Terug
Gepubliceerd op 29/01/2024

Notulen  1 Raad voor maatschappelijk welzijn

do 14/12/2023 - 20:00 Raadzaal Gemeentehuis - Liersebaan 12 te 2240 Zandhoven
Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter OCMW-raad
Luc Van Hove, burgemeester
Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
Annick Smeets, algemeen directeur
Verontschuldigd: Hans Soetemans, OCMW-raadslid

De voorzitter opent de vergadering om 20 uur; er is 1 verontschuldiging nl. de heer Soetemans H..

  • Openbaar

    • Vaststellen van de meerjarenplanaanpassing nr. 5 2020-2025 van OCMW Zandhoven

      Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hans Soetemans, OCMW-raadslid

      Dit agendapunt wordt samen besproken met agendapunt 15 van de gemeenteraad, nl. het vaststellen van de meerjarenplanaanpassing nr. 5 2020-2025 van gemeente Zandhoven, maar er wordt afzonderlijk over gestemd. 

      Feiten en Overwegingen

      De OCMW-raad,
      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
      Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheercyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC), en latere wijzigingen.
      Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheercyclus van de lokale en provinciale besturen, en later wijzigingen.
      Overwegende dat de aanpassing het meerjarenplan nr. 5 - 2020-2025 van het OCMW Zandhoven dient opgemaakt te worden volgens de regels over de beleids- en beheercyclus (BBC).
      Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 m.b.t. de aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 – lokale en provinciale besturen.
      Overwegende dat het ontwerp van aanpassing van de meerjarenplanning nr. 5 - 2020-2025, samen met de verplicht bijkomende documentatie, werd bezorgd aan de gemeente- en OCMW-raadsleden.
      Overwegende dat de gemeente en het OCMW een geïntegreerde aanpassing van het meerjarenplan nr. 5 - 2020-2025 hebben opgemaakt.
      Overwegende dat beide entiteiten de bevoegdheden hebben om hun eigen meerjarenplan vast te stellen.
      Overwegende dat het (gewijzigde) meerjarenplan van het OCMW Zandhoven eerst moet vastgesteld worden door het moederbestuur en dat de vaststelling moet plaatsvinden vóór de vaststelling van het (gewijzigde) meerjarenplan van de gemeente door de gemeenteraad.
      Gelet op de besprekingen.

      Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de raad tussenkomsten van:
      - dhr. Belmans W., die het volgende verklaart: "Dit gaat over het laatste jaar van deze legislatuur. Wat is verwezenlijkt? En wat moet er volgend jaar 2024 nog gebeuren?
      Beleidsplan 2020.2025 was een mooi vormgegeven plan, met verwijzingen naar de SDG’s, (sustainable development goals of de duurzame ontwikkelingsdoelen). Maar inhoudelijk was het weinig zeggend. Deze aanpassing verbetert dat niet.
      AP 1.1 Op een duurzame en kwaliteitsvolle manier informeren:
      Info is dikwijls heel onduidelijk. Loopt wel eens mis! Zie aankondiging “Veerkrachtige dorpen”
      Het vernieuwde gemeenteblad is wel mooier, maar biedt niet meer kwaliteitsvolle informatie.
      AP 1.2 Samen met onze inwoners nadenken ….
      Luisteren Is heel eventjes gebeurd bij het opstellen van het meerjarenplan. Maar samen nadenken? Het gebeurt zelfs niet samen met de gemeenteraadsleden.
      AP 2.1 Toonvoorbeeld van een klimaatrobuuste en energiezuinig gemeente.
      We waren het lange tijd niet. Recent werden enkele stappen gezet, dank zij de aanwezigheid van Zonnewind in onze gemeente.
      AP 2.2 We beheren bomen en bermen op een slimme en waardevolle manier.
      Waar is het bermbeheerplan? Het voldoet nog steeds niet aan de decretale vereisten: maaisel afvoeren. En daarvoor is ook in 2024 geen investering voorzien.
      AP 2.3 Beperking afvalberg, en inzameling op een efficiënte manier.
      Maar nog steeds niet volgens principe ‘de vervuiler betaalt’.
      AP 2.4 Ordening grondgebied op een transparante, duurzame en kwaliteitsvolle manier.
      Er zijn plannen gemaakt. Over handhaving blijven vele vragen.
      Ruimtelijk beleidsplan tegen 2025: moet daar in 2024 nog niet aan begonnen worden? En aan de detailhandelsvisie die eerst nog moet worden opgemaakt?
      AP 2.5 Mobiliteitsstromen slim en duurzaam verankerd.
      Positieve evolutie, maar nog te beperkt volgens het STOP-principe.
      AP 3.1 We brengen mensen dichter bij elkaar en laten zo Zandhoven leven en beleven.
      Zandhoven laten leven via “Veerkrachtige dorpen” is blijkbaar voorlopig mislukt. Zijn die plannen ondertussen aangepast?
      Het blijft beperkt tot een pint drinken. Door alles zelf te organiseren komt er geen echt nieuw leven in de gemeenschap.
      AP 3.2 Geloven en inzetten op accentuering, eigenheid en ontwikkeling van elk deeldorp.
      Het college koos zelf om elk deeldorp een kenmerk toe te kennen. En jullie keuze van eigenheid is nu de eigenheid van elk deeldorp.
      Aangenaam om te bezoeken? Nog niet gerealiseerd, als we de GvA van 11 febr mogen geloven, over de verschillende mentaliteiten van Vlamingen en Walen: Vlamingen die in Wallonië wonen getuigen er: “Recent nog gingen we wandelen in Zandhoven en de mensen liepen ons straal voorbij. Zo bizar!”
      AP 4.1 We zoeken kwetsbare personen en mensen met een zorgnood op, en ondersteunen hen.
      We ondersteunen hen. Maar in hoeverre werken we eraan om te voorkomen dat mensen in kwetsbare posities terechtkomen?
      AP 4.2 We trekken de kaart van Zandhoven als een gezonde gemeente.
      Zouden we het aandurven om geen alcohol meer te schenken op activiteiten van de gemeente?
      En dan is er nog een Niet-prioritaire beleidsdoelstelling: BD-5: Een efficiënte interne werking, ook naar de burger toe.
      Dat loopt nogal eens mis: Ik hoorde de laatste tijd meerdere mensen klagen. Zagen en klagen is soms een kenmerk van mensen die zelf niet veel doen. Maar ik hoorde klachten van mensen die wel zelf de handen uit de mouwen steken (zie: sleutel van de pastorie Pulle - gesloten ingangsdeur De Populier - … ) Is het omdat ons personeel niet goed werkt? Of is het omdat onze burgemeester en schepenen zich nog te veel persoonlijk bemoeien met de organisatie? Soms heb ik de indruk dat onze schepenen nog steeds de schepenen zijn van een kleine pré-fusie gemeente waar er zo goed als geen personeel was, en waar je bij de schepen alles kon regelen.
      Conclusie: Beleidsdoelen waren heel algemeen geformuleerd: je kon er alle kanten mee uit. Maar zelfs aan die beleidsdoelen wordt niet voldaan. Dus NEEN aan dit meerjarenplan."
      - dhr. Vanslambrouck J., die het volgende verklaart: 

      "Vragen:
      1. Voor de bouw van het VTC wordt de oplevering voorzien in 2024. Bij de investeringen in dat project wordt er voor 2025 nog 1.000.000 euro voorzien.
      Waarop heeft dit betrekking ?
      2. Voor 2023 staat er onder “gerealiseerd” een bedrag van 1.527.128 en onder budget 907.872 . Wat is de afgrenzingsdatum ? Zal die 907.872 nog gerealiseerd worden in december 23 ?
      Als dit verschuift naar 2024, is de financiering dan nog wel gegarandeerd ?
      (Er is niet voor het volledige bedrag aan investeringen de opname van een nieuwe lening voorziening)
      3. De kosten voor gas worden in vergelijking tot 2024 gehalveerd in 2025. Waarop is deze inschatting gesteund ? Gaat het om een verhoopte prijsdaling of gaat het om effecten van energiebesparing ?
      4. De presentiegelden voor raadlieden stijgen van 50.000,56 in 2023 naar 87.700 in 2024.
      Hoe wordt dit verklaard ? Dit is een stijging met 78,86 %
      Als antwoord op vraag 4 : Gezien de gegeven antwoorden ga ik er dus van uit dat deze laatste post op een vergissing steunt.
      Opmerkingen:
      1. De keuze om de investeringen in het VTC op te schuiven zodat de oplevering gebeurt vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen blijkt een dure grap te worden.
      In het budget van 2021 werd de kost geraamd op 7.164.362.
      Met deze aanpassing van het meerjarenplan komen we op 9.271.121. Dat is maar liefst 29,41 % hoger. Een deel is uiteraard te verklaren door de inflatie, maar ook het uitstellen van het project in de hoop op prijsdalingen speelt hier een rol.
      Door het uitstel zullen we bovendien ook nog moeten lenen tegen een hogere intrest.

