De gemeenteraad,
Gelet op de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, en latere wijzigingen.
Gelet op de algemene verordening gegevensbescherming (AVG / GDPR): verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG.
Gelet op de Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens (de Kaderwet).
Gelet op het koninklijk besluit van 8 mei 2018 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s en betreffende het register van de beeldverwerkingsactiviteiten van bewakingscamera’s.
Gelet op het koninklijk besluit van 28 mei 2018 tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt.
Gelet op het koninklijk besluit van 22 mei 2019 tot vaststelling van de wijze waarop het gebruik van vaste en tijdelijk vaste camera’s door de politiediensten wordt aangegeven.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Gelet op zijn beslissing van 19 september 2019 betreffende het reglement Cameratoezicht op het openbaar domein;- dat deze herbekeken diende te worden naar aanleiding van wijzigende wetgeving en op advies van Agentschap Binnenlands Bestuur en het aangewezen lijkt om voormeld reglement op te heffen.
Overwegende dat de gemeente Zandhoven gebruik wenst te maken van een mobiele camera om op een aantal openbare plaatsen camerabewaking te plaatsen;- dat de camera's zullen ingezet worden op de plaatsen waar de gemeente Zandhoven geconfronteerd wordt met overlast, vandalisme en sluikstort;- dat het cameratoezicht een antwoord kan bieden op deze criminaliteit en overlastvormen;- dat de prioritaire doelstelling van het cameratoezicht is om misdrijven en overlast te voorkomen, vast te stellen of op te sporen.
Gelet op het advies van de korpschef van 5 mei 2025 betreffende plaatsing bewakingscamera’s grondgebied Zandhoven.
Overwegende dat het camerasysteem secundair uiteraard alle beelden vastlegt van wat in de openbare camerazone gebeurt;- dat de beelden verwerkt kunnen worden tot bewijsmateriaal en 31 dagen bewaard worden, behalve als ze relevant zijn voor een onderzoek of vervolging;- dat de beelden dus slechts gedurende 1 maand opvraagbaar zijn;- dat enkel de medewerker die aangesteld is door de gemeente Zandhoven, die verantwoordelijk is voor de verwerking, de beelden mag bekijken;- dat het gemeentelijk cameratoezicht in regel is met de voorschriften van de camerawet en privacywet.
Gelet op het ontwerp van “Reglement cameratoezicht op het openbaar domein”.
Overwegende dat met de inhoud van dit ontwerp akkoord kan gegaan worden.
Gelet op de tussenkomst van dhr. Smets P. die het volgende verklaart: "Naar onze mening werden er in artikel 7, nl. mensen die de beelden zouden mogen bekijken, teveel personen opgenomen en stellen voor om artikel 7 te wijzigen door de 3 diensten (dienst Omgeving, technische dienst en dienst ICT) te schrappen."
Dhr. Smets P. wenst dit voorstel als amendement toe te voegen.
Overwegende dat het noodzakelijk is over het amendement van dhr. Smets P. te beraadslagen en het ter stemming voor te leggen.
De voorzitter legt daarop de door dhr. Smets P. ingediende amendement ter stemming aan de raad voor.
De stemming geeft de volgende uitslag:
Volgens onderstaand stemgedrag:
| Publieke stemming: Met 5 stemmen voor (Conny Van den Heuvel, Johan Steylaerts, Dieter Stulens, Patrick Ven, Peter Smets), 16 stemmen tegen (Rudolf Willems, Paula Henderickx, Mieke Maes, Steven Van Staeyen, Hans Soetemans, Jelle Lauwereys, Maria Van Rompaey, Raf Kenis, Jan Valckx, Els Smits, Lies Verstraeten, Bart Oorts, Els Struyfs, Hans Lambert, Jef Leirs, Wouter Van Deuren) |
Het amendement van dhr. Smets P. is derhalve verworpen.
Overwegende dat het noodzakelijk is om te stemmen over het al of niet goedkeuren van het reglement cameratoezicht op het openbaar domein
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 1.
