De voorzitter opent de vergadering om 20 uur; er zijn 2 verontschuldigingen nl. schepen Maes M. en dhr. Nagels P..
Dhr. Belmans W. meldt "Ik had het niet gemerkt dat twee raadsleden even de zitting hadden verlaten. Felicitatie aan Annick dat zij dat wel heeft gemerkt en genotuleerd" en vraagt "Waarom staat de wijziging Milieuraad in de gesloten vergadering? De samenstelling – dus de personen die er deel van uitmaken – is toch een openbare aangelegenheid?"
De voorzitter stelt daarom voor om het agendapunt "Milieu-en klimaatraad: ontslag van een lid van de raad alsmede de aanduiding van de vervanger" te behandelen in openbare zitting. De gemeenteraad gaat hiermee akkoord.
De gemeenteraad,
Overwegende dat in 2004 door het Vlaamse Gewest de eerste fase van de werken m.b.t. de herinrichting van de N14, namelijk het gedeelte tussen de E34 en de Goormansstraat, werden uitgevoerd.
Overwegende dat in 2015 door het Vlaamse Gewest de tweede fase van de werken m.b.t. de herinrichting van de N14, namelijk het gedeelte tussen de Goormansstraat en de Kerkstraat, werden uitgevoerd.
Gelet op zijn beslissing van 14 september 2017 waarbij de hernieuwde “Samenwerkingsovereenkomst betreffende de studie en de uitvoering van werken op de gewestweg N14 te Zandhoven tussen Kerkstraat en Nijlensesteenweg” betreffende de herinrichting van de Gewestweg N14 ‘Fase III’ werd goedgekeurd.
Gelet op zijn beslissing van 22 februari 2018 waarbij de beslissing van 14 september 2017 werd ingetrokken en waarbij een addendum werd goedgekeurd bij de initiële samenwerkingsovereenkomst dd. 6 september 2012.
Overwegende dat in het kader van voormelde samenwerkingsovereenkomst het Vlaamse Gewest de volgende werken wenst uit te voeren:
Overwegende dat Pidpa de volgende werken wenst uit te voeren (gekend als K-06-059 Wegen- en rioleringswerken op de N14 tussen Kerkstraat en Nijlensesteenweg te Zandhoven):
Gemengd Bedrijventerrein Massenhoven.
Overwegende dat Aquafin de volgende werken wenst uit te voeren:
Overwegende dat De Vlaamse Waterweg nv de volgende werken wenst uit te voeren:
Overwegende dat de gemeente Zandhoven de volgende werken wenst uit te voeren:
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 19 december 2012 betreffende de princiepsgoedkeuring van de ontwerpopdracht voor deze overheidsopdracht aan Tractebel Engineering nv.
Gelet op zijn beslissing van 12 oktober 2017 betreffende de goedkeuring van de lastvoorwaarden en de gunningswijze met betrekking tot de werken aan de N14 fase 3A.
Overwegende dat voor de uitvoering van bedoelde werkzaamheden onteigeningen noodzakelijk zijn en dat een gedeelte van de onteigeningen ten laste zijn van de gemeente.
Gelet op zijn beslissing van 19 december 2017 waarbij de onteigeningsplannen met kenmerk 1M3D8G G 28575 01, 1M3D8G G 28576 03 en 1M3D8G G 28577 01 opgemaakt door Tractebel Engineering op datum van 31 augustus 2017 in het kader van de herinrichting N14- deel IIIa, werden goedgekeurd.
Overwegende dat op het voormelde onteigeningsplan 1M3D8G G 28576 03 een aantal perceelsgrenzen foutief werden ingetekend;- dat het studiebureau Tractebel Engineering hiervoor nieuwe plannen diende op te maken.
Gelet op zijn beslissing van 18 oktober 2018 waarbij het gecorrigeerde onteigeningsplan met kenmerk 1M3D8E G 28576 04, opgemaakt door Tractebel Engineering op datum van 4 juli 2018 werd goedgekeurd.
Gelet op het schrijven van Vastgoed Transacties van 23 oktober 2017 betreffende de raming voor bedoelde onteigeningen en de onteigeningskosten voor de gemeente die werden geraamd op 327.319 euro.
Overwegende dat het onteigeningsplan met kenmerk 1M3D8G G 28577 01 opgemaakt door Tractebel Engineering op datum van 31 augustus 2017 definitief werd aangepast op datum van 10 mei 2019 met als kenmerk 1M3D8G G 28577 03
Overwegende dat er momenteel een akkoord is met de naamloze vennootschap van publiek recht “De Vlaamse Waterweg”, met maatschappelijke zetel te 3500 Hasselt, Havenstraat 44 voor de onteigening van innames 33 en 34 van het gecorrigeerde onteigeningsplan met kenmerk 1M3D8E G 28577 03, opgemaakt door Tractebel Engineering op datum van 10 mei 2019.
Overwegende dat er momenteel een akkoord is met de besloten vennootschap “Marex”, met zetel te 2970 Schilde, Brasschaatsebaan 20 bus 2 voor de onteigening van het gebouw gevestigd op inname 33 van het gecorrigeerde onteigeningsplan met kenmerk 1M3D8E G 28577 03, opgemaakt door Tractebel Engineering op datum van 10 mei 2019.
Overwegende dat deze onteigening administratief moet geregeld worden en dat daarvan ook een behoorlijke akte moet worden opgesteld, waarbij de overdracht van het eigendomsrecht van voormelde wettelijk wordt vastgesteld.
Gelet op het ontwerp van notariële akte dat voorligt, opgesteld door notaris Philip, Cathérine Goossens, An Verwerft en Koen Scheurweghs, notaris te Grobbendonk, die zijn/haar ambt uitoefent in de vennootschap "Goossens, Verwerft & Scheurweghs, notarisvennootschap" met zetel te Grobbendonk, die de rechten en plichten van beide partijen omschrijft.
Overwegende dat het noodzakelijk is afgevaardigden aan te duiden die gerechtigd zullen zijn de gemeente Zandhoven te vertegenwoordigen bij de ondertekening van notariële akte en namens de gemeente rechtsgeldig te handelen.
Overwegende dat de uitgave voor deze onteigeningen voorzien wordt in het budget van 2022;- dat de gemeente eveneens het maximaal te verkrijgen subsidies zal aanvragen bij het Vlaams Agentschap voor ondernemen in het kader van subsidies voor de (her)aanleg van bedrijventerreinen.
