De raad van bestuur,
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 8 september 2011 waarbij de statuten van AGB Zandhoven werden goedgekeurd.
Gelet op zijn beslissing van 26 november 2013 en 15 maart 2016 waarbij de statuten gewijzigd werden.
Overwegende dat een aantal debiteuren nalaten de door hen verschuldigde bedragen tijdig te voldoen waardoor de administratieve kosten aanzienlijk verhogen en het aanvaardbaar is dat hiervoor een kost wordt aangerekend.
Gelet op de beslissing van het directiecomité van 30 mei 2023 waarbij een overeenkomst voor de digitale opvolging van het debiteurenbeheer van AGB Zandhoven met Justified werd goedgekeurd.
Overwegende dat volgende procedure wordt gevolgd:
Gelet op de financiële toestand van AGB Zandhoven en gelet op de noodzaak om het budgettair evenwicht te behouden.
Gelet op het voorstel van het directiecomité.
Artikel 1.
Met ingang van 1 juli 2023 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een retributie geheven op de administratieve kosten ten gevolge van niet-tijdige betaling van facturen waarvan de invordering wordt uitbesteed na het doorlopen van de volledige procedure debiteurenbeheer.
Artikel 2.
Het bedrag van de retributie wordt als volgt bepaald:
10% met een minimum van 50 euro bij het doorsturen naar een derde partij.
Artikel 3.
De administratieve kosten zijn verschuldigd door degene die in gebreke blijft tijdig een verschuldigde factuur te betalen.
Artikel 4.
Deze kosten worden samen met de openstaande schuld aangerekend. Bij gebreke van betaling in de minne, zullen deze kosten burgerrechtelijk ingevorderd worden.
Artikel 5.
Het reglement treedt in voege op 1 juli 2023.
Artikel 6.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Secretariaat en aan de dienst Financiën worden overgemaakt.