Goedkeuring te verlenen aan het hiernavolgende reglement:
| Cameratoezicht op het openbaar domein |
|
|
|
Artikel 1: wettelijk kader
Artikel 2: begripsbepalingen In dit reglement wordt verstaan onder: “verwerkingsverantwoordelijke”, degene, die de doeleinden bepaalt waarvoor en de middelen waarmee persoonsgegevens worden verwerkt. De verwerkingsverantwoordelijke neemt de beslissing tot de plaatsing van het camerasysteem. Gemeente Zandhoven is de verantwoordelijke voor het maken en verwerken van de beelden. “gemachtigde onder gezag van de verwerkingsverantwoordelijke (verwerker)”, degene, die de zorg heeft voor de technische verwerking van de gegevens of daarin een aandeel heeft. De gemeente duidt de personen aan die toegang hebben tot de beelden. “GBA”, de Gegevensbeschermingsautoriteit, de autoriteit die instaat voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. “bewakingscamera”, elk vast of mobiel observatiesysteem dat beelden verzamelt, verwerkt of bewaart om misdrijven te voorkomen, vast te stellen of op te sporen of om de orde te handhaven. “toezicht”, toezicht met behulp van camera- en videotechnieken voor veiligheidsdoeleinden “verwerking van beelden”, elk opnamesysteem, analoog of numeriek, al dan niet onderbroken, met of zonder bewaring van deze opnames, op welke drager dan ook. “vaste camera”, bewakingscamera die voor onbepaalde duur op een plaats geïnstalleerd wordt om deze plaats te bewaken. “tijdelijk vaste camera”, bewakingscamera die vast wordt ingezet op een plaats voor een welbepaalde tijd. “niet-besloten plaats”, elke plaats die niet door een omsluiting is afgebakend en vrij toegankelijk is voor het publiek. “besloten plaats”, elk gebouw of elke door een omsluiting afgebakende plaats (duidelijke visuele afscheiding of een aanduiding waardoor de plaatsen duidelijk van elkaar onderscheiden kunnen worden), al dan niet voor het publiek toegankelijk. Artikel 3: doel van de verwerking van beelden De verwerking van beelden omvat volgende doelstellingen:
Artikel 4: categorieën van personen opgenomen in de verwerking van beelden De verwerking van beelden bevat uitsluitend gegevens over bezoekers van de onmiddellijk omgeving van de (tijdelijke) vaste camera. De (tijdelijke) vaste camera kan worden geplaatst op alle straten en pleinen van de gemeente Zandhoven en zijn deelgemeenten. Er wordt op toegezien dat de bewakingscamera niet specifiek gericht wordt op een plaats waarvoor de verantwoordelijke voor de verwerking niet zelf de gegevens verwerkt, tenzij hij daarvoor expliciete de toestemming heeft van de verwerkingsverantwoordelijke van de betrokken plaats. De verantwoordelijke voor de verwerking waakt erover dat de bewakingscamera’s worden aangewend conform de gestelde doelen. Indien er geen noodzaak en/of toestemming is om beelden te maken van een plaats waarvan de gemeente geen verwerkingsverantwoordelijke is, zullen de beelden van deze plaatsen vervaagd of afgedekt worden. Artikel 5: Soorten van gegevens, wijze van verkrijging De verwerking van beelden bestaat uit beelden van zodanige kwaliteit dat personen te identificeren zijn. De in het eerste lid bedoelde gegevens worden verkregen met behulp van een (tijdelijke) vaste camera in de openbare ruimte die niet in real time opgevolgd worden (opnames) De camera’s mogen in geen geval beelden opleveren die de intimiteit van een persoon schenden of gericht zijn op het inwinnen van informatie over de filosofische, religieuze, politieke, syndicale gezindheid, etnische of sociale origine, het seksuele leven of de gezondheidstoestand. Elk heimelijk gebruik van bewakingscamera's is verboden. Artikel 6: het beheer, de bewerking en de verwerking van beelden De verantwoordelijke voor de verwerking van de beelden is gemeente Zandhoven. De gegevens mogen op geen enkele wijze bewerkt worden. Het gebruik van de camera's gebeurt in toepassing van het K.B. van 8.05.2018 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's en betreffende het register van de beeldverwerkingsactiviteiten van bewakingscamera's. De gemeente dient als verwerkingsverantwoordelijke te beschikken over een register met de beeldverwerkingsactiviteiten van de bewakingscamera’s. De verwerkingsverantwoordelijke zorgt ervoor dat de leverancier van het