Gelet op de artikels 40 en 41 van het decreet Lokaal Bestuur.
Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad tussenkomsten van dhrn. Stulens P. en Vanslambrouck J..
Nadat de burgemeester en schepen Willems R. geantwoord hebben op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.
Artikel 1.
Goedkeuring wordt verleend aan het aangepaste onteigeningsplan met als referentie 1M3D8E G 28577 03, opgemaakt door Tractebel Engineering op datum van 10 mei 2019.
Artikel 2.
Het ontwerp van notariële akte voor de onteigening van de naamloze vennootschap van publiek recht “De Vlaamse Waterweg”, met maatschappelijke zetel te 3500 Hasselt, Havenstraat 44 voor de innames 33 en 34 en voor de onteigening van de besloten vennootschap “Marex”, met zetel te 2970 Schilde, Brasschaatsebaan 20 bus 2 voor de onteigening van het gebouw gevestigd op inname 33 van het gecorrigeerde onteigeningsplan met kenmerk 1M3D8E G 28577 03, opgemaakt door Tractebel Engineering op datum van 10 mei 2019 wordt goedgekeurd.
Artikel 3.
De heer Luc Van Hove en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk burgemeester en algemeen directeur worden afgevaardigd om bij de ondertekening van de notariële akte, namens de gemeente Zandhoven, op te treden en rechtsgeldig te handelen.
Artikel 4.
Het gemeentebestuur is ertoe gehouden deze overeenkomst te laten registreren. De kosten voor registratie van onderhavige overeenkomst vallen ten laste van de gemeente Zandhoven.
Artikel 5.
Afschrift van deze beslissing zal aan alle betrokken partijen worden overgemaakt.
De gemeenteraad,
Overwegende dat een omgevingsvergunning aan mevr. Roza Van Hoof wonende te Winkelaar 1, 2240 Zandhoven werd verleend op 6 juli 2020 voor het slopen van enkele constructies, het regulariseren van de overige gebouwen op het terrein en het opsplitsen in twee percelen, gelegen te Winkelaar 1 en 1B, 2240 Zandhoven, kadastraal gekend afdeling 1, sectie C, perceelnummer 604C2, 604L2,604M2 en 606E;- dat in de voormelde omgevingsvergunning als voorwaarde werd opgelegd dat de grond tussen de bestaande rooilijn en de ontworpen rooilijn, conform het geldende BPA Ambachtelijke zone Winkelaar, goedgekeurd op 15 mei 1987, kosteloos aan de gemeente dient afgestaan te worden om de goedgekeurde rooilijn te realiseren.
Gelet op het opmetingsplan, opgemaakt door Studiebureau Verhaert, gevestigd te 2288 Grobbendonk, Rode Haagjes 3, waarop voornoemde inneming staat aangeduid als lot 1B met een oppervlakte van 165m² en lot 2B met een oppervlakte van 202m² en beide loten in het geel aangeduid op voormeld opmetingsplan.
Overwegende dat de eigenaar een perceeltje grond met een oppervlakte van 26m² (lot A op voormeld plan) verkoopt aan IVEKA voor de oprichting van een elektriciteitscabine en dat de kosteloze grondafstand naar de gemeente wordt opgenomen in deze verkoopakte.
Overwegende dat de kosteloze grondafstand zal geschieden overeenkomstig de gegevens van voornoemd opmetingsplan;- dat alle gegevens van dit plan in overeenstemming zijn met de werkelijkheid en met de toestand volgens het kadaster waar deze gronden reeds zijn ingelijfd in het openbaar domein.
Overwegende dat deze kosteloze grondafstand administratief moet geregeld worden en dat daarvan ook een behoorlijke akte moet worden opgesteld, waarbij de overdracht van het eigendomsrecht van deze grond wettelijk wordt vastgesteld.
Gelet op het ontwerp van notariële akte van kosteloze grondafstand, opgesteld door notaris Jan Rochtus, notaris met standplaats te Zandhoven.
Overwegende dat het noodzakelijk is afgevaardigden aan te duiden die gerechtigd zullen zijn de gemeente Zandhoven te vertegenwoordigen bij het verlijden van de notariële akte en namens de gemeente rechtsgeldig te handelen.
Gelet op artikel 41 van het decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 1.
Het opmetingsplan, opgemaakt door Studiebureau Verhaert, gevestigd te 2288 Grobbendonk, Rode Haagjes 3, waaruit blijkt dat 165m² en 202m² grond aan de gemeente Zandhoven kosteloos zal worden afgestaan en waarop voornoemde innemingen in het geel staan ingekleurd, wordt goedgekeurd.
Het ontwerp van akte van kosteloze grondafstand, opgesteld door notaris Jan Rochtus, notaris met standplaats te Zandhoven, wordt eveneens goedgekeurd.
Artikel 2.
Deze grondafstand zal wettelijk worden geregeld, bij akte te verlijden voor notaris Jan Rochtus, notaris met standplaats te Zandhoven.
Artikel 3.
De heer Luc Van Hove en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk burgemeester en algemeen directeur worden afgevaardigd om bij het verlijden van de akte, namens de gemeente Zandhoven, op te treden en rechtsgeldig te handelen.
Artikel 4.
Afschrift van deze beslissing zal aan notaris Jan Rochtus, notaris met standplaats te Zandhoven, worden overgemaakt.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en in het bijzonder artikel 41.
Gelet op het KB van 9 oktober 1998 tot wijziging van het KB van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Gelet op het idee om tijdens de zomervakantie de mogelijkheid te voorzien om speelstraten in te richten;- dat een speelstraat volledig voorbehouden is voor spelende kinderen;- dat tijdens de speelstraat de straat volledig of gedeeltelijk wordt afgesloten;- dat spelende kinderen en voetgangers in de speelstraat voorrang hebben op alle weggebruikers.
Overwegende dat speelstraten mee helpen voor de uitbouw van een zorgzame en levendige gemeente zowel voor jong en oud;- dat buitenspelen bovendien moet aangemoedigd worden.
Gelet op het positief advies van de jeugdraad van 21 april 2022.
Overwegende dat het noodzakelijk en aangewezen lijkt om hiervoor een reglement op te maken.