      2. De dotatie aan de politiezone wordt niet geïndexeerd
      U verwijst hierbij naar de besprekingen in de politieraad, maar blijkbaar bent u zelf toch nog niet helemaal overtuigd want in het meerjarenplan staat – ik citeer - :
      “De dotatie voor de gemeente Zandhoven blijft in 2024 ongewijzigd t.o.v. 2023. Voor 2025 en 2026 blijven zij, op advies van het politiecollege, op het niveau van 2024. Het risico dat deze werkingstoelage zal verhogen is reëel . Ieder jaar zal een grondige evaluatie moeten gebeuren.
      De evolutie van de gemeentelijke toelage blijft een belangrijk aandachtspunt. Zij kan een grote invloed teweeg brengen op de toestand van de financiële evenwichten”
      Aangezien 85 % van de uitgaven bij de politie bestaan uit personeelskosten vinden wij de niet indexering geen realistische piste. Het planbureau stelt voor 2024 alleen al een inflatie van 3,8 % voorop. Voor 2024 zouden er twee indexaanpassingen zijn voor het overheidspersoneel
      3. De kosten voor gas worden in 2025 gehalveerd in vergelijking tot 2024. Ook dat lijkt ons een te optimistische inschatting.

      4. Wij stellen vast dat de meeste subsidies aan verenigingen niet geïndexeerd worden.
      Hiermee gaat het gemeentebestuur verder met de sluipende afbraak van de subsidiëring.
      Daarover hebben we al een debat gevoerd enkele maanden geleden.

      Volgens de cultuurpactwet moeten subsidies in principe via criteria die in een passend regelement zijn voorzien worden toegekend. Nominatief in de begroting opgenomen subsidies moeten de uitzondering zijn. Zandhoven keert dat steevast om.
      Om deze redenen zullen we tegen de aanpassing van het meerjarenplan stemmen."

      - dhr. Nagels P., die het volgende verklaart: "Eerst een algemene vraag: waarom staan de bedragen voor 2026 al vermeld? Ligt buiten de termijn van de huidige legislatuur. Is dit om ons al voor te bereiden voor 2025 ?
      Actie 2.5.5. “Tegen 2025 zijn een aantal fietspaden structureel aangepast “. Wij hebben in het verleden diverse voorstellen gedaan om de fietsinfrastructuur in onze gemeenten te verbeteren (zie oa het 10 puntenplan van jong N-VA, …) en we stellen nu vast dat er van de geplande investeringen weinig of niets uitgevoerd is. Van de voorziene 780.000 blijft uiteindelijk 25.000 over. De uitvoering van bv het fietspad op de Liersebaan wordt telkens verschoven naar een volgend jaar, nu zelfs ineens naar 2025!! In 2024 wordt er dus niets gerealiseerd.
      In de aanpassing MJP van vorig jaar werden de “Operationele uitgaven goederen en dienst OCMW” opgenomen, dat vinden we dit jaar niet terug!? Hoe komt dit ?
      Op p 52, actie 1.2.1, lezen we: “We laten onze adviesraden fungeren als 'open en actieve partners”, dat vinden wij een regelrechte aanfluiting van de realiteit
      Op p 158: bijdrage voor beheer zwembad 339.000 euro voor één jaar? Ook op p 150: toch 50.000 euro/jr ondanks sluiting zwembad? Hoe is dit te verklaren ?
      Op p 148: staan erfpachten vermeld, maar zijn dit alle erfpachten? Zoniet, waarom niet? Chiro Viersel + Voetbal Heidebloem Pulderbos, wilt dit zeggen dat die niet zijn uitgevoerd of is er hier helemaal geen risico ?
      P 149: 4 nieuwe medewerkers, zijn dat nieuwe functies of vervangingen + nieuwe vakantieregeling voor 2026: kan je dit toelichten?"

      Nadat de burgemeester geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de raad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Luc Verelst, Dirk Vercammen, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey
      Tegenstanders: Paul Stulens, Johan Vanslambrouck
      Onthouders: Eduardus Belmans, Oliver Vertruyen, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Met 13 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 7 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1.
      De aanpassing van het meerjarenplan nr. 5 - 2020-2025 van het OCMW van Zandhoven wordt vastgesteld voor wat zijn deel betreft.
      Artikel 2.
      De bijkomende (verplichte en niet-verplichte) documentatie maakt integraal deel uit van deze meerjarenplanaanpassing nr. 5 - 2020-2025.
      Artikel 3.
      De ramingen voor de exploitatie, de investeringen en de financiering, ingeschreven in de boekjaren 2023 en 2024, omvatten ook de kredieten van het OCMW Zandhoven voor die jaren.
      Artikel 4.
      De vastgestelde meerjarenplanaanpassing nr. 5 met bijhorende documentatie zal gepubliceerd worden op de webtoepassing van de gemeente en OCMW Zandhoven en de digitale rapporten (xml en xbrl) zullen via het digitale loket van de Vlaamse Overheid doorgestuurd worden.
      Artikel 5.
      Een afschrift van deze beslissing zal ter goedkeuring aan de gemeenteraad worden overgemaakt.

