De voorzitter opent de vergadering om 20 uur; er is 1 verontschuldiging nl. schepen Van Staeyen S. wegens professionele redenen.
Op vraag van de voorzitter of er opmerkingen zijn bij het verslag van vorige maand antwoordt dhr. Cools B. dat hij opmerkingen heeft bezorgd aan de algemeen directeur en vraagt hij of ze ook werden doorgestuurd naar de voorzitter.
De voorzitter antwoordt dat het verslag tot de bevoegdheid van de algemeen directeur behoort en het opgemaakte verslag een goede weergave was van de zitting; hij stelt voor om over de goedkeuring van het zittingsverslag te stemmen; de stemming geeft volgend resultaat:
Publieke stemming: Met 17 stemmen voor (Luc Van Hove, Rudolf Willems, Paula Henderickx, Mieke Maes, Hans Soetemans, Jelle Lauwereys, Maria Van Rompaey, Raf Kenis, Jan Valckx, Els Smits, Lies Verstraeten, Bart Oorts, Els Struyfs, Hans Lambert, Jef Leirs, Wouter Van Deuren, Patrick Ven), 5 stemmen tegen (Conny Van den Heuvel, Johan Steylaerts, Dieter Stulens, Heidi Van der Elst, Bram Cools) |
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, en latere wijzigingen.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 en latere wijzigingen, betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen, inzake overheidsopdrachten, in het bijzonder artikel 36.
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Overwegende dat de gemeente Zandhoven zich goed wil voorbereiden op het behalen van de doelstellingen uit de Stroomgebiedbeheerplannen;- dat hiervoor nog een groot aantal InwonersEquivalenten (IE) moet aansluiten op de riolering.
Overwegende dat hiervoor de Zandbeekstraat, Theo De Belderlaan en Grasbaan werden geselecteerd wegens het ontbreken van een gescheiden rioleringsstelsel in voormelde straten en waardoor overlast aanwezig is.
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 maart 2025 en de daarin opgenomen motivering waarbij het ontwerpbestek voor de overheidsopdracht voor diensten tot het aanstellen van een studiebureau werd goedgekeurd voor het project K-19-049 Wegenis- en rioleringswerken in Zandbeekstraat, Theo De Belderlaan en Grasbaan.
Overwegende dat het gemeentebestuur van Zandhoven wil samenwerken met Pidpa om een oplossing te bieden aan de overlast in voormelde straten en om de doelstellingen uit de stroomgebiedbeheerplannen te halen.
Overwegende dat het hierom nodig is om een overheidsopdracht te gunnen met als voorwerp: “Wegenis- en rioleringswerken in Zandbeekstraat, Theo De Belderlaan en Grasbaan”.
Overwegende dat het de voorkeur geniet om de werken en de opdracht in het algemeen belang samen te voegen;- dat de intercommunale Pidpa, gelet op de raming der werken, wordt aangeduid om in gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van de opdracht als aanbestedende overheid op te treden.
Overwegende dat de gemeente Zandhoven optreedt als medefinancierder in de studie en de uitvoering van de opdracht.
Overwegende dat het daarom noodzakelijk is hiervoor een “samenwerkingsovereenkomst” af te sluiten.
Gelet op het ontwerp van “Samenwerkingsovereenkomst gemeente Zandhoven Project nr. K-19-049: Weg- en rioleringswerken in Zandbeekstraat-Theo De Belderlaan-Grasbaan” dat wordt voorgelegd.
Overwegende dat de gemeente Zandhoven bij het afsluiten van de “samenwerkingsovereenkomst” moet vertegenwoordigd worden;- dat het derhalve noodzakelijk is twee personen aan te stellen die bij de ondertekening van bedoeld contract de gemeente Zandhoven zullen vertegenwoordigen en gerechtigd zullen zijn dit contract rechtsgeldig te ondertekenen.
Overwegende dat de initiële raming ten laste van de gemeente Zandhoven van deze opdracht bij benadering 140.000 euro incl. BTW bedraagt en verder gespecifieerd zal moeten worden in een bijzonder bestek.
Overwegende dat Pidpa voor dit project subsidies zal aanvragen bij de Vlaamse MilieuMaatschappij (VMM).
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien zal worden in de toekomstige meerjarenplanning.
Artikel 1.
Principieel akkoord te gaan met de overheidsopdracht voor werken met als onderwerp “Wegenis- en rioleringswerken in Zandbeekstraat, Theo De Belderlaan en Grasbaan” voor een bedrag indicatief geraamd op 140.000,00 euro incl. BTW ten laste van de gemeente Zandhoven.
Artikel 2.
Zijn goedkeuring te verlenen aan navolgende samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Zandhoven en intercommunale Pidpa inzake de wegenis- en rioleringswerken in Zandbeekstraat, Theo De Belderlaan en Grasbaan.
SAMENWERKINGSOVEREENKOMST Weg- en rioleringswerken in Zandbeekstraat-Theo De Belderlaan-Grasbaan Project nr. K-19-049 |
|
Tussen: De gemeente Zandhoven, met zetel ten gemeentehuize, Liersebaan 12 te 2240 Zandhoven, vertegenwoordigd door de gemeenteraad, voor wie hier tekenen:
en: Pidpa o.v. met maatschappelijke zetel te 2280 Grobbendonk, Vierselse baan 5 hier vertegenwoordigd door de Raad van Bestuur voor wie optreedt
hierna genoemd "Pidpa". Aangezien het gemeentebestuur de volgende werken wenst uit te voeren :
Om het ontwerp van de riolering optimaal te integreren in het subsidiebesluit, werd besloten dit project op te starten onder derde betalers regeling cf. 5.2.2.2 van het business plan HidroRio. Bij Pidpa is dit project gekend als K-19-049, weg- en rioleringswerken in Zandbeekstraat-Theo De Belderlaan-Grasbaan Aangezien partijen van oordeel zijn dat de werken en de opdracht in het algemeen belang dienen te worden samengevoegd. wordt overeengekomen wat volgt: Artikel 1: Opdrachtgevend bestuur De gemeente en Pidpa beslissen de hoger beschreven werken in het algemeen belang, samen te voegen en Pidpa aan te duiden om in gezamenlijke naam, bij de gunning en de uitvoering van de opdracht als opdrachtgevend bestuur op te treden. Alle partijen staan financieel in voor het deel van de opdracht dat ten hunnen laste is en zullen hiervoor tijdig alle nodige financiële middelen vrijmaken teneinde alle verplichtingen en engagementen genomen in het kader van deze overeenkomst te kunnen honoreren. Partijen zullen in dat opzicht nooit solidair moeten optreden. Om de lasten van de gemeente in derde betalingsregeling te beperken heeft Pidpa voor dit project een subsidieaanvraag ingediend bij VMM gekend onder AWIS projectnummer 100081. Gemeente en Pidpa zijn akkoord om ontwerper aan te stellen zonder voorafgaande toekenning van de subsidieregeling bij VMM. Artikel 2: Studie en ontwerp, vergunningen, onteigening en veiligheidscoördinatie §1. Alle partijen staan in voor de studie en de goedkeuring van het ontwerp voor het deel van de opdracht dat ten hunnen last is. Zij nemen tegenover het opdrachtgevend bestuur de volledige verantwoordelijkheid voor dit ontwerp, de administratieve en de technische bepalingen die zij ter zake