Gelet op het ontwerp van reglement dat wordt voorgelegd.
Overwegende dat met de inhoud van dit ontwerp kan akkoord gegaan worden.
Gelet op de tussenkomst van raadslid Belmans W. die het volgende verklaart:
"In artikel 3, stap 3 wordt de inspraak geregeld van de bewoners van de eventuele speelstraat. Hier wordt voorgesteld om aan elk huisnummer één stem toe te kennen. Dit is een zeer eigenaardige vorm van inspraak.
Bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen zal de stemplicht niet meer bestaan. We zullen er dus alles moeten aan doen om de democratische betrokkenheid van de burgers, en zeker van de jongeren die voor de eerste keer kunnen gaan stemmen, te verhogen. Dit kunnen we doen door hen nu al bij de democratie te betrekken. Daarom opteer ik voor het één-man/vrouw-één stem-principe, en dat vanaf de leeftijd van 14 jaar. Die leeftijdsgrens zou ook op 16 jaar; of beter nog, op 12 jaar kunnen gelegd worden. Het gaat hier immers over iets dat vooral jongere kinderen aanbelangt."
Dhr. Belmans W. wenst dit voorstel als amendement toe te voegen, nl.: We vervangen Art. 3, Stap 3 de tekst door:
"ga langs bij de bewoners van je straat want 2/3de van je straat moet akkoord gaan met de organisatie van een speelstraat; hierbij heeft elke inwoner vanaf de leeftijd van 14 jaar stemrecht."
Overwegende dat het noodzakelijk is over het amendement van de heer Belmans W. te beraadslagen en het ter stemming voor te leggen.
De voorzitter legt daarop de door de heer Belmans W. ingediende amendement ter stemming aan de raad voor.
De stemming geeft de volgende uitslag:
Aantal stemmen ten gunste van het amendement: één
Aantal stemmen tegen het amendement: twintig
Aantal onthoudingen: geen.
Volgens onderstaand stemgedrag:
Publieke stemming: Met 1 stem voor (Eduardus Belmans) en 20 stemmen tegen (Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Paul Stulens, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels). |
Het amendement van de heer Belmans W. is derhalve verworpen.
Gelet op de tussenkomst van raadslid Stulens P. die het volgende verklaart: “We vinden een speelstraat een mooi voorstel, maar wensen deze leeftijd te verhogen naar 18 jaar, de leeftijd van de kiesrecht/kiesplicht.”
De heer Stulens P. wenst dit voorstel als amendement toe te voegen.
Overwegende dat het noodzakelijk is over het amendement van de heer Stulens P. te beraadslagen en het ter stemming voor te leggen.
De voorzitter legt daarop de door de heer Stulens P. ingediende amendement ter stemming aan de raad voor.
De stemming geeft de volgende uitslag:
Aantal stemmen ten gunste van het amendement: twee
Aantal stemmen tegen het amendement: achttien
Aantal onthoudingen: één.
Volgens onderstaand stemgedrag:
Publieke stemming: Met 2 stemmen voor (Paul Stulens en Johan Vanslambrouck), 18 stemmen tegen ( Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Hans Soetemans, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels) en 1 onthouding (Eduardus Belmans). |
Het amendement van de heer Stulens P. is derhalve verworpen.
Gelet op de tussenkomst van schepen Lauwereys J. die voorstelt om artikel 3-stap 1 te wijzigen als volgt: "zoek 2 speelstraatmeters of –peters (volwassenen of jongeren vanaf 12 jaar) uit je straat die alles in goede banen willen leiden. Zij staan in voor het plaatsen van de nodige materialen en borden en de contacten met het gemeentebestuur, politie en buurtbewoners" omdat op deze manier de jongeren ook actief betrokken worden bij de aanvraag/inrichting van een speelstraat.
Overwegende dat het noodzakelijk is om te stemmen over het al of niet goedkeuren van het reglement m.b.t. Speelstraten met de voorgestelde wijziging.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Bij de verdere bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad tussenkomsten van:
- dhr. Belmans W. die het volgende verklaart: “Volledig akkoord dat er speelstraten kunnen worden ingericht, en dat er daarvoor een duidelijk reglement komt!
‘Stemmingsprocedure” is echter ongewoon en eigenaardig. Destijds heeft ooit cijnskiesrecht bestaan: alleen voor rijke mensen. Daarna heeft nog een tijdje het meervoudig stemrecht gegolden (enkel voor mannen), omdat niet alle burgers gelijk waren. Maar uiteindelijk is het algemeen enkelvoudig stemrecht nu zowat de basis van elk democratisch systeem. En geldt dat ook voor vrouwen. Dat moeten we behouden! Daar hebben mensen lang voor gestreden.
Het gaat hier om een zaak die voor kinderen en jonge mensen een belangrijke impact heeft. En tevens moeten we jonge mensen klaarmaken om deel te nemen aan ons democratisch systeem. Vanaf volgende gemeenteraadsverkiezingen is het deelnemen aan verkiezingen niet meer verplicht. We zullen mensen, zeker ook vele jongeren, moeten overtuigen van het belang van het democratisch proces. Misschien helpt het als we hen reeds zo vroeg mogelijk laten deelnemen waar dat kan. Daarom wil ik hier pleiten om voor dit onderwerp de kiesleeftijd te vervroegen: bij voorkeur 14 jaar, of 12 of 16, naargelang de voorkeur van de raad.”
- mevr. Suls M., die het volgende verklaart: "Voor alle duidelijkheid, het is een supergoed idee. Het reglement ziet er ook grotendeels oké uit maar we zijn toch met één ding niet akkoord en dat is die 2/3de meerderheid. Tot daar nog wel maar niet ‘per huisnummer’. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een straat waarin een appartementsblokje in staat, en die zijn er best wel. Die als speelstraat kunnen dienen en waar in principe maar 1 huisnummer is en waar in principe dus maar 1 iemand zou kunnen stemmen. Oké, ‘per wooneenheid’ dan!? Zou het reglement op die manier kunnen aangepast worden dan? We wachten even op de tussenkomst van Ward Bellemans."