    • Woonmaatschappij De Voorkempen-H.E.: vaststellen van een vertegenwoordiger van het OCMW voor de (buitengewone) algemene vergaderingen vanaf heden tot en met 31 december 2024 en goedkeuren van de agendapunten voor de algemene vergadering van 29 november 2023: bekrachtigen van de beslissing van het vast bureau

      Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hans Soetemans, OCMW-raadslid
      Feiten en Overwegingen

      De OCMW-raad,

      Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 77 met betrekking tot de bevoegdheid van de OCMW-raad, en latere wijzigingen.
      Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2023 waarbij de goedkeuring werd gegeven om de besloten vennootschap “De Voorkempen-H.E.” (Jan Denucéstraat 23 – 2020 Antwerpen) te erkennen als woonmaatschappij in het werkingsgebied Antwerpen-Midden/Noord.
      Overwegende dat het OCMW Zandhoven deelnemer is van De Voorkempen-H.E..
      Overwegende dat we een vertegenwoordiger moeten aanduiden;- dat het aangewezen lijkt om deze vertegenwoordiger aan te stellen voor alle (buitengewone) algemene vergaderingen die georganiseerd worden vanaf heden tot en met 31 december 2024;- dat mevrouw Mieke Maes bij gemeenteraadsbeslissing van 22 juni 2023 werd aangeduid als vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van 28 juni 2023;- dat het aangewezen lijkt om mevrouw Mieke Maes aan te stellen als vertegenwoordiger van zowel de gemeente als het OCMW om deel te nemen aan de (buitengewone) algemene vergaderingen van De Voorkempen-H.E. die georganiseerd worden vanaf heden tot en met 31 december 2024.
      Gelet op de oproeping van 14 november 2023 van De Voorkempen-H.E. waarbij de aandeelhouders uitgenodigd worden op de algemene vergadering op 29 november 2023 om 18 uur met als agenda:
      1. Presentiegelden leden Raad van Bestuur
      Overwegende dat het aanstellen van een vertegenwoordiger van het OCMW voor de (buitengewone) algemene vergaderingen en het goedkeuren van de agendapunten voor deze vergaderingen tot de bevoegdheid van de OCMW-raad hoort;- dat gelet op de datum van de oproepingsbrief en de datum van de buitengewone algemene vergadering niet kon gewacht worden op de eerstvolgende OCMW-raad van 14 december as.
      Overwegende dat het vast bureau om voormelde reden op 27 november 2023 bij hoogdringendheid de agendapunten heeft goedgekeurd en de vertegenwoordiger van het OCMW Zandhoven heeft vastgesteld en gemandateerd;- dat in de beslissing van 27 november ll opgenomen werd dat deze beslissing ter bekrachtiging aan de OCMW-raad van december zou worden voorgelegd.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, Annick Smeets
      Voorstanders: Paula Henderickx, Luc Van Hove, Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      De OCWM-raad bekrachtigt de beslissing van het vast bureau van 27 november 2023 waarbij er akte genomen werd van de agenda van de algemene vergadering van 29 november van De Voorkempen-H.E..
      Artikel 2.
      De OCWM-raad bekrachtigt de beslissing van het vast bureau van 27 november 2023 waarbij mevrouw Mieke Maes, benoemd werd als vertegenwoordiger van het OCMW en gemandateerd werd om deel te nemen aan de algemene vergadering van 29 november van De Voorkempen-H.E..
      Artikel 3.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan De Voorkempen-H.E. (Jan Denucéstraat 23 -2020 Antwerpen) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.

  • Goedkeuren verslag

    • Verslag vorige zitting

      Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hans Soetemans, OCMW-raadslid
      Feiten en Overwegingen

      Gezien er tijdens de raadzitting van heden geen verdere opmerkingen worden gemaakt over de redactie van de notulen van de OCMW-raad van 23 november 2023, en overeenkomstig art. 32 van het decreet Lokaal Bestuur, zijn de notulen van bedoelde zitting, goedgekeurd.

    • Sluiten vergadering

      Aanwezig: Paula Henderickx, voorzitter OCMW-raad
      Luc Van Hove, burgemeester
      Joris Geens, Steven Van Staeyen, Rudolf Willems, Mieke Maes, Jelle Lauwereys, Schepenen
      Jozef Oorts, May Peeters, Eduardus Belmans, Paul Stulens, Luc Verelst, Oliver Vertruyen, Dirk Vercammen, Johan Vanslambrouck, Betty Bossaerts, Maria Van Rompaey, Ward Peeters, Tom Van Bergen, Monique Suls, Marijke Lambrechts, Paul Nagels, leden
      Annick Smeets, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hans Soetemans, OCMW-raadslid
      Feiten en Overwegingen

      De voorzitter sluit de vergadering.

Namens OCMW-raad,

Annick Smeets
algemeen directeur

Paula Henderickx
voorzitter OCMW-raad