Terug OCMW-raad

Thu 19/09/2019 - 20:00 Raadzaal

Openbaar

  • Artikel 1.
    Er wordt kennis genomen van het verslag m.b.t. de logcontroles op het rechtmatig gebruik van de KSZ uitgevoerd door Marieke Van Wichelen, DPO, stafmedewerker informatieveiligheid KINA p.v. op 29 juli 2019:
    - Data van de gecontroleerde dagen: 28/02/2019, 11/03/2019, 07/05/2019, 19/06/2019, 29/07/2019
    - Conclusie: de gecontroleerde opvragingen uit de steekproef zijn allen in het kader van regelmatige hulp- en dienstverlening van het OCMW uitgevoerd

    Artikel 2.
    Een uittreksel van onderhavige raadsbeslissing zal worden bezorgd aan KINA p.v. t.a.v. data protection officer, Antwerpsesteenweg 503, 2390 Malle.

  • Artikel 1.
    De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de omvorming en uitbreiding van de werking van het Energiehuis tot EnergieK huis met een EnergieK loket, en dit tot uiterlijk 2027 voor het verstrekken van de energieleningen en tot uiterlijk 2029 voor de andere taken.

    Artikel 2.
    De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met het voorstel van addendum zoals overgemaakt aan VEA en intussen goedgekeurd en de daarin opgenomen activiteiten en de wijze waarop uitvoering zal gegeven worden aan het BVR energie.

    Artikel 3.
    De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de navolgende samenwerkingsovereenkomst tussen IGEAN dienstverlening en het OCMW Zandhoven goed.

    Samenwerkingsovereenkomst in het kader van de werking van het EnergieK huis met het EnergieK loket

    Tussen ondergetekenden:

    De dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, beheerst door het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, waarvan de maatschappelijke zetel gevestigd is te 2160 Wommelgem, Doornaardstraat 60,
    hier vertegenwoordigd door de heer Rik Frans , voorzitter en de heer Jo Bridts, algemeen directeur,
    hierna “IGEAN dienstverlening” genoemd
    enerzijds
    en
    De gemeente Zandhoven, gevestigd te Liersebaan 12, 2240 Zandhoven en vertegenwoordigd door mevrouw Paula Henderickx, voorzitter van de gemeenteraad en mevrouw Annick Smeets, algemeen directeur, handelend krachtens de beslissing van de gemeenteraad, genomen in zitting van 19 september 2019,
    hierna “de gemeente” genoemd;
    en voor het OCMW vertegenwoordigd door mevrouw Paula Henderickx, voorzitter van de OCMW-raad en mevrouw Annick Smeets, algemeen directeur, handelend krachtens de beslissing van de OCMW-raad, genomen in de zitting van 19 september 2019,
    hierna “het OCMW” genoemd;
    anderzijds,