- dhr. Stulens P. die het volgende verklaart: “We sluiten ons aan bij de collega’s, want ook wij steunen de mogelijkheid om speelstraten in te richten en vinden dan ook dat een reglement hieromtrent gepast is. Maar we vinden niet dat de kinderen hierover moeten kunnen beslissen, want zij moeten geen verantwoordelijkheid nemen. Daarom wensen we dit reglement te amenderen: ons voorstel is dat alle 18-jarige inwoners hierover zouden moeten kunnen beslissen, dit is inderdaad ook de leeftijd voor het kiesrecht/kiesplicht.”
Mevr. Suls M. antwoordt: "Paul (Stulens), ik pik er nog even terug op in: wij zijn voorstanders van stemmen ‘per woonunit’, niet per inwonen, ik ga ervan uit dat of je met 2 of 3 bent in één huisgezin, je op één lijn zit of er een speelstraat komt, ja of nee. Dat noem ik ‘gezond verstand’. We willen dat het probleem dat zich heeft voorgedaan bij het stemmen ‘bomen kappen of niet’ in de Kruisbeslaan’ in Pulle, dat die situatie zich niet herhaalt. Als er kan overeen gekomen worden dat er per woonunit kan gestemd worden, dan stemmen wij ‘voor’."
Nadat schepen Lauwereys J. geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.
Artikel 1.
Goedkeuring te verlenen aan navolgend reglement met betrekking tot speelstraten:
Reglement op de speelstraten |
Art. 1 – Wat is een speelstraat?
Art. 2 - Welke straat kan een speelstraat worden?
Art. 3 - Wat moet je doen om een speelstraat te organiseren?
Art. 4 - Richtlijnen voor de speelstraat meter of –peter en de gebruikers van de speelstraat
Artikel 2.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitwerking van dit besluit.
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing zal bezorgd worden aan de Jeugddienst, de technische dienst, de diensten Secretariaat en Communicatie en de toezichthoudende overheid.
De gemeenteraad,
Overwegende dat de gemeente Zandhoven voor één of meerdere activiteiten deelneemt aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, Intercommunale Vereniging voor de Energiedistributie in de Kempen en het Antwerpse.
Gelet op het aangetekend schrijven van 1 april 2022 waarbij de gemeente Zandhoven werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Iveka die plaats vindt op 29 juni 2022 om 18.00 uur in Den Eyck, Houtum 39 – 2460 Kasterlee.
Overwegende dat de agenda van de Algemene Vergadering volgende punten bevat:
Gelet op het dossier dat met documentatiestukken per brief van 30 maart 2022 aan de gemeente werd overgemaakt.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Gelet op zijn beslissing van 25 april 2019 waarbij de heer Verelst Lucas, raadslid en de heer Van Staeyen Steven, schepen, respectievelijk werden aangesteld tot vertegenwoordiger van de gemeente Zandhoven en tot plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van de gemeente, om deel te nemen aan alle Algemene Vergaderingen van IVEKA die vanaf het jaar 2019 tot en met 31 december 2024 worden georganiseerd.
Overwegende dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 1.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka van 29 juni 2022:
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente Zandhoven die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka op 29 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie) uitsluitend op het e-mailadres: vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder op de artikelen 34,§2, 2°, 41 §2,4° en 9°, 432 en 454.
Gelet op zijn beslissing van 17 december 1998 houdende de toetreding van de gemeente Zandhoven tot de intergemeentelijke vereniging voor het Crematoriumbeheer in de provincie Antwerpen (I.V.C.A.);- dat in de loop van 2013 de naam van I.V.C.A. veranderd werd in PONTES.
Gelet op de uitnodiging voor de algemene vergadering van PONTES op donderdag 23 juni om 19 uur via het digitaal platform Zoom met volgende dagorde:
Gelet op de bijlagen die werden overgemaakt:
Overwegende dat voor deze algemene vergadering een gemeentelijke afgevaardigde moet aangeduid worden om de gemeente te vertegenwoordigen op deze algemene vergadering;- dat deze aanstelling mag gebeuren voor de volledige duur van deze legislatuur.
Overwegende dat evenwel het mandaat van deze gemeentelijke afgevaardigde moet vastgesteld worden voorafgaand aan elke algemene vergadering.
Gelet op zijn beslissing van 14 februari 2019 waarbij mevrouw Peeters May, en de heer Oliver Vertruyen, respectievelijk werden aangesteld tot vertegenwoordiger van de gemeente Zandhoven en tot plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van de gemeente, om deel te nemen aan alle algemene vergaderingen van de intergemeentelijke vereniging PONTES die vanaf het jaar 2019 tot en met 31 december 2024 worden georganiseerd.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad een tussenkomst van dhr. Vanslambrouck J., die het volgende verklaart: "De commissaris leverde een verklaring met voorbehoud af dat het volgende inhoud. Uit het commissarisverslag citeren we het volgende:
“CV Pontes is met ingang van 1 januari 2012 onherroepelijk aangesloten bij het gesolidariseerd pensioenfonds van DIBISS”.
“Niettegenstaande de vereniging op grond van het door haar gevoerde personeelsbeleid onderhevig is aan deze responsabiliseringsbijdragen, werd hiervoor geen voorziening aangelegd. Volgens de huidige prognose zal de vereniging responsabiliseringsbijdragen verschuldigd zijn tot en met 2044 en zal zij vanaf 2045 tevens moeten instaan voor de betaling van de pensioenen van de op dat moment resterende statutaire gepensioneerden. Het totaal van deze verplichting wordt door de vereniging ingeschat op € 14,8 miljoen”
“Hierdoor zijn per 31 december 2021 de voorzieningen ondergewaardeerd en het eigen vermogen overgewaardeerd voor € 14,8 miljoen”
Pontes heeft een eigen vermogen van 12,3 miljoen. Dus volgens de commissaris hebben we virtueel een negatief eigen vermogen. Dat heeft zo zijn consequenties voor het getrouw beeld, de alarmbelprocedure en de aansprakelijkheid van bestuurders.
Ik begrijp overigens niet waarom de commissaris enkel een voorbehoud formuleert en geen afkeurende verklaring aflevert. Als het voorbehoud dermate groot is kan er mijns inziens niet langer sprake zijn van een getrouw beeld.
Indien een provisie niet geboekt wordt omdat ze onvoldoende nauwkeurig kan berekend worden (alleatoir is in het jargon) dan moet dit worden verantwoord in de toelichting en desgevallend in het jaarverslag. Maar ook dat is niet gebeurd.
