De voorzitter opent de vergadering om 20 uur; er zijn 3 verontschuldigingen nl. schepen Geens J. en de heren Nagels P. en Peeters W..
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, en latere wijzigingen.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen, inzake overheidsopdrachten, in het bijzonder artikel 36.
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Overwegende dat het dak van de Sint-Amelbergakerk van Zandhoven nood heeft aan een restauratie omwille van verregaande slijtage onder invloed van ouderdom en weerfactoren.
Gelet op het verslag van de bouwkundige inspectie van Monumentenwacht van 18 december 2023 waaruit blijkt dat een aantal dakwerkzaamheden dringend moeten worden uitgevoerd.
Overwegende dat kerkfabriek Sint-Amelberga (Schriekweg 34 – 2240 Zandhoven) de hulp heeft ingeroepen van het gemeentebestuur om hen administratief bij te staan met het ontwerp en de uitvoering van deze opdracht.
Overwegende dat samen met de studie van de vernieuwing van het dak moet onderzocht worden of er klimaatadaptieve maatregelen kunnen worden genomen zoals bijvoorbeeld het plaatsen van zonnepanelen.
Gelet op de subsidiemogelijkheden van Onroerend Erfgoed voor de renovatie en instandhouding van onroerend erfgoed.
Overwegende dat het bijgevolg nodig is een overheidsopdracht voor werken te gunnen met als voorwerp: “Restauratie dak Sint-Amelbergakerk Zandhoven”.
Overwegende dat de initiële raming van deze opdracht bij benadering 500.000,00 euro excl. btw bedraagt en verder gespecifieerd zal moeten worden in een bestek.
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0119-00/221100/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB) en dat er een cofinanciering zal gebeuren met middelen van de kerkfabriek.
Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad een tussenkomst van mevr. Suls M., die het volgende verklaart: "Is het bedrag dat nu vooropgesteld wordt enkel voor 2024? In het schema staan nog andere renovatiewerken gepland, zijn deze voor een later stadium? Wordt daarvoor dan een bijkomend budget voorzien?"
Bij de verdere bespreking hoort de gemeenteraad nog een tussenkomst van dhr. Vanslambrouck J..
Nadat de burgemeester geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.
Artikel 1.
Principieel akkoord te gaan met de overheidsopdracht voor werken met als voorwerp: “Restauratie dak Sint-Amelbergakerk Zandhoven” voor een bedrag indicatief geraamd op 500.000,00 euro excl. btw.
Artikel 2.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0119-00/221100/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB). Een cofinanciering zal gebeuren met middelen van de kerkfabriek. Voor deze renovatiewerken zal een subsidiedossier worden ingediend bij Onroerend Erfgoed.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met uitvoering van dit besluit. Opdracht wordt gegeven een externe ontwerper aan te stellen bij de aanvang van deze procedure.
Artikel 4.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Financiën, de technische dienst en aan kerkfabriek Sint-Amelberga (Schriekweg 34 – 2240 Zandhoven) worden overgemaakt.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, en latere wijzigingen.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen, inzake overheidsopdrachten, in het bijzonder artikel 36.
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Overwegende dat men de laatste jaren een vervoerstransitie ziet naar de fiets en dit omwille van economische, klimaat- en gezondheidsredenen.
Overwegende dat men de evolutie naar de fiets niet alleen moet vasthouden maar ook verder moet uitdiepen en blijven ondersteunen.
Overwegende dat de fietsinfrastructuur in Zandhoven op diverse plaatsen kan verbeterd of vernieuwd worden.
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2021 tot toekenning van een projectsubsidie aan de Vlaamse gemeenten voor investeringen in fietsinfrastructuur.
Overwegende dat de gemeente Zandhoven aanspraak kan maken op een subsidie van 295.762,21 euro volgens het principe: Vlaanderen legt bij elke twee euro die een lokaal bestuur investeert in nieuwe of verbeterde gemeentelijke fietsinfrastructuur, er één euro naast.
Gelet op zijn beslissing van 24 maart 2022 betreffende de principiële goedkeuring van de overheidsopdracht voor werken met als voorwerp “Aanleg van diverse fietspaden” tegen een initieel geraamd bedrag van 900.000,00 euro.