in het bestek laten inlassen, en alle wijzigingen of bijwerken die tijdens de uitvoering van de opdracht noodzakelijk blijken en verband houden met de uitvoering van de werken ten hunnen laste. §2. Elke partij staat in voor het verwerven van de vergunningen alsook voor de eventuele onteigeningen die nodig zijn voor de uitvoering van de werken ten haren laste. Desgevallend worden de vergunnings- aanvragen en de onteigeningsdossiers door het opdrachtgevend bestuur gebundeld. §3. Alle partijen zien er op toe dat de veiligheidscoördinator (ontwerp en verwezenlijking) zijn opdracht, verbonden met hun aandeel in de samengevoegde opdracht, te allen tijde volledig en adequaat vervult, dat hij betrokken wordt bij alle etappes van de werkzaamheden betreffende de uitwerking, wijzigingen en aanpassingen van het ontwerp van het bouwwerk en dat hij alle nodige informatie krijgt die nodig is voor de uitvoering van zijn opdrachten. De aangestelde ontwerper wordt hiertoe contractueel verplicht. Alle bouwheren nemen met betrekking tot de praktische uitvoering van deze verbintenissen ten aanzien van het opdrachtgevende bestuur de volledige verantwoordelijkheid op. Artikel 3: Grondverzet en het beheer van materiaalkringlopen §1. Pidpa zal, rekening houdend met de wetgeving overheidsopdrachten en de bepalingen van hoofdstuk X van het Vlarebo instaan voor het opstellen van een technisch verslag en de conformverklaring ervan door een erkende bodembeheerorganisatie. Het opdrachtgevende bestuur voegt het door een erkende bodembeheerorganisatie conform verklaarde Technisch verslag toe aan het aanbestedingsdossier §2. Alle kosten in verband met de in paragraaf 1 vernoemde deelopdrachten worden door alle partijen gedragen a rato van de raming der werken vóór aanbesteding van elk der respectievelijke delen. Dit betreft o.a. – niet-limitatief – volgende kosten:
§4. Het opdrachtgevend bestuur zal, rekening houdend met de wetgeving tot vaststelling van het Vlaams Reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen instaan voor het opstellen van een sloopopvolgingsplan door een bij Tracimat aangesloten deskundige. Het opdrachtgevende bestuur voegt het door Tracimat conform verklaarde sloopopvolgingsplan toe aan het aanbestedingsdossier. §5. Alle kosten in verband met de in paragraaf 4 vernoemde deelopdracht worden door alle partijen gedragen a rato van de raming der werken vóór aanbesteding van elk der respectievelijke delen. Artikel 4 : Aanstellen ontwerper en aanneming van werken §1. De opdracht van het studiebureau wordt uitgevoerd deels voor rekening van de gemeente, deels voor rekening van Pidpa. Per deel maakt het studiebureau afzonderlijke facturen. Alle partijen zullen de facturen betalen conform het opgemaakte bestek of in voorkomend geval conform de bepalingen van de tussen partijen en studiebureau gesloten ereloonovereenkomst. Indien één der partijen de wettelijk of contractueel voorziene betalingstermijnen niet naleeft en hierdoor verwijlinteresten en/of schadevergoedingen verschuldigd zijn, zal de in gebreke gebleven partij de andere partijen volledig vrijwaren. §2. Het opdrachtgevend bestuur schrijft wat de aanneming van werken betreft de gunningprocedure uit, staat in voor de opening der inschrijvingen en wijst de opdracht toe. Hierbij wordt wel rekening gehouden met het feit dat de aanneming één ondeelbaar geheel uitmaakt en dat alle werken dus moeten toevertrouwd worden aan de laagste regelmatige bieder voor de totaliteit der werken (de 2 delen samen). Het opdrachtgevend bestuur zal de kennisgeving van de goedkeuring van de gezamenlijke werken slechts betekenen nadat alle partijen hebben ingestemd met het gunningvoorstel en op ondubbelzinnige wijze een verklaring hebben afgelegd dat zij akkoord gaan met het gedeelte der werken te hunnen laste en dat zij voor de betaling ervan de nodige financiële middelen hebben voorzien. Desnoods verzoekt het opdrachtgevend bestuur, de aannemers om een verlenging van de geldigheidsduur der inschrijvingen in afwachting van het akkoord van de andere partij. In elk geval zal zij dit akkoord geven binnen de twee maanden nadat zij hierom werd verzocht. §3. De werken ten laste van de gemeente en deze ten laste van Pidpa, worden in het bestek en de opmetingen telkens door een afzonderlijk deel vermeld en maken het voorwerp uit van afzonderlijke door de aannemer op te stellen vorderingsstaten. Inzonderheid in het artikel: "betalingen" van de administratieve bepalingen van het bijzonder bestek zal de speciale aandacht van de aannemer hierop gevestigd worden. Artikel 5 : Borgtocht Het opdrachtgevend bestuur verzoekt de aannemer de borgtocht te stellen. Deze heeft betrekking op de totaliteit der werken. Het opdrachtgevend bestuur kan dus eventueel beslag leggen op de ganse borgtocht, maar zal die uiteraard geheel of gedeeltelijk aanwenden ten voordele van deze partijen ten aanzien van wie de aannemer tekort geschoten is en dit in verhouding tot de werkelijke kostprijs. Aanwending van de borgtocht zal enkel gebeuren op aanvraag en/of met goedkeuring van de betrokken partij(en). Artikel 6 : Leiding der werken, wijziging en verrekening §1. Pidpa is opdrachtgevend bestuur der werken en duidt in overleg met de gemeente een leidend ambtenaar aan. De leidend ambtenaar neemt de leiding der werken waar. Dit betekent dat hij alleen gemachtigd is om - voor alle werken, wie ze ook ten laste neemt - opdrachten te geven aan de aannemer, proces-verbaal van ingebrekestelling op te maken, proces-verbaal van voorlopige en definitieve oplevering der werken op te maken, de werken te schorsen, vorderingsstaten goed te keuren, verrekeningen op te maken en voor te stellen, eventuele maatregelen van ambtswege voor te stellen, enzovoort. Voor beslissingen die betrekking hebben op het deel ten laste van de andere partij, zal de leidend ambtenaar voorafgaandelijk aan zijn beslissing, advies vragen aan de andere partijen. Indien er geen tegenstrijdigheden kunnen uit voortvloeien is dit advies bindend. In elk geval dient dit advies te worden gegeven binnen een termijn die noodzakelijk is voor de vlotte vooruitgang der werken. De partijen dragen de volledige verantwoordelijkheid, ook financiële, voor onder meer het tijdig verlenen van dit advies. §2. Indien tijdens de uitvoering van de opdracht een (belangrijke) wijziging van de opdracht voor het gedeelte van één of meerdere partij(en) noodzakelijk wordt geacht, wordt vóór de betekening aan de aannemer de goedkeuring van de betrokken partij(en) bekomen met de vooropgestelde wijzigingen en/of verrekeningen. §3. Indien nalatigheid wordt vastgesteld in de uitvoering van de functie van leidend ambtenaar dient de partij die niet werkgever of opdrachtgever