Daarom stellen we voor dat vertegenwoordiger de jaarrekening niet goedkeurt.
Bij de verdere bespreking hoort de gemeenteraad nog een tussenkomst van dhr. Van Bergen T..
Nadat de burgemeester en schepen Willems R. geantwoord hebben op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.
Artikel 1.
Er wordt akte genomen van de agenda van de algemene vergadering van PONTES van 23 juni as., die bestaat uit de volgende agendapunten:
Artikel 2.
De voorstellen van beslissingen worden goedgekeurd en de vertegenwoordiger van de gemeente wordt opgedragen om zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad inzake onderhavige aangelegenheid.
Artikel 3.
De vertegenwoordiger van de gemeente, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van PONTES van 23 juni 2022 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Artikel 4.
Een afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving bezorgd aan de intergemeentelijke vereniging PONTES, gevestigd te 2610 Antwerpen-Wilrijk, aan de Jules Moretuslei 2.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikels 34,§2, 2°, 41 §2,4° en 9°, 427.
Gelet op zijn beslissing van 17 december 1998 houdende de toetreding van de gemeente Zandhoven tot de intergemeentelijke vereniging voor het Crematoriumbeheer in de provincie Antwerpen (I.V.C.A.);- dat in de loop van 2013 de naam van I.V.C.A. veranderd werd in PONTES.
Gelet op de uitnodiging voor de bijzondere algemene vergadering van PONTES op donderdag 23 juni as. om 19 uur via het digitaal platform Zoom met volgende dagorde:
Gelet op de bijlagen die werden overgemaakt:
Overwegende dat alle wijzigingen in de statuten artikelsgewijze zijn opgenomen in een historische en toekomstige versie van de statuten die uitvoerig worden toegelicht in een begeleidende toelichtingsnota;- dat aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde statutenwijziging, de voorgestelde statutenwijziging kan worden goedgekeurd en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger(s) dienovereenkomstig worden vastgesteld.
Overwegende dat voor deze bijzondere algemene vergadering een gemeentelijke afgevaardigde moet aangeduid worden om de gemeente te vertegenwoordigen op deze bijzondere algemene vergadering;- dat deze aanstelling mag gebeuren voor de volledige duur van deze legislatuur.
Overwegende dat evenwel het mandaat van deze gemeentelijke afgevaardigde moet vastgesteld worden voorafgaand aan elke bijzondere algemene vergadering.
Gelet op zijn beslissing van 14 februari 2019 waarbij mevrouw Peeters May, en de heer Oliver Vertruyen, respectievelijk werden aangesteld tot vertegenwoordiger van de gemeente Zandhoven en tot plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van de gemeente, om deel te nemen aan alle bijzondere algemene vergaderingen van de intergemeentelijke vereniging PONTES die vanaf het jaar 2019 tot en met 31 december 2024 worden georganiseerd.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad een tussenkomst van dhr. Vanslambrouck J., die het volgende verklaart: "We stellen voor om dit punt te verdagen en de voorgelegde statuten nog eens te herbekijken want de voorgestelde nieuwe statuten bevatten nogal wat onnauwkeurigheden of zelfs foute bepalingen.
Zonder volledig te zijn toch het volgende :
“Zestig dagen voor de jaarvergadering overhandigt de bedrijfsrevisor aan alle bestuurders een verslag. Dat verslag moet de nodige gegevens bevatten om hen in staat te stellen te oordelen op welke wijze de statuten en de wettelijke voorschriften worden nageleefd. Het verslag bevat ook de nodige toelichtingen betreffende de balans en de resultatenrekening. De bedrijfsrevisor brengt de algemene vergadering op de hoogte van het resultaat van zijn opdracht”
De logica is : de raad van bestuur stelt de jaarrekening op die dan vervolgens in alle onafhankelijkheid door de commissaris wordt gecontroleerd.
De commissaris brengt verslag uit aan de algemene vergadering
Hier worden de zaken op hun kop gezet :
- de bepaling houdt in dat de revisor meewerkt aan het opstellen van de jaarrekening “zijn verslag bevat de nodige toelichtingen” wat strikt verboden is door de huidige wetgeving.
- de bepaling houdt in dat de revisor rapporteert aan de raad van bestuur en de algemene vergadering enkel op de hoogte stelt…"
Nadat de burgemeester en schepen Willems R. geantwoord hebben op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.
Artikel 1.
Er wordt akte genomen van de agenda van de bijzondere algemene vergadering van PONTES van 23 juni as., die bestaat uit de volgende agendapunten:
Artikel 2.
De voorgelegde statutenwijziging wordt goedgekeurd en de vertegenwoordiger van de gemeente wordt opgedragen om zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad inzake onderhavige aangelegenheid.
Artikel 3.
De vertegenwoordiger van de gemeente, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de bijzondere algemene vergadering van PONTES van 23 juni as. deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunt en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Artikel 4.
Een afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving bezorgd aan de intergemeentelijke vereniging PONTES, gevestigd te 2610 Antwerpen-Wilrijk, aan de Jules Moretuslei 2.
De gemeenteraad,
Overwegende dat de gemeente aangesloten is bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA.
Overwegende dat de gemeente per aangetekend schrijven van 30 maart 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van IKA die op woensdag 29 juni 2022 om 19.30 uur plaatsheeft in Den Eyck, Houtum 39 te 2460 Kasterlee.
Overwegende dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 30 maart 2022 werd overgemaakt.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
Gelet op zijn beslissing van 14 februari 2019 waarbij de heer Verelst Lucas, raadslid en de heer Willems Rudolf, schepen, respectievelijk werden aangesteld tot vertegenwoordiger van de gemeente Zandhoven en tot plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van de gemeente, om deel te nemen aan alle algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging IKA die vanaf het jaar 2019 tot en met 31 december 2024 worden georganiseerd.
Overwegende dat de agenda van de algemene vergadering van IKA van maandag 29 juni 2022 volgende agendapunten bevat:
Overwegende dat de gemeenteraad kennis neemt van het verslag van de raad van bestuur aan de algemene vergadering.
Overwegende dat de gemeenteraad kennis neemt van de balans, resultatenrekening en winstverdeling.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur.
