de handelshuurovereenkomst wijzigt als volgt : het gedeelte van het molenaarshuis waar de mechanische maalderij is ondergebracht, maakt thans ook deel uit van het gehuurde goed. De Molenkring zal steeds kunnen vergaderen in de zaal op de eerste verdieping.
        • artikel 5, eerste lid wordt vervangen door de volgende bepaling :” het goed wordt gehuurd om er een taverne in uit te baten met uitsluiting van de exploitatie van een dancing. Dit betekent niet dat verboden is dat occasioneel gedanst wordt op de gewone muziekinstallatie van de taverne”
        • artikel 10.1 van de bijzondere voorwaarden waarin stond dat er geen enkele politieke activiteit kan worden toegestaan, wordt geschrapt.

      3.5 Deze overeenkomst zal gehecht worden en blijven aan de bovengenoemde overeenkomst om er samen één geheel mee te vormen.
      4. KOSTEN

      De registratiekosten van deze huurovereenkomst zijn ten laste van de HUURDER.
      Voor de formaliteit der registratie wordt de gemiddelde jaarlijkse huurprijs voor de gehele duur van de huur geschat op 19.117,32 EUR en de lasten op 5 % van dit bedrag.

      Artikel 2.
      Mevrouw Paula Henderickx en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur, worden gemachtigd om de overeenkomst namens de gemeente Zandhoven te ondertekenen.

      Artikel 3.
      Een afschrift van deze beslissing zal bezorgd worden aan INBEV, de financieel directeur en de dienst Secretariaat.

    • Handicar Zoersel vzw: verderzetten van de solidariteitsbijdrage en aanpassen van de toelage voor de gebruikers

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter Gemeenteraad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Rudolf Willems, Schepenen
      Marijke Lambrechts, leden

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

      Gelet op zijn beslissing van 23 januari 2003, en gewijzigd door de beslissing van 21 februari 2008 betreffende de kilometervergoeding inwoner/gebruiker van Handicar Zoersel vzw.;- dat de jaarlijkse toelage aan Handicar Zoersel vzw ten belope van 0,37 euro per afgelegde kilometer met een beperking van maximum 1.000 euro per jaar bedraagt.

      Overwegende dat de regelgeving de financiering van de diensten aangepast vervoer wijzigde naar een klaverbladmodel en een eenvormige regeling voor de gemeenten van het werkingsgebied.

      Gelet op de engagementsverklaring aangepast vervoer in Brasschaat/Zoersel van 14 mei 2014 uitgewerkt onder impuls van de provincie Antwerpen, waarbij de gemeente Zandhoven zich als partner in een klaverbladfinanciering geëngageerd heeft om een solidariteitsbijdrage per inwoner te betalen aan de Dienst Openbaar Aangepast Vervoer (DOAV) Handicar Zoersel vzw (waarvan een gedeelte tijdelijk door de provincie werd betaald);- dat met deze solidariteitsbijdrage de jaarlijkse toelage t.b.v. 0,37 euro per afgelegde kilometer verviel;- dat sinds 1 januari 2019 deze solidariteitsbijdrage 0,27 euro per inwoner bedraagt.

      Gelet op het decreet betreffende de basisbereikbaarheid van 26 april 2019 waarin de organisatie en werking van de vervoerregio’s wordt beschreven en waarin de oprichting van een mobiliteitscentrale wordt vooropgesteld voor de concretisering van ‘vervoer op maat’, dat onder andere ‘aangepast vervoer’ omvat.

      Overwegende dat de mobiliteitscentrale binnen de vervoersregio Antwerpen (met bijhorende subsidiëring) nog niet werd opgestart;- dat het derhalve wenselijk is om de betaling van de gemeentelijke solidariteitsbijdrage aan Handicar Zoersel vzw verder te zetten teneinde het vervoer van inwoners met een mobiliteitsbeperking op een kwalitatieve en betaalbare wijze verder te kunnen garanderen.

      Gelet op voormelde beslissing van 21 februari 2008 waarin een toelage van 0,10 euro per afgelegde kilometer wordt toegekend aan de inwoner van Zandhoven die gebruik heeft gemaakt van de dienst ingericht door Handicar Zoersel vzw.

