Terug
Gepubliceerd op 03/04/2025

Notulen  OCMW-raad

do 27/03/2025 - 22:00 Raadzaal Gemeentehuis - Liersebaan 12 te 2240 Zandhoven
Aanwezig: Hans Soetemans, voorzitter OCMW-raad
Luc Van Hove, burgemeester
Rudolf Willems, Paula Henderickx, Mieke Maes, Conny Van den Heuvel, Jelle Lauwereys, Maria Van Rompaey, Johan Steylaerts, Raf Kenis, Jan Valckx, Els Smits, Lies Verstraeten, Bart Oorts, Els Struyfs, Hans Lambert, Jef Leirs, Wouter Van Deuren, Dieter Stulens, Heidi Van der Elst, Bram Cools, Patrick Ven, leden
Annick Smeets, algemeen directeur
Verontschuldigd: Steven Van Staeyen, schepen
  • Openbaar

    • Goedkeuren van het vernieuwde projectplan KINA m.b.t. inhoudelijke en financiële coördinatie Dwaallicht

      Aanwezig: Hans Soetemans, voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Rudolf Willems, Paula Henderickx, Mieke Maes, Conny Van den Heuvel, Jelle Lauwereys, Maria Van Rompaey, Johan Steylaerts, Raf Kenis, Jan Valckx, Els Smits, Lies Verstraeten, Bart Oorts, Els Struyfs, Hans Lambert, Jef Leirs, Wouter Van Deuren, Dieter Stulens, Heidi Van der Elst, Bram Cools, Patrick Ven, leden
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Steven Van Staeyen, schepen
      Feiten en Overwegingen

      De OCMW-raad,
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
      Gelet op de Organieke Wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW’s, en latere wijzigingen.
      Overwegende dat Zandhoven samen met de gemeenten van de regio Voorkempen deel uitmaakt van Dwaallicht, regionaal praatcafé dementie.
      Gelet op de samenwerking met KINA aangaande inhoudelijke ondersteuning van de activiteiten van Dwaallicht, waarvoor het projectplan werd goedgekeurd door de OCMW-raad van 3 september 2013, en later aangepast bij beslissing van 25 januari 2024.
      Gelet op de samenwerking met KINA aangaande financieel beheer van de activiteiten van Dwaallicht, waarvoor het projectplan werd goedgekeurd door de OCMW-raad van 3 september 2013, en later aangepast bij beslissing van 25 januari 2024.
      Overwegende dat deze projectplannen met KINA p.v. voorzien in enerzijds 75 uren (of 1 dag per maand met uitzondering van juli en augustus) inhoudelijke ondersteuning en 5 uren financiële ondersteuning van de activiteiten van Dwaallicht.
      Overwegende dat Ranst sinds 1 januari 2025 is toegetreden tot Dwaallicht, wat noopt tot een aanpassing van het projectplan met KINA aangaande ondersteuning Dwaallicht;- dat KINA van deze gelegenheid gebruik heeft gemaakt om de twee bestaande projectplannen samen te voegen in één gezamenlijk projectplan van 80 uur per jaar, voor zowel inhoudelijke als financiële ondersteuning.
      Overwegende dat de werking van Dwaallicht grotendeels wordt gefinancierd via giften en jaarlijkse bijdragen van de lokale besturen (1500,00 euro per jaar);- dat de hogervermelde aanpassingen geen impact hebben op de gemeentelijke bijdrage.
      Gelet op de positieve ervaringen in de samenwerking met KINA p.v. voor de coördinatie van Dwaallicht.
      Overwegende dat Dwaallicht een feitelijke vereniging is en dus geen overeenkomsten kan afsluiten.
      Gelet op het projectplan ‘inhoudelijke en financiële coördinatie Dwaallicht’ met KINA p.v. en de gemeenten Brecht, Malle, Schilde, Ranst, Zandhoven en Zoersel, dat wordt voorgelegd, dat voorziet in inhoudelijke ondersteuning van de activiteiten van Dwaallicht a rato van 80 uren per maand waarvan 75 uren worden voorzien voor de inhoudelijke ondersteuning en 5 uren worden voorzien voor het financieel beheer.
      Overwegende dat met de inhoud van het projectplan akkoord gegaan kan worden.
      Overwegende dat OCMW Zandhoven bij het afsluiten van het projectplan vertegenwoordigd moet zijn;- dat het derhalve noodzakelijk is twee personen aan te stellen die bij de ondertekening van bedoeld projectplan OCMW Zandhoven zullen vertegenwoordigen en gerechtigd zijn dit projectplan rechtsgeldig te ondertekenen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Hans Soetemans, Luc Van Hove, Rudolf Willems, Paula Henderickx, Mieke Maes, Conny Van den Heuvel, Jelle Lauwereys, Maria Van Rompaey, Johan Steylaerts, Raf Kenis, Jan Valckx, Els Smits, Lies Verstraeten, Bart Oorts, Els Struyfs, Hans Lambert, Jef Leirs, Wouter Van Deuren, Dieter Stulens, Heidi Van der Elst, Bram Cools, Patrick Ven, Annick Smeets
      Voorstanders: Luc Van Hove, Rudolf Willems, Paula Henderickx, Mieke Maes, Hans Soetemans, Conny Van den Heuvel, Jelle Lauwereys, Maria Van Rompaey, Johan Steylaerts, Raf Kenis, Jan Valckx, Els Smits, Lies Verstraeten, Bart Oorts, Els Struyfs, Hans Lambert, Jef Leirs, Wouter Van Deuren, Dieter Stulens, Heidi Van der Elst, Bram Cools, Patrick Ven
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      Zijn goedkeuring te verlenen aan navolgend projectplan ‘inhoudelijke en financiële coördinatie Dwaallicht’. Dit projectplan komt in de plaats van de projectplannen ‘inhoudelijke ondersteuning van de activiteiten van Dwaallicht’ en ‘financiële coördinatie Dwaallicht’.

      PROJECTPLAN KINA p.v.
      Inhoudelijke en financiële coördinatie Dwaallicht: samenwerking tussen de OCMW’s van
      Brecht, Malle, Schilde, Ranst, Zandhoven en Zoersel

             