    Voorafgaand artikel

    Sinds 2012 verstrekt IGEAN energieleningen waarmee energiebesparende werken aan woningen kunnen uitgevoerd worden. Intussen is de IGEAN Energielening opgenomen in het Energiehuis van IGEAN dienstverlening, dat erkend is door het Vlaams Energie Agentschap VEA en door Febelfin als kredietgever. De wederzijdse verbintenissen die hierbij gelden evenals de karakteristieken en modaliteiten volgens dewelke deze leningen worden verstrekt, zijn opgenomen in een samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen het Vlaamse gewest en het energiehuis van IGEAN dienstverlening.
    Ook met de lokale besturen (gemeente en OCMW) die deel uitmaken van het samenwerkingsgebied van IGEAN, met uitzondering van de stad Antwerpen, werd hiervoor een samenwerkingsovereenkomst afgesloten. Gelet op het gewijzigd wettelijk kader is een aanpassing van deze samenwerkings-overeenkomsten noodzakelijk
    Op 14.12.2018 werd het nieuwe energiebesluit goedgekeurd. Op basis hiervan moeten de Energiehuizen vanaf 2019, naast het verstrekken en beheren van de Energielening, bijkomend een aantal basistaken opnemen in elke gemeente van het werkingsgebied. Het gaat hier om het volgende:
    1. een laagdrempelig energieloket aanbieden
    2. instaan voor het aanbieden van gestructureerde basisinformatie inzake energie
    3. particulieren begeleiden en ondersteunen bij allerlei vragen inzake energie
    4. instaan in voor de algemene coördinatie van uitvoerende lokale diensten.
    Voor het uitvoeren van deze basistaken voorziet het besluit van de Vlaamse Regering inzake Energiehuizen een jaarlijkse vergoeding die enkel door het Energiehuis kan opgevraagd worden.
    In de IGEAN-regio ondertekenden 27 gemeentebesturen het Burgemeestersconvenant, waarbij ze zich engageren om hun CO2-uitstoot te verminderen met minstens 20 percent tegen 2020 of zelfs met 40 percent tegen 2030. Sinds 2015 is IGEAN door de Europese Commissie erkend als “territoriaal coördinator” van het burgemeestersconvenant. In deze functie biedt het team klimaat ondersteuning aan de steden en gemeenten bij elke stap van het burgemeestersconvenant. In 2015 – 2016 werd vooral gewerkt aan de klimaatplannen. Vanaf 2017 ligt de focus op het uitwerken van concrete acties zoals groepsaankopen dakisolatie en groendaken, aanbieden van renovatie-audits, de klimaatkrant, enz. Aan de ondertekening van het burgemeestersconvenant worden geen subsidies gekoppeld vanuit Vlaanderen of Europa. De kostprijs van de ondersteuning van het team klimaat wordt tot op heden jaarlijks verrekend met de deelnemende gemeenten in de eindafrekening.
    Gelet op de uitbreiding van het takenpakket van de Energiehuizen enerzijds en op de synergie tussen energie en klimaat anderzijds, is een integratie van de klimaatwerking in het Energiehuis een meerwaarde voor alle betrokkenen. Eerder dit jaar is het college van burgemeester en schepenen reeds principieel akkoord gegaan met het omvormen en uitbreiden van de werking van het Energiehuis tot EnergieK huis met een EnergieK loket en het voorbereiden van een subsidiedossier door IGEAN. De wijze waarop het Energiek huis van IGEAN dienstverlening uitvoering zal geven aan het verruimde takenpakket is opgenomen in een voorstel van addendum bij de samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen het Vlaamse gewest en IGEAN dienstverlening. Dit voorstel van addendum werd op 20.03.2019 aan VEA bezorgd en intussen goedgekeurd. In een bijakte bij voormelde samenwerkingsovereenkomst werd de erkenning als Energiehuis bevestigd en werd de samenwerkingsovereenkomst aangepast aan het nieuwe BVR energie.
    Om uitvoering te geven aan de beslissing van het lokaal bestuur waarmee goedkeuring wordt gehecht aan de omvorming en uitbreiding van het Energiehuis tot EnergieK huis met een EnergieK loket, is een nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen het lokaal bestuur en IGEAN dienstverlening vereist.

    Is overeengekomen wat volgt:

    Artikel 1.
    Omschrijving van de algemene opdracht
    Het EnergieK huis heeft volgende opdracht:
    - uitvoering geven aan de taken en activiteiten opgenomen in het Besluit van de Vlaamse regering van 19.11.2010 inzake energie, verder BVR energie genoemd, zoals gewijzigd,
    - ondersteuning geven aan de lokale besturen bij elke stap van het burgemeestersconvenant.

    Artikel 2.
    Werkingsgebied
    Het werkingsgebied van het EnergieK huis strekt zich uit op het grondgebied van de lokale besturen die deel uitmaken van het samenwerkingsgebied van IGEAN en deze overeenkomst ondertekenen.