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 4 april 2022 betreffende de gunning van de ontwerpopdracht voor deze overheidsopdracht aan Arcadis Belgium NV (Corda 1 – Kempische Steenweg 311/2.07 - 3500 Hasselt).
Gelet op het verslag van de projectstuurgroep Kopenhagen van 7 maart 2023 waarin het ontwerp voor aanpassing van het fietspad Dennenlaan (overlaging met roodbruine asfalt) werd goedgekeurd.
Overwegende dat een beperkt stuk van het betrokken fietspad op grondgebied van de gemeente Grobbendonk ligt;- dat de gemeente Grobbendonk de aanpassing van dat deel fietspad zal financieren.
Gelet op zijn beslissing van 23 november 2023 waarbij het mobiliteitsplan Zandhoven en bijhorend actieplan werd goedgekeurd.
Overwegende dat in het kader van deze overheidsopdracht voor deelproject fietspad Dennenlaan een bijzonder bestek van 9 april 2024 met referentienummer 30135627 werd opgesteld door de ontwerper, Arcadis Belgium NV (Corda 1 – Kempische Steenweg 311/2.07 - 3500 Hasselt).
Overwegende dat de uitgave voor de overheidsopdracht deelproject fietspad Dennenlaan wordt geraamd op 151.112,85 euro waarvan 11.471,00 euro ten laste van de gemeente Grobbendonk (exclusief btw) of 182.846,55 euro waarvan 13.879,91 euro ten laste van de gemeente Grobbendonk (inclusief 21% btw).
Overwegende dat voorgesteld wordt de overheidsopdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht deel fietspad Dennenlaan voorzien is in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 2024/ACT-2.5.5/0200-00/224007/GEMEENTE/CBS/IP-36.
Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad tussenkomsten van:
- dhr. Belmans W., die het volgende verklaart: "Initiatief tot overlaging: zeer goed. Maar de tussenruimte tussen fietspad en rijweg bedraagt 43 cm: dit is zeer weinig, en geeft de fietser een groot onveiligheidsgevoel. Dit kan tegengegaan worden door een vangrail te voorzien tussen beide. Maar ook het planten van een haag geeft al een groter veiligheidsgevoel. Als een dergelijke maatregel niet mee opgenomen wordt, zal ik mij onthouden bij de stemming."
- mevr. Suls M., die het volgende verklaart: "Er wordt dus geopteerd voor een voorlopige aanleg, geen duurzame oplossing, om de subsidies tijdig te kunnen innen? Zoals gezegd dat daar nieuwe overkapte riolering zal komen, dan zou het fietspad eventueel breder kunnen gemaakt worden?"
Nadat de burgemeester en schepen Willems R. geantwoord hebben op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.
Artikel 1.
Goedkeuring wordt verleend aan het bijzonder bestek van 9 april 2024 met referentienummer 30135627 en de raming voor de overheidsopdracht voor werken met als voorwerp "Fietspaden Kopenhagenplan: deelproject Dennenlaan", opgesteld door de ontwerper, Arcadis Belgium NV (Corda 1 – Kempische Steenweg 311/2.07 - 3500 Hasselt). De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 151.112,85 euro waarvan 11.471,00 euro ten laste van de gemeente Grobbendonk (exclusief btw) of 182.846,55 euro waarvan 13.879,91 euro ten laste van de gemeente Grobbendonk (inclusief 21% btw).
Artikel 2.
Bovengenoemde overheidsopdracht voor werken met als voorwerp “Fietspaden Kopenhagenplan: deelproject Dennenlaan” wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 2024/ACT-2.5.5/0200-00/224007/GEMEENTE/CBS/IP-36. De werken op grondgebied Grobbendonk zullen gefinancierd worden door de gemeente Grobbendonk.
Artikel 5.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Financiën, de technische dienst en aan Arcadis Belgium NV (Corda 1 – Kempische Steenweg 311/2.07 - 3500 Hasselt) worden overgemaakt.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Gelet op zijn beslissing van 17 september 2020 waarbij de ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2030 werd goedgekeurd.
Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemene engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.
Gelet op zijn beslissing van 16 september 2021 waarbij de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 werd goedgekeurd.
Gelet op zijn beslissing van 20 oktober 2022 waarbij de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 werd goedgekeurd met aangescherpte doelstellingen over collectieve renovaties, klimaattafels, laadpunten en energiebesparing van het lokaal patrimonium.