      Overwegende dat de huidige financiële ondersteuning verschillend is in de nabije buurgemeenten: Zandhoven geeft een korting van 0,10 euro per gereden kilometer voor alle inwoners; de gemeenten Zoersel en Malle geven een ritkorting van 25% voor gebruikers met een verhoogde tegemoetkoming of een vrijetijdspas.

      Gelet op het belang van bovenlokale samenwerking dat ook op gebied van mobiliteit het wenselijk om de lokale regeling voor ondersteuning van de gebruikers aan te passen, teneinde toe te werken naar conformiteit in de gemeenten Malle-Zoersel–Zandhoven.

      Overwegende dat het toepassen van een korting voor de gebruikers met verhoogde tegemoetkoming of een vrijetijdspas een meer billijke werkwijze inhoudt, omdat op die manier de gebruikers met beperkte financiële middelen genieten van een sociale korting, terwijl de dienst zelf en daarmee gepaard alle gebruikers genieten van de gemeentelijke en Vlaamse betoelaging.
      Na verdere bespreking.

      Toelichting en binnenkomen zaal

      Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad een tussenkomst van dhr. Belmans W., die het volgende verklaart: "Toch bedenking: versnippering sociaal beleid over gemeente en OCMW. Zie artikel 4: In uitvoering van artikel 3 zal een aanpassing worden doorgevoerd aan het reglement met betrekking tot de vrijetijdstoelage.’
      Wij als Gemeenteraad leggen dus aan het OCMW op wat zij moeten doen. Nochtans is het OCMW een zelfstandige organisatie. Kunnen wij dan verplichtingen opleggen aan het OCMW? Zou niet beter al dit soort sociaal beleid aan het OCMW worden toevertrouwd? Op de website van de gemeente lees ik: “De OCMW-raad stippelt het beleid uit dat het OCMW in de volgende jaren zal volgen, ….” Hier leggen wij als Gemeenteraad het beleid op dat het OCMW moet volgen."

      Nadat schepen Maes M. geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde. 

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraadsbeslissing van 23 januari 2003 en van 21 februari 2008, houdende goedkeuring toelage per kilometer aan Handicar Zoersel vzw alsook goedkeuring toelage per kilometer aan de inwoner/gebruiker van Handicar Zoersel vzw, wordt in zijn geheel opgeheven en vervangen door de huidige beslissing.

      Artikel 2.
      In afwachting van de aangepaste financiering ‘vervoer op maat’ volgens het decreet basisbereikbaarheid, engageert de gemeente Zandhoven zich verder als partner in de klaverbladfinanciering om een solidariteitsbijdrage t.b.v. 0,27 euro per inwoner te betalen aan de Dienst Openbaar Aangepast Vervoer Handicar Zoersel vzw.
      De bevoegdheid om deze bijdrage per inwoner aan te passen wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen, weliswaar voor zover deze overeenstemt met de bijdrage van de andere lokale besturen van het vervoersgebied Brasschaat/Zoersel.

      Artikel 3.
      Met ingang van 1 maart 2022 kent gemeente Zandhoven een ritkorting toe van 25% bij gebruik van de dienst ingericht door Handicar Zoersel vzw aan de inwoner van Zandhoven die ofwel recht heeft op een verhoogde verzekeringstegemoetkoming ofwel houder is van een gemeentelijke vrijetijdspas. De verleende toelage aan de inwoner wordt aan Handicar Zoersel vzw terugbetaald, op voorlegging van een gedetailleerd overzicht van de ritten.

      Artikel 4.
      In uitvoering van artikel 3 zal een aanpassing worden doorgevoerd aan het reglement met betrekking tot de vrijetijdstoelage.

      Artikel 5.
      Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan Handicar Zoersel vzw (Bethaniënlei 108, 2980 Zoersel), aan de dienst financiën en aan de dienst Mens & Welzijn. Tevens wordt de beslissing ter kennis gebracht van de gemeenten Malle en Zoersel.