      1. INLEIDING: KINA ALS WELZIJNSVERENIGING – EEN REGIONALE AANPAK VOOR LOKALE NODEN
      KINA is een vereniging van 27 OCMW’s in het arrondissement Antwerpen, die hun krachten gebundeld hebben in één organisatie die inspeelt op de versterking van hun lokaal welzijnsbeleid. Dankzij de samenwerking binnen een welzijnsvereniging overschrijdt elk OCMW zijn lokale mogelijkheden. Zij benutten de gezamenlijke capaciteit (kennis, experten, dienstverlening, infrastructuur…), waardoor zij hun doelstellingen kunnen halen door gebruik te maken van de schaalgrootte. KINA p.v. is de vereniging van, voor en door haar OCMW’s.
      Het ondersteuningsaanbod is gedurende de voorbije jaren telkens op vraag en op maat van de leden-OCMW gegroeid. De OCMW-leden kunnen beroep doen op de stafmedewerkers van KINA die op verschillende domeinen expertise hebben opgebouwd. Hierbij werken we steeds vraaggericht, zowel bij de opstart van een dienstverlening als bij de verdere uitbouw. Dynamisch en flexibel speelt KINA in op de ondersteuningsbehoeften van haar leden. Voor vele van onze leden zijn we in tussentijd een onmisbaar verlengstuk van de eigen werking geworden. Dit is ook waaraan we in de toekomst willen blijven werken: samenwerking mogelijk maken om het lokaal welzijnsbeleid te versterken. Zo bieden we een regionale aanpak voor lokale noden. Samen verleggen we grenzen!
      Dit projectplan kadert binnen de inzet van ons expertenteam kwaliteitszorg. In dit projectplan worden de doelstellingen en de beheeraspecten van de ondersteuning beschreven, om aan te geven hoe de samenwerking tussen enerzijds welzijnsvereniging KINA p.v. en anderzijds de feitelijke vereniging Dwaallicht zal verlopen en onder welke voorwaarden dit zal gebeuren.
      2. PROBLEEMSTELLING
      In dit projectplan beschrijven we de doelstellingen en de beheeraspecten van het project “Inhoudelijke en financiële coördinatie Dwaallicht: Samenwerking tussen de OCMW’s van Brecht, Malle, Ranst, Schilde, Zandhoven en Zoersel”. Doel van dit projectplan is aan te geven hoe de samenwerking tussen KINA en de OCMW’s van Brecht, Malle, Ranst, Schilde, Zandhoven en Zoersel, (nadien: de Dwaallicht-OCMW’s) zal verlopen met betrekking tot dit project en onder welke voorwaarden, nadien de beheeraspecten genoemd, dit zal gebeuren.
      3. DOELSTELLINGEN VAN HET PROJECTPLAN
      Dit deelproject kadert in de doelstelling van de Dwaallicht-OCMW’s om onder de naam Dwaallicht een zorg- en ondersteuningsaanbod uit te bouwen voor personen met dementie, hun familie en mantelzorgers, rond het bespreekbaar maken, antwoorden bieden en wegwijs maken in thema’s rond dementie. Door een financiële bijdrage en de inzet van personeel, werkingsmiddelen en organisatorische capaciteit, maken de Dwaallicht-OCMW’s een gemeenschappelijk aanbod hierrond mogelijk.
      De inhoudelijke werking en het financieel beheer van de activiteiten van Dwaallicht wordt uitgewerkt door het “Kernteam lokale besturen Dwaallicht”. Voor de inhoudelijke en financiële ondersteuning van de werking wordt beroep gedaan op ondersteuning van een stafmedewerker van KINA, zoals omschreven in dit projectplan.
      4. METHODOLOGIE
      Inhoudelijke coördinatie:

      • De activiteiten van Dwaallicht worden aangestuurd door het “Kernteam lokale besturen Dwaallicht” waarin minimaal elk Dwaallicht-OCMW vertegenwoordigd is.
      • De stafmedewerker van KINA p.v. biedt ondersteuning bij de verschillende acties, zoals de organisatie van praatcafés, vergaderingen van het “Kernteam lokale besturen Dwaallicht”, vergaderingen van de stuurgroep, bekendmakingsacties, contacten met bezoekers en sprekers…
      • De stafmedewerker neemt initiatieven om het Dwaallicht-aanbod actueel, bekend en relevant te houden, steeds in nauw overleg en onder aansturing van de 6 OCMW’s in het “Kernteam lokale besturen Dwaallicht”.
        Financieel beheer:
      • KINA voorziet binnen zijn boekhouding een apart activiteitencentrum waarin alle inkomsten en uitgaven m.b.t. Dwaallicht geboekt worden.
      • Voor de financiële transacties van Dwaallicht wordt het rekeningnummer 068-2148241-09 voorzien waarvoor alle machtigingen worden overgedragen aan KINA p.v.
      • De Dwaallicht-OCMW’s, inclusief de leden van het “Kernteam lokale besturen Dwaallicht”, binden zich ertoe geen uitgaven in naam van Dwaallicht te doen waarvoor geen middelen binnen het project voorhanden zijn.
      • KINA kan enkel betalingen uitvoeren voor Dwaallicht wanneer er voldoende middelen beschikbaar zijn.
      • De OCMW-vertegenwoordigers van het “Kernteam lokale besturen Dwaallicht” waken over de beschikbaarheid van voldoende middelen. Bij een dreigend tekort onderneemt het kernteam tijdig de nodige acties om de inkomsten te verhogen of de uitgaven te beperken. Indien er toch een tekort ontstaat, binden de Dwaallicht-OCMW’s zich ertoe dit tekort bij te passen zodat dit nooit ten laste kan komen van andere leden-OCMW’s van KINA p.v. die niet aan het project deelnemen.
      • Jaarlijks, na afsluiting van de resultatenrekening van KINA, ontvangt het “Kernteam lokale besturen Dwaallicht” een eigen resultatenrekeningen van het betreffende activiteitencentrum.
      • Voor elke stuurgroepvergadering kan bij het diensthoofd financiën van KINA een stand opgave gevraagd worden van de bankrekening van Dwaallicht. (minimaal 7 dagen vooraf)
      • Het kernteam kan autonoom beslissen een jaarlijkse bijdrage te vragen aan de Dwaallicht-OCMW’s.
      • De communicatie rond het financiële beheer gebeurt onder aansturing en verantwoordelijkheid van het kernteam lokale besturen, met administratieve ondersteuning door KINA (vb. opvragen bijdrage, communicatie rond schenkingen, invordering van achterstallige bijdragen, terugkoppeling financieel resultaat naar de Dwaallicht-OCMW’s, …).
      • Indien het kernteam lokale besturen beslist een subsidieaanvraag in te dienen, voorziet KINA binnen de voorziene projecturen in de administratieve en boekhoudkundige ondersteuning, zowel bij aanvraag als bij indiening van het verantwoordingsdossier. Zowel het “Kernteam lokale besturen Dwaallicht” als KINA bezorgen elkaar daarvoor de benodigde informatie. Het dossier wordt ingediend door het “Kernteam lokale besturen Dwaallicht” na hun goedkeuring.

      5. BEHEERSASPECTEN

      5.1 Opvolging
      KINA neemt geenszins de eindverantwoordelijkheid over van de lokale besturen betreffende de realisatie van de in dit projectplan omschreven doelstellingen.
      De contactpersonen voor de uitvoering en opvolging van dit contract zijn:
      Brecht: Kris Van Dijck
      Malle: Badya Guerti
      Ranst: Kim Michiels
      Schilde: Anouk Collet
      Zandhoven: Zoë Schmit
      Zoersel: diensthoofd thuiszorg
      Bij alle problemen die niet louter van inhoudelijke aard zijn (organisatorische, contractueel, personeel …), zal het lokaal bestuur rechtstreeks contact opnemen met de directeur dienstverlening of de algemeen directeur van KINA om dit te bespreken. Deze zaken worden niet besproken met de stafmedewerker zelf.
      5.2 Tijd
      Deze overeenkomst wordt afgesloten voor een periode van één jaar, hierna werkjaar genoemd, waarbij een stafmedewerker van KINA gedurende 80 uren per jaar prestaties levert voor Dwaallicht, zoals opgenomen onder punt 3 Doelstellingen. 75 uren worden voorzien voor de inhoudelijke ondersteuning en 5 uren worden voorzien voor het financieel beheer.
      Het werkjaar start telkens op 1 januari en wordt bij stilzwijgen automatisch voor eenzelfde termijn verlengd. Het eerste werkjaar neemt aanvang op 01/01/2025.
      Ten laatste drie maanden voorafgaand aan het verstrijken van het werkjaar, stelt een partij die het project wil stopzetten de andere partij hiervan schriftelijk in kennis.
      De effectieve tijdsinvestering in het project is sterk afhankelijk van:

        • de doelstellingen
        • de intensiteit
        • de aanvangssituatie

      De taken en doelstellingen die in dit projectplan beschreven staan, zijn richtinggevend en dienen steeds bekeken te worden in het kader van het aantal begeleidingsuren waarop de OCMW’s beroep doen. KINA noch de ingezette medewerker, nemen hierin de verantwoordelijkheid van de lokale besturen over m.b.t. het bereiken van de vooropgestelde doelstellingen en verplichtingen. De dienstverlening van KINA is ondersteunend en afhankelijk van de medewerking en beschikbare informatie verkregen van de OCMW’s.
      Afwezigheid van de door KINA aangeduide medewerker schorst deze overeenkomst enkel indien na grondige navraag blijkt dat de andere medewerkers van KINA geen ruimte hebben in hun agenda (lopende projecten bij andere OCMW-leden en KINA p.v.) om de taken van de afwezige medewerker over te nemen. Desgevallend wordt een tariefvermindering toegepast volgens de modaliteiten vermeld in het schrijven van KINA aan de OCMW’s op 20/10/2022. Het lokaal bestuur kan nooit aanspraak maken op het betalen van penaliteiten of schadevergoedingen.
      5.3 Prestaties en vergoedingen
      De stafmedewerker presteert het in 5.2 omschreven aantal uren per jaar voor Dwaallicht.
      De financiering van het project gebeurt in 2025 op basis van een uurtarief à rato van € 90. Dit tarief wordt jaarlijks geïndexeerd door middel van een vergelijking van het indexcijfer van mei 2024 (gezondheidsindex basis=2013) met het indexcijfer van december van het voorgaande jaar.
      De KINA-medewerker noteert zijn prestaties en de gedane tijdsinvestering per dag in een overzicht dat op regelmatige basis aan het lokaal bestuur/vereniging wordt bezorgd, zodat zij hieruit de vordering en tijdsinvestering kunnen afleiden. Eventuele opmerkingen worden binnen de week na ontvangst doorgegeven aan de directeur dienstverlening of de algemeen directeur van KINA p.v. De uren dienen het volledige werk van de medewerker(s) binnen deze opdracht te omvatten.
      5.4 Organisatie
      KINA, als juridisch werkgever, coördineert de afspraken in verband met de infrastructuur, de werkplaatsen, de tewerkstellingsvoorwaarden en de dienstverleningsmodaliteiten van de stafmedewerker, met dien verstande dat de dienstverlening ter plaatse gebeurt bij het lokaal bestuur en het bestuur hiervoor kosteloos de nodige infrastructuur beschikbaar stelt voor de stafmedewerker. De lokale besturen kunnen toestemming geven aan de stafmedewerker om de uren voor het bestuur elders te presteren.

      5.4.1 Middelen
      De stafmedewerker krijgt tijdens de uitvoering van de opdracht binnen de lokale besturen een bureel ter beschikking. KINA zorgt voor een draagbare PC en een headset. De materiële middelen (vb. print- en kopieermogelijkheid, papier, postzegels, klassement, documentatie, bureaumateriaal) worden kosteloos door de lokale besturen ter beschikking gesteld.
      De stafmedewerker moet gebruik kunnen maken van een veilige internetverbinding.
      De stafmedewerker moet, in het kader van zijn specifieke opdracht, gebruik kunnen maken van de relevante databanken waarbij de lokale besturen aangesloten zijn. In het geval dat er specifieke software noodzakelijk is (vb. voor statistische analyse), stellen de lokale besturen deze ter beschikking.
      5.4.2 Personeel
      In het kader van dit project wordt een stafmedewerker Kwaliteitszorg van KINA ingezet. Afhankelijk van de aard van de opdracht en de specialiteit van de KINA-medewerker kunnen sommige opdrachten door een collega worden uitgevoerd. In samenspraak met de lokale verantwoordelijke kan beroep gedaan worden op een lokale secretariaatsmedewerker voor administratieve ondersteuning.
      5.4.3 Verzekering
      De taken die de stafmedewerkers uitoefenen op de verschillende lokale besturen zijn verzekerd door de polis Burgerlijke Aansprakelijkheid van KINA p.v. Dit wil zeggen dat de individuele lokale besturen niets meer hoeven door te geven van activiteiten die ter plaatse worden uitgevoerd door de KINA-stafmedewerkers. Op deze polis is er wel één uitzondering, namelijk dat de schade berokkend aan goederen van het plaatselijk bestuur die aan medewerkers worden toevertrouwd niet verzekerd is.

      5.5 Informatie
      Verzamelen van de benodigde informatie:

        • Opzoekwerk rond regelgeving, methodes …;
        • Bestaande documenten en registraties;
        • Mondelinge toelichting en aanvullingen door de verantwoordelijken van de lokale besturen in functie van de afgebakende onderdelen;
        • Verslagen van overlegmomenten;
        • Indien nodig kunnen andere medewerkers en/of raadsleden betrokken worden bij de werkzaamheden in functie van de afgebakende onderdelen;
        • Mate en gemak waarmee de stafmedewerker de nodige informatie krijgt aangereikt of daarentegen zelf de informatieverzameling dient uit te voeren, zal een grote invloed hebben op de tijdsbesteding.
          Verstrekken van informatie (rapportage):
        • De stafmedewerker noteert de prestaties en de gedane tijdsinvestering per dag in een overzicht. Dit overzicht wordt op regelmatige basis aan de lokale besturen bestuur bezorgd, zodat zij hieruit de tijdsinvestering kunnen afleiden. Eventuele opmerkingen worden binnen de week na ontvangst doorgegeven aan de adjunct-directeur of algemeen directeur van KINA.
        • Rapportage gebeurt minstens éénmaal per jaar aan de afgevaardigden van de lokale besturen.

      5.6 Kwaliteit
      De ondersteuning van een KINA-stafmedewerker moet het volgende bewerkstelligen:

        • Het project moet resulteren in een “lastenvermindering” voor de lokale besturen.
        • De deskundige inzet van de stafmedewerker van KINA moet leiden tot een verhoogde kwaliteit van de maatschappelijke dienstverlening zowel t.a.v. de individuele cliënten als de algemene werking van de sociale dienst en/of OCMW-voorzieningen.
        • Er moet een concrete output geleverd worden onder de vorm van praatcafés, stuurgroepvergaderingen, bekendmakingsacties … (zie ook onder ‘doelstellingen’).

      5.7 Deontologische aspecten
      Aan de lokale besturen wordt de volledige medewerking gevraagd, zodat de KINA-stafmedewerker in alle neutraliteit en objectiviteit de ondersteuning kunnen uitoefenen, en zich bijgevolg niet kunnen inlaten met interne aangelegenheden en problematieken.
      Indien er op de lokale besturen verschillende medewerkers van KINA in verschillende projecten werkzaam zijn:

        • gebeurt de communicatie per project rechtstreeks met de betrokken stafmedewerker.
        • bij mogelijke problemen en organisatorische vragen over KINA-aangelegenheden in het algemeen, houdt het plaatselijke bestuur er zich aan dit rechtstreeks te bespreken met de adjunct-directeur en/of de directeur van KINA. Vragen m.b.t. de uurregeling, de projectovereenkomst en het aantal uren worden ook aan deze personen gesteld en niet aan de stafmedewerker zelf.

      5.8 Bescherming van persoonsgegevens
      Het lokaal bestuur stelt de stafmedewerker kwaliteitszorg op de hoogte van de interne werking omtrent de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van persoonsgegevens (AVG) en de verwachtingen in dit kader t.a.v. het OCMW.
      De stafmedewerker kwaliteitszorg wordt onmiddellijk in kennis gesteld indien naar hun mening een handeling inbreuk oplevert op de AVG, het lokale informatieveiligheidsbeleid of op andere Unierechtelijke of lidstaatrechtelijke bepalingen inzake gegevensbescherming.

      5.8.1 Vertrouwelijkheid
      De stafmedewerker zal zich ervan onthouden bedrijfsgeheimen in de zin van artikel I.17/1, 1° van het Wetboek van economisch recht, onrechtmatig te verkrijgen, te gebruiken of openbaar te maken. De werknemer zal zich er ook van onthouden geheimen in verband met persoonlijke of vertrouwelijke aangelegenheden, waarvan hij in de uitoefening van het werk kennis kan hebben, bekend te maken.
      Indien de stafmedewerker een verzoek krijgt om persoonsgegevens ter beschikking te stellen door een daartoe bevoegde instantie overeenkomstig een Unierechtelijke of lidstaatrechtelijke bepaling, beoordeelt deze eerst of het verzoek bindend is en of hij/zij op grond van gedrags- en beroepsregels aan het verzoek moet voldoen. Als er geen strafrechtelijke of andere juridische belemmeringen zijn, dan stelt de stafmedewerker kwaliteitszorg het lokaal bestuur op de hoogte van dit verzoek, binnen een termijn dat het voor het lokaal bestuur mogelijk is om eventuele rechtsmiddelen tegen de verstrekking van de Persoonsgegevens in te stellen.
      De stafmedewerker verbindt er zich toe:

          • zich alleen toegang te verschaffen tot persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de hem/haar toevertrouwde opdracht in het kader van de verwerking van persoonsgegevens;
          • de persoonsgegevens voor geen ander doel aan te wenden dan nodig voor de uitoefening van de professionele taken
          • persoonsgegevens waarvan hij/zij kennis heeft genomen in de uitoefening van het werk, alleen toe te vertrouwen aan anderen in de mate dat dit voor de uitvoering van zijn/haar opdracht voor de werkgever noodzakelijk is en op voorwaarde dat de persoon aan wie deze gegevens kenbaar worden gemaakt gemachtigd is er kennis van te nemen;
          • de toegangscodes en/of wachtwoorden om zich toegang tot bepaalde persoonsgegevens te verschaffen niet kenbaar te maken;
          • een inbreuk op persoonsgegevens onmiddellijk te melden aan de verantwoordelijke of DPO van het lokale bestuur.

      De stafmedewerker erkent het belang van deze verplichtingen tot vertrouwelijkheid en tot het naleven van de regels inzake de bescherming van persoonsgegevens conform de AVG, zowel ten aanzien van KINA als de besturen waar KINA mee samenwerkt.

      5.9 Vroegtijdige Beëindiging van de opdracht en schorsing van de opdracht
      Indien de opdrachtgever na ondertekening van het contract de samenwerking wil stopzetten buiten de in dit contract vastgestelde einddatum, is deze een vergoeding verschuldigd aan KINA ter compensatie van het gederfde inkomstenverlies.
      Indien gewerkt wordt met een contractueel vastgelegd uurpakket:
      De opdrachtgever is een vergoeding verschuldigd van 75% van het vastgelegde uurtarief voor elke nog niet-gepresteerde uur binnen het contractueel vastgelegde uurpakket. Voor de reeds gepresteerde uren betaalt de opdrachtgever uiteraard het volledige contractueel vastgelegde uurtarief.
      Na het verstrijken van het jaar wordt een verrekening gemaakt waarbij een creditnota voor de deelnemende besturen wordt opgemaakt en het teveel betaalde bedrag wordt teruggestort door KINA p.v.
      De lokale besturen kunnen nooit aanspraak maken op het betalen van penaliteiten of schadevergoedingen.

      Artikel 2.

      De heer Hans Soetemans en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk voorzitter van de OCMW-raad en algemeen directeur, worden gemachtigd om het projectplan KINA m.b.t. inhoudelijke en financiële coördinatie Dwaallicht namens OCMW Zandhoven te ondertekenen.

      Artikel 3.
      De kosten verbonden aan het projectplan waarvan sprake in artikel 1 worden gefactureerd aan Dwaallicht.

      Artikel 4.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan KINA p.v. (Antwerpsesteenweg 503 – 2390 Malle), de dienst Mens & Welzijn en de dienst Financiën bezorgd worden.

    • Toetreden tot de collectieve verzekering: verzorgingskosten bij hospitalisatie of ernstige ziekte

      Aanwezig: Hans Soetemans, voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Rudolf Willems, Paula Henderickx, Mieke Maes, Conny Van den Heuvel, Jelle Lauwereys, Maria Van Rompaey, Johan Steylaerts, Raf Kenis, Jan Valckx, Els Smits, Lies Verstraeten, Bart Oorts, Els Struyfs, Hans Lambert, Jef Leirs, Wouter Van Deuren, Dieter Stulens, Heidi Van der Elst, Bram Cools, Patrick Ven, leden
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Steven Van Staeyen, schepen
      Feiten en Overwegingen

      De OCMW-raad,

      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 77, 78, 2” lid, 10° en 186 §2 tot en met §4.

      Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen , in het bijzonder artikel 2,6°, artikel 43, §1, 2e lid en artikel 47.

      Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen, In het bijzonder 40, §3.

      Gelet op zijn beslissing van 5 januari 2009 betreffende de goedkeuring van de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 244, 245 en 246.

      Overwegende dat lokale besturen verplicht zijn om een hospitalisatieverzekering aan hun personeelsleden aan te bieden.

      Overwegende dat alle lokale besturen en aanverwante instellingen in het verleden gebruik konden maken van de raamovereenkomst collectieve hospitalisatieverzekering, maar dat de huidige raamovereenkomst afgesloten tussen de FPD-GSD en Ethias, eind 2025 ophoudt te bestaan.

      Gelet op het feit dat ingevolge van een beslissing van de federale GSD dat de Vlaamse lokale en provinciale besturen niet kunnen intekenen op de overheidsopdracht aangezien deze enkel toegankelijk is voor de Waalse en Brusselse lokale en provinciale besturen die aangesloten zijn bij de federale GSD.

      Gelet op het belang van een kwalitatieve hospitalisatieverzekering voor de personeelsleden en de voordelen verbonden aan een collectieve polis, heeft de GSD-V zelf het initiatief genomen om een eigen overheidsopdracht uit te schrijven ten gunste van de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Hans Soetemans, Luc Van Hove, Rudolf Willems, Paula Henderickx, Mieke Maes, Conny Van den Heuvel, Jelle Lauwereys, Maria Van Rompaey, Johan Steylaerts, Raf Kenis, Jan Valckx, Els Smits, Lies Verstraeten, Bart Oorts, Els Struyfs, Hans Lambert, Jef Leirs, Wouter Van Deuren, Dieter Stulens, Heidi Van der Elst, Bram Cools, Patrick Ven, Annick Smeets
      Voorstanders: Luc Van Hove, Rudolf Willems, Paula Henderickx, Mieke Maes, Hans Soetemans, Conny Van den Heuvel, Jelle Lauwereys, Maria Van Rompaey, Johan Steylaerts, Raf Kenis, Jan Valckx, Els Smits, Lies Verstraeten, Bart Oorts, Els Struyfs, Hans Lambert, Jef Leirs, Wouter Van Deuren, Dieter Stulens, Heidi Van der Elst, Bram Cools, Patrick Ven
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      Goedkeuring te verlenen voor deelname aan de raamovereenkomst “Collectieve hospitalisatieverzekering ten behoeve van de (gepensioneerde) personeelsleden van de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen, alsook hun naast verwanten” van de GSD-V vanaf 1 januari 2026.

      Artikel 2.
      De GSD-V te machtigen om in het kader van deze overheidsopdracht, in naam en voor rekening van OCMW Zandhoven, de plaatsingsprocedure en de bijhorende aanbestedingsdocumenten alsook alle voorwaarden ervan vast te stellen, de plaatsingsprocedure te voeren en een beslissing te nemen over de gunning.

      Artikel 3.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan de GSD-V (via het inschrijvingsformulier) en de dienst Personeel bezorgd worden.

    • DE ZANDSCHAKEL VZW: aanduiden van een vertegenwoordiger en een deskundige voor de (buitengewone) algemene vergaderingen vanaf 2025 tot en met 31 december 2030

      Aanwezig: Hans Soetemans, voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Rudolf Willems, Paula Henderickx, Mieke Maes, Conny Van den Heuvel, Jelle Lauwereys, Maria Van Rompaey, Johan Steylaerts, Raf Kenis, Jan Valckx, Els Smits, Lies Verstraeten, Bart Oorts, Els Struyfs, Hans Lambert, Jef Leirs, Wouter Van Deuren, Dieter Stulens, Heidi Van der Elst, Bram Cools, Patrick Ven, leden
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Steven Van Staeyen, schepen
      Feiten en Overwegingen

      De OCMW-raad,
      Overwegende dat OCMW Zandhoven lid is van De Zandschakel vzw (Liersebaan 52 - 2240 Zandhoven).
      Overwegende dat ingevolge artikel 5 van de statuten van De Zandschakel vzw de leden van de vereniging het recht hebben om een vertegenwoordiger en een deskundige aan te duiden voor het bijwonen van de algemene vergadering.
      Overwegende dat het dienvolgens wenselijk is een afgevaardigde en een deskundige aan te stellen, gerechtigd om OCMW Zandhoven te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van de genoemde vzw en een stem te hebben in het plaatselijk sociaal beleid.
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 28 en 34.
      GAAT OVER,
      in openbare zitting en bij geheime stemming tot de aanduiding van een vertegenwoordiger en een deskundige voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van De Zandschakel vzw die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030.

      1. Er wordt een eerste stemming gehouden voor het aanduiden van de vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen.
        Er nemen 22 leden aan de stemming deel.
        De voorzitter leest de stemresultaten voor en de uitslag luidt als volgt:
        • Maes Mieke 16 stemmen voor
        • Smets Peter 5 stemmen voor
        • 0 stemmen tegen
        • 1 stem onthouden.
        Mevrouw Maes Mieke, de volstrekte meerderheid der stemmen bekomen hebbende, is aangesteld tot vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van De Zandschakel vzw.
      2. Er wordt een tweede stemming gehouden voor het aanduiden van de deskundige voor de (buitengewone) algemene vergaderingen.
        Er nemen 22 leden aan de stemming deel.
        De voorzitter leest de stemresultaten voor en de uitslag luidt als volgt:
        • Bielen Carine 16 stemmen voor
        • Smets Peter 5 stemmen voor
        • 0 stemmen tegen
        • 1 stem onthouden.
        Mevrouw Bielen Carine, de volstrekte meerderheid der stemmen bekomen hebbende, is aangesteld tot deskundige voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van De Zandschakel vzw.

      BESLUIT VERDER,
      Artikel 1.
      Mevrouw Maes Mieke wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van De Zandschakel vzw die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030.
      Artikel 2.
      Mevrouw Bielen Carine, diensthoofd Sociale Dienst OCMW Zandhoven, wordt aangeduid als deskundige voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van De Zandschakel vzw die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030.
      Artikel 3.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan De Zandschakel vzw (Liersebaan 52 - 2240 Zandhoven) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.

      vertegenwoordiger
      Aanwezig: Hans Soetemans, Luc Van Hove, Rudolf Willems, Paula Henderickx, Mieke Maes, Conny Van den Heuvel, Jelle Lauwereys, Maria Van Rompaey, Johan Steylaerts, Raf Kenis, Jan Valckx, Els Smits, Lies Verstraeten, Bart Oorts, Els Struyfs, Hans Lambert, Jef Leirs, Wouter Van Deuren, Dieter Stulens, Heidi Van der Elst, Bram Cools, Patrick Ven, Annick Smeets
      Gestemd: Johan Steylaerts, Bram Cools, Luc Van Hove, Jan Valckx, Maria Van Rompaey, Lies Verstraeten, Rudolf Willems, Els Struyfs, Wouter Van Deuren, Heidi Van der Elst, Raf Kenis, Hans Soetemans, Jelle Lauwereys, Hans Lambert, Els Smits, Patrick Ven, Dieter Stulens, Bart Oorts, Conny Van den Heuvel, Jef Leirs, Paula Henderickx, Mieke Maes
      Resultaat:
      • Maes Mieke 16 stemmen voor
      • Smets Peter 5 stemmen voor
      • 0 stemmen tegen
      • 1 stem onthouden.
      deskundige
      Aanwezig: Hans Soetemans, Luc Van Hove, Rudolf Willems, Paula Henderickx, Mieke Maes, Conny Van den Heuvel, Jelle Lauwereys, Maria Van Rompaey, Johan Steylaerts, Raf Kenis, Jan Valckx, Els Smits, Lies Verstraeten, Bart Oorts, Els Struyfs, Hans Lambert, Jef Leirs, Wouter Van Deuren, Dieter Stulens, Heidi Van der Elst, Bram Cools, Patrick Ven, Annick Smeets
      Gestemd: Johan Steylaerts, Bram Cools, Luc Van Hove, Jan Valckx, Maria Van Rompaey, Lies Verstraeten, Rudolf Willems, Els Struyfs, Wouter Van Deuren, Heidi Van der Elst, Raf Kenis, Hans Soetemans, Jelle Lauwereys, Hans Lambert, Els Smits, Patrick Ven, Dieter Stulens, Bart Oorts, Conny Van den Heuvel, Jef Leirs, Paula Henderickx, Mieke Maes
      Resultaat:
      • Bielen Carine 16 stemmen voor
      • Smets Peter 5 stemmen voor
      • 0 stemmen tegen
      • 1 stem onthouden.
    • EERSTELIJNSZONE VOORKEMPEN VZW: aanduiden van een vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen en een vertegenwoordiger voor de cluster lokale besturen in het bestuursorgaan vanaf 2025 tem 31 december 2030

      Aanwezig: Hans Soetemans, voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Rudolf Willems, Paula Henderickx, Mieke Maes, Conny Van den Heuvel, Jelle Lauwereys, Maria Van Rompaey, Johan Steylaerts, Raf Kenis, Jan Valckx, Els Smits, Lies Verstraeten, Bart Oorts, Els Struyfs, Hans Lambert, Jef Leirs, Wouter Van Deuren, Dieter Stulens, Heidi Van der Elst, Bram Cools, Patrick Ven, leden
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Steven Van Staeyen, schepen
      Feiten en Overwegingen

      De OCMW-raad,

      Gelet op zijn beslissing van 23 januari 2020 betreffende de goedkeuring tot deelname aan de Eerstelijnszone Voorkempen vzw.
      Gelet op de voorliggende statuten van vzw Eerstelijnszone Voorkempen.
      Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 17 mei 2019 betreffende de erkenning en subsidiëring van de zorgraden, en latere wijzigingen;- dat elke lokaal bestuur vertegenwoordigd is in de zorgraad;- dat er gevraagd wordt om één ambtelijke vertegenwoordiger aan te duiden voor de cluster lokale besturen in het bestuursorgaan en één politieke vertegenwoordiger voor de algemene vergadering.
      Overwegende dat daarnaast een structureel schepenoverleg halfjaarlijks zal plaatsvinden om het lokaal sociaal beleid tussen de lokale besturen op elkaar af te stemmen;- dat er zo gestreefd wordt naar een kwalitatief en geïntegreerd zorg- en welzijnsaanbod voor de burgers.
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
      GAAT OVER
      in openbare zitting en bij geheime stemming tot de aanduiding van een vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergaderingen en een vertegenwoordiger van het OCMW voor de cluster lokale besturen in het bestuursorgaan van vzw Eerstelijnszone Voorkempen die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030.

      1. Er wordt een eerste stemming gehouden voor het aanduiden van de vertegenwoordiger voor de algemene vergadering.
        Er nemen 22 leden aan de stemming deel.
        De voorzitter leest de stemresultaten voor en de uitslag luidt als volgt:
        • Maes Mieke 21 stemmen voor
        • 0 stemmen tegen
        • 1 stem onthouden.
        Mevrouw Maes Mieke, de volstrekte meerderheid der stemmen bekomen hebbende, is aangesteld tot vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Eerstelijnszone Voorkempen vzw.
      2. Er wordt een tweede stemming gehouden voor het aanduiden van de vertegenwoordiger voor de cluster lokale besturen in het bestuursorgaan.
        Er nemen 22 leden aan de stemming deel.
        De voorzitter leest de stemresultaten voor en de uitslag luidt als volgt:
        • Pareit Sofie 21 stemmen voor
        • 0 stemmen tegen
        • 1 stem onthouden.
        Mevrouw Pareit Sofie de volstrekte meerderheid der stemmen bekomen hebbende, is aangesteld tot vertegenwoordiger voor de cluster lokale besturen in het bestuursorgaan van Eerstelijnszone Voorkempen vzw.

      BESLUIT VERDER,

      Artikel 1.
      Mevrouw Maes Mieke wordt aangeduid als vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergaderingen van Eerstelijnszone Voorkempen vzw die vanaf 2025 tot en met 31 december 2030 georganiseerd worden.

      Artikel 2.
      Mevrouw Pareit Sofie wordt aangeduid als vertegenwoordiger van het OCMW voor de cluster lokale besturen in het bestuursorgaan van Eerstelijnszone Voorkempen vzw die vanaf 2025 tot en met 31 december 2030 georganiseerd worden.

      Artikel 3.
      Mevrouw Mieke Maes zal deelnemen aan het halfjaarlijks structureel schepenoverleg dat vanaf 2025 tot en met 31 december 2030 georganiseerd wordt.

      Artikel 4.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan de vzw Eerstelijnszone Voorkempen (Handelslei 167 - 2980 Zoersel) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.

      vertegenwoordiger vergadering
      Aanwezig: Hans Soetemans, Luc Van Hove, Rudolf Willems, Paula Henderickx, Mieke Maes, Conny Van den Heuvel, Jelle Lauwereys, Maria Van Rompaey, Johan Steylaerts, Raf Kenis, Jan Valckx, Els Smits, Lies Verstraeten, Bart Oorts, Els Struyfs, Hans Lambert, Jef Leirs, Wouter Van Deuren, Dieter Stulens, Heidi Van der Elst, Bram Cools, Patrick Ven, Annick Smeets
      Gestemd: Paula Henderickx, Maria Van Rompaey, Bart Oorts, Mieke Maes, Bram Cools, Johan Steylaerts, Els Struyfs, Heidi Van der Elst, Jan Valckx, Lies Verstraeten, Luc Van Hove, Raf Kenis, Els Smits, Patrick Ven, Jelle Lauwereys, Hans Soetemans, Dieter Stulens, Wouter Van Deuren, Rudolf Willems, Hans Lambert, Jef Leirs, Conny Van den Heuvel
      Resultaat:
      • Maes Mieke 21 stemmen voor
      • 0 stemmen tegen
      • 1 stem onthouden.
      vertegenwoordiger bestuur
      Aanwezig: Hans Soetemans, Luc Van Hove, Rudolf Willems, Paula Henderickx, Mieke Maes, Conny Van den Heuvel, Jelle Lauwereys, Maria Van Rompaey, Johan Steylaerts, Raf Kenis, Jan Valckx, Els Smits, Lies Verstraeten, Bart Oorts, Els Struyfs, Hans Lambert, Jef Leirs, Wouter Van Deuren, Dieter Stulens, Heidi Van der Elst, Bram Cools, Patrick Ven, Annick Smeets
      Gestemd: Paula Henderickx, Maria Van Rompaey, Bart Oorts, Mieke Maes, Bram Cools, Johan Steylaerts, Els Struyfs, Heidi Van der Elst, Jan Valckx, Lies Verstraeten, Luc Van Hove, Raf Kenis, Els Smits, Patrick Ven, Jelle Lauwereys, Hans Soetemans, Dieter Stulens, Wouter Van Deuren, Rudolf Willems, Hans Lambert, Jef Leirs, Conny Van den Heuvel
      Resultaat:
      • Pareit Sofie 21 stemmen voor
      • 0 stemmen tegen
      • 1 stem onthouden.
    • ETHIAS VERZEKERING: aanduiden van een vertegenwoordiger en diens plaatsvervanger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen vanaf 2025 tot en met 31 december 2030

      Aanwezig: Hans Soetemans, voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Rudolf Willems, Paula Henderickx, Mieke Maes, Conny Van den Heuvel, Jelle Lauwereys, Maria Van Rompaey, Johan Steylaerts, Raf Kenis, Jan Valckx, Els Smits, Lies Verstraeten, Bart Oorts, Els Struyfs, Hans Lambert, Jef Leirs, Wouter Van Deuren, Dieter Stulens, Heidi Van der Elst, Bram Cools, Patrick Ven, leden
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Steven Van Staeyen, schepen
      Feiten en Overwegingen

      De OCMW-raad,

      Overwegende dat OCMW Zandhoven aangesloten is bij Ethias Verzekering.

      Gelet op de statuten van Ethias verzekering waaruit o.m. blijkt dat het OCMW zich op de (buitengewone) algemene vergaderingen kan laten vertegenwoordigen door een lid van de bestuursorganen of door een personeelslid van het OCMW.

      Overwegende dat het aangewezen is een afgevaardigde en diens plaatsvervanger aan te duiden om het OCMW te vertegenwoordigen op de (buitengewone) algemene vergaderingen van Ethias verzekeringen.

      Gelet op decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en in het bijzonder artikelen 28 en 34.

      GAAT OVER,
      in openbare zitting en bij geheime stemming tot de aanduiding van een vertegenwoordiger en diens plaatsvervanger van het OCMW voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Ethias Verzekering die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030

      1. Er wordt een eerste stemming gehouden voor het aanduiden van de vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergadering.
        Er nemen 22 leden aan de stemming deel.
        De voorzitter leest de stemresultaten voor en de uitslag luidt als volgt:
        • Smits Els 16 stemmen voor
        • Stulens Dieter 5 stemmen voor
        • 0 stemmen tegen
        • 1 stem onthouden.
        Mevrouw Smits Els de volstrekte meerderheid der stemmen bekomen hebbende, is aangesteld tot vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Ethias Verzekering
      2. Er wordt een tweede stemming gehouden voor het aanduiden van de plaatsvervanger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Ethias Verzekering die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030.
        Er nemen 22 leden aan de stemming deel.
        De voorzitter leest de stemresultaten voor en de uitslag luidt als volgt:
        • Soetemans Hans 16 stemmen voor
        • Stulens Dieter 5 stemmen voor
        • 0 stemmen tegen
        • 1 stem onthouden.
        De heer Soetemans Hans de volstrekte meerderheid der stemmen bekomen hebbende, is aangesteld tot plaatsvervanger van de vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Ethias Verzekering.

      BESLUIT VERDER,
      Artikel 1.
      Mevrouw Smits Els en de heer Soetemans Hans worden aangeduid als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van OCMW Zandhoven voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Ethias Verzekering die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030.

      Artikel 2.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan Ethias Verzekering (Rue des Croisiers 24 - 4000 Luik) en dienst Secretariaat bezorgd worden.

      vertegenwoordiger
      Aanwezig: Hans Soetemans, Luc Van Hove, Rudolf Willems, Paula Henderickx, Mieke Maes, Conny Van den Heuvel, Jelle Lauwereys, Maria Van Rompaey, Johan Steylaerts, Raf Kenis, Jan Valckx, Els Smits, Lies Verstraeten, Bart Oorts, Els Struyfs, Hans Lambert, Jef Leirs, Wouter Van Deuren, Dieter Stulens, Heidi Van der Elst, Bram Cools, Patrick Ven, Annick Smeets
      Gestemd: Maria Van Rompaey, Paula Henderickx, Johan Steylaerts, Rudolf Willems, Bram Cools, Hans Lambert, Mieke Maes, Bart Oorts, Jef Leirs, Conny Van den Heuvel, Jelle Lauwereys, Dieter Stulens, Heidi Van der Elst, Wouter Van Deuren, Els Struyfs, Jan Valckx, Lies Verstraeten, Luc Van Hove, Raf Kenis, Els Smits, Patrick Ven, Hans Soetemans
      Resultaat:
      • Smits Els 16 stemmen voor
      • Stulens Dieter 5 stemmen voor
      • 0 stemmen tegen
      • 1 stem onthouden.
      plaatsvervanger
      Aanwezig: Hans Soetemans, Luc Van Hove, Rudolf Willems, Paula Henderickx, Mieke Maes, Conny Van den Heuvel, Jelle Lauwereys, Maria Van Rompaey, Johan Steylaerts, Raf Kenis, Jan Valckx, Els Smits, Lies Verstraeten, Bart Oorts, Els Struyfs, Hans Lambert, Jef Leirs, Wouter Van Deuren, Dieter Stulens, Heidi Van der Elst, Bram Cools, Patrick Ven, Annick Smeets
      Gestemd: Maria Van Rompaey, Paula Henderickx, Johan Steylaerts, Rudolf Willems, Bram Cools, Hans Lambert, Mieke Maes, Bart Oorts, Jef Leirs, Conny Van den Heuvel, Jelle Lauwereys, Dieter Stulens, Heidi Van der Elst, Wouter Van Deuren, Els Struyfs, Jan Valckx, Lies Verstraeten, Luc Van Hove, Raf Kenis, Els Smits, Patrick Ven, Hans Soetemans
      Resultaat:
      • Soetemans Hans 16 stemmen voor
      • Stulens Dieter 5 stemmen voor
      • 0 stemmen tegen
      • 1 stem onthouden.
    • CIPAL DV: aanduiden van een kandidaat bestuurder en kandidaat bestuurder met raadgevende stem voor de raad van bestuur vanaf 2025 tot en met 31 december 2030

      Aanwezig: Hans Soetemans, voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Rudolf Willems, Paula Henderickx, Mieke Maes, Conny Van den Heuvel, Jelle Lauwereys, Maria Van Rompaey, Johan Steylaerts, Raf Kenis, Jan Valckx, Els Smits, Lies Verstraeten, Bart Oorts, Els Struyfs, Hans Lambert, Jef Leirs, Wouter Van Deuren, Dieter Stulens, Heidi Van der Elst, Bram Cools, Patrick Ven, leden
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Steven Van Staeyen, schepen
      Feiten en Overwegingen

      De OCMW-raad,

      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking en in het bijzonder artikel 445 dat bepaalt dat er, in geval van algehele vernieuwing van de gemeenteraden, binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de verkiezingen, een algemene vergadering moet worden bijeengeroepen waarbij tot een algehele vervanging van de raad van bestuur wordt overgegaan.

      Overwegende dat de OCMW deelnemer is van Cipal dv.

      Gelet op de statuten van Cipal dv.

      Gelet op zijn beslissing van 27 februari 2025 betreffende het goedkeuren van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 31 maart 2025 alsmede het vaststellen van het mandaat van de vertegenwoordiger.

      Overwegende dat de lijst met kandidaat bestuurders nog niet bekend was bij het uitsturen van de dagorde.

      Gelet op de mail van 3 maart 2025 van Cipal dv waarbij het voorstel van samenstelling van de raad van bestuur bezorgd werd.

      Overwegende dat de gemeente Zandhoven geen rechtstreekse vertegenwoordiger heeft in de raad van bestuur.
      Overwegende dat de gemeente ook een kandidaat bestuurder met raadgevende stem kan voordragen volgens artikel 15 bis van de statuten van Cipal dv.
      Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.

      GAAT OVER,
      in openbare zitting en bij geheime stemming tot de aanduiding van een kandidaat bestuurder en een kandidaat bestuurder met raadgevende stem van het OCMW voor de raad van bestuur van Cipal DV die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030

      1. Er wordt een eerste stemming gehouden voor het aanduiden van de kandidaat bestuurder voor de raad van bestuur.
        Er nemen 22 leden aan de stemming deel.
        De voorzitter leest de stemresultaten voor en de uitslag luidt als volgt:
        • Van Goubergen Inge 16 stemmen voor
        • Vancraeyenest Lawrence 5 stemmen voor
        • 0 stemmen tegen
        • 1 stem onthouden.
        Mevrouw Van Goubergen Inge de volstrekte meerderheid der stemmen bekomen hebbende, wordt voorgesteld als kandidaat bestuurder voor raad van bestuur van Cipal DV
      2. Er wordt een tweede stemming gehouden voor het aanduiden van de kandidaat bestuurder met raadgevende stem voor de raad van bestuur van Cipal DV die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030.
        Er nemen 22 leden aan de stemming deel.
        De voorzitter leest de stemresultaten voor en de uitslag luidt als volgt:
        • Stulens Dieter 12 stemmen voor
        • 0 stemmen tegen
        • 10 stemmen onthouden.
        De heer Stulens Dieter de volstrekte meerderheid der stemmen bekomen hebbende, wordt voorgesteld als kandidaat bestuurder met raadgevende stem voor de raad van bestuur van Cipal DV.

      BESLUIT VERDER,

      Artikel 1.
      De OCMW-raad neemt kennis van de lijst met de 15 voorgestelde kandidaat bestuurders met stemrecht voor de raad van bestuur van Cipal dv.

      • Brughmans Bart, schepen Brasschaat
      • Iacopucci Pietro, schepen Waregem
      • Mannaert Dieter, schepen Dendermonde
      • Meynen Dymfna, schepen Hasselt
      • Nies Peter, wnd. burgemeester Kinrooi
      • Paredis Tine, schepen Vilvoorde
      • Pletincx Sven, schepen Halle
      • Sauwens Johan, gemeenteraadslid Bilzen-Hoeselt
      • Slootmans Ronny, burgemeester Sint-Katelijne-Waver
      • Vancraeyenest Lawrence, schepen Edegem
      • Vandeweerd Sofie, burgemeester Dilsen-Stokkem
      • Vandromme Jeroen, burgemeester Houthulst
      • Van Goubergen Inge, schepen Vosselaar
      • Verheyen Kelly, schepen Turnhout
      • Wijckmans Dieter, gemeenteraadslid Rumst

      Artikel 2.
      De OCMW-raad keurt deze lijst goed en duidt volgende kandidaat bestuurder voor de raad van bestuur van Cipal dv aan om OCMW Zandhoven te vertegenwoordigen: Mevrouw Van Goubergen Inge. Deze voordracht geldt in principe voor de volledige legislatuur.

      Artikel 3.
      De heer Stulens Dieter wordt aangeduid als kandidaat bestuurder met raadgevende stem van OCMW Zandhoven voor de raad van bestuur van Cipal DV die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030.

      Artikel 4.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan Cipal dv (infoavdv@cipal.be) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.

      kandidaat-bestuurder
      Aanwezig: Hans Soetemans, Luc Van Hove, Rudolf Willems, Paula Henderickx, Mieke Maes, Conny Van den Heuvel, Jelle Lauwereys, Maria Van Rompaey, Johan Steylaerts, Raf Kenis, Jan Valckx, Els Smits, Lies Verstraeten, Bart Oorts, Els Struyfs, Hans Lambert, Jef Leirs, Wouter Van Deuren, Dieter Stulens, Heidi Van der Elst, Bram Cools, Patrick Ven, Annick Smeets
      Gestemd: Paula Henderickx, Conny Van den Heuvel, Bram Cools, Maria Van Rompaey, Els Smits, Jan Valckx, Lies Verstraeten, Rudolf Willems, Els Struyfs, Wouter Van Deuren, Heidi Van der Elst, Johan Steylaerts, Jelle Lauwereys, Hans Soetemans, Luc Van Hove, Raf Kenis, Patrick Ven, Dieter Stulens, Hans Lambert, Jef Leirs, Bart Oorts, Mieke Maes
      Resultaat:
      • Van Goubergen Inge 16 stemmen voor
      • Vancraeyenest Lawrence 5 stemmen voor
      • 0 stemmen tegen
      • 1 stem onthouden.
      kandidaat-bestuurder raadgevend
      Aanwezig: Hans Soetemans, Luc Van Hove, Rudolf Willems, Paula Henderickx, Mieke Maes, Conny Van den Heuvel, Jelle Lauwereys, Maria Van Rompaey, Johan Steylaerts, Raf Kenis, Jan Valckx, Els Smits, Lies Verstraeten, Bart Oorts, Els Struyfs, Hans Lambert, Jef Leirs, Wouter Van Deuren, Dieter Stulens, Heidi Van der Elst, Bram Cools, Patrick Ven, Annick Smeets
      Gestemd: Paula Henderickx, Conny Van den Heuvel, Bram Cools, Maria Van Rompaey, Els Smits, Jan Valckx, Lies Verstraeten, Rudolf Willems, Els Struyfs, Wouter Van Deuren, Heidi Van der Elst, Johan Steylaerts, Jelle Lauwereys, Hans Soetemans, Luc Van Hove, Raf Kenis, Patrick Ven, Dieter Stulens, Hans Lambert, Jef Leirs, Bart Oorts, Mieke Maes
      Resultaat:
      • Stulens Dieter 12 stemmen voor
      • 0 stemmen tegen
      • 10 stemmen onthouden.
    • OFP PROLOCUS: aanduiden van een vertegenwoordiger en diens plaatsvervanger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen vanaf 2025 tot en met 31 december 2030

      Aanwezig: Hans Soetemans, voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Rudolf Willems, Paula Henderickx, Mieke Maes, Conny Van den Heuvel, Jelle Lauwereys, Maria Van Rompaey, Johan Steylaerts, Raf Kenis, Jan Valckx, Els Smits, Lies Verstraeten, Bart Oorts, Els Struyfs, Hans Lambert, Jef Leirs, Wouter Van Deuren, Dieter Stulens, Heidi Van der Elst, Bram Cools, Patrick Ven, leden
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Steven Van Staeyen, schepen
      Feiten en Overwegingen

      De OCMW- raad,

      Gelet op zijn beslissing van 28 april 2022 betreffende de toetreding van OCMW Zandhoven tot OFP Prolocus.

      Overwegende dat er een vertegenwoordiger en plaatsvervanger moet aangeduid worden om OCMW Zandhoven te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP Prolocus.

      Overwegende dat dit een raadslid of een ambtelijke vertegenwoordiger mag zijn.

      Gelet op de het decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.

      GAAT OVER,
      in openbare zitting en bij geheime stemming tot de aanduiding van een vertegenwoordiger en diens plaatsvervanger van het OCMW voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van OFP Prolocus die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030

      1. Er wordt een eerste stemming gehouden voor het aanduiden van de vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergadering.
        Er nemen 22 leden aan de stemming deel.
        De voorzitter leest de stemresultaten voor en de uitslag luidt als volgt:
        • Van Hove Luc 16 stemmen voor
        • Van den Heuvel Conny 5 stemmen voor
        • 0 stemmen tegen
        • 1 stem onthouden.
        De heer Van Hove Luc de volstrekte meerderheid der stemmen bekomen hebbende, is aangesteld tot vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van OFP Prolocus
      2. Er wordt een tweede stemming gehouden voor het aanduiden van de plaatsvervanger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van OFP Prolocus die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030.
        Er nemen 22 leden aan de stemming deel.
        De voorzitter leest de stemresultaten voor en de uitslag luidt als volgt:
        • Willems Rudy 16 stemmen voor
        • Van den Heuvel Conny 5 stemmen voor
        • 0 stemmen tegen
        • 1 stem onthouden.
        De heer Willems Rudy de volstrekte meerderheid der stemmen bekomen hebbende, is aangesteld tot plaatsvervanger van de vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van OFP Prolocus.

      BESLUIT VERDER,
      Artikel 1.
      De heer Van Hove Luc en de heer Willems Rudy worden aangeduid als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van OCMW Zandhoven voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van OFP Prolocus die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030.

      Artikel 2.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Secretariaat en digitaal aan OFP Prolocus bezorgd worden.

      vertegenwoordiger
      Aanwezig: Hans Soetemans, Luc Van Hove, Rudolf Willems, Paula Henderickx, Mieke Maes, Conny Van den Heuvel, Jelle Lauwereys, Maria Van Rompaey, Johan Steylaerts, Raf Kenis, Jan Valckx, Els Smits, Lies Verstraeten, Bart Oorts, Els Struyfs, Hans Lambert, Jef Leirs, Wouter Van Deuren, Dieter Stulens, Heidi Van der Elst, Bram Cools, Patrick Ven, Annick Smeets
      Gestemd: Heidi Van der Elst, Rudolf Willems, Hans Lambert, Wouter Van Deuren, Raf Kenis, Els Smits, Patrick Ven, Dieter Stulens, Conny Van den Heuvel, Mieke Maes, Paula Henderickx, Bart Oorts, Jef Leirs, Jan Valckx, Els Struyfs, Johan Steylaerts, Luc Van Hove, Lies Verstraeten, Bram Cools, Maria Van Rompaey, Jelle Lauwereys, Hans Soetemans
      Resultaat:
      • Van Hove Luc 16 stemmen voor
      • Van den Heuvel Conny 5 stemmen voor
      • 0 stemmen tegen
      • 1 stem onthouden.
      plaatsvervanger
      Aanwezig: Hans Soetemans, Luc Van Hove, Rudolf Willems, Paula Henderickx, Mieke Maes, Conny Van den Heuvel, Jelle Lauwereys, Maria Van Rompaey, Johan Steylaerts, Raf Kenis, Jan Valckx, Els Smits, Lies Verstraeten, Bart Oorts, Els Struyfs, Hans Lambert, Jef Leirs, Wouter Van Deuren, Dieter Stulens, Heidi Van der Elst, Bram Cools, Patrick Ven, Annick Smeets
      Gestemd: Heidi Van der Elst, Rudolf Willems, Hans Lambert, Wouter Van Deuren, Raf Kenis, Els Smits, Patrick Ven, Dieter Stulens, Conny Van den Heuvel, Mieke Maes, Paula Henderickx, Bart Oorts, Jef Leirs, Jan Valckx, Els Struyfs, Johan Steylaerts, Luc Van Hove, Lies Verstraeten, Bram Cools, Maria Van Rompaey, Jelle Lauwereys, Hans Soetemans
      Resultaat:
      • Willems Rudy 16 stemmen voor
      • Van den Heuvel Conny 5 stemmen voor
      • 0 stemmen tegen
      • 1 stem onthouden.
  • Goedkeuren verslag

    • Verslagen vorige zitting

      Aanwezig: Hans Soetemans, voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Rudolf Willems, Paula Henderickx, Mieke Maes, Conny Van den Heuvel, Jelle Lauwereys, Maria Van Rompaey, Johan Steylaerts, Raf Kenis, Jan Valckx, Els Smits, Lies Verstraeten, Bart Oorts, Els Struyfs, Hans Lambert, Jef Leirs, Wouter Van Deuren, Dieter Stulens, Heidi Van der Elst, Bram Cools, Patrick Ven, leden
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Steven Van Staeyen, schepen
      Feiten en Overwegingen

      Gezien er tijdens de raadzitting van heden geen verdere opmerkingen worden gemaakt over de redactie van het zittingsverslag en de notulen van de OCMW-raad van 27 februari 2025, overeenkomstig art. 32 van het decreet Lokaal Bestuur, zijn het zittingsverslag en de notulen van bedoelde zitting, goedgekeurd.

Namens OCMW-raad,

Annick Smeets
algemeen directeur

Hans Soetemans
voorzitter OCMW-raad