Gelet op zijn beslissing van 27 april 2023 van waarbij de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 werd goedgekeurd dat als addendum gelezen moet worden bij Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0.
Overwegende dat de uitwerking van de acties voor het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 pas in 2023 werd opgestart;- dat er aldus nog geen rapporten bestaan voor de aangescherpte doelstellingen waardoor de rapportage op dit moment enkel acties voor het lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0 inhoudt.
Overwegende dat binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voorgang moet opgemaakt worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden voor 1 mei.
Overwegende dat voor de rapportage gebruik gemaakt wordt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
Gelet op het LEKP rapport in bijlage bij deze beslissing;- dat dit rapport integraal deel uit maakt van deze beslissing.
Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad een tussenkomst van dhr. Belmans W., die het volgende verklaart: "Men is gestart, maar er zal nog een serieus tandje moeten bijgestoken worden om tegen 2030 de doelstellingen te bereiken.
P 19-20: Toelichting gegeven door Zandhoven, bij aantal deelwagens: Die toelichting gaat over laadpalen! (Zelfde toelichting als bij de laadpalen, p 21)
p. 34: Opmerkelijk: Nog geen evolutie in CO2-uitstoot eigen mobiliteit ten opzichte van het referentiejaar 2019 !
p 35 : Alleen in verLEDding staan we goed. Daar waren we al vele jaren aan bezig."
Bij de verdere bespreking hoort de gemeenteraad nog een tussenkomst van mevr. Suls M..
Nadat schepen Van Staeyen S. geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2023 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0.
Artikel 2.
Dit LEKP rapport maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Milieu worden overgemaakt.
De gemeenteraad,
Gelet op zijn beslissing van 20 juni 2019 waarbij de huurovereenkomst tussen IGEAN dienstverlening en VZW revalidatiecentrum voor kinderen en jongeren (REVA) voor de exploitatie en het gebruik van het zwembad gelegen in het revalidatiecentrum te Pulderbos, werd goedgekeurd.
Overwegende dat er n.a.v. problemen aan het dak hoge investeringskosten noodzakelijk waren die gelet op de verhuis van het revalidatiecentrum naar de nieuwe site niet opportuun waren;- dat sinds de sluiting van het zwembad er nood is voor de schoolkinderen en inwoners van Zandhoven aan voldoende en kwaliteitsvolle zwemgelegenheid.
Gelet op de verschillende haalbaarheidsstudies naar een zwembadexploitatie zowel in een PPS structuur als in eigen beheer die doorlopen werden, maar zonder resultaat.
Overwegende dat de gemeente Lille een PPS exploitatie contract afsloot met NV Sportoase voor de bouw en de uitbating van een nieuw zwembadcomplex;- dat de gemeente Lille bereid is om met de gemeenten Zandhoven, Kasterlee en Zoersel een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten waarbij de drie voormelde gemeenten in ruil voor een jaarlijkse vaste bijdrage de leerlingen van de basisscholen op hun grondgebied bij voorrang op scholen uit andere gemeenten kunnen laten schoolzwemmen in het nieuwe zwemcomplex tegen een voordeeltarief;- dat dit voordeel eveneens geldt voor de inwoners nl. dat zij kunnen zwemmen aan hetzelfde voorkeurtarief zoals geldt voor de inwoners van Lille in ruil voor een vaste bijdrage.
Gelet op de samenwerkingsovereenkomst die wordt voorgelegd.
Overwegende dat met de inhoud van dit ontwerp akkoord kan gegaan worden.
Overwegende dat gemeente Zandhoven bij het afsluiten van de samenwerkingsovereenkomst moet vertegenwoordigd worden;- dat het derhalve noodzakelijk is twee personen aan te stellen die bij de ondertekening van bedoelde samenwerkingsovereenkomst gemeente Zandhoven zullen vertegenwoordigen en gerechtigd zullen zijn deze overeenkomst rechtsgeldig te ondertekenen.
Gelet op het visum van de financieel directeur van 10 april 2024 met nummer 2024.17.
Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad een tussenkomst van mevr. Suls M., die het volgende verklaart: "In de overeenkomst is sprake van de lijst met de tarifering maar deze zat niet in de bijlage alsook het huishoudelijk reglement. De gemeente betaalt een budget van 30.000 euro voor het gebruik van de faciliteiten voor de inwoners. Is dat een budget dat gebaseerd is op statistieken? Is dit budget toereikend?"
Bij de verdere bespreking hoort de gemeenteraad nog tussenkomsten van dhrn. Vertruyen O., Stulens P. en Soetemans H..
Nadat de burgemeester geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.
Artikel 1.
Zijn goedkeuring te verlenen aan de samenwerkingsovereenkomst met gemeente Lille:
Overeenkomst betreffende het gebruik en de exploitatie van het zwembad te Lille voor schoolzwemmen |
|
Tussen |
|||||
|
|
Gemeente Lille, met ondernemingsnummer BE 207.502.794 en adres Rechtestraat 44, 2275 Lille, vertegenwoordigd door burgemeester Marleen Peeters en algemeen directeur Nick De Pré |
||||
|
en |
|
|
|
||
|
|
Gemeente Zandhoven, met ondernemingsnummer BE 0207.539.220 en adres Liersebaan 12,2240 Zandhoven, vertegenwoordigd door burgemeester Luc van Hove en algemeen directeur Annick Smeets. |
||||
|
Wordt overeengekomen : |
|||||
|
Artikel 1: Voorwerp van de overeenkomst Deze overeenkomst heeft tot doel tegemoet te komen aan de nood aan zwembaden in de regio en, meer specifiek om een oplossing te bieden aan de problematiek van het schoolzwemmen. Deze overeenkomst omvat de modaliteiten van het betalen van de jaarlijkse exploitatiekost en de in ruil hiervoor verkregen rechten op het gebruik van het zwembad. In ruil voor de tussenkomst in de exploitatiekost van het zwembad, verkrijgt de gemeente Zandhoven bepaalde rechten / faciliteiten met betrekking tot het gebruik van het zwembad. Artikel 2: Exploitatiekost De financiële tussenkomst in de exploitatiekosten van het zwembad voor de gemeente Zandhoven bedraagt 100 000 euro. De tussenkomst bestaat uit de vergoeding voor:
De tussenkomst wordt gekoppeld aan een standaard indexatie van 2% en van rechtswege en zonder ingebrekestelling jaarlijks op de verjaardag van de overeenkomst. De basis bedraagt 100 000 euro en zal steeds bij aanvang van een nieuw werkingsjaar gefactureerd worden. Artikel 3: Duur van de overeenkomst Deze overeenkomst wordt aangegaan voor een periode van 6 jaar ingaand op 1 september 2024 en eindigend op 31 augustus 2030. De overeenkomst is gedurende de looptijd niet 1-zijdig opzegbaar. Bij aanvang van het laatste jaar van de lopende overeenkomst hebben de bevoorrechte partners de mogelijkheid om een verlenging van de overeenkomst aan te vragen. Deze aanvraag zal aanzien worden als voorkeurrecht. |
|||||
|
Artikel 4: Rechten en verplichtingen van de contractspartijen Sportoase Balsakker staat in voor het beheer en de exploitatie van het zwembad. De participerende lokale besturen betalen jaarlijks een percentage van de exploitatiekosten, volgens de voorwaarden die gesteld worden in artikel 2 van deze overeenkomst. In ruil hebben deze lokale besturen volgende rechten: |
|||||
|
|
1. met betrekking tot het schoolzwemmen van de scholen op hun grondgebied : |
||||
|
|
- De zwemuren worden tijdens schooldagen ter beschikking gehouden van de participerende lokale besturen. Indien de voorziene zwemuren niet volledig ingevuld geraken door scholen uit de participerende lokale besturen, kunnen de resterende uren ingevuld worden door scholen uit andere lokale besturen. Deze scholen betalen een hoger tarief per leerling dan scholen uit de participerende lokale besturen. - Verdeling van de zwemuren gebeurt jaarlijks in onderling overleg tussen Sportoase Balsakker nv, de participerende lokale besturen en het gemeentebestuur Lille. Volgende werkwijze wordt hiervoor gehanteerd: |
||||
|
|
|
|
|||
|
|
- Het invullen van de zwemuren buiten de schooluren wordt bepaald door Sportoase Balsakker nv |
||||
|
|