is van de betrokken persoon (hetzij Pidpa, hetzij de gemeente afhankelijk van de werkgever of opdrachtgever van de leidend ambtenaar) een schriftelijk verzoek richten aan de andere partij om de ontzetting in de functie van leidend ambtenaar te bewerkstelligen met vermelding van de gefundeerde redenen waarom dit verzoek wordt verricht. Beide partijen zullen na ontvankelijk verklaring van het schriftelijk verzoek overgaan tot de aanduiding van een nieuwe leidend ambtenaar zoals bepaald in artikel 6 §1. Artikel 7 : Toezicht der werken Iedere partij staat in voor het toezicht op de werken opgenomen in haar aandeel en draagt daarvan de kosten. Iedere partij kan gemandateerde waarnemers aanstellen die de werken te hunnen laste opvolgen. Deze gemandateerde waarnemers kunnen advies geven aan de toezichter en/of leidend ambtenaar. Dit advies is eveneens bindend tenzij er tegenstrijdigheden zouden kunnen uit voortvloeien. De partijen dragen de volledige verantwoordelijkheid voor het advies dat deze gemandateerde waarnemers verstrekken en staan ook in voor de kosten hiervan. Artikel 8 : Aansprakelijkheid §1. De partijen verbinden zich ertoe om, behoudens ingeval van een zware fout of nalatigheid, het opdrachtgevend bestuur volledig te vrijwaren en in alle geschillen vrijwillig tussen te komen. Het opdrachtgevend bestuur verstrekt alle inlichtingen ten behoeve van de gerechtelijke procedure. §2. Voor zover niet kan worden uitgemaakt of geschillen betrekking hebben op de werken ten laste van de ene of de andere partij, zullen de partijen de gebeurlijke aansprakelijkheid op zich nemen op basis van het aandeel van elk der partijen in de samengevoegde opdracht en instaan voor eventuele financiële gevolgen van deze aansprakelijkheid. Artikel 9 : Betaling der werken De werken worden uitgevoerd deels voor rekening van de gemeente en deels voor rekening van Pidpa. Per deel worden afzonderlijke betalingsaanvragen, vorderingsstaten en facturen opgemaakt. De betalingsaanvragen en vorderingsstaten worden ingediend bij het opdrachtgevend bestuur. Afzonderlijke kopieën worden per deel ingediend bij de betalende partij, t.t.z. voor
Ook voor de eindafrekening geldt deze termijn van 14 kalenderdagen. De al dan niet verbeterde betalingsaanvragen en vorderingsstaten worden ter goedkeuring voorgelegd aan de leidend ambtenaar. Het opdrachtgevend bestuur stuurt binnen de 5 kalenderdagen de goedgekeurde betalingsbundel van de andere delen terug naar de andere partijen en nodigt tezelfdertijd de aannemer uit om zijn factuur in te dienen bij de respectieve partijen. Ingeval voor één der partijen deze termijnen niet gerespecteerd worden en hierdoor verwijlintresten of andere schadevergoedingen voortvloeien, zal de ingebreke gebleven partij de andere partij volledig vrijwaren. De gemeente zowel als Pidpa zullen instaan voor de betaling aan de aannemer binnen de wettelijk voorziene termijnen en verbinden zich ertoe de vereiste maatregelen te nemen om te beschikken over de nodige kredieten voor de betaling van hun respectievelijk aandeel. In geval van laattijdige betaling door één van de partijen staan deze in voor de daaruit voortvloeiende verwijlintresten en andere schadevergoedingen en zullen deze het opdrachtgevend bestuur volledig vrijwaren. Artikel 10 : Boetes en kortingen wegens minwaarde De boetes en/of kortingen wegens minwaarde die duidelijk overeenstemmen met een bepaald aandeel, komen ten goede aan de betrokken partij. De andere boetes (van algemene aard) en/of kortingen wegens minwaarde die niet onmiddellijk toewijsbaar zijn aan een bepaald deel, worden pro rata van de inschrijvingsbedragen voor de verschillende delen verdeeld over de verschillende partijen. Artikel 11 : Voorlopige en definitieve oplevering. Vrijgave borgtocht Aangezien het één globale aanneming betreft, wordt de voorlopige en definitieve oplevering verleend voor gans de aanneming, dus voor alle delen samen. De voorlopige en definitieve oplevering wordt door de leidend ambtenaar gegeven. De vrijgave van de borg heeft betrekking op de ganse aanneming. De processen-verbaal van de voorlopige en de definitieve oplevering worden door de leidend ambtenaar opgesteld en een afschrift wordt overgemaakt aan alle betrokken partijen. Voor het plaatsbezoek met het oog op de oplevering dienen alle betrokken partijen tijdig en regelmatig uitgenodigd te worden. Iedere partij dient aldus de mogelijkheid geboden te worden om, tegensprekelijk, zijn opmerkingen te formuleren en desnoods te laten opnemen in het proces-verbaal van oplevering. Indien de partijen oordelen dat de werken niet opgeleverd kunnen worden, geven zij hierover een duidelijke motivatie. De leidend ambtenaar beslist, zoals beschreven in artikel 6. Artikel 12 : Beheer, toezicht en onderhoud na beëindiging der werken Na de voorlopige oplevering gebeurt het onderhoud van de afgewerkte werken deels voor rekening van de gemeente en deels voor rekening van Pidpa. De gemeente zowel als Pidpa zullen blijven instaan voor de werken die zij betaald hebben en alle verantwoordelijkheid nemen voor een goed onderhoud. Zij kunnen hiervoor ieder afzonderlijk contracten afsluiten of de werken laten uitvoeren in eigen beheer. De gemeente doet toezicht en verwittigt Pidpa van onregelmatigheden aan haar gedeelte. Pidpa vraagt tijdig vergunning aan de gemeente voor alle noodzakelijke onderhoudswerken. Artikel 13 : Veiligheidscoördinatie Het opdrachtgevend bestuur staat in voor de aanstelling van een veiligheidscoördinator-ontwerp en verwezenlijking. De kosten ivm. veiligheidscoördinatie voor deze werken zullen worden gedragen door iedere partij volgens de respectievelijke aandelen in de werken. Artikel 14 : Verzekeringen Pidpa sluit, voor de volledige opdracht, een verzekeringspolis “Alle Bouwplaatsrisico’s” af volgens de bepalingen in het bestek. De volledige premie zal worden betaald door Pidpa. (ABR-01) Artikel 15 : GRB conforme as-built Het opdrachtgevend bestuur staat in voor het overmaken van de GRB conforme as-built voor de volledige projectzone aan Informatie Vlaanderen. De kosten voor het opmeten van de as-builtplannen zijn deels voor rekening van de gemeente en deels voor rekening van Pidpa, volgens de posten die daartoe in de meetstaat voor het uitvoeren van de werken worden voorzien. Artikel 16 : Waarborg Tijdens de waarborgperiode zal iedere partij aan het opdrachtgevende bestuur elk schadegeval ten gevolge van een eventuele gebrekkige uitvoering van de opdracht overmaken. Het opdrachtgevende bestuur zal vervolgens de nodige maatregelen treffen. Artikel 17 : Extranet project portaal Pidpa stelt voor de uitwisseling van documenten tijdens de uitvoeringsfase een elektronisch projectportaal ter beschikking van