Terug
Gepubliceerd op 30/05/2024

Notulen  OCMW-raad

do 29/02/2024 - 22:00 Raadzaal Gemeentehuis - Liersebaan 12 te 2240 Zandhoven
Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter OCMW-raad
Luc Van Hove, burgemeester
Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
Annick Smeets, algemeen directeur
Verontschuldigd: Dirk Vercammen, OCMW-raadslid

De voorzitter opent de vergadering; er is 1 verontschuldiging nl. dhr. Vercammen Dirk.

  • Openbaar

    • Goedkeuren van het projectplan II KINA p.v. m.b.t. ondersteuning zorgraad Eerstelijnszone Voorkempen

      Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Dirk Vercammen, OCMW-raadslid
      Feiten en Overwegingen

      De OCMW-raad,
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
      Gelet op de Organieke Wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW’s, zoals tot op heden gewijzigd voor wat het Vlaamse grondgebied betreft, en latere wijzigingen.
      Gelet op het decreet lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018, hierna genoemd het decreet lokaal sociaal beleid.
      Gelet op het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders.
      Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 17 mei 2019 tot erkenning en subsidiëring van de zorgraden en houdende inwerkingtreding van het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders, en latere wijzigingen.
      Gelet op de beslissing van de Vlaamse regering van 9 december 2022 houdende hervorming van de eerstelijnszones richting slagkrachtige en efficiënte zorgraden door het versterken van de rol van de lokale besturen, het verhogen van de betrokkenheid van het welzijnsveld en de actualisering van de opdrachten van de zorgraden.
      Overwegende dat de Vlaamse regering een projectsubsidie heeft toegekend van 40.000 euro per zorgraad om hun organisatie aan te passen en hun werking te verbeteren voor de periode van 1 december 2022 tot en met 30 november 2023.
      Overwegende dat Zandhoven samen met de gemeenten Brecht, Malle, Schilde, Wijnegem en Zoersel deel uitmaakt van de vzw Eerstelijnszone Voorkempen.
      Gelet op zijn beslissing van 23 januari 2020 houdende goedkeuring deelname aan de vzw Eerstelijnszone Voorkempen en houdende aanduiding van een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de vzw Eerstelijnszone Voorkempen binnen de cluster lokale besturen.
      Overwegende dat de Eerstelijnszone Voorkempen voor de periode 1 december 2022 tot en met 30 november 2023 beroep heeft gedaan op de externe expertise van KINA p.v. voor tijdelijke ondersteuning van de Zorgraad ELZ Voorkempen teneinde zich voor te bereiden op de hernieuwde opdrachten en professionalisering van de eerstelijnszones zoals beslist door de Vlaamse Regering – dat hiertoe een projectplan ‘Ondersteuning zorgraad Eerstelijnszone Voorkempen’ werd aangegaan tussen Welzijnsvereniging KINA p.v. en OCMW Zandhoven, zoals goedgekeurd door de OCMW-raad van 25 mei 2023.
      Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 8 december 2023 tot toekenning van een subsidie aan de zorgraden om hun organisatie aan te passen en hun werking te verbeteren en te versterken, waarin een bijkomende projectsubsidie t.b.v. 40.000 euro wordt toegekend aan iedere zorgraad voor de daaropvolgende periode van 1 december 2023 tot en met 30 november 2024.
      Gelet op de vraag vanuit het dagelijks bestuur van de Eerstelijnszone Voorkempen om ook voor de periode 1 december 2023 tot en met 30 november 2024 beroep te doen op de externe expertise van KINA p.v. voor tijdelijke ondersteuning van de Zorgraad ELZ Voorkempen teneinde zich voor te bereiden op de hernieuwde opdrachten en professionalisering van de eerstelijnszones zoals beslist door de Vlaamse Regering.
      Overwegende dat KINA p.v. (Krisis Info Netwerk Antwerpen), (Antwerpsesteenweg 503 - 2390 Malle), door de inzet van stafmedewerkers de lokale besturen tegen een gunstige prijs ondersteuning kan bieden bij de uitvoering van hun opdracht en het inspelen op nieuwe evoluties.
      Gelet op de positieve ervaringen in de samenwerking met KINA p.v., onder andere lokaal sociaal beleid, rechtshulp, arbeidstrajectbegeleiding, informatieveiligheid, regierol sociale economie, decreet BOA, …
      Gelet op het projectplan II ‘Ondersteuning zorgraad Eerstelijnszone Voorkempen’ dat wordt voorgelegd, waarbij de stafmedewerker van KINA p.v. gedurende 1,5 dag per week prestaties levert voor de ELZ Voorkempen voor een periode van 12 maanden vanaf 1 december 2023.
      Overwegende dat de kosten van deze ondersteuning door KINA p.v. volledig worden gefinancierd met de subsidiemiddelen die worden toegekend aan de vzw Eerstelijnszone Voorkempen zoals hoger vermeld.
      Overwegende dat met de inhoud van het projectplan akkoord gegaan kan worden.
      Overwegende dat OCMW Zandhoven bij het afsluiten van het projectplan vertegenwoordigd moet zijn;- dat het derhalve noodzakelijk is twee personen aan te stellen die bij de ondertekening van bedoeld projectplan OCMW Zandhoven zullen vertegenwoordigen en gerechtigd zijn dit projectplan rechtsgeldig te ondertekenen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      Zijn goedkeuring te verlenen aan navolgend projectplan II ‘Ondersteuning zorgraad Eerstelijnszone Voorkempen’:

       PROJECTPLAN II KINA p.v.
      Ondersteuning zorgraad ELZ Voorkempen

      1. INLEIDING: KINA ALS WELZIJNSVERENIGING – EEN REGIONALE AANPAK VOOR LOKALE NODEN
      KINA is een vereniging van 27 OCMW’s in het arrondissement Antwerpen, die hun krachten gebundeld hebben in één organisatie die inspeelt op de versterking van hun lokaal welzijnsbeleid. Dankzij de samenwerking binnen een welzijnsvereniging overschrijdt elk OCMW zijn lokale mogelijkheden. Zij benutten de gezamenlijke capaciteit (kennis, experten, dienstverlening, infrastructuur, …), waardoor zij hun doelstellingen kunnen halen door gebruik te maken van de schaalgrootte. KINA p.v. is de vereniging van, voor en door haar OCMW’s!
      Het ondersteuningsaanbod is gedurende de voorbije jaren telkens op vraag en op maat van de leden-OCMW gegroeid. De OCMW-leden kunnen beroep doen op de stafmedewerkers van KINA die op verschillende domeinen expertise hebben opgebouwd. Hierbij werken we steeds vraaggericht, zowel bij de opstart van een dienstverlening als bij de verdere uitbouw. Dynamisch en flexibel speelt KINA in op de ondersteuningsbehoeften van haar leden. Voor vele van onze leden zijn we in tussentijd een onmisbaar verlengstuk van de eigen werking geworden. Dit is ook waaraan we in de toekomst willen blijven werken: samenwerking mogelijk maken om het lokaal welzijnsbeleid te versterken. Zo bieden we een regionale aanpak voor lokale noden. Samen verleggen we grenzen!
      Dit projectplan kadert binnen onze werking van Lokaal Sociaal Beleid. In dit projectplan worden de doelstellingen en de beheersaspecten van de ondersteuning beschreven, om aan te geven hoe de samenwerking tussen enerzijds welzijnsvereniging KINA p.v. en anderzijds Lokaal Bestuur Zandhoven (en de ELZ Voorkempen) zal verlopen en onder welke voorwaarden dit zal gebeuren.
      2. PROBLEEMSTELLING
      De Vlaamse Regering wil verder bouwen aan slagkrachtige en efficiënte eerstelijnszones en wil de zorgraden ondersteunen in hun nieuwe opdrachten (cfr. Vlaams regeerakkoord 1.2.3.2. Kwalitatieve eerstelijnszorg).
      De Vlaamse Regering heeft de nota ‘Slagkrachtige zorgraden middels het versterken van de rol van de lokale besturen in de zorgraden, het verhogen van de betrokkenheid van het welzijnsveld en de actualisering van de opdrachten van de zorgraden’ goedgekeurd. Dit is meteen ook de start van een regelgevend traject waarbij eerst het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders zal worden aangepast, en nadien het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2019 tot erkenning en subsidiëring van de zorgraden.
      In afwachting van de aanpassing van de regelgeving verdient het aanbeveling om de zorgraden nu aan het werk te zetten om deze hervorming voor te bereiden. Daartoe wordt een aantal specifieke opdrachten toegekend en wordt voorzien in bijkomende financiering aan Zorgraad ELZ Voorkempen. Lokaal bestuur Zandhoven wil gebruik maken van een stafmedewerker van welzijnsvereniging KINA p.v. om de Zorgraad te ondersteunen in haar nieuwe opdrachten.
      3. DOELSTELLINGEN VAN HET PROJECTPLAN
      Deze samenwerking heeft tot doel dat Welzijnsvereniging KINA p.v. op vraag van lokaal bestuur Zandhoven ondersteuning biedt aan Zorgraad ELZ Voorkempen. De stafmedewerker van KINA p.v. zal onder meer volgende taken opnemen, waarbij ELZ Voorkempen de prioriteiten en tijdsinvestering bewaakt:

      3.1. COÖRDINATIE EN ONDERSTEUNING
      De stafmedewerker van KINA p.v. zal trachten de afstemming tussen de verschillende partners te stroomlijnen en erop toezien dat alle partners steeds op de hoogte zijn van de stappen die ondernomen worden binnen de Zorgraad ELZ Voorkempen. Daarbij zal de stafmedewerker ondersteuning bieden bij de algemene coördinatie en ondersteuning. Concreet kunnen volgende taken opgenomen worden:

          • Voorbereiden, voorzitten en verslaggeving van de overlegmomenten
          • Aanreiken van theoretische kaders en inzetbare methodieken
          • Zorgen voor transparante en vlotte informatiedoorstroom tussen de partners
          • Afstemming met lokaal sociaal beleid
          • Opvolging van de geformuleerde doelstellingen en acties
          • Uitvoeren van opdrachten en acties geformuleerd door de stuurgroep en/of het dagelijks bestuur

      3.2. VOORBEREIDING EN AFSTEMMING BELEIDSPRIORITEITEN
      De stafmedewerker van KINA p.v. zal tijdens dit project die een eerste fase van versterking van de zorgraad op het oog heeft, het voornaamste voorbereidende werk treffen en de verschillende beleidsprioriteiten op lokaal en Vlaams niveau en lokale noden in het zorglandschap in kaart brengen:

          • Het volgen van webinars en infosessies
          • Verzamelen en samenvatten van relevante besluiten, prioriteiten en uitgevaardigde regelgeving van de Vlaamse Overheid
          • Omgevingsanalyses
          • Overzicht van overlap tussen meerjarenplanningen lokaal besturen en de Vlaamse beleidsprioriteiten
          • De verzamelde info en verkregen resultaten gieten in een prioriteitenbepaling en deze presenteren aan het bestuursorgaan

      3.3. NETWERKING
      De stafmedewerker van KINA p.v. begeleidt de ELZ Voorkempen bij de uitbreiding van de cluster welzijn met de voorzieningen gefinancierd vanuit VAPH en het agentschap Opgroeien, in de eerste plaats deze met een lokaal bereik en werking.
      Een belangrijk element in de toekomstige ontwikkeling van zorgraden is de positionering als organisatie die het brede lokale veld op vlak van welzijn en gezondheid kan omvatten en faciliteren. Zorgraden moeten veel meer lokale spelers betrekken bij hun werking, ermee in dialoog gaan, en gedragen standpunten en acties vormgeven. De stafmedewerker van KINA p.v. zal de werking van de ELZ Voorkempen breed communiceren en eerstelijnsactoren motiveren om toe te treden tot hun netwerk.

      4. METHODOLOGIE
      De stafmedewerker zal instaan voor het opstarten en opvolgen van ondersteuning aan Zorgraad ELZ Voorkempen. Hiervoor steunt de medewerker op kennis en expertise, en hanteert deze een werkwijze die aansluit bij de methodieken die gangbaar zijn binnen de vereniging.
      De stafmedewerker voert zijn ondersteuning uit in constante samenwerking met de medewerkers en leden van de zorgraad. Er vindt regelmatig overleg plaats met de medewerkers van de betrokken diensten teneinde bijkomende gegevens te verzamelen.
      De stafmedewerker van KINA p.v. tracht via proces- en termijnbewaking de vooropgestelde doelstellingen samen met de opdrachtgever te realiseren. De eindverantwoordelijkheid voor de planning blijft steeds bij de ELZ Voorkempen.
      5. BEHEERSASPECTEN

      5.1. OPVOLGING
      KINA neemt geenszins de eindverantwoordelijkheid betreffende de realisatie van de in dit projectplan omschreven doelstellingen.
      De contactpersoon voor de uitvoering en opvolging van dit contract is:

        • Sofie Pareit (Lokaal Bestuur Zandhoven)
        • Greet Hermans (stafmedewerker ELZ Voorkempen)