2. met betrekking tot het particulier zwemmen |
||||
|
|
- De inwoners van de participerende lokale besturen genieten aan de kassa van hetzelfde tarief als de inwoners van de gemeente Lille. |
||||
|
Artikel 5: Zwemuren en tarieven Artikel 4 van onderhavige overeenkomst bepaalt dat de zwemuren tijdens de schooldagen ter beschikking worden gehouden voor de participerende lokale besturen. Deze uren gelden op schooldagen en worden in overleg met Sportoase Balsakker nv vastgesteld. Het toegangstarief per leerling is vastgelegd in het tariferingsplan van Sportoase Balsakker nv. Een globaal overzicht van de toegangstarieven voor het zwembad wordt als bijlage bij deze overeenkomst bijgevoegd. Artikel 6: Exploitatie Sportoase Balsakker nv verbindt er zich toe aan alle wettelijke verplichtingen inzake zwembadbeheer te voldoen. Het bepalen van de openingsuren en het invullen ervan buiten de schooluren wordt bepaald door Sportoase Balsakker nv, op voorwaarde dat hiermee geen afbreuk wordt gedaan aan de zwemuren van de participerende lokale besturen tijdens de schooldagen. Sportoase Balsakker nv hanteert een huishoudelijk reglement voor het zwembad, dat als bijlage is opgenomen in deze overeenkomst. Iedere bezoeker verklaart zich akkoord met en is onderworpen aan dit huishoudelijk reglement. Hierin zijn onder andere specifieke bepalingen inzake schoolzwemmen opgenomen en dit zowel voor zwembadpersoneel, leerkrachten/begeleiders als leerlingen. Artikel 7: Slotbepalingen Alle kwesties en geschillen inzake onderhavige overeenkomsten vallen onder de bevoegdheid van de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Turnhout. De nietigheid van één van de bepalingen van onderhavige overeenkomst doet geen afbreuk aan de geldigheid van de andere bepalingen in de overeenkomst |
Artikel 2.
Meneer Luc van Hove en mevrouw Annick Smeets, respectievelijk burgemeester en algemeen directeur, worden gemachtigd deze samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen namens gemeente Zandhoven.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de gemeente Lille (Rechtestraat 44 - 2275 Lille), de dienst Vrije Tijd, de dienst Financiën en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Overwegende dat Hockey Club Blackbirds Zandhoven vzw (Kerkstraat 145 - 2240 Zandhoven), in de nabije toekomst wat investeringen wenst uit te voeren aan de infrastructuur van voormelde club (o.a. installatie nieuwe professionele keuken en bijhorende elektriciteit, vervangen van boilers, renovatie van de kleedkamers).
Overwegende dat de besprekingen tussen een afvaardiging van Hockey Club Blackbirds Zandhoven vzw en de gemeente Zandhoven geleid hebben tot het verlenen van een investeringssubsidie ten bedrage van 40.000 euro aan voormelde club.
Gelet op zijn beslissing van 18 november 2021 waarbij de erfpachtakte tussen de gemeente Zandhoven en de vzw Hockey Club Blackbirds Zandhoven werd goedgekeurd m.b.t.
en dit voor een termijn van 35 jaar en een aanvang heeft genomen op 26 juli 2018.
Overwegende dat Hockey Club Blackbirds Zandhoven vzw bereid is om deze investeringssubsidie terug te betalen op een termijn van 20 maanden aan 2000 euro per maand;- dat voormelde investeringssubsidie volledig zal worden terugbetaald via de erfpachtvergoeding zoals zal opgenomen worden in de voormelde erfpachtovereenkomst die in die zin zal aangepast worden, en die zo spoedig mogelijk zal worden voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
Overwegende dat het aangewezen lijkt om voormeld bedrag van de investeringssubsidie niet in eenmaal ter beschikking te stellen maar telkens na voorlegging van facturen van de uitgevoerde werken zoals voormeld.
Overwegende dat de uitgave voor deze investeringssubsidie zal voorzien worden bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen om een eenmalige investeringssubsidie ten bedrage van 40.000 euro toe te kennen aan Hockey Club Blackbirds Zandhoven vzw (Kerkstraat 145 - 2240 Zandhoven).
Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad een tussenkomst van dhr. Vanslambrouck J., die het volgende verklaart: "Er is toch enige tegenstrijdigheid in de teksten. Enerzijds spreekt men over investeringssubsidie en anderzijds over een renteloze lening. Dat is verwarrend : bij een subsidie is het principe toch dat het bedrag niet moet worden terugbetaald terwijl dat bij een lening uiteraard wel moet worden terugbetaald. Verder vragen wij ons of het nu echt nodig was om dat via de erfpachtovereenkomst te regelen. Dat moet noodzakelijk via een notaris wat toch kosten met zich meebrengt."
Nadat de burgemeester geantwoord heeft op de gestelde vragen, gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.
Artikel 1.
Een eenmalige investeringssubsidie ten bedrage van 40.000 euro toe te kennen aan Hockey Club Blackbirds Zandhoven vzw (Kerkstraat 145 - 2240 Zandhoven) ter financiering van de investeringen aan de infrastructuur.
Artikel 2.
Het bedrag van voormelde investeringssubsidie wordt beschouwd als een renteloze lening aan Hockey Club Blackbirds Zandhoven vzw; zij zullen het bedrag van de investeringssubsidie terug betalen aan de gemeente door de betaling van de erfpachtvergoeding, die zal worden opgenomen in de aanpassing van de erfpachtovereenkomst die werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 november 2021, die zo spoedig mogelijk ter goedkeuring zal worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 3.
Ter financiering van voormeld bedrag zal bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing het nodige gedaan worden.
Artikel 4.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst Financiën en Hockey Club Blackbirds Zandhoven vzw (Kerkstraat 145 - 2240 Zandhoven) worden overgemaakt.
De gemeenteraad,
Overwegende dat de gemeente Zandhoven voor één of meerdere activiteiten deelneemt aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, Intercommunale Vereniging voor de Energiedistributie in de Kempen en het Antwerpse.
Overwegende dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 22 maart 2024.
Gelet op het aangetekend schrijven van 25 maart 2024 waarbij de gemeente Zandhoven werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Iveka die plaats vindt op 13 juni 2024 om 18.00 uur in Den Eyck (Houtum 39 – 2460 Kasterlee).
Overwegende dat de agenda van de algemene Vergadering volgende punten bevat:
Overwegende dat het dossier met documentatiestukken per brief van 25 maart 2024 aan de gemeente werd overgemaakt.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Gelet op zijn beslissing van 25 april 2019 waarbij de heer Verelst Lucas, raadslid en de heer Van Staeyen Steven, schepen, respectievelijk werden aangesteld tot vertegenwoordiger van de gemeente Zandhoven en tot plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van de gemeente, om deel te nemen aan alle algemene vergaderingen van IVEKA die vanaf het jaar 2019 tot en met 31 december 2024 worden georganiseerd.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 1.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka van 13 juni 2024:
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente Zandhoven die zal deelnemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka op 13 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, (vennootschapssecretariaat@fluvius.be) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
De gemeenteraad,
Overwegende dat de gemeente aangesloten is bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA.
Overwegende dat de gemeente Zandhoven per aangetekend schrijven van 2 april 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van IKA die op donderdag 13 juni 2024 om 19.00 uur plaatsheeft in Den Eyck (Houtum 39 - 2460 Kasterlee).
Overwegende dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 2 april 2024 werd overgemaakt.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Gelet op zijn beslissing van 14 februari 2019 waarbij de heer Verelst Lucas, raadslid en de heer Willems Rudolf, schepen, respectievelijk werden aangesteld tot vertegenwoordiger van de gemeente Zandhoven en tot plaatsvervanger van de vertegenwoordiger van de gemeente, om deel te nemen aan alle algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging IKA die vanaf het jaar 2019 tot en met 31 december 2024 worden georganiseerd.
Overwegende dat de agenda van de algemene vergadering van IKA van donderdag 13 juni 2024 volgende agendapunten bevat:
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Op het voorstel van college van burgemeester en schepenen.
Bij de bespreking van dit agendapunt, hoort de gemeenteraad een tussenkomst van dhr. Belmans W., die het volgende verklaart: "Via IKA investeren wij mee in Publigas, en zo verder ook in Fluxys.