    Artikel 3.
    Taken EnergieK huis - Energieleningen
    §1. Algemeen
    Het Vlaams gewest doet beroep op de Energiehuizen voor het verstrekken van energieleningen en sluit hiervoor een samenwerkingsovereenkomst af met de betrokken Energiehuizen. In uitvoering hiervan verbindt Het EnergieK huis zich ertoe energieleningen te verstrekken aan particulieren voor energiebesparende investeringen in woningen, aan niet-commerciële instellingen en coöperatieve vennootschappen, overeenkomstig de bepalingen van artikel 7.9.2 van het BVR energie, zoals gewijzigd.
    §2. Leningen aan particulieren
    Het EnergieK huis kan enkel aan particulieren die behoren tot de prioritaire doelgroep een energielening verstrekken. Overeenkomstig het gewijzigde BVR energie heeft deze lening op dit ogenblik een looptijd van maximum 10 jaar en geldt deze voor een minimumbedrag van 1 250 euro en een maximum bedrag van 15 000 euro. Voor de aankoop en plaatsing van een energiezuinig huishoudtoestel kunnen particulieren eveneens een energielening krijgen, na uitvoering van een energiescan en enkel voor die toestellen die in het verslag opgenomen zijn als aanbeveling. Voor deze energielening mag het minimumbedrag lager zijn dan 1 250 euro. Het gaat steeds om een renteloze lening. Het ontleende bedrag en de terugbetalingstermijn worden altijd vermeld in de kredietovereenkomst tussen de kredietnemer en IGEAN dienstverlening als kredietgever.
    De kredietnemer gebruikt het ontleende bedrag voor de uitvoering van structurele, energiebesparende maatregelen in een privéwoning, die dienst doet als hoofdverblijfplaats en gesitueerd is op het grondgebied van één van de deelnemende gemeenten.
    Een energielening aan een particulier die behoort tot de prioritaire doelgroep kan enkel worden toegekend na een gunstig advies betreffende de haalbaarheid van de terugbetaling evenals over de conformiteit met de doelgroepcriteria van het OCMW van de gemeente waarin de particulier zijn woonplaats heeft.
    De kredietovereenkomst die wordt afgesloten met de kredietnemer uit de prioritaire doelgroep bepaalt dat de kredietnemer budgetbegeleiding of -beheer aanvaardt vanwege het OCMW van de gemeente waar de kredietnemer zijn woonplaats heeft, of vanwege een andere erkende dienst schuldbemiddeling, indien zich een probleem van terugbetaling stelt.
    §3. Leningen aan niet-commerciële instellingen en coöperatieve vennootschappen
    Het EnergieK huis kan tot 31.12.2019 aan niet-commerciële instellingen en coöperatieve vennootschappen een energielening verstrekken. Overeenkomstig het gewijzigde BVR energie heeft deze lening op dit ogenblik een looptijd van maximum 10 jaar en geldt deze voor een minimumbedrag van 1 250 euro en een maximum bedrag van 15 000 euro. Op dit ogenblik ligt de rentevoet voor deze leningen op 1%.
    Het ontleende bedrag en de terugbetalingstermijn worden altijd vermeld in de kredietovereenkomst tussen de kredietnemer en IGEAN dienstverlening als kredietgever.
    De kredietnemer gebruikt het ontleende bedrag voor de uitvoering van structurele, energiebesparende maatregelen in een kantoor of lokaal van de niet-commerciële instelling of coöperatieve vennootschap en die gesitueerd is op het grondgebied van één van de deelnemende gemeenten.