    • Vraag van GROEN aan het Schepencollege: Zijn er bewoners ingeschreven in de weekendverblijven aan de Romeinse Weg

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter Gemeenteraad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Rudolf Willems, Schepenen
      Marijke Lambrechts, leden

      Dit punt werd op de dagorde geplaatst door dhr. Belmans W. die vraagt of er bewoners ingeschreven zijn in de weekendverblijven aan de Romeinse Weg. Indien ja: Hoeveel personen zijn er ingeschreven? In hoeveel van de weekendverblijven?

      Schepen Maes M. antwoordt dat er niemand is ingeschreven in de weekendverblijven.

      Op de vraag van dhr. Stulens P. of er op die plaats iemand mag ingeschreven worden, antwoordt mevr. Maes M. dat dit niet toegelaten wordt omdat dit weekendzone is.

      Dhr. Belmans W. voegt toe dat men de indruk heeft dat het wel gewoon bewoond wordt, vandaar de vraag.

    • Vragenuurtje

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter Gemeenteraad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Rudolf Willems, Schepenen
      Marijke Lambrechts, leden

      1. Nagels P. heeft een vraag ivm het weggetje rond de kerk van Massenhoven. Was de enkelrichting niet beter in de andere richting gemaakt? Nu is er aan het einde, aan de kant van het gemeentehuis een spiegel moeten bij geplaatst worden omdat het niet veilig was. Als de enkelrichting in de andere richting was geweest, was het veiliger omdat het voetpad daar eens zo breed is dan aan de andere kant (kant school 9 dals, andere kant 5 dals). Had dat niet omgedraaid kunnen worden? De Kiss & Ride, is dat niet het stuk tussen de school en de kerk, ze zetten nu de kinderen af en moeten dan heel de kerk rond rijden. Voor diegenen die aan de school opdraaien en daar hun kinderen afzetten, die moeten nog een hele toer doen en anders zou het maar enkele meters zijn en dan zijn ze terug aan de kerk.

      Schepen Geens J. antwoordt dat er geen spiegel was voorzien, maar dat deze er kwam op vraag van enkele bewoners. Deze richting werd gekozen omdat het een kiss & ride zone betreft. Wanneer we de andere richting zouden nemen en er is geen plaats, blijft men in rondjes rijden. Indien er problemen zouden zijn, kan dit opnieuw bekeken worden.

      2. Belmans W. heeft volgende vraag: "Ik lees vandaag in de krant dat de gemeente een bos wil rooien voor een voetbalveld, en ter compensatie een nieuw bos wil aanplanten. Graag enige toelichting. Burgemeester Luc Van Hove (CD&V) van Zandhoven klinkt ook positief. “We willen als gemeente nog bomen compenseren die we gaan rooien voor een nieuw trainingsveld aan het voetbalplein van Zandhoven. Mogelijk - maar dat moet nog met Natuurpunt dat het gebied beheert, worden overlegd - gaan we hiervoor een open ruimte bebossen in het Binnenbos, dus vlakbij het Coppens Bos. Maar dat plan is nog embryonaal. In het kader van ons klimaatplan willen we nog bijkomend bos aanplanten in Zandhoven, zonder hiervoor waardevolle landbouwgrond te moeten aanspreken, want die moet daarvoor beschikbaar blijven.”

      Burgemeester antwoordt dat dit in het kader is van RUP sportcentrum en dat de gemeente inderdaad bereid is om te compenseren.

      Op de melding van dhr. Belmans W. dat hij las dat er al concrete plaatsen zouden zijn, antwoordt de burgemeester dat we verschillende mogelijkheden aan het bekijken zijn, maar dat deze nog verder moeten afgetoetst worden. Het zijn pistes die onderzocht worden, de gemeente is constant op zoek naar gronden om te bebossen.

      3. Stulens P. heeft twee vragen:

      1) Aan de burgemeester in verband met de Reva-gronden: zijn er onlangs met Reva nog gesprekken geweest of afspraken gemaakt rond het al of niet voorbehouden van de gronden ? Of is er door derden inmiddels misschien een optie genomen op de gronden of zijn ze misschien reeds verkocht?