Gasnetbeheerder Fluxys sloot in 2015 - dus na de annexatie van de Krim door Rusland - een contract van 20 jaar af met het Russische Yamal LNG, ter waarde van 1 miljard euro. Hierdoor kan Russisch gas in Zeebrugge overgeladen worden van ijsbrekers naar gewone lng-tankers. Deze overslagdiensten ondersteunen de export en expansie van Russisch Arctisch lng, een sector die de Russische schatkist in 2023 zowat 5 miljard euro aan belastinginkomsten opleverde. Yamal LNG is bovendien een dochteronderneming van gasgigant Novatek, een bedrijf dat huurlingen levert aan het Russische leger.
Die dienstverlening levert Fluxys nu een plek op de Oekraïense lijst van ‘International sponsors of war’ op, samengesteld door het Oekraïens Nationaal Agentschap voor Corruptie Preventie (NACP).
“Terwijl veel bedrijven alle betrekkingen met Rusland hebben stopgezet na de Russische invasie op 24 februari 2022, blijft Fluxys nog steeds samenwerken met Yamal LNG en Novatek. Volgens internationale experts verwacht Rusland in 2023 tot 800 miljoen euro in belastingen te ontvangen van de overslag van Russisch lng in Zeebrugge. Dit financiert de Russische oorlogsuitgaven. Fluxys is goed op de hoogte hiervan, maar blijft de Russische oorlog sponsoren”, staat te lezen in de mededeling van het NACP.
Fluxys is in overheidshanden. Belgische gemeenten (77,4% via Publigas) en de federale overheid (3,4% via FPIM) zijn hoofdaandeelhouders van netbeheerder Fluxys.
“De internationale blamage treft dus niet enkel Fluxys, maar ook rechtstreeks onze overheden”, zegt Mathieu Soete, campagne-verantwoordelijke energietransitie bij Greenpeace België. “Fluxys kon dankzij deze diensten haar dividend per aandeel verhogen met 7 cent. Is 7 eurocent het toedekken van Russische oorlogsmisdaden en aanwakkeren van de klimaatcrisis waard? Als overheid ben je dan echt je moreel kompas kwijt.”
Het jaarverslag maakt geen melding van het feit dat geld verdiend werd aan het overslaan van Russisch gas in Zeebrugge. Ik vind het moreel onaanvaardbaar dat wij op die manier meespelen en mee geld verdienen aan de Russische uitvoer van gas, waardoor de Russische oorlog in Oekraïne gefinancierd wordt.
Nu staat alleen het goedkeuren van de agendapunten en het mandaat van onze vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van 13 juni op de agenda.
Het jaarverslag handelt over voorbije zaken. En ‘gedane zaken nemen geen keer’, zegt men. Ik zal één van volgende vergaderingen expliciet vragen om het beleid van IKA op dat vlak te wijzigen. Maar nu zal ik reeds als signaal mij onthouden bij de stemming, omdat ik helemaal niet gelukkig ben met dit jaarverslag, dat belangrijke zaken verzwijgt, en met de centen – een deeltje van de 136.000 euro - die wij zelf ook verdienen aan het sponsoren van de Russische oorlogseconomie. Ik zal één van volgende gemeenteraden onze betrokkenheid hierin ter discussie en ter stemming brengen."
Na deze uiteenzetting gaat de gemeenteraad over tot de bespreking van het volgend punt van de dagorde.
Artikel 1.
Na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, zijn goedkeuring te hechten aan de dagorde van de algemene vergadering van IKA van donderdag 13 juni 2024:
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering tevens jaarvergadering van de dienstverlenende vereniging IKA van donderdag 13 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing zal aan het secretariaat van het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA (lieven.ex@fluvius.be) en de dienst Secretariaat bezorgd worden.
Dit punt werd op de dagorde geplaatst door de N-VA fractie en mevr. Lambrechts M. licht toe als volgt:
"Enerzijds vragen wij ons af hoe het komt dat er aan de hondelosloopweide langs het paadje in het dorp van Zandhoven, nergens een indicatie/plaatje is waarop vermeld staat dat daar een hondenlosloopweide is. Mensen die het daar niet kennen vinden de HLLW niet.
Het is wenselijk dat hierover meer gecommuniceerd wordt via de kanalen van de gemeente én een bewegwijzering én bordje voorzien wordt met de melding: dit is een HLLW.