Op het voorstel van college van burgemeester en schepenen.
Artikel 1.
Na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, zijn goedkeuring te hechten aan de dagorde van de algemene vergadering van IKA van maandag 29 juni 2022:
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering tevens jaarvergadering van de dienstverlenende vereniging IKA van maandag 29 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres lieven.ex@fluvius.be.
De gemeenteraad,
Overwegende dat de gemeente deelnemer is van de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Gelet op de statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Gelet op de algemene vergadering van Pidpa die zal plaats hebben op vrijdag 24 juni 2022 om 11.30 uur in Salons Van Dijck, te Frederik de Merodestraat 33, 2800 Mechelen.
Gelet op de oproepingsbrief van 22 april 2022 waarmee Pidpa de agenda van de algemene vergadering heeft medegedeeld, alsook de bijlagen met betrekking tot de agendapunten.
Overwegende dat de agenda van de algemene vergadering van Pidpa van 24 juni volgende punten bevat:
Overwegende dat volgende bijlagen worden toegevoegd:
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Gelet op zijn beslissingen van 14 februari en 23 mei 2019 waarbij de heren Verelst Luc en Oorts Jef, raadsleden, respectievelijk werden aangesteld tot vertegenwoordiger van de gemeente Zandhoven en tot plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van de gemeente, om deel te nemen aan alle algemene vergaderingen van Pidpa die vanaf het jaar 2019 tot en met 31 december 2024 worden georganiseerd.
Overwegende dat de gemeenteraad zijn goedkeuring dient te hechten aan de agendapunten van de statutaire vergadering.
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Gelet op de bepalingen van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 1.
Goedkeuring te verlenen aan het verslag van de raad van bestuur over het jaar 2021, de jaarrekening over het boekjaar 2021 en het verslag van de commissaris.
Artikel 2.
Goedkeuring te verlenen van decharge aan de bestuurders en de commissaris over het boekjaar 2021.
Artikel 3.
Goedkeuring te verlenen aan de toetredingen/uitbreidingen van opdracht.
Artikel 4.
Goedkeuring wordt verleend aan de benoemingen.
Artikel 5.
Goedkeuring wordt verleend aan het aanpassen van het presentiegeld aan de voorzitter van de raad van bestuur.
Artikel 6.
Goedkeuring wordt verleend aan de verlenging van het mandaat van de commissaris.
Artikel 7.
Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 24 juni 2022, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
Artikel 8.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa (Desguinlei 246 - 2018 Antwerpen).
De gemeenteraad,
Gelet op het koninklijk besluit van 3 januari 1969 tot oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 8 juli 1969.
Gelet op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8 november 2003 waarmee IGEAN cv omgevormd wordt tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 19 december 2003.
Gelet op de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden,
Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 houdende goedkeuring van de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging.
Gelet op de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.
Gelet op de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013, en goedgekeurd bij ministerieel besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 waarbij de statutenwijziging en de verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21 juni 2034 werden goedgekeurd, en goedgekeurd bij ministerieel besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Gelet op de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018, rekening houdend met het nieuwe decreet Lokaal Bestuur en bij ministerieel besluit van 19 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke kansen en Armoedebestrijding bevestigd.
Gelet de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening zoals goedgekeurd op de algemene vergadering van 28 juni 2019, rekening houdend met het nieuwe decreet Lokaal Bestuur en bevestigd bij het ministerieel besluit van 23 oktober 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Gelet de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering zoals goedgekeurd op de algemene vergadering van 19 juni 2020 en bevestigd bij het ministerieel besluit van 25 januari 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Gelet de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in functie van het digitaal vergaderen zoals goedgekeurd op de algemene vergadering van 25 juni 2021 en bevestigd bij het ministerieel besluit van 23 november 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij IGEAN dienstverlening.
Gelet op artikel 35 van de statuten van IGEAN dienstverlening die bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt;- dat op deze vergadering de jaarrekening wordt vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
Overwegende dat de raad van bestuur van 4 mei 2022 haar goedkeuring heeft gehecht aan het jaarverslag 2021 evenals aan de jaarrekening 2021;- dat de jaarvergadering kwijting verleent aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.
Gelet op de beslissing genomen tijdens de bijeenkomst van de raad van bestuur van 4 mei 2022 om de jaarvergadering te organiseren in feestzaal ’s Graevenhof, Turnhoutsebaan 439-445 te 2970 Schilde op 24 juni 2022 te 18.30 uur met volgende dagorde:
Gelet op het schrijven van IGEAN dienstverlening van 5 mei 2022 met de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 24 juni 2022;- dat de volgende documenten via het infonet ter beschikking werden gesteld:
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Gelet op zijn beslissing van 14 februari 2019 waarbij mevrouw Paula Henderickx, voorzitter van de gemeenteraad en de heer Dirk Vercammen, raadslid, respectievelijk werden aangesteld tot vertegenwoordiger van de gemeente Zandhoven en tot plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van de gemeente, om deel te nemen aan alle algemene vergaderingen van IGEAN dienstverlening die vanaf het jaar 2019 tot en met 31 december 2024 worden georganiseerd.
Gelet op het feit dat de gemeenteraad zijn goedkeuring dient te hechten aan de agendapunten van de statutaire vergadering.
Gelet op de toelichtingen en bespreking van het jaarverslag 2021 en de jaarrekening 2021 op de raad van bestuur van 4 mei 2022.
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;- dat de jaarvergadering op zich geen financiële gevolgen heeft voor het bestuur.
Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Gelet op de voorgaande bespreking en adviezen.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening die zal gehouden worden in de feestzaal ’s Graevenhof, Turnhoutsebaan 439-445 te 2970 Schilde op vrijdag 24 juni 2022 om 18.30 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening van 24 juni 2022 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Artikel 3.
Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zullen aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.
De gemeenteraad,
Gelet op de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid zoals verleden op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8 november 2003.
Gelet op de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 19 december 2003.
Gelet op de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 houdende goedkeuring van de oprichting en van de statuten van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid.
Gelet op de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.
Gelet op de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 en goedgekeurd bij ministerieel besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Gelet op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 waarbij de statutenwijziging en de verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21 juni 2034 werden goedgekeurd en goedgekeurd bij ministerieel besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Gelet op de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018, rekening houdend met het nieuwe decreet Lokaal Bestuur en bevestigd bij ministerieel besluit van 27 maart 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen,
Gelijke kansen en Armoedebestrijding.