de (mede-)opdrachtgevers, de ontwerper en de opdrachtnemer. Het gebruik van dit projectportaal tijdens de uitvoeringsfase kan verplicht gesteld worden. Bij gebruik van het projectportaal Pidpa dienen alle documenten (ook vorderingsstaten) in het projectportaal ingeladen te worden. Een papieren versie ervan is dan niet meer noodzakelijk. Artikel 18 : GIPOD §1. Het opdrachtgevend bestuur verbindt zich er toe om alle werken welke voorwerp zijn van deze overeenkomst en onder het toepassingsgebied van het decreet van 4 april 2014 houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest en haar uitvoeringsbesluiten (hierna genoemd "GIPOD-decreet") vallen, in te geven in GIPOD. Zij zal hierbij de modaliteiten van het GIPOD-decreet in acht nemen. Het opdrachtgevend bestuur staat tevens in voor de tijdige ingave van wijzigingen (zoals onder meer uitbreidingen van werken) aan de werken. Behoudens in geval dat de andere partijen hun verplichtingen, zoals bepaald in §2 niet nakomen of nagekomen zijn, zal het opdrachtgevend bestuur de ander partijen vrijwaren voor het hiervoor vermelde. §2. De andere partijen verbinden zich daarentegen er toe dat het opdrachtgevend bestuur alle nodige informatie omtrent hun aandeel in de werken tijdig verkrijgt en dat deze info omtrent hun aandeel in de werken correct is zodat het opdrachtgevend bestuur de verplichtingen van §1 correct kan uitvoeren. De andere partijen zullen hiervoor het opdrachtgevend bestuur vrijwaren. Artikel 19 : Vertrouwelijkheid van gegevens Bij de verwerking van persoonsgegevens in het kader van deze opdracht handelen partijen in overeenstemming met de bepalingen van de wet- en regelgeving inzake gegevensbescherming, hierin begrepen de Algemene Verordening Gegevensbescherming of Verordening 2016/679 van 27 april 2016 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG. Artikel 20 : Inwerkingtreding Deze overeenkomst treedt in werking van zodra alle partijen deze samenwerkingsovereenkomst ondertekend hebben. Aangezien deze overeenkomst digitaal wordt ondertekend, wordt in overeenstemming met artikel 8.20 van het Nieuw Burgerlijk Wetboek slechts één (digitaal) exemplaar van deze overeenkomst opgemaakt. |
Artikel 3.
De heer Hans Soetemans en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur worden gemachtigd deze overeenkomst te ondertekenen namens de gemeente Zandhoven.
Artikel 4.
De uitgave voor deze opdracht wordt voorzien in de toekomstige meerjarenplanning.
Artikel 5.
Een afschrift van deze beslissing zal aan Pidpa (Vierselse baan 5 – 2280 Grobbendonk) en aan de dienst Financiën bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op zijn beslissing van 8 september 2011 betreffende de oprichting van het Autonoom Gemeentebedrijf Zandhoven alsmede goedkeuring van de statuten.
Gelet op zijn beslissing van 27 februari 2025 waarbij besloten werd dat:
a) de raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Zandhoven samengesteld is uit 11 leden;
b) de invulling van de mandaten tijdens huidige legislatuur als volgt is vastgelegd:
Gelet op artikel 6 alinea 1 van voormelde statuten waarin het volgende staat gestipuleerd:
‘De raad van bestuur bestaat ten hoogste uit de helft van het aantal gemeenteraadsleden, maar met een absoluut maximum van twaalf leden die door de gemeenteraad worden benoemd. Ten hoogste twee derde van de leden van de raad van bestuur is van hetzelfde geslacht’.
Overwegende dat hoger vermelde politieke fracties de volgende personen hebben voorgedragen:
Naam van de fractie |
Naam van de vertegenwoordiger van de fractie |
CD&V |
Henderickx Paula Kempenaers Niels Lambert Hans Lemmens Katleen Soetemans Hans Verstraeten Lies Willems Rudy |
N-VA |
Robbe Wendy Van den Heuvel Conny Vertruyen Oliver |
VLAAMS BELANG |
Vanslambrouck Johan |
Overwegende dat voldaan wordt aan de voorwaarde dat ten hoogste twee derde van de leden van de raad van bestuur van hetzelfde geslacht is.
Gelet op artikel 235 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Artikel 1.
De navernoemde personen worden benoemd om als vertegenwoordiger van de fractie vermeld naast hun naam, als lid deel uit te maken van de raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Zandhoven:
Naam van de fractie |
Naam en adres van de vertegenwoordiger van de fractie |
CD&V |
Henderickx Paula (De Linden 59 - 2240 Zandhoven) |
N-VA |
Robbe Wendy (Veerstraat 62 - 2240 Viersel) |
VLAAMS BELANG |
Vanslambrouck Johan (Tulpenlaan 38 - 2240 Massenhoven) |
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal aan het Autonoom Gemeentebedrijf Zandhoven en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 40 en 41, 2de lid, 10°.
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 2, 6°, artikel 43, §1, 2e lid en artikel 47.
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen, in het bijzonder artikel 40, §3.
Gelet op zijn beslissing van 11 december 2008 betreffende de goedkeuring van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 244, 245 en 246.
Overwegende dat lokale besturen verplicht zijn om een hospitalisatieverzekering aan hun personeelsleden aan te bieden.
Overwegende dat alle lokale besturen en aanverwante instellingen in het verleden gebruik konden maken van de raamovereenkomst collectieve hospitalisatieverzekering, maar dat de huidige raamovereenkomst afgesloten tussen de FPD-GSD en Ethias, eind 2025 ophoudt te bestaan.
Gelet op het feit dat ingevolge een beslissing van de federale GSD de Vlaamse lokale en provinciale besturen niet kunnen intekenen op de overheidsopdracht aangezien deze enkel toegankelijk is voor de Waalse en Brusselse lokale en provinciale besturen die aangesloten zijn bij de federale GSD.
Gelet op het belang van een kwalitatieve hospitalisatieverzekering voor de personeelsleden en de voordelen verbonden aan een collectieve polis, heeft de GSD-V zelf het initiatief genomen om een eigen overheidsopdracht uit te schrijven ten gunste van de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen.
Artikel 1.
Zijn goedkeuring te verlenen voor deelname aan de raamovereenkomst “Collectieve hospitalisatieverzekering ten behoeve van de (gepensioneerde) personeelsleden van de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen, alsook hun naast verwanten” van de GSD-V vanaf 1 januari 2026.
Artikel 2.
De GSD-V te machtigen om in het kader van deze overheidsopdracht, in naam en voor rekening van gemeente Zandhoven, de plaatsingsprocedure en de bijhorende aanbestedingsdocumenten alsook alle voorwaarden ervan vast te stellen, de plaatsingsprocedure te voeren en een beslissing te nemen over de gunning.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de GSD-V (via een inschrijvingsformulier) en de dienst Personeel bezorgd worden.