      Bij alle problemen die niet louter van inhoudelijke aard zijn (organisatorische, contractueel, personeel,…), zal er rechtstreeks contact opgenomen worden met de adjunct-directeur of de algemeen directeur van KINA om dit te bespreken. Deze zaken worden niet besproken met de stafmedewerker zelf.
      5.2. TIJD
      Deze overeenkomst wordt afgesloten voor een periode van 1 jaar, waarbij de stafmedewerker van KINA gedurende 1,5 dag per week op vraag van lokaal bestuur Zandhoven prestaties levert voor de ELZ Voorkempen, zoals opgenomen onder punt 3 Doelstellingen.
      De termijn van het project start op 1 december 2023 en eindigt op 30 november 2024, met mogelijkheid tot verlenging.
      De taken en doelstellingen die in dit projectplan beschreven staan, zijn richtinggevend en dienen steeds bekeken te worden in het kader van het aantal begeleidingsuren waarop de zorgraad beroep doet. KINA noch de ingezette stafmedewerker, nemen hierin de verantwoordelijkheid over m.b.t. het bereiken van de vooropgestelde doelstellingen en verplichtingen. De dienstverlening van KINA is ondersteunend en afhankelijk van de medewerking en beschikbare informatie.
      Afwezigheid van de door KINA aangeduide stafmedewerker schorst deze overeenkomst enkel indien na grondige navraag blijkt dat de andere stafmedewerkers van KINA geen ruimte hebben in hun agenda (lopende projecten bij andere OCMW-leden en KINA p.v.) om de taken van de afwezige stafmedewerker over te nemen. Desgevallend wordt een tariefvermindering toegepast volgens de modaliteiten vermeld in het schrijven van KINA aan de OCMW’s op 20/10/2022. De opdrachtgever kan nooit aanspraak maken op het betalen van penaliteiten of schadevergoedingen.
      5.3. PRESTATIES EN VERGOEDINGEN
      De stafmedewerker presteert het in 5.2 omschreven aantal uren/dagen per week voor de ELZ Voorkempen.
      De financiering van het project gebeurt op basis van een uurtarief voor een pakket van 519 uur. De uren die de stafmedewerker presteert op het plaatselijk bestuur worden verrekend via een uurtarief à rato van €77. Vanaf 01/01/2016 wordt dit tarief jaarlijks geïndexeerd door een vergelijking van het indexcijfer van januari 2015 met het indexcijfer van december van het betreffende jaar. De stafmedewerker vult deze uren in naargelang de noden en intensiteit van het project.
      De KINA-medewerker noteert zijn prestaties en de gedane tijdsinvestering per dag in een overzicht dat op regelmatige basis aan de opdrachtgever wordt bezorgd, zodat zij hieruit de vordering en tijdsinvestering kunnen afleiden. Eventuele opmerkingen worden binnen de week na ontvangst doorgegeven aan de dagelijks verantwoordelijke van KINA p.v.. De uren dienen het volledige werk van de stafmedewerker(s) binnen deze opdracht te omvatten.
      5.4. ORGANISATIE
      KINA, als juridisch werkgever, coördineert de afspraken in verband met de infrastructuur, de werkplaatsen, de tewerkstellingsvoorwaarden en de dienstverleningsmodaliteiten van de stafmedewerker, met dien verstande dat de dienstverlening ter plaatse gebeurt bij de opdrachtgever en deze hiervoor kosteloos de nodige infrastructuur beschikbaar stelt voor de stafmedewerker. De opdrachtgever kan toestemming geven aan de stafmedewerker om de uren elders te presteren.

      5.4.1. Middelen
      De stafmedewerker krijgt tijdens de uitvoering van de opdracht een bureel ter beschikking. KINA zorgt voor een draagbare PC en een headset. De materiële middelen (vb. print- en kopieermogelijkheid, papier, postzegels, klassement, documentatie, bureaumateriaal) worden kosteloos ter beschikking gesteld.
      De stafmedewerker moet gebruik kunnen maken van een veilige internetverbinding.
      De stafmedewerker moet, in het kader van zijn specifieke opdracht, gebruik kunnen maken van relevante databanken. In het geval dat er specifieke software noodzakelijk is (vb. voor statistische analyse), stelt de opdrachtgever deze ter beschikking.
      5.4.2. Personeel
      In het kader van dit project wordt een stafmedewerker van KINA ingezet. Afhankelijk van de aard van de opdracht kunnen sommige opdrachten door een collega worden uitgevoerd. In samenspraak met de opdrachtgever kan er beroep gedaan worden op een lokale secretariaatsmedewerker voor administratieve ondersteuning.
      5.4.3. Verzekering
      De taken die de stafmedewerkers uitoefenen op de verschillende lokale besturen zijn verzekerd door de polis Burgerlijke Aansprakelijkheid van KINA. Dit wil zeggen dat de individuele lokale besturen niets meer hoeven door te geven van activiteiten die ter plaatse worden uitgevoerd door de KINA-stafmedewerkers. Op deze polis is er wel één uitzondering, nl. dat de schade berokkend aan goederen van het plaatselijk bestuur die aan medewerkers worden toevertrouwd, niet verzekerd zijn.

