De voorzitter opent de vergadering; er is 1 verontschuldiging nl. dhr. Van Bergen T..
De OCMW-raad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Gelet op de Organieke Wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW’s.
Gelet op het maatschappelijk doel van het OCMW om te zorgen voor het welbevinden van de inwoners van de gemeente en de menselijke waardigheid te waarborgen, zoals vastgelegd in hoger vermelde OCMW-wet.
Gelet op het decreet Lokaal Sociaal Beleid van 9 februari 2018, dat het belang van sterk sociaal beleid op lokaal niveau onderstreept en hierbij een ‘regierol’ toe-eigent aan het lokaal bestuur.
Overwegende dat de Vlaamse overheid lokale besturen, eerstelijnszones en welzijns- en zorgorganisaties stimuleert om zorgzame buurten uit te werken;- dat buurtgerichte zorg een model is voor de organisatie van het ondersteunings-, hulp en zorgaanbod om zo de hulp en zorg voor iedereen bereikbaar, beschikbaar en betaalbaar te houden;- dat het welzijn van alle buurtbewoners en het versterken van sociale cohesie, preventie van vereenzaming beoogd wordt.
Overwegende dat lokaal bestuur Zandhoven wenst in te zetten op zorgzame buurten als antwoord op de toenemende veroudering en individualisering, onder andere door middel van de uitbouw van een Buurtrestaurant, zoals ook werd opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 onder doelstelling 4, actieplan 4.1) ‘We zoeken kwetsbare personen en mensen met een zorgnood op en ondersteunen hen. We bieden hen een sociaal netwerk aan en kansen om een maatschappelijke meerwaarde te realiseren’.
Overwegende dat dergelijke actie zeer waardevol is gezien een buurtrestaurant mensen samenbrengt, onderlinge hulp stimuleert, de dorpsgemeenschap versterkt, mensen activeert, senioren toelaat om langer in hun eigen omgeving te wonen, zinvol vrijwilligerswerk creëert, gebruik maakt van bestaande infrastructuur die in de dorpen aanwezig is, een springplank kan zijn voor nieuwe dorpsvoorzieningen, info en dienstverlening dicht bij de mensen brengt.
Overwegende dat lokaal bestuur Zandhoven en Zorgverblijf Hooidonk in het voorjaar 2022 de handen in elkaar hebben geslagen om in onze gemeente een Buurtrestaurant op te starten – dat het eerste Buurtrestaurant werd georganiseerd op 28 juni 2022.
Overwegende dat in het Buurtrestaurant een gezonde en lekkere maaltijd wordt aangeboden aan een democratische prijs in het gezelschap van anderen – dat alle inwoners hier terecht kunnen maar dat de nadruk ligt op het bereiken van de meest kwetsbare bewoners die omwille van financiële problemen, fysieke en psychische beperkingen of wegens gebrek aan verplaatsingsmogelijkheden dreigen te vereenzamen.
Overwegende dat het wenselijk is een lager tarief te voorzien voor personen in een financieel kwetsbare positie.
Gelet op het voorstel om naast personen met beperkte bestaansmiddelen zoals berekend door de Sociale dienst ook de begunstigden van een verhoogde tegemoetkoming voor gezondheidszorgen (VT of VT-statuut) binnen dit kader als kwetsbare doelgroep aan te duiden, gezien dit een duidelijk identificeerbare groep is waartoe niet enkel personen met een specifieke uitkering behoren, maar ook personen met een laag inkomen.
Overwegende dat het automatisch toekennen van dit verlaagde tarief de dienstverlening ten goede zou komen – dat het recht op verhoogde tegemoetkoming van de personen die zich hebben geregistreerd op de inschrijvingslijst voor het Buurtrestaurant kan worden nagegaan via een beveiligde, snelle en betrouwbare raadpleging van de verzekerbaarheid van de betreffende persoon via de de KSZ-stroom in de softwaretoepassing van de Sociale dienst.
Overwegende dat de consultatie van de verzekerbaarheid van de ingeschreven personen beantwoordt aan de privacy-principes van wettelijkheid, proportionaliteit en finaliteit.
Overwegende dat de nodige kredieten zullen worden voorzien binnen ACT-4.1.5/0900-00.
Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad tussenkomsten van:
- dhr. Vertruyen O., die het volgende verklaart: "Is het de bedoeling dat het restaurant ook in andere gemeenten georganiseerd wordt?
Ivm de mensen die niet goed te been zijn? Bv. in Viersel. Mindermobiele centrale kost ook geld."
- dhr. Belmans W., die het volgende verklaart: "Volledig akkoord."
Nadat schepen Maes M. geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.
Artikel 1.
Goedkeuring te verlenen aan de organisatie van een lokaal Buurtrestaurant, waar een gezonde en lekkere maaltijd wordt aangeboden aan een democratische prijs in het gezelschap van anderen.
Artikel 2.
Het vast bureau wordt gemachtigd de prijzen en tarieven vast te stellen van de diensten, producten en prestaties binnen het Buurtrestaurant. Voor personen in een financieel kwetsbare positie wordt een financiële korting voorzien.
Artikel 3.
Volgende personen die cumulatief aan hierna vermelde voorwaarden voldoen, komen in aanmerking voor een lager tarief voor een maaltijd:
Artikel 4.
Teneinde het verminderd tarief waarvan sprake in artikel 3 automatisch te kunnen toekennen op basis van het statuut verhoogde tegemoetkoming, wordt de Sociale dienst gemachtigd om voor de ingeschreven personen de individuele verzekerbaarheid na te gaan via de KSZ-stroom in de softwaretoepassing van de Sociale dienst.
Artikel 5.
Het vast bureau wordt gelast met de verdere uitvoering van dit besluit.
Artikel 6.
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de dienst Mens & Welzijn, aan de dienst Financiën en aan de Data Protection Officer.
De OCMW-raad,
Gelet op zijn beslissing van 7 februari 2017 waarbij het projectplan “ondersteuning informatieveiligheid OCMW en/of gemeente” werd goedgekeurd.
Gelet op zijn beslissing van 8 mei 2018 waarbij het addendum projectplan “Ondersteuning informatieveiligheid OCMW en/of gemeente” werd goedgekeurd.
Gelet op zijn beslissing van 17 juni 2021 waarbij het informatieveiligheidsbeleid in uitvoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming werd goedgekeurd;- dat het informatieveiligheidsbeleid een document is, waaruit het belang blijkt dat gemeente en OCMW hechten aan juiste, volledige en beschikbare informatie om zijn opdracht van maatschappelijk dienstverlening correct en ononderbroken te kunnen uitvoeren;- dat het een formeel document is dat door de informatieveiligheidsconsulent in nauw overleg met de informatieveiligheidscel opgesteld werd;- dat dit plan loopt tot het einde van de legislatuur.
Overwegende dat het jaarverslag 2021 ter kennis wordt voorgelegd aan de OCMW-raad.
Gelet op het jaarverslag 2021.
Artikel 1.
De OCMW-raad neemt kennis van het jaarverslag 2021.
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Secretariaat en DPO (KINA pv, TAV Anne-Loes Rooijmans, Antwerpsesteenweg 503, 2390 Malle) worden overgemaakt.
De OCMW-raad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het OCMW-personeel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en latere wijzigingen.
Gelet op de “Rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel van Zandhoven”, goedgekeurd door de OCMW-raad in zitting van 5 januari 2009, en latere wijzigingen.
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 in het bijzonder artikels 10, 12, 13, 19;- dat lokale besturen sinds dan fietslease kunnen aanbieden aan hun medewerkers;- dat personeelsleden vrijwillig vakantiedagen en/of eindejaarstoelage en/of fietsvergoeding kunnen inruilen voor voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit.
Overwegende dat het aanbieden van fietslease op vrijwillige basis gebeurt;- dat het lokaal bestuur beslist over het al dan niet aanbieden van fietslease én over de voordelen die kunnen worden ingeruild;- dat het individueel personeelslid beslist om al dan niet bestaande voordelen om te zetten naar fietslease én welke voordelen ingeruild worden.
Gelet op de beslissingen van het vast bureau van 27 december 2021 waarbij de rechtspositieregeling voormeld m.b.t. de eindejaarstoelage en de jaarlijkse vakantiedagen werd aangepast.