    Artikel 4.
    Overige taken EnergieK huis
    §1. Algemeen
    Het EnergieK huis verbindt er zich toe de verplichte basistaken voorzien in artikel 7.9.2/1 van het BVR energie, zoals gewijzigd, uit te voeren volgens de modaliteiten voorzien in dit artikel, zijnde:
    1. een laagdrempelig energieloket aanbieden,
    2. instaan voor het aanbieden van gestructureerde basisinformatie inzake energie,
    3. particulieren begeleiden en ondersteunen bij allerlei vragen inzake energie,
    4. instaan voor de algemene coördinatie van uitvoerende lokale diensten.
    Deel 2 van het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst die IGEAN dienstverlening afgesloten heeft met het Vlaamse gewest bevat het 3-jarenprogramma met de concrete uitvoering van voormeld takenpakket. Na een algemeen deel wordt er per activiteitenluik een overzicht gegeven van de verschillende mijlpalen en de daarbij horende timing en streefwaarden.
    Dit document vormt de basis voor de werking van het EnergieK huis.
    §2. EnergieK loket
    Aanvullend op het gemeentelijk loket voorziet het EnergieK huis een EnergieK loket waar de inwoners van het betrokken lokaal bestuur terecht kunnen met hun vragen. Om laagdrempelig te zijn wordt dit EnergieK loket periodiek georganiseerd in de gemeente zelf. Om de drie weken zal een medewerker van het EnergieK huis fysiek aanwezig zijn in de gemeente om het EnergieK loket te bemannen. Om een maximale bereikbaarheid te garanderen en in overleg met het betrokken lokaal bestuur, zal het EnergieK loket afwisselend tijdens de voormiddag, de namiddag of de avond bereikbaar zijn. In die gemeenten die reeds een wekelijks intergemeentelijk wooninfopunt hebben, zal in overleg met de betrokken gemeenten nagegaan worden op welke wijze invulling kan gegeven worden aan het EnergieK loket.
    Aanvullend bij het EnergieK loket kunnen de inwoners ook steeds per mail of telefonisch begeleiding en ondersteuning vragen van het EnergieK huis. Zo kunnen ze op een vlotte manier en op korte termijn geholpen worden. De medewerkers van het EnergieK huis staan in voor het beantwoorden van deze mails en telefoons.
    §3. Acties
    Daarnaast begeleidt en ondersteunt het EnergieK huis de lokale besturen bij het opmaken en uitwerken van concrete intergemeentelijke acties inzake energie en klimaat. Hiertoe zal het EnergieK huis jaarlijks een intergemeentelijk actieplan opmaken dat aan de betrokken lokale besturen zal worden voorgelegd.
    De weerhouden acties worden voorbereid en uitgewerkt door de medewerkers van het EnergieK huis en aangeboden aan de lokale besturen die autonoom beslissen om al dan niet deel te nemen aan of gebruik te maken van de betrokken acties. Voor zover als mogelijk en in overleg met het lokaal bestuur kan het EnergieK huis eveneens ondersteuning geven aan het lokaal bestuur voor het opmaken en uitwerken van eigen lokale acties.

    Artikel 5.
    Taken lokaal bestuur
    Voor een optimale werking van het EnergieK huis wordt van het betrokken lokaal bestuur het volgende verwacht:
    1. een contactpersoon aanduiden om de werking van het EnergieK huis mee op te volgen,
    2. instaan voor de eerstelijnszorg door o.m. het verstrekken van basisinformatie,
    3. in overleg en samenwerking met het EnergieK huis instaan voor de sensibilisering van de inwoners,
    4. in overleg en samenwerking met het EnergieK huis instaan voor de communicatie aan de inwoners,
    5. een lokaal ter beschikking stellen voor het periodiek organiseren van het EnergieK loket
    6. het EnergieK huis adviseren over de kredietaanvragen ingediend door particulier uit de prioritaire doelgroep (OCMW);
    7. in samenwerking met het EnergieK huis de sociale begeleiding van de prioritaire doelgroep opnemen;
    8. budgetbegeleiding of -beheer opnemen in geval van terugbetalingsproblemen van de prioritaire doelgroep.

    Artikel 6.
    Overleg
    §1. Algemeen
    Het EnergieK huis voorziet een aantal structurele overlegmomenten met de lokale besturen.
    Dit overleg is enerzijds gericht op de beleidsverantwoordelijken en anderzijds op de gemeentelijke ambtenaren.
    §2. Beleidsgroep en kredietcommissie
    Het EnergieK huis organiseert minstens twee maal per jaar een bijeenkomst met de beleidsgroep.
    Deze beleidsgroep is samengesteld als volgt:
    - één effectieve en één plaatsvervangende vertegenwoordiger per deelnemende gemeente,
    - één effectieve en één plaatsvervangende vertegenwoordiger per deelnemend OCMW,
    - vertegenwoordigers van IGEAN dienstverlening,
    - één of meerdere experts terzake.
    Een medewerker van IGEAN dienstverlening treedt op als secretaris.
    De beleidsgroep staat o.m. in voor het algemeen beleid en de concrete werking van het EnergieK huis. Daarnaast is er ruimte voor uitwisseling van ervaring en kennisdeling.
    Uit de beleidsgroep wordt een kredietcommissie gekozen, die samengesteld is als volgt:
    1. zes afvaardigingen vanuit de beleidsgroep,
    2. één vertegenwoordiger van IGEAN
    3. eventueel aangevuld met maximum 2 experts ter zake.
    Het EenergieK huis roept de kredietcommissie telkens bijeen als het nodig is. De kredietcommissie staat o.m. in voor de beoordeling van de kredietdossiers en voor het formuleren van knelpunten die worden voorgelegd aan de beleidsgroep.
    §3. Overleg ambtenaren
    Het EenergieK huis organiseert minstens twee maal per jaar een regionaal overleg met kleinere groepen van gemeenten. Aan dit regionaal overleg kan worden deelgenomen door een afgevaardigde van elk lokaal bestuur (beleidsverantwoordelijke) en de betrokken ambtenaren. Op dit overleg worden o.m. afspraken gemaakt voor de concrete uitwerking van het beleid en worden mogelijke acties besproken en voorbereid.
    Indien nodig en op vraag van het lokaal bestuur kan het EnergieK huis eveneens een overleg organiseren met één lokaal bestuur. Ook aan dit overleg kan deelgenomen worden door de afgevaardigde van het lokaal bestuur (beleidsverantwoordelijke) en de betrokken ambtenaren.