bewakingscamerasysteem verwerkingsovereenkomsten afsluit met de betrokken partijen in het geval de leverancier of zijn subverwerkers toegang heeft tot de beelden. Artikel 7: toegang tot de beelden Rechtstreeks toegang tot de beelden hebben uitsluitend en slechts binnen het kader van de hun opgedragen werkzaamheden na toestemming van de verwerkingsverantwoordelijke (algemeen directeur): - dienst Omgeving - technische dienst - dienst ICT. Deze personen hebben een discretieplicht omtrent de persoonsgegevens die de beelden opleveren. De gemeente neemt passende technische en organisatorische maatregelen tot beveiliging van de persoonsgegevens verwerkt door de bewakingscamera’s. De gemeente waakt er over dat onbevoegde personen geen toegang hebben tot het systeem. Bij langdurige afwezigheid van de gemachtigde personen of bij hoogdringendheid of noodzaak kan het college van burgemeester en schepenen een vervanger aanduiden. In het geval van een onderzoek naar overlast, kunnen de gemachtigde personen onder gezag van de verwerkingsverantwoordelijke de verkregen gegevens enkel doorgeven aan de politie of de gemeenschapswacht-vaststellers voor het opmaken van een bestuurlijk verslag voor een gemeentelijke administratieve sanctie of een inbreuk op de milieuwetgeving. Artikel 8: Verbanden met andere persoonsregistraties Deze verwerking van beelden heeft geen verbanden met andere persoonsregistraties. De politie kan de gegevens uit de registratie gebruiken als bewijsmateriaal bij een incident vallend onder de cameradoelstelling, vermeld in artikel 2. Artikel 9: Verstrekking aan gemeentelijke en niet-gemeentelijk organisaties Er worden enkel gegevens verstrekt aan de politie, de gemeentelijke en de gerechtelijke overheden. In het kader van de opmaak van een proces-verbaal voor een gemeentelijke administratieve sanctie/ milieu-inbreuk of milieumisdrijf kunnen ook gegevens worden verstrekt aan de betreffende politiefunctionarissen, de gemeentelijk sanctionerend ambtenaar of de lokale toezichthouder milieuhandhaving. Artikel 10: Verwijdering en vernietiging van gegevens De beelden worden niet langer bijgehouden dan strikt noodzakelijk met een maximum van 1 maand. Alleen in het geval gegevens noodzakelijk zijn voor opsporingsonderzoek van de politie en moeten dienen als bewijsmateriaal tijdens een rechtszitting, indien beelden een bijdrage kunnen leveren tot het bewijzen van een misdrijf, van schade of van overlast of het identificeren van een dader, een verstoorder van de openbare orde, een getuige of een slachtoffer, kunnen gegevens langer bewaard worden. De gegevens worden in dat geval bewaard totdat het opsporingsonderzoek en de gerechtelijke procedure zijn afgerond. Na de gestelde bewaarduur worden de beelden vernietigd. Artikel 11: Informatieplicht De zone onder cameratoezicht wordt gesignaleerd met aangepaste signalisatie (pictogrammen) ter hoogte van de invalswegen/ de toegang tot de plaatsen die onder toezicht staan. De pictogrammen bevatten alle wettelijke verplichte vermeldingen. In de privacyverklaring van de gemeente, kunnen de betrokken personen alle informatie over de verwerking van de persoonsgegevens raadplegen. Artikel 12: Inzagerecht Iedere gefilmde persoon heeft een recht van toegang tot de beelden. Hij richt daartoe een gemotiveerd verzoek aan de verwerkingsverantwoordelijke conform de artikelen 10 en volgende van de wet van 30 juli 2018. Artikel 13: plaatsing van een bewakingscamera Bewakingscamera’s op niet-besloten plaatsen worden enkel geplaatst na raadpleging van de korpschef en positief advies van de gemeenteraad. De gemeente zal meedelen aan de lokale politie waar de bewakingscamera’s actief ingezet worden. Op regelmatige basis zal het gebruik en de resultaten van de bewakingscamera’s nagegaan worden om, indien nodig, het gebruik en/ of de verwerking van de beelden bij te sturen. |
Artikel 2.
Dit reglement treedt in werking 5 dagen nadat het gepubliceerd wordt op de website en loopt tot het einde van de legislatuur.
Artikel 3.
Het reglement “Cameratoezicht op het openbaar domein” goedgekeurd in zitting van 19 september 2019 wordt ingetrokken.
Artikel 4.
Een afschrift van deze beslissing zal aan PZ Ranst (G. Peetersstraat 7 – 2520 Broechem) en dienst Secretariaat bezorgd worden.