      Burgemeester antwoordt dat er destijds nog andere geïnteresseerden waren maar hij nu niet op de hoogte is omdat er geen verdere gesprekken meer hebben plaatsgevonden. 
      2) Op Nederviersel en de Watersportlaan blijven de bewoners zich vragen stellen aangaande de bergen grond die aangevoerd worden voor de ophoging van het terrein voorbij het sas tussen Nederviersel en het kanaal. De grond die men aanvoert is zeker geen teeltaarde of goede zwarte grond, maar gele en grijze grond. De werken zijn gestart half november vorig jaar met veel problemen bij zeer slecht weer en een massa vrachtwagens en tot op heden blijft men aanvoeren. Deze gronden werden een 10-tal jaren geleden reeds opgehoogd en blijkbaar is het nu plots toch niet genoeg. Het niveau van het kanaal ligt wel 4 m hoger dan het maaiveld aldaar. Het probleem is ons inziens dat het Albertkanaal ook daar lek is, maar dat er geen pompen staan tussen het sas en het Goor. Zodat volgens ons het probleem van de natte gronden niet gaat opgelost geraken met een nieuwe ophoging. Zoals men op de foto’s kan zien is de weg bij regenweer steeds een grote slijkboel en wordt niet altijd opgekuist. Wordt hierop toegekeken ? Ook ziet men op de foto’s dat de bermen door het zwaar transport worden stuk gereden en de grachten verstopt geraken of deeltijds zelfs dicht gereden worden. Ook komen er putten in het wegdek. Wie gaat dit herstellen ? Men blijft maar aanvoeren. Hoelang gaat dit nog duren ? De gronden zouden aanvankelijk uit het Leuvense komen ? Zijn hier attesten van ? Want er wordt nu gefluisterd dat de vervuilde grond nu ook van de Oosterweelwerken zou komen. Want op onze andere genomen foto’s zien we verschillende vrachtwagens van aannemers die ook bij de Oosterweelwerken actief zijn. Men stelt zich de vraag of het zou kunnen dat deze gronden ook met PFOS zou vervuild zijn ? Wie controleert dit ? En vooral: worden er stalen genomen ? “

      Schepen Van Staeyen antwoordt dat de politie in november inspectie heeft gedaan n.a.v. mails van burgers en dat dit volgens de criteria ok werd bevonden. Ondertussen ontvingen we nog vragen over vergunde ophopingen die in het voorjaar van 2022 uitgevoerd zullen worden. De schade moet uiteraard hersteld worden. Zowel onze milieuambtenaar als de politie volgen dit op, maar we ontvingen nog geen signalen die verontrustend zijn.

      De gronden zouden afkomstig zijn van 2 woningen en 21 appartementen van een project in het Leuvense.

      Op de vraag van dhr. Stulens P. of dit gecontroleerd wordt en er stalen worden genomen, antwoordt burgemeester dat dit de taak is van de grondbank.

      Dhr. Stulens vraagt of wij op de hoogte worden gebracht door de grondbank, waarop de burgemeester antwoordt dat niet het geval is. 

      4. Belmans W. vraagt of Zandhoven lid is van VVSG, en zo ja: Hoe kan hij contact nemen met VVSG: "Elke mandataris of medewerker van een VVSG-lid kan zich registreren op dit kennisnetwerk. Belangrijk is dat je hiervoor het e-mailadres eigen aan je bestuur of organisatie gebruikt".

  • Goedkeuren verslag

    • Verslag vorige zitting

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter Gemeenteraad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Rudolf Willems, Schepenen
      Marijke Lambrechts, leden

      Gezien er tijdens de raadzitting van heden geen verdere opmerkingen worden gemaakt over de redactie van de notulen van de gemeenteraad van 16 december 2021, overeenkomstig art. 36 §3 2° van het huishoudelijk reglement, zijn de notulen van bedoelde zitting, goedgekeurd.

  • Sluiten vergadering

    • Sluiten vergadering

      Aanwezig: Paula Henderickx, Voorzitter Gemeenteraad
      Luc Van Hove, Burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Rudolf Willems, Schepenen
      Marijke Lambrechts, leden

      De voorzitter sluit de vergadering.

Namens 1 Gemeenteraad,

Annick Smeets
Algemeen directeur

Paula Henderickx
Voorzitter Gemeenteraad