    Artikel 7.
    Vergoedingen en verdeling saldo
    Aan de Energiehuizen die een samenwerkingsovereenkomst met het Vlaamse gewest hebben afgesloten wordt een vergoeding toegekend voor personeels- en werkingsmiddelen.
    Overeenkomstig artikel 7.9.3/1 van het BVR energie bedraagt op dit ogenblik de jaarlijkse vergoeding voor alle gemeenten van het samenwerkingsgebied van IGEAN samen, uitgezonderd de stad Antwerpen, 192.000 euro.
    Deze vergoeding wordt door IGEAN dienstverlening gebruikt voor de financiering van volgende kosten van het EnergieK huis en het EnergieK loket:
    - projectcoördinator / expert 2,5 VTE
    - medewerker 2,2 VTE
    - algemene werkingskosten.
    Deze vergoeding is echter ontoereikend, waardoor er een te betalen saldo overblijft.
    Dit saldo wordt verdeeld over alle deelnemende gemeenten en wel als volgt:
    - 60% wordt in gelijke mate verdeeld,
    - 40% wordt verdeeld in functie van het aantal huishoudens
    Enkel de werkelijke kosten zullen worden aangerekend en dit in functie van het effectief aantal deelnemende gemeenten.
    Andere kosten voor het uitvoeren van concrete acties in bepaalde gemeenten zullen apart verrekend worden met de betrokken gemeenten (bv. drukken en verdelen van de EnergieKe krant).
    In overleg met de lokale besturen kan het EnergieK huis de personeelsinzet aanpassen aan de actuele noden en behoeften en de hiermee gepaard gaande kosten volgens voormelde verdeelsleutel verrekenen met de betrokken gemeenten.

    Artikel 8.
    Geldigheidsduur
    Deze overeenkomst neemt een aanvang op 1.07.2019 en geldt tot uiterlijk 2027 voor het verstrekken van de energieleningen en tot uiterlijk 2029 voor de andere taken
    Deze overeenkomst neemt in elk geval een einde bij het ophouden of vervallen van de samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen het Vlaamse gewest en IGEAN dienstverlening of bij het stopzetten van de subsidies zoals voorzien in het BVR energie.
    Artikel 9. Slotbepalingen
    Beide partijen verbinden zich ertoe de bepalingen van deze overeenkomst te goeder trouw uit te voeren.
    Beide partijen zullen alles in het werk stellen om de betwistingen en geschillen voortspruitend uit deze overeenkomst in der minne te regelen.
    Opgemaakt in viervoud te Zandhoven op 19 september 2019, en waarvan elk van de partijen verklaren een exemplaar te hebben ontvangen.

    Artikel 4.
    De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de kostenraming en de verdeling van het saldo over alle deelnemende gemeenten en keurt deze goed.

    Artikel 5.
    Mevrouw Paula Henderickx en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk voorzitter van de OCMW-raad en algemeen directeur, worden gemachtigd deze samenwerkingsovereenkomst namens OCMW Zandhoven te ondertekenen.

    Artikel 6.
    Twee ondertekende exemplaren van raadsbeslissing en van de samenwerkingsovereenkomst worden aan IGEAN dienstverlening bezorgd.


Publicaties

Besluitenlijst