Gelet op zijn beslissing van 24 maart 2022 waarbij principieel goedgekeurd werd om beroep te doen op Igean Milieu & Veiligheid als aankoopcentrale voor het leasen van fietsen voor personeelsleden van de bij Igean aangesloten besturen.
Overwegende dat het belangrijk is om op een duidelijke en transparante wijze het beheer en gebruik van ‘leasefiets’ te beschrijven;- dat het alle rechten en verplichtingen die verbonden zijn aan het gebruik en beheer van een leasefiets bepalen.
Gelet op het ontwerp van fietspolicy.
Overwegende dat met de inhoud van de fietspolicy akkoord kan gegaan worden.
Gelet op het protocol van het onderhandelingscomité van 6 september 2022.
Artikel 1.
Goedkeuring te verlenen aan de fietspolicy voor personeel OCMW Zandhoven.
Artikel 2.
Het vast bureau wordt belast met de verdere uitwerking van dit besluit.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan de dienst Personeel.
De OCMW-raad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 263 dat stelt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd;- dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd wordt.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 171 §4 3° dat stelt dat de algemeen directeur in overleg met het managementteam voor de opmaak van het voorontwerp van de beleidsrapporten en de opvolgingsrapportering zorgt.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 176 dat stelt dat de financieel directeur onder functionele leiding van de algemeen directeur instaat voor het opstellen, in overleg met het managementteam, voor het voorontwerp van de beleidsrapporten en de opvolgingsrapportering.
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheercyclus van de lokale besturen in het bijzonder artikel 29.
Overwegende dat sinds de invoering van BBC 2020 de verplichting opgelegd is om minstens éénmaal per jaar, in de loop van het derde kwartaal, aan de raad te rapporteren over de stand van zaken van de beleidsdoelstellingen over de eerste 6 maanden van het jaar, en dit zowel op inhoudelijk als financieel vlak;- dat zo alle raadsleden 3x per jaar een rapport krijgen over de beleidsdoelstellingen en de uitvoering hiervan, namelijk bij de jaarlijkse aanpassing van het meerjarenplan, bij de vaststelling van de jaarrekening en minstens bij één tussentijds opvolgingsrapport.
Overwegende dat de opvolgingsrapportering minstens de volgende elementen bevat:
Artikel 1.
De OCMW-raad neemt kennis van de opvolgingsrapportering per 30 juni 2022 van het meerjarenplan 2020-2025.
Artikel 2.
Afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Financiën en dienst Secretariaat bezorgd worden.
De OCMW-raad,
Overwegende dat Audit Vlaanderen in zijn auditrapporten aanbevelingen geformuleerd heeft met als doel de risico’s m.b.t. het geauditeerde thema of onderwerp te beheersen;- dat aan de geauditeerde lokale besturen wordt gevraagd om actieplannen op te maken met streefdata voor de realisatie van de aanbevelingen;- dat bij een opvolgaudit Audit Vlaanderen nagaat of de aanbevelingen waarvan de streefdata gepasseerd zijn, gerealiseerd zijn;- dat daarnaast ook de globale aanpak van organisatiebeheersing wordt nagegaan.
Overwegende dat in de periode februari ’22 – april ’22 het auditteam de auditwerkzaamheden uitvoerde;- dat een terugkoppeling over de belangrijkste auditbevindingen en conclusies plaatsvond op 25 april 2022.
Gelet op het ontwerprapport dat op 2 juni 2022 aan de organisatie bezorgd werd;- dat het management hier nog een reactie aan toevoegde op 20 juni 2022.
Gelet op het definitief rapport opvolgaudit ontvangen op 6 juli 2022.
Overwegende dat de OCMW-raad kennis dient te nemen van het auditrapport.
Artikel 1.
Kennis te nemen van het auditrapport bij gemeente, OCMW en AGB Zandhoven.
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Secretariaat bezorgd worden.
Gezien er tijdens de raadzitting van heden geen verdere opmerkingen worden gemaakt over de redactie van de notulen van de OCMW-raad van 23 juni 2022, en overeenkomstig art. 32 van het decreet Lokaal Bestuur, zijn de notulen van bedoelde zitting, goedgekeurd.
Namens 1 Raad voor maatschappelijk welzijn,
Leen Boeckmans
Algemeen directeur waarnemend
Paula Henderickx
Voorzitter OCMW-raad