De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering tot vaststelling van het Vlaams Reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Vlarema) van 17 februari 2012, en latere wijzigingen.
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Decreet betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet) van 23 december 2011.
Gelet op zijn beslissing van 19 december 2019 waarbij de retributie op de ophaling van afval aan huis en levering van compost werd aangepast en hernieuwd en zijn beslissing van 21 januari 2021 waarbij deze laatste beslissing werd gewijzigd.
Gelet op het algemeen principe ‘De vervuiler betaalt’.
Gelet op het bericht van IGEAN van 24 maart 2022 dat vanaf heden pmd-zakken van 120 liter voor de inzameling van PMD verkocht mogen worden, maar enkel aan scholen, rusthuizen en ziekenhuizen.
Overwegende dat de gemeente Zandhoven reeds vragen kreeg over het aanbieden van dergelijke PMD-zakken en er dus interesse is voor de aankoop.
Overwegende dat een kostprijs van 5 euro aangewezen is voor deze zakken, omdat het om een verdubbeling van het volume gaat van de normale PMD-zak.
Overwegende dat het noodzakelijk is om het retributiereglement van 19 december 2019 aan te passen om de verkoop van 120 liter PMD-zakken mogelijk te maken.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Na beraadslaging.
Artikel 1.
In zijn beslissing van 19 december 2019 inzake de retributie op de ophaling van afval aan huis en levering van compost wordt met ingang van 1 mei 2022 het artikel 1, punt 2 gewijzigd als volgt:
2. het afleveren van gestandaardiseerde gemeentelijke zakken voor PMD
De ophaling en verwijdering van het PMD zal enkel gebeuren in gestandaardiseerde plastiekzakken van de gemeente. Deze plastiekzakken zijn enkel verkrijgbaar tegen betaling van hoger vermelde retributie bij de overhandiging ervan in de voorverpakte hoeveelheden door diegene die erom verzoekt. De gemeente behoudt het recht om zakken die niet aan de sorteerregels voldoen niet mee te nemen bij de ophaling. De openbare diensten zijn niet onderworpen aan onderhavige retributie.
Zakken van 120 liter zijn enkel beschikbaar voor scholen, rusthuizen en ziekenhuizen en mogen niet door particulieren worden aangeboden.
Atikel 2.
De gemeenteraadsbeslissing van 21 januari 2021 vervalt volledig.
De gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2019 inzake retributie op de ophaling van afval aan huis en levering van compost blijft voor het overige van toepassing.
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing zal aan Igean milieu & veiligheid, de dienst Secretariaat, de dienst Financiën, de milieudienst en aan de toezichthoudende overheid worden overgemaakt.