Gelet de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid zoals goedgekeurd op de algemene vergadering van 28 juni 2019, rekening houdend met het nieuwe decreet Lokaal Bestuur en bevestigd bij het ministerieel besluit van 17 oktober 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Gelet de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid in functie van het digitaal vergaderen zoals goedgekeurd op de algemene vergadering van 25 juni 2021, en bevestigd bij het ministerieel besluit van 23 november 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij IGEAN milieu & veiligheid.
Gelet op artikel 36 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid die bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt;- dat op deze vergadering de jaarrekening wordt vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
Overwegende dat de raad van bestuur van 4 mei 2022 haar goedkeuring heeft gehecht aan het jaarverslag 2021 evenals aan de jaarrekening 2021;- dat de jaarvergadering kwijting verleent aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.
Gelet op artikel 431 van het decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat IGEAN milieu & veiligheid naast een algemene vergadering over een raad van bestuur beschikt;- dat artikel 434 van het decreet Lokaal Bestuur stelt dat het aantal leden van deze raad van bestuur maximaal 15 bedraagt.
Overwegende dat Harry Debrabandere, burgemeester gemeente Lint, al zijn mandaten beëindigd waardoor hij ook geen lid meer is van de raad van bestuur;- dat de gemeenteraad van Lint Rudy Verhoeven heeft voorgedragen als kandidaat-bestuurder;- dat de benoeming van deze bestuurder wordt voorgelegd aan de jaarvergadering van 24 juni 2022.
Gelet op artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid die bepalen dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt;- dat een adviescomité opgericht wordt op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en in aantal beperkt blijft tot het aantal doelstellingen;- dat enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling vertegenwoordigd zijn in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling;- dat het adviescomité “milieu” bestaat uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers en het adviescomité “veiligheid” bestaat uit één vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité;- dat de leden van de adviescomités benoemd worden door de algemene vergadering.
Gelet op de beslissing genomen tijdens de bijeenkomst van de raad van bestuur van 4 mei 2022 om de jaarvergadering te organiseren in feestzaal ’s Graevenhof, Turnhoutsebaan 439-445 te 2970 Schilde op 24 juni 2022 te 18.30 uur met volgende dagorde:
Gelet op het schrijven van IGEAN milieu & veiligheid van 5 mei 2022 waarin de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 24 juni 2022 aan alle deelnemers werd bezorgd.
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Gelet op zijn beslissing van 14 februari 2019 waarbij mevrouw Paula Henderickx, voorzitter van de gemeenteraad en de heer Dirk Vercammen, raadslid, respectievelijk werden aangesteld tot vertegenwoordiger van de gemeente Zandhoven en tot plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van de gemeente, om deel te nemen aan alle algemene vergaderingen van Igean milieu & veiligheid die vanaf het jaar 2019 tot en met 31 december 2024 worden georganiseerd.
Gelet op het feit dat de gemeenteraad zijn goedkeuring dient te hechten aan de agendapunten van de statutaire vergadering.
Gelet op de toelichtingen en bespreking van het jaarverslag 2021 en de jaarrekening 2021 op de raad van bestuur van 4 mei 2022.
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;- dat de jaarvergadering op zich geen financiële gevolgen heeft voor het bestuur.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Gelet op de voorgaande bespreking en adviezen.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid die zal gehouden worden in de feestzaal ’s Graevenhof, Turnhoutsebaan 439-445 te 2970 Schilde op vrijdag 24 juni 2022 om 18.30 uur evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 24 juni 2022 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Artikel 3.
Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zullen aan IGEAN milieu & veiligheid worden bezorgd.
De gemeenteraad,
Gelet op zijn beslissing van 25 april 2019 tot goedkeuring van de samenstelling van de milieu- en klimaatraad met in het bijzonder artikel 3 waaruit blijkt dat elke politieke fractie een niet-stemgerechtigd lid mag afvaardigen.
Gelet op zijn beslissing van 20 juni 2019 tot aanstelling van de leden van de milieu- en klimaatraad, waarin voor de politieke fractie Groen de volgende afgevaardigden worden aangeduid: Christine Van Zele.
Gelet op het bericht van mevrouw Christine Van Zele van 6 april 2022 waarin zij haar ontslag uit de milieu- en klimaatraad aanbiedt.
Overwegende dat mevrouw Christine Van Zele aangeduid werd als afgevaardigde van de politieke fractie Groen, dat de fractie een nieuw lid mag voordragen om de raad bij te wonen.
Gelet op het voorstel om mevrouw Marjet Brangers, wonende te Zandbeekstraat 24, 2240 Zandhoven, en mevrouw Sabine Van Hauwaert, wonende te Koolmeeslaan 13, 2243 Zandhoven, respectievelijk aan te duiden als afgevaardigde van de fractie Groen in de milieu- en klimaatraad als effectief lid en plaatsvervangend lid ter vervanging van mevrouw Christine Van Zele, zoals op 10 april 2022 meegedeeld door Ward Belmans, fractievoorzitter Groen.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt akte van het ontslag van mevrouw Christine Van Zele, wonende te Bruggestraat 30, 2240 Zandhoven, uit de milieu- en klimaatraad als afgevaardigde van de fractie Groen.
Artikel 2.
Akte te nemen van het voorstel om Mevrouw Marjet Brangers, wonende te Zandbeekstraat 24, 2240 Zandhoven, aan te duiden als effectief lid en mevrouw Sabine Van Hauwaert, wonende te Koolmeeslaan 13, 2243 Zandhoven, aan te duiden als plaatsvervangend lid in de milieu- en klimaatraad voor de fractie Groen voor de verdere looptijd tot 31 december 2025.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan de milieudienst, de dienst Communicatie en de voorzitter van de milieuraad.
Dit punt werd op de dagorde geplaatst door de fractie Groen en dhr. Belmans W. licht toe als volgt:
"Een hele reeks adviesraden brengen, als vertegenwoordigers van diverse geledingen van de bevolking, advies uit aan de gemeenteraad en aan het schepencollege. Het lijkt me dan ook nogal logisch dat de burgers kennis kunnen nemen van het werk dat door die adviesorganen geleverd wordt.
