De gemeenteraad,
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen.
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en latere wijzigingen (wegcode).
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijzigingen.
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, en latere wijzigingen.
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 40.
Overwegende dat de Herentalsebaan momenteel deel uitmaakt van het BFF (bovenlokaal functioneel fietsnetwerk) maar dat er geen goede fietsinfrastructuur aanwezig is tussen het kruispunt met de Hofstraat en de brug over het Albertkanaal en dit wegsegment niet conform het fietsvademecum is uitgerust.
Overwegende dat de fietssnelweg F5 langs het Albertkanaal loopt en parallel loopt met dit BFF-tracé langs de Herentalsebaan;- dat fietsers vandaag al afgeleid worden naar de F5 om via de Dijkstraat terug op de Herentalsebaan te komen.
Overwegende dat hiervoor een omvorming van de Dijkstraat naar fietszone aangewezen is aangezien het fietsvademecum een snelheidsverlaging naar 30km/u voorschrijft op plaatsen waar de fietsers zich tussen het gemotoriseerd verkeer kunnen bevinden om de verkeersveiligheid van de fietsers te vrijwaren.
Overwegende dat de PSG-werkgroep van 22 april 2024 positief adviseerde om de Dijkstraat om te vormen tot fietszone.
Overwegende dat de provincie Antwerpen op 31 mei een positief advies verleende om het BFF-tracé langs de Herentalsebaan tussen de brug over het Albertkanaal en de kruising met de Hofstraat te verleggen naar de F5 fietssnelweg.
Overwegende dat het bord C43 met snelheidsbeperking tot 50km/u aan het begin van de Dijkstraat dient verwijderd te worden, gezien een fietszone een snelheidsbeperking van 30km/u impliceert.
Overwegende dat deze maatregelen voor advies werden voorgelegd aan de korpschef van de lokale politiezone Zara.
Overwegende dat deze maatregelen werden besproken met de provincie, de politiezone Zara en de Vlaamse Waterweg NV op de hierboven vermelde PSG-werkgroep van 22 april 2024.
Gelet op het signalisatieplan in bijlage.
Gelet op de tussenkomst van raadslid Johan Vanslambrouck die het volgende verklaart: "Wij ondersteunen maatregelen die noodzakelijk zijn om de verkeersveiligheid te garanderen. Voor trajecten die in dit voorstel aan de orde zijn gaan wij akkoord om daar de snelheid te beperken tot 30 km per uur maar we gaan niet akkoord met de invoering van een fietszone. De invoering van een dergelijke zone bovenop de snelheidsbeperking heeft geen toegevoegde waarde voor de verkeersveiligheid maar komt in de feiten neer op een pestbeleid tegenover het autoverkeer."
De heer Vanslambrouck J. wenst om deze redenen volgend voorstel als amendement toe te voegen:
Artikel 1 wordt vervangen als volgt
In de Dijkstraat, vanaf het kruispunt met de Hofstraat, tot aan het jaagpad Albertkanaal, geldt een snelheidsbeperking van 30 km/u aangeduid met het bord C43 (start snelheidsbeperking) en het bord C45 (einde snelheidsbeperking)
Artikel 2 wordt vervangen als volgt
Artikel 2. In de Koekstraat, vanaf het kruispunt met de Herentalsebaan, tot aan het kruispunt met de Dijkstraat, geldt een snelheidsbeperking van 30 km/u aangeduid met het bord C43 (start snelheidsbeperking) en het bord C45 (einde snelheidsbeperking)
De voorzitter legt daarop de door de heer Vanslambrouck J. ingediende amendement ter stemming aan de raad voor.
De stemming geeft de volgende uitslag:
Publieke stemming: Met 7 stemmen voor (Paul Stulens, Oliver Vertruyen, Johan Vanslambrouck, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels), 15 stemmen tegen (Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Hans Soetemans, Luc Verelst, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey) |
Het amendement van de heer Vanslambrouck J. is derhalve verworpen.
Overwegende dat het noodzakelijk is om te stemmen over het aanvullend politiereglement betrekking hebbende op het al of niet invoeren van een fietszone en snelheidsbeperking in de Dijkstraat in Viersel.
Artikel 1.
In de Dijkstraat, vanaf het kruispunt met de Hofstraat, tot aan het jaagpad Albertkanaal, geldt een fietszone, in beide rijrichtingen aangeduid met het bord F111 (begin fietszone), en F113 (einde fietszone).
Artikel 2.
In de Koekstraat, vanaf het kruispunt met de Herentalsebaan, tot aan het kruispunt met de Dijkstraat, geldt een fietszone, aangeduid met het bord F111 (begin fietszone), en F113 (einde fietszone) aan het kruispunt van de Koekstraat met de Herentalsebaan.
Artikel 3.
Het bord C43 met snelheidsbeperking 50km/u aan de inrit van de Dijkstraat, komende vanuit de Herentalsebaan, wordt verwijderd.
Artikel 4.
De gemeente zal de bewoners in de straten waar de genomen maatregel van toepassing is, voorafgaandelijk verwittigen.
Artikel 5.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit, meer
bepaald voor wat de afkondiging daarvan betreft en voor wat de aankoop en de plaatsing van de verkeersborden aanbelangt.
Artikel 6.
Dit aanvullend reglement wordt door het college van burgemeester en schepenen ter kennisgeving overgemaakt aan:
Artikel 7.
Dit aanvullend verkeersreglement zal in de gemeente Zandhoven bekend gemaakt worden overeenkomstig het decreet Lokaal Bestuur, zijnde publicatie op www.zandhoven.be.
Artikel 8.
Dit reglement treedt in werking op 1 november 2024.
Artikel 9.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Mobiliteit en de dienst Secretariaat bezorgd worden.