      5.5. INFORMATIE
      Verzamelen van de benodigde informatie:

          • opzoekwerk rond regelgeving, methodes, …;
          • bestaande documenten en registraties;
          • mondelinge toelichting en aanvullingen door de maatschappelijk werkers en verantwoordelijken;
          • indien nodig kunnen andere medewerkers en/of raadsleden betrokken worden bij de werkzaamheden in functie van de afgebakende onderdelen;
          • mate en gemak waarmee de stafmedewerker de nodige informatie krijgt aangereikt of daarentegen zelf de informatieverzameling dient uit te voeren, zal een grote invloed hebben op de tijdsbesteding.

      Verstrekken van informatie (rapportage):

          • De stafmedewerker noteert zijn prestaties en de gedane tijdsinvestering per dag in een overzicht. Dit overzicht wordt op regelmatige basis aan de opdrachtgever bezorgd, zodat zij hieruit de tijdsinvestering kunnen afleiden. Eventuele opmerkingen worden binnen de week na ontvangst doorgegeven aan de adjunct-directeur of directeur van KINA.
          • Rapportage gebeurt minstens éénmaal per jaar aan Greet Hermans van het betrokken OCMW.

      5.6. KWALITEIT
      Het project moet voldoen aan de volgende criteria:

          • Het project moet resulteren in een “lastenvermindering” voor de opdrachtgever.
          • De deskundige inzet van de stafmedewerker van KINA moet leiden tot een verhoogde kwaliteit van de organisatiewerking van de zorgraad.

      5.7. DEONTOLOGISCHE ASPECTEN
      Aan de lokaal bestuur Zandhoven, en in het verlengde van hen, de ELZ Voorkempen, wordt de volledige medewerking gevraagd, zodat de stafmedewerker van KINA in alle neutraliteit en objectiviteit hun job kunnen uitoefenen, en zich bijgevolg niet kunnen inlaten met interne aangelegenheden en problematieken.
      Indien er op het plaatselijk bestuur verschillende medewerkers van KINA in verschillende projecten werkzaam zijn:

          • gebeurt de communicatie per project rechtstreeks met de betrokken stafmedewerker.
          • bij mogelijke problemen en organisatorische vragen over KINA-aangelegenheden in het algemeen, houdt het plaatselijke bestuur er zich aan dit rechtstreeks te bespreken met de adjunct-directeur en/of de directeur van KINA. Vragen m.b.t. de uurregeling, de projectovereenkomst en het aantal uren worden ook aan deze personen gesteld en niet aan de stafmedewerker zelf.

      5.8. BESCHERMING VAN PERSOONSGEGEVENS
      De opdrachtgever stelt de stafmedewerker op de hoogte van de interne werking omtrent de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van persoonsgegevens (AVG) en de verwachtingen in dit kader t.a.v. het OCMW.
      De stafmedewerker wordt onmiddellijk in kennis gesteld indien naar hun mening een handeling inbreuk oplevert op de AVG, het lokale informatieveiligheidsbeleid of op andere Unierechtelijke of lidstaatrechtelijke bepalingen inzake gegevensbescherming.

      5.8.1. Vertrouwelijkheid
      De stafmedewerker zal zich ervan onthouden bedrijfsgeheimen in de zin van artikel I.17/1, 1° van het Wetboek van economisch recht, onrechtmatig te verkrijgen, te gebruiken of openbaar te maken. De werknemer zal zich er ook van onthouden geheimen in verband met persoonlijke of vertrouwelijke aangelegenheden, waarvan hij in de uitoefening van het werk kennis kan hebben, bekend te maken.
      Indien de stafmedewerker een verzoek krijgt om persoonsgegevens (van een cliënt) ter beschikking te stellen door een daartoe bevoegde instantie overeenkomstig een Unierechtelijke of lidstaatrechtelijke bepaling, beoordeelt deze eerst of het verzoek bindend is en of hij/zij op grond van gedrags- en beroepsregels aan het verzoek moet voldoen. Als er geen strafrechtelijke of andere juridische belemmeringen zijn, dan stelt de stafmedewerker de opdrachtgever op de hoogte van dit verzoek, binnen een termijn dat het voor de opdrachtgever mogelijk is om eventuele rechtsmiddelen tegen de verstrekking van de Persoonsgegevens in te stellen.
      De stafmedewerker verbindt er zich toe:

          • zich alleen toegang te verschaffen tot persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de hem/haar toevertrouwde opdracht in het kader van de verwerking van persoonsgegevens;
          • de persoonsgegevens voor geen ander doel aan te wenden dan nodig voor de uitoefening van de professionele taken
          • persoonsgegevens waarvan hij/zij kennis heeft genomen in de uitoefening van het werk, alleen toe te vertrouwen aan anderen in de mate dat dit voor de uitvoering van zijn/haar opdracht voor de werkgever noodzakelijk is en op voorwaarde dat de persoon aan wie deze gegevens kenbaar worden gemaakt gemachtigd is er kennis van te nemen;
          • de toegangscodes en/of wachtwoorden om zich toegang tot bepaalde persoonsgegevens te verschaffen niet kenbaar te maken.
          • een inbreuk op persoonsgegevens onmiddellijk te melden aan de verantwoordelijke of DPO van het lokale bestuur

      De stafmedewerker erkent het belang van deze verplichtingen tot vertrouwelijkheid en tot het naleven van de regels inzake de bescherming van persoonsgegevens conform de AVG, zowel ten aanzien van KINA als de besturen waar KINA mee samenwerkt.

      5.9. VROEGTIJDIGE BEËINDIGING VAN DE OPDRACHT EN SCHORSING VAN DE OPDRACHT
      Indien de opdrachtgever na ondertekening van het contract de samenwerking wil stopzetten buiten de in dit contract vastgestelde einddatum, is deze een vergoeding verschuldigd aan KINA ter compensatie van het gederfde inkomstenverlies.

          • Indien gewerkt wordt met een contractueel vastgelegd uurpakket:
            De opdrachtgever is een vergoeding verschuldigd van 75% van het vastgelegde uurtarief voor elke nog niet-gepresteerde uur binnen het contractueel vastgelegde uurpakket. Voor de reeds gepresteerde uren betaalt de opdrachtgever uiteraard het volledige contractueel vastgelegde uurtarief.
          • Indien gewerkt wordt met een jaarlijks forfaitbedrag:
            De opdrachtgever is een vergoeding verschuldigd van 6,25% van het jaarlijkse forfaitbedrag voor elke maand waarvoor de prestaties niet konden uitgevoerd worden door de stopzetting van de samenwerking door de opdrachtgever. (6,25% = 1/12e van het jaarbedrag aan 75%)
            Afwezigheid van de door KINA aangeduide stafmedewerker schorst deze overeenkomst. Desgevallend wordt een tariefvermindering toegepast volgens volgende modaliteiten. Indien cumulatief is voldaan aan volgende voorwaarden:
            • Gedurende het werkjaar is er minimaal één aaneengesloten periode van minstens één maand waarop er geen stafmedewerker in deze functie kan aangeboden worden aan de besturen die een projectplan hebben afgesloten met KINA voor de betreffende periode.
            • Voor deze functie was er gedurende een periode van minimaal één week geen loonkost meer voor KINA (vb. de stafmedewerker ontvangt een vervangingsinkomen, is uit dienst zonder opzegvergoeding,…).
            • Gedurende het betreffende jaar werd het vooropgezette aantal begeleidingsmomenten door de stafmedewerker van KINA niet gehaald.
            • Er werd geen vervanging voorzien door een andere stafmedewerker van KINA ter beschikking te stellen.

      wordt vanaf de datum waarop de stafmedewerker afwezig is én geen loonkost meer genereert voor KINA per volledige week afwezigheid een vermindering toegepast van 1/52 van het jaarlijkse forfaitbedrag van de OCMW’s voor deze stafmedewerker.
      Na het verstrijken van het jaar wordt een verrekening gemaakt waarbij een creditnota voor de deelnemende besturen wordt opgemaakt en het teveel betaalde bedrag wordt teruggestort door KINA p.v.
      De lokale besturen kunnen nooit aanspraak maken op het betalen van penaliteiten of schadevergoedingen.
      Projectplan tussen Welzijnsvereniging KINA p.v. – Lokaal Bestuur Zandhoven
      Opdrachtgever: Lokaal Bestuur Zandhoven, met in het verlengde hiervan de Zorgraad ELZ Voorkempen
      Contactpersoon: Sofie Pareit (Lokaal Bestuur Zandhoven) en Greet Hermans (ELZ Voorkempen)
      Projectverantwoordelijke: Welzijnsvereniging KINA p.v.

      Artikel 2.
      Mevrouw Paula Henderickx en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk voorzitter OCMW-raad en algemeen directeur, worden gemachtigd dit projectplan te ondertekenen namens OCMW Zandhoven.
      Artikel 3.
      De kosten verbonden aan het projectplan waarvan sprake in artikel 1 worden na ontvangst van de factuur van KINA doorgerekend aan de vzw Eerstelijnszone Voorkempen (Handelslei 167 - 2980 Zoersel).
      Artikel 4.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan KINA p.v. (Antwerpsesteenweg 503 - 2390 Malle), de Eerstelijnszone Voorkempen (Handelslei 167 - 2980 Zoersel), de dienst Mens & Welzijn en aan de dienst Financiën bezorgd worden.