Op die manier kunnen ook de gemeenteraadsleden inzage krijgen van het werk van die adviesraden, want nu is dat voor sommige adviesorganen helemaal niet het geval."
Burgemeester antwoordt dat de verslagen van de adviesraden gepubliceerd zullen worden.
1. Vertruyen O. heeft vragen i.v.m.
- de onderborden fietsstraat: "Kwestie van die onderborden van de fietsstraat: kunnen die aangepast of verwijderd worden want wat erop staat klopt niet.
Volgens deze borden heeft de fietser overal voorrang maar dat klopt niet want een fietser moet ook voorrang geven van rechts en aan een zebrapad."
Schepen Geens J. antwoordt dat hij dit ook heeft gezien op facebook maar dat dit testopstellingen zijn. We zullen het tussentijds aanpassen en ervoor zorgen dat in geval van een definitieve opstelling het juist zal worden opgemaakt.
- PFOS waarschuwing: "Er werd aan de buurtbewoners van de Populier en de brandweer een waarschuwingsbrief bezorgd ivm PFOS. Is daar nog een gevolg van? Moet daar nog iets van testen gedaan worden?"
Burgemeester antwoordt dat er een webinar van de overheid is op 9 juni, maar we hebben voorlopig nog niet meer nieuws. Het wordt opgevolgd.
- Omleiding Pulderbos: "In het begin van de Eikenlaan daar staan paaltjes, zouden die eventueel weg gehaald kunnen worden? Want de nieuwe bussen zwenken 2 meter naar binnen dus ofwel de paaltjes weg doen vooraleer er schade aangebracht wordt ofwel … Met de oude bussen kun je daar wel draaien maar met de nieuwe bussen zal dat heel scherp zijn. Vooral de 3 houten paaltjes aan de glascontainer."
2. Lambrechts M. vraagt naar de stand van zaken over de hondenlosloopweide. "We willen graag weten hoever jullie daarmee staan want ik zie daar weinig bewegen.
Nadat schepen Van Staeyen S. antwoordt dat hij niet op de hoogte is van de huidige stand van zaken, antwoordt de burgemeester dat we nog steeds wachtende zijn op ANB die het toegankelijkheidsplan eerst moeten goedkeuren alvorens wij aanpassingen kunnen/mogen doen op het terrein.
Mevr. Suls M. vraagt of dit de enige procedure is die nog loopt of dat er nog iets moet doorlopen worden, want soms kan het lang duren.
3. Stulens P. heeft een viertal vragen:
1) De bibliotheekraad zou al enkele jaren niet meer zijn samengekomen ?
Schepen Willens R. antwoordt dat op 24 mei de volgende vergadering is gepland na een lange onderbreking omwille van corona.
2) We werden erop aangesproken dat de waterpomp op het kerkhof van Zandhoven weerom zou defect zijn. Ook zouden drie karretjes niet voldoende zijn. Maar zelf heb ik er geen zicht op of drie karretjes onvoldoende zouden zijn, ik vermoed van wel.
3) Aangezien we veel reactie krijgen wat betreft het mobiliteitsplan, hadden we graag het resultaat bekomen van de zeven buurtbabbels alsook de detail van alle huidige proefopstellingen, want in de folder zijn deze niet allen in detail opgenomen.
Schepen Geens J. verwijst hem voor de proefopstellingen naar de folder die werd bedeeld. Eind juni is er een evaluatie van deze proefopstellingen voorzien voor iedereen die interesse heeft. Deze vergaderingen zullen per thema worden opgemaakt (fietsstraat, knip) en niet per buurt. Het zal praktisch nog verder worden uitgewerkt en gecommuniceerd. Mogelijks plannen we deze vergadering op 27 en 30 juni in evenementenhal De Populier.
Op de vraag van dhr. Stulens P. of iedereen wordt uitgenodigd, antwoordt schepen Geens J. dat iedereen welkom is, en dar er reeds veel feedback werd ontvangen.
4) En nog een vraag voor schepen Joris: uiteraard wensen we dat onze jeugd aan sport doet en steunen we dus alle initiatieven ter zake, en dus ook alle initiatieven van de hockeyclub. Maar we werden erop aangesproken en ik heb dan zelf ook foto’s genomen, dat er verschillende werken gaande zijn aan de voormalige A-plein. De goals zijn verdwenen, er zijn blijkbaar waterputten gestoken, er liggen voor minstens een tweehonderdtal vierkante meter zware dallen, vermoedelijk om een terras aan te leggen. Zal voetbalclub Zandhoven, zoals in een ondertekende overeenkomst werd vastgelegd, nog wel kunnen gebruik maken van dit terrein ? Maar vooral, aangezien volgens ons iedereen zich dient te houden aan de wet, en daar er volgens mij geen enkele vergunning werd verleend, zal je als verantwoordelijke schepen de werken laten stilleggen of zal je wachten tot er door iemand een klacht zal worden neergelegd ?”
Schepen Geens J. antwoordt dat er proactief met de voetbal en hockey werd samengezeten en er een goede samenwerking was. Er werd afgesproken om het materiaal elders te stockeren en later opnieuw aldaar op te slaan. De aanleg van het terrein is vrij van vergunning omdat het een bestaand terrein betreft.
4. Suls M. vraagt of er reeds iets meer is geweten over de start van de werken van het vrijetijdscentrum en of er een zicht is op het actuele budget.
Burgemeester antwoordt dat de aannemer nu reeds voorbereidende werken zou kunnen doen. De start is gepland na het bouwverlof, maar de prijzen zijn met 17% gestegen sinds de gunning.
Op de vraag van mevr. Suls M. of de omwonenden hier veel hinder van zullen ondervinden, antwoordt de burgemeester dat hinder normaal is met werken van die impact, maar dat we reeds in overleg zijn met Croonhof.
Gezien er tijdens de raadzitting van heden geen verdere opmerkingen worden gemaakt over de redactie van de notulen van de gemeenteraad van 28 april 2022, overeenkomstig art. 36 §3 2° van het huishoudelijk reglement, zijn de notulen van bedoelde zitting, goedgekeurd.
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens 1 Gemeenteraad,
Annick Smeets
Algemeen directeur
Paula Henderickx
Voorzitter Gemeenteraad