Terug
Gepubliceerd op 15/06/2023

Besluit  raad van Bestuur

do 08/06/2023 - 19:00

Goedkeuren van het retributiereglement voor het verzenden van aanmaningen, laatste berichten en aangetekende zendingen

Aanwezig: Rudolf Willems, voorzitter raad van bestuur
Paul Sergier, Bram Cools, Johan Vanslambrouck, Hans Soetemans, Dirk Vercammen, Luc Verelst, May Peeters, Conny Van den Heuvel, Lydia Cautereels, Marleen Lambrechts, leden
Annick Smeets, secretaris AGB

De raad van bestuur,

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 8 september 2011 waarbij de statuten van AGB Zandhoven werden goedgekeurd.
Gelet op zijn beslissing van 26 november 2013 en 15 maart 2016 waarbij de statuten gewijzigd werden.
Overwegende dat een aantal debiteuren nalaten de door hen verschuldigde bedragen tijdig te voldoen waardoor de administratieve kosten aanzienlijk verhogen en het aanvaardbaar is dat hiervoor een kost wordt aangerekend.
Gelet op de beslissing van het directiecomité van 30 mei 2023 waarbij een overeenkomst voor de digitale opvolging van het debiteurenbeheer van AGB Zandhoven met Justified werd goedgekeurd.
Overwegende dat volgende procedure wordt gevolgd:

  1. Een factuur wordt gestuurd met een betaaltermijn van 1 maand voor niet-fiscale en 2 maanden voor fiscale vorderingen.
  2. Daarna zal een eerste herinnering worden gestuurd met een betaaltermijn van 14 dagen.
  3. Daarna zal een laatste aanmaning worden gestuurd met een betaaltermijn van 14 dagen.
  4. Tenslotte gaat het dossier naar een derde partij om eerst minnelijk en vervolgens gerechtelijk in te vorderen.

Gelet op de financiële toestand van AGB Zandhoven en gelet op de noodzaak om het budgettair evenwicht te behouden.
Gelet op het voorstel van het directiecomité.

Publieke stemming
Aanwezig: Rudolf Willems, Paul Sergier, Bram Cools, Johan Vanslambrouck, Hans Soetemans, Dirk Vercammen, Luc Verelst, May Peeters, Conny Van den Heuvel, Lydia Cautereels, Marleen Lambrechts, Annick Smeets
Voorstanders: Rudolf Willems, Paul Sergier, Bram Cools, Johan Vanslambrouck, Hans Soetemans, Dirk Vercammen, Luc Verelst, May Peeters, Conny Van den Heuvel, Lydia Cautereels, Marleen Lambrechts
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1.
Met ingang van 1 juli 2023 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een retributie geheven op de administratieve kosten ten gevolge van niet-tijdige betaling van facturen waarvan de invordering wordt uitbesteed na het doorlopen van de volledige procedure debiteurenbeheer.
Artikel 2.
Het bedrag van de retributie wordt als volgt bepaald:
10% met een minimum van 50 euro bij het doorsturen naar een derde partij.
Artikel 3.
De administratieve kosten zijn verschuldigd door degene die in gebreke blijft tijdig een verschuldigde factuur te betalen.
Artikel 4.
Deze kosten worden samen met de openstaande schuld aangerekend. Bij gebreke van betaling in de minne, zullen deze kosten burgerrechtelijk ingevorderd worden.
Artikel 5.
Het reglement treedt in voege op 1 juli 2023.
Artikel 6.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Secretariaat en aan de dienst Financiën worden overgemaakt.