    • Goedkeuren van de gebruiksovereenkomst en reglement m.b.t. de doorgangswoning te Pulderbos, Rozenlaan 49: bekrachtigen van een beslissing van het vast bureau

      Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Dirk Vercammen, OCMW-raadslid
      Feiten en Overwegingen

      De OCMW-raad,
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
      Gelet op de Organieke Wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW’s, zoals tot op heden gewijzigd voor wat het Vlaamse grondgebied betreft.
      Gelet op de Wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste nemen van de steun verleend door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.
      Gelet op de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, inzonderheid artikel 54, § 1 en 3.
      Gelet op het ministerieel besluit van 18 oktober 2002 tot regeling van de terugbetaling door het Federaal Agentschap voor de Opvang van Asielzoekers van de kosten van de materiële hulp door de OCMW’s toegekend aan een behoeftige asielzoeker gehuisvest in een lokaal opvanginitiatief.
      Gelet op de overeenkomst met het Federaal Agentschap voor de opvang van asielzoekers (Fedasil) van 6 januari 2003, houdende goedkeuring tot oprichting van een Lokaal Opvanginitiatief te Zandhoven, waarna op 24 januari 2003 fiat werd gegeven om hiermee effectief van start te gaan.
      Overwegende dat OCMW Zandhoven binnen het Lokaal Opvang Initiatief momenteel 7 opvangplaatsen aanbiedt (5 vrouwen te Pulderbos - 2 mannen te Zandhoven).
      Overwegende dat LOI-bewoners die erkend zijn als vluchteling in principe binnen de twee maanden (onder voorwaarden verlengbaar tot maximaal vier maanden) eigen huisvesting moeten vinden – dat deze zoektocht naar een geschike en betaalbare woonst verre van een evidente opdracht is.
      Overwegende dat er wegens de beperkte doorstroommogelijkheden bij de erkende LOI-bewoners naar betaalbare huisvesting binnen of buiten Zandhoven, behoefte is aan tijdelijke opvangmogelijkheden voor personen die het lokaal opvanginitiatief te Pulderbos dienen te verlaten en aldus een acute woonnood hebben.
      Gelet op het voorstel om de woning te Pulderbos, Rozenlaan 49, naast bestemming als Lokaal Opvanginitiatief voor alleenstaande vrouwen ook dienst te laten doen als doorgangswoning voor erkende LOI-bewoners die het LOI te Pulderbos dienen te verlaten, weliswaar voor een tijdelijke periode in afwachting van hun verhuis naar een andere woongelegenheid.
      Overwegende dat het derhalve noodzakelijk is een overeenkomst voor de gebruiker van de doorgangswoning te Pulderbos, Rozenlaan 49, vast te stellen.
      Gelet op de definiëring van een doorgangswoning, gehanteerd door de POD Maatschappelijke Integratie: ‘Een doorgangswoning is een woning die het OCMW voor een korte periode verhuurt aan mensen die zich in een noodsituatie bevinden. Het huurcontract wordt afgesloten voor maximaal 4 maanden en kan 1 maal verlengd worden. Het verblijf in de doorgangswoning biedt een tijdelijke periode van woonzekerheid om een duurzame oplossing voor de huisvestingssituatie te vinden. Hierdoor wordt vermeden dat mensen in een neerwaartse spiraal van bestaansonzekerheid terecht komen. Een doorgangswoning biedt een antwoord op de huisvestingssituatie van mensen die niet over een woning beschikken omdat ze onbewoonbaar of ongeschikt is verklaard, omwille van een gerechtelijk bevel tot uitdrijving of omwille van familiale conflicten, omwille van een ramp zoals een brand of overstroming of omdat ze dakloos zijn, … ‘
      Gelet op zijn beslissing van 6 oktober 2008 betreffende ‘huurwoning te 2242 Pulderbos, Rozenlaan 51: goedkeuring overeenkomst doorgangswoning’, later aangepast bij beslissing van 1 december 2015.
      Gelet op zijn beslissing van 24 februari 2022 betreffende ‘goedkeuring gebruiksovereenkomst en regelement m.b.t. de doorgangswoning te Zandhoven, Liersebaan 50’.
      Overwegende dat het wenselijk is om voor de doorgangswoning te Pulderbos, Rozenlaan 49 dezelfde bepalingen alsook dezelfde bijdrage te hanteren als deze bepaald voor de doorgangswoning te Pulderbos, Rozenlaan 51 (doorgangswoning voor vrouwen) en te Zandhoven, Liersebaan 50 (doorgangswoning voor mannen).
      Gelet op de voorliggende “overeenkomst doorgangswoning – terbeschikkingstelling kamer en gemeenschappelijke ruimte”, het “algemeen reglement” en het “intern huisreglement” m.b.t. de doorgangswoning te Pulderbos, Rozenlaan 49.
      Overwegende dat het goedkeuren van een gebruiksovereenkomst en reglement tot de bevoegdheid van de OCMW-raad hoort;- dat gelet op de dringende woonnood niet kon gewacht worden op de eerstvolgende OCMW-raad van 29 februari 2024.
      Overwegende dat het vast bureau om voormelde reden op 21 februari 2024 bij hoogdringendheid de gebruiksovereenkomst en het reglement m.b.t. de doorgangswoning te Pulderbos, Rozenlaan 49 heeft goedgekeurd;- dat in de beslissing van 21 februari ll opgenomen werd dat deze beslissing ter bekrachtiging aan de OCMW-raad van februari zou worden voorgelegd.

      Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de OCMW-raad een tussenkomst van dhr. Belmans W., die het volgende verklaart: "Principieel een heel mooie doelstelling. Maar ik vraag me af of er geen botsing is met een andere mooie doelstelling. Graag eerst een duidelijk beeld van wat wij als OCMW doen en hebben:
      Rozenlaan 49 en/of 51: Blijkbaar is Rozenlaan 49 een LOI: opvang van 5 alleenstaande vrouwen? Volgens de tekst is er al een doorgangswoning in Rozenlaan 51? Hoeveel ruimte?
      Liersebaan 50: Hoeveel LOI-kamers? Hoeveel ruimte doorgangswoning?

      In hoeverre zijn alle doorgangswoningen op dit ogenblik bezet? (Toch steeds maar voor 4 maanden?)

      Is er geen botsing met onze ter beschikking stelling van lokalen voor het LOI? Er is een groot gebrek aan opvangplaatsen voor asielzoekers. En nu gaan wij één van die opvangplaatsen voor een andere bestemming gebruiken? Is mevrouw De Moor hiermee akkoord?

      Hoe lang duurt het nog voor dat de doorgangswoning in Massenhoven kan gebruikt worden?
      En zodra dit het geval is, vallen dan de doorgangswoningen in Pulderbos en in Zandhoven weg? En gaan we dan het aantal LOI-opvangplaatsen in Zandhoven uitbreiden?

      Maar dan het reglement:
      Waarborg: 2 maal de maandelijkse bijdrage.
      D.w.z. dat iemand die tot op dat moment van een bedrag gelijk aan het leefloon diende te leven, plots 2 maanden waarborg (2 x 439 euro), + de huur van die maand, dus drie maal 439 euro d.i. 1317 euro moet neerleggen. Dit is toch onmogelijk!"

      Bij de verdere bespreking hoort de raad nog een tussenkomst van dhr. Vertruyen O..
      Nadat schepen Maes M. geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de OCMW-raad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      De OCMW-raad bekrachtigt de beslissing van het Vast Bureau van 21 februari 2024 waarbij de “gebruiksovereenkomst doorgangswoning-terbeschikkingstelling kamer en gemeenschappelijke ruimte”, het “algemeen reglement” en het “intern huisreglement” m.b.t. de doorgangswoning te Pulderbos, Rozenlaan 49, werd goedgekeurd.
      Artikel 2.
      De bestemming van de woning te Pulderbos, Rozenlaan 49, als doorgangswoning geldt slechts als een tijdelijke maatregel voor erkende LOI-bewoners die het LOI te Pulderbos dienen te verlaten in afwachting van hun verhuis naar een andere woongelegenheid.
      Artikel 3.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Mens & Welzijn, de dienst Financiën en de dienst Secretariaat bezorgd worden.

  • Goedkeuren verslag

    • Verslag vorige zitting

      Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Dirk Vercammen, OCMW-raadslid
      Feiten en Overwegingen

      Gezien er tijdens de raadzitting van heden geen verdere opmerkingen worden gemaakt over de redactie van de notulen van de OCMW-raad van 25 januari 2024, en overeenkomstig art. 32 van het decreet Lokaal Bestuur, zijn de notulen van bedoelde zitting, goedgekeurd.

Namens OCMW-raad,

Annick Smeets
algemeen directeur

Paula Henderickx
voorzitter OCMW-raad