De gemeenteraad,
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen.
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en latere wijzigingen (wegcode).
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijzigingen.
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, en latere wijzigingen.
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 40.
Overwegende dat de Watersportlaan momenteel deel uitmaakt van de fietssnelweg F5 langs het Albertkanaal.
Overwegende dat de provincie dit stuk fietssnelweg als niet-conform het fietsvademecum inkleurt omdat de fietssnelweg niet is afgescheiden van het gemotoriseerd verkeer.
Overwegende dat het weren van het gemotoriseerd verkeer in de Watersportlaan onmogelijk is vermits deze dienst doet als een ontsluitingsweg voor Nederviersel.
Overwegende dat bij gemengd verkeer van fietsers en motorvoertuigen, het fietsvademecum voorschrijft dat de snelheid beperkt moet worden tot 30 km/u om de verkeersveiligheid van de fietsers te vrijwaren.
Overwegende dat het stuk van de Watersportlaan waar huizen staan, ook onderdeel is van het BFF (bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk), maar door de provincie eveneens als niet-conform wordt ingekleurd om dezelfde reden (gemengd verkeer, snelheid 50 km/u, geen fietspad met tussenstrook en voldoende breedte).
Overwegende dat de gemeente Zandhoven wegbeheerder is van het voorste stuk van de Watersportlaan, en dat de Vlaamse Waterwegen NV wegbeheerder is van het stuk Watersportlaan langs het Albertkanaal.
Overwegende dat het aangewezen lijkt de verkeersveiligheid voor de fietsers te verhogen door het voorstel gedeelte van de Watersportlaan om te vormen tot een fietszone, en aan het gedeelte langs het Albertkanaal de snelheid te beperken tot 30km/u.
Overwegende dat de borden C43 met een snelheidsbeperking tot 50km/u op dit gedeelte van de Watersportlaan dienen verwijderd te worden, gezien een fietszone een snelheidsbeperking van 30km/u impliceert.
Overwegende dat de PSG-werkgroep van 22 april 2024 positief adviseerde om het voorste gedeelte van de Watersportlaan om te vormen tot fietszone, en voor het gedeelte langs het kanaal de snelheid te beperken tot 30 km/u.
Overwegende dat op de parkeerstrook langs de Watersportlaan, volgens de verkeersbordendatabank er eerst een korte zone ‘verbod stilstaan & parkeren’ geldt, gevolgd door achtereenvolgens een parkeerbord E9b (parkeren voorbehouden voor personenwagens, maar dat bord is in de loop der tijd verdwenen), gevolgd door een bord E9c (parkeren voorbehouden voor lichte en zware vracht via het bord E9c) en tenslotte opnieuw gevolgd door een bord E9b (parkeren voorbehouden voor personenwagens).
Overwegende dat hier in de praktijk eveneens mobilhomes en personenvoertuigen met aanhangwagens voor bootjes of jetski’s parkeren;- dat het aangewezen is de borden E9c en E9b te vervangen door E9a zodat alle voertuigcategorieën hier kunnen parkeren.
Overwegende dat deze maatregelen voor advies werden voorgelegd aan de korpschef van de lokale politiezone Zara.
Overwegende dat deze maatregelen werden besproken met de provincie, de politiezone Zara en de Vlaamse Waterweg NV op de hierboven vermelde PSG-werkgroep van 22 april 2024.
Gelet op het signalisatieplan in bijlage.
Gelet op de tussenkomst van raadslid Johan Vanslambrouck die het volgende verklaart: "Wij ondersteunen maatregelen die noodzakelijk zijn om de verkeersveiligheid te garanderen. Voor trajecten die in dit voorstel aan de orde zijn gaan wij akkoord om daar de snelheid te beperken tot 30 km per uur maar we gaan niet akkoord met de invoering van een fietszone. De invoering van een dergelijke zone bovenop de snelheidsbeperking heeft geen toegevoegde waarde voor de verkeersveiligheid maar komt in de feiten neer op een pestbeleid tegenover het autoverkeer."
De heer Vanslambrouck J. wenst om deze redenen volgend voorstel als amendement toe te voegen:
Artikel 1 wordt vervangen als volgt
In de Watersportlaan, vanaf het kruispunt met de Herentalsebaan, tot aan het kruispunt met het jaagpad aan de Watersportlaan aan het Albertkanaal (na het huisnummer 3 en 4), geldt een snelheidsbeperking van 30 km/u aangeduid met het bord C43 (start snelheidsbeperking) en het bord C45 (einde snelheidsbeperking)
Artikel 3 wordt geschrapt
De voorzitter legt daarop de door de heer Vanslambrouck J. ingediende amendement ter stemming aan de raad voor.
De stemming geeft de volgende uitslag:
Publieke stemming: Met 7 stemmen voor (Paul Stulens, Oliver Vertruyen, Johan Vanslambrouck, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels), 15 stemmen tegen (Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Hans Soetemans, Luc Verelst, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey) |
Het amendement van de heer Vanslambrouck J. is derhalve verworpen.
Overwegende dat het noodzakelijk is om te stemmen over het aanvullend politiereglement betrekking hebbende op het al of niet invoeren van een fietszone, snelheidsbeperking en parkeersignalisatie in de Watersportlaan in Viersel.
Artikel 1.
In de Watersportlaan, vanaf het kruispunt met de Herentalsebaan, tot aan het kruispunt met het jaagpad aan de Watersportlaan aan het Albertkanaal (na het huisnummer 3 en 4), geldt een fietszone, aangeduid in beide rijrichtingen met het bord F111 (begin fietszone), en F113 (einde fietszone).
De borden C43 met snelheidsbeperking tot 50km/u tussen deze twee kruispunten, worden verwijderd.
Artikel 2.
In de Watersportlaan, vanaf het kruispunt met het jaagpad aan de Watersportlaan aan het Albertkanaal (na het huisnummer 3 en 4), tot aan de overgang in Nederviersel, geldt een snelheidsbeperking van 30km/u, aangeduid met het bord C43 (start snelheidsbeperking).
Artikel 3.
In de Watersportlaan, vanaf het kruispunt met het jaagpad aan de Watersportlaan aan het Albertkanaal (na het huisnummer 3 en 4), tot aan de straat Nederviersel, wordt over de gehele lengt een rode middellijn aangebracht (zonder witte zijlijnen).
Aan weerszijden daarvan wordt op regelmatige afstanden in de respectieve rijrichting de wegmarkering ‘fiets’ aangebracht op het wegdek.
De borden E9c en E9b op dit stuk worden elk vervangen door het bord E9a.
Artikel 4.
De gemeente zal de bewoners in de straten waar de genomen maatregel van toepassing is, voorafgaandelijk verwittigen.
Artikel 5.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit, meer
bepaald voor wat de afkondiging daarvan betreft en voor wat de aankoop en de plaatsing van de verkeersborden aanbelangt.
Artikel 6.
Dit aanvullend reglement wordt door het college van burgemeester en schepenen ter kennisgeving overgemaakt aan:
Artikel 7.
Dit aanvullend verkeersreglement zal in de gemeente Zandhoven bekend gemaakt worden overeenkomstig het decreet Lokaal Bestuur, zijnde publicatie op www.zandhoven.be.
Artikel 8.
Dit reglement treedt in werking op 1 november 2024.
Artikel 9.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Mobiliteit en de dienst Secretariaat bezorgd worden.