De voorzitter stelt voor om agendapunten 4 en 5 samen te behandelen, maar er afzonderlijk over te stemmen. De raad gaat hiermee akkoord.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikels 41, 393 en 395 §2.
Gelet op het jaarverslag 2024 en de jaarrekening 2024 die worden voorgelegd.
Overwegende dat het jaarverslag 2024 en de jaarrekening 2024 op de algemene vergadering van de interlokale vereniging “Sportregio Midden-Provincie” op 19 februari 2025 door het beheerscomité werden goedgekeurd.
Overwegende dat de schepenen van sport, als afgevaardigden van de deelnemende gemeenten, zetelen in het beheerscomité van de interlokale vereniging “Sportregio Midden-Provincie”.
Artikel 1.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan het jaarverslag 2024 en de jaarrekening 2024 van de interlokale vereniging ‘Sportregio Midden-Provincie’.
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de sportdienst bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikels 41, 393 en 395 §2.
Gelet op zijn beslissing van 24 mei 2007 waarbij de samenwerkingsovereenkomst “Sportregio Midden-Provincie ILV” werd goedgekeurd, met ingang van 1 januari 2007 en voor onbepaalde duur.
Gelet op zijn beslissing van 22 januari 2015 waarbij de samenwerkingsovereenkomst en statuten van de “Sportregio Midden-Provincie ILV” werden goedgekeurd naar aanleiding van de uittreding van de provincie Antwerpen.
Overwegende dat na de uittreding van Borsbeek en van de provincie Antwerpen uit de Sportregio een nieuwe naam voor de Sportregio, gekoppeld aan een fris en modern logo zorgt voor een herpositionering van de identiteit van de Sportregio.
Overwegende dat de naamsverandering van interlokale vereniging “Sportregio Midden-Provincie” naar interlokale vereniging “Sportregio Connect” op de algemene vergadering op 19 februari 2025 door het beheerscomité werd goedgekeurd.
Overwegende dat na de uittreding van Borsbeek en van de provincie Antwerpen de statuten aangepast en opnieuw goedgekeurd moeten worden.
Artikel 1.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de statuten van de interlokale vereniging ‘Sportregio Connect’.
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de sportdienst en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op het schrijven van 3 maart 2025 van Kempens Landschap waarbij zij vragen om na de gemeenteraadsverkiezingen de samenwerkingsovereenkomst te herbevestigen.
Overwegende dat de gemeente Zandhoven lid is van Kempens Landschap vzw.
Overwegende dat Stichting Kempens Landschap van deze gelegenheid wenst gebruik te maken om de afspraken met de deelnemende lokale besturen te herbevestigen via de samenwerkingsovereenkomst;- dat in de samenwerkingsovereenkomst de werkingsprincipes van- en tussen de gemeente en Stichting Kempens Landschap worden hernomen.
Overwegende dat Stichting Kempens Landschap in het algemeen belang een wezenlijke bijdrage levert tot het bewaren en publiek toegankelijk maken van landschappen en erfgoed, en dit door middel van verwerving, opwaardering en advisering.
Overwegende dat het aangewezen lijkt, gelet op het voorgaande, om de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.
Overwegende dat de gemeente Zandhoven bij het afsluiten van de overeenkomst vertegenwoordigd moet zijn;- dat het derhalve noodzakelijk is twee personen aan te stellen die bij de ondertekening van bedoelde overeenkomst gemeente Zandhoven zullen vertegenwoordigen en gerechtigd zijn deze samenwerkingsovereenkomst rechtsgeldig te ondertekenen.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 40 en 41.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 1.
Zijn goedkeuring te verlenen aan de samenwerkingsovereenkomst aangaande Stichting Kempisch landschap tussen stichting Kempisch Landschap en de gemeente Zandhoven:
SAMENWERKINGSOVEREENKOMST aangaande Stichting Kempens Landschap |
|
TUSSEN STICHTING KEMPENS LANDSCHAP, stichting van openbaar nut, met ondernemingsnummer 0749.895.122 en zetel te 2018 Antwerpen, Koningin Elisabethlei 22, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door Jan De Haes, voorzitter. Hierna “Stichting Kempens Landschap” EN Het lokale bestuur van de gemeente Zandhoven, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door:
Tot deze samenwerkingsovereenkomst gemachtigd ingevolge het besluit van de gemeente dd. 27 maart 2025. Hierna samen “Partijen” en afzonderlijk de “Partij” WORDT VOORAFGAANDELIJK UITEENGEZET ALS VOLGT:
WORDT OVEREENGEKOMEN ALS VOLGT: 1. Voorwerp Deze samenwerkingsovereenkomst herbevestigt de pijlers en werkingsprincipes van- en tussen Stichting Kempens Landschap en het lokale bestuur. 2. Duurtijd 2.1. Deze samenwerkingsovereenkomst wordt door de Partijen aangegaan voor onbepaalde duur en is inherent verbonden aan het lidmaatschap bij Stichting Kempens Landschap. Behoudens opzegging door één van de Partijen wordt deze samenwerkingsovereenkomst opnieuw ter bevestiging voorgelegd in het jaar na de gemeenteraadsverkiezingen. 2.2. Eventuele (bijzondere) rechten en verplichtingen (m.b.t. een specifiek onroerendgoedproject) die in een afzonderlijke overeenkomst/akte tussen Partijen werden/worden overeengekomen, blijven onverminderd gelden voor de duurtijd die daartoe in voormelde overeenkomst/akte werd/wordt overeengekomen, ongeacht de duurtijd van deze samenwerkingsovereenkomst. 3. Pijlers Stichting Kempens Landschap Sinds november 1997 werkt de Stichting voornamelijk rond de volgende pijlers:
4. Besluitvorming 4.1. Stichting Kempens Landschap wordt – overeenkomstig haar statuten – bestuurd door een bestuursorgaan (‘Raad van Bestuur’) en een structurele adviescommissie samengesteld door de burgemeesters van de lokale besturen. De burgemeester wordt uitgenodigd voor de Raad van Bestuur. 4.2. De beleidsvoorbereiding en -uitvoering gebeurt door medewerkers van de Stichting Kempens Landschap. 5. Engagement van het lokale bestuur De middelen voor de Stichting Kempens Landschap bestaan enerzijds uit een werkingssubsidie van de provincie Antwerpen, en anderzijds uit de jaarlijkse werkingsbijdragen die door de ondersteunende lokale besturen worden ingebracht. Dit vertaalt zich vanuit het lokale bestuur in volgend getrapt engagement:
De Stichting Kempens Landschap faciliteert als bouwheer het lokale bestuur voor elk specifiek onroerend goed, in zonderheid bij de opmaak van mogelijke subsidiedossiers. Bovendien kan – conform het onroerend erfgoedbesluit - de Stichting een bijkomende premie van 10% inbrengen via het afsluiten van een overeenkomst voor beschermd erfgoed. Waar verwerving niet speelt, blijft dit ook van kracht en wordt deze taakstelling adviserend en regisserend ingevuld in ruil voor visibiliteit. Verworven gelden gelinkt aan eigendom/beheer (jacht-, pacht-, houtopbrengst,…) komen toe aan de Stichting Kempens Landschap ter dekking van de belastingen die het goed bezwaren. Deze afspraken dragen bij aan een slagkrachtige werking van Stichting Kempens Landschap om samen zoveel mogelijk landschap en erfgoed te bewaren en toegankelijk te maken. |
Artikel 2.