Is er een termijn om dit terrein volledig in orde te hebben?"
Schepen Van Staeyen S. antwoordt dat de bordjes klaarliggen en eind mei, wanneer de omgevingsvergunning voor het plaatsen van de omheining en vuilbakjes werd goedgekeurd, zullen opgehangen worden.
"Het andere punt is de HLLW aan de Boshuisweg richting Halle Zoersel. Dit hebben we al minstens 6 keer op de gemeenteraad gebracht.
De deputatie heeft in oktober 2023 hiervoor goedkeuring gegeven. Wat is de stand van zaken. Wat houdt men nog tegen om hier de HLLW te verwezenlijken?
Wij hopen erop dat dit deze legislatuur toch in orde komt."
Schepen Van Staeyen S. antwoordt dat de vergunning voor de herinrichting van Zoerselbos in orde is en de Vlaamse Landmaatschappij heeft laten weten dat zij zorgen voor omheining en banken, maar de termijn hiervoor is nog niet bekend. Wat de hondenlosloopweide in het dorp betreft, deelt hij mee dat de bordjes reeds klaarliggen en alles waarschijnlijk einde mei zal opgehangen worden.
Dit punt werd op de dagorde geplaatst door de N-VA fractie en dhr. Vertruyen O. licht toe als volgt:
"We krijgen meer en meer klachten van buurtbewoners dat er opnieuw meer vrachtverkeer passeert in de dorpskernen. Onze vraag is: wordt er effectief opgetreden door de politie? We merken ook dat er bij een calamiteit meer vrachtverkeer door de kernen rijdt. Het wordt vooral opgemerkt tijdens de ochtend en avondspits. Op momenten van calamiteiten zou het ook interessant zijn om het verkeer aan de verkeerslichten te laten regelen door de politie. Want er kunnen te weinig wagens in één keer door hetgeen tot opstoppingen leidt."
De burgemeester antwoordt dat volgens de lijst van de politie, na de maand januari waarin gesensibiliseerd werd, er vanaf februari 77 controles werden uitgevoerd, en dit op alle momenten van de dag en op verschillende locaties; er werden 7 pv's opgemaakt t.b.v. van 184 euro, wat niet heel veel is en we dus kunnen concluderen dat er niet veel camions rijden. Maar we zijn er ons van bewust dat het rijgedrag wijzigt als de controles dalen.
Op de vraag van dhr. Stulens P. welke borden aan de afrit staan, antwoordt de burgemeester dat wij op de autostrade en afrit niets mogen plaatsen en er onderaan de afrit een groot bord staat, waarop dhr. Stulens P. antwoordt dat het mogelijk is dat de buitenlanders het oranje bord met melding niet helemaal begrijpen.
Dit punt werd op de dagorde geplaatst door de N-VA fractie en mevr. Suls M. licht toe als volgt:
"De vraag spreekt voor zich.
In december 2022 zijn er testritten gebeurd en sinds begin 2023 zijn de fietsen in gebruik. Tijd dus om de cijfermatige analyse te bekijken of deze fietsen effectief gebruikt worden. En verder nog de vraag of er kortingen zijn voor bepaalde doelgroepen?"
De burgemeester antwoordt dat hij zelf geschrokken is van het veelvuldige gebruik van de deelfietsen.
Hij overloopt enkele cijfers, nl.:
- in oktober '23 werden 6 fietsen gehuurd, in november '23 31 fietsen en in maart '24 werden 61 fietsen ontleend en 69 fietsen terug binnen gebracht;
- 4% van de fietsen werd 24 uur in gebruik genomen, 19% 15 minuten en 32% 30 minuten.
Hij zal de link waar deze cijfers raadpleegbaar zijn doorsturen naar de raadsleden.
De burgemeester doet een warme oproep om tijdens het feest op 1 mei de inwoners niet te overstelpen met verkiezingspubliciteit.
Gezien er tijdens de raadzitting van heden geen verdere opmerkingen worden gemaakt over de redactie van de notulen van de gemeenteraad van 28 maart 2024, overeenkomstig art. 36 §3 2° van het huishoudelijk reglement, zijn de notulen van bedoelde zitting, goedgekeurd.
Namens gemeenteraad,
Annick Smeets
algemeen directeur
Paula Henderickx
voorzitter gemeenteraad