De heer Hans Soetemans en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur, worden gemachtigd de samenwerkingsovereenkomst aangaande Stichting Kempens Landschap te ondertekenen.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing zal aan Stichting Kempens Landschap (Koningin Elisabethlei 22 – 2018 Antwerpen) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op zijn beslissing van 19 december 2019, betreffende de vestiging van een algemene belasting op de gezinnen, in het bijzonder op artikel 4 waarin het volgende staat gestipuleerd : “De belastingvermindering in de gevallen bedoeld in artikel 3 zal ambtshalve worden toegepast op basis van de informatie ter beschikking gesteld door de Kruispuntbank van de sociale zekerheid”.
Gelet op zijn beslissing van 23 april 2020 waarbij de overeenkomst met de Kruispuntbank van de sociale zekerheid werd goedgekeurd;- dat voormelde overeenkomst geldig was voor de jaren 2020 tot en met 2024.
Overwegende dat men ook in 2025 beroep dient te doen om de gegevens uit de Kruispuntbank te verkrijgen;- dat het hierdoor noodzakelijk is om een nieuwe overeenkomst af te sluiten met de Kruispuntbank voor het jaar 2025.
Gelet op het ontwerp van overeenkomst dat wordt voorgelegd;- dat artikel 7 van voormelde overeenkomst stelt dat alle gemeenteraadsleden in kennis moeten gesteld worden van deze overeenkomst.
Overwegende dat het voorgelegde ontwerp geen aanleiding geeft tot op- of aanmerkingen.
Overwegende dat het noodzakelijk is om afgevaardigden aan te duiden die gerechtigd zullen zijn namens de gemeente Zandhoven op te treden bij de ondertekening van de overeenkomst.
Gelet op artikel 40 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Artikel 1.
Zijn goedkeuring te verlenen aan het ontwerp van overeenkomst tussen de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (Willebroekkaai 38 – 1000 Brussel) en de gemeente Zandhoven. Er zal een overeenkomst worden afgesloten met de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid dat volkomen identiek is aan onderstaand ontwerp:
Overeenkomst nr. 25/043 |
|
|
Tussen de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid,
hierna “KSZ” genoemd, enerzijds de gemeente Zandhoven,
hierna “gemeente” genoemd, |
Artikel 2.
De heer Hans Soetemans en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur van de gemeente Zandhoven worden afgevaardigd om de gemeente Zandhoven – bij het afsluiten van de overeenkomst – te vertegenwoordigen en namens de gemeente rechtsgeldig te handelen.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (Willebroekkaai 38 – 1000 Brussel) en aan de dienst Financiën bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op zijn beslissing van 19 september 2019 waarbij de overeenkomst “Interlokale Vereniging Deeltijds Kunstonderwijs Regio Lier” werd goedgekeurd.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 395 §1 dat stelt dat er een beheerscomité is dat wordt samengesteld uit één afgevaardigde van iedere deelnemer.
Overwegende dat de gemeenteraad uit zijn leden een vertegenwoordiger moet aanduiden die gerechtigd zal zijn de gemeente Zandoven op de vergaderingen van het beheerscomité te vertegenwoordigen;- dat het aangewezen lijkt een plaatsvervanger voor bedoelde vertegenwoordiger aan te duiden.
Gelet op decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 34 en 40.
GAAT OVER,
In openbare zitting en bij geheime stemming tot de aanduiding van een vertegenwoordiger en diens plaatsvervanger van de gemeente voor het beheerscomité Interlokale vereniging Deeltijds Kunstonderwijs Regio Lier die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030
BESLUIT VERDER,
Artikel 1.
De heer Willems Rudy en de heer Van Deuren Wouter worden aangeduid als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van gemeente Zandhoven voor de vergaderingen van het beheerscomité Interlokale vereniging Deeltijds Kunstonderwijs Regio Lier die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030.
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de Interlokale Vereniging Deeltijds Kunstonderwijs Regio Lier (Paradeplein 2 bus 1 - 2500 Lier) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op zijn beslissing van 22 januari 2015 waarbij de ‘samenwerkingsovereenkomst Interlokale vereniging Bibburen’, werd goedgekeurd;- dat deze beslissing volledig opgeheven en vervangen werd door de samenwerkingsovereenkomst bij zijn beslissing van 22 april 2021.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder deel 3 - titel 3 - hoofdstuk 2, over samenwerkingsverbanden zonder rechtspersoonlijkheid en artikel 395 § 1 met betrekking tot de afvaardiging van de deelnemende gemeenten in het beheerscomité.
Overwegende dat de gemeenteraad uit zijn leden een vertegenwoordiger en diens plaatsvervanger moet aanduiden die gerechtigd zijn om de gemeente Zandhoven te vertegenwoordigen op de vergaderingen van het beheerscomité.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 28 en 34.
GAAT OVER,
in openbare zitting en bij geheime zitting tot de aanduiding van een vertegenwoordiger en diens plaatsvervanger van de gemeente voor het beheerscomité van de interlokale vereniging ‘Bibburen’ die vanaf het 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030.
BESLUIT VERDER,
Artikel1.
De heer Willems Rudy en de heer Valckx Jan worden aangeduid als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van gemeente Zandhoven voor de vergaderingen van het beheerscomité Interlokale vereniging Bibburen die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030.
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de beherende gemeente Ranst (Gasthuisstraat 17 – 2520 Ranst) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Overwegende dat de gemeente Zandhoven aandeelhouder is van de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn.
Overwegende dat het aangewezen is dat de gemeente een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aanduidt voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 28 en 34.
GAAT OVER,
in openbare zitting en bij geheime stemming tot de aanduiding van een vertegenwoordiger en diens plaatsvervanger van de gemeente voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030.
BESLUIT VERDER,
Artikel 1.
De heer Lauwereys Jelle en mevrouw Struyfs Els worden aangeduid als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van gemeente Zandhoven voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030.
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn (Motstraat 20 - 2800 Mechelen) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op zijn beslissing van 12 november 2009 betreffende de toetreding van de gemeente Zandhoven - als werkend lid - aan de “vzw Bosgroep Antwerpen Zuid”.
Gelet op de fusie met Bosgroep Antwerpen Noord vzw op 10 oktober 2021;- dat de naam veranderd is naar Bosgroep Antwerpse Gordel vzw.
Gelet op de brief van 10 februari 2025 van Bosgroep Antwerpse Gordel vzw, waarbij de gemeente Zandhoven uitgenodigd wordt om zijn lidmaatschap van de Bosgroep Antwerpse Gordel vzw te herbevestigen en over te gaan tot de aanduiding van een afvaardiging in de (buitengewone) algemene vergadering.
Overwegende dat de “Bosgroep Antwerpse Gordel vzw” in eerste instantie een pakket gratis dienstverlening aanbiedt aan zijn leden en anderzijds een neutraal forum aanreikt waar met kennis ter zake wordt gediscussieerd over thema’s aangaande de bossen binnen het werkgebied.
Overwegende dat het dienvolgens noodzakelijk is een afgevaardigde en diens plaatsvervanger aan te stellen, gerechtigd om de gemeente Zandhoven te vertegenwoordigen op de (buitengewone) algemene vergadering van Bosgroep Antwerpse Gordel vzw.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2027 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 38 en 40.
GAAT OVER,
in openbare zitting en bij geheime stemming tot de aanduiding van een vertegenwoordiger en diens plaatsvervanger van de gemeente voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Bosgroep Antwerpse Gordel vzw die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030.
BESLUIT VERDER,
Artikel 1.
Zich akkoord te verklaren met de herbevestiging van het lidmaatschap van de gemeente - als werkend lid - aan de Bosgroep Antwerpse Gordel vzw, met haar boseigendommen gelegen in het werkingsgebied van vermelde vzw.
Artikel 2.
De heer Van Staeyen Steven en de heer Kenis Raf worden aangeduid als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van gemeente Zandhoven voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Bosgroep Antwerpse Gordel vzw die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing zal aan Bosgroep Antwerpse Gordel vzw (antwerpsegordel@bosgroep.be) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op zijn beslissing van 17 oktober 2013 waarbij besloten werd dat de gemeente Zandhoven toetrad tot De Zandschakel vzw (Liersebaan 52 - 2240 Zandhoven).
Overwegende dat ingevolge artikel 5 van de statuten van De Zandschakel vzw de leden van de vereniging het recht hebben om één lid aan te duiden voor het bijwonen van de algemene vergadering.
Overwegende dat het dienvolgens wenselijk is een afgevaardigde aan te stellen, gerechtigd om de gemeente Zandhoven te vertegenwoordigen op de (buitengewone) algemene vergaderingen van de genoemde vzw en een stem te hebben in het plaatselijk sociaal beleid.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 28 en 34.
GAAT OVER,
in openbare zitting en bij geheime stemming tot de aanduiding van een vertegenwoordiger van de gemeente voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van De Zandschakel vzw die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030.
Er wordt een stemming gehouden voor het aanduiden van de vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen.
Er nemen 22 leden aan de stemming deel.
De voorzitter leest de stemresultaten voor en de uitslag luidt als volgt:
Mevrouw Henderickx Paula, de volstrekte meerderheid der stemmen bekomen hebbende, is aangesteld tot vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van De Zandschakel vzw.
BESLUIT VERDER,
Artikel 1.
Mevrouw Henderickx Paula wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van De Zandschakel vzw die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030.
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal aan De Zandschakel vzw (Liersebaan 52 - 2240 Zandhoven) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op zijn beslissing van 18 juni 2020 betreffende de verlenging van de scholengemeenschap met de gemeentelijke basisscholen van de gemeente Ranst en dit voor een duur van zes schooljaren, aanvangnemend op 1 september 2020 en eindigend op 31 augustus 2026, alsook de goedkeuring van de overeenkomst “ Intergemeentelijke samenwerking onder de vorm van een interlokale vereniging: vorming scholengemeenschap basisonderwijs voor de schooljaren 2020-2026”.
Gelet op Titel 2, artikel 4 §1 en 2 van voormelde overeenkomst waarin staat dat er een beheerscomité wordt opgericht en dat de gemeenteraad een lid van het schepencollege afvaardigt, alsmede een vervangend lid met hetzelfde mandaat ingeval van afwezigheid van het effectief lid.
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, en latere wijzigingen.
GAAT OVER,
in openbare zitting en bij geheime stemming tot de aanduiding van een vertegenwoordiger en diens plaatsvervanger van de gemeente voor het beheerscomité Scholengemeenschap ZAWORA die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030
BESLUIT VERDER,
Artikel 1.
Mevrouw Maes Mieke en de heer Van Hove Luc worden aangeduid als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van gemeente Zandhoven voor de vergaderingen van het beheerscomité Scholengemeenschap ZAWORA die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030.
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal aan het gemeentebestuur van Ranst (Gustaaf Peetersstraat 7 - 2520 Ranst), aan de directies van de gemeentelijke basisscholen van Massenhoven en Zandhoven en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Overwegende dat de gemeente Zandhoven aangesloten is bij Ethias Verzekering.
Gelet op de statuten van Ethias verzekering waaruit o.m. blijkt dat het gemeentebestuur zich op de (buitengewone) algemene vergaderingen kan laten vertegenwoordigen door een lid van de bestuursorganen of door een personeelslid van het gemeentebestuur.
Overwegende dat het aangewezen is een afgevaardigde en diens plaatsvervanger aan te duiden om de gemeente Zandhoven te vertegenwoordigen op de (buitengewone) algemene vergaderingen van Ethias verzekeringen.
Gelet op decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 28 en 34.
GAAT OVER,
in openbare zitting en bij geheime stemming tot de aanduiding van een vertegenwoordiger en diens plaatsvervanger van de gemeente voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Ethias Verzekering die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030
BESLUIT VERDER,
Artikel 1.
Mevrouw Smits Els en de heer Soetemans Hans worden aangeduid als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van gemeente Zandhoven voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Ethias Verzekering die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030.
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal aan Ethias Verzekering (Rue des Croisiers 24 - 4000 Luik) en dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Overwegende dat de gemeente Zandhoven aandeelhouder is van de Gemeentelijke Holding NV.
Overwegende dat het aangewezen is dat de gemeente een afgevaardigde aanduidt voor de zittingen van de jaarvergadering en (buitengewone) algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV.
Overwegende dat de Gemeentelijke Holding NV in vervroegde ontbinding is sinds 7 december 2011.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 34, 38 en 40.
GAAT OVER,
in openbare zitting en bij geheime stemming tot de aanduiding van een vertegenwoordiger en diens plaatsvervanger van de gemeente voor de jaarvergaderingen en de (buitengewone) algemene vergaderingen van Gemeentelijke Holding NV die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030
BESLUIT VERDER,
Artikel 1.
De heer Soetemans Hans en de heer Willems Rudy worden aangeduid als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van gemeente Zandhoven voor de jaarvergaderingen en de (buitengewone) algemene vergaderingen van Gemeentelijke Holding NV die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030.
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de Gemeentelijke Holding NV (Kunstlaan 56 4c - 1000 Brussel) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op zijn beslissing van 28 april 2022 betreffende de toetreding van gemeente Zandhoven tot OFP Prolocus.
Overwegende dat er een vertegenwoordiger en plaatsvervanger moet aangeduid worden om gemeente Zandhoven te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP Prolocus.
Overwegende dat dit een raadslid of een ambtelijke vertegenwoordiger mag zijn.
Gelet op de het decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
GAAT OVER,
in openbare zitting en bij geheime stemming tot de aanduiding van een vertegenwoordiger en diens plaatsvervanger van de gemeente voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van OFP Prolocus die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030
BESLUIT VERDER,
Artikel 1.
De heer Van Hove Luc en de heer Willems Rudy worden aangeduid als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van gemeente Zandhoven voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van OFP Prolocus die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030.
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Secretariaat en digitaal aan OFP Prolocus bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Overwegende dat gemeente Zandhoven deelnemer is van Pidpa ov.
Gelet op de statuten van de Pidpa ov.
Gelet op de buitengewone algemene vergadering van Pidpa ov op vrijdag 28 maart 2025 om 11.30 uur in de kantoren van Pidpa (Desguinlei 246 - 2018 Antwerpen).
Gelet op zijn beslissing van 27 februari 2025 betreffende het goedkeuren van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 28 maart 2025 alsmede het vaststellen van het mandaat van de vertegenwoordiger.
Overwegende dat de lijst met kandidaat bestuurders nog niet bekend was bij het uitsturen van de dagorde.
Overwegende dat bij de algehele vernieuwing van de gemeenteraden de nodige voordrachten gedaan moeten worden voor een nieuwe raad van bestuur.
Gelet op de mail van 19 februari 2025 van Pidpa ov waarbij het voorstel van samenstelling van de raad van bestuur bezorgd werd.
Overwegende dat de gemeente Zandhoven geen rechtstreekse vertegenwoordiger heeft in de raad van bestuur.
Overwegende dat de gemeente ook een kandidaat bestuurder met raadgevende stem kan voordragen volgens artikel 13 van de statuten van Pidpa ov.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
GAAT OVER,
in openbare zitting en bij geheime stemming tot de aanduiding van een kandidaat bestuurder en een kandidaat bestuurder met raadgevende stem van de gemeente voor de raad van bestuur van Pidpa ov die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030
BESLUIT VERDER,
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de lijst met de 15 voorgestelde kandidaat bestuurders met stemrecht voor de raad van bestuur van Pidpa OV.
Artikel 2.
De gemeenteraad keurt deze lijst goed en duidt volgende kandidaat bestuurder voor de raad van bestuur van Pidpa ov aan om de gemeente Zandhoven te vertegenwoordigen: de heer Jacobs Lukas. Deze voordracht geldt in principe voor de volledige legislatuur.
Artikel 3.
De heer Cools Bram wordt aangeduid als kandidaat bestuurder met raadgevende stem van gemeente Zandhoven voor de raad van bestuur van Pidpa ov die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030.
Artikel 4.
Een afschrift van deze beslissing zal aan Pidpa ov (Desguinlei 246 - 2018 Antwerpen) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking en in het bijzonder artikel 445 dat bepaalt dat er, in geval van algehele vernieuwing van de gemeenteraden, binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de verkiezingen, een algemene vergadering moet worden bijeengeroepen waarbij tot een algehele vervanging van de raad van bestuur wordt overgegaan.
Overwegende dat de gemeente deelnemer is van Cipal dv.
Gelet op de statuten van Cipal dv.
Gelet op zijn beslissing van 27 februari 2025 betreffende het goedkeuren van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 31 maart 2025 alsmede het vaststellen van het mandaat van de vertegenwoordiger.
Overwegende dat de lijst met kandidaat bestuurders nog niet bekend was bij het uitsturen van de dagorde.
Gelet op de mail van 3 maart 2025 van Cipal dv waarbij het voorstel van samenstelling van de raad van bestuur bezorgd werd.
Overwegende dat de gemeente Zandhoven geen rechtstreekse vertegenwoordiger heeft in de raad van bestuur.
Overwegende dat de gemeente ook een kandidaat bestuurder met raadgevende stem kan voordragen volgens artikel 15 bis van de statuten van Cipal dv.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
GAAT OVER,
in openbare zitting en bij geheime stemming tot de aanduiding van een kandidaat bestuurder en een kandidaat bestuurder met raadgevende stem van de gemeente voor de raad van bestuur van Cipal dv die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030
BESLUIT VERDER,
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de lijst met de 15 voorgestelde kandidaat bestuurders met stemrecht voor de raad van bestuur van Cipal dv.
Artikel 2.
De gemeenteraad keurt deze lijst goed en duidt volgende kandidaat bestuurder voor de raad van bestuur van Cipal dv aan om de gemeente Zandhoven te vertegenwoordigen: Mevrouw Van Goubergen Inge. Deze voordracht geldt in principe voor de volledige legislatuur.
Artikel 3.
De heer Stulens Dieter wordt aangeduid als kandidaat bestuurder met raadgevende stem van gemeente Zandhoven voor de raad van bestuur van Cipal dv die vanaf 2025 georganiseerd worden tot en met 31 december 2030.
Artikel 4.
Een afschrift van deze beslissing zal aan Cipal dv (infoavdv@cipal.be) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
Dit punt werd op de dagorde geplaatst door de N-VA fractie en dhr. Stulens D. licht toe als volgt:
Gelet op de gemeenteraad van juni 2023 inzake de behandeling van een punt verkeersveiligheid en het voorzien van een betere afscheiding tussen het fietspad en de Herentalsebaan in Viersel;
Ingevolge de plaatsing van varkensruggen op deze locatie, kort daarna vervangen door diverse paaltjes; Gelet op het feit dat deze paaltjes herhaaldelijk werden omver gereden;
Gezien het gegeven dat er op heden geen paaltjes meer staan op de betreffende locatie, na besluit tot verwijdering door het gemeentebestuur;
Gelet op de diverse verkeersincidenten die de afgelopen tijd op deze weg gebeurden.
Daarom vragen wij het gemeentebestuur:
Dit punt werd op de dagorde geplaatst door de N-VA fractie en dhr. Stulens D. licht toe als volgt:
Daarom vragen wij het gemeentebestuur:
Dit punt werd op de dagorde geplaatst door de N-VA fractie en dhr. Stulens D. licht toe als volgt:
Ingevolge het feit dat betreffend punt reeds werd aangehaald in de ‘Varia’ door de N-VA-fractie in de gemeenteraad van februari 2025;
Gelet op de doorverwijzing van betreffend punt van de heer Burgemeester en de heer Voorzitter van de Gemeenteraad op de gemeenteraad van februari 2025 naar de dagorde van een volgende gemeenteraad;
Gezien de dagstelling van de eerstvolgende gemeenteraad werd vastgesteld op 27 maart 2025;
En gelet op artikel 3 van het Huishoudelijk Reglement om een punt op de dagorde van de gemeenteraad te plaatsen.
Vernemen wij graag de volledige stand van zaken inzake de lopende dossiers rond de kunstgrasvelden voor de sportverenigingen in onze gemeente.
Gezien er tijdens de raadzitting van heden opmerkingen werden gemaakt over de redactie van het zittingsverslag, werden na bespreking en stemming de notulen en zittingsverslag van de gemeenteraad van 27 februari 2025 goedgekeurd zonder aanpassing overeenkomstig art. 33 §3 van het huishoudelijk reglement.
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens gemeenteraad,
Annick Smeets
algemeen directeur
Hans Soetemans